Teknikfråga/problem med blåtand

Teknikfråga/problem med blåtand

Inläggav Peter Nordlund » 2017-05-09/07:43

jag provar att skriva här istället för i "teknik" får se om det är rätt.

Jag har problem med blåtandskopplingen mellan min mobiltelefon och andra enheter, alla enheter tappar av och till kontakten.

jag tänker att antingen gör jag något fel eller så är det en begränsning hos blåtandstekniken och det är det senare jag lutar åt då problemet kvarstår mellan byten av telefon och i takt med att fler blåtandsenheter paras ihop.

Så här tänker jag, alla enheter som jag vill ha parade skall ju kunna förbli det om jag använder dom hyffsat ofta, minst 1 ggr/mån som minst och vanligtvis dagligen->flera ggr/veckan.
Övriga enheter plockar jag bort.

Just nu har jag en telefon (Google Pixel XL) som är en av dom absolut senaste och modernaste telefoner så hårdvaru och mjukvarumässigt borde den vara i topp vad blåtandstekniken klarar av?

tex så kör jag hoj och har då min telefon parad med, GPS TomTom Rider 410, Packtalk intercom och armbandsur Garmin Tactix bravo.
Och då tappar och ansluter mitt Packtalk av och till hela tiden för några sekunder.

jag cyklar och har min Klocka (ovan) min cykel navigator Smarthalo, samma sak tappar kontakten med min navigator.

Jag har blåtandshörlurar till mobilen och klockan och när jag då lyssnar på Spotify "klipper" ljudet ganska ofta var 2-3 min

Jag har testat med minst 2 olika telefoner med samma resultat.

Jag gissar att det är en begränsning i blåtandstekniken som gör att det blir "trångt" i uppkopplingen/parningen?

Kan det vara så att om jag totalt har 6 enheter knutna till telefonen men bara 2-3 enheter anslutna, att telefonen ligger och söker efter dom ej anslutna enheterna och "stör/blockerar för dom redan anslutna enheterna?

Särskilt irriterande är det när jag kör hoj, då vill jag ha telefon parad med Packtalk headset och GPS TomTom och den tappar kontakten ofta/hela tiden...

Jag är helt förvirrad...vet inte vad jag skall göra men Blåtand är något som fungerar väldigt sporadiskt.

jag kommer i helgen då jag är ledig att ta min Pixel telefon och fabriks återställa den och ansluta en enhet och bara testa den, sedan en till osv.

Någon som har lite kompetent teknikhjälp råd här vore uppskattat men jag tror detta kan vara lite för svårt, eller att jag är för dålig att förklara problemet ;)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Teknikfråga/problem med blåtand

Inläggav Thomas Stadin » 2017-05-09/10:27

Jag gissar att problemet vid mc-körning beror på att ditt Packtalk försöker att kommunicera med både GPS och telefonen samtidigt.
I appaen för Packtalk kan du ställa in prioritet för blåtand. Välj 1. GPS och 2. Telefonen.
Se därefter till att din GPS är parad med både Packtalk och telefonen.
Fö verkar den där Garminklockan vara en gemensam nämnare (dessutom är det ju en Garminpryl :) ).
Prova att lämna den hemma.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Teknikfråga/problem med blåtand

Inläggav Peter Nordlund » 2017-05-09/19:31

@Thomas
Det där är ett riktigt bra tips för min okunskap i att få Packtalk att funka som jag vill (vilket jag inte lyckats med, men det är en annan post)
Skall absolut testa detta också.

Men mitt problem är större än så tyvärr.
Tack för tipset!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Teknikfråga/problem med blåtand

Inläggav Thomas Stadin » 2017-05-10/08:44

Peter Nordlund skrev:@Thomas
Det där är ett riktigt bra tips för min okunskap i att få Packtalk att funka som jag vill (vilket jag inte lyckats med, men det är en annan post)
Skall absolut testa detta också.

Men mitt problem är större än så tyvärr.
Tack för tipset!


Problemen som du ser handlar sannolikt om "prioriteringsordning".
För BT så saknas möjlighet att prioritera mellan olika enheter och prioriteringen måste göras på annat sätt.
För Packtalk görs detta i appen (som jag beskrivit ovan)
Eftersom din smartphone ofta är spindeln i nätet och kopplad till de flesta enheterna kan du ganska enkelt göra prioriteringen i Android.

Det hela är enklare än vad man kan tro.
1) Ta bort alla BT-enheter från din lista i mobilen
2) Anslut dem igen i prioriterad ordning, dvs den enhet med högst prio ska vara först i listan.

Skulle inte detta fungera finns en config-fil som går att editera: bt_config.conf

Vad gäller dina GPS:er så vet jag inte om de har möjlighet att prioritera mellan olika BT-enheter, men prova att lägg in enheterna i prio-ordning även här.

Borde bli så här:

MC-GPS:
1. Packtalk
2. Telefon

Packtalk:
1. MC-GPS
2. Telefon

Telefon:
1. MC-GPS
2. Pactalk
3. Hörlurar
4. Cykel-GPS
5. Klockan
6.

Cykel-GPS:
1. Telefon
2.

Lycka till!
Senast redigerad av Thomas Stadin 2017-05-10/15:04, redigerad totalt 1 gång.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Teknikfråga/problem med blåtand

Inläggav Peter Nordlund » 2017-05-10/11:04

@Thomas
Det låter verkligen som du har koll på hur detta fungerar och jag skall definitivt testa detta till helgen när jag är ledig, det är mycket uppskattat att du tar dig tid och förklarar!

Har skrivit en tråd på Swedroid men inte fått någon reaktion vilket är rimligt då detta nog ligger över den vanlige användaren.
Har ett allternativ också att om inget annat funkar ringa Google support för min äldre Google nexus 6P telefon som jag köpte direkt av dom, där kan jag ju hävda support ärende till skillnad mot min Pixel XL.

Men jag börjar med dina förslag.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst