Ser ni på motorsport?

Re: Ser ni på motorsport?

Inläggav Fredric Fredricson » 2017-12-04/23:06

Gunnar Elmgren skrev:(För en V6 är annars 60° optimal cylindervinkel, men eftersom V8:orna från tidigare år hade 90° vinkel mellan cylinderraderna, kan man ana att det var enklare att få motorn att passa i chassiet med 90°...)


Förr i världen i F1, så sent som på 90-talet, byggde man en superbra motor, satte den i superbra chassi och sen fick aerodynamikerna se till att downforce och drag blev bra.
Numera talar aerodynamikerna om för chassiutvecklarna hur bilen skall se ut, var insug och kylare skall sitta och var avgaserna skall mynna sen tar man fram ett chassi och talar om för motorbyggarna hur mycket plats dom har för motor mm.

Lite hårddraget kanske, men enligt vanligtvis välunderrättade källor(tidskriften Racecar Engineering) så är det så det går till numera. I princip. Aerodynamiken är kung i F1.

/Fredric

PS Lyckligtvis finns Staduim Super Truck racing där downforce är ett totalt okänt begrepp: https://www.youtube.com/watch?v=8yIQAvW7XnE
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Ser ni på motorsport?

Inläggav Kovlingen » 2017-12-04/23:12

Farligt att vara ute å cykla i halkan :shock: ;)
Som tråden heter "Ser ni på motorsport?"funderar jag på ljudet är så nödvändigt ?
För de som inte besökt dragracing med högst rankade "bilar" eller tracktorpulling där de
värsta kör med flera racepreppade V8:or .
Det gick inte att ta kort för jag var tvungen att stoppa fingrarna i öronen i bägge fallen .
Jag säjer lite som Hasse Alfredsson " Där kan vi snacka om ljud" :lol:

Det enda jag sett i bilar av formel-typ är
K-Kart som körde uppvisning i södra Stadsberget vid en backtävling . Vicken livsfarlig pryl :shock:
'Den andra är : När jag gick i årskurs 9 gick några i kallades 9tp (teknisk praktisk) där det byggdes
kartar i varierande fartkrav . En kille hade byggd sin kart och placerat en Parillamotor i den .
Det var det värsta jag hade sett . Fytti fasiken sicket litet krutpaket :o ;)
De körde alla uppvisning på en bollplan och det var en som spann hela raksträckan :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ser ni på motorsport?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-12-05/06:06

Vad gäller tractor pulling var i alla fall en tidigare "standard" i värstingklassen, att man monterade tre amerikanska 7 - 8 liters v-åttor i serie bakom varandra - och det lät ju en del.
Men vid ett tillfälle kom ett bygge med en 27-liters Rolls Royce Merlin Spitfiremotor - alltså en 48-ventilad V-tolva med kompressor och utan varje tillstymmelse till ljuddämpare ur de korta, uppåtvinklade avgaskrökarna. 2,25 liters slagvolym per cylinder. Snacka om att lira i en annan dimension rent akustiskt! Det var också en av få dragare, som gjorde en full pull den dagen.
Efter den lät de seriekopplade jänkemotorerna som myggsång!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ser ni på motorsport?

Inläggav zoddri » 2017-12-05/13:13

Gunnar Elmgren skrev:Med tanke på, att BMW redan 1985-86 plockade ut samma effekt vid race, och ca 1.400 hk vid träning, ur sin turboladdade 1.5-liters radfyra (som vann 1983 års F1-VM i BMW-Brabham BT52 rattad av Nelson Piquet), inser man att restriktionerna verkligen håller nere effekten en del. Och, som sagt, tråkigt nog även ljudupplevelsen.


Hyfsat omdebatterad siffra men troligen inte helt från sanningen :)
Och visst, dagens restriktioner håller nere effekten rätt så mycket. Men å andra sidan så ska ju motorerna hålla väldigt mycket mera idag än vad de gjorde förr när de stora teamen i princip hade en kvalmotor och en racemotor. Det är säkerligen en ännu större utmaning än att klämma fram 1400hk ur en liten snurra (tänker jag som inte har nån form av teknisk utbildning).
Så egentligen är det ju rätt häftigt hur det faktiskt håller, förutom för Honda då... :roll:

Vad gäller funderingen om hur nödvändigt ljud är så.. Det gör ju sitt för totalupplevelsen. Ser man det på TV är det ju svårare att få en uppfattning eftersom banorna inte brukar ha så bra ljudupptagning men att vara på plats under tävlingar och inte höra vrålande motorer blir ganska trist. Tycker jag då.
Och det gör ju att t.ex. Formel E (elbilar) känns som en knepigt gren att sälja in till oss stofiler. Det låter ju inte!
BMW F650 -98
En cylinder räcker väl...?
zoddri
 
Inlägg: 88
Blev medlem: 2016-04-28/13:48
Ort: Umeå

Re: Ser ni på motorsport?

Inläggav Kovlingen » 2017-12-05/14:48

Bror Gårdelöf skrev: Efter den lät de seriekopplade jänkemotorerna som myggsång!

Sk. "Linköpingsmygg" då kanske :P
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ser ni på motorsport?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-12-05/15:16

Mja - det handlade väl mera om, att innan man hört Merlinmotorn, var ljudupplevelsen ur de seriekopplade V-åttorna rätt häftig - men en Merlin lirar som sagt i en annan division. Det är inte konstigt. En 8-liters V-åtta har definitionsmässigt en slagvolym på en liter per cylinder. Merlinmotorn har alltså mer än det dubbla, och det märks.

Jag har också haft lyckan att höra denna motor i dess rätta element - nämligen i en flygande Spitfire och en dito Mustang under en flygdag på Malmen för några år sedan - och det är musik för ett motoröra!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ser ni på motorsport?

Inläggav Kovlingen » 2017-12-05/16:36

Någon av dessa "traktorer" måste nog haft en sådan motor . Hela jag vibrerade av ljudvågen .
Jag körde armbågarna mot magen och fingrarna i öronen .
Bara en som kunnat mäta sej med denna ljudnivå . Leif Helanders "Starkotter" :shock:
http://www.st.nu/slakt-vanner/fira-uppm ... -pensionar
Starkotter.jpg
Starkotter.jpg (12.21 KiB) Visad 12895 gånger
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ser ni på motorsport?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-12-05/17:39

Den där är nog starkare än Merlinmotorn - som väl beroende på utförande låg mellan 1 000 och 2 000 pållar.
Jag vet, att Micke Kågered för mellan fem och tio år sedan under en träff på Beviks berättade, att spisen i hans top-fuel-dragster levererade 5 000 hästkrafter. När han trampar fullt, är bränsletillförseln 50 liter i sekunden - och då snackar vi nitrometan!
Så det bör låta mer än en Merlin.

Fast jag tror inte, att varken Mickes top-fuel-kärra eller bildens funny-car skulle ha klarat en full pull. De hade nog snabbt blivit stående med hopplöst spinnande hjul.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ser ni på motorsport?

Inläggav Kovlingen » 2017-12-05/17:59

Bror Gårdelöf skrev:Fast jag tror inte, att varken Mickes top-fuel-kärra eller bildens funny-car skulle ha klarat en full pull. De hade nog snabbt blivit stående med hopplöst spinnande hjul.

Tvärs om hade nog inte gått någe bättre :) När dessa funnycars gått sina 402 m hade nog
Merlintraktorn nätt och jämt kommit från startplattan ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ser ni på motorsport?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-12-05/18:12

Enig!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ser ni på motorsport?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-01-19/15:31

aauqr-551d70238d730.jpg
aauqr-551d70238d730.jpg (73.15 KiB) Visad 12783 gånger
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Ser ni på motorsport?

Inläggav Kovlingen » 2018-03-25/06:00

Ni är väl vaken och bänkad framför TV: nu när F:1 kör igång med första racet för i år ? :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ser ni på motorsport?

Inläggav zoddri » 2018-03-25/16:28

Kovlingen skrev:Ni är väl vaken och bänkad framför TV: nu när F:1 kör igång med första racet för i år ? :D


Var tyvärr på en kundresa och kunde inte se det live. Det var första gången på många år som det blev så :(
Men överlag verkar det ju ha gått bra i racet. Får kika sammandraget ikväll antar jag.
BMW F650 -98
En cylinder räcker väl...?
zoddri
 
Inlägg: 88
Blev medlem: 2016-04-28/13:48
Ort: Umeå

Re: Ser ni på motorsport?

Inläggav Svärd » 2018-03-25/18:04

Japp, käkade frukost framför TV:n imorses :)
Thomas Svärd
Användarvisningsbild
Svärd
 
Inlägg: 283
Blev medlem: 2003-08-27/01:00

Re: Ser ni på motorsport?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-26/19:33

Beroende på, hur man ser det, hade Sebastian Vettel tur - och Lewis Hamilton otur - i samband med däckbytena. Alternativt valde Vettel - eller stallet - aktivt att köra, som han gjorde, i hopp om att det skulle bli pace car någon gång under loppet. Och det blev det ju. Lyckad taktik, således. Det är lätt att föreställa sig Lewis Hamiltons arga maktlöshet, när Vettel kom ut framför honom på bättre däck. Hamilton gjorde, vad han kunde, men tvingades bita i det sura äpplet - och blev ju nästan ikappkörd av Kimi Räikkönen på slutvarven!

Artikeln i dagens Östgöta Correspondenten är löjeväckande svenskvinklad och ägnar ett antal spalter åt Marcus Ericssons problem med bilen - varpå man i sista meningen närmast i förbigående noterar, att Vettel vann!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ser ni på motorsport?

Inläggav Kovlingen » 2018-03-26/19:52

Bror Gårdelöf skrev:Beroende på, hur man ser det, hade Sebastian Vettel tur - och Lewis Hamilton otur

Citat :
"Ju mer jag tränar .. . . .. . . .. .. " :D
Hamilton har väl inte mer otur än andra ? Han har väl haft tur att han kom in i det stallet .
Är väl inte duktigare än Vettel . Vinner bara pga. en snabbare bil . :?
När han hade Nico i stallet fick han bita i det sura äpplet . Eller kanske han hade otur ;)
Heja Ferrari ! 8-)

Skulle vara roligt att se vad Marcus kunde göra med en bättre bil .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ser ni på motorsport?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-26/20:28

Kovlingen skrev: Hamilton har väl inte mer otur än andra ?

Det har jag aldrig påstått. Racing - liksom åtskilliga andra sporter - kräver extrem skicklighet på elitnivå, men dessutom behöver man tur. Ibland har man det, ibland inte.
Jag har aldrig heller påstått, att Lewis Hamilton "objektivt sett" skulle vara en bättre förare än någon av sina toppkonkurrenter. Det blir en meningslös diskussion på den nivån. Men i Melbourne hade han inte tur.
Som jag också skriver ovan, handlar racing även om taktik - och den här gången lönade sig uppenbarligen Vettels/Ferraris taktiska upplägg. Det förminskar på intet sätt segern.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ser ni på motorsport?

Inläggav Kovlingen » 2018-03-26/21:10

Bara LITE svårt att lägga in säkerhetsbilen i taktiken , MEN pga, svårigheten att köra om på denna bana
kan det bhövas lite tur också . Hamilton klarade ju inte heller av att köra om Vettel utan fick ge upp
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ser ni på motorsport?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-27/07:41

Och som jag skriver ovan, berodde det på, att Vettel hade bättre däck, eftersom han bytte senare.
Jag har definitivt ingen personlig åsikt om, vilken av dessa två förare, som är bäst - eller vem som har den bästa bilen - men som loppet utvecklade sig, drog Vettel det längsta strået denna gång.
Men säsongen är lång, och det skall bli intressant att se, hur den utvecklar sig.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ser ni på motorsport?

Inläggav Kovlingen » 2018-03-27/08:00

Hamilton hade en liten chans att ta Vettel när han kom ut ur depån med nya däck men
ju längre loppet fortgick visade det sej som du skriver att däcken tog slut och de
sista varven insåg han nog att det var bättre att bli tvåa och ta poängen än att
sitta i ett staket . (tror även att han sa så själv efteråt)

Jo det ska bli spännande att följa :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ser ni på motorsport?

Inläggav BigFootPat » 2018-04-16/21:16

Förra MotoGP-racet var ett spektakel. Alla utom Miller ställde upp med regndäck, men bestämde sig samtliga att leda hojarna in i pit och byta till slicks. Då skulle de alla, förutom Miller, egentligen börja uppvärmningsvarvet från pit lane, men det vore en säkerhetsrisk. Så för att undvika säkerhetsrisken, fick alla i stället placeras så långt bak på startfältet som möjligt. Då fick Marquez motorstopp, rullade i gång hojen, och vart tillsagd att starta från pit lane. Detta struntade han i, och körde i stället mot körriktningen tillbaka till sin startplats. För detta fick han påföljden ride-through, vilket gjorde han tappade förstaplatsen och hamnade på ca 19:e plats. Därefter följde flera regelövertramp från honom och påföljder på dessa samt drama – ett race väl värt att se i efterhand. I helgen är det ny racehelg.
Patrik
BMW R1200R 2007
Användarvisningsbild
BigFootPat
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2015-10-01/08:12
Ort: Värmland

Re: Ser ni på motorsport?

Inläggav Kovlingen » 2018-04-29/13:15

Ni missar väl inte F1 loppet som startar nu
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ser ni på motorsport?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-29/16:28

BigFootPat skrev:Då fick Marquez motorstopp, rullade i gång hojen, och vart tillsagd att starta från pit lane. Detta struntade han i, och körde i stället mot körriktningen tillbaka till sin startplats.

Om han varit en "ointressant nykomling", hade han förmodligen diskats på direkten! Att under ett race köra mot angiven körriktning måste vara motsvarigheten till att i vanlig trafik backa i en rondell (det är ju bara att köra ett varv till, så kommer man rätt) och borde medföra omedelbar svartflagg. Att dessutom strunta i, vad man blir tillsagd att göra, är ytterligare ett skäl för omedelbar svartflagg. Men nu är han en toppförare, och jag har det obehagliga inrycket, att i MotoGP är det skillnad på skit och pannkaka. Med andra ord förefaller reglerna vara tänjbara och "öppna för tolkningar". Det är inte smickrande för domarna!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ser ni på motorsport?

Inläggav BigFootPat » 2018-05-03/21:22

Bror Gårdelöf skrev:
BigFootPat skrev:Då fick Marquez motorstopp, rullade i gång hojen, och vart tillsagd att starta från pit lane. Detta struntade han i, och körde i stället mot körriktningen tillbaka till sin startplats.

Om han varit en "ointressant nykomling", hade han förmodligen diskats på direkten! Att under ett race köra mot angiven körriktning måste vara motsvarigheten till att i vanlig trafik backa i en rondell (det är ju bara att köra ett varv till, så kommer man rätt) och borde medföra omedelbar svartflagg. Att dessutom strunta i, vad man blir tillsagd att göra, är ytterligare ett skäl för omedelbar svartflagg. Men nu är han en toppförare, och jag har det obehagliga inrycket, att i MotoGP är det skillnad på skit och pannkaka. Med andra ord förefaller reglerna vara tänjbara och "öppna för tolkningar". Det är inte smickrande för domarna!

Ja, redan där borde han ha diskats - och sedan följde som sagt ytterligare regelbrott med relativt milda påföljder. Jag har sett att en del menar att han särbehandlas positivt för att han är spansk liksom Dorna, som äger medierättigheterna. Jag vet inte hur mycket inflytande Dorna har, men särbehandladet tycks han.
Patrik
BMW R1200R 2007
Användarvisningsbild
BigFootPat
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2015-10-01/08:12
Ort: Värmland

Re: Ser ni på motorsport?

Inläggav Kovlingen » 2018-05-03/21:53

Historiskt sett är det väl inte nått nytt med att det är fiffel inom sporten .
"Finns det pengar involverad är det alltid någon som vill ha en lite större bit av kakan" .
Inget nytt under solen , tyvärr :evil:
Åt he---te för lindriga straff men de i toppen skyddar varandra för de sitter i samma båt .
"Sekunder kan betyda dollar"
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ser ni på motorsport?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-04/07:06

Det borde vara intressant att höra en diskussion mellan en kunnig, opartisk person, som går strikt efter regelboken, och de domare, som varit inblandade i de lopp, som beskrivs ovan.

Men något konstigt är det med dessa domare. Jag minns en deltävling i Speedway Grand Prix från förra eller förrförra året. Nicki Pedersen försökte köra om Matej Zagar på yttern på en raka. Han kom aldrig i jämnhöjd med Zagar utan låg klart bakom, när han fastnade i staketet, eftersom Zagar körde, som man brukar, dvs utnyttjade hela banbredden även på rakan. Pedersen vurpade, och heatet rödflaggades.
Då uteslöts Zagar från heatet inför omstarten! Han var milt uttryckt inte glad.
Inom all racing har jag i alla fall trott, att grundregeln är, att den, som ligger före, väljer spår, vilket var precis, vad Zagar gjorde. Pedersen hade helt och hållet sig själv att skylla, när han försökte köra om på ett utrymme, som inte fanns!
När jag fick se domslutet, var min reflektion, att antingen var domarna blinda eller mutade!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ser ni på motorsport?

Inläggav Kovlingen » 2018-05-26/15:20

Gillar inte Max men däremot Seb. , Kimi och Daniel . Finalen blir spännande :)
Hoppas finalen slutar med resultat enl. turordning Seb osv, :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ser ni på motorsport?

Inläggav BigFootPat » 2018-06-20/18:57

Från den gångna helgens MotoGP-race. :shock:
Bilagor
MotoGP_2018-juni-17.jpg
Patrik
BMW R1200R 2007
Användarvisningsbild
BigFootPat
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2015-10-01/08:12
Ort: Värmland

Re: Ser ni på motorsport?

Inläggav Kovlingen » 2018-07-08/16:33

1:a och 3:a i dagens F1 .YES ! :D :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ser ni på motorsport?

Inläggav zoddri » 2018-07-09/16:53

Kovlingen skrev:1:a och 3:a i dagens F1 .YES ! :D :D :D


Riktigt bra race som omväxling. Kul att se toppstallens förare jaga på det sätt de gjorde.
Och framförallt kul att se Räikkönen köra som han gjorde :D
BMW F650 -98
En cylinder räcker väl...?
zoddri
 
Inlägg: 88
Blev medlem: 2016-04-28/13:48
Ort: Umeå

Re: Ser ni på motorsport?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-09/17:54

Jo, det racet hade det mesta. När man betänker, att Lewis Hamilton i princip var borta ur tätstriden efter karambolaget efter starten, plus att han via radion var orolig för, att något var fel på bilen, är det närmast otroligt, att han slutade som tvåa.
Resultatet visar ju dessutom rätt tydligt, att Ferrari och Mercedes för närvarande står i en klass för sig - liksom deras förare.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ser ni på motorsport?

Inläggav Leif L » 2018-08-19/20:32

Jag får komplettera tidigare inlägg...
Nu har jag varit och tittat på F1 i Spielberg två gånger (-17 o -18)...
Första gången vann Bottas, andra gången blev Räikkönen trea (väl?).

En rolig sak i samband med Rally Finland i år var att jag fick en liten personlig gåva av en rik Toyota ägare.
Jag antar att han är rik för han äger inte bara en Toyota bil, han är delägare i "fabriken", Toyota Motor Co...
Akio Toyoda heter han. Hans farfar började med biltillverkning.

Och så fick han vara med på bild, och då lyste han som en sol! ;-)

Sedan föreslog en medarbetare att han kunde ta en bild av oss båda med min kamera, men det blev inget, därför att jag hade behövt gå runt en bit för att komma på andra sidan staketet. Sedan brukar det finnas ett antal vakter som är av annan åsikt. Vi stod ju några meter från varandra.
Vadar i Bajkalsjön 120726. Vatten temp 5,9grader... Luft temp ca 17grader?
Användarvisningsbild
Leif L
 
Inlägg: 315
Blev medlem: 2008-02-02/01:00

Re: Ser ni på motorsport?

Inläggav Leif L » 2018-08-19/20:45

Kovlingen skrev:Gillar inte Max men däremot Seb. , Kimi och Daniel . Finalen blir spännande :)
Hoppas finalen slutar med resultat enl. turordning Seb osv, :D


Det är nog tyvärr så att om Max Verstappen inte var med, så fick man lägga ner F1 i Europa. Det är påju hans supportrar som håller arrangemangen under armarna. De var inte långt ifrån en tredjedel i somras i Spielberg, Österrike. Jag antar att det är ungefär lika på de andra ställena. En del av dem är på plats på torsdagen...

OT: Vid övernattningen på Löwenherz (på dagen efter midsommardagen), så pratade jag med en gubbe som kände Kovlingen! Ni hade varit ute på någon tur lite tidigare på sommaren.
Vadar i Bajkalsjön 120726. Vatten temp 5,9grader... Luft temp ca 17grader?
Användarvisningsbild
Leif L
 
Inlägg: 315
Blev medlem: 2008-02-02/01:00

Re: Ser ni på motorsport?

Inläggav Kovlingen » 2018-08-19/20:49

Tror att jag vet vem det kan vara :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ser ni på motorsport?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-08-19/21:42

Vem har inte träffat Kovlingen? :o
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Ser ni på motorsport?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-20/07:44

Leif L skrev: Jag antar att han är rik för han äger inte bara en Toyota bil, han är delägare i "fabriken", Toyota Motor Co...
Akio Toyoda heter han. Hans farfar började med biltillverkning.

Högre upp i rankingen kan Du nog inte komma på det företaget. Farfadern valde avsiktligt namnet Toyota på bilmärket i stället för sitt efternamn. Varför vet jag inte. Min gissning är, att "rik" är en påtaglig underdrift.
I övrigt är det där med gåvor en trevlig japansk tradition. Jag har ibland haft japanska studenter på besök, och de har då alltid givit någon liten gåva. Herman Lindqvist, som tidigare varit korrespondent i Japan, har skrivit något om, att det verkar helt OK att inte använda gåvan alls, utan man kan ge bort den, som den är, när man själv står i tur att ge något.
(Soichiro Honda och Michio Suzuki ändrade som bekant inte sina efternamn, när de skapade hojar och senare bilar.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ser ni på motorsport?

Inläggav Kovlingen » 2018-10-28/19:04

Ni missar väl inte F1-loppet ikväll ? :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ser ni på motorsport?

Inläggav Kovlingen » 2018-11-25/13:55

Ni missar väl inte F1-loppet som är det sista för i år . :? ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ser ni på motorsport?

Inläggav Kovlingen » 2019-03-17/05:53

Ni missar väl inte starten på årets F1 ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ser ni på motorsport?

Inläggav Kovlingen » 2019-04-14/07:07

Missa inte F1 . Startar strax :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ser ni på motorsport?

Inläggav BmwMats » 2019-04-14/07:24

Kovlingen skrev:Missa inte F1 . Startar strax :)


Blir säkert intressant, har dock laddat termosen med kaffe och ger mig ut på en tur på knarren med D8 och kikar på tranor istället ;)

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Ser ni på motorsport?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-14/10:52

Skriv inte, hur det går. Jag vill se sammandraget i kväll.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ser ni på motorsport?

Inläggav Hasse Gustafsson » 2019-11-15/09:50

Ny film att se i höstmörkret!
Le Mans 66
https://www.filmstaden.se/film/NCG692372/le-mans-66
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Ser ni på motorsport?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-11-15/15:51

Livet har hampat sig så, att jag sällan går på biopremiärer - men i kväll, så!
Måhända blir det en recension.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Föregående

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst