Något tänka på

Något tänka på

Inläggav Magnus Brobeck » 2014-01-06/14:31

Lasse Åberg hade ett bra "Vinter i P1" häromdagen, som alltid med denne man så är det en hel del tänkvärt. Han hade en bön av en engelsk 1600-talsnunna med i programmet och jag tycker att den har sina poänger så jag lägger en kopia/avskrift här på forumet.

Varför på forumet kanske någon undrar - läs dikten svarar jag och försöker lära mig budskapet i den själv. ;)


”Herre, Du vet bättre än jag själv att jag håller på att åldras, och att jag en dag ska vara gammal.
Avhåll mig från den fatala tron, att jag måste yttra mig i alla ämnen och vid alla tillfällen. Befria mig från begäret att jag skall ordna upp alla människors angelägenheter.

Gör mig tankfull men inte dyster, hjälpsam men inte beskäftig.

Hjälp mig att inte repetera ändlösa detaljer, ge mig vingar som för mig till saken! Försegla mina läppar angående mina krämpor och besvär. De tilltar och det känns alltmer frestande att älta bekymren.

Jag vågar inte be om ett förbättrat minne men jag ber om växande ödmjukhet och mindre tvärsäkerhet när mitt minne inte stämmer med andras. Lär mig den strålande läxan att jag tar fel ibland. Låt mig få bli någorlunda angenäm, jag vill inte vara något helgon, somliga helgon är så svåra att leva med.
Men en sur åldring är något av kronan på djävulens verk.

Ge mig förmågan att se det goda i oförutsedda sammanhang och att se talanger hos människor där man inte väntade sådant.

Och käre Herre, gör mig vänlig, så att jag säger dem vad jag ser.

Amen."


Vänligen och ödmjukast, Magnus
Webmaster
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Något tänka på

Inläggav Lennart Christianson » 2014-01-06/14:33

Underbart!

Vet du vem 1600-talsnunnan var?
Med vänliga hälsningar/

Lennart Christianson/
BMW R1200RT
Lennart Christianson
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 2010-07-23/08:27

Re: Något tänka på

Inläggav Magnus Brobeck » 2014-01-06/14:36

Nej, det har gått mig förbi.
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Något tänka på

Inläggav Max Mad » 2014-01-06/15:52

.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Något tänka på

Inläggav Mimmi » 2014-01-06/19:22

Hej!

Jag har sökt lite grann, och inte funnit någon exakt författare. Men denna bön förekommer i flera varianter, med olika angivelser av ursprung och ålder, så möjligen är det så att den inte går att härleda till en specifik person, så som ofta är fallet med många äldre böner och psalmer. Ordval och annat tyder på att det är en, om inte ny, så bearbetad text av gammalt ursprung.
Med detta sagt, det gör den inte på något sätt sämre!

Nedan följer en annan en variant av denna bön:


Herre, du vet bättre än jag själv, att jag åldras och en dag kommer att vara gammal.

Bevara mig för den olycksaliga ovanan att tro att jag måste kommentera allting och i alla omständigheter säga något.

Befria mig från begäret att vilja ordna andras angelägenheter. Gör mig betänksam, men inte svårmodig: hjälpsam men inte härsklysten.

Med tanke på mitt förråd av levnadsvisdom, tycks det mig tråkigt att det inte kommer till användning, men du vet att jag kommer att behöva ett par vänner på slutet.

Rädda min ande från att upprepa en ändlös massa småsaker: ge mig vingar så att jag kan tränga fram till sakens kärna.

Försegla mina läppar vad angår mina egna smärtor och lidanden. De är i tilltagande och lusten att räkna upp dem blir allt större med åren.

Att be om så mycket nåd att jag finner behag i andras klagovisor, det vågar jag inte: men hjälp mig att lyssna på dem med tålamod.

Jag vågar inte heller be om ett bättre minne: men ge mig mer ödmjukhet och mindre självsäkerhet när mitt minne tycks stå i motsats till andras.

Lär mig den storartade insikten att även jag ibland kan ta miste.

Gör mig i någon mån älskvärd. Jag strävar inte efter att vara ett helgon – somliga av dem utgör ett föga angenämt sällskap – men en sur gammal människa är en av djävulens mest framstående skapelser.

Skänk mig förmågan att kunna se det goda på även de mest oväntade ställen, och begåvning hos människor som jag inte tilltrodde dem. Och ge mig nåden att också säga det till dem.

Amen.



Nedanstående stycke av Moder Teresa är även det mycket tankeväckande:

”Hymn till livet”.

Livet är en chans, ta vara på den.

Livet är skönhet, beundra den.

Livet är lycksalighet, njut den.

Livet är en dröm, låt den bli verklighet.

Livet är en utmaning, anta den.

Livet är plikt, uppfyll den.

Livet är en lek, lek den.

Livet är dyrbart, ha omsorg om det.

Livet är en rikedom, bevara den.

Livet är kärlek, ge dig hän åt den.

Livet är en hemlighet, upptäck den.

Livet är ett löfte, låt det gå i uppfyllelse.

Livet är sorg, övervinn den.

Livet är en sång, sjung den!
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Något tänka på

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-07/01:55

Till slut fick alltså Martin Ljungs rollfigur i sketchen "Guben i låddan" ett bra svar på frågan: "Vad är livet, herr Larsson?"

Men om Hans Alfredsons rollfigur levererat Moder Teresas svar, hade sketchen liksom kommit av sig. ;-)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Något tänka på

Inläggav Göran Ekman » 2014-01-07/06:40

Underbart Magnus!
Den borde automatiskt ingå som tillägg när man blir forummedlem... :shock:
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Re: Något tänka på

Inläggav vilde » 2014-01-22/20:07

Tänkvärda ord är en sak, böner till någon "Herre" är religion. Ordet "herre" får vilde att se rött, institutionell religion får vilde att se ännu mer rött. "Herren" och dess andra namn världen över är bara ett uttryck för makt, ekonomi och förtryck.
R1200R -2012
Användarvisningsbild
vilde
 
Inlägg: 386
Blev medlem: 2008-10-20/23:41

Re: Något tänka på

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-22/20:20

Du har en självklar rätt att hysa en åsikt. Förhoppningsvis tillerkänner Du andra människor rätten att hysa andra åsikter än Dina egna - utan att för den skull förfalla till föraktfulla omdömen. Eller?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Något tänka på

Inläggav vilde » 2014-01-22/20:34

Vad är det som är föraktfullt?
R1200R -2012
Användarvisningsbild
vilde
 
Inlägg: 386
Blev medlem: 2008-10-20/23:41

Re: Något tänka på

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-22/21:08

vilde skrev:... bara ett uttryck för makt, ekonomi och förtryck.

Jag utgår från, att Du inte använder ovanstående ord i uppskattande syfte - i synnerhet inte eftersom Du inkluderar ordet "bara". Då är det fullt möjligt för den, som hyser en annan åsikt än Din, att uppfatta det nedsättande - för att inte säga föraktfullt.

Sedan kan Du fundera en liten stund på, att mängden religiösa människor på detta klot är mångdubbelt större än mängden icke-troende. Skulle alltså den absoluta majoriteten av klotets befolkning med vett och vilja underkasta sig något, som enbart innebär de av mig citerade orden ovan? Tillåt mig att tvivla.

Eller som Tage Danielsson formulerade det: "Utan tvivel är man inte klok."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Något tänka på

Inläggav vilde » 2014-01-22/21:16

Man kan också säga att just ditt klankande på mitt inlägg bäste Bror är föraktfullt om man vill. Men att tvivla på auktoriteter är något som vilde är mycket bra på, då måste ju vilde vara väldigt klok....

Vem är den där ”Herren” som bönen riktar sig till, är det klanhövdingen, är det statsministern eller diktatorn, är det ordföranden i föreningen eller prästen i församlingen, kanske är det den äkta maken som har all makt över sin genom giftermålet omyndigförklarade maka eller är det den store guden i Gamla Testamentet, han som dödar hela familjer för att en gjort fel, han som beordrar slakt av hela folkstammar? Helt klart att det är en man i alla fall.

Det finns ju en orsak till att vilde är just vilde men det finns också ingen som har gjort vilde så illa utan orsak, eller i varje fall utan att vilde någonsin förstått varför, som den institutionella religionen och dess anhängare. Jag är inte föraktfull, bara ärlig och berättar att jag ser rött. Jag har som sagt inget emot tänkvärda ord eller texter om hur vi människor ska bli bättre människor men jag ser alltså rött när man tillber Herren och tror att han ska fixa det, det är min åsikt och mina erfarenheter, det är inte föraktfullt bara något som får mig att må dåligt.
R1200R -2012
Användarvisningsbild
vilde
 
Inlägg: 386
Blev medlem: 2008-10-20/23:41

Re: Något tänka på

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-22/21:19

Ingen kommentar. Din text får tala för sig själv.

Jo, förresten - en kommentar: Läser Du evangelierna, kommer Du att upptäcka, att Du förmodligen skulle ha trivts mycket bra ihop med Jesus! Han var ungefär så politiskt inkorrekt, som man kunde vara; tog med närmast osannolik konsekvens de svagares parti, talade med kvinnor på jämställd fot och hävdade barnens rätt och värde - vilket var klart uppseendeväckande i den tid, då han levde, i synnerhet som han utsträckte detta även till icke-judinnor.
Bokstavstrogna skriftlärde - den etablerade religiösa överheten - hade han inget till övers för utan påvisade konsekvent, att lagens mening var viktigare än dess bokstav.

Han förhandlade aldrig utan sade sin mening, rakt på och i korta sentenser - inte sällan påtagligt kärva budskap. Det stod var och en fritt att acceptera, vad han sade, eller låta bli - och han följde aldrig efter någon för att övertyga vederbörande med ytterligare argumentation.

På samma sätt står det än idag var och en fritt att acceptera eller förkasta, vad han lärde ut - liksom det står var och en fritt att göra detsamma med andra läror.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Något tänka på

Inläggav vilde » 2014-01-22/22:54

Jesus förutsätter att man tror på det som står i en gammal bok som är omskriven och översatt många många gånger i århundraden efter att först ha varit muntliga berättelser också i århundraden. Lägger man sen till modern minnes-och hjärnforskning där vi i dag i princip vet att vi inte ens kan vara säkra på vad vi vet, dvs våra egna minnen som dels är färgade av våra erfarenheter innan de lagras och dels färgas igen varje gång vi tar fram dem så tja? Det har alltid funnits människor som går mot strömmen och som inte vill lyda auktoriteter, och det har säkert alltid funnits berättelser om dem. Det finns många människor i vår tid som jag hellre beundrar, exempelvis Ghandi och en av hans efterföljare och beundrare mr Mandela. Men jag kommer aldrig att se dem som någon sorts gudar och be böner till dem.

Min övertygelse är att vi människor till allra största delen är snälla sociala varelser som gärna vill stötta och hjälpa vår nästa, vi mår helt enkelt bra av det.

Lev väl, tro vad ni vill så länge det inte drabbar någon annan.
R1200R -2012
Användarvisningsbild
vilde
 
Inlägg: 386
Blev medlem: 2008-10-20/23:41

Re: Något tänka på

Inläggav Olof Eriksson » 2014-01-22/23:31

Tror Vilde är en modern variant av Jesus helt enkelt. Jesus tillbedjer sin Gud.

Vilde tillbedjer sin tvåhjuliga Gud.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Något tänka på

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-23/02:01

vilde skrev:Jesus förutsätter att man tror på det som står i en gammal bok som är omskriven och översatt många många gånger i århundraden efter att först ha varit muntliga berättelser också i århundraden...
Det finns många människor i vår tid som jag hellre beundrar, exempelvis Ghandi och en av hans efterföljare och beundrare mr Mandela. Men jag kommer aldrig att se dem som någon sorts gudar.....

Dock är det väl belagt, att så långt tillbaka, som det finns evangelietexter, har dessas innehåll bevarats förbluffande väl genom seklerna och med få undantag inte förvrängts gentemot tidigare upplagor. Dessutom skrevs evangelierna inte efter flera hundra år av muntlig tradition utan betydligt tidigare - om än inte medan Jesus levde.

Jag är också en stor beundrare av Gandhi och Mandela - och skulle inte komma på idén att tillbe dem - precis som jag i tidigare inlägg inte uppmanar Dig att tillbe någon. En intressant detalj är dock, att när Mandela var i Sverige i samband med mottagandet av Nobels fredspris, erbjöds han att vara med och dela ut nattvarden i Storkyrkan (tror jag - det kan ha varit en annan kyrka). Han blev djupt hedrad över att få vara med och dela ut sakramentet.

Huruvida Mandela faktiskt var troende kristen, vet jag inte, men det skedda visar på ett lysande sätt, hur han respekterade människors religiositet. Djup respekt för olikheter och viljan att ge alla konstruktiva entiteter en plats i uppbyggandet av såväl Sydafrika som Världen var hans kännemärken, och av det hittar jag inte så särdeles mycket i Dina rader ovan - med undantag för den hittills allra sista.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Något tänka på

Inläggav vilde » 2014-01-23/09:06

Respekt.... en del tror på jultomten andra på spöken, ytterligare några tror på statsministern en fjärde på något annat, tro vad ni vill.
R1200R -2012
Användarvisningsbild
vilde
 
Inlägg: 386
Blev medlem: 2008-10-20/23:41

Re: Något tänka på

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-23/09:17

Där har Du det! Det var just respekt, som jag inte hittade i Ditt första inlägg! Men den kanske har kommit nu?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Något tänka på

Inläggav vilde » 2014-01-23/10:37

Vi lever i en värld som väldigt länge har varit omänsklig (sedan vi blev bofasta och började odla) och värre och värre blir det tyvärr. Jag kan förstå att många behöver en tröst.

Kalle Marx sa det bra "Religionen är ett opium för folket". Religion är inget annat än en mental snuttefilt, något man kan gömma sig bakom när allt är för jobbigt. Det har alltid utnyttjats av makten, prästerna och kyrkan. Om vi inte gömmer oss i snuttefilten ser vi att det är människan som förstör vår jord, det är människan som förtrycker, våldför sig och mördar andra människor, och det är bara människor som kan göra något åt det.
Senast redigerad av vilde 2014-01-23/11:03, redigerad totalt 2 gånger.
R1200R -2012
Användarvisningsbild
vilde
 
Inlägg: 386
Blev medlem: 2008-10-20/23:41

Re: Något tänka på

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-23/10:59

Skrev Du "respekt"?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Något tänka på

Inläggav vilde » 2014-01-23/11:05

Att vilde redovisar vad han tycker har inget med respekt att göra, att Bror tycker att man brister i respekt när man redovisar vad man tycker, tycker vilde är respektlöst.

Jag lägger ner det här nu, trådskaparen, Magnus vill bara väl och det respekterar jag, vilde reagerar rött på religion, men egentligen på att någon skrev att bönen ifråga skulle vara med som någon sorts moraliskt stöd för forumet, att sedan Bror inte kan låta bli att klanka på andra när Bror inte tycker att man skrivit som Bror tycker att man ska göra då tände vilde ordentligt, men så funkar ju Bror och det är som det är.

Vilde är egentligen en väldigt snäll varelse ;)
R1200R -2012
Användarvisningsbild
vilde
 
Inlägg: 386
Blev medlem: 2008-10-20/23:41

Re: Något tänka på

Inläggav Lars Westman » 2014-01-23/11:07

vilde skrev:....och det är bara människor som kan göra något åt det.

Men är det trots religionerna eller p.g.a. dem världen ser ut som den gör? Alla de stora religionerna är i någon form vishetsläror som vi människor har insett makten i och ofta missbrukat.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Något tänka på

Inläggav Max Mad » 2014-01-23/11:11

Tvingas konstatera att jag är inne på Vildes spår i mångt och mycket i det han skriver.

My 5 cents.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Något tänka på

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-23/11:25

Till Lars: Jag påstår, att det är trots religionerna. Går Du till källorna, är de stora religionernas etiska principer i stora drag gemensamma, även om de uttrycks olika (i den judisk-kristna traditionen via de tio budorden).

Däremot har mänskliga makthavare i alla tider sjanghajat religionerna för egen vinning - och miljoner människor har såväl gått vilse som dött av det skälet. Detta fortgår alltjämt - och haken är, att det inte spelar någon roll, ifall fundamentalisterna kallar sig kristna, muslimer, hinduer eller vad de vill. Det blir lika galet i samtliga fall. Till detta kommer, att människans förmåga att döda har "effektiviserats" - om det nu är ordet - ofantligt. Enligt Peter Englund - i "Brev från nollpunkten" - dog 181 miljoner människor under 1900-talet på grund av politiska beslut. Det är fler, än de som dött på grund av politiska beslut under hela mänsklighetens historia fram till år 1900!

Å andra sidan har de ledare, som från början baserat sitt tänkande på Karl Marx' idéer, inte heller någon direkt fläckfri "meritlista". Lenins beslut hann "bara" ta livet av c:a 5 miljoner sovjetmedborgare, innan han dog 1924. Stalin hade mer tid på sig, och det är talande, att antalet döda sovjetmedborgare under hans tid vid makten skattas till någonstans mellan 20 och 50 miljoner!
Ingen vet väl hur många, som gick åt i Mao Zedongs Kina - men det rör sig om åtskilliga miljoner där också. Huruvida han tog livet av fler människor än Stalin, får vi nog aldrig veta.
Pol Pot visade sig tämligen effektiv under den korta tid, som han anlade folkmord på sin egen befolkning, men dels fanns helt enkelt inte SÅ många kambodjaner att ta livet av, och dels var hans tid vid makten tämligen kort, 1976 - 79, så han hann enligt Wikipedia "bara" med mellan en och tre miljoner.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2014-01-23/11:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Något tänka på

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-23/11:31

vilde skrev:...men så funkar ju Bror och det är som det är.

Och så funkar tydligen vilde, och det är, som det är.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Något tänka på

Inläggav Kovlingen » 2014-01-23/12:11

Ha ä som ha ä , mä hä som ä . Ha ä ha ha ä :mrgreen:
( PM:a för översättning ) ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Något tänka på

Inläggav Max Mad » 2014-01-23/12:59

" Jag är som jag är, därför jag blev inte som jag skulle vara. "

(För mig) okänd.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Något tänka på

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-23/13:01

Med risk för att åter sätta sticka i krutdurk:
"Jag föddes till Guds avbild - men det blev inte särskilt likt."
Mark Twain
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Något tänka på

Inläggav Max Mad » 2014-01-23/13:08

Bror Gårdelöf skrev: (...) mänskliga makthavare i alla tider sjanghajat religionerna för egen vinning - och miljoner människor har såväl gått vilse som dött av det skälet. Detta fortgår alltjämt - och haken är, att det inte spelar någon roll, ifall fundamentalisterna kallar sig kristna, muslimer, hinduer eller vad de vill. Det blir lika galet i samtliga fall.(...)

Å andra sidan har de ledare, som från början baserat sitt tänkande på Karl Marx' idéer, inte heller någon direkt fläckfri "meritlista". Lenins beslut hann "bara" ta livet av c:a 5 miljoner sovjetmedborgare, innan han dog 1924. Stalin hade mer tid på sig, och det är talande, att antalet döda sovjetmedborgare under hans tid vid makten skattas till någonstans mellan 20 och 50 miljoner!
Ingen vet väl hur många, som gick åt i Mao Zedongs Kina - men det rör sig om åtskilliga miljoner där också. Huruvida han tog livet av fler människor än Stalin, får vi nog aldrig veta.
Pol Pot visade sig tämligen effektiv under den korta tid, som han anlade folkmord på sin egen befolkning, men dels fanns helt enkelt inte SÅ många kambodjaner att ta livet av, och dels var hans tid vid makten tämligen kort, 1976 - 79, så han hann enligt Wikipedia "bara" med mellan en och tre miljoner.

Vi är definitivt överens i det här Bror. Två fel gör ju inte ett rätt och en massa fel gör ju ännu mindre rätt. Och för att återigen citera Tage Danielsson ; "Gud finns, därför människan har skapat honom". (Tankar ur roten, om jag inte missminner mig). Dessutom; " Egentligen är man inte riktigt klok "(?) Skriver under på det, utan förbehåll...

Over and out.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Något tänka på

Inläggav Max Mad » 2014-01-23/13:12

Bror Gårdelöf skrev:Med risk för att åter sätta sticka i krutdurk:
"Jag föddes till Guds avbild - men det blev inte särskilt likt."
Mark Twain
Klockrent !!
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Något tänka på

Inläggav Max Mad » 2014-01-23/13:19

Kovlingen skrev:Ha ä som ha ä , mä hä som ä . Ha ä ha ha ä :mrgreen:
( PM:a för översättning ) ;)
Du är så j*vla underbar !! :D
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Något tänka på

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-23/15:56

Tony Johansson skrev:... Tage Danielsson ; "Gud finns, därför människan har skapat honom". (Tankar ur roten, om jag inte missminner mig). Dessutom; " Egentligen är man inte riktigt klok "(?) Skriver under på det, utan förbehåll....

Gott så. Tage var inte först. Redan Voltaire konstaterade, att "om inte Gud hade funnits, hade människan varit tvungen att uppfinna Honom" *) (förmodligen inte ordagrant återgett) - och det andra citatets korrekta form har Du rimligen i ett av mina inlägg ovan: "Utan tvivel är man inte klok." Jag vill minnas, att det är valspråket i kanten på ett av Per Åhlin tecknat mynt - med Tages porträtt i profil - som pryder framsidan på just "Tankar från roten".

Nu är inte tanken, att denna tråd skall sväva ut i teologi, men en fundamental sak i sammanhanget kan vara värd att påpeka: Tro förutsätter, att man inte vet - vilket alltid ger utrymme för tvivel. Tro och tvivel kan beskrivas som var sin sida på samma mynt.

Å andra sidan kan den, som vet, inte tro - just för att hen vet.
Så det är en bra idé att då och då ta ett steg tillbaka och fundera på, vad man tror sig veta.

*) Apropå "Honom" finns följande historia om en man, som nästan dött men i sista stund återfördes till livet av det kompetenta teamet på ett akutrum.
- Jag hann se Gud, innan jag återkom till livet.
- Vad säger Du? Hur såg Han ut?
- Hon var svart.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Något tänka på

Inläggav rian1121 » 2014-04-11/21:02

Webmaster! du menar väl inte att de skrivs för mycket onödigt i trådarna :?:
Bor: Stockholm (D7)
MC: BMW k100 classic
Användarvisningsbild
rian1121
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2014-04-06/13:37

Re: Något tänka på

Inläggav Kovlingen » 2014-04-11/22:05

rian1121 skrev:Webmaster! du menar väl inte att de skrivs för mycket onödigt i trådarna :?:

Onödigt eller inte är i betraktarens öga 8-)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Något tänka på

Inläggav Magnus Brobeck » 2014-04-11/22:26

rian1121 skrev:Webmaster! du menar väl inte att de skrivs för mycket onödigt i trådarna :?:


Jo - ibland ;-)

Men det ger lite krydda i lagom omfattning!!

/Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Något tänka på

Inläggav Magnus Brobeck » 2014-04-11/22:28

Kovlingen skrev:Onödigt eller inte är i betraktarens öga 8-)


Kanske man skall fundera på hur betraktaren uppfattar det då när man skriver något. ;)
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Något tänka på

Inläggav Kovlingen » 2014-04-11/22:45

Kommer nog aldrig att finnas ett säkert svar på detta , hur man än funderar ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Något tänka på

Inläggav Konsument » 2014-04-11/23:21

Såvitt jag vet är det fler som inte tror på en religion än som tror på den.
Märkligt är hur vi misshandlar detta gemensamma rymdskepp som vi kallar jorden.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Något tänka på

Inläggav Mimmi » 2014-04-12/00:10

Hej!

Då har Du nog inte kontrollerat de siffrorna så väl, så tror gör Du även om Du säger Dig inte göra det. ;)
Enligt senaste till gängliga statistik fördelar sig de största religionerna enligt följande:

Kristendom: 2,2 miljarder
Islam : 1,5 -----"-----
Hinduism : 1,1 -----"-----
Buddhism : 0,5 -----"-----
Judendom : 0,14 -----"-----

Summa: 5,44 miljarder

Eftersom jordens befolkning för närvarande sägs vara 7,1 miljarder utgör den troende delen av befolkningen 76,6%.

Och det kallar jag inte en minoritet...
I själva verket är siffran högre eftersom det finns många andra mindre religioner som finns över hela världen, men kanske sammanlagt inte har "fler" än någon miljon medlemmar.
Enligt många källor sägs Sverige och Storbritannien vara de mest sekulariserade länderna i världen, men de länderna är ju blott en oerhört liten del av världen, så vad som gäller där är inte allmängiltigt, som många svenskar tror.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Något tänka på

Inläggav Kovlingen » 2014-04-12/00:21

Ang troende alt. inte säkra kommer nog denna fundering övergå i facket olösta frågor .
Senast redigerad av Kovlingen 2014-04-12/09:30, redigerad totalt 1 gång.
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Något tänka på

Inläggav Kovlingen » 2014-04-12/00:41

Magnus Brobeck skrev:
Kovlingen skrev:Onödigt eller inte är i betraktarens öga 8-)


Kanske man skall fundera på hur betraktaren uppfattar det då när man skriver något. ;)

Dilemma ! Hur ska man kunna ana hur det "går ann" beroende på hur någon reagerar på detta :?
Inte lätt att ligga på gränsen :mrgreen:
( Får väl räkna med postverket ibland ) :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Något tänka på

Inläggav vilde » 2014-04-12/10:36

Mimmi skrev:Hej!

Då har Du nog inte kontrollerat de siffrorna så väl, så tror gör Du även om Du säger Dig inte göra det. ;)
Enligt senaste till gängliga statistik fördelar sig de största religionerna enligt följande:

Kristendom: 2,2 miljarder
Islam : 1,5 -----"-----
Hinduism : 1,1 -----"-----
Buddhism : 0,5 -----"-----
Judendom : 0,14 -----"-----

Summa: 5,44 miljarder

Eftersom jordens befolkning för närvarande sägs vara 7,1 miljarder utgör den troende delen av befolkningen 76,6%.

Och det kallar jag inte en minoritet...
I själva verket är siffran högre eftersom det finns många andra mindre religioner som finns över hela världen, men kanske sammanlagt inte har "fler" än någon miljon medlemmar.
Enligt många källor sägs Sverige och Storbritannien vara de mest sekulariserade länderna i världen, men de länderna är ju blott en oerhört liten del av världen, så vad som gäller där är inte allmängiltigt, som många svenskar tror.

Kan inte tänka mig att de siffrorna säger hur många troende det finns, det är stor skillnad mellan att vara troende eller bara medlem i ett samhälle, kultur eller tradition som knyter an till en tro, jag tror att siffrorna står för det senare och inte till tron.
R1200R -2012
Användarvisningsbild
vilde
 
Inlägg: 386
Blev medlem: 2008-10-20/23:41

Re: Något tänka på

Inläggav Magnus von Melen » 2014-04-12/11:10

På sätt och vis ger siffrorna er rätt båda två.
Det är inte en majoritet som tror på EN religion.
2,2 av 7,1 miljarder är en betydande del men inte en majoritet, t.ex. ;)

För övrigt föreslår jag att var och en får bli salig på sin fason :)
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Något tänka på

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-04-12/19:53

Magnus Brobeck skrev:Kanske man skall fundera på hur betraktaren uppfattar det då när man skriver något. ;)

Du har så rätt, så hälften räcker - och samma sak gäller Magnus, som parafraserar en klassiker. Originalet -
"...ty här måste var och en bli salig på sin fason" - skrev Fredrik den Store av Preussen, som regerade 1740 - 86, i marginalen på en rapport om motsättningar mellan katoliker och protestanter.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Något tänka på

Inläggav Kapten Stofil » 2014-04-12/20:43

Vilde:

Jag har kommit fram till detta: Eventuellt förekommande gud/ar, religioner, och religiösa människor, är tre företeelser som väldigt ofta inte har så mycket med varandra att göra i praktiken. Att religiösa människor gör vidrigheter i religionens namn är vanligt och går oftast på tvärs med vad deras religion lär ut.

Och man ska inte blanda ihop religion och vetenskap, de har till syfte att försöka svara på två helt oberoende uppsättningar frågor.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Något tänka på

Inläggav vilde » 2014-04-12/21:21

Kapten Stofil skrev:Vilde:

Jag har kommit fram till detta: Eventuellt förekommande gud/ar, religioner, och religiösa människor, är tre företeelser som väldigt ofta inte har så mycket med varandra att göra i praktiken. Att religiösa människor gör vidrigheter i religionens namn är vanligt och går oftast på tvärs med vad deras religion lär ut.

Och man ska inte blanda ihop religion och vetenskap, de har till syfte att försöka svara på två helt oberoende uppsättningar frågor.

Jag tror....................... att du har rätt i det Kapten S.
R1200R -2012
Användarvisningsbild
vilde
 
Inlägg: 386
Blev medlem: 2008-10-20/23:41

Re: Något tänka på

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-04-12/21:38

Kapten Stofil skrev:... man ska inte blanda ihop religion och vetenskap, de har till syfte att försöka svara på två helt oberoende uppsättningar frågor.

Även Du har så rätt, att hälften räcker!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Något tänka på

Inläggav Kovlingen » 2014-04-13/08:52

Kapten Stofil skrev:. Att religiösa människor gör vidrigheter i religionens namn är vanligt och går oftast på tvärs med vad deras religion lär ut.

Makten och härligheten :? :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Något tänka på

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-04-14/13:47

Apropå den diskussion om teologiska ting, som förts ovan, kan jag inte undanhålla Er följande, som kom från Australien i morse.

In the year 2014, the Lord came unto Noah, who was now living in Somerset and said: "Once again, the earth has become evil and I see the end of all flesh before me. Build another Ark and save 2 of every living thing along with a few good humans."
He gave Noah the blueprints, saying: "You have 6 months to build the Ark before I will start the unending rain for 40 days and 40 nights."

Six months later, the Lord looked down and saw Noah weeping in his yard - but no Ark. "Noah!" He roared, "I'm about to start the rain! Where is the Ark?"

"Forgive me, Lord," begged Noah, "but things have changed.

I needed a Building Permit.

I've been arguing with the Boat Inspector about the need for a sprinkler system.

My neighbours claim that I've violated the Neighborhood By-Laws by building the Ark in my back garden and exceeding the height limitations. We had to go to the Local Planning Committee for a decision.

Then the Local Council and the Electric Company demanded a boat load of money for the future costs of moving power lines and other overhead obstructions, to clear the passage for the Ark's move to the sea. I told them that the sea would be coming to us, but they would hear nothing of it.

Getting the wood was another problem. There's a ban on cutting local trees in order to save the Greater Spotted Barn Owl. I tried to convince the environmentalists that I needed the wood to save the owls - but no go!

When I started gathering the animals the RSPCA took me to court. They insisted that I was confining wild animals against their will. They argued the accommodations were too restrictive, and it was cruel and inhumane to put so many animals in a confined space.

Then the Environmental Protection Agency ruled that I couldn't build the Ark until they'd conducted an environmental impact study on your proposed flood.

I'm still trying to resolve a complaint with the Human Rights Commission on how many minorities I'm supposed to hire for my building crew.

Immigration are checking the Visa status of most of the people who want to work.

The Trades Unions say I can't use my sons. They insist I have to hire only Union workers with ark-building experience.

To make matters worse, the Internal Revenue Service seized all my assets, claiming I'm trying to leave the country illegally with endangered species.

So, forgive me, Lord, but it would take at least 10 years for me to finish this Ark."

Suddenly the skies cleared, the sun began to shine, and a rainbow stretched across the sky.

Noah looked up in wonder and asked: "You mean you're not going to destroy the world?"
"No," said the Lord. "The Government beat me to it."

May I please have an AMEN.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Något tänka på

Inläggav Kenneth » 2014-04-14/14:31

:D :D :) :) Den goda viljan kolliderade som kolliderade med lagar regler och byråkrati !
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst