Vägskatt

Vägskatt

Inläggav CG Arvidsson » 2017-04-05/09:48

Det verkar som regeringen avser höja vägskatten för motorcyklar rejält. Förslaget liknar det som föreslås till bilarna baserat på CO-2 utsläppen. Går detta igenom blir det ett hårt slag för branschen. Som båtägare behöver man inte betala något utöver bränsleskatten vid pumpen. Skulle tro att det finns betydligt fler båtmotorer än motorcyklar i landet som brukas för nöjes skull. Det kommer att vimla av hojar som är avställda i trafiken eller med stulna skyltar. Snart får vi nog betala skatt för att släppa en fis. Det kan säkert en byråkrat räkna ut med hjälp av våra matinköp. Sverige är underbart!
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Vägskatt

Inläggav Kovlingen » 2017-04-05/10:01

De som bestämmer har säkert stora båtar som ligger och guppar fridfullt i någon hamn :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vägskatt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-04-05/10:07

Ytterligare ett exempel på politisk intellektuell kollaps. Koldioxidskatt finns redan, och fordonsskatten var från början avsedd att finansiera vägnätet - vilket i sig betyder, att såväl personbilar som motorcyklar knappast skulle behöva beskattas alls, för deras vägslitage är försumbart, jämfört med vad den tunga trafiken åstadkommer!
Men det handlar förstås om något mycket enklare än så; att få in mer pengar i statskassan. Trist bara, att regeringen inte säger det rakt ut utan istället gör patetiska försök att lägga dimridåer.

En pendang är den nyligen aviserade förmånsbeskattningen på privata sjukvårdsförsäkringar. "Sverige skall inte ha några gräddfiler." Vad som glöms bort med det argumentet är, att den, som har en privat sjukvårdsförsäkring, redan har betalat skatt för att vid behov finansiera sin egen vård - men när vårdbehovet uppstår, utnyttjas inte det, som individen betalat i skatt, utan hen får vården betalad av sin försäkring.
Med tanke på, hur besvärlig den svenska offentliga vårdens situation är, borde men då bli glad över, att någon annan behövande kommer i åtnjutande av den offentligfinansierade vården - med den aspekten "glöms bort".

Men det har förstås inte särskilt mycket med vägskatt att göra.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vägskatt

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-04-05/11:28

När några 100 miljoner småhungriga globala hushåll startar vedugnarna/brasorna vid lunchtid vad gör då min motorcykel för skillnad klimatmässigt?
Sila mygg svälja elefanter.
Som nämndes ovan - det är nya skatteintäkter nuvarande regering vill åt.
Det är inte främst en klimatåtgärd.

Skatt på privata sjukförsäkringar är den senaste dumheten.
Kan inte annat än hålla med Bror ovan.

Skatt på solenergi var ett annat påfund till förslag som jag vill minnas kritiserades vilt och drogs tillbaka.
Skatt på vad som är fritt?
Vad är nästa steg? Skatt på luft?

För övrigt tycker jag "hen" är ett hittepå ord från PK-fascister/genustalibaner, vilket jag därför undviker som pesten, och hoppas utrotas från det svenska språket.

En fråga för dig Bror eftersom den är relaterad till ditt yrke.
Varför klagar inte manliga sjukskötare över att kallas sjuksköterska?
Det är ju så genuspopulära tider i dag, men dessa tider gäller kanske bara 50% av befolkningen?

OT-on//(Anekdot: Jag har extraknäckt inom långvården tidigare när jag pluggade såsom sjukvårdsbiträde. Dessa "goda tider" då sjukvårdsbiträden (personal med ca en-två veckors utbildning) och USK:ar (underskötare/sköterska med tvåårig anpassad gymnasieutbildning) fick knäcka rygg medan avdelningens sjukskötare/sköterska (högskoleutbildad USK) satt vid skrivbordet, och tyckte att fördelning av piller var den enda vettiga arbetsinsatsen som fanns. Sjukvårdsbiträden och USK:ar hanterades som lägre stående väsen av tyvärr allt för många av dessa pillerräknande sjukskötare/sköterskor. Jourhavande läkare ansågs vara Gud allsmäktig av sjukskötaren/sköterskan så f-n ta om någon annan vill prata med honom/henne - speciellt om ett simpelt sjukvårdsbiträde ställde en fråga. Allt var inte bättre förr.
I dag när sjukvårdsbiträdena är bortrationaliserade så ryktas det faktiskt att samma sjukskötare/sköterska har fått fler arbetsuppgifter än pillerräkning...
Numera är jag en stark supporter av sjukskötare/sköterskor som kräver högre lön, men så har inte alltid varit fallet av ovan nämnda skäl.
Dessutom har arbetslivserfarenheten från långvården fått mig tvärsäker; Jag väljer ett framtida nackskott framför att bli dement och hamna på svensk långvård)//OT-off
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2017-04-05/12:33, redigerad totalt 3 gånger.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vägskatt

Inläggav Kovlingen » 2017-04-05/12:05

Har man inte söta äpplen får man bita i de sura :shock:
Rättvisa kommer det aldrig att bli . Pengar skall in till stadskassan
och ingen kommer att vara glad över ökade skatter .
Går ju inte att sänka dom heller för då går det ju riktigt åt skogen
med vägar , sjukvård osv.

Det är tur att ev skatteökning sker på hojen för där räknar jag utgifterna
till något jag har roligt för ;)
Törs inte räkna på vad detta kostar per år men en nätt summa blir det :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vägskatt

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-04-05/12:15

Jag hade gladeligen betalt högre fordonsskatt om jag såg tyska kvalitétsvägar även i Sverige.
Tyvärr går bevisligen inte fordonsskatten oavkortat till vägunderhåll i Sverige.
Varför då betala mer för något som inte har en positiv inverkan inom den miljö fordonet verkar?
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vägskatt

Inläggav Max Mad » 2017-04-05/12:32

CG Arvidsson skrev:Snart får vi nog betala skatt för att släppa en fis. Det kan säkert en byråkrat räkna ut med hjälp av våra matinköp. Sverige är underbart!
Sssch !! Sätt inga griller i huvudet på dom nu :(.
Senast redigerad av Max Mad 2017-04-05/12:42, redigerad totalt 1 gång.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Vägskatt

Inläggav Kovlingen » 2017-04-05/12:34

Jäklar vilket liv det skulle bli i Norge om de drog till med hög skatt på skidåkning :mrgreen: :D :D :D

Det finns många punktskatter utan att de redovisas vart pengarna går . Svaret är
helt enkelt in i kassan .
Det är mycket som slantarna skall räcka till :(
Vägstandarden i Sverige är ju hyfsad tycker jag då jag ställer vägnätet mot antalet skattebetalare .
Visst vet jag av riktigt dåliga vägar och bor själv i ett område där det är
besvärligt att hålla standarden på topp .
Att få vägar som i södra Sverige vore inte helt fel , för att inte tala om sydeuropeiska vägnätet :shock:
Här asfalterar dom inte kostigarna :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vägskatt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-04-05/13:00

Måns Ulveståhl skrev:För övrigt tycker jag "hen" är ett hittepå ord från PK-fascister/genustalibaner ...
Varför klagar inte manliga sjukskötare över att kallas sjuksköterska?

Jag använder "hen" i stället för "han/hon", när så funkar bra - exempelvis om i sammanhanget okänd tjänsteinnehavare. Däremot delar jag Din åsikt fullt ut, om någon fåne vill kalla en känd person för "hen".

Legitimerad sjuksköterska är en skyddad yrkestitel. "Sjukskötare" tror jag inte finns som formellt begrepp. Dessutom har det i alla fall tidigare påtalats, att "sjukskötare" löper risk att förväxlas med "skötare", som förr var benämningen på undersköterskor inom det, som då kallades mentalvården.
De manliga sjuksköterskor, som jag arbetar med, verkar inte ha något emot sin benämning - och jag ser den bara som ett omvänt undantag. Riksdagen har ju - tack och lov! - behållit titeln talman, oberoende av titelhållarens kön - och andelen maskulina benämningar på yrken, som idag ofta innehas av kvinnor, är nog betydligt större än det omvända.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vägskatt

Inläggav Kovlingen » 2017-04-05/13:13

Bror Gårdelöf skrev: Riksdagen har ju - tack och lov! - behållit titeln talman,
oberoende av titelhållarens kön -

"Talhen" skulle väl låta nått det :D :D :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vägskatt

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-04-05/13:20

Tack Bror!

Jag hade inte anmärkt om någon kallade mig "syrra" i en mer kvinnodominerad sjukvårdsmiljö.
It comes with the territory.
Fast nu är ju jag ingen genustaliban :)
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vägskatt

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-04-05/13:21

Kovlingen,

Det blir straffskatt på norsk skidvalla nästa år :D
Alla lusekoftor kommer att tvingas kompensera för ovallade skidor genom att använda magisk läppsalva för att komma fram i tid.
Vi borde köpa aktier i detta företag inför anstormningen ;)

trofodermin.jpg
trofodermin.jpg (33.82 KiB) Visad 11069 gånger
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vägskatt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-04-05/13:43

Måns Ulveståhl skrev:Jag hade inte anmärkt om någon kallade mig "syrra" ...

Veterligen har ingen av mina manliga arbetskamrater på sjuksköterskesidan kallats "syrra" som individ. ;)
Däremot hamnar de nog tidvis i benämningen "syrror", när man talar om sjuksköterskor som grupp.
Men nu är vi långt borta från vägskatten.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vägskatt

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-04-05/13:57

Nix, att hamna långt bort från trådens ursprungliga ämne är straffbart.
Införa straffskatt på OT? Ny inkomstkälla för klubben :mrgreen:
Det ska vi inte möjliggöra.
Hör du det Kovlingskrället? :twisted:

Back on topic.
Jag tror inte många skulle sluta köra hoj även om skatten dubblades.
Däremot tror jag att kritiken skulle vara mindre om det kunde redogöras för vad pengarna från denna skatt användes till.
X% till underhåll av vägar, Y% till utbyte av vajerräcken, Z% som ekonomiskt stöd till intresseorganisationer såsom SMC etc.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vägskatt

Inläggav Kovlingen » 2017-04-05/14:18

Måns Ulveståhl skrev:Införa straffskatt på OT? Ny inkomstkälla för klubben :mrgreen:
Det ska vi inte möjliggöra.
Hör du det Kovlingskrället? :twisted:

Jo jag förstår det :( Jag försöker ju bara behålla min plats vi OT-bordet på träffen :oops:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vägskatt

Inläggav CG Arvidsson » 2017-04-05/18:11

Har kollat på Expressens motorsida där det framkommer att förslaget är en fördubbling av nuvarande vägskatt för motorcyklar. Samma grundavgift som för personbilar och lastbilar upp till 3,5 ton !!!
Från 2018 föreslås det en utsläppsdel också. Det betyder att t.ex att en 1200:a kommer att kosta närmare 1000kr om året i vägskatt. Inte så kul när man har flera cyklar att växla mellan. Såg också att Stockholmarna får börja betala parkeringsavgift för motorcyklar.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Vägskatt

Inläggav Birger Larsson » 2017-04-05/19:22

Som man röstar får man skatta!

Birger.
Kom alltid ihåg att Du är unik - precis som alla andra!
R1250GSA HP
Användarvisningsbild
Birger Larsson
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 2001-08-13/01:00
Ort: Linköping.

Re: Vägskatt

Inläggav Buster » 2017-04-05/19:58

Jag har i vanlig ordning inte läst hela tråden, bla pga att den i vanlig ordning blivit nåt med sjukhus.

I början handlade det dock om skatt för mc och rent generellt skulle jag inte bry mig så hårt om den tex fördubblades, bara några hundralappar ju.
Inte så mycket att tjafsa om kan jag tycka.


Att jag sen ogillar att betala skatt när det inte går till de saker jag vill är ju en annan sak, dvs en politisk sak... och politik får man väl inte diskutera här på forumet...?
:roll:
Skatt är ju annars bra, tex för de som gillar sjukhusgrejer... så de kan fortsätta med sitt.


Gällande båtar... som ju är mitt stora intresse egentligen... så kan det nämnas att nä, vi belastas inte med vägskatt.
Och varför skulle vi?
Vi betalar redan massa påslag på soppan (och tro mig, en riktig båt gör av med soppa) där det hela tiden hetat att pengarna skall gå till vägar och skador trafiken orsakar mm.... men vilka vägar sliter båtar på egentligen?
Båtbränsle borde kosta en femma per liter, max.


Nä allt detta är trams, höj istället skatten på flygresor och annat totalt onödigt.
En vecka med flyg till nån sandstrand med hotell en vecka femhundra mil iväg är billigare än att ta bilen till och från Gotland med 50 mils körning inkluderat.
Något måste ju vara fel.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Vägskatt

Inläggav Magnus Brobeck » 2017-04-05/20:22

Måns Ulveståhl skrev:Nix, att hamna långt bort från trådens ursprungliga ämne är straffbart.
Införa straffskatt på OT? Ny inkomstkälla för klubben :mrgreen:
Det ska vi inte möjliggöra.
Hör du det Kovlingskrället? :twisted:



Försent inbetalningskort på väg. @Kovlingen, jag skickar 100 st så får du säga till när du behöver mer. :D

Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vägskatt

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-04-05/20:30

Sådana här båtar med hjul ser jag ofta på vägarna. Varför inte hålla sig till vattnet? :twisted:
Sedan tycker jag bränsle oavsett fordon är överbeskattat.

Båt på väg.jpg
Båt på väg.jpg (63.15 KiB) Visad 10938 gånger
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vägskatt

Inläggav Buster » 2017-04-05/20:34

Betydligt oftare än båtar ser jag husvagnar på vägarna, hästsläpar likaså.

Dessa har speciellt iordningsställda åkrar att stå på så vad de gör på vägarna förstår jag inte.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Vägskatt

Inläggav Kovlingen » 2017-04-05/20:51

Magnus Brobeck skrev:Försent inbetalningskort på väg. @Kovlingen, jag skickar 100 st så får du säga till när du behöver mer. :D

Går det att få mängdrabatt :shock: Funderar även om det kan vara avdragsgillt :?
Får ringa och kolla hos skattmasen :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vägskatt

Inläggav Roland Karlsson D4/D3 » 2017-04-05/21:45

Får miljökommunisterna som dom vill kan vi snart ställa in alla bränsledrivna fordon i förvar långt i underjorden kanske tillsammans med övriga atomsopor!
Roland Karlsson D4/D3
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2014-03-23/17:46
Ort: D4.Hudiksvall, dock närmare Sundsvall än Gävle !

Re: Vägskatt

Inläggav Magnus Brobeck » 2017-04-07/04:23

Vänligen håll partipolitik borta från forumet!
/Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vägskatt

Inläggav Roland Karlsson D4/D3 » 2017-04-07/06:14

:oops:
Roland Karlsson D4/D3
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2014-03-23/17:46
Ort: D4.Hudiksvall, dock närmare Sundsvall än Gävle !

Re: Vägskatt

Inläggav Roland Karlsson D4/D3 » 2017-04-07/06:33

Buster, den summa du nämner ligger ganska nära vad bolagen verkligen betalar för bensinen! Varför kostar då bränslet 3ggr :o mer per liter? Detta beror på politiska beslut :evil: avseende moms och olika ytterligare skattepålagor (skatt på skatt på skatt!) :shock: och de får inte diskuteras i detta forum! :!:
Roland Karlsson D4/D3
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2014-03-23/17:46
Ort: D4.Hudiksvall, dock närmare Sundsvall än Gävle !

Re: Vägskatt

Inläggav Kovlingen » 2017-04-07/06:56

Jag tror att när man nämner ett parti i texten blir det fel .
Tar man politik i stort går det bättre . (Rätta mej Magnus om jag har tänkt fel)
Det är nog en jäkla tur att vi inte ta politiksnack på forumet för
då jäklar skulle det bli onödigt livligt , skulle jag tro :oops:
Samma med religion som också kan gå åt pipsvängen :(
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vägskatt

Inläggav Magnus Brobeck » 2017-04-07/21:32

Kovlingen skrev:Jag tror att när man nämner ett parti i texten blir det fel .
Tar man politik i stort går det bättre . (Rätta mej Magnus om jag har tänkt fel)
Det är nog en jäkla tur att vi inte ta politiksnack på forumet för
då jäklar skulle det bli onödigt livligt , skulle jag tro :oops:
Samma med religion som också kan gå åt pipsvängen :(


Korrekt uppfattat, det mesta är ju på något sätt anknutet till politik men partipolitik är för andra fora.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vägskatt

Inläggav Kenneth » 2017-04-08/15:07

Jag testade denna för några dagar sedan. Lite mörkrädd blev jag. Testa gärna. https://www.klimatkalkylatorn.se/

Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst