Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav Allan Ericsson » 2017-11-15/10:22

Hej på er i novembermörkret,
Snö och minusgrader och korta dagar och ..... , så jag avstår från att delta i en lockande Onsdagskörning (6+18+6) mil, dvs. 30 mil, och skriver lite på Forumet istället.

Igår hamnade jag i en kort diskussion om varför man vill ha den ena modellen istället för den andra. Argumentet var att utstrålningen är viktig. Jag kan erkänna att för länge sedan , så hände det att jag kunde spegla mig i skyltfönster, för att se om jag såg "rätt ut", när jag satt på cykeln. Numer har jag inställningen att det gäller att se alldaglig och intetsägande ut, för då påverkar jag inte den omgivning som jag vill färdas genom. Naturligtvis skall jag inte heller belasta det jag betraktar med störande ljud. Min tillfredsställelse finns i att jag har väl genomtänkta funktionella grejer och att de är i gott skick. Resultatet av detta är att jag äger en BMW R1200GS med dubbla uppsättningar hjul samt med fotpinnar och bromspedal från Adventure-modellen. Med GPS och en väska som jag monterar på passagerardynans plats är jag redo för alla möjliga dagsturer på grus eller asfalt. För semesterresor monterar jag packväskor men absolut ingen topbox. Inget av detta har med utstrålning att göra och jag hittar inget funktionellt alternativ heller. Jag är komplett utrustad för alla typer av körning på de olika sommarväglag som terrängkörningslagen tillåter.

Hur viktigt är det med att motorcykeln har rätt utstrålning? Någon som törs erkänna något?
/Allan
Senast redigerad av Allan Ericsson 2017-11-15/16:04, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav BrooklynS » 2017-11-15/11:13

Inte ett skit, kör/äger gärna uddahojar som R1100RS eller R1200ST.

Inte påverkas väl du som person av vilket fordon du råkar framföra?
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-11-15/14:44

Jag kan villigt erkänna att jag aldrig kommer att köpa en hoj som ser för j-vlig ut i mina ögon.
Samma sak gäller för bil.
En förklaring till att jag aldrig har varit intresserad av BMW-hojar tidigare.
(Japp, jag vågar säga det - majoriteten av BMW:s hojar har sett för j-vliga ut fram tills nyligen :twisted: )

Det behövs en trevlig mix av utseende-prestanda-funktion för att kittla min köpnerv.

Disclaimer:
Smak är personlig - jag vet.
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2017-11-15/15:03, redigerad totalt 2 gånger.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-11-15/14:54

En annan sak jag har funderat på....när vi nu ändå berör ämnet utstrålning/utseende.

Är GS:ns korvlådor fastsvetsade, eller vansinnigt svåra att ta på/av?
Jag förstår inte varför många GS-förare kör omkring med tomma korvlådor nämligen.
Anledningen till min fråga är att mina packväskor ryker så snart resan är över.
Föredrar att köra utan - inte enbart utseendemässigt utan mestadels körmässigt gör det stor skillnad.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav BrooklynS » 2017-11-15/15:11

Hur vet du att de är tomma?


Skickat från min iPad med Tapatalk
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav Thomas Stadin » 2017-11-15/15:54

Måns Ulveståhl skrev:
Japp, jag vågar säga det - majoriteten av BMW:s hojar har sett för j-vliga ut fram tills nyligen :twisted:


Nej det fortf så! Det är nästan svårt att hålla sig för skratt då man ser boxern. Likaså med ljudet.
Enda orsaken till att jag kör BMW-boxer är att det är den som jag upplever ge mig mest körglädje. Utstrålning behövs inte och finns inte. Däremot finns körglädje i massor :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav Allan Ericsson » 2017-11-15/16:03

Måns Ulveståhl skrev:Jag kan villigt erkänna att jag aldrig kommer att köpa en hoj som ser för j-vlig ut i mina ögon.
Samma sak gäller för bil.
En förklaring till att jag aldrig har varit intresserad av BMW-hojar tidigare.
(Japp, jag vågar säga det - majoriteten av BMW:s hojar har sett för j-vliga ut fram tills nyligen :twisted: )

Det behövs en trevlig mix av utseende-prestanda-funktion för att kittla min köpnerv.

Disclaimer:
Smak är personlig - jag vet.

Men om vi med utstrålning menar vilket intryck på andra människor du gör genom att äga och bruka din motorcykel. Vad säger du då? Exemplifiering: "Jag kan för allt i världen inte åka omkring på en BMW eftersom jag då ser ut som en ....." eller "jag framstår som en .....".
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav Allan Ericsson » 2017-11-15/16:09

Thomas Stadin skrev:Enda orsaken till att jag kör BMW-boxer är att det är den som jag upplever ge mig mest körglädje. Utstrålning behövs inte och finns inte. Däremot finns körglädje i massor :)

Ja, detta i kombination med att kunna köra helt obemärkt (utstrålningslöst :| ) genom jungfruliga landskap. Det är det som är min melodi.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav Kovlingen » 2017-11-15/16:19

Allan Ericsson skrev:[ kunna köra helt obemärkt (utstrålningslöst :| ) genom jungfruliga landskap. Det är det som är min melodi.

Passande låt kanske . Tom. jungfru Maria är närvarande ;)
https://www.youtube.com/watch?v=I24k4c_0WAg
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-11-15/17:17

Svaret på frågan är väl en klassiker: "Hoj köper man med hjärtat, inte med hjärnan." Gissningsvis vill en del hjärtan ha med "utstrålning", medan andra inte bryr sig. Dessutom är väl "utstrålning" som bofinken i historian - den kan se ut hur som helst. "Skönheten sitter i betraktarens öga", säger talesättet, och det är väl samma sak med "utstrålning"? "Om Ni önskar tala med mig, var vänlig definiera Era begrepp", lär Voltaire ha sagt - och finns någon allmänt accepterad definition av ett så luddigt begrepp som "utstrålning"?

Sedan kan man vända på det. R 1200 GS/A kan med fog göra anspråk på att vara världens bästa motorcykel - "inte bäst på något, men bra på allt" - men något skönhetspris vinner den förmodligen inte. Lägg till det, att en erfaren handlare torrt konstaterat, att de flesta GS-ägare skulle passa bättre på en RT, så är det klart, att utstrålningen är viktig för i alla fall en del. Då utstrålar GS, att man ofta är ute på grusväg, även om så inte är fallet.
Det är ju som med stadsjeeparna, som definitivt inte är byggda för annat än asfaltväg, men de ger en image av något annat - och åtskilliga köpare är uppenbarligen beredda att betala MYCKET pengar för det.

En annan vinkel kan man få på exempelvis min hoj. När K 1200 RS var ny, var den bland det snabbaste, som gick att köpa (innan Honda Super Blackbird, Suzuki Hayabusa och Kawasaki ZZR 1400 fick den att framstå som något letargisk och förpassade den från kategorin "Autobahnraket" till "snabbtourer").
K 1200 RS höstade in mycket beröm för allt möjligt, men det var inte ovanligt att också få läsa, att skribenten tyckte, att den var för "opersonlig" eller något ditåt.
Jag anser den egenskapen positiv. Cykeln bara levererar - utan några konstigheter - och det är inte det sämsta. Huruvida den har utstrålning eller ej, låter jag vara osagt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav Magnus Mörtling » 2017-11-15/18:43

Jag har köpt en Bagger. Är nog tillräckligt svar på frågan. :oops:
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-11-15/19:28

BrooklynS skrev:Hur vet du att de är tomma?


Skickat från min iPad med Tapatalk


Jag lyfter locket och kollar...
Skämt å sido. Vem kör med fulla korvlådor när man är hemma och bara ska köra en liten runda?
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-11-15/19:33

Allan Ericsson skrev:Men om vi med utstrålning menar vilket intryck på andra människor du gör genom att äga och bruka din motorcykel. Vad säger du då? Exemplifiering: "Jag kan för allt i världen inte åka omkring på en BMW eftersom jag då ser ut som en ....." eller "jag framstår som en .....".


Jag kör bara BMW (hoj och bil) så jag förstår inte frågan :mrgreen:
NIx, vad övriga anser om min hoj bryr jag mig inte om (...fast alla som velat tycka har varit positiva).
Nix, vad övriga tycker om paketet (hoj+jag) har jag aldrig reflekterat över, men jag antar att alla är odelat positiva och avundsjuka :lol:
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2017-11-15/19:50, redigerad totalt 1 gång.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-11-15/19:42

Magnus Mörtling skrev:Jag har köpt en Bagger. Är nog tillräckligt svar på frågan. :oops:


Japp. Ett desperat behov av uppmärksamhet.
Närmaste liknelsen är ett skarpt lysande individuellt nödbloss i ett kollektivt mörker :lol:
(Skojar bara)
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav HåkanH » 2017-11-15/20:02

Vilken utstrålning eller image man levererar är väl i så fall en kombination av hur du och din mc "tar sig ut"
tillsammans! Alltså hur "hela paketet" ser ut när du är ute och kör.
Så tänkte jag tidigare iaf...numera bryr jag mig inte(tror jag) ;)

När jag började med motorcykel var jag helt inne på customhoj, mest för att jag verkligen gillar
motorljudet och den lugna gången på dessa v-motorer.
Men så fick jag för mig att jag, som person och min personlighet, inte alls skulle "passa" på en custom.
Detta funderande påverkade mig så pass mycket att valet föll på en BMW-hojmodell istället!

Att det sedan visade sig vara ett bra val på nästan alla sätt, utom motorljudet, är en annan historia!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav BrooklynS » 2017-11-15/20:48

Måns Ulveståhl skrev:
BrooklynS skrev:Hur vet du att de är tomma?


Skickat från min iPad med Tapatalk


Jag lyfter locket och kollar...
Skämt å sido. Vem kör med fulla korvlådor när man är hemma och bara ska köra en liten runda?


Jag kör med takboxen på min Landcruiser året om. Bra att ha, när man behöver slänga in något som är lite för långt för bagageutrymmet eller behöver använda extrasätena samtidigt som man har packning.

På samma sätt kan man ju alltid ha väskorna monterade på hojen, eftersom man kanske behöver stanna till på affären och handla fyra påsar mat.

Väskor betyder inte "jag är på långresa", de betyder snarare "jag gillar att ha tillgång till bagageutrymme".
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-11-15/21:03

Instämmer. Därför sitter sidoväskorna och toppboxen som regel på, när jag kör - men de är måhända inte lika iögonenfallande som korvlådor(?).

För att återgå till frågan i rubriken; För mig utstrålar en GSA:
"Jag är redo att ta Dig till Vladivostok och åter - om Du är redo."

Apropå noteringen ovan om glidare kontra andra modeller: En av mina mångåriga reskamrater började sin bana på en H-D Night Train, som han manövrerade med stor elegans. Men efter några vändor i Norge insåg han, att en mer touringinriktad hoj nog inte skulle vara så dum. Om inte annat slapp han att få hela dunsen vid ett gupp rakt upp i ryggen, vilket närmast är självklart på en Night Train! (Det är i praktiken omöjligt att lägga kroppstyngden på fotpinnarna på den hojen.) Så via en del byten landade han på - en GSA, där han nu är inne på sin andra.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav MorganJ » 2017-11-15/22:28

Så här i novembermörkret är utstrålning mycket viktigt att ha koll på. Jag tänker då på en annan typ av utstrålning nämligen värmeutstrålning.
Vad de flesta inte vet är att värmeutstrålningen har större betydelse för isbildning än lufttemperaturen. När det är klart och solen inte är uppe sker isbildning på vägytan redan från 5°, nej det är ingen felskrivning det är inte något minustecken framför 5. Vind snabbar på isbildningen ännu mer. Jag har flera gånger kört (bil) på våt väg och haft koll på himlen, inom en halv timme efter att jag börjat se stjärnor blir det blankis på vägen vid 3-4°.
Detta är något att tänka på så här års.
Hur vet jag detta? Jo jag är sedan länge en inbiten långfärdsskridskåkare, då lär man sig att ha stenkoll på detta.
MorganJ
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2015-08-11/13:29

Re: Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav BmwMats » 2017-11-15/23:05

Allan Ericsson skrev:Hej på er i novembermörkret...
Hur viktigt är det med att motorcykeln har rätt utstrålning? Någon som törs erkänna något?
/Allan


Tja, jag har fyra BMW-hojar och en Harley Davidson, samt en liten Yamaha 125'a.
Jag trivs på alla fyra, även om 125'an är tänkt för barnen så tar jag gärna en tur på den också ibland.

Utstrålning ja, jo det ligger väl närmast i betraktarens ögon... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-11-16/00:29

Så väskor/korvlådor konstant på alltså för herrarna.
Är det bara jag som känner och uppskattar den körskillnad det gör med väskor/korvlådor av ?

Jag ser inte många bilar köras omkring med ett släp påkopplat bakom bilen för att man möjligen någon gång i framtiden behöver åka till IKEA :D
Nåja, "To each his own" som det heter västerut.

Gonatt!
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav Fredric Fredricson » 2017-11-16/02:41

Måste säga att jag tycker att HD ofta är väldigt snygga och ser ut som vinnare vid korvmacken men jag är totalt ointresserad av att ens provköra en.
Jag är ingenjör. och möjligen som sådan, lite funktion-före-form-människa och när man sätter lastbilsdäck framtill på en MC, som HD ofta gör, så tycker jag man är ute och cyklar. Och när man sätter en lyftkyld V-twin med med en cylinder i lä bakom den andra i en modern motorcykel så undrar jag hur man tänker...

Näe funktion-före-form skall det vara i min bok. Nu när jag snöat in på banåka så har jag svårt att tänka mig nåt annat än S1000R, som jag har, eller en S1000RR, som jag tycker är lite väl dyr. Å andra sidan tycker jag dom hojarna är snygga också men då tiderna då jag raggade småtjejer vid korvkiosken är sen länge förbi så är det bara en bonus.

Jag skulle kunna tänka med en GS Rallye, det är den minst fula i GS-familjen, att ha för gruslek och touring med hustru, men då utan korvlådor.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2017-11-16/06:57

Måns Ulveståhl skrev:En annan sak jag har funderat på....när vi nu ändå berör ämnet utstrålning/utseende.

Är GS:ns korvlådor fastsvetsade, eller vansinnigt svåra att ta på/av?
Jag förstår inte varför många GS-förare kör omkring med tomma korvlådor nämligen.


De fungerer utmerket som fendere - om man velter eller blir påkjørt!
Tro meg, jeg har erfaring fra begge deler.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav Olof Eriksson » 2017-11-16/07:10

Måns Ulveståhl skrev:Så väskor/korvlådor konstant på alltså för herrarna.
Är det bara jag som känner och uppskattar den körskillnad det gör med väskor/korvlådor av ?

Jag ser inte många bilar köras omkring med ett släp påkopplat bakom bilen för att man möjligen någon gång i framtiden behöver åka till IKEA :D
Nåja, "To each his own" som det heter västerut.

Gonatt!
Nej jag håller med dig. Väskor tar vind och försämrar hojens väghållning enligt mej. Jag tar av väskorna så fort tillfälle ges. Kör helst med packrulle också. Men då jag jobbpendlar sitter oftast en toppbox på under veckodagarna. Och denna toppbox gör att min R1200 GSA wobblar i 190 km/h. Så då håller jag mig lite under denna fart....;)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav Thomas Stadin » 2017-11-16/09:49

För egen del brukar jag inte bära omkring på tomma 40-litersväskor. Samma när jag kör hoj. Orsakerna är att att de väger och är är otympliga.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav Kovlingen » 2017-11-16/10:09

Utstrålning kan väl inte köpas . Det är något man har .
Annars kallas det väl kanske för nått annat :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav BrooklynS » 2017-11-16/15:38

Måns Ulveståhl skrev:Så väskor/korvlådor konstant på alltså för herrarna.
Är det bara jag som känner och uppskattar den körskillnad det gör med väskor/korvlådor av ?

Jag ser inte många bilar köras omkring med ett släp påkopplat bakom bilen för att man möjligen någon gång i framtiden behöver åka till IKEA :D
Nåja, "To each his own" som det heter västerut.

Gonatt!


Släp är något annat, men jag jämförde ovan med takbox vilket känns mer relevant.

Nä, jag kör inte alls med väskorna på i onödan, dock alltid med tankväska. Den tar jag bara av när det är knixkörning.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav Kovlingen » 2017-11-16/16:16

Fredric Fredricson skrev:Måste säga att jag tycker att HD ofta är väldigt snygga

:o Den dag jag tycker så (kommer inte att hända) , så släng ut mej från klubben :shock:
Då har jag troligen fått en svårare kortis i panncentralen :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-11-16/20:20

MorganJ skrev: När det är klart och solen inte är uppe sker isbildning på vägytan redan från 5°, nej det är ingen felskrivning det är inte något minustecken framför 5. Vind snabbar på isbildningen ännu mer. Jag har flera gånger kört (bil) på våt väg och haft koll på himlen, inom en halv timme efter att jag börjat se stjärnor blir det blankis på vägen vid 3-4°.

Jag har å ena sidan inga skäl att ifrågasätta Dina erfarenheter - men hur skulle det vara fysikaliskt möjligt, att vatten fryser vid + 5 graders under i övrigt normala omständigheter. Att vind ökar avkylningseffekten är väl känt, men den sänker ju inte temperaturen på själva den luft, som utgör vinden - dvs håller fartvinden + 5 grader, blir man inte rimligen nedkyld till lägre temperatur än + 5. Vad har jag missat här?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav Kovlingen » 2017-11-16/20:32

Är inte förutsättningarna vinter med fuktig vägbana ? ?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav Allan Ericsson » 2017-11-16/20:37

Bror Gårdelöf skrev:
MorganJ skrev: När det är klart och solen inte är uppe sker isbildning på vägytan redan från 5°, nej det är ingen felskrivning det är inte något minustecken framför 5. Vind snabbar på isbildningen ännu mer. Jag har flera gånger kört (bil) på våt väg och haft koll på himlen, inom en halv timme efter att jag börjat se stjärnor blir det blankis på vägen vid 3-4°.

Jag har å ena sidan inga skäl att ifrågasätta Dina erfarenheter - men hur skulle det vara fysikaliskt möjligt, att vatten fryser vid + 5 graders under i övrigt normala omständigheter. Att vind ökar avkylningseffekten är väl känt, men den sänker ju inte temperaturen på själva den luft, som utgör vinden - dvs håller fartvinden + 5 grader, blir man inte rimligen nedkyld till lägre temperatur än + 5. Vad har jag missat här?

Nu gäller det att försöka komma ihåg sina skolkunskaper! Jag försöker ...

Det är fråga om värmeöverföring= värmestrålning + värmeledning. När himlen är svart, så strålar det som finns på marken ut sin värme mot himlen. (Jfr: Svarta ytor blir varma när solen strålar mot dem. Vänd på situationen= himlen är svart och marken är värmekällan.)
När marken strålar ut sin värme så blir markytan kallare än omgivande luft. Värmeledning från mark till luft medför en temperatursänkning hos luften, som då inte kan hålla sin fukt som ånga utan den fälls ut som vatten och lägger sig på markytan och fryser till is, eftersom marken blivit avkyld p.g.a. att den strålat ut sin värme mot den svarta himlen.
Senast redigerad av Allan Ericsson 2017-11-16/21:32, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-11-16/20:40

ERGO: Vägbanan är kallare än den luft, som finns någon decimeter ovanför, där bilens temperaturgivare sitter. OK; den förklaringen kan jag köpa.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav Allan Ericsson » 2017-11-16/20:48

Kovlingen skrev:Utstrålning kan väl inte köpas . Det är något man har .
Annars kallas det väl kanske för nått annat :?

När du mannekängar på cat walk, så är det nog det du har på dig som strålar!
När du har satt på dig hjälmen, så är det inte mycket kvar annat än köpta prylar och motorljud, som strålar!

Alltså: Det gäller att ha de nödvändiga utrustningsdetaljerna på cykeln. Jag kommer nu inte ihåg vad du kallar GS/A men det är något som passar in i min resonemangssnurra.
Senast redigerad av Allan Ericsson 2017-11-17/08:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav Kovlingen » 2017-11-16/20:54

Allan Ericsson skrev: Jag kommer nu inte ihåg vad du kallar GS/A men det är något som passar in i min resonemangssnurra.

Byggarbetarnas favorit : PEAB-mopeden , menar du kanske ;)
Både byggställningar och verktygsbodar :mrgreen:

Strålande Sickan ! 8-)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav Allan Ericsson » 2017-11-16/21:07

Måns Ulveståhl skrev:En annan sak jag har funderat på....när vi nu ändå berör ämnet utstrålning/utseende.

Är GS:ns korvlådor fastsvetsade, eller vansinnigt svåra att ta på/av?
Jag förstår inte varför många GS-förare kör omkring med tomma korvlådor nämligen.
Anledningen till min fråga är att mina packväskor ryker så snart resan är över.
Föredrar att köra utan - inte enbart utseendemässigt utan mestadels körmässigt gör det stor skillnad.

Ja, så som jag använder min GS, så vill jag inte ha varken topbox eller väskor på cykeln.

- Topboxens enda funktion är att vara ryggstöd för passagerare. Den förstör så mycket av köregenskaperna. Den gör cykeln "top heavy" + motverkar "mass centralisation" + gör cykeln baktung + kanske förstör aerodynamiken).
- Sidoväskorna har ungefär samma inverkan även om de inte gör cykeln mer "top heavy".

Dessutom ser jag framför mig hur BMW-konstruktörerna sliter sitt hår för att förbättra cykel utan att dess vikt ökar. Så småningom lyckas de få till ett lättviktsbygge (?), som de sätter i produktion. Sedan är det dags för oss konsumenter att lastar ner konstruktionen med en massa föga viktsoptimerade utrustningar, så att den väl utprovade konstruktionens egenskaper riskerar att brytas ner. (Jag hade svårt att montera Touratechs GPS-hållare. Den kändes så tung! Dock, numer uppskattar jag dess väl genomtänka funktion.)

Egna dåliga minnen:
- Två flaskor vin högst upp i topboxen: Usch vad jobbigt det blev att köra i tät stadstrafik med många rondeller (på väg till Narbonne och Autozug).
- Packning i sidoväskorna (Vario) och körning på fina sandiga vägar på en sandhed. Vilken försämring jämfört med när jag kört på samma vägar utan väskor.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav Fredric Fredricson » 2017-11-16/23:06

Allan Ericsson skrev:Dessutom ser jag framför mig hur BMW-konstruktörerna sliter sitt hår för att förbättra cykel utan att dess vikt ökar. Så småningom lyckas de få till ett lättviktsbygge (?), som de sätter i produktion. Sedan är det dags för oss konsumenter att lastar ner konstruktionen med en massa föga viktsoptimerade utrustningar, så att den väl utprovade konstruktionens egenskaper riskerar att brytas ner. (Jag hade svårt att montera Touratechs GPS-hållare. Den kändes så tung! Dock, numer uppskattar jag dess väl genomtänka funktion.)


En sak som fick mig att småle var när Touratech skröt om sin "GS Rambler" (http://touratech.co.uk/r-1200-gs-rambler/) och hur lätt den var. Detta från ett företag vars affärside är att sälja saker som gör GSar tyngre....

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav HåkanH » 2017-11-16/23:32

Allan Ericsson skrev:Två flaskor vin högst upp i topboxen: Usch vad jobbigt det blev att köra i tät stadstrafik med många rondeller

Men vadå...två flaskor vin, ca 2 kg. :o Så känsligt kan det väl ändå inte vara? Vad är det för hoj du kör?

När jag drar iväg några dar, ser det ut enl. bild. Alla "håligheter" är välfyllda inkl. tankväska.
Jag är väl ganska avtrubbad då, för jag märker ingen skillnad på moppen med full last el. helt utan väskor! :?

Om jag inte har tält/liggunderlag/stol på passagerarplatsen , så brukar hustrun sitta där istället.
Det är först då jag kör med fulla sidoväskor, stora toppboxen och tankväska samt passagerare, som det märks
något. Det är främst i stan vid alla stopp vid trafikljus som det känns lite topptungt...i lite högre farter så
tycker jag inte det är någon skillnad på uppförandet.
Norge_16 004.png
Norge_16 004.png (605.89 KiB) Visad 12641 gånger
Senast redigerad av HåkanH 2017-11-16/23:41, redigerad totalt 1 gång.
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav Sahlin » 2017-11-16/23:34

Utstrålning lär ju vara väldigt subjektivt och som någon skrev tidigare så köper man kanske oftare hoj med hjärtat än med hjärnan. Tyvärr har jag lämnat BMW (fast inte fyrhjulingen) till förmån för något annat, men det hade egentligen inte något med utstrålning att göra utan mer något luddigt som "har alltid velat ha en sån". Körde samma modell när jag var som aktivast på 80-talet och älskade den. Nu har den ju förändrats en hel del men är fortfarande lika underbar att gränsla och susa iväg mjukt och behagligt mot horisonten.

Varför köpte jag just en R 1100 RT -00?? Jo den var rätt just då vi köpte den, eftersom jag och frugan just hade bestämt oss att köpa en hoj (återfall) och jag är mest lagd åt "touringhållet". RT:n visste jag var en pålitlig och hyfsat billig maskin för att kunna göra ett försök. Var det inte kul med hoj så kunde man sälja och var det kul så skulle vi byta till något annat. Ett rent försök alltså. Vad gillades då?? Hyfsat komfortabel, hyfsat utrustad, billig i drift, enkel att skruva. Negativt?? Surging, för små väskor/topbox, vibrerar, en aning "själlös".

Nu vet jag att man inte kan jämföra med nyare BMW-modeller men någon utstrålning kan jag knappast påstå att RT:n hade. Däremot är jag svag för nyare RT och även K 1600 GT/GTL samt lite äldre K 1200/1300 GT. Jäkligt snygga maskiner och jag var under en period inne på att köpa någon av dem. Nu blev så inte fallet utan jag övergav märket och satte mig på en "buss" istället. Alltså en Goldwing :o Utstrålning?? Tja, det är ju upp till var och en att avgöra. Jag känner att jag "kommit hem" så för min del tolkar jag det som att jag tycker den har en utstrålning som passar mig ;)

Hoppas jag inte blir utslängd härifrån nu
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav BmwMats » 2017-11-17/02:25

Fredric Fredricson skrev:...Och när man sätter en lyftkyld V-twin med med en cylinder i lä bakom den andra i en modern motorcykel så undrar jag hur man tänker...


Men det är något visst med dessa motorer, så säg... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-11-17/07:38

IvanBoring skrev:... jag övergav märket och satte mig på en "buss" istället. Alltså en Goldwing :o Utstrålning??

För mig utstrålar den: "Jag är beredd att ta Dig vart Du vill - i alla fall på asfalt - under bekvämast tänkbara former." Hade kortleken i ödets giv blandas annorlunda, skulle jag kanske har åkt Guldvinge, för fr o m 2002 är det en formidabel maskin - men jag är så nöjd med, vad jag har.

Däremot skulle jag nog inte vara medlem i Guldvingeklubben. Där ger i alla fall en del tidningsreportage intrycket, att den, som hänger på mest bling-bling på cykeln, vinner. Jag får snarast utslag av sådant!
Men det kan dels vara en felvinkling från tidningarna, och dels kan man inte lasta Honda, som gör en bra motorcykel, för köparnas smaklöshet.

Ett kul exempel på det där med olika hojar finns för övrigt i två filmer här på Forum: Åke Svenssons resor i Pyrenéerna och på Korsika (där jag lär ha inspirerat honom till den förstnämnda, och han inspirerade mig att åka till Korsika). Två deltagare åker R 1200 GS, och två åker Guldvinge - allt efter vars och ens smak.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2017-11-17/08:46, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav Allan Ericsson » 2017-11-17/08:18

Diskussionen lever! Om vi tar det ett steg till:
Vad vill ni att era motorcyklar skall stråla ut för någonting? Kan det vara ingenjörskonst eller kanske frihet eller egen snickarglädje (ombygge/förbättringsarbete/ ...) eller "rustad för äventyr" eller "just tagit mig igenom ett surkål" eller "titta på mig, jag har köpt en ny pärla" .....?
Eller skall den vara så uttryckslös som möjligt, förutom att den ger mig glädje?
Senast redigerad av Allan Ericsson 2017-11-17/08:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-11-17/08:24

"Jag tar Dig - bekvämt och utan några som helst konstigheter - vart Du vill på asfalt, så fort Du vågar köra, men jag har mina begränsningar i skarpa serpentinpartier."

Till det kan läggas, att jag tillhör dem, som inte anser, att det förhöjer hojens utseende, att den är fullsmetad med dekaler från alla möjliga håll, men jag är inte rabiat. Genom åren och efter drygt 15 000 mil har det blivit en del skavanker i lacken på packväskorna och lite på kåpan. (De första skavankerna fick mig att fundera på omlackning, men till slut insåg jag, att det är OK, att det syns, att cykeln varit med om ett och annat.) Så det har blivit hjälpliga bättringar med lackstift, och över en del skavanker har jag dekaler från bl a Timmelsjoch, Grossglockner Hochalpenstrasse, Arjeplogmötet samt B G Isle of Man Racing. Jag är minst av allt någon rejsputte, men Björn Gunnarsson bodde en natt hemma hos oss inför touringkursen 2016, i samband med att vi rekade lämpliga vägavsnitt. Som tack för det fick jag en mugg och en dekal med hans logga - och vi råkar ha samma initialer. ;) Den dekalen får dölja ännu en skavank, samtidigt som jag av och till möts av ett och annat höjt ögonbryn.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2017-11-17/08:47, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav Allan Ericsson » 2017-11-17/08:27

Bror Gårdelöf skrev:"Jag tar Dig - bekvämt och utan någon som helst konstigheter - vart Du vill på asfalt, så fort Du vågar köra, men jag har mina begränsningar i skarpa serpentinpartier."

:) Klar och tydlig relation till en död tingest.

Min relation till min GS skulle i din anda formuleras ungefär som " Jag tar dig dit du vill, så länge vi håller oss på det som kan definieras som väg men jag vill slippa packväskor och topbox. Jag förutsätter också att du håller mig i trim. Och vi bryr oss inte i vad andra tycker om oss."

Tillägg: Var vi varit, det håller vi för oss själva.
Senast redigerad av Allan Ericsson 2017-11-17/08:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-11-17/08:36

Jäpp! Jag har helt klart en relation till min hoj - men jag är inte så dum, att jag tror, att den har en relation till mig.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav Kovlingen » 2017-11-17/08:41

För min del är det kanske frihet och äventyr som utstrålas .
Noterar att många tittar när jag åker förbi och det händer också att
några har kommit fram och pratat en stund när jag har parkerat.
Så gör jag ju själv också när det passar . :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav Allan Ericsson » 2017-11-17/08:47

Bror Gårdelöf skrev:Jäpp! Jag har helt klart en relation till min hoj - men jag är inte så dum, att jag tror, att den har en relation till mig.

Det får mig att minnas en episod som berättades för mig när jag var barn: Stål-Per, han heller nog Per och kom från Ståls, hade fått stopp på sin motorcykel. Den vägrade starta. Humöret började rinna till. Han tog av sig sin svångrem och började slå med den över tanken, så som om motorcykeln kunde känna smärta och därvid inse att det nog vår bäst att lyda husse. Hur det sedan avlöpte vet jag inte men jag fick i alla fall itutat att det inte är någon mening med att bli arg på döda ting.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-11-17/08:54

Hojar har ju ofta effekten, att folk kommer fram och tittar och pratar. En av mina roligaste erfarenheter är, när hustrun och jag vandrade i Dolomiterna, efter att jag kört hoj där nere i två veckor.
I vandringssällskapet ingick några från Norge, och jag berättade för dem, att Moto Guzzi har en modell, som heter Norge. Giuseppe Guzzi körde ju till Nordkap och åter någon gång under 1920-talet - dels för att testa en ny konstruktion - bakhjulsfjädring - och dels av marknadsföringsskäl.
Våra vandringskamrater trodde, att jag drev med dem, varpå jag svarade: "Det står en Moto Guzzi Norge där borta. Gå dit och se själva." Och de fick ju tro sina ögons vittnesbörd. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav Kovlingen » 2017-11-17/09:18

Funderar lite på utstrålning .
Bland de som åker hoj är inte längre resor så ovanligt men när jag träffar någon
som inte åker hoj och berättar att jag har kört hoj genom många länder bla. ner till Nice
och Monaco funderar jag på vad jag utstrålar och vad dom tänker ;)
Kanske avund eller tokskalle :D När jag berättar att jag körde 720 mil på den resan
och har ett snitt på ca. 1100 mil/år brukar ögonbrynen höjas ytterligare nån mm :)

" Vart ska du åka på din semester ?
Säffle , kan man få en kopp kaffe . "
:mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav BrooklynS » 2017-11-17/11:20

Är inte så bekymrad själv (har tex kört Citroën under många år) men har lagt märke att det är viktigt för många andra. Frågan är om ”attityd” verkligen är så viktigt eller om jag är en annorlunda person när jag kör dotterns 125-a än när jag kör GSA-n eller för den delen den sjutton år gamla Landcruisern?
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav Kovlingen » 2017-11-17/12:10

Jag är nog lite olika personer när jag kör olika fordon . I bil kör jag oftast lugnt och fint
utom nån gång ibland när hornen växer fram . Retar väl tom. nån ibland då jag håller
gällande hastighetsgräns
När jag däremot kommer på hoj så gäller nått helt annat och jag kan inte njuta av
turen genom att sitta och "fisåka" likt Bompa-Bompa knuttarna .
Har åkt med ett Sundsvallsgäng ett par ggr. och puttra runt i 60 - 80 km i miltal
och det kommer inte att hända en gång till .
Åkte däremot med ett BMW-gäng på en redig dagstur i sommar . Det var min grej :P
Jag har lite svårt att själv vara turledare då jag får veta att jag kör för fort :shock: :oops: :roll:
Måste ha med strålning att göra :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Är det viktigt med UTSTRÅLNING?

Inläggav HåkanH » 2017-11-17/13:30

Kovlingen skrev:Jag har lite svårt att själv vara turledare då jag får veta att jag kör för fort :shock: :oops: :roll:

Njae, Du kör aldrig tillräckligt mycket för fort! :mrgreen:
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Nästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst