Öltråden

Re: Öltråden

Inläggav Peter Nordlund » 2016-12-28/21:40

@Bror
Det där med något lägre alkoholstyrka uppskattar jag också, delvis därför jag gillar Guinness som på burk är 4,2
London Pride har enlig Systembolaget 4,7% dock?
https://www.systembolaget.se/dryck/ol/fullers-164203

Den där med slogan och Land of.. sprider jag till min anglofil kompis :D
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Öltråden

Inläggav Jamterik » 2016-12-28/21:46

Guinness är bättre än alla andra öl, varför? Enkelt! Jag är så in i h-vete allergisk mot ÖL! Guinness funkar dock av någon anledning bra att dricka.Allergin kom smygande för att blomma ut fullt efter 40 års strecket, för er som möjligen tycker att det var ju kul ju, en snubbe som inte kan dricka ÖL! :-) Testa att vara social med grabbarna på fotboll eller ishockey och pimpla vin, om det öht finns...

Jaja, kunde ju vara värre, whisky går bra, faktiskt så går allt utom ÖL bra...man blir bara så förbannat full efter 4 flaskor vin... ;-) OBS! GRYM ironi om någon nu skulle missa det! :-)

Tjo, fram för Guinness överallt!

//Erik
"illegitimi non carborundum"
Användarvisningsbild
Jamterik
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2006-04-25/01:00

Re: Öltråden

Inläggav Kenneth » 2016-12-28/21:48

Dubbel PIPA/Hagelbössa, Bryggeriet Umeå. Blev min favorit på SMÖF 2015. De vann även förstapriset Guldskum. Man kan inte vara oberörd efter att ha prövat den![THUMBS UP SIGN][THUMBS DOWN SIGN][OK HAND SIGN][VICTORY HAND][BEER MUG]

Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Re: Öltråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-12-29/07:26

Peter Nordlund skrev: London Pride har enlig Systembolaget 4,7%

Hop(p)san! Då har jag antingen läst fel på pubens kran, eller också är fatölet svagare.
Det är klart, att en etta kan förväxlas med en sjua. Skall kolla noga nästa gång.

Två andra välformulerade reklamdeviser finns för Spitfire - "The Bottle of Britain" - och Bombardier - "Gentlemen Buy Rounds".
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Öltråden

Inläggav Kovlingen » 2016-12-30/11:52

Jamterik skrev: man blir bara så förbannat full efter 4 flaskor vin... ;-)

Jo är det starkvin så går det nog åt pipsvängen :D :D
En arbetskompis beskrev dagen efter en ordentlig "rotblöta" .
"Jag tänkte ta fram bössan och skjuta mej men jag klarar inte av smällen" :shock: ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Öltråden

Inläggav rolfmm » 2017-01-14/10:20

Bror Gårdelöf skrev:
Peter Nordlund skrev: London Pride har enlig Systembolaget 4,7%

Hop(p)san! Då har jag antingen läst fel på pubens kran, eller också är fatölet svagare.
Det är klart, att en etta kan förväxlas med en sjua. Skall kolla noga nästa gång.


Det kan vara olik styrka på ölet beroende på var du är. Öl i England är ofta lite alkoholsvagare än i andra land. Är mycket i Grekland (är där nu) och här är "allt" öl 5%.
(Men mörkt öl är tyvärr svårt att få tag på......)
Rolf Magne Meland - norsk invandrar.....
BMW R1150GS -03
Användarvisningsbild
rolfmm
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2015-09-26/23:22
Ort: Billingsfors

Re: Öltråden

Inläggav Max Mad » 2017-01-14/11:11

Bror Gårdelöf skrev:
Peter Nordlund skrev: London Pride har enlig Systembolaget 4,7%

Hop(p)san! Då har jag antingen läst fel på pubens kran, eller också är fatölet svagare.
Det är klart, att en etta kan förväxlas med en sjua. Skall kolla noga nästa gång.
Måhända blir det tydligare om du håller ena ögat stängt när du läser av etiketten på kranen vid nästa tillfälle, Brorsan ;). Ett annat tips är att det underlättar om man dricker ur glas istället för direkt ur kranen. Det är min erfarenhet i alla fall :D !
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Öltråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-01-14/16:16

För några dagar sedan tog vi den sedvanliga, månatliga klinikölen på The Horse & Hound i Linköping. Då tittade jag efter extra noga på kranens skylt och frågade bartendern: Jodå, det står 4,1 % på kranen med Fuller's London Pride, och han verifierade det dessutom vid förfrågan. Så Systembolagets flasköl är starkare. Och det i kranen var lika gott som vanligt.

En red ale med likaså modest alkoholstyrka och mycket smak är Traitor's Gate.

En helt annan sorts öl, som kompisen och jag drack för ett par år sedan, är belgiska Mort subite oude gueuze. Det blev inte direkt kärlek vid första ögonkastet. Måhända är det med gueuze som med sushi och grönt te? Man behöver några gånger på sig för att komma underfund med, att man gillar det.
Men namnet! Mort subite betyder ordagrant plötslig död! (Falsk marknadsföring, för vi lever fortfarande.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Öltråden

Inläggav Kovlingen » 2017-01-14/16:42

Hört säjas eller läst att den godaste ölen har aldrig över 4.5% .
Därav ligger de ofta mellan 4 till 4.5% på serveringar . Ingen mening att
servera dyrare och starkare öl då de oftast får sälja fler och tjäna mer .
Kan iofs. få starkare men då enligt så beställd :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Öltråden

Inläggav Magnus Mörtling » 2017-01-14/17:46

Kovlingen skrev:Hört säjas eller läst att den godaste ölen har aldrig över 4.5% .
Därav ligger de ofta mellan 4 till 4.5% på serveringar . Ingen mening att
servera dyrare och starkare öl då de oftast får sälja fler och tjäna mer .
Kan iofs. få starkare men då enligt så beställd :shock:



Det är den gängse uppfattningen i Storbritannien att öl skall ha max 4,5%. Men även där har de sakta men säkert skiftat mot starkare sorter.
I övriga Europa har lärt sig brygga riktigt öl med både smak och styrka. Väldig skillnad mot 70-80 talets starka öl som spetsats med sprit.
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Öltråden

Inläggav Kovlingen » 2017-01-14/17:51

Kallas väl "Busgrogg" . Dyngrak på kort tid :o
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Öltråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-01-14/20:04

Jag har dessutom för mig, att "om jäsningsprocessen lämnas ifred", blir resultatet c:a 4,5 volymprocent alkohol. Högre alkoholhalt kräver, att man på något sätt mixtrar med jäsningen.
Huruvida "omixtrat" öl är godast, är en annan femma. Jag är mycket svag för starka belgiska ölsorter, och barley wine var en upplevelse, den enda gången hittills, som jag druckit det. Men för att inte bli full som ett ägg, måste man ju begränsa kvantiteten högst påtagligt! Och när jag dricker öl, vill jag gärna ha minst en pint. Då blir det till att hålla sig lägre halter - och då är det roligt att leta efter kombinationen "mycket smak och lite alkohol". (Jag tror, att just de orden var en reklamslogan för Lyckholms lättöl för ett antal decennier sedan, men det var mera ord än realitet.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Öltråden

Inläggav Kovlingen » 2017-01-14/20:22

En varm kväll vid Medelhavet kan det vara lagom med 4% för att inte gå i coma/däcka :mrgreen:
Några sejdlar 10%-are i den värmen och resultatet kan bli förödande :o
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Öltråden

Inläggav Kenneth » 2017-01-14/20:42

Bror Gårdelöf skrev:Jag har dessutom för mig, att "om jäsningsprocessen lämnas ifred", blir resultatet c:a 4,5 volymprocent alkohol. Högre alkoholhalt kräver, att man på något sätt mixtrar med jäsningen.
Huruvida "omixtrat" öl är godast, är en annan femma. Jag är mycket svag för starka belgiska ölsorter, och barley wine var en upplevelse, den enda gången hittills, som jag druckit det. Men för att inte bli full som ett ägg, måste man ju begränsa kvantiteten högst påtagligt! Och när jag dricker öl, vill jag gärna ha minst en pint. Då blir det till att hålla sig lägre halter - och då är det roligt att leta efter kombinationen "mycket smak och lite alkohol". (Jag tror, att just de orden var en reklamslogan för Lyckholms lättöl för ett antal decennier sedan, men det var mera ord än realitet.)

% styr man med mängden malt ( mältat korn) man använder. Mer malt,ger mer socker i vörten. Ju högre sockerhalt i vörten, desto högre alkoholhalt i det färdiga ölet. Jästen dör vid drygt 10%. Alkohol har i sig en söt smak. Då måste bryggmästaren dölja alkoholsötman med andra smaker. Höja beskan med mer humle eller andra smaker, kaffe, choklad, citrus eller. ..... Om bryggmästaren inte fixar det då har vi Tuborg sort guld. För övrigt jag att en bra barley wine är en ecensia deus. Kan ha blivit felstavat.

Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Re: Öltråden

Inläggav Kovlingen » 2017-01-14/20:59

"Sort Guld" är inte fel ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Öltråden

Inläggav Kenneth » 2017-01-14/21:04

Kovlingen skrev:"Sort Guld" är inte fel ;)

Den har högt YPKvärde (yrschla per krona). Men enligt min enkla uppfattning är det inte en god öl. Men smaken är som baken. ....

Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Re: Öltråden

Inläggav Kovlingen » 2017-01-14/21:20

Kenneth skrev: Den har högt YPKvärde (yrschla per krona).

Ja och :? 8-) ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Öltråden

Inläggav Benny Olofsson » 2017-01-14/22:44

Öl är en intressant dryck.
Det pratas om att man gillar den ena sorten och att den andra är s-k-i-t.
Norrlands Guld - En vad jag kallar blanköl (ljus öl), kallar den även "bastuöl", en fantastisk öl i dessa sammanhang.
Samuel Adams Pale Ale, är en öl som jag saknar på systemet och jag vet inte om man slutat med denna. Observera Pale Ale, inte vad man förkortat kallar IPA, som är en helt annan sorts öl. IPA - en typ av öl som väldigt sällan är njutbar även om jag gillar syrliga saker bättre än söta, typ syrlig efterrätt är bättre än en söt. Men sura ölsorter går inte att gilla. Så IPA går fetbort, jo jag vet att det är en poppulär sorts öl, men jag går efter smak och inte efter vad som är poppulärt.
Jämtlands Bärnsten - En värdig Pale Ale som jag rekomenderar att sitta ner och njuta lagom långsamt av.
Anchor Steam Beer - Amerikansk Pale Ale som bevisar att det även finns seriösa Amerikaner.
Old Speckeled Hen - Återigen en Pale Ale som är en favorit.
Och går man på en pub eller en restaurang så vet de som jobbar där sällan skilnaden på en IPA och en Pale Ale. Det vet egentligen inte jag heller, mer än att väldigt ofta är en IPA näst in till odrickbar.

//Benny
(D7)
R1200GS, R100RT, Suzuki SP370, HD Fat Bob
Benny Olofsson
 
Inlägg: 132
Blev medlem: 2008-12-10/12:26

Re: Öltråden

Inläggav Kenneth » 2017-01-14/23:21

Benny Olofsson skrev:Öl är en intressant dryck.
Det pratas om att man gillar den ena sorten och att den andra är s-k-i-t.
Norrlands Guld - En vad jag kallar blanköl (ljus öl), kallar den även "bastuöl", en fantastisk öl i dessa sammanhang.
Samuel Adams Pale Ale, är en öl som jag saknar på systemet och jag vet inte om man slutat med denna. Observera Pale Ale, inte vad man förkortat kallar IPA, som är en helt annan sorts öl. IPA - en typ av öl som väldigt sällan är njutbar även om jag gillar syrliga saker bättre än söta, typ syrlig efterrätt är bättre än en söt. Men sura ölsorter går inte att gilla. Så IPA går fetbort, jo jag vet att det är en poppulär sorts öl, men jag går efter smak och inte efter vad som är poppulärt.
Jämtlands Bärnsten - En värdig Pale Ale som jag rekomenderar att sitta ner och njuta lagom långsamt av.
Anchor Steam Beer - Amerikansk Pale Ale som bevisar att det även finns seriösa Amerikaner.
Old Speckeled Hen - Återigen en Pale Ale som är en favorit.
Och går man på en pub eller en restaurang så vet de som jobbar där sällan skilnaden på en IPA och en Pale Ale. Det vet egentligen inte jag heller, mer än att väldigt ofta är en IPA näst in till odrickbar.

//Benny

Det här kan bli lika infekterat som en oljetråd. Länge leve en god öl oavsett om definieras som lager, Ale, ipa, kölsch, trappist m.m. Var och en blir salig i sin ölsmak. Öl är fantastiskt och har ett enormt smakspektrum. Släng er i väggen-vinnördar. Det kan vi nog vara överens om, vi som är ölnördar.

Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Re: Öltråden

Inläggav Kovlingen » 2017-01-14/23:37

Kenneth skrev:Det här kan bli lika infekterat som en oljetråd. Länge leve en god öl

Jag håller på du ! :D
SKÅL !
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Öltråden

Inläggav Peter Nordlund » 2017-01-15/07:26

Jag brukar under året notera olika sorters öl jag vill prova och så kikar man på bolagets hemsida och i butiken när man är där, men roligare än det är nog när man är på en Pub eller Restaurang och får en rekommendation av någon, och bäst av allt är årets höjdpunkt Öl & Whisky Mässan i Nacka varje år (Sista helgen i September och första i Oktober)
Hur mycket öl som helst att testa och massor av trevligt folk att träta med :D
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Öltråden

Inläggav HåkanH » 2017-01-15/19:53

Kenneth skrev:Släng er i väggen-vinnördar.

Nää, men nu dj....r! :shock: Nu känner jag mig kränkt! ;)
Tycker ju vin är både gott och intressant.
Var på en vinprovningsresa till Tyskland och Frankrike i höstas! :)
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Öltråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-01-15/20:36

Personligen har jag aldrig begripit, varför man måste ta ställning för det ena - mot det andra.
Jag gillar både öl och vin - men väljer olika tillfällen för olika drycker. Öl till pastan? Mnjae.
Vin till sillen? Mnjae - fast jag har läst skribenter, som påstår, att det går utmärkt.
Vin som törstsläckare? Knappast. Men rätt öl går bra.
P-öl, efter att man ställt hojen för dagen = utmärkt.
P-vin? Skulle måhända gå an, men jag håller mig nog till öl.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Öltråden

Inläggav Kenneth » 2017-01-15/21:22

HåkanH skrev:
Kenneth skrev:Släng er i väggen-vinnördar.

Nää, men nu dj....r! :shock: Nu känner jag mig kränkt! ;)
Tycker ju vin är både gott och intressant.
Var på en vinprovningsresa till Tyskland och Frankrike i höstas! :)

Har jag gjort bort mig nu igen? :(
Får väl förtydliga mig lite grann. Jag vill inte ställa dryckerna eller förespråkarna mot varandra. Jag menade att öl har ett bredare smakspektrum än vin. Bryggaren kan få fram fler smaker med ingredienserna vatten, malt, humle och jäst än vad vintillverkaren kan få fram av druvmust och jäst. Med öl finns det fler komponenter att laborera med.
Man ska nog inte heller skriva inlägg på forumet samtidigt som man avnjuter en mycket god Tawny Port och goda ostar. :oops:
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Re: Öltråden

Inläggav HåkanH » 2017-01-15/22:48

Tja, det börjar kännas lite bättre redan! ;)
Annars tycker jag att öl är gott också...mest Stout och Porter!
Denna är god, tycker jag!
Innis&Gunn.jpg
Innis&Gunn.jpg (23.94 KiB) Visad 16278 gånger
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Öltråden

Inläggav Peter Nordlund » 2017-04-06/20:15

var på puben The Churchill Arms i Stockholm och blev positivt överraskad av en öl på tap, "Fuller´s Black Cab Stout"
För mig är Fullers nästan ett "svart hål" och då menar jag som märke ;)
Jag har testat någon men ingen har lämnat något bestående intryck, denna var dock trevlig!

Jag gillar ju Stout och en del tycker nog dom är lite mesiga, men jag gillade den.
Skall dit i morgon och smaka en till och en matbit :)

https://www.arvidnordquist.se/vin-och-ol/sortiment/fullers-black-cab-stout/
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Öltråden

Inläggav peterus » 2017-04-07/09:27

Flickar in en kommentar i egenskap av kemist och amatörölbryggare:
Alkoholstyrkan i öl styrs primärt av vilken jästsort man använder och hur mycket sockerarter som finns tillgängliga. Man kan dessutom höja alkoholhalten ytterligare genom olika tekniker att ta bort vattnet så alkoholstyrkor upp mot 25% ¨är inte ovanligt (smaken är däremot diskutabel)

"Vanlig" öljäst hamnar gärna runt 4-5% innan jästen dör. Vinjäst klarar upp mot 10-12%.
F800GS
Användarvisningsbild
peterus
 
Inlägg: 260
Blev medlem: 2013-09-09/12:54

Re: Öltråden

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2017-04-07/10:30

Jeg deler med dere noe jeg skrev på Facebook i går etter å ha lest en test i tidningen Dagens Næringsliv, der de hadde smakt på ca. 20 forskjellige øl, alle av den mørke typen eller surøl.

Vi har i mange år hatt begrepet "vinsnobb" i Norge, om mennesker som synes de er meningsberettiget til å bedømme vin og at det er viktig å finne merkelige måter å beskrive smaker på, nå har altså ølsnobbene kommet.

Men i motsetning til viner, der jeg synes at de aller fleste, også menge av de som vinkritikere bedømmer å være dårlig, er akseptable, vin er som oftest godt. Men mørke ølsorter og surøl, nei det synes jeg ikke er godt. Jeg drikker øl for at det skal være forfriskende og leskende, ikke for å kjennes ut i kjeften som man har etit brukt dasspapir.

Her er det jeg skrev på Facebook, håper dere forstår alle de spesielle norske ordene:

"Dufter noe reduktivt av gjær og brett. Smaker også reduktivt med hint av brettanomyses og brent gummi kombinert med en stikkende syre."

???
Dette sitatet er en omtale i Dagens Næringsliv av et øl! (Kriek Ale, et surøl fra Cascade Brewing i USA.)

Her er en til:
"Dufter av sure gymsokker og honning. En øl brygget med brettanomyses. Lett og bløt på smak med en knusktørr finish." (En Vill En fra Grünerløkka Brygghus)

Denslags metaforer var tidligere forbeholdt vinsnobbene.

Snobbene tar fra oss ølet også.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Öltråden

Inläggav Kovlingen » 2017-04-07/13:44

ASGARV :D :D :D
"Ölsnobbar" och "Vinsnobbar" :D :D Nu har jag nått nytt att hugga med :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Öltråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-04-12/06:54

Puben The Horse & Hound i Linköping har på sistone tagit in en ny sort på fat; Tank 7. Mycket smak, citrus. Jag tog från början för givet, att det var brittiskt, men en förfrågan gav vid handen, att det bryggs i Kansas City! Och jänkeöl med citrustoner är ju inte ovanligt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Öltråden

Inläggav Peter Nordlund » 2017-04-13/22:01

Wheat Blanc - Brygghuset Finn
https://www.systembolaget.se/dryck/ol/brygghuset-finn-1169203

Inte alls dumt veteöl, väl värt att testa!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Öltråden

Inläggav Peter Nordlund » 2019-02-19/20:18

Swedish Fika Biscotti Break
https://www.systembolaget.se/dryck/ol/swedish-fika-biscotti-break-1212003

När jag såg att denna öl var på gång kändes det bara på namnet som när man som ung såg en Volvo eller Saab i en utländsk film ;)
Jag gillar ju stout så jag beställde några (dom finns/fanns bara i gbg....)

Det som talar emot för mig är 12% alkoholhalt, jag är inget fan av hög alkoholhalt i öl.
Och "mycket söt smak" nja...

Då jag är ledig 1 vecka får man faktiskt dricka öl på en tisdag ;)

Ölen upplevs som tjock som sirap när man häller upp den, men det som förvånar är att alkoholhalten inte slår igenom som den tycker jag ofta göra på imperial stout, men den är rätt söt så tänk dig den som en drink eller till en chokladbit eller en efterrätt mer än att du drycker 2-3 stycken i rad.

Edit. den ÄR alkoholstark, väl så mycket... :?
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Öltråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-19/21:11

Det låter lite som barley wine, som ju kan vara ännu starkare. En sådan 33 cl flaska är för mycket för mig - men att dela den på några personer och ha som "efterrätt" kan gå an. Det smakar onekligen både mycket och gott.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Öltråden

Inläggav Assar » 2019-02-20/07:04

Jag har inte sett tråden tidigare och skannar den lätt när ett gammalt minne dyker upp ...

I min ungdom när en kompis som fyllde år så köpte jag en "ölsäck" till honom. Den skulle man fylla med vatten och socker enligt mängdanvisning och hänga upp på väggen, så skulle det bli färdig öl efter ett tag.
I anvisningen klagjordes Mycket Tydligt genom en varning att man inte fick överstiga mängden socker, t ex genom att hälla i x dl istället för den angivna mängden, för då skulle det istället bli starköl och det var olagligt.

Bra anvisning, det där ...
:-)
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: Öltråden

Inläggav HåkanH » 2019-02-20/20:54

Det har blivit populärt att tillverka egen öl! Bara här på "min" lilla ö - Alnö, finns det två småskaliga bryggerier
som båda startade för 5-6 år sedan - Dykes Brewery och Alnöl!
Båda har vuxit ordentlig och idag serveras deras ölsorter på de flesta utskänkningsställen i närområdet och säljs även på systemet!
Dessvärre har jag inte smakat någon av dem (jag skäms), så jag kan inte ge något utlåtande!
alnol-sorter752_440.png
alnol-sorter752_440.png (602.85 KiB) Visad 9900 gånger

Dykes Brewery.jpg
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Öltråden

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-02-21/20:44

Jag har en "tråkig" inställning till öl.
Beställer oftast bara Heineken eller Staropramen.
Undviker gärna Guinness, weissbier, ale, Mariefred (smakar som det absoluta bottennappet Lyckholms lättöl), samt nya populära hittepåöl.
Glatt överraskad över hur goda dagens alkoholfria öl har blivit.

Sörplade dock denna friskt när jag turade över till Mexico under några år.
Bohemia Clásica Golden Pilsner (4,7%).
Bohemia-Clasica.jpg
Bohemia-Clasica.jpg (26.36 KiB) Visad 9868 gånger


I Tyskland blir det alltid Bitte ein Bit (4,8%).
bitte-ein-bit.jpg
bitte-ein-bit.jpg (27.02 KiB) Visad 9868 gånger


På tal om stark starköl.
Dessa är vad jag minns ( :mrgreen: ), och gärna aldrig dricker fler gånger.
Ingen njutning bara en eländig eftersmak av sprit.

Eku (11%)
Duvel (8,5%)
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Öltråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-21/20:57

Det vore intressant att höra Ditt intryck av trappistöl, som är varumärkesskyddat och bara bryggs i sex kloster; fem belgiska och ett holländskt.
Puben de Klomp ("Träskon") i Linköping har stor sortering av belgiskt och holländskt öl - och åtskilligt annat.
Första gången jag beställde trappistöl, var det holländska La Trappe. Bartendern tog fram ett tämligen litet glas - på vars kant jag kunde läsa Quadrupel. Första klunken öppnade en ny värld, för smakerna närmast exploderade i munnen, men jag upplevde ingen spritighet alls - bara mycket smak! För första gången förstod jag påståendet, att dessa öl tidvis diskuteras närmast med vinterminologi.
Efter att ha druckit ur - en njutning som fick ta sin tid - insåg jag också, varför glaset inte var större än 25 centiliter. På min förfrågan svarade bartendern, att det håller 10 % alkoholstyrka.

I övrigt njuter jag med förtjusning gott tyskt/tjeckiskt öl - liksom god ale, stout mm. Omväxling förnöjer. På köpet har jag också hittat några ovanligt smakrika men alkoholsvaga engelska sorter. Bra, när man är törstig men vill hålla skallen någorlunda klar och redig.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Öltråden

Inläggav Peter Nordlund » 2019-02-22/09:07

@HåkanH
Den nedre bilden och namnet på ölen fick mig att dra ...associationer :? (Urbandictonary) ;)

Sedan apropå bilder på öl, har långt innan jag drack öl alltid tyckt att öl "ser" gott ut, det har ofta så fin färg i ett genomskinligt glass med skummet och alla bubblor

@Bror
Jo jag har provat den typen av öl, men till bara något år sedan var begreppet okänt för mig.
Och jo att dela är nog att föredra i min värld.

@Måns har du provat "suröl" ?
Jag går nästan varje år på Öl & Whiskymässan i Nacka och för 2 år sedan hade dom just Suröl...det smakar precis som du gissar :)
Intressant är väl mitt snällaste omdöme.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Öltråden

Inläggav F800åkare » 2019-02-22/10:23

A ship full of Brutal brewing IPA, den är god.
Testade igår lagunitas Dogtown, den var lite för klen i smaken även för en pale ale.
Fortsätter hålla min favorit att vara Brooklyn East India Pale Ale.

Willemoes är goda ale. Bryggeriet Vestfyen. De ska ni kolla upp.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Öltråden

Inläggav HåkanH » 2019-02-22/23:16

Peter Nordlund skrev:@HåkanH
Den nedre bilden och namnet på ölen fick mig att dra ...associationer :? (Urbandictonary) ;)

Ja, det är far och son med efternamnet Dykes som driver bryggeriet. Den äldre har invandrat från
England och har dessutom förnamnet Dick......

Peter Nordlund skrev:Sedan apropå bilder på öl, har långt innan jag drack öl alltid tyckt att öl "ser" gott ut, det har ofta så fin färg i ett genomskinligt glass med skummet och alla bubblor

Tycker inte deras flaskor/ettiketter ser särskilt inbjudande ut - lite sparsmakade kanske.

Alnöl's flaskor/ettiketter ser trevligare ut, tycker jag! Kanske dags att prova ett par flarror av respektive!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Öltråden

Inläggav Kovlingen » 2019-02-23/09:18

Har ni testat denna öl ? ;) Jag har gjort det men det var ca 30 år sedan . :)
Danskt.jpg
Danskt.jpg (33.94 KiB) Visad 9762 gånger
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Föregående

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst