Resekamera för den fotointresserade

Resekamera för den fotointresserade

Inläggav Thomas Stadin » 2017-08-10/21:50

Systemkameran är för stor, tung och dyr att släpa runt på bakpå hojen.
De enkla och billigaste kompakterna levererar inte bildkvaliteten som önskas.

Vi har åkt runt med en sk Bridgekamera några år som vi hastigt och lustigt köpte under en resa då vår medhavda kamera gav upp. En Canon långzoom blev det den gången men bildkvaliteten har aldrig imponerat.

De bättre kompakterna med 1-tums sensor är dyra men levererar oerhört bra bilder.
Jag tänker mig en kravspec ungefär så här:

Lågt brus på höga ISO
Stor sensor
Ljusstarkt objektiv
4-5ggr zoom
Optisk bildstabilisering
Viewfinder
RAW + JPEG
Vädertätad
Fickvänlig <300g
Laddning via USB

Hur resonerar ni andra och vad har ni med på resan?
Senast redigerad av Thomas Stadin 2017-08-10/22:59, redigerad totalt 1 gång.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Resekamera för den fotointresserade

Inläggav Peter Nordlund » 2017-08-10/22:30

Min nuvarande kamera är en "Sony CyberShot DSC-RX100 IV"
https://www.sony.se/electronics/cyber-shot-kompaktkameror/dsc-rx100m4

Och det är en för bra kamera för mig, man jag köpte den för min skatteåterbäring och den är makalöst bra tycker jag, tål inte vatten dock men då använder jag min GoPro eller telefonen.

(har en gen 1 Sony DSCRX100 Advanced Digital Compact Premium Camera (1.0-Type Exmor R CMOS sensor, Bright High Quality 28-100 mm F1.8-4.9 Zeiss Lens, 3.6x optical zoom, 20 MP, 3 inch LCD display) - Black, som bara ligger ifrån 2013 om du är intresserad i bruksskick)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Resekamera för den fotointresserade

Inläggav Thomas Stadin » 2017-08-10/22:59

Peter Nordlund skrev:(har en gen 1 Sony DSCRX100 Advanced Digital Compact Premium Camera (1.0-Type Exmor R CMOS sensor, Bright High Quality 28-100 mm F1.8-4.9 Zeiss Lens, 3.6x optical zoom, 20 MP, 3 inch LCD display) - Black, som bara ligger ifrån 2013 om du är intresserad i bruksskick)


Tack för erbjudandet, men just nu har jag mellanlandat i en beg Canon G1X Mk II.
Den uppfyller inte min spec men kameran var i fint skick och priset överkomligt. Får hänga med ett tag.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Resekamera för den fotointresserade

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-08-11/00:40

Jag gillar att ta foton och titta på foton, men jag klassificerar mig inte som någon extrem utövare av denna hobby.

Personligen använder jag Iphone.
Enkelt och snabbt. Lätt att ladda upp foto där jag vill ha dessa.
Finns redan i packningen.

Får jag suverän kvalitet och massor med sällan använda tekniska finesser med en Iphone/Android? Nix.
Blir det "good enough" så familj, vänner, och bekanta inte behöver gissa utan faktiskt se vad som finns på fotot? Japp.
Kan jag spara tillräckligt stort antal foton i min Iphone från min senaste resa utan att överskrida tröskeln under visningen där familj, vänner, och bekanta börjar skruva på sig, titta på klockan, och polisanmäla en potentiell kidnappning? Japp.

Ska det behövas pillas och fixas med inställningar innan pekfingret kan trycka av "skottet" så kommer garanterat i mitt fall både fotograf och objekt ha tröttnat och gått hem :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Resekamera för den fotointresserade

Inläggav BrooklynS » 2017-08-11/06:04

Jag har förutom en Sony Xperia XZs (som har en mycket bra kamera för att vara mobil) köpt in mig i Micro 4/3-systemet (Panasonic/Olympus).

Bildkvalitet/storlek torde vara oöverträffat och just med tanke på hojbruk har jag en Panasonic GM1 med kitoptiken 12-32 på. Den blir inte större än en liten kompaktkamera men har betydligt större sensor och möjlighet till riktigt bra optik. Sedan har jag en 45-150 telezoom och en fast 25/1,7 vilket breddar systemet ordentligt och de tar inte heller särskilt mycket plats. Jag köpte allting begagnat så det blev inte ens dyrt.

Jag är mycket nöjd med bildkvaliteten, behöver jag vattentätt av någon anledning tar jag mobilkameran.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Resekamera för den fotointresserade

Inläggav Thomas Stadin » 2017-08-11/15:41

BrooklynS skrev:Jag har förutom en Sony Xperia XZs (som har en mycket bra kamera för att vara mobil) köpt in mig i Micro 4/3-systemet (Panasonic/Olympus).

Bildkvalitet/storlek torde vara oöverträffat och just med tanke på hojbruk har jag en Panasonic GM1 med kitoptiken 12-32 på. Den blir inte större än en liten kompaktkamera men har betydligt större sensor och möjlighet till riktigt bra optik. Sedan har jag en 45-150 telezoom och en fast 25/1,7 vilket breddar systemet ordentligt och de tar inte heller särskilt mycket plats. Jag köpte allting begagnat så det blev inte ens dyrt.

Jag är mycket nöjd med bildkvaliteten, behöver jag vattentätt av någon anledning tar jag mobilkameran.


4/3 verkar också intressant, speciellt om man kan komma undan med att endast ha med en kompakt zoom som enkelt får plats i packningen.
Jag gillar också idén att köpa begagnat när man utforskar. Annars blir det dyrt i längden med alla felköp :)

Hur är det med din 4/3, går den att ladda via USB? Till min förra var jag tvungen att släpa med en stor klumpig laddare med tillhörande kabel.
För min Canon G1X gäller samma men där hittade jag en minimal USB-laddare på ebay för 65:-
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Resekamera för den fotointresserade

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2017-08-11/16:27

Själv släpar jag med kameran.
D800e med 24-70 vr
Tungt? Svar ja. men vill inte sitta med mobilkameran när tillfället dyker upp.
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Resekamera för den fotointresserade

Inläggav Thomas Stadin » 2017-08-11/16:56

Fredrik Holmqwist skrev:Själv släpar jag med kameran.
D800e med 24-70 vr
Tungt? Svar ja. men vill inte sitta med mobilkameran när tillfället dyker upp.


Det har varit frestande många gånger att ta med systemkameran ut på en mc-tur men alla gånger utom en har jag avstått i sista stund.
Jag är helt enkelt för rädd om den och alltför ofta ligger den oanvänd hemma i hyllan.
Det går sannolikt att hålla den borta från påverkan från väder och vind under resan, men inte från skakningar och vibrationer.
Jag tänker mig objektiven som avancerad precisionsmekanik och vilken skada 30 heldagars vibrationer skulle kunna åstadkomma.
Hoppas att jag har fel! :)
I övrigt håller jag med dig. Inget går upp emot en riktig kamera.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Resekamera för den fotointresserade

Inläggav BrooklynS » 2017-08-11/16:59

Thomas Stadin skrev:
Fredrik Holmqwist skrev:Själv släpar jag med kameran.
D800e med 24-70 vr
Tungt? Svar ja. men vill inte sitta med mobilkameran när tillfället dyker upp.


Det har varit frestande många gånger att ta med systemkameran men alla gånger utom en har jag avstått i sista stund.
Jag är helt enkelt för rädd om den.
Det går sannolikt att hålla den borta från påverkan från väder och vind, men inte från skakningar och vibrationer under en mc-resa.
Jag tänker mig objektiven som avancerad precisionsmekanik och vilken skada 30 heldagars vibrationer kan åstadkomma.
Hoppas att jag har fel! :)
I övrigt håller jag med dig. Inget går upp emot en riktig kamera.


Vibrationerna är nog inga större problem så länge som du inte monterar optiken fast mot motorn eller svingen... Slutaren orsakar ganska stora vibrationer, så det är ju allt byggt för.

DSLR-kameran faller helt enkelt på att den inte får plats. Annars är den bättre på det mesta, förutom filmning (där Micro 4/3-grejorna verkligen excellerar!).
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Resekamera för den fotointresserade

Inläggav BrooklynS » 2017-08-11/17:01

Fredrik Holmqwist skrev:Själv släpar jag med kameran.
D800e med 24-70 vr
Tungt? Svar ja. men vill inte sitta med mobilkameran när tillfället dyker upp.


Mobilkameran drar man upp ur facket i tankväskan och trycker av - i farten - om man har en Sony Xperia med dedikerad kameraknapp som även väcker kameran. När systemkameran kommit fram är tillfället borta sedan länge...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Resekamera för den fotointresserade

Inläggav BrooklynS » 2017-08-11/17:02

Thomas Stadin skrev:
BrooklynS skrev:Jag har förutom en Sony Xperia XZs (som har en mycket bra kamera för att vara mobil) köpt in mig i Micro 4/3-systemet (Panasonic/Olympus).

Bildkvalitet/storlek torde vara oöverträffat och just med tanke på hojbruk har jag en Panasonic GM1 med kitoptiken 12-32 på. Den blir inte större än en liten kompaktkamera men har betydligt större sensor och möjlighet till riktigt bra optik. Sedan har jag en 45-150 telezoom och en fast 25/1,7 vilket breddar systemet ordentligt och de tar inte heller särskilt mycket plats. Jag köpte allting begagnat så det blev inte ens dyrt.

Jag är mycket nöjd med bildkvaliteten, behöver jag vattentätt av någon anledning tar jag mobilkameran.


4/3 verkar också intressant, speciellt om man kan komma undan med att endast ha med en kompakt zoom som enkelt får plats i packningen.
Jag gillar också idén att köpa begagnat när man utforskar. Annars blir det dyrt i längden med alla felköp :)

Hur är det med din 4/3, går den att ladda via USB? Till min förra var jag tvungen att släpa med en stor klumpig laddare med tillhörande kabel.
För min Canon G1X gäller samma men där hittade jag en minimal USB-laddare på ebay för 65:-


Jag har flera batterier, så laddning tar cirka fem sekunder. Tre batterier betyder att en ligger på laddning i tankväskan, en är färdigladdad i reserv och en sitter i kameran. Har man som jag också två kamerahus kommer man inte att gå batteritorsk i första taget.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Resekamera för den fotointresserade

Inläggav Thomas Stadin » 2017-08-12/00:46

Intressant att vi omgående fick med fyra olika förespråkare för fyra helt olika system :)

Fullformat - 36x24 mm - digital systemkamera, <2 kg, ca 25.000:-
4/3 - 17x13 mm spegellös systemkamera, <1 kg, ca 10.000:-
1-tums - 13x9 mm expertkompaktkamera, <0,3 kg, ca 7.000:-
Mobiltelefonkamera, 0 kg och 0:- extra eftersom den redan finns med i packningen.

Vi saknar väl nu enbart förespråkarna för APS-C kamerorna och de billigare kompakterna, men jag gissar att de sistnämnda har blivit utraderade av de vassare mobiltelefonerna.

För egen del fotar jag helst i RAW och bearbetar varje bild innan den konverteras till JPEG och publiceras. Hur gör ni andra?
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Resekamera för den fotointresserade

Inläggav Max Mad » 2017-08-12/04:46

Thomas Stadin skrev:För egen del fotar jag helst i RAW och bearbetar varje bild innan den konverteras till JPEG och publiceras. Hur gör ni andra?
Har inte ork eller tid att utveckla mitt svar i denna tråd, men jag gör som dig, fotar i RAW. Skulle tro att jag får anledning att följa med i denna diskussion, då jag också har ett fotointresse (även om det för det mesta sker framför datorn eller i någon tidskrift).

Men som sagt, jag får säkert anledning att återkomma i ämnet :mrgreen:.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Resekamera för den fotointresserade

Inläggav Magnus Brobeck » 2017-08-12/04:58

Jag kör med en kompaktkamera, en Leica C som funkar bra för min del. Den är så liten att den "alltid" kommer med i packningen samtidigt som den tar OK bilder. Den har en 7ggr optisk zoom och där finns "bättre idag" men kolla först så att det inte har för mycket påverkan på bilden. Det är dyrt med bra optik.

Enda saken är att den inte är vattentät men med sitt lilla format så slinker den enkelt ner i någon torr ficka.

"Självklart" så har jag en systemkamera också men det är onekligen en klump att släpa på, speciellt med lite extra gluggar etc. Då funkar kompakten bra som komplement, den är enkel att få med.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Resekamera för den fotointresserade

Inläggav Kovlingen » 2017-08-12/07:15

Det spelar ingen roll hur bra kamera man har om inte det finns kunskap
om hur man får till bra kort . Mycket träning är det .
Sedan finns det ju många varianter på detta . Tex. skall de vara till att visa bekanta
eller är de bara till för att hjälpa minnet lite efter långa resor .
Samma sak med en F1-bil . Kan man inte handskas med den så blir det bara skit .
Det kanske blir bättre med en gammal Amazon ibland ;)
Själv tar jag minnesbilder för eget bruk och ibland går dom att visa för någon .
Oftast säjer dom ju inte något för utomstående .
Har kört med en nu gammal vattentät Olympus 400 i många år men nu har
jag en Huawei Honor 8 som mer eller mindre har tatt över .
Även den fodrar ju en hel del träning ;)
Så långt som till filmkamera har jag inte kommit just nu .
Jag har iofs. en gammal Sony men den har legat i träda i många år och kommer
nog troligen aldrig mer i bruk . (synd för det var en riktig värsting på sin tid :( )
Ligger även en gammal o-digital Cannon systemkamera i gömmorna som
gjorde många fina kort åt mej . (men det var ett dyrt nöje) .

Fy fasen vad jag har dratt på mej prylar under år som gått . SUCK ! :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Resekamera för den fotointresserade

Inläggav BrooklynS » 2017-08-12/07:49

DSLR är utstraffat på hoj pga storleken tycker jag. Oavsett FF eller APS-C. Därför är det kompaktkamera eller spegellös systemkamera.
Då utbudet på begagnatsidan är ojämförligt störst på Micro4/3-sidan kan det vara klokt att titta där och ett helt system kan man plocka ihop för under 5000kr inkl flera objektiv. En bra kompakt som Sony RX-100 är också ett alternativ men då är man förstås låst till rejält mindre sensor och given optik.
Är man fotointresserad vill man förr eller senare fotografera i RAW men om man tex vill lägga upp bilderna i en blogg direkt eller på annat sätt hantera bilderna direkt så är bra JPEG-bilder och trådlös överföring till mobilen kanske än viktigare. Annars skall man ha med sig dator osv på hojen OCKSÅ...


Brooklyn Garage
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Resekamera för den fotointresserade

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2017-08-12/08:36

Mycket ligger ju i hur stort intresse man har för att fotografera.
För mig är bildkvalitet en hög prio så kameran ligger högt upp på listan på saker som SKA med.
Väder och vind...Kameran är vädertätad och tål att det regnar på den. regn...Inte tappa den i sjön.
Jag gör som Thomas, allt fotas i RAW, bearbetar de bästa bilderna sen konverteras till Jpeg. och upp på typ Flickr.
Men jag har ett STORT foto intresse så kameran måste få plats.
Senast redigerad av Fredrik Holmqwist 2017-08-12/12:21, redigerad totalt 1 gång.
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Resekamera för den fotointresserade

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-08-12/10:56

En professionell fotograf jag pratade med för många år sedan, hade en väldigt klok inställning till detta dilemma:
"Den bästa kameran är den man har med sig".
Där vinner mobilkameran stort, för den är alltid med!
Har man sedan ett stort fotointresse, eller av andra anledningar tycker det är viktigt med bra teknisk bildkvalitet, tar man såklart med sig det man tycker uppfyller ens krav.
Men faktum kvarstår - finns inte kameran med blir det inga bilder alls.
Och har man en utrustning som tar 5 minuter att "rigga", lär många fototillfällen hinna försvinna.
Vill man ta tekniskt perfekta och/eller konstnärligt bra bilder på motiv som man vet var/när de finns, är självklart en bra kamera en förutsättning.
För egen del har jag slutat ha med annat än mobilen på resor - den ger numera bilder med fullt tillräcklig kvalitet för att matcha mina talanger/ambitioner som fotograf!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Resekamera för den fotointresserade

Inläggav BrooklynS » 2017-08-12/12:07

Det som vore riktigt trevligt är en kamera med bra bildkvalitet och ca 24mm småbildsekvivalent brännvidd, monterad på hjälmen och med "avtryckare" på styret.

Då kunde man ta bilder just när "ögonblicket" dyker upp.
Bilagor
DSC_3471.JPG
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Resekamera för den fotointresserade

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2017-08-12/12:42

Jag har kameran i tankväskan.
Går lika snabbt att ta upp den och ta en bild som att plocka upp mobilen, slå pinkod, starta kamera appen, mm...
Men håller med Gunnar, bästa kameran är den man har med sig.
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Resekamera för den fotointresserade

Inläggav BmwMats » 2017-08-12/13:32

Hade i många år min gamla Nikkormat och ett antal objektiv med mig på mina mc-resor, men dom vägde kilo och var rätt otympligt att ha med sig.
När digitalkameran gjorde intåg i fotovärlden var det fortfarande "för dålig" bildkvalité (tyckte jag), så det var fortfarande analogt som gällde, men nu senaste åren har jag lämnat mina gamla DSLR-kameror hemma och har med mig antingen en liten kompaktkamera (Canon S95) eller en mindre systemkamera (Nikon 1 V1 med några objektiv) då jag åker på någon mc-tur.
Även telefonens kamera fungerar någorlunda för dokumentation och liknande utmed vägen. 640X480 :D

Håller med ovan inlägg, den bästa kameran är den man har med sig, kan inte bli bättre sagt ! ;)

Jag funderar på någon form av kamera att ha på motorcykeln fast monterad, för att ta bilder under färd. Det hade varit roligt.
Har provat åtskilliga gånger med systemkamera hängande i remmen runt halsen och ta upp den under färd och "chansa" att ta några bilder på måfå, men det är kanske inte det mest riskfria, samtidigt som bilderna tekniskt sett blir dåliga med skakningsoskärpa m.m.

Kanske skall testa med något fäste på kåpan med stativgänga, men det ligger på framtiden...

P.S. Intressant tråd detta ! ;)
Senast redigerad av BmwMats 2017-08-12/14:42, redigerad totalt 1 gång.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Resekamera för den fotointresserade

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2017-08-12/13:58

BrooklynS skrev:Det som vore riktigt trevligt är en kamera med bra bildkvalitet och ca 24mm småbildsekvivalent brännvidd, monterad på hjälmen och med "avtryckare" på styret.

Då kunde man ta bilder just när "ögonblicket" dyker upp.


Tycker dock att horisonten lutar liiiiite :D
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Resekamera för den fotointresserade

Inläggav Max Mad » 2017-08-12/14:01

Fredrik Holmqwist skrev:Tycker dock att horisonten lutar liiiiite :D
Det är ett uttryck för den konstnärliga friheten :D !
Senast redigerad av Max Mad 2017-08-12/14:06, redigerad totalt 1 gång.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Resekamera för den fotointresserade

Inläggav Max Mad » 2017-08-12/14:05

jag har också en DSLR och en uppsättning gluggar, filter, stativ och you name it. Detta har jag haft med mig på mina resor (inklusive den senaste), bara för att (för det mesta) ligga i korvlådan, av den anledning som Gunnar nämnt; Det tar för lång tid att riggas upp grejerna, om man vill maximera möjligheten att få högsta möjliga (tekniska) kvalité på bilderna. Av den anledningen så har jag istället använt mig av mobilen :o :oops:.

Men, nu i våras, innan jag kom iväg (och naturligtvis packade ner min DSLR), så köpte jag ytterligare en kamera; En Nikon 1 AW 1 som dessutom går att använda under vattnet i upp till femton meters djup och upp till max en timma (åt gången).

Jag köpte den inte för att ersätta DSLR:en utan snarare som en komplettering till den, och för att ersätta mobilen, då den är tillräckligt liten (och lätt) för att kunna ha den i tankväska, Den kom till flitig användning under vårens äventyr på sydligare breddgrader. Och den tar förbluffande bra bilder !

Så min DSLR blev liggandes (mest hela tiden) i korvlådan (igen). Men jag skulle nog inte åka utan den, och inför nästa års äventyr (den sista långa resa innan pension) tänkte jag resa med ryggsäck, och då kommer jag att ha med mig bägge systemen :o. Huuva vad tungt det blir, men jag har några kilo på väl valda platser på kroppen, som jag får lämna bakom mig istället, så att steget blir lättare, för mycket promenerande (och långa dagar), det kommer det att bli :D.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Resekamera för den fotointresserade

Inläggav Max Mad » 2017-08-12/14:10

Gunnar Elmgren skrev:En professionell fotograf jag pratade med för många år sedan, hade en väldigt klok inställning till detta dilemma:
"Den bästa kameran är den man har med sig".
Får jag komplettera med ett annat bevingat uttryck ? "Det är inte kameran som tar bilden, det är fotografen". Med det sagt, kan man konstatera att det går lika bra att ta lika dåliga bilder med en svindyr DSLR som med en mobilkamera. Fråga mig gärna hur jag vet :mrgreen:.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Resekamera för den fotointresserade

Inläggav Olof Eriksson » 2017-08-12/14:23

BrooklynS skrev:Det som vore riktigt trevligt är en kamera med bra bildkvalitet och ca 24mm småbildsekvivalent brännvidd, monterad på hjälmen och med "avtryckare" på styret.

Då kunde man ta bilder just när "ögonblicket" dyker upp.
Min GoPro funkar så! Kör GoPro remote på styret. Och ställer snabbt in den på stillbild. Tar grymt fina foton i alla fall.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Resekamera för den fotointresserade

Inläggav BrooklynS » 2017-08-12/14:26

Olof Eriksson skrev:
BrooklynS skrev:Det som vore riktigt trevligt är en kamera med bra bildkvalitet och ca 24mm småbildsekvivalent brännvidd, monterad på hjälmen och med "avtryckare" på styret.

Då kunde man ta bilder just när "ögonblicket" dyker upp.
Min GoPro funkar så! Kör GoPro remote på styret. Och ställer snabbt in den på stillbild. Tar grymt fina foton i alla fall.


Japp, men det är mycket mer vidvinkel, minisensor och sämre optik...


Brooklyn Garage
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Resekamera för den fotointresserade

Inläggav Max Mad » 2017-08-12/14:33

För att visa på vad den omnämnda kameran (Nikon 1 AW 1) är kapabel att användas till, tänkte jag visa en bild som jag tagit med "panoramamfunktionen" i kameran. Man startar kameran och börjar ta bilden,
sedan flyttar man kameran (I detta fallet sidleds) så spelar kameran in en bildsekvens som den nedan.

En funktion jag tyckte mycket om. Dessutom kan man fota i både RAW och Jpeg direkt i kameran (vilket jag gjorde). Bilden är en Jpeg, direkt ur kameran (men fixad till lite i ett redigeringsprogram).
Panorama Gibraltar..jpg
Panorama över Gibraltar (från baksidan).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Resekamera för den fotointresserade

Inläggav BmwMats » 2017-08-12/14:57

Olof Eriksson skrev:Min GoPro funkar så! Kör GoPro remote på styret. Och ställer snabbt in den på stillbild. Tar grymt fina foton i alla fall.


Vad har du för modell av GoPro ?
Hur har du löst det med strömförsörjning till kameran ?

Har en äldre GoPro3 och batteriet räcker inte länge, ens i "standby-läge". Det går ju dessutom inte att strömförsörja kameran med USB-kabel samtidigt som man vill fotografera... :(

Har haft funderingar på att montera den på hojen, men lite vankelmodig då batteriet håller så dåligt...
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Resekamera för den fotointresserade

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2017-08-12/15:12

BmwMats skrev:
Olof Eriksson skrev:Min GoPro funkar så! Kör GoPro remote på styret. Och ställer snabbt in den på stillbild. Tar grymt fina foton i alla fall.


Vad har du för modell av GoPro ?
Hur har du löst det med strömförsörjning till kameran ?

Har en äldre GoPro3 och batteriet räcker inte länge, ens i "standby-läge". Det går ju dessutom inte att strömförsörja kameran med USB-kabel samtidigt som man vill fotografera... :(

Har haft funderingar på att montera den på hojen, men lite vankelmodig då batteriet håller så dåligt...


Har en Gopro 3 som jag har monterad på hjälmen
Har en usb kabel dragen till usb laddare på styret.
Kan filma utan avbrott.
Kan man ej ta bilder med kabeln inkopplad????
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Resekamera för den fotointresserade

Inläggav Max Mad » 2017-08-12/15:19

En annan sak jag gillar med denna Nikon 1 AW 1 är att man kan GPS-tagga bilderna, så att man slipper komma ihåg vart de är tagna. Här kommer tre exempel på panoramabilder som är tagna med just panoramafunktionen, och tillhörande kartposition;
Asni.JPG
Asni
Asni.JPG (15.9 KiB) Visad 25900 gånger
_DSC0398_copy.jpg
På väg mot Jebl Toubkal (Marockos och nordafrikas högsta berg).
Bouzeroual.JPG
Bouzeroual (utanför Zagora).
Bouzeroual.JPG (14.06 KiB) Visad 25900 gånger
_DSC0445_copy.jpg
Inne i en oas i Bouzeroual.
Senast redigerad av Max Mad 2017-08-12/15:23, redigerad totalt 1 gång.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Resekamera för den fotointresserade

Inläggav BmwMats » 2017-08-12/15:19

Fredrik Holmqwist skrev:Har en Gopro 3 som jag har monterad på hjälmen
Har en usb kabel dragen till usb laddare på styret.
Kan filma utan avbrott.
Kan man ej ta bilder med kabeln inkopplad????


Nej, jag har provat. Får inte ens igång kameran med USB-kabeln ansluten...
Kan inte förstå det, för det är tydligen en likadan kamera ?
(GoPro3, ej GoPro3+)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Resekamera för den fotointresserade

Inläggav Max Mad » 2017-08-12/15:21

Och det tredje exemplet;
Bilagor
Bni Abdallah.JPG
Bni Abdallah (Rif-bergen).
Bni Abdallah.JPG (12.28 KiB) Visad 25899 gånger
_DSC0796_copy.jpg
Bni Abdallah (Rif-bergen).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Resekamera för den fotointresserade

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2017-08-12/15:22

BmwMats skrev:
Fredrik Holmqwist skrev:Har en Gopro 3 som jag har monterad på hjälmen
Har en usb kabel dragen till usb laddare på styret.
Kan filma utan avbrott.
Kan man ej ta bilder med kabeln inkopplad????


Nej, jag har provat. Får inte ens igång kameran med USB-kabeln ansluten...
Kan inte förstå det, för det är tydligen en likadan kamera ?
(GoPro3, ej GoPro3+)


Min är en 3+ Black
Kanske därför det går med min :shock:
Senast redigerad av Fredrik Holmqwist 2017-08-12/15:28, redigerad totalt 1 gång.
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Resekamera för den fotointresserade

Inläggav BmwMats » 2017-08-12/15:24

Fina bilder du visade som du tagit med din Nikon 1 AW1 ! :)
Saknar GPS-taggning på min Nikon 1 V1... (trevlig systemkamera i övrigt) :)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Resekamera för den fotointresserade

Inläggav BmwMats » 2017-08-12/15:25

Fredrik Holmqwist skrev:
BmwMats skrev:
Fredrik Holmqwist skrev:Har en Gopro 3 som jag har monterad på hjälmen
Har en usb kabel dragen till usb laddare på styret.
Kan filma utan avbrott.
Kan man ej ta bilder med kabeln inkopplad????


Nej, jag har provat. Får inte ens igång kameran med USB-kabeln ansluten...
Kan inte förstå det, för det är tydligen en likadan kamera ?
(GoPro3, ej GoPro3+)


Min är en 3+
Kanske därför det går med min :shock:


Kan nog vara så... Tack för att du redde upp detta ! ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Resekamera för den fotointresserade

Inläggav Max Mad » 2017-08-12/15:26

BmwMats skrev:Fina bilder du visade som du tagit med din Nikon 1 AW1 ! :)
Saknar GPS-taggning på min Nikon 1 V1... (trevlig systemkamera i övrigt) :)
Roligt att det uppskattas. Är väldigt nöjd med den kameran !
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Resekamera för den fotointresserade

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2017-08-12/15:36

Nej, jag har provat. Får inte ens igång kameran med USB-kabeln ansluten...
Kan inte förstå det, för det är tydligen en likadan kamera ?
(GoPro3, ej GoPro3+)[/quote]

Min är en 3+
Kanske därför det går med min :shock:[/quote]

Kan nog vara så... Tack för att du redde upp detta ! ;)[/quote]
Kolla manualen
Vad jag kan se så ska du visst kunna ladda batteriet samtidigt som du filmar eller tar kort.
Klippt från manualen

"ATT ANVÄNDA KAMERAN UNDER LADDNING
Du kan ladda kamerans batteri när du spelar in video eller tar foton. Anslut bara
kameran till en GoPro-specifik bil- eller väggladdare för att ladda HERO3-kameran
under inspelning av video eller foton. Det är bäst att använda GoPro’s 1AMP
(1000mAh) bil- eller väggladdare för maximal laddningsprestanda när kameran
används. Prestanda hos tredjepartstillverkade laddare kan inte garanteras."
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Resekamera för den fotointresserade

Inläggav Max Mad » 2017-08-12/15:57

En avslutande bild, också tagen med panoramafunktionen. Bilden kan inte göra platsen rättvisa, man måste uppleva det på plats, men i alla fall;
Timezgadiouine.JPG
Timezgadiouine.JPG (14.32 KiB) Visad 25887 gånger
Timezgadiouine.jpg
Så, en Nikon 1 AW 1 kan jag rekommendera för alla hojresenärer. Passa på innan den försvinner, då (som jag förstått det), modellen är på utgående.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Resekamera för den fotointresserade

Inläggav BmwMats » 2017-08-12/16:35

Fredrik Holmqwist skrev:Kolla manualen
Vad jag kan se så ska du visst kunna ladda batteriet samtidigt som du filmar eller tar kort.
Klippt från manualen

"ATT ANVÄNDA KAMERAN UNDER LADDNING
Du kan ladda kamerans batteri när du spelar in video eller tar foton. Anslut bara
kameran till en GoPro-specifik bil- eller väggladdare för att ladda HERO3-kameran
under inspelning av video eller foton. Det är bäst att använda GoPro’s 1AMP
(1000mAh) bil- eller väggladdare för maximal laddningsprestanda när kameran
används. Prestanda hos tredjepartstillverkade laddare kan inte garanteras."


Vad dum jag är... :oops: :shock:
Testade med USB-laddkabeln ansluten till datorn för att ladda. Då går det inte tydligen...
Med kabeln ansluten till en USB-laddare så går det utmärkt ! :) :) :)
(tydligen kände GoPro3 av att den var ansluten till en dator under laddningen, och då ville den inte starta).

Har en fråga till:
Jag använde för länge sedan en applikation i en androidtelefon som hette något i stil med GoPro xxx någonting, där man kunde koppla upp kameran till telefonen via WiFi och se bilden live, både filma och ta stillbilder, men jag sökte nu på Play Butik och finner inte någon sådan applikation som fungerar till en äldre telefon. Får svar att telefonen inte stödjer den nya varianten av GoPro app.
Hur får man tag på den gamla mjukvaran (applikationen) till en äldre androidtelefon ?

/Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Resekamera för den fotointresserade

Inläggav Olof Eriksson » 2017-08-12/17:31

Har en GoPro Hero 5 Black. Du kan förinställa hur bred bilden skall vara vid foto respektive vid filmning. Även ISO och mycket mer.

Batteriet räcker ca 2,5 h. Du ser status på batteriet via din GoPro Remote. Vid stopp så byter jag batteri. Laddar batteriet sen i min tankväska. GoPro Remote laddar jag direkt vid bra väderlek. Har 3D printat ut en bra en hållare till min GoPro Remote. 100 kr så får du en hemskickad.

Mha GoPro Remote så flippar du snabbt mellan film, foto eller Burst foto.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Resekamera för den fotointresserade

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2017-08-12/17:45

BmwMats skrev:
Fredrik Holmqwist skrev:Kolla manualen
Vad jag kan se så ska du visst kunna ladda batteriet samtidigt som du filmar eller tar kort.
Klippt från manualen

"ATT ANVÄNDA KAMERAN UNDER LADDNING
Du kan ladda kamerans batteri när du spelar in video eller tar foton. Anslut bara
kameran till en GoPro-specifik bil- eller väggladdare för att ladda HERO3-kameran
under inspelning av video eller foton. Det är bäst att använda GoPro’s 1AMP
(1000mAh) bil- eller väggladdare för maximal laddningsprestanda när kameran
används. Prestanda hos tredjepartstillverkade laddare kan inte garanteras."


Vad dum jag är... :oops: :shock:
Testade med USB-laddkabeln ansluten till datorn för att ladda. Då går det inte tydligen...
Med kabeln ansluten till en USB-laddare så går det utmärkt ! :) :) :)
(tydligen kände GoPro3 av att den var ansluten till en dator under laddningen, och då ville den inte starta).

Har en fråga till:
Jag använde för länge sedan en applikation i en androidtelefon som hette något i stil med GoPro xxx någonting, där man kunde koppla upp kameran till telefonen via WiFi och se bilden live, både filma och ta stillbilder, men jag sökte nu på Play Butik och finner inte någon sådan applikation som fungerar till en äldre telefon. Får svar att telefonen inte stödjer den nya varianten av GoPro app.
Hur får man tag på den gamla mjukvaran (applikationen) till en äldre androidtelefon ?

/Mats


Tror den appen heter "Passenger"

Eller denna.

https://downloads.tomsguide.com/GoPro-A ... 50561.html
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Resekamera för den fotointresserade

Inläggav mumkas » 2017-08-12/18:15

För min del rekommenderar jag en Fuji av något slag. Hade en X100 tidigare och nu sen flera år en X-T1 med 23/1.8 och den får lätt plats i tankväskan. Fotar alltid RAW + JPG, men det behövs egentligen inte då JPG från en Fuji sällan behöver förbättras. Hade tidigare en Nikon D700 men har aldrig ångrat bytet. Enda nackdelen för Fujin är autofokus på rörliga motiv, men det har nog ingen betydelse på resor. När det gäller mobilkamera är jag imponerad av den i min iPhone 7 Plus med en bra kamera-app, men det är svårt att vara lika kreativ med den.
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: Resekamera för den fotointresserade

Inläggav BmwMats » 2017-08-12/20:23

Fredrik Holmqwist skrev:Eller denna.

https://downloads.tomsguide.com/GoPro-A ... 50561.html


Jaaa, där verkar den finnas. Känner igen bilderna :) :) :)
Nu gäller det att lyckas få in den i telefonen... ;)

Tackar ! :)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Resekamera för den fotointresserade

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2017-08-12/22:33

Jag har de senaste 8 åren använt mig av kompaktkamera monterad på styret med en kulled, vilket gör att jag kan fotografera under färd. Denna typ av fotografering kräver speciellt tåliga kameror eftersom kameran är utsatt för väder och vind, samt slitage på linsöppningen av damm och stenar. Eftersom man ofta måste rengöra linsen blir till slut den repig och fungerar sämre i motljus.
Först använde jag en Panasonic Lumix äventyrskamera som var vattentät och stötsäker. Den fungerade utmärkt, men objektivöppningen är liten och svår att rengöra. Efterhand blev linsen så repig att jag förra året bytte till Olympus äventyrskamera TOUGH. Den kameran har centralt placerad linsöppning som dessutom är lättare att rengöra.
Olympus fungerar utmärkt och ger skarpa bilder om inte vägen är alltför knagglig eller farten för hög (över 100 km/tim). Under en resa tar jag upp till 1500 bilder och kanske 5-10% får kasseras pga av oskärpa.
Genom att kameran sitter på en kula på styret är det lätt att fotografera under färd och den är också aktiv en viss tid för ytterligare foton. Under en dag förbrukar kameran 1-2 batterier, vilket gör att man klarar sig med ett extra batteri och slipper ladda under färd.
Den här typen av kameror är mycket stryktåliga och jag har varit omkull ett par gånger med kameran på styret och de har klarat sig utan skador.
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Resekamera för den fotointresserade

Inläggav Fredric Fredricson » 2017-08-14/01:38

Eftersom rubriken är "Resekamera för den fotointresserade" så går givetvis mobilkameran bort. (Mobilkameror är ganska sopiga, har ingen riktig zoom, men duger för internet och katter).

Jag har en gammal Nikon D700 med ett antal objektiv som är bra men inget man tar på hojen (eller i alla fall inte min hoj).

Köpte en Panasonic Lumix DMC-GX7 och ett 14-140mm zoom (motsvarar ungeför 35-300mm).

Fördelar:
  • Får plats i en liten tankväska (minsta modellen)
  • Enkelt att ställa exponeringsnivån och fota. Bracketing finns men man kan göre det manuellt.
  • "Riktig" (digital) viewfinder såväl som "stor" display på baksidan.
  • Kan filma, något jag gjorde på årets Touringkurs på Anderstorp.
  • Optisk bildstabilisering
Nackdelar som jag upplevt (jämfört med Nikon D700)
  • Långsam autofokus, svårt att fota rörliga mål som t.ex. hojar på bana. Å andra sidan funkar fast, manuellt, fokus bra då. ("Långsamt" jämfört med min dubbelt så dyra D700).
  • Batteriet räcker inte till mer än en dags fotograferande.
  • Bildkvaliteten matchar inte riktigt min D700, speciellt i lågdagrarna.

DX7 är numera ersatt av GX8 och GX80 som båda har lite bättre spec, framför allt på filmningen. Man har även ökat bildhastigheten i serietagning från 5fps till 12fps vilket kan betyda att autofokusen är snabbare och att det irritationsmoment är borta.
Priser på JapanPhoto är ca 12000:- för GX8 med 14-140 objektiv och runt 9000:- för GX80 med 14-140 objektiv.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Resekamera för den fotointresserade

Inläggav Max Mad » 2017-08-14/10:25

Då får jag upprepa mitt förslag, Nikon 1 AW 1. Jag köpte "Adventurepack" (hus + två vattentäta objektiv samt väska och handlovsrem som gör att kameran inte sjunker som en sten om man använder den under vatten) + två batterier, två motljusskydd och displayskydd på Scandinavian för strax över 10 000:-

Upp till 60 bilder sek (med singelfokus), upp till 15 bilder sek, (med följande autofokus). Nackdelar är (bl a) att det inte finns någon sökare (men man vänjer sig, det är som att fota med en mobilkamera), samt att batteriet är lite för klent.

Lite mer info från "oberoende" omdömen här;
http://www.kamerabild.se/tester/kameror ... flera-s-tt
http://www.ljudochbild.se/test/nikon-1-aw1
https://www.fotosidan.se/cldoc/fotosida ... -1-aw1.htm
http://www.nikon.se/sv_SE/product/digit ... ikon-1-aw1

Några bilder tagna (med zoomobjektivet) i Madrid, på vägen hem efter vårens äventyr på sydligare breddgrader.

Jag lämnar den etiska diskussionen utanför, utan konstaterar att detta är ett uttryck för den Spanska kulturen och traditionen. För min del var det en förstatagångsupplevelse, och för att säga något om företeelsen som sådan, så har jag mina betänkligheter. Men jag ville (en gång) i livet bevittna det, och det fick jag göra vid detta tillfället;
Placa del Toro, Madrig.jpg
Plaza De Toros, Madrid.
Tjurfäktning Madrid..jpg
Tjurfäktning på Plaza De Toros.
Som tidigare nämnts, tycker jag att bildfilerna kameran levererar (i dagsljus i a f), är helt okej. Bilderna är tagna i Jpeg och är justerade lite i Capture NX2.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Resekamera för den fotointresserade

Inläggav Hasse Abrahamsson » 2017-08-15/07:43

Min absoluta favorit-kompakt är en Sony RX-1 med " fullformat" (24x36 mm) sensor och en riktigt skarp 35:a på. Inför sommarens resa kände jag att jag ville ha ännu mindre kamera, RX-1:ans optik bygger en del. Och dessutom lite zoom.

Det slutade med en Sony RX-100 V och jag tycker att den ger en riktigt ok bildkvalitet (plåtar alltid raw). Dessutom är formatet så att den passar perfekt i det lilla facket som vetter bakåt på BMW:s original tankväska till GS. Jag känner mig nöjd med mitt val. Tre batterier har jag med mig. Laddar kameran/reseradion/mobilen/paddan med en sån där liten laddare från Clas Ohlson som har 5 USB-uttag.

Slank in på Kjell&Co precis innan resan och köpte en Hama selfie-stick så att jag själv fick vara med på ett hörn ibland (då jag reste ensam). Oftast högg jag nån turist i närheten när jag ville få med mig själv och kanske hojen. :D
Bilagor
IMG_0009.JPG
Treriksröset med selfiestick
Användarvisningsbild
Hasse Abrahamsson
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 2017-02-11/09:37
Ort: Nyköping

Re: Resekamera för den fotointresserade

Inläggav Max Mad » 2017-08-15/08:05

Har läst en hel del gott om just Sony RX-100 XX. Nu senast vann den (senaste) modellen EISA 2017-2018 i kategorin bästa kompaktkamera, (eller något sådan).

Vad heter den där laddaren med 5-1 uttag ? Försökte hitta en på Clas i Sjön, men lyckades inte.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Resekamera för den fotointresserade

Inläggav Hasse Abrahamsson » 2017-08-15/09:37

Max Mad skrev:Har läst en hel del gott om just Sony RX-100 XX. Nu senast vann den (senaste) modellen EISA 2017-2018 i kategorin bästa kompaktkamera, (eller något sådan).

Vad heter den där laddaren med 5-1 uttag ? Försökte hitta en på Clas i Sjön, men lyckades inte.


Det gjorde inte jag heller, det var ett par år sen jag köpte den så den kanske har utgått.

Typ en sån här (från Kjell&Co) är det i alla fall:
https://www.kjell.com/se/sortiment/dato ... art-p96520

Suverän när gumman och jag sticker iväg på en långweekend någonstans med två iPhone, två paddor och två Apple Watch. Närå, jag är inte Apple-fanatiker. Skoja bara. :D :D :D
Användarvisningsbild
Hasse Abrahamsson
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 2017-02-11/09:37
Ort: Nyköping

Nästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst