Paris, jäklar vad det går undan (resereflektion)

Paris, jäklar vad det går undan (resereflektion)

Inläggav Peter Nordlund » 2017-11-04/23:13

Hej på er!

Just hemkommen från Paris och jag skall inte gå in på hur förälskad jag blev i staden, tror inte ens det passar i detta forum.

Jag var 11 dagar där och helt själv, jag gick väldigt mycket för det är så härligt och staden är lämpad för det sägs det.
Min första reflektion var, herregud vad mycket scootrar, och som dom kör!
Detta är i slutet på oktober och riktigt behagligt ute, tydligen har man ofta det så här "maritimt klimat" skall det heta.

Detta kanske gör att det är så otroligt mycket scootrar av alla sorter, ofta inga skrothögar utan stora rackare som går undan och mullrar på rätt bra, låter trevligt! :)
Jag inser hur litet Stockholm är jämför med städer som London och nu Paris där man ser mycket av detta, men min känsla är att det är mer scootrar i Paris än London? helt ovetenskapligt förstås.
Dom kör fort också men inte vid ett enda tillfälle såg jag en olycka eller att det var nära en olycka, visst folk tutar men mer för att säga "Här kommer jag" eller "Kör det är grönt" väldigt lite riktig irritation, en upplevelse javisst.

Parkering...dom ställer sig ganska snyggt och prydligt lite varstans och såg inte några p-böter heller, det är möjligt att det finns ett system men då missade jag det för oftast står dom på trottoaren men nära kanten på fina rader, verkade heller inte vara ett problem och då gick jag mycket.

Fasiken vad härligt det verkar att swisha fram i trafiken på en scooter, ofta finklädda herrar i kostym och damer lika prydliga, kanske inte så säker när det går fort.
Många hade sådana där skydd man har över benen också (Som en tyg kåpa i den faktiska framkåpan)

Jag hade varit uppe i Triumpbågen efter att ha gått Champs-elysees från Place del la Concorde och ville se lite mer butiker och på andra sidan ligger Avenue de la grande armee och den börjar jag följa...

Det är något skumt för maken med MC och scootrar har jag aldrig sett parkerade utefter en boulevard. butik efter butik med alla kända märken för 2-hjulingar.
Så klart BMW Motorrad Paris också.
Fans mycket tillbehör bland annat en affär med "fina" mc kläder som jag sällan eller aldrig sett här men med skydd, allt ifrån tjocka jackor till byxor och skor men inget racing tema alls utan för att passa in med kostym och liknande.

lite bilder



Stan hade inte alls så mycket MC som jag trodde den skulla ha, scootern regerar verkligen

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

En katt ibland hermelinerna? :o ;)

Jag vet inte riktigt poängen med tråden, kanske skulle postat i "Vad fick dig att le idag" istället för Paris får mig att le...vilken stad :D
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Paris, jäklar vad det går undan (resereflektion)

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-11-05/11:58

Paris är lätt att tycka om. Hustrun och jag har gjort samma iakttagelser som Du - fast möjligen ännu mer? - i Rom, Barcelona, Amalfi m fl sydeuropeiska städer. Skotern är ju ett mycket praktiskt fordon, om vädret som regel är uthärdligt, och gatorna lika gärna kan vara gränder. Vi har ofta slagits av "kreativiteten" i trafiken, dvs man bryter måhända mot en och annan trafikregel, men det görs på ett sådant sätt, att det hela fungerar. Dessutom lyser arga bilisters tutningar, när skotrarna kilar fram mellan bilarna på alla möjliga vis, helt med sin frånvaro. "Så är det bara" - och bilisterna är möjligen så kloka, att de inser, att skotrarna i dessa stora städer är en del av lösningen, inte en del av problemet i trafiken. Det har man inte fattat i vårt land.

När jag var i London för några år sedan, slogs jag av, hur gott om motorcyklar där var - rimligen av samma skäl. En mycket vanlig modell var Honda Deauville, och det är ju inte konstigt. Den är smidig som en skoter, samtidigt som den är lätt att packa för en längre sväng över helgen eller någon ledig vecka. Motorn är enligt salig Bosse Rindar "tillförlitlig intill oförstörbarhet", och växellådan är ett under av smidighet.

Men det blir väl lite värre i Skandinavien, för trots allt är vintermånaderna här så lagom roliga att "åka utomhus" i.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Paris, jäklar vad det går undan (resereflektion)

Inläggav Kovlingen » 2017-11-05/12:11

Vinter på dom Brittiska öarna kan väl vara lite vanskligt också för hojåkning .
Inget medelhavsklimat precis eller :? (har inte jättekoll på detta iofs)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Paris, jäklar vad det går undan (resereflektion)

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-11-05/13:12

Det är nog mera regn än snö, men visst - temperaturen kan krypa under nollan där också, även om det sker mera sällan än här.
(Brittiska bekanta sade för många år sedan, att de var mycket imponerade av, att skandinaviska länder som regel fungerar väl, även under snöväder. Vi har organisation för att ploga vägar etc. När något liknande händer på de brittiska öarna, kan delar av samhället helt enkelt stänga ner en eller ett par dagar. Skolor mm ger barnen ledigt, tills man - med de resurser, som finns - har fått vägarna farbara igen.)
Hur som helst noterade jag alltså det stora antalet brukshojar - och skotrar - även i London i mars, men det är en enkel slutsats, att ju mildare klimat, desto större sannolikhet för motoriserade tvåhjulingar i trafiken. Därmed åter till Paris. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Paris, jäklar vad det går undan (resereflektion)

Inläggav Peter Nordlund » 2017-11-05/16:13

En sak jag tänkte på med storstäder och folk som pendlar på två hjul, innerstaden behöver nog vara av en större storlek för att det skall riktigt löna sig, Stockholms riktiga innerstad är ju inte stor tvärs över så jag har aningen svårt att se det som en stor vinst rent smidighetsmässigt.
När jag kör mc i stan så är det inte jättemycket platser jag kan/törs trixa mig hit och dit i köer, vinsten är så liten känns det som.
Och så har vi parkerings möjligheterna, dom börjar ju bli löjliga, jag jobbar på Kungsholmen (Kv Kronoberg) och det finns 2-hjulig parkering på alla 4 gatorna runt om och dom är alltid knökfulla, och nu skall man börja ta betalt...

trampcykel däremot funkar bra i Stockholm, då kan man navigera som man vill.

(Disclaimer har aldrig kört scooter i sthlm)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Paris, jäklar vad det går undan (resereflektion)

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-11-05/17:15

"Svaret" ligger nog i Din egen iakttagelse. Ju längre söderut man kommer i Europa - för att inte tala om åtskilliga ställen i tredje världen - desto självklarare är den lilla motoriserade tvåhjulingen i trafiken. Och är den självklar, finns också parkeringsmöjligheter etc.
Hos oss är det tvärt om; tvåhjulingen är ett relativt ovanligt inslag, och ingen har på allvar tänkt igenom det där med parkering etc.

Jag är lyckligt lottad såtillvida, att Linköping verkar tillämpa sunt förnuft. Det finns åtskilliga triangulära ytor inne i centrum, där det är omöjligt att parkera en bil, men en hoj står inte i vägen för någon - och hittills har det inte blivit någon lapp.
Likaså kan man som regel parkera hojen "på nocken" till ett långt cykelställ. Jag har t o m gjort det, när en polisbil stod mindre än tio meter bort. Inga problem.
Det är bara att hoppas, att det fortsätter så.

Sedan kan man ju filosofera en smula över idén, att majoriteten av de bilister, som dagligen använder de stora trafiklederna in i och ut ur de stora städerna i Sverige, skulle byta ut bilarna mot skotrar. Snacka om, att körtiderna i rusningstrafiken skulle bli kortare!

Men med vårt väder är det nog inte sannolikt, att så sker.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst