BMWs loggas historia - Efterhandskonstruktion?

BMWs loggas historia - Efterhandskonstruktion?

Inläggav Konsument » 2013-08-24/09:55

Angående inlägg
Ämne: abs problem R 1200 gs 2005
Marie skrev:Om det sen är en blå/vit stiliserad propeller ... :mrgreen:


hittas på nätet, och säkert även i detta forum, "Logotypen symboliserar enligt BMW en del av Bayerns flagga.".

Nyfiket kollade jag upp Bayerns flagga och den ser inte direkt rätvinklig ut...
BMW tycks ha sitt ursprung inom, mer eller mindre, krigisk flygmotorindustri.

Så lite känns det som BMWs förklaring till logga är en efterhandskonstruktion för att mildra sin bakgrund i en föga uppskattad internationell verksamhet som Tyskland bedrivit i Europa vid ett par tillfällen.

Ger intryck av propeller fast med färgsättningen från den Bayerska flaggan.
bayerns-flagga.png
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: BMWs loggas historia - Efterhandskonstruktion?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-08-24/11:30

Myten att BMW-loggan föreställer en roterande propeller är omhuldad och vida spridd - men tyvärr inte sann! Nu påstår heller inte BMW att den är det, men vissa myter är seglivade.....

Loggan har istället sitt ursprung i BMW:s historia - det företag som brukar betraktas som ursprunget till BMW var Bayerische Flugzeug-Werke, bildat 1916. Företaget köpte 1917 Rapp Motoren-Werke, som hade finansiella svårigheter, och bytte namn till Bayerische Motoren-Werke. Det ombildades 1918 till aktiebolag under namnet Bayerische Motoren-Werke Gmbh (BMW). Loggan var ett arv från Rapp Motoren-werkes logga, som förenklades och fick de blå-vita färgerna från Bayerns flagga, istället för ett hästhuvud.

rapp-bmw-logo4.jpg
rapp-bmw-logo4.jpg (9.26 KiB) Visad 21404 gånger

Den loggan registrerades redan 5 oktober 1917!

Historien om propellern kom långt senare. Det var 1929, i en annons för BMW:s flygmotorer, som reklammakarna fick den ljusa idén att låta BMW-loggan föreställa propellern på ett flygplan - 12 år efter att loggan kom till....

bmw-ri_653.jpg
bmw-ri_653.jpg (13.39 KiB) Visad 21404 gånger

Historien finns att läsa här:
http://bmwmcmag.com/2013/01/origins-of-the-bmw-logo-and-the-spinning-propeller-myth
och här:
http://www.leftlanenews.com/living-a-lie-bmw-logo-not-based-on-spinning-propeller.html

Historien finns också beskriven av BMW själva.....
Engelsk version:
http://www.bmwclassic.com/view.php?uid=1377341142&t=eae168b0ea1c2d05ca99d97d8cfd2506&locid=2&bft=1024&org=/data/documents/6/00112527_M.PDF

Tysk version:
http://www.bmwclassic.com/view.php?uid=1377341142&t=eae168b0ea1c2d05ca99d97d8cfd2506&locid=2&bft=1024&org=/data/documents/6/00112526_M.PDF
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: BMWs loggas historia - Efterhandskonstruktion?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-08-24/13:48

Konsument skrev:"Logotypen symboliserar enligt BMW en del av Bayerns flagga."

Det förefaller vara en illa vald formulering - av någon, som trott sig citera en BMW-källa.
"I den bayerska flaggans färger" har jag läst på annat håll - och det stämmer ju bättre.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMWs loggas historia - Efterhandskonstruktion?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-08-24/14:04

Bror Gårdelöf skrev:"I den bayerska flaggans färger" har jag läst på annat håll - och det stämmer ju bättre.

Det stämmer bättre än Du anar, Bror - det var nämligen så, att det var olagligt att använda Bayerska flaggans utformning till annat än just flagga, så BMW lät det vita och det blå byta plats på loggan!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: BMWs loggas historia - Efterhandskonstruktion?

Inläggav Konsument » 2013-08-24/15:37

Gunnar Elmgren skrev:... så BMW lät det vita och det blå byta plats på loggan!
Med utgångspunkt från de bilder jag hittar på flaggan så får du nog utveckla lite vad i hela friden du menar med det :?:
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: BMWs loggas historia - Efterhandskonstruktion?

Inläggav Konsument » 2013-08-24/15:47

Gunnar Elmgren skrev:...det företag som brukar betraktas som ursprunget till BMW var Bayerische Flugzeug-Werke, bildat 1916.
Och du tror inte att den/de som tog fram loggan lät sig inspireras av någon vital del inom deras ursprungliga verksamhetsområde? ;)
Personligen tycker jag det är en snygg kombo av vad de gjorde och var de gjorde det. :-)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: BMWs loggas historia - Efterhandskonstruktion?

Inläggav Max Mad » 2013-08-24/17:27

Vill bara kort nämna att jag är imponerad av den kunskap som vissa forumister visar prov på, och då avser jag inte enbart kunskap som begränsar sig till BMW-motorcyklar. Jag lyfter på hatten...
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: BMWs loggas historia - Efterhandskonstruktion?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-08-24/18:06

Konsument skrev:
Gunnar Elmgren skrev:... så BMW lät det vita och det blå byta plats på loggan!
Med utgångspunkt från de bilder jag hittar på flaggan så får du nog utveckla lite vad i hela friden du menar med det :?:

Var nog lite snabb där..... det är inte Bayerska flaggan som är förlagan, utan Bayerska statsvapnet - och där är de blåvita fälten i mitten omvända mot de på BMW-loggan.
Bild
Bild

Konsument skrev:Och du tror inte att den/de som tog fram loggan lät sig inspireras av någon vital del inom deras ursprungliga verksamhetsområde? ;)

Ingen aning, men enligt BMW AG:s egen historieskrivning är alltså inspirationen till emblemet/loggan hämtad från Bayerska statsvapnet, tillsammans med den ursprungliga Rapp-loggan.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: BMWs loggas historia - Efterhandskonstruktion?

Inläggav Buster » 2013-08-25/22:20

Är propeller-flaggdelen tillräckligt avhandlad för att man skall få fråga en annan sak...?

När man sitter i sin hjälm och milen rullar på så tänker man ibland på lustigheter.
Iaf jag.

Det är länge länge sedan man hade BMW-bil och har inte direkt sett nån anledning att skaffa någon sådan.
Åker Audi och är nöjd med det.

BMW har ofta runda strålkastare och ibland med nån DRL-funktion kallad "angel eyes".
Då lyser en ring i utkanten på varje strålkastare.
Ifall detta är ett originaltillval eller något eftermonterad styling-grej känner jag dock inte till.

Men det är rätt vanligt och det blir då alltså fyra lysande ringar i fronten på dessa bilar, vilket gör att man funderar på om detta är ett sätt för dem att "dekaltrimma" sina bilar.


Låtsas-Audi:
Bild
:roll:
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: BMWs loggas historia - Efterhandskonstruktion?

Inläggav Kapten Stofil » 2013-08-25/22:53

Det är nog ofta eftermonterat. Jag tittade på utbytesstrålkastare till min 323 för ett tag sedan, och säkert 80% av de olika varianter av piratstrålkastare som fanns att välja bland hade sådana där angel eyes istället för P-ljuset. Det finns kit med bara angel eyes-ringarna att sätta dit med. Liksom kromringar till hastighetsmätaren och annat junk för att få bilen att se billig ut ;)
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: BMWs loggas historia - Efterhandskonstruktion?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-08-25/23:03

Nä, det där med "Angel Eyes" är original på alla BMW-bilar med Xenon-strålkastare sedan 1999 eller så.
I början var dom enbart parkeringsljus (och en design-gimmick), men på senare årsmodeller fungerar dom även som DRL (varselljus).
Att det sen finns en uppsjö med eftermarknads-prylar för "uppgradering" av bilar som saknar Angel Eyes är en annan femma, det är väl "avdelningen för bling-bling"......
Audi var väl ganska tidiga med att "planka" BMW:s Angel Eyes, har för mig de ibland kallas "Devil Eyes".

OT: Audi = fem nollor. Fyra i grillen och en bakom ratten....... *Hukar* :ugeek:
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: BMWs loggas historia - Efterhandskonstruktion?

Inläggav Buster » 2013-08-25/23:12

Design-gimmick... självklart.
Men varför göra den i form av Audis logga?

Men jaja, det är väl som vanligt bland BMW-folk... de avundas oss med Audi.

Kia älskar ju diverse led-slingor och har på äkta Audi-manér olika mönster på olika modeller.

Men jaja, ju mer någon kopierar något, desto mer säger ju det om originalet.
:mrgreen:
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: BMWs loggas historia - Efterhandskonstruktion?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-08-25/23:23

Buster skrev:Men jaja, ju mer någon kopierar något, desto mer säger ju det om originalet.
:mrgreen:

Ja, Audi var ju ganska snabba med att kopiera BMW:s Angel Eyes, så dom är väl "originalkopia" då...... :roll:
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: BMWs loggas historia - Efterhandskonstruktion?

Inläggav Knut Natt och Dag » 2013-08-25/23:32

Tony Johansson skrev:Vill bara kort nämna att jag är imponerad av den kunskap som vissa forumister visar prov på, och då avser jag inte enbart kunskap som begränsar sig till BMW-motorcyklar. Jag lyfter på hatten...


Jag kan inte mer än och heller inte låta bli att hålla med!
Helsingborg och Onsala (D15 men också D14)
R1200RT
KLE 500
Användarvisningsbild
Knut Natt och Dag
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 2012-07-17/10:33

Re: BMWs loggas historia - Efterhandskonstruktion?

Inläggav Buster » 2013-08-25/23:57

Gunnar Elmgren skrev:
Buster skrev:Men jaja, ju mer någon kopierar något, desto mer säger ju det om originalet.
:mrgreen:

Ja, Audi var ju ganska snabba med att kopiera BMW:s Angel Eyes, så dom är väl "originalkopia" då...... :roll:


Vilka Audi-angeleyes du åsyftar vet jag inte, dock vet jag att fyra ringar i fronten alltid varit Audis signum.
..ja, ända till BMW kom med sina lysande fyra ringar då ju...
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: BMWs loggas historia - Efterhandskonstruktion?

Inläggav Kapten Stofil » 2013-08-26/07:28

Nja, ska man nu vara petig stofil ;) så är det Auto Unions logga. Auto Union grundades 1932 som en sammanslagning av Horch, Audi, DKW och Wanderer. Loggan återspeglade de fyra ingående märkena.

http://www.seriouswheels.com/art-four-rings-1.htm t.ex.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: BMWs loggas historia - Efterhandskonstruktion?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-08-26/07:49

Buster skrev:Vilka Audi-angeleyes du åsyftar vet jag inte, dock vet jag att fyra ringar i fronten alltid varit Audis signum.
..ja, ända till BMW kom med sina lysande fyra ringar då ju...

Hur Du kan få 2 + 2 ringar med en meter emellan till en Auto Union-logga begriper jag inte, men det kanske inte är så noga med utseendet på den loggan.
De "ögon" jag åsyftar är Audis lama designexperiment med "Devil Eyes", efter att BMW gjort succé med ljusringarna. Skrev det lite längre upp..... Tydligen ett eftertraktat sätt att "små-styla" Audi, och få dom att se ännu billigare ut! :shock:
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: BMWs loggas historia - Efterhandskonstruktion?

Inläggav Magnus Brobeck » 2013-08-26/07:52

Plötsligt känns inte mellanösternkrisen så oförklarlig när vi kan bli så uppvarvade över en logga på en bil/mc. :) :roll:

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: BMWs loggas historia - Efterhandskonstruktion?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-08-26/07:55

Magnus Brobeck skrev:Plötsligt känns inte mellanösternkrisen så oförklarlig när vi kan bli så uppvarvade över en logga på en bil/mc. :) :roll:
:mrgreen:
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: BMWs loggas historia - Efterhandskonstruktion?

Inläggav Kapten Stofil » 2013-08-26/07:57

Magnus Brobeck skrev:Plötsligt känns inte mellanösternkrisen så oförklarlig när vi kan bli så uppvarvade över en logga på en bil/mc. :) :roll:

MVH Magnus


Vilken olja ska man ha i en Audi? :shock: :mrgreen:
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: BMWs loggas historia - Efterhandskonstruktion?

Inläggav Buster » 2013-08-26/11:34

Hoppsan...

Jag har inte skrivit så mycket här på forumet, däremot läst och imponerats.
Kunskapsbanken är enorm.

Jag trodde man kunde/fick skoja, iaf i underrubriken OT, men att skoja eller ifrågasätta något som rör eller kanske tom "nedvärderar" BMW fick man tydligen inte!
Då blir det allvar direkt... uppslagsböckerna tas fram och massa irrelevant info rörs ihop.

Nu vet man.

Vart Audis ringar kommer ifrån vet jag, men det är i detta sammanhang irrelevant.
Att Audi har fyra ringar i nosen som logga vet alla, och att 2+2 ringar på BMW-bilar också blir FYRA ringar i nosen borde inte vara så svårt att se.
Det tyckte jag var en lite komisk detalj.

Men tydligen trampade man nån på tårna när man poängterade/ifrågasatte.

2+2 är fyra... och vilket bilmärke har fyra ringar?
:o

Devil eyes är led-listerna jag också skojade om, för de har jag sett massa gånger...
Både på Audi men även på andra bilar, tex KIA.

Vad de har med BMW att göra förstår jag dock inte.

Hade de varit i form utav ett blå-vitt kors eller något annat med typsikt BMW-manér hade jag greppat, men nu hänger jag inte med alls...
Och bryr mig faktiskt inte, förklara gärna men tyvärr kommer den infon att gå min näsa förbi då denna tråd lämnas.

Alla forum har sin "nivå", och nu vet vi alla vilken nivå detta har... här får man INTE skoja, iaf inte om man inte redan är "känd" här...

För jag har noterat att ironi/skoj minsann förekommer.

Men det klart, då "nedvärderas" ju inte BMW av nån nykomling.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: BMWs loggas historia - Efterhandskonstruktion?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-08-26/11:50

Buster skrev:Hoppsan...

Jag har inte skrivit så mycket här på forumet, däremot läst och imponerats.
Kunskapsbanken är enorm.

Jag trodde man kunde/fick skoja, iaf i underrubriken OT, men att skoja eller ifrågasätta något som rör eller kanske tom "nedvärderar" BMW fick man tydligen inte!
Då blir det allvar direkt... uppslagsböckerna tas fram och massa irrelevant info rörs ihop.

Nu vet man.

Vart Audis ringar kommer ifrån vet jag, men det är i detta sammanhang irrelevant.
Att Audi har fyra ringar i nosen som logga vet alla, och att 2+2 ringar på BMW-bilar också blir FYRA ringar i nosen borde inte vara så svårt att se.
Det tyckte jag var en lite komisk detalj.

Men tydligen trampade man nån på tårna när man poängterade/ifrågasatte.

2+2 är fyra... och vilket bilmärke har fyra ringar?
:o

Devil eyes är led-listerna jag också skojade om, för de har jag sett massa gånger...
Både på Audi men även på andra bilar, tex KIA.

Vad de har med BMW att göra förstår jag dock inte.

Hade de varit i form utav ett blå-vitt kors eller något annat med typsikt BMW-manér hade jag greppat, men nu hänger jag inte med alls...
Och bryr mig faktiskt inte, förklara gärna men tyvärr kommer den infon att gå min näsa förbi då denna tråd lämnas.

Alla forum har sin "nivå", och nu vet vi alla vilken nivå detta har... här får man INTE skoja, iaf inte om man inte redan är "känd" här...

För jag har noterat att ironi/skoj minsann förekommer.

Men det klart, då "nedvärderas" ju inte BMW av nån nykomling.


Jodå, skoja får man - i alla fall i OT-forumet, det är väl vad det är till för mer eller mindre!
Men då får man nog tåla att det skojas tillbaka också...... ;)
Vi får väl konstatera, att det är svårt att få fram skämt och ironi i skrift - och frågan om "Angel Eyes" var väl i alla fall lite seriöst ställd från början? :o
Senast redigerad av Gunnar Elmgren 2013-08-26/13:00, redigerad totalt 3 gånger.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: BMWs loggas historia - Efterhandskonstruktion?

Inläggav Brooklyn » 2013-08-26/11:52

Vadå nedvärderas? BMW-s bilar är ju sedan slutet av 1980-talet helt styrda av marknadsförare utan minsta sinne för estetik eller funktion medan de riktiga kvarvarande ingenjörerna uppenbarligen flydde över till MC-sidan, eller möjligen, begick kollektivt självmord efter att M3 släpptes som en 1600-kg cabriolet... Cadillac Brougham framstod i en direkt jämförelse som en essens av "snille och smak". Motorcyklarna har ändå konstruerats med tanke på låg vikt, låga servicebehov, lång hållbarhet och funktion i främsta rummet. Till skillnad från de fyrhjuliga missfostren med samma märke. Och det är ju synd kan man tycka.
Brooklyn
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2013-08-05/19:35

Re: BMWs loggas historia - Efterhandskonstruktion?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-08-26/11:56

Brooklyn skrev:Till skillnad från de fyrhjuliga missfostren med samma märke. Och det är ju synd kan man tycka.
Det kan man tycka - och man kan också tycka precis tvärtom! :mrgreen:
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: BMWs loggas historia - Efterhandskonstruktion?

Inläggav Brooklyn » 2013-08-26/12:09

Asch då - blev det ingen storm i vattenglaset? :mrgreen:
Brooklyn
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2013-08-05/19:35

Re: BMWs loggas historia - Efterhandskonstruktion?

Inläggav Kapten Stofil » 2013-08-26/12:38

Buster skrev:Hoppsan...

Jag har inte skrivit så mycket här på forumet, däremot läst och imponerats.
Kunskapsbanken är enorm.

Jag trodde man kunde/fick skoja, iaf i underrubriken OT, men att skoja eller ifrågasätta något som rör eller kanske tom "nedvärderar" BMW fick man tydligen inte!
Då blir det allvar direkt... uppslagsböckerna tas fram och massa irrelevant info rörs ihop.

Nu vet man.

Vart Audis ringar kommer ifrån vet jag, men det är i detta sammanhang irrelevant.
Att Audi har fyra ringar i nosen som logga vet alla, och att 2+2 ringar på BMW-bilar också blir FYRA ringar i nosen borde inte vara så svårt att se.
Det tyckte jag var en lite komisk detalj.

Men tydligen trampade man nån på tårna när man poängterade/ifrågasatte.

2+2 är fyra... och vilket bilmärke har fyra ringar?
:o


A men chilla lite nu hörru. Här har nog ingen menat att ta det så allvarligt som du tror.

Ber om ursäkt om jag nedvärderade dig genom att leta upp vart Audi-ringarna kom ifrån, hur skulle jag kunna veta, utifrån det du skrev, att du redan visste? Anledningen till att jag svarade ver helt enkelt att vi diskuterat just detta på träffen i helgen och fiskat fram svaret, och jag tyckte det var lite intressant info.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: BMWs loggas historia - Efterhandskonstruktion?

Inläggav Kovlingen » 2013-08-26/14:43

Kapten Stofil skrev: Anledningen till att jag svarade ver helt enkelt att vi diskuterat just detta på träffen i helgen och fiskat fram svaret, och jag tyckte det var lite intressant info.

Ja och jag kan intyga att det var mycket seriöst :shock: :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: BMWs loggas historia - Efterhandskonstruktion?

Inläggav Magnus von Melen » 2013-08-26/16:05

Kovlingen tar allting seriöst, det kan jag intyga :mrgreen:
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: BMWs loggas historia - Efterhandskonstruktion?

Inläggav Kovlingen » 2013-08-26/16:12

" ASG " ! Där ser alla tvivlare :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: BMWs loggas historia - Efterhandskonstruktion?

Inläggav Kapten Stofil » 2013-08-26/16:41

Nå, för att nu balansera diskussionen lite, så tycker jag personligen att *eyes-grejen går väl än, annars har BMW gjort ett antal snorfula bilar, med billigt blingad inredning, på senare år. För att inte tala om diesel, blä. Dieslar ska vara på minst 6 cyl och 10 liter, helst ett par hundra liter och en 20 cyl, gärna några kubikmeter. Då börjar vi snacka.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: BMWs loggas historia - Efterhandskonstruktion?

Inläggav Konsument » 2013-08-26/19:07

Äntligen kan jag tänka mig att köpa en BMW http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20121127/bmw-planerar-20-nya-modeller-med-framhjulsdrift
Jag har för mig att det skulle komma en rätt snart men jag lyckades inte hitta den artikeln... ;-)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: BMWs loggas historia - Efterhandskonstruktion?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-08-26/19:10

Konsument skrev:Äntligen kan jag tänka mig att köpa en BMW [Xurl]http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20121127/bmw-planerar-20-nya-modeller-med-framhjulsdrift[/Xurl]
Jag har för mig att det skulle komma en rätt snart men jag lyckades inte hitta den artikeln... ;-)

Inget är heligt längre, tydligen....... den dagen det kommer en felhjulsdriven BMW, är det dags att hissa BMW-flaggan på halv stång! :shock:
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: BMWs loggas historia - Efterhandskonstruktion?

Inläggav Kapten Stofil » 2013-08-26/19:13

Aaargh!

Undrar hur länge de större modellerna får vara bakhjulsdrivna.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: BMWs loggas historia - Efterhandskonstruktion?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-08-26/21:31

Kapten Stofil skrev:Aaargh!

Undrar hur länge de större modellerna får vara bakhjulsdrivna.

Förhoppningsvis för evigt.... Eller i alla fall så länge jag lever.
Aldrig att jag sätter mig i en framkrafsare!! :o
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: BMWs loggas historia - Efterhandskonstruktion?

Inläggav Brooklyn » 2013-08-26/21:42

BMW-s logga föreställer egentligen ett stiliserat slirande bakhjul på en bil som inte kommer från garageinfarten för att det kommit 4cm snö...
Brooklyn
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2013-08-05/19:35

Re: BMWs loggas historia - Efterhandskonstruktion?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-08-26/22:06

Brooklyn skrev:BMW-s logga föreställer egentligen ett stiliserat slirande bakhjul på en bil som inte kommer från garageinfarten för att det kommit 4cm snö...

Säkert. Såna fanns massor av när loggan skapades 1917.....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: BMWs loggas historia - Efterhandskonstruktion?

Inläggav DaK » 2013-08-26/22:19

Gunnar Elmgren skrev:
Brooklyn skrev:BMW-s logga föreställer egentligen ett stiliserat slirande bakhjul på en bil som inte kommer från garageinfarten för att det kommit 4cm snö...

Säkert. Såna fanns massor av när loggan skapades 1917.....

Järnskodda trähjul slirar extremt lätt i snö!
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: BMWs loggas historia - Efterhandskonstruktion?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-08-27/09:48

DaK skrev:Järnskodda trähjul slirar extremt lätt i snö!

Det är därför man gått över till nyare teknologi.... :o Då behöver man inte fördärva vägegenskaperna genom att lägga 70% av vikten över drivhjulen!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: BMWs loggas historia - Efterhandskonstruktion?

Inläggav Brooklyn » 2013-08-27/11:33

Ingen vikt på drivhjulen är ju själva problemet, vare sig det handlar om bil eller MC. Det enda fordon som gynnas av liten vikt på hjulen är väl flygplan.
Brooklyn
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2013-08-05/19:35

Re: BMWs loggas historia - Efterhandskonstruktion?

Inläggav Kapten Stofil » 2013-08-27/11:46

Inte när man landat och ska bromsa.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: BMWs loggas historia - Efterhandskonstruktion?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-08-27/11:55

Brooklyn skrev:Ingen vikt på drivhjulen är ju själva problemet, vare sig det handlar om bil eller MC. Det enda fordon som gynnas av liten vikt på hjulen är väl flygplan.

Lagom är bäst, och nånstans måste ju vikten hamna..... en del biltillverkare har fattat, att 50/50 viktfördelning är idealet - och då kvittar det vilket hjulpar som driver. Om man nu inte ägnar sig åt dragracing förstås, och där brukar det handla om "rätthjulsdrift"!
För övrigt vore det rätt intressant att se en framhjulsdriven MC! :mrgreen:
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: BMWs loggas historia - Efterhandskonstruktion?

Inläggav Brooklyn » 2013-08-27/12:07

Rokon finns ju tex, och experimenterade inte Yamaha med en tvåhjulsdriven enduro häromåret i Paris-Dakar?

Jag bor i norra Sverige och får vintertid dagliga bevis på att bakhjulsdrift är odugligt vid halka, särskilt när grundkonstruktionen avses vara "sportigt" snabbsvängd... BMW av de vitt skilda slag tillhör det sämsta jag kört på vintern, medan MB är helt OK. Fast så bra som fram- eller fyrhjulsdrivna blir bakhjulsdrivna aldrig. Nå, på ett MC-forum gäller andra postulat.

En sak till som jag uppskattar med BMW är strävan efter att ta bort onödig vikt redan på konstruktionsstadiet. Samt att se till så att vikten hamnar lågt och centralt. Ganska få tusenkubikare vägde tex in under 200kg på sjuttiotalet.
Brooklyn
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2013-08-05/19:35

Re: BMWs loggas historia - Efterhandskonstruktion?

Inläggav Robert Olausson » 2013-08-27/12:30

"Boxerknutte"
R1150RT -01
R80"GS" -83 (Gamle Svarten)
R80GS-90
GasGas
Användarvisningsbild
Robert Olausson
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2005-11-04/01:00

Re: BMWs loggas historia - Efterhandskonstruktion?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-08-27/12:33

Brooklyn skrev:Rokon finns ju tex, och experimenterade inte Yamaha med en tvåhjulsdriven enduro häromåret i Paris-Dakar?
Tvåhjulsdrift är en annan sak, jag menar en rent framhjulsdriven MC.

Myten om att bakhjulsdrivna BMW är usla vinterbilar tycks för övrigt ha bitit sig fast lika envist som myten att loggan föreställer en propeller. Oftast förfäktas åsikten av människor, som inte kört en meter med en modern BMW i halt väglag...... alternativt är fullkomligt odugliga som bilförare. Vi som vet, vet. :roll:
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: BMWs loggas historia - Efterhandskonstruktion?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-08-27/12:34

Robert Olausson skrev:Framhjulsdriven MC!

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=qAQuljp-atA

Robert

Den var skön, tack Robert! Nån som känner för att skaffa en? :mrgreen:
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: BMWs loggas historia - Efterhandskonstruktion?

Inläggav Robert Olausson » 2013-08-27/12:54

Här är ytterligare en skön skapelse!

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=1u4ffSiEUdI

Robert
"Boxerknutte"
R1150RT -01
R80"GS" -83 (Gamle Svarten)
R80GS-90
GasGas
Användarvisningsbild
Robert Olausson
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2005-11-04/01:00

Re: BMWs loggas historia - Efterhandskonstruktion?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-08-27/13:55

En synnerligen patinerad Megola finns att beskåda på Motala Motormuseum.

Undrar, hur en sådan hoj är att köra - och vad som händer, om motorn skär?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMWs loggas historia - Efterhandskonstruktion?

Inläggav Brooklyn » 2013-08-27/16:04

Gunnar Elmgren skrev:
Brooklyn skrev:Rokon finns ju tex, och experimenterade inte Yamaha med en tvåhjulsdriven enduro häromåret i Paris-Dakar?
Tvåhjulsdrift är en annan sak, jag menar en rent framhjulsdriven MC.

Myten om att bakhjulsdrivna BMW är usla vinterbilar tycks för övrigt ha bitit sig fast lika envist som myten att loggan föreställer en propeller. Oftast förfäktas åsikten av människor, som inte kört en meter med en modern BMW i halt väglag...... alternativt är fullkomligt odugliga som bilförare. Vi som vet, vet. :roll:


No offence, jag har kört moderna BMW i halt, spårigt och snötäckt väglag och lägger ca 3000 mil/år på snötäckt underlag i Norrbotten... tyvärr är de inte annat än fullständigt odugliga. Vilket är en logisk konsekvens av de önskade egenskaperna på sommarväg, så det är inte alls konstigt. :)
Brooklyn
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2013-08-05/19:35

Re: BMWs loggas historia - Efterhandskonstruktion?

Inläggav Konsument » 2013-08-28/21:40

Robert Olausson skrev:Framhjulsdriven MC!

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=qAQuljp-atA

Robert
Kul! Smäckert rambygge. Lite extra roligt att lyssna på 1:05 in på filmen... ;)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: BMWs loggas historia - Efterhandskonstruktion?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-08-28/22:00

Brooklyn skrev:No offence, jag har kört moderna BMW i halt, spårigt och snötäckt väglag och lägger ca 3000 mil/år på snötäckt underlag i Norrbotten... tyvärr är de inte annat än fullständigt odugliga. Vilket är en logisk konsekvens av de önskade egenskaperna på sommarväg, så det är inte alls konstigt. :)

Där har vi olika uppfattning....... jag har visserligen bara kört BMW i vinterväglag de senaste 38 vintrarna, så min erfarenhet kanske är begränsad, men nog föredrar jag att ha drivning och styrning på varsitt hjulpar - det är förbaskat otäckt med bilar som plogar med framhjulen när det svänger. Bakändens beteende reglerar jag med högerfoten, eller så överlåter jag det åt elektroniken. Har hållit mig på vägen hittills......
Men så brukar jag förstås ha bra däck också, sån't där dubbfritt elände funkar inte på någon bil.

För övrigt gillar jag dom framhjulsdrivna hojarna i Roberts länkar - som kuriosa, alltså. Skulle nog inte vilja köra dom...... :ugeek:
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Nästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst