Navigering på cykel? (en sån med pedaler)

Navigering på cykel? (en sån med pedaler)

Inläggav Peter Nordlund » 2018-01-24/13:06

Hej

Någon som har tips eller förslag på GPS för cykling?
Jag har över åren börjat cykla mer och mer och upptäckt att utanför området jag känner är det inte helt enkelt att cykla en bra väg utan att hamna vilse (Stockholm) visst kommer jag fram till slut men en hel del onödiga omvägar blir det.
Ett exempel är Kungsholmen till Tyresö, det är jäklar mycket små gator, cykelbanor och villa områden att navigera.

Kommande sommar tänker jag cykla lite längre tex Kungsholmen till Strängnäs och Mälaren runt (inte tävlingen)
Till Strängnäs är delar ju enkelt tex via Gamla Strängnäsvägen i Södertälje, men att sedan hitta dit lite smidigt på vägar som passar för cykling...

Jag har frågat på Happyride.se cykelforum och det verkar vara svårt att hitta något som liknar MC gps, antar att cykelvägar har väldigt låg prio när man gör kartor?
Och montera min TomTom Rider 410 på styret verkar ju fånigt och så har man strömfrågan.

Jag har fått förslag på cykel gps och till och med vandrings gps men vill kolla här också för inget hittils verkar riktigt smidigt
p.s gärna som man kan ruttplanera.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Navigering på cykel? (en sån med pedaler)

Inläggav Erik Nilsson » 2018-01-24/13:26

Google maps och en vattentät telefon?

Jag tycker åtminstone maps har med ganska många cykelbanor :)
Användarvisningsbild
Erik Nilsson
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2016-12-10/14:29

Re: Navigering på cykel? (en sån med pedaler)

Inläggav BrooklynS » 2018-01-24/13:29

Du kan ju inte sitta och titta på en telefon utan du måste ha en karta med ruttmöjligheter för cykelbanor i så fall...

Annars gör som vanligt: reka färden innan?
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Navigering på cykel? (en sån med pedaler)

Inläggav Thomas Stadin » 2018-01-24/13:47

Det finns olika sätt att lösa ditt problem:
Google Maps. Välj färdsätt - cykel.
Kommunerna kan ev tillhandahålla cykelkartor.
Garmin har lösningar med sina handhållna enheter. De säljer även OSM Europa Cykelkarta
Liknande kartor finns även att ladda ned gratis, OpenCycleMap: https://www.opencyclemap.org/
Om du köper en GPS så tänk på att INTE köpa med vare sig ljussvag eller liten skärm.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Navigering på cykel? (en sån med pedaler)

Inläggav zoddri » 2018-01-24/16:04

Jag skulle köra på en bra hållare och som sagt, telefon med google maps. Powerbank är ju smidigt och billigt ifall du oroar dig för batteritiden.

Fast likt alla andra hobbys så går det ju att lägga hur mycket pengar som helst på tillbehör så det finns ju garanterat dedikerade cykel-gps med alla tillbehör, plusmeny och extra lökringar.
BMW F650 -98
En cylinder räcker väl...?
zoddri
 
Inlägg: 88
Blev medlem: 2016-04-28/13:48
Ort: Umeå

Re: Navigering på cykel? (en sån med pedaler)

Inläggav Kovlingen » 2018-01-24/16:19

Thomas Stadin skrev:Det finns olika sätt att lösa ditt problem:
Google Maps. Välj färdsätt - cykel.

Ett annat sätt är att skynda dej och sälj !
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Navigering på cykel? (en sån med pedaler)

Inläggav HåkanH » 2018-01-24/16:49

Peter Nordlund skrev:Jag har över åren börjat cykla mer och mer och upptäckt att utanför området jag känner är det inte helt enkelt att cykla en bra väg utan att hamna vilse

Hej Peter!
Välkommen i gänget! :) Jag har också börjat cykla mer och mer. förra året blev det totalt 200 mil och
jag hade även tänkt cykla från Sundsvall till dottern i Linköping. Tyvärr blev det inget av då jag upptäkte
hur svårt det är att hitta lämpliga vägar för en cyklist. Det har blivit alldeles för många 2-1-vägar som
man är tvungen att undvika.
Men så hittade jag denna sida och den bör ju kunna vara till bra hjälp för dig också. Går att zooma in
och få det ganska detaljerat även i Stockholmsområdet.
Så - håll till godo! :D
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... OlQObQTjt_
EDIT: Det är nog samma karta (med annat namn) som Thomas länkat till!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Navigering på cykel? (en sån med pedaler)

Inläggav Martin Lindor » 2018-01-24/17:06

Om du trivs med Garmin kan jag rekommendera deras cykel-GPS Edge som finns i några olika varianter.

Den visar karta och du kan göra egna rutter i datorn som du tankar över till GPS:n på samma sätt som en MC-GPS. Då får instruktioner om att svänga på samma sätt som om du satt på en MC.

Du kan också be GPS:n ge förslag på olika rutter eller eller rundor beroende på hur långt du vill cykla.
Till det behövs ingen dator.

Garmins cykelprylar är riktigt bra. Uppdateringar av enheten hanteras i Garmin Express.
K1600 GT
Martin Lindor
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 2010-09-27/21:44

Re: Navigering på cykel? (en sån med pedaler)

Inläggav Max Mad » 2018-01-25/03:44

Martin Lindor skrev:Om du trivs med Garmin kan jag rekommendera deras cykel-GPS Edge som finns i några olika varianter.
Har en Garmin Egdge. Fungerar, men jag är inte riktigt nöjd med batteritiden, åtminstone inte om man skall campa (som jag gjorde -15, på min tripp ToR till Gotland). Har man däremot tillgång till eluttag efter varje tillfälle man använt GPS:en, fungerar det fint.

Det enda (utöver batteriet) är att jag efter sista kartuppdateringen, inte får upp kartan på skärmen, utan bara ett spår efter hur jag cyklar. Det spelar inte någon roll hur jag än försöker ställa in den, jag får inte upp kartan i alla fall, utan bara spåret. Fruktansvärt frustrerande, faktiskt. Så var det inte innan jag uppdaterade, men utöver dessa två anmärkningar, får jag ändå säga att den fungerar riktigt bra, faktiskt.

I övrigt, som redan nämnts i inlägg ovan.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Navigering på cykel? (en sån med pedaler)

Inläggav Peter Nordlund » 2018-01-25/12:15

@Erik
Jodå med Google Maps det funkar hyfsat i staden men en hel del fel, utanför staden där det inte är lika många alternativ är det säkert bättre.

@BrooklynS
Jag vet inte hur många svänga du håller i minnet men när det blir +2 mil klarar då jag inte det.

@Thomas
Har fått flera tips på just Opencyclemap och får kolla upp den!
har aningen dålig erfarenhet av Garmin, min gamla 660 fungerade som navigator men jag gillade den aldrig, dock är min Garmin klocka utmärkt så man kan ju inte döma ut dom :)

@zoddrin
Man får ju känslan att när så många förespråkar Maps att det är en av dom bästa alternativen :)

@Kovlingen
Jag har ju just "återupptäckt" cykel och hur makalöst som transportmedel det är! :D

@HåkanH
200 mil :o trevligt!
Jag skulle nästan vilja bo lite mer utanför staden, just nu är det nästan besvärligt att cykla, i all trafik och eviga trafikljus och trängas med bilar, till jobbet är det enklare att gå, så nu blir det mest motion som komplement till promenaderna.
Något lopp har jag försiktigt provat och det var kul, Mälaren runt känns som en kul grej dryga 30 mil med övernattning, så jag är på en försiktig nivå ännu.
Håller absolut med om att man rätt som det är hamnar på en bilväg och det är då när man avviker ifrån den jag behöver gps, man är så inne i sitt bil/mc tänk när man navigerar.

@Martin
Den enheten har jag också hört om, får kolla upp den tack för tipset låter som det kan vara något för mig möjligen.

@Mad Max
Olika erfarenheter, bra att veta!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst