Sida 1 av 1

Klaga på ett företag eller inte?

InläggPostat: 2017-11-14/12:00
av Peter Nordlund
Hej på er

En inte särskilt mc relaterad fråga, men den kan säker beröra oss här så jag frågar om råd vad ni tycker?

Bud företag, i detta fall FedEx.

Scenario/Bakgrund:
är att jag skall få en leverans ifrån USA och jag har inte valt leverans sätt, säljaren använder FedEx.
Jag får ett mejl där man säger att dagen därpå skall leverans äga rum och jag kan klicka på en länk för att ändra den (hem leverans alltså)
På jobbet kan jag inte klicka på den då sidan är blockerad och jag slutar så sent att jag inte vill vänta till dagen därpå då leveransen skall ske, så jag ringer.
Kundtjänst säger att man kan inte ändra på leveransadressen (jobbar och bor på Kungsholmen) och man kan inte stoppa leveransen utan den får "Studsa" alltså gå ut och misslyckas och sedan göra ett nytt försök (alternativet med en pickup point är låååångt utanför stan)
Jag lyckas få in mitt telefonnummer så att budet kan ringa mig.
Jag säger också att Måndag denna vecka går bra.

Så dagen då leveransen skall ske är förra fredagen, jag ser när jag går hem att jag har ett missat samtal ifrån okänt nummer, inget meddelande.
På måndagen (igår) ringer jag kundtjänst då jag inte har någon info om en "misslyckad" leverans eller mejl eller något.
Jodå dom skall leverera igen under dagen, man ser bilen åkt ut straxt efter kl 10.
Jag kan inte få en tid då dom kommer men mellan 10-18 är det som gäller, troligen 15-16 c.a
Jag får telefonsamtal 18:13 och får min leverans.

efter bara några minuter får jag ett mejl att jag mottagit leveransen och man ber mig svara på några frågor (6 st samt en kommentar)
Dom 2 sista frågorna

- Kurirens utseende 0=Inte alls nöjd 9= Mycket nöjd
- Fordonets utseende 0=Inte alls nöjd 9= Mycket nöjd

Den näst sista är fan kränkande och den sista är mest fånig tycker jag.

Skärmdump:
Bild

Det är frågeformuläret som är min fråga, skall jag kontakta FedEx och säga hur dåligt detta är eller nöja mig med det svar jag faktiskt givit?
Jag frågar för att jag svarade på just denna sak på ett annat forum och där blev folk mer störda på detta än jag trodde dom skulle bli.
Jag trodde att dom flesta skulle tycka detta var en skitsak och ens fånigt att ta upp (bortsett ifrån att jag tycker det är sunkigt)

Ett svar jag tycker samanfattar den första delen på problemet, den med att vänta en hel dag på transport är dålig kundservice, eller helt brist på detta snarare.

I Sverige gillar vi inte hemleverans. Men de stora amerikanska logistik företagen vet inte om det. Varför är för vi har ett system med postombud i Sverige , de flesta har väldigt nära till dom då de normalt finns o varje gatuhörn eller ica affär.

Skulle säga alla dessa företag är värdelösa dom kommer och ringer på dörren bara utan förvarning trots att man angett telefon nummer vid beställning. Oftast sover man eller så är man på jobbet. Att dom har svårt att förstå att folk jobbar samma tider som dom är märkligt dom borde förstå att hemleverans funkar främst på kvällstid tid eller efter 18. Om det nu ska funka.
Dom borde skicka sms länk där man kan boka tid själv utan krångel då man vet man är hemma.

Bring är enda företaget som jag tror ringt och fråga när dom kan ikomma och är hemma. Men ja jag har hellre hämtat på ombudet några hundra meter bort än att krångla.


Skitsak eller Hederssak att ta upp?

Re: Klaga på ett företag eller inte?

InläggPostat: 2017-11-14/13:06
av Max Mad
Inget svar på din fråga Peter, men en reflektion i alla fall. Orsaken till varför dom frågar vad du tyckte om chaufförens utseende kan ha sin grund i att dom skickat ut en slank blondin i raffset med din beställning, fast du egentligen föredrar en dito brunett :D ?

Re: Klaga på ett företag eller inte?

InläggPostat: 2017-11-14/13:09
av Peter Nordlund
Max Mad skrev:Inget svar på din fråga Peter, men en reflektion i alla fall. Orsaken till varför dom frågar vad du tyckte om chaufförens utseende kan ha sin grund i att dom skickat ut en slank blondin i raffset med din beställning, fast du egentligen föredrar en dito brunett :D ?


Nu önskar jag ATT jag tagit en bild på kuriren, båda förslagen var inte ens nära 8-)

Re: Klaga på ett företag eller inte?

InläggPostat: 2017-11-14/13:12
av Max Mad
Peter Nordlund skrev:
Max Mad skrev:Inget svar på din fråga Peter, men en reflektion i alla fall. Orsaken till varför dom frågar vad du tyckte om chaufförens utseende kan ha sin grund i att dom skickat ut en slank blondin i raffset med din beställning, fast du egentligen föredrar en dito brunett :D ?


Nu önskar jag ATT jag tagit en bild på kuriren, båda förslagen var inte ens nära 8-)
Anledning att ha synpunkter på utseendet, m a ord :? :D :mrgreen:.

Re: Klaga på ett företag eller inte?

InläggPostat: 2017-11-14/13:48
av Peter Nordlund
Max Mad skrev:
Peter Nordlund skrev:
Max Mad skrev:Inget svar på din fråga Peter, men en reflektion i alla fall. Orsaken till varför dom frågar vad du tyckte om chaufförens utseende kan ha sin grund i att dom skickat ut en slank blondin i raffset med din beställning, fast du egentligen föredrar en dito brunett :D ?


Nu önskar jag ATT jag tagit en bild på kuriren, båda förslagen var inte ens nära 8-)
Anledning att ha synpunkter på utseendet, m a ord :? :D :mrgreen:.


Näe faktiskt inte, bara en mycket dålig gissning :)

För att vara allvarlig så tror jag att dom menar hur personen uppfattades som deras ansikte utåt, Kläder, hel och ren osv..
Och det har för mig som kund liten->ingen betydelse, för dom som företag kan jag förstå det till viss del

Re: Klaga på ett företag eller inte?

InläggPostat: 2017-11-14/13:51
av Måns Ulveståhl
Rosersberg är inte LÅÅÅNGT utanför Stockholm.

Dessutom tror jag att frågan om kurirens utseende har blivit "lost in translation".
Syftet är säkert enbart att säkerställa ett korrekt visuellt intryck då kuriren representerar FedEx såsom företag under sitt besök hos kunden - inte något långsökt skäl såsom religion,kön, eller ursprung.
Allt behöver inte vara så förbannat PK ;)

En skitig bucklad FedEx-bil och en slafsig FedEx-kurir ger oftast inget gott intryck av företaget.

Förresten är FedEx ett av få företag som faktiskt ringt mig innan hemleverans för att kolla om jag är hemma, och om så inte varit fallet levererat till min arbetsplats då "han ändå var i närheten".
Fast i övrigt håller jag med dig om att hemleverans brukar inte fungera då hemleverans oftast innebär en vardag under arbetstid.

Re: Klaga på ett företag eller inte?

InläggPostat: 2017-11-14/13:53
av Max Mad
Peter Nordlund skrev:För att vara allvarlig så tror jag att dom menar hur personen uppfattades som deras ansikte utåt, Kläder, hel och ren osv.
Tror du har helt rätt i din gissning.

Re: Klaga på ett företag eller inte?

InläggPostat: 2017-11-14/13:59
av Kovlingen
Jag har då lärt mej att det inte är kläderna som gör personen .
Komma i kostym och vit skjorta är ingen som jag värdesätter högre än
en som är klädd i Jeans , t-tröja och en sliten jacka .
Uppträdandet är A och O .

Re: Klaga på ett företag eller inte?

InläggPostat: 2017-11-14/14:17
av Thomas Stadin
Precis som tidigare nämnts skulle jag gissa att det handlar om översättningsproblematik.
Det skulle kunna vara så att det tex står "appearance" i den amerikanska versionen av enkäten och att man då sytftar till "uppträdande/framträdande".
Appearance kan också översättas till "utseende" och det är den förväxlingen jag gissar översättaren gjort i detta fall. Iofs inte konstigt i dagens utseendefixerade samhälle.