Sälja bil - hur gör man?

Sälja bil - hur gör man?

Inläggav Assar » 2018-02-17/08:49

Jag har jag bestämt mig för att sälja min Toyota Yaris 2006 eftersom jag i stort sett aldrig använder den, och inser att jag aldrig någonsin sålt en bil eller mc.
Så hur gör man?

Hur värderar man den?
Var annonserar man bäst?
Finns det nåt särskilt att tänka på när man säljer den?

Känner mig som en tonåring utan koll på hur världen fungerar ...
:oops:
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: Sälja bil - hur gör man?

Inläggav MichaelWa » 2018-02-17/08:58

Jag har sålt 2 bilar här vid årsskiftet och ja orkade tillslut inte med "alla" privatpersoner som skulle provköra/tänka osv.....
Tog beslutet att låta "ViKöperDinBil" ta hand om den tillslut, de går igenom/värderar/köper på direkten eller man har 5dagar och 50mil på sig om man vill ta deras bud/värdering.
Jag titta själv på Blocket för och få ett hum om pris och värdera på lite olika ställen, skillnaden på deolika värderingarna var försumbar.
Fd Imola
1:a gången m GS
MichaelWa
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 2004-05-02/21:04

Re: Sälja bil - hur gör man?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-17/09:13

Assar skrev: Var annonserar man bäst?
Finns det nåt särskilt att tänka på när man säljer den?

Vad gäller värdering, har jag egentligen inget att tillägga till ovanstående. Det skulle i så fall vara att kolla, vad Du skulle få i inbyte, om Du köper en ny Toyota - och sedan lägga på förslagsvis 10000:-(?).
Sedan är det som vanligt en förhandlingsfråga.
Blocket är väl Sveriges största annonseringssida(?).

EN särskild sak att tänka på, om spekulanten vill provköra, är att Du åker med - alternativt kräver hela köpesumman i kontanter som pant för bilen, när han/hon åker iväg på en provtur.
Lämnar Du frivilligt nycklarna till någon, och bilen försvinner, räknas det inte som stöld utan bedrägeri, och sådant täcker (nog?) inte försäkringen. Det uppvisade körkortet kan vara en förfalskning, så det räcker inte. Vederbörande kan t o m komma i en bil, som han/hon vill lämna i pant - varpå Du med tiden får klart för Dig, att den bilen (också) är stulen - och då får Du inte behålla den.
Dessutom prioriterar nog Polisen sådana fall rätt lågt, så sannolikheten, att Du får återse Din bil i oskadat skick torde vara minimal.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Sälja bil - hur gör man?

Inläggav BrooklynS » 2018-02-17/09:23

Blocket
Skriv en bra annons
Hantera spekulanter med omdöme.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Sälja bil - hur gör man?

Inläggav kirre777 » 2018-02-17/09:43

Bilpriser.se är bra för att få ett hum om bilens värde. Men det kan vara något opålitligt för såpass gamla bilar.

Kvarndammen/kvd kan åta sig att sälja bilen på uppdrag via auktion men de tar c:a 10.000:- i avgift så det är antagligen lite i överkant.

Sen finns det ju en toyotaklubb med en säljes-sektion. Där kanske du kan försöka. Tror ändå att blocket är där du kommer hamna till sist.

Vid försäljning kan du ta emot pengar via swish och ägarbytet gör man smidigast i transportstyrelsens app.
R1200GS -16
Användarvisningsbild
kirre777
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 2004-05-07/18:34

Re: Sälja bil - hur gör man?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-17/09:49

Det sista, som Christian tar upp, än nog så viktigt. Säljaren skall se till, att ägarbytet registreras. Om så inte blir gjort, står säljaren kvar som ägare - och kan bli ansvarig för eventuella bärgnings-/skrotningskostnader etc.
I övrigt gäller som vanligt, att "cash is king". Får Du betalt på elektronisk väg, så se till att flytta pengarna från det kontot till något annat, som köparen inte kan komma åt. Enligt vad jag tidigare läst här på Forum, lär det finnas sätt att "ångra ett köp" och ta tillbaka pengarna även efter en elektronisk affär - men finns inga pengar på kontot ifråga, lär det bli svårare.
Det är trist att konstatera, men det finns gott om bedragare där ute.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Sälja bil - hur gör man?

Inläggav Håkan » 2018-02-17/10:17

Bror Gårdelöf skrev: Enligt vad jag tidigare läst här på Forum, lär det finnas sätt att "ångra ett köp" och ta tillbaka pengarna även efter en elektronisk affär....

Nja, en banköverföring via internetbank, tar från några timmar till en dag att genomföras, under den tiden har kontoinnehavaren möjlighet att "ångra sig" och stoppa överföringen. En överföring via Swish, genomförs omedelbart mellan banker, och går inte att ångra.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Sälja bil - hur gör man?

Inläggav enhjuling » 2018-02-17/12:19

Har man samma bank t.ex. Swedbank går en internetbank-överföring mellan konton direkt och går inte att återkalla. Har man däremot olika banker så fungerar det som Håkan säger. Swish går alltid fram direkt.
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Sälja bil - hur gör man?

Inläggav Håkan » 2018-02-17/12:25

enhjuling skrev: Swedbank går en internetbank-överföring mellan konton direkt och går inte att återkalla...

Är du helt säker på det?
Mellan egna konton vet jag att det är så. Men mellan olika personer...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Sälja bil - hur gör man?

Inläggav Peter Nordlund » 2018-02-17/13:43

Jag läste ett tips på nätet om just säkerhet.

"Du är säkert van att identifiera dig med bank-id när du gör affärer på nätet. Nu kan du också be andra att legitimera sig och signera med bank-id. Tjänsten som har premiär idag, 15 november, heter min.ebox och är gratis att använda för både företag och privatpersoner. "

Artikel
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.692589/nu-kan-du-be-andra-visa-bankid-pa-natet

Hänvisar till
http://www.tellustalk.com/ebox/

Om tjänsten är seriös vet jag inte!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Sälja bil - hur gör man?

Inläggav enhjuling » 2018-02-17/20:25

Håkan skrev:
enhjuling skrev: Swedbank går en internetbank-överföring mellan konton direkt och går inte att återkalla...

Är du helt säker på det?
Mellan egna konton vet jag att det är så. Men mellan olika personer...


Jag har gjort så när jag köpt hoj och säljaren kollade direkt att pengarna kommit in. Det var Swedbank 2016, om andra banker gör så kan jag inte garantera men jag tror det i alla fall.
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Sälja bil - hur gör man?

Inläggav Håkan » 2018-02-17/21:56

enhjuling skrev:
Håkan skrev:
enhjuling skrev: Swedbank går en internetbank-överföring mellan konton direkt och går inte att återkalla...

Är du helt säker på det?
Mellan egna konton vet jag att det är så. Men mellan olika personer...


Jag har gjort så när jag köpt hoj och säljaren kollade direkt att pengarna kommit in. Det var Swedbank 2016, om andra banker gör så kan jag inte garantera men jag tror det i alla fall.

Mmm...
Så här kan man läsa på Swedbank, internetbanken.
"Om du vill att pengarna ska nå mottagaren så snart som möjligt ska du lämna fältet blankt och godkänna betalningen före klockan 10.00 en vardag. Godkänner betalningen efter klockan 10.00 en vardag får mottagaren betalningen nästa dag."
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Sälja bil - hur gör man?

Inläggav Thomas Stadin » 2018-02-17/22:20

Om både säljaren och köparen har Swedbank och överföringen görs mellan dessa konton sker den ögonblickligen.

När jag köper begagnat brukar jag först föra över 1:- till säljaren för att veta att alla parametrar med banköverföringen är rätt. Så snart som säljaren ser enkronan på sitt konto vet jag att det hela fungerar och att köpesumman kan överföras.
Om säljaren och jag inte har samma bank anlitas någon i säljarens eller min bekantskapskrets så att en "direktöverföring" kan ske. Vid något tillfälle var vi fyra pers som var involverade i en betalning. Det har alltid fungerat.

Jag har aldrig köpt något beg fordon som jag betalt via Swish men det borde ju också fungera så länge man kan höja överföringsspärren tillräckligt.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Sälja bil - hur gör man?

Inläggav Håkan » 2018-02-18/07:46

Thomas Stadin skrev:När jag köper begagnat brukar jag först föra över 1:- till säljaren...

Ett bra tips, tack. ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Sälja bil - hur gör man?

Inläggav Sven Lagerstrand » 2018-02-18/10:17

Sålde en bil jag hade haft i 9 år. La ut en annons på Blocket kl 9.05. 9.10 fick jag första sms:et "Vilket är ditt bästa pris kompis". Sedan ramlade det in ett antal missbud. Sedan ringde en grabb. Han behövde en kombi för de skulle få barn strax. Han och hans far dök upp och vid 12 tiden var bilen såld. Annonsen togs ner och jag meddelade intressenterna "Såld". Jag hade satt ett relativt högt pris. Prutade inte en krona. Dock hade jag betalt skatten för ett år och skickade med lite bra att ha saker.

Han betalade med Swish och så fort jag såg att pengarna kommit in på mitt bankkonto så fullföljde vi med ägarbytet hos Transportstyrelsen. Han fick nycklarna och jag kunde pusta ut.
Senast redigerad av Sven Lagerstrand 2018-02-18/19:15, redigerad totalt 1 gång.
Sven Lagerstrand
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2017-10-09/08:39

Re: Sälja bil - hur gör man?

Inläggav Buster » 2018-02-18/18:19

Det är ofta jobbigt att sälja bil på Blocket numer.
Särskilt om man råkar ha en Toyota av mindre modell... ojojoj....

Ofta får man sms innan Blocket ens meddelat att annonsen är ute!
...och alltid innehållande skambud eller möjligen en fråga om "bästa pris".

Jag har senaste tiden tiden svarat JA på skambud och allt liknande, men då kommer nästa lustighet... ingen varken svarar eller hör av sig...

Nä, att sälja bil på Blocket är tufft, särskilt om man har liten snål och driftsäker bil.


Håkan skrev:"Om du vill att pengarna ska nå mottagaren så snart som möjligt ska du lämna fältet blankt och godkänna betalningen före klockan 10.00 en vardag. Godkänner betalningen efter klockan 10.00 en vardag får mottagaren betalningen nästa dag."

Det är skillnad på betalning och överföring.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Sälja bil - hur gör man?

Inläggav Håkan » 2018-02-18/18:34

Buster skrev:
Håkan skrev:"Om du vill att pengarna ska nå mottagaren så snart som möjligt ska du lämna fältet blankt och godkänna betalningen före klockan 10.00 en vardag. Godkänner betalningen efter klockan 10.00 en vardag får mottagaren betalningen nästa dag."

Det är skillnad på betalning och överföring.

Jag tror er. :)
Men det finns ingen motsvarande informationstext om överföring. :?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Sälja bil - hur gör man?

Inläggav Buster » 2018-02-18/18:39

Överföring sker omgående inom samma bank.
Huruvida det går att ångra/annullera vet jag dock inte...
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Sälja bil - hur gör man?

Inläggav Lars Westman » 2018-02-20/11:22

Använder ni inte Swish? Det går att höja gränsen så det går att betala bilen med swish.

Köparen trycker på knappen i swishappen samtidigt som säljaren trycker på knappen i Mina Fordon-appen. Klart!
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Sälja bil - hur gör man?

Inläggav Magne » 2018-02-22/11:24

Vid försäljning vill köparen oftast prova fordonet. Det som är viktigt (iallafall för MC och Svedea) är att meddela försäkringsbolaget att du avser att sälja fordonet och att någon du inte känner kommer att prova fordonet. Fråga samtidigt vilka regler som gäller för just dig.

Och självklart, följ med!

Lycka till med försäljningen! Blir det uppgradering av hoj nu? ;-)
Magne Hansen
R1250GSA
Användarvisningsbild
Magne
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2007-07-29/01:00


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst