Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Re: Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav Kovlingen » 2017-11-17/16:38

HåkanH skrev:
Kovlingen skrev:Jag har lite svårt att själv vara turledare då jag får veta att jag kör för fort :shock: :oops: :roll:

Njae, Du kör aldrig tillräckligt mycket för fort! :mrgreen:

Nä vissa har ju en förmåga att försvinna i horisonten . Det är en till också . Inga namn 8-)
Å det är väl en till som har fått höra att det har gått för fort :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-11-17/16:52

Som sagt: Trivs man med, vad man åker på respektive i, är det väl inte mer med det. Citroën är inget stort märke i Sverige, men företaget är ju inte direkt känt för att vara ingenjörsmässigt bortkommet - bara annorlunda - och det har onekligen sina förespråkare. (Jag känner en rätt väl.)
När jag var barn, ansågs franska bilar vara kvalitetsmässiga skämt, men det gäller knappast idag. Det är också värt att notera, att den första bil, som tog hem full pott i Euro-NCAP inte var någon Volvo, Saab, Mercedes, Audi (eller något annat ur VW-koncernen) eller BMW - utan Renault Laguna!

För att koppla tillbaka till hojar: När BMW K 1200 RS inte har påmonterade packväskor och toppbox har jag alltid tyckt, att den påminner om en ... boxer! Inte motorn utan hundrasen. Trubbig nos, muskulös bog och slankt bakparti. Å andra sidan har min hoj som regel dessa väskor monterade, så det är egentligen bara i samband med tvätt, som boxerassociationen dyker upp.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav Allan Ericsson » 2017-11-18/15:03

På plats 6 i den Tyska försäljningsstatistiken finns en BMW-modell som i mina ögon finns till enbart för att den kan leverera utstrålning.
/Allan

IMG_3294.jpg
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-11-18/15:08

Mja - den har ju fått inte så lite beröm även för sina köregenskaper, så den är ju ingen "tom kuliss".
Själv har jag inte fallit för den - annat än möjligen för den idé den representerar.
Däremot föll jag för utstrålningen hos R nineT Racer - men det räckte med att provsitta den på mässan senast för att inse, att den skulle ge mig kronisk nackspärr efter tämligen kort körtid. Och den är ju inte direkt designad för touring.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav Allan Ericsson » 2017-11-18/15:18

HåkanH skrev:
Allan Ericsson skrev:Två flaskor vin högst upp i topboxen: Usch vad jobbigt det blev att köra i tät stadstrafik med många rondeller

Men vadå...två flaskor vin, ca 2 kg. :o Så känsligt kan det väl ändå inte vara? Vad är det för hoj du kör?



Jag kör BMW R1200GS och vill inte ha mer packning än såhär, när jag vill ha kul på Alpvägarna.
(Dagsutflykt med stopp på Silvretta Hochalpenstrasse.)
Bilagor
IMG_3420.JPG
Senast redigerad av Allan Ericsson 2017-11-18/16:11, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav Allan Ericsson » 2017-11-18/15:28

Bror Gårdelöf skrev:Mja - den har ju fått inte så lite beröm även för sina köregenskaper, så den är ju ingen "tom kuliss".
Själv har jag inte fallit för den - annat än möjligen för den idé den representerar.
Däremot föll jag för utstrålningen hos R nineT Racer - men det räckte med att provsitta den på mässan senast för att inse, att den skulle ge mig kronisk nackspärr efter tämligen kort körtid. Och den är ju inte direkt designad för touring.

Javisst, det är skillnad mellan dröm och verklighet. Jag har också torrbrytit på en R nineT och insett att jag nog inte är rätt person för den. Detsamma med Triumph Thruxton. Underbart ljud, som skapar minnen men det är nutid som gäller och då blir önskningarna annorlunda.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-11-18/17:02

Jag hade för övrigt samma upplevelse på en helt modern hoj för tio år sedan. Aprilia Mille (med Rotaxtwinnen) var snygg som synden och låg som ett strykjärn på vägen - men nacke och handleder sade ifrån rätt omgående. Även BMW R 1200 S gav samma upplevelse, om än inte lika omgående.
Underbart fina hojar båda två - men jag var fel förare.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav Allan Ericsson » 2017-11-18/22:46

Bror Gårdelöf skrev: R 1200 GS/A kan med fog göra anspråk på att vara världens bästa motorcykel - "inte bäst på något, men bra på allt" - men något skönhetspris vinner den förmodligen inte. Lägg till det, att en erfaren handlare torrt konstaterat, att de flesta GS-ägare skulle passa bättre på en RT, så är det klart, att utstrålningen är viktig för i alla fall en del. Då utstrålar GS, att man ofta är ute på grusväg, även om så inte är fallet.


Ibland känns utstrålning som varande helt ovidkommande: Alla GS-åkare som jag känner ANVÄNDER sina cyklar för BÅDE på asfalt och på grus men ogärna på blött gräs - nästan varje onsdag från februari t.o.m. november. Vi har så trevligt så. Se bara bifogad filmsnutt, som är en av många filmer som vår eminente Onsdagsgruppsfilmare Jürgen Haneklaus levererar. https://vimeo.com/237183441
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav Håkan » 2017-11-19/08:56

Allan Ericsson skrev:Alla GS-åkare som jag känner ANVÄNDER sina cyklar för BÅDE på asfalt och på grus men ogärna på blött gräs - nästan varje onsdag från februari t.o.m. november. Vi har så trevligt så. Se bara bifogad filmsnutt, som är en av många filmer som vår eminente Onsdagsgruppsfilmare Jürgen Haneklaus levererar. https://vimeo.com/237183441

Brukar följa onsdagsgruppen på facebook. Hoppas gruppen, turerna finns kvar om två år när även jag blir dagledig.
Tack Allan med flera. :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-11-19/18:00

Apropå det där med utstrålning, är detta fortfarande min favorit, vad gäller seriös långtouring - trots att de inte åker BMW! Hon säger: "Three and a half years", men jag får inte kläm på, huruvida det är hela resans planerade längd, eller den tid de redan varit ute!
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... 1Ei1rYXSyy
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Föregående

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst