Ny mobiltelefon - lite goda råd!

Ny mobiltelefon - lite goda råd!

Inläggav HåkanH » 2017-05-16/15:01

Just det, jag har ett visst behov av att införskaffa en ny mobiltelefon! Det här området är rena djungeln
för mig...ointresse antagligen (trots tidigare yrke som el/teletekniker).
Tidigare har jag använt gamla hederliga mobiltelefoner, (typ Samsung SGH 60 o dy.) som det bara gått att
ringa/sms:a med.
För ett par år sedan fick jag ärva dotterns Sony Xperia ST25i med kontantkort, som fungerat tillräckligt bra för mig!
Har ringt, sms:at, mms:at och t.o.m. surfat lite där det funnits wifi. Nu har den emellertid spruckit i glaset
och fått en del konstiga färgfält...den har alltså gjort sitt!

Var på ICA Maxi idag och handlade och fick då syn på att det har extrapris på Sony Xperia E5 för 1295:-
Det är väl en snik-variant av deras modeller men för mina behov tänker jag att den är tillräcklig. Det jag behöver är (i prioritetsordning) 1-Ringa 2-Sms/mms:a 3-Surfa 4-fota.

Ni som kan lite mer, är det dumsnålt av mig att köpa den? Bör jag hellre titta på en dyrare modell?
Bör jag, rent av, titta på andra tillverkare/märken?

Ett par andra frågor också!
Kan jag flytta över kontantkortet/SIM-kortet till en ny mobil eller passar det inte rent fysiskt (allt görs
ju om hela tiden)?
Mitt registrerade nummer vill jag behålla...går det?
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Ny mobiltelefon - lite goda råd!

Inläggav Kovlingen » 2017-05-16/15:19

Gissar att du har Telia så gå in och ta ett snack med dom .
Jag köpte en sådan huawei honor 8 och den funkar skitbra .
Dom hjälpte mej att flytta över alla namn och tel.nr och det
som behövdes inkl. nytt simkort .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ny mobiltelefon - lite goda råd!

Inläggav peterus » 2017-05-16/15:32

Ofta blir SIM-korten mindre i de nya telefonerna men de går att klippa så att de passar.
Själva "SIM-delen" är densamma. Det är bara olika mycket plast runt omkring.
F800GS
Användarvisningsbild
peterus
 
Inlägg: 260
Blev medlem: 2013-09-09/12:54

Re: Ny mobiltelefon - lite goda råd!

Inläggav HåkanH » 2017-05-16/16:27

Kovlingen skrev:Gissar att du har Telia så gå in och ta ett snack med dom .

Nää, har Halebop kontantkort men numret är registrerat och jag vill inte byta nummer!

Allt verkar vara så krångligt med dessa datorgräjer...att kunna ringa med dem verkar vara av underordnad
betydelse.
Sen dottern skaffade sin dyra iphone/smartphone eller vad det är, går det knappt att höra vad hon säger! :evil:

Jasså, det går att klippa i korten och de funkar sedan! :o
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Ny mobiltelefon - lite goda råd!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-05-16/16:33

HåkanH skrev:Tidigare har jag använt gamla hederliga mobiltelefoner, (typ Samsung SGH 60 o dy.) som det bara gått attringa/sms:a med.

Häpp! Vi är minst två! Min tio år gamla Nokia fungerar fortfarande perfekt till det den är konstruerad för, så numera är det en gimmick att få reda på, hur länge den kommer att hålla. ;)
Och den klarar fortfarande en vecka på en laddning.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ny mobiltelefon - lite goda råd!

Inläggav Buster » 2017-05-16/16:42

Halebop och Telia är typ samma.
Att flytta över numret till en annan lur rent fysiskt är sällan problem.
Även om du vill byta operatör.
Du får ett nytt sim och sen flyttar de över numret dit, helt automatiskt.
(det går alltså att fixa i efterhand, även om numret på kortet vid inköpet är ett annat)

Att klippa kan man därmed undvika.

Vilken lur du behöver/vill ha är dock omöjligt att veta... ett tips är ju att Nokia som dödsryckning återupplivat sin klassiska 3310... surf-delen är väl dock lite begränsad på den.

Att ringa mm går på alla lurar så den aspekten behöver man inte fundera på.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Ny mobiltelefon - lite goda råd!

Inläggav BrooklynS » 2017-05-16/16:51

Det finns andra aspekter med en liiite dyrare telefon (Sony har några trevliga lurar): Den är ofta vattentät, har kamera som definitivt duger till semesterbilder och en batteritid som kan sträcka sig över veckan utan laddning om man nöjer sig med att endast ha telefon och sms aktiverade när man inte pysslar med telefonen... De tusenlappar du betalar utöver snikmodellerna kan vara avgörande i ett stort antal möjliga situationer, inte minst i MC-sammanhang.

Jag har iPhone i jobbet och den är förstås bra, men när jag betalar själv köper jag Sony - senast en Z3 som jag köpte hösten 2014. Den har gjort utmärkt tjänst till denna dag men nu pajade den häromdagen så jag kikar på en efterträdare och jag är ganska säker på att det blir en Sony även denna gång.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Ny mobiltelefon - lite goda råd!

Inläggav Thomas Stadin » 2017-05-16/16:54

Om kortet är gammalt rekommenderas att du byter ut det.
Numret behöver du inte byta. Tala med din tilltänkta teleoperatör. När du flyttar med ditt gamla nummer kallar de det för att "portera".
Har själv en Sony Xperia av två anledningar, 1) den var (!) vattentät och 2) den går att försätta i "Staminaläge" vilket innebär att den spar på batteriet då den inte används.

E5 verkar inte vara vattentät men däremot verkar den ha "Stamina".
Senast redigerad av Thomas Stadin 2017-05-16/16:56, redigerad totalt 1 gång.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Ny mobiltelefon - lite goda råd!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-05-16/16:54

En udda aspekt här är, att en del smartphones är sämre att ringa med. Ljudkvalitén är helt enkelt sämre än på de gamla "dumma" lurarna. En egendomlig utveckling av just telefoner - men de än väl å andra sidan numera främst till för annat än att prata/lyssna i?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ny mobiltelefon - lite goda råd!

Inläggav BrooklynS » 2017-05-16/16:57

Det är ingen sanning i det. Oftast beror det på att man håller dem annorlunda mot örat/munnen eller helt enkelt inte klarar av att höja volymen då det är krångliga menysystem etc... Drabbar JÄMT folk över 60 års ålder av någon anledning. ;)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Ny mobiltelefon - lite goda råd!

Inläggav Thomas Stadin » 2017-05-16/17:01

Bror Gårdelöf skrev:En udda aspekt här är, att en del smartphones är sämre att ringa med. Ljudkvalitén är helt enkelt sämre än på de gamla "dumma" lurarna. En egendomlig utveckling av just telefoner - men de än väl å andra sidan numera främst till för annat än att prata/lyssna i?


Vad gäller Sony så är deras "arv" just ljud och bild och de var iaf tidigare bättre i just de avseendena.
Mobilerna tog ju Walkmantrenden vidare samtidigt som Sonys digitalkameror flyttade in i mobilen.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Ny mobiltelefon - lite goda råd!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-05-16/17:28

Till BrooklynS: Mja - när man har pratat med folk i deras tidigare mobil, och utan problem hört, vad de sagt, och sedan pratar med dem igen, när de köpt en ny, och ljudkvalitén är sämre, är det ju lite svårt att tro, att de plötsligt börjat hålla telefonen på något konstigt sätt.
Notera, att jag skrev "en del". I de flesta fall hör jag bra, vad som sägs i samtalspartnerns smartphone, men det finns noterbara undantag. Det handlar sällan om ljudvolymen. I stället låter det, som att samtalspartnern har bomull i munnen!
Men strunt i det! Nog med OT. (Förlåt. Jag började - igen.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ny mobiltelefon - lite goda råd!

Inläggav HåkanH » 2017-05-16/17:53

BrooklynS skrev:Det är ingen sanning i det. Oftast beror det på att man håller dem annorlunda mot örat/munnen eller helt enkelt inte klarar av att höja volymen då det är krångliga menysystem etc... Drabbar JÄMT folk över 60 års ålder av någon anledning. ;)

NÄÄÄ, det var det oförskämdaste! :o Nu får du gult kort för resten av kvällen!

Då får jag väl ta fram denna gamla rejäla tingesten då!
Nokia 8110.jpg
Nokia 8110.jpg (30.08 KiB) Visad 20653 gånger


I övrigt håller jag med Bror...nyare phonar har sämre ljud, så är det bara!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Ny mobiltelefon - lite goda råd!

Inläggav BrooklynS » 2017-05-16/18:06

Så är det inte alls. Men - om du tittar var munnen befinner sig i förhållande till mikrofonen på den gamla resp den nya telefonen så kommer du att upptäcka vissa skillnader.

Men det finns ju handsfree, använd den!
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Ny mobiltelefon - lite goda råd!

Inläggav HåkanH » 2017-05-16/18:54

BrooklynS skrev:Jag har iPhone i jobbet och den är förstås bra, men när jag betalar själv köper jag Sony - senast en Z3 som jag köpte hösten 2014. Den har gjort utmärkt tjänst till denna dag men nu pajade den häromdagen så jag kikar på en efterträdare och jag är ganska säker på att det blir en Sony även denna gång.

I det läge jag är, så är jag nyfiken på vilka kriterier du har som gör att du väljer Sony?

Thomas Stadin skrev:Har själv en Sony Xperia av två anledningar, 1) den var (!) vattentät och 2) den går att försätta i "Staminaläge" vilket innebär att den spar på batteriet då den inte används.E5 verkar inte vara vattentät men däremot verkar den ha "Stamina".

Att den är "vattentät" eller i.a.f. vattentålig är ju en fördel för mc-åkning, som jag inte tänkte på!
Då kanske Xperia M5, för en tusenlapp till, är ett bättre val!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Ny mobiltelefon - lite goda råd!

Inläggav BmwMats » 2017-05-16/19:07

Tacka vet jag min gamla hederliga Nokia 5110, 19 år gammal (köpte den sommaren 1998, originalbatteri fortfarande, men håller inte tio dagar längre, bara 4-5.
Det var bättre kvalite förr, både på telefon, batteri och ljudkvalité ;)
Dock har siffrorna på tangenterna börjat slitas bort, men vad gör det... ;)

Min Nokia 5110.JPG
Min Nokia 5110.JPG (61.88 KiB) Visad 20623 gånger
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6105
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Ny mobiltelefon - lite goda råd!

Inläggav BmwMats » 2017-05-16/19:10

Glömde skriva det, funderar faktiskt på den nya Nokia 3310 som Buster här på forumet tipsade om.
Men nu ville ju även trådskaparen ha möjlighet till surf, då kanske inte den passar så bra.
Ursäkta två ovidkommande inlägg i tråden, bara lite nostalgi...
Senast redigerad av BmwMats 2017-05-16/19:16, redigerad totalt 1 gång.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6105
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Ny mobiltelefon - lite goda råd!

Inläggav Håkan » 2017-05-16/19:11

BmwMats skrev:Tacka vet jag min gamla hederliga Nokia 5110, 19 år gammal

Då förstår jag varför bilderna jag skickade till dig inte kom fram. :o :shock: :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Ny mobiltelefon - lite goda råd!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-05-16/19:17

Till BrooklynS: Om det är problem med munnens placering i förhållande till mikrofonen - där rätt formulering rimligen är mikrofonens placering i förhållande till munnen - är ju apparaten felkonstruerad!
Rätt förhållande där har man kunnat hålla reda på i mer än ett sekel.

För övrigt är det ju inte jag, som behöver handsfree, utan den jag talar med! Så blir också stundtals fallet, när jag påpekar, att jag har svårt att höra, vad vederbörande säger. Då kan svaret bli: "Vänta lite, så kopplar jag in handsfree" - och då hörs det bättre. Vilket än en gång indikerar, att grundkonstruktionen är suboptimal som telefon!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ny mobiltelefon - lite goda råd!

Inläggav BmwMats » 2017-05-16/19:18

Håkan skrev:
BmwMats skrev:Tacka vet jag min gamla hederliga Nokia 5110, 19 år gammal

Då förstår jag varför bilderna jag skickade till dig inte kom fram. :o :shock: :D


Ja, jag är ledsen att jag inte har så moderna prylar Håkan, så du sände bilden/bilderna i onödan, men det var ju tanken från dig sida som räknades ;)

Jag värdesätter ditt försök !

/Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6105
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Ny mobiltelefon - lite goda råd!

Inläggav BrooklynS » 2017-05-16/19:24

HåkanH skrev:
BrooklynS skrev:Jag har iPhone i jobbet och den är förstås bra, men när jag betalar själv köper jag Sony - senast en Z3 som jag köpte hösten 2014. Den har gjort utmärkt tjänst till denna dag men nu pajade den häromdagen så jag kikar på en efterträdare och jag är ganska säker på att det blir en Sony även denna gång.

I det läge jag är, så är jag nyfiken på vilka kriterier du har som gör att du väljer Sony?

Thomas Stadin skrev:Har själv en Sony Xperia av två anledningar, 1) den var (!) vattentät och 2) den går att försätta i "Staminaläge" vilket innebär att den spar på batteriet då den inte används.E5 verkar inte vara vattentät men däremot verkar den ha "Stamina".

Att den är "vattentät" eller i.a.f. vattentålig är ju en fördel för mc-åkning, som jag inte tänkte på!
Då kanske Xperia M5, för en tusenlapp till, är ett bättre val!


Kriterierna varför jag valde Sony är:

Mycket bra batteritid, särskilt med STAMINA-lägena.
Vattentät på riktigt, man kan ta bilder under vattnet om man vill...
Bra kamera (använder man manuella lägen är den tom riktigt bra) med särskild fysisk knapp som på en kamera vilket betyder att det går väldigt fort att ta en bild, även med handskar (bra på hojen).
Bra ljud, både i Bluetooth och i sladdhörlurarna.
Plats för minneskort (där jag har musiken och sparar bilderna)
Bra kvalitet på själva telefonen, snart tre års användning syns knappt på den trots några gånger i golvet.
Bra skärm osv, men det har alla idag.

Jag har haft Samsungs toppmodeller tidigare men de har inte alls varit lika bra på ovan nämnda punkter, däremot har de andra fördelar som kanske är mest framsträdande på kontoret (hade dem som jobbtelefoner). På fritiden tycker åtminstone jag att Sonys mobiler är nära idealet. Xperia X Compact verkar vara en mycket prisvärd lur om man vill ha bra kamera och teknik men klarar sig utan vattentätheten. Vill man ha vattentätt men klarar sig utan de senaste finesserna verkar M5 vara ett ypperligt val. Jag tror förresten att BrooklynA köpte en sådan sist, han verkar nöjd.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Ny mobiltelefon - lite goda råd!

Inläggav BrooklynS » 2017-05-16/19:27

Bror Gårdelöf skrev:Till BrooklynS: Om det är problem med munnens placering i förhållande till mikrofonen - där rätt formulering rimligen är mikrofonens placering i förhållande till munnen - är ju apparaten felkonstruerad!
Rätt förhållande där har man kunnat hålla reda på i mer än ett sekel.

För övrigt är det ju inte jag, som behöver handsfree, utan den jag talar med! Så blir också stundtals fallet, när jag påpekar, att jag har svårt att höra, vad vederbörande säger. Då kan svaret bli: "Vänta lite, så kopplar jag in handsfree" - och då hörs det bättre. Vilket än en gång indikerar, att grundkonstruktionen är suboptimal som telefon!


Ja, exakt. Konsumenterna vill ha MINDRE telefoner som skall vara platta (och hala) och ha en skärm som täcker hela telefonen. Då blir det svårt med de fysiska förutsättningarna. Istället har man då mikrofoner som har en viss riktningsverkan, men då blir det istället oerhört viktigt hur man håller telefonen - det blir ofelbart svagt och diffust ljud om man håller den det minsta fel. Därför är handsfree ett måste idag och om du tittar dig runt så ser du att de flesta faktiskt använder handsfree när de pratar.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Ny mobiltelefon - lite goda råd!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-05-16/19:45

Dock inte alla, som pratar med mig. ;) Därav iakttagelsen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ny mobiltelefon - lite goda råd!

Inläggav Kovlingen » 2017-05-16/19:47

Allt fungerar bättre på min nya Huawei . Hörs mycket bättre och tappar sällan samtalet
som min gamla telefon gjorde . Den har även fått mycket bra kritik i tester .
Den är lite större men det ser jag inte som bara negativt . Tangentbordet är ganska så litet
och hur skulle det då vara med ännu mindre "tangenter" att trycka på .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ny mobiltelefon - lite goda råd!

Inläggav HåkanH » 2017-05-16/19:58

Bror Gårdelöf skrev:Till BrooklynS: Om det är problem med munnens placering i förhållande till mikrofonen - där rätt formulering rimligen är mikrofonens placering i förhållande till munnen - är ju apparaten felkonstruerad! Rätt förhållande där har man kunnat hålla reda på i mer än ett sekel.

Om vi lugnar oss att antal generationer, så evolutionen får göra sitt, så kommer våra munnar att sitta
en bra bit upp på höger sida av kinden.
Det blir värre för sådana som mig, vänsterhänta.... :lol:
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Ny mobiltelefon - lite goda råd!

Inläggav Kovlingen » 2017-05-16/20:26

Googla gärna på den modell du funderar på och lägg till TEST .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ny mobiltelefon - lite goda råd!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-05-16/20:29

HåkanH skrev: Det blir värre för sådana som mig, vänsterhänta.... :lol:

Du och jag verkar ha åtskilligt gemensamt! ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ny mobiltelefon - lite goda råd!

Inläggav Kovlingen » 2017-05-16/21:45

Bror Gårdelöf skrev:
HåkanH skrev: Det blir värre för sådana som mig, vänsterhänta.... :lol:

Du och jag verkar ha åtskilligt gemensamt! ;)

Är du också frusen av dej Bror :? :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ny mobiltelefon - lite goda råd!

Inläggav Thomas Stadin » 2017-05-16/23:29

Vilken modell du än väljer så köp till ett mjukt silikonöverdrag.
Utan silikonskydd spricker skärmen så snart du tappar den hala telefonen i golvet.
Senast redigerad av Thomas Stadin 2017-05-16/23:44, redigerad totalt 1 gång.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Ny mobiltelefon - lite goda råd!

Inläggav Kovlingen » 2017-05-16/23:41

Jag garderade med pärmmodellen . Inte såå smidigt men jädrans bra skydd .
Nu bor jag inte i "fånen" och för de som är PÅ hela tiden kanske det blir "jobbigt"
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ny mobiltelefon - lite goda råd!

Inläggav BrooklynS » 2017-05-17/05:50

Thomas Stadin skrev:Vilken modell du än väljer så köp till ett mjukt silikonöverdrag.
Utan silikonskydd spricker skärmen så snart du tappar den hala telefonen i golvet.


Bättre upp: Lifeproof.

Kör alltid på mina iPhone. Vattentätt, stöttåligt.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Ny mobiltelefon - lite goda råd!

Inläggav HåkanH » 2017-05-17/10:09

TACK för alla tips & råd! :)
Lite klokare tror jag att jag blivit (från lägstanivån)! Ska åka runt och kika i lite fler butiker!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Ny mobiltelefon - lite goda råd!

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2017-05-17/10:19

Jeg vil sterkt anbefale deg å overvinne teknologivegringen. Kjøp deg en god smart-phone, lær deg å utnytte mulighetene som sterkt forenkler daglige gjøremål.

La noen som har god tid forklare alt dette for deg. Telefoner er ikke lenger bare til å prate i, det er det jeg bruker den minst til.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Ny mobiltelefon - lite goda råd!

Inläggav Thomas Stadin » 2017-05-17/14:29

BrooklynS skrev:
Thomas Stadin skrev:Vilken modell du än väljer så köp till ett mjukt silikonöverdrag.
Utan silikonskydd spricker skärmen så snart du tappar den hala telefonen i golvet.


Bättre upp: Lifeproof.

Kör alltid på mina iPhone. Vattentätt, stöttåligt.


Jo, men den behöver man ju inte på en Sony :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Ny mobiltelefon - lite goda råd!

Inläggav HåkanH » 2017-05-17/15:15

Odd Arne Kjørstad skrev:Jeg vil sterkt anbefale deg å overvinne teknologivegringen. Kjøp deg en god smart-phone, lær deg å utnytte mulighetene som sterkt forenkler daglige gjøremål.

La noen som har god tid forklare alt dette for deg. Telefoner er ikke lenger bare til å prate i, det er det jeg bruker den minst til.

Jo, du har en god poäng där, Odd Arne!
Har upptäckt att när man är ute på oplanerad flerdagars-turer, är det flera saker man behöver få reda på!
T.ex. att kunna boka boende innan man är framme vid dagens resmål etc. Då behövs tillgång till nätet.

Ska försöka lära mig allt, utom att swicha (kommer jag aldrig att göra)
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Ny mobiltelefon - lite goda råd!

Inläggav HåkanH » 2017-05-17/15:27

Har upptäckt att min gamla Sony Xperia ST25i har ordentligt med dammpartiklar innanför glaset.
Beror nog på att jag har mobilen i byxfickan för jämnan!
Fördelen med en vattentät lur är att den också är dammtät, antar jag!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Ny mobiltelefon - lite goda råd!

Inläggav Kovlingen » 2017-05-17/15:40

Har du kollat vad det skulle kosta att byta glas på den ?
EDIT: Det kanske du fixar själv .
Läste om någon som skickade efter nytt glas och bytte själv .
Gick inte på många 10:or . Åsså får du lite att pilla med på köpet ;)
Senast redigerad av Kovlingen 2017-05-17/16:24, redigerad totalt 1 gång.
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ny mobiltelefon - lite goda råd!

Inläggav Thomas Stadin » 2017-05-17/16:03

HåkanH skrev:Har upptäckt att min gamla Sony Xperia ST25i har ordentligt med dammpartiklar innanför glaset.
Beror nog på att jag har mobilen i byxfickan för jämnan!
Fördelen med en vattentät lur är att den också är dammtät, antar jag!


Ja, det kan man anta och oftast går det hand-i-hand men inte alltid.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kapslingsklassning
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Ny mobiltelefon - lite goda råd!

Inläggav BrooklynS » 2017-05-17/16:28

Jag köpte idag en Sony Xperia XZs och hoppas på att den kommer att fungera lika bra som företrädaren Z3.

Vatten- och dammtät, tillika försedd med en ypperlig kamera och alla andra finesser som man använder mer eller mindre dagligen när man vant sig. Och dator använder jag ju nästan aldrig längre...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Ny mobiltelefon - lite goda råd!

Inläggav Kovlingen » 2017-05-17/16:31

BrooklynS skrev: Och dator använder jag ju nästan aldrig längre...

:? :shock: Telefonen är väl en dator , eller :?: ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ny mobiltelefon - lite goda råd!

Inläggav BrooklynS » 2017-05-17/16:54

Ja exakt!

Skickat från min G8231 via Tapatalk
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Ny mobiltelefon - lite goda råd!

Inläggav Håkan » 2017-05-17/17:51

HåkanH skrev:Ska försöka lära mig allt, utom att swicha (kommer jag aldrig att göra)

Betaltjänsten Swish är ju jättebra! Den använder jag flera gånger i veckan. :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Ny mobiltelefon - lite goda råd!

Inläggav HåkanH » 2017-05-17/18:01

Enligt något program på TV var det bedrövligt dåligt med säkerheten när man swichar!
Senast redigerad av HåkanH 2017-05-17/18:04, redigerad totalt 1 gång.
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Ny mobiltelefon - lite goda råd!

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-05-17/18:02

Det finns alltid gamla klassiska kommunikationsmedel såsom kaffeburkar med snöre för kortdistans, eller mer avancerade röksignaler för långdistans om någon nu tycker det var bättre förr :mrgreen:

Samtal, textning, blåtand, lång standby-tid, samt tillgång till Internet borde vara minimumkrav i dag för "telefoner" ute på tur.
För äldre herrar kan även skärmstorleken vara avgörande.
Sedan finns det vissa som gillar "appar", och annat bra att ha såsom kamera, men då krävs det oftast ett ganska stort minneskort.
Val av operatör är också en viktig parameter. Vissa operatörer erbjuder bättre täckning i "ödemarken".
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Ny mobiltelefon - lite goda råd!

Inläggav HåkanH » 2017-05-17/18:14

Måns Ulveståhl skrev:Det finns alltid gamla klassiska kommunikationsmedel såsom kaffeburkar med snöre för kortdistans, eller mer avancerade röksignaler för långdistans om någon nu tycker det var bättre förr

Nu snackar vi...pålitliga grejor det där!
Jodå, allt var faktiskt bättre förr i tiden...på 70-80 talet! ;)
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Ny mobiltelefon - lite goda råd!

Inläggav HåkanH » 2017-05-30/21:24

Förutom alla värdefulla tips jag fått här, så har jag läst många mobil-tester på nätet samt besökt ett
antal butiker!
Kom ganska snart på att jag tycker de flesta nya lurar är lite väl stora då jag helst vill ha mobilen i
byxfickan. Då återstod inte så värst många eftersom jag satt gränsen vid max 4000 pix!

Tillslut var det bara Samsung Galaxy A3(2017) och Sony Xperia X Compact kvar. Enligt tester så har de
väldigt likvärdiga prestanda, förutom kameradelen där Xperia fått bättre omdömen.
Så igår blev det en sådan (trots att den inte är vattentät)!
Sony Xperia X Compact.png
Sony Xperia X Compact.png (388.64 KiB) Visad 20282 gånger
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Ny mobiltelefon - lite goda råd!

Inläggav BrooklynS » 2017-05-30/21:39

Du kommer att bli nöjd.

Jag är mycket nöjd med Sony sedan många år.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst