Långfärdsåkning - Lyssna och Se, vackert!

Långfärdsåkning - Lyssna och Se, vackert!

Inläggav Peter Nordlund » 2018-02-10/19:39

Tycker detta är värt att dela :shock: :D

https://www.youtube.com/watch?v=v3O9vNi-dkA
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Långfärdsåkning - Lyssna och Se, vackert!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-10/20:28

Innan jag bröt höften, åkte jag långfärdsskridskor, men därefter har det inte blivit av - och jag åkte aldrig ensam.

Någon har sagt, att långfärdsskridskoåkning i medvind på glanskis är så nära tyngdlöshet man kan komma och fortfarande ha något fast under fötterna - och jag håller med. De gångerna finns kvar i minnet i decennier.

Långfärdsskridskoåkning har dessutom en annan, idag sällsynt fördel: Den kräver inte prylgalenskap. Man kan utan problem se ut som Stig-Helmer och åka på flera decennier gamla grejor - även om det naturligtvis finns produktutveckling även här.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Långfärdsåkning - Lyssna och Se, vackert!

Inläggav Peter Nordlund » 2018-02-11/08:33

Jag har själv nätt och jämt åkt "vanliga" skridskor, när jag var barn kom lite olika versioner (olika blad/skena)och jag var aldrig i närheten av att lära mig och bemästra det.
i början av 80 talet åkte jag rullskridskor och det var kul men så klart väldigt långt ifrån skridskor.
Och mer än så blev det inte förrän samma person som fick mig att ta hoj kort och köpa mc också berättade om långfärdsturer han och familjen gjorde och det verkade otroligt häftigt, som jag förstår är det betydligt lättare att lära sig långfärd än rink skrillor, har visst med skenas utformning eller nått, större anläggningsyta och mer likt en kort skida än en hockey skridsko? detta är gammal info iofs.

har dock inte provat ännu... :)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Långfärdsåkning - Lyssna och Se, vackert!

Inläggav HåkanH » 2018-02-11/15:19

Bror Gårdelöf skrev:Man kan utan problem se ut som Stig-Helmer och åka på flera decennier gamla grejor

Då kom jag osökt att tänka på min barndom!
När jag var i 10-15 årsåldern (på 60-talet) åkte jag en skidtävling, där jag vann ett par "långfärdskridskor"!
Jisses vilken dynga - Man skulle montera fast skena/platta på dåtidens pjäxor. Vad jag minns så satt de
inte kvar på pjäxen mer än 3-4 skär. :o
Jag tror inte jag gav det så många försök innan de hamnade på soptippen

Hittade en bild på nätet - vad jag minns såg de ut så här!
Antika långfärdskridskor.png
Antika långfärdskridskor.png (463.8 KiB) Visad 2194 gånger
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Långfärdsåkning - Lyssna och Se, vackert!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-11/16:03

Det där är inga långfärdsskridskor utan s k "halvrör", ungefär lika långa som ett par bandyrör och mycket riktigt avsedda att fästas på den sortens pjäxor, som var vanliga, när jag (vi?) var barn. Mina första skridskor var sådana, och de satt betydligt bättre på pjäxorna, än vad Du anger. Men jag minns fortfarande, när jag fick mina första "helrör" - hockeyrör - för att de var så mycket lättare - och naturligtvis också satt bättre på foten.

Riktiga långfärdsskridskor är betydligt längre, ungefär som femhjuliga in-line-rullskridskor, och de sitter bra på rätt sorts pjäxor/kängor. En klassisk modell (Gillbergs?) hade en rätt tjock träsula, och den fria meden var relativt låg. Felet med den konstruktionen var, att om det var snö på isen, gick det tungt.
Mina Mälarskridskor, inköpta i mitten av 1970-talet, har en tunn metallsula, vilket ger en högre med, som mycket lättare skär genom eventuell snö på isen.

I övrigt har Peter rätt. Hockeyrör har en med, som är svagt krökt, dvs en mycket liten del av skenan är i kontakt med isen. Det ger å ena sidan möjlighet att göra tvära svängar, vilket behövs i ishockey. Å andra sidan glider skenan "tungt" över isen.
Bandyrör har en rakare slipning, som inte medger lika tvära svängar, men som medger högre fart - och alla, som jämfört en hockeyrink med en bandyplan, förstår varför.

Långfärdsskridskor har avsevärt längre skenor, som bör vara helt raka undertill. Detta ger mycket låg friktion mot isen - men möjligheten till tvära svängar är usel. Det är ju inte heller avsikten. På långfärdsskridskor åker man som regel relativt rakt fram - eller i vida svängar. Tittar man på filmen, ser man ju, att varje skär är många meter långt - raka motsatsen till åkningen på en liten rink. Och jag skriver av egen erfarenhet, när jag påstår, att långfärdsskridskoåkning på glanskis i medvind en vacker dag är en sagolik, närmast magisk upplevelse.

En annan, självklar poäng med långfärdsskridskor, som fästs på pjäxor, är, att man kan ta av skridskorna och gå i land på någon lämplig ö för att äta medhavd matsäck - eller gå mellan närbelägna sjöar och göra en lång tur i flera etapper.

Något, som jag inte själv upplevt, är långfärdsskridskoåkning på Vättern, som i alla fall tidigare har sagts frysa till i varierande omfattning vart sjunde år. Vätterns vatten är så klart, att man kan se cirka 15 meter ner genom klar is - ett av få tillfällen, när man kan drabbas av svindel, medan man befinner sig på en stor, plan yta.

En kall vinter för några decennier sedan frös Bohuskusten, vilket är ovanligt. Ett gäng stockholmare, som hade möjlighet, åkte omedelbart till Strömstad(?) och startade söderut. De olika orternas hotell var - föga förvånande - stängda för säsongen, men de lyckades få en häpen hotellvärd att öppna - varpå han efter förfrågan ringde kollegor längre söderut och talade om för dem, att de skulle få gäster om en, två eller tre nätter - och att gästerna kom på skridskor! Detta hade ingen av hotellvärdarna varit med om förut. Jag minns inte, hur långt söderut de tog sig - men tror, att turen avslutades i Stenungsund eller Marstrand.

EDIT 20.05: Ett inslag i kvällens Rapport visade på ett alltför tragiskt sätt riskerna med att åka ensam. En mycket van långfärdsskridskoåkare, som alltid gjorde noggrann koll, innan han gav sig ut, drunknade i en ränna, som ett av Marinens fartyg skapat, och om vilken ingen information skickats ut. Hade åkaren haft sällskap, är det sannolikt, att den bakre av dem hunnit stanna i tid, kunnat kasta fram linan och på det sättet rädda färdkamraten.
Åklagaren har lagt ner förundersökningen av formaliaskäl. Utifrån inslaget har tydligen inget brott begåtts(!).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Långfärdsåkning - Lyssna och Se, vackert!

Inläggav HåkanH » 2018-02-12/00:00

Bror Gårdelöf skrev:Det där är inga långfärdsskridskor utan s k "halvrör"

Ja, det har du naturligtvis helt rätt i (är novis på detta område)!
Men ett par riktiga hockeyrör med tillhörande utrustning förärades jag med av mina föräldrar. Varför kan man
undra men det hade säkert att göra med att vi bodde i Timrå med dess hockeylag WÖ (Wifsta Östrands IF),
som det hette på den tiden. De flesta minns väl eller hört talas om Lennart Lillstrimma Svedberg!
Någon hockeyspelare blev jag dock aldrig, då jag saknade både talang och intresse!

Ursäkta mitt OT :oops:
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Långfärdsåkning - Lyssna och Se, vackert!

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-02-12/01:14

Peter Nordlund skrev:...som jag förstår är det betydligt lättare att lära sig långfärd än rink skrillor, har visst med skenas utformning eller nått, större anläggningsyta och mer likt en kort skida än en hockey skridsko? detta är gammal info iofs.

Nu var det ett tag sen jag åkte men jag tyckte det var väldigt likt rullskriskor och inte speciellt svårt. Finns säkert en hel del saker jag inte vet om att åka på långfärdsskriskor men svårt var det inte.

Vad som dock kräver en del färdighet är att veta var och när man INTE skall åka samt hur man hanterar när man själv eller nån annan går genom isen. Där är jag i princip fullständigt okunnig, det enda jag kan skryta med är att jag gjorde ett par isdubbar i träslöjden när jag var liten parvel. Vet dock inte var dom är idag.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Långfärdsåkning - Lyssna och Se, vackert!

Inläggav BrooklynS » 2018-02-12/07:20

Jo det är en härlig sysselsättning vid rätt förutsättningar!


Bild

Är det -26 kan det dock både knarra i isen och bli lite bitigt i kinderna.

Bild

Bottenviken fryser ju till och får vi vänta lite på snön är det julafton för skridskoåkare!
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Långfärdsåkning - Lyssna och Se, vackert!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-12/09:55

Man snubblar ofta på självklarheterna. Så även jag i detta fall. Som regel(?) finns en långfärdsskridskoklubb någonstans i närheten av där man bor, om den delen av landet erbjuder bra förutsättningar (= tillräcklig kyla och inte alltför ofta översnöade isar - långfärdsskridskoåkare älskar kalla, snöfattiga vintrar ;) ). Redan på 1970-talet hade Stockholms Skridskoseglarklubb över 5 000 medlemmar, om jag inte minns fel, och en gissning är, att de inte blivit färre.
Linköpings Långfärdsskridskoklubb - LLSK, med tidningen Medåkaren - är ett annat exempel, och jag antar, att Skid- och Friluftsfrämjandet på sina håll kan ha skridskosektioner. Vill man börja åka, är det MYCKET klokt att ta kontakt med klubben ifråga. De brukar vara välorganiserade och har nybörjararrangemang, där man får lära sig elementa - plus förstås, att när man då åker, är man en stor grupp, dvs om någon plurrar, finns hjälpen alltid nära till hands. Till det kommer samma fördelar, som när man åker hoj i grupp; man får nya, trevliga bekantskaper.

Självklarheter, när man ger sig ut på naturisar, är ispik (med vars hjälp man kan bedöma isens tjocklek och bärighet), isdubbar (som man själv kan dra sig ur vaken med), kastlina (som man kastar från säker is till den, som plurrat) samt en ryggsäck med ett komplett ombyte väl packade (dubbla plastpåsar, minst) kläder och handduk, så att man snarast efter plurrningen kommer ur de våta, bokstavligt talat iskalla kläderna och får på sig torrt. Mat och en termos med varm dryck är lika självklara.
Knäskydd (som kan tas ut hojkläderna!) är bra extrautrustning, eftersom man då kan slippa få ont, om man faller illa på isen.
Ryggsäcken skall ha grenrem, för då fungerar den som flytväst.

Åker man på detta sätt - med erfaren ledare - är risken för plurrning minimal för nybörjaren. Den, som löper störst risk att plurra, är förstås ledaren, som åker först. Om han/hon plurrar, skall det finnas en vice ledare utsedd, för påfrestningarna i samband med en plurrning kan vara sådana, att man inte har särskilt bra omdöme efteråt, utan då skall någon annan ta vid.

Jag gjorde också isdubbar i träslöjden, och jag tror i alla fall, att de fortfarande finns kvar bland den övriga utrustningen - men riktiga Hansa-dubbar sitter bättre kring halsen. Och där skall de finnas! INTE i någon ficka!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst