Sålda BMW 2017

Sålda BMW 2017

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-02-21/11:38

2017: 164153 sålda BMW-hojar.
Nytt rekord.

Styrelsebeslutet att göra BMW "sexigt" igen med nya modeller via introduktionen av BMW HP2 (2008) visade vara ett korrekt beslut.
(Även anledningen jag kör BMW i dag...)

Från stiltje runt 110000 sålda till stark medvind med över 160000 sålda under några få år är en succé.

Tittar man i BMW Groups årsrapport så slås man också över hur liten del hojarna är av BMW Group.
Det går riktigt bra ekonomiskt för hojarna, men BMW Group hade inte märkt mycket om hojar hade försvunnit från företagets intresse.
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2018-02-21/14:15, redigerad totalt 1 gång.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Sålda BMW 2017

Inläggav CG Arvidsson » 2018-02-21/12:30

Tror inte dom slutar med hojarna, det var ju trots allt där det började en gång i tiden på fordonssidan. Det var nära i slutet av sextiotalet att motorcykelproduktionen lades ner. Då kom ju den nya /5 serien som var ett stort steg framåt, samt att produktionen flyttades till Berlin. Det som är mest oroande är väl vad politiker och diverse myndigheter kan hitta på som kan påverka marknaden. Vad gäller teknikutvecklingen har man säkert fördelar från bilsidan. Tyvärr har vår svenska designer Ola Stenegärd slutat och gått till ett annat märke. Vi får hoppas att han inte tog alla pennorna med sig.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Sålda BMW 2017

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-21/13:08

Måns Ulveståhl skrev:Tittar man i BMW Groups årsrapport så slås man också över hur liten del hojarna är av BMW Group.
Det går riktigt bra ekonomiskt för hojarna, men BMW Group hade inte märkt mycket om hojar hade försvunnit från företagets intresse.

Vi får innerligt hoppas, att så mycket förnuft finns i företaget ledning, att man inte slutar satsa på en del av verksamheten, som går med god vinst, även om totalsumman inte är så stor inom hela företaget.
Dessutom är det rimligt att anta, att motorcyklarna är lite av reklampelare för företaget. Det än knappast en slump, att majoriteten av Europas poliskårer valt BMW:s motorcyklar. T o m Carabinieri i Italien åker ju BMW - förmodligen till icke så ringa förtrytelse för Moto Guzzi och Mandello del Lario.
I USA dominerar väl H-D fortfarande som polishoj, men en kollega, som var där nyligen på konferens, satt vid ett fik, när en hel skock MC-poliser på BMW-maskiner kom dit för att också ta en fikapaus.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Sålda BMW 2017

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-02-21/13:27

Har Ola slutat?
Det har jag missat.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Sålda BMW 2017

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-02-21/13:36

En annan sak värd att notera om man grottar ned sig i årsreovisningen; accessories och service.
Tillväxtområdet ligger definitivt inom tillbehör/accessories.
En stor slant kommer numera från alla tillval som kunderna kryssar i vid nyköp, och/eller köper som tillbehör från BMW:s eftermarknad.

Målet är >200000 sålda hojar år 2020.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Sålda BMW 2017

Inläggav Håkan » 2018-02-21/16:35

CG Arvidsson skrev: Tyvärr har vår svenska designer Ola Stenegärd slutat och gått till ett annat märke...

Det har gått mig förbi också... Är du säker?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Sålda BMW 2017

Inläggav CG Arvidsson » 2018-02-21/17:01

Det stod i en intervju med BMW Motorrads chef i sista numret av BMW Motorräder. Men det framgick inte var han flyttade till. För övrigt en bra artikel om deras framtidsplaner.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Sålda BMW 2017

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-21/17:57

Gissningsvis har någon av de japanska tillverkarna gett honom ett erbjudande, som varit svårt att motstå. Vi lär få veta vilken.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Sålda BMW 2017

Inläggav Thomas Stadin » 2018-02-23/13:15

CG Arvidsson skrev:Tyvärr har vår svenska designer Ola Stenegärd slutat och gått till ett annat märke. Vi får hoppas att han inte tog alla pennorna med sig.


Jösses! Nu blir man orolig. Om det är någon retroinspirerad tysk som tar vid så är det väl nästan säkert att treknapparssystemet för blinkersfunktionen återinförs rakt av över hela produktsortimentet :(
Alla vi som kör LC-modeller har ett körförbud och en återkallelse att se fram emot.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Sålda BMW 2017

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-23/13:35

Men den risken kan väl inte vara stor? Om Ola Stenegärd visat BMW något, är det väl kraften i att tänka nytt. Att då gå tillbaka till ett tidigare stadium - och "tänka gammalt" - måste vara kontraproduktivt. Problemet för företaget måste väl vara att hitta en värdig ersättare till Ola - och det är nog inte det lättaste.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Sålda BMW 2017

Inläggav Håkan » 2018-02-23/15:08

Thomas Stadin skrev: säkert att treknapparssystemet för blinkersfunktionen återinförs rakt av...

Om det ändå vore så väl. ;)
Blinkerssystemet är ju ett skäl till att jag behållt/kommer att behålla min R1200GS 2012.
Älskar knapparna som man når lätt med tummarna. :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Sålda BMW 2017

Inläggav Thomas Stadin » 2018-02-23/15:28

Håkan skrev:
Thomas Stadin skrev: säkert att treknapparssystemet för blinkersfunktionen återinförs rakt av...

Om det ändå vore så väl. ;)
Blinkerssystemet är ju ett skäl till att jag behållt/kommer att behålla min R1200GS 2012.
Älskar knapparna som man når lätt med tummarna. :D


Hur många tummar har du?

Den vänstra knappen har jag inget emot. Däremot "blinkersavstängningsknappen" som man ska trycka på med tummen samtidigt som man försiktigt släpper bromsen OCH ger mjuk och fin gas.
Det blir väldigt ryckigt vid högersväng i korsningar.
Jag undrar varför man just valde att ha tre reglage för blinkers. Om man ville ha ordning på analogin borde hojen varit försedd med åtta växelspakar, dvs 6 st för att lägga i de olika växlarna, en för att lägga i friläget samt en för att lägga ur växlarna. De skulle dessutom vara monterade på olika sidor av hojen.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Sålda BMW 2017

Inläggav BmwMats » 2018-02-23/15:35

Håkan skrev:
Thomas Stadin skrev: säkert att treknapparssystemet för blinkersfunktionen återinförs rakt av...

Om det ändå vore så väl. ;)
Blinkerssystemet är ju ett skäl till att jag behållt/kommer att behålla min R1200GS 2012.
Älskar knapparna som man når lätt med tummarna. :D


Har börjat vänja mig vid min gamle K75 efter 30 års körning av dylik blinkersknappshysteri med tre knappar :lol:
Undrar hur många gånger jag har tryckt på dessa knappar under dessa år, nu börjar det fastna, men det kanske inte är hojens fel utan undertecknad... :shock: :oops:

Till råga på allt "elände", så har även min Harley samma typ av blinkersknappar, dock inte återställningsknappen, utan den stänger av per automatik på ett bättre sätt än BMW'n.
BMW (K75) stänger av automatiskt efter en viss körsträcka eller tid OM hastigheten överstiger en viss fart.
Harley känner av på något sätt HUR fort man kör, sträcka och körförhållandet, acceleration eller liknande och när man rätar upp hojen efter en rondell eller sväng. Tycker det fungerar bättre det systemet, men jag har ännu inte lärt mig exakt hur det fungerar eller vilka parametrar som skall uppfyllas.

Min äldre BMW har ingen blinkers överhuvud taget, där är det armarna som gäller vid filbyte och korsningar ;)

Är det fler tillverkare som har liknande system med två/tre knappar för blinkersen ?
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Sålda BMW 2017

Inläggav BmwMats » 2018-02-23/15:36

Thomas Stadin skrev:...Om man ville ha ordning på analogin borde hojen varit försedd med åtta växelspakar, dvs 6 st för att lägga i de olika växlarna, en för att lägga i friläget samt en för att lägga ur växlarna. De skulle dessutom vara monterade på olika sidor av hojen.


:lol: :lol: :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Sålda BMW 2017

Inläggav Håkan » 2018-02-23/15:49

Thomas Stadin skrev:Hur många tummar har du?

Den vänstra knappen har jag inget emot. Däremot "blinkersavstängningsknappen" som man ska trycka på med tummen samtidigt som man försiktigt släpper bromsen OCH ger mjuk och fin gas.

Jag har automatiskt återgående blinkers på min MC. ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Sålda BMW 2017

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-23/15:57

Jag har ju treknappssystemet på min hoj och har inga problem med det - men har ärligt talat aldrig kunnat inse, varför det skulle vara bra, när man på ett alldeles utmärkt sätt kan åstadkomma alltihop med en knapp. Det känns som en reell motsvarighet till det påstått tyska uttrycket "Warum soll man etwas einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann?"

Men en kollega hittade onekligen en nackdel med det för tio år sedan. Han hade lämnat in sin R 1150 RS (eller vilken modell det nu var) för service och fick låna en demomaskin - en K 1200 R Sport. Det var en regnig dag, och när han skulle blinka höger ut ur en rondell, spann han loss(!) - av den lilla oavsiktliga vridningen på gashandtaget i samband med tryckningen med tummen. DET hade inte hänt, om cykeln haft enknappssystem.

Annars är väl det mer sannolika skälet till, att enknappssystemet nog blir kvar, att moderna BMW har så många fler knappar på styrhalvorna, att det räcker med en för blinkerfunktionen.

När vi ändå är inne på knappar: BMW anses ju i allmänhet ligga långt framme, vad gäller ergonomi och funktionstänkande, men när det gäller omkoppling mellan hel- och halvljus - och framför allt funktionen ljustuta - är min cykel inte alls bra. Man måste treva lite med vänster tumme för att faktiskt hitta omkopplaren, varpå ljustutningen blir en lite långsam och klumpig företeelse. Den klassiska ljustuteknappen, som manövreras med vänster pekfinger, är enligt min åsikt skyhögt överlägsen; lättare att hitta och mycket snabbare i funktionen. Så även i den detaljen har BMW gjort tillvaron onödigt bänglig. Inte för att det stör mig särskilt mycket, men ändå.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Sålda BMW 2017

Inläggav Buster » 2018-02-23/16:29

Håkan skrev:
Thomas Stadin skrev: säkert att treknapparssystemet för blinkersfunktionen återinförs rakt av...

Om det ändå vore så väl. ;)
Blinkerssystemet är ju ett skäl till att jag behållt/kommer att behålla min R1200GS 2012.
Älskar knapparna som man når lätt med tummarna. :D

Som de ofta sa "förr"... WORD!

Köpte ny cykel rätt nyligen och den hade en knapp... men är nöjd i övrigt så har inte haft funderingar på att byta.
Men... om treknappssystemet återkommer då finns ju skäl!
:)
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Sålda BMW 2017

Inläggav Thomas Stadin » 2018-02-23/16:32

Bror Gårdelöf skrev:... "Warum soll man etwas einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann?"


Är det BMWs nye chefsdesigner som du citerat?
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Sålda BMW 2017

Inläggav zoddri » 2018-02-23/16:47

BmwMats skrev:
Thomas Stadin skrev:...Om man ville ha ordning på analogin borde hojen varit försedd med åtta växelspakar, dvs 6 st för att lägga i de olika växlarna, en för att lägga i friläget samt en för att lägga ur växlarna. De skulle dessutom vara monterade på olika sidor av hojen.


:lol: :lol: :lol:


Det låter som en lösning från Sovjetiska militärfordon. "Det blir bättre så. Mer spakar är bra" :lol:

Kul också att det går bra för BMW. Men de har ju onekligen kikat mycket på HD, skulle jag säga. Nu ser det ut som att man kan gå och köpa sig en hel BMW-Motorrad-livsstil och få allt monterat och klart. Inte många märken som erbjuder det.
Och det är ju där de riktigt stora pengarna finns :)
BMW F650 -98
En cylinder räcker väl...?
zoddri
 
Inlägg: 88
Blev medlem: 2016-04-28/13:48
Ort: Umeå

Re: Sålda BMW 2017

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-23/17:01

Ducati är inte så dåliga de heller.

Någonstans har jag läst, att det japanska ordet för "lära sig" är detsamma som "imitera". Däri finns en given logik. Vill man göra något bra, studerar man någon, som är bra på just det - och lär sig.

Därifrån kan man gå vidare och utveckla själv. Så gjorde japanerna inom kameraindustrin - där Leica väl var det enda västtyska märke som överlevde (och Zeiss, vad gäller optik), när japanerna på mindre än ett årtionde blev helt dominerande under 1960-talet. "Därom kan jag ge besked, ty jag var med."
Till det kom förstås östtyska Practica, som erbjöd mycket kamera för pengarna.

Japanerna gjorde samma sak inom motorcykelindustrin. Yamahas första motor var en kopia av världens mest kopierade motor, DKW RT 125, och Hondas första fyrtaktare var uppenbarligen kopior av NSU:s motorer.

Hur det gick sedan, vet vi. Så om nu BMW insett, att det ligger stora pengar i eftermarknaden, är det väl bara bra. Företag drivs ju för att tjäna pengar - och sunda företag återinvesterar vinsten i produktutveckling, som förhoppningsvis kommer kunderna tillgodo.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Sålda BMW 2017

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-02-23/19:55

...och sedan kom Sydkorea.
Jag köpte min första CD-spelare från något okänt asiatiskt företag i slutet av 80-talet.
Något plastmög till kopia för en billig penning som enbart höll en kort tid.
Aldrig mer något köp från det företaget sa jag.
Företagets namn?
Samsung.

...och nu håller Kina på. "The Mother of all Kopior" :lol:
Vad vi har sett i dag är inget mot vad som komma ska.

...i bakvattnet ligger Indien och guppar.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Sålda BMW 2017

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-23/19:59

Stämmer bra. När jag var barn, talade man allmänt om "japansk skit" = usla kopior. Det var då.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Sålda BMW 2017

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-02-24/07:17

Måns Ulveståhl skrev:
...och nu håller Kina på. "The Mother of all Kopior" :lol:
Vad vi har sett i dag är inget mot vad som komma ska.

...i bakvattnet ligger Indien och guppar.


Du har mer rätt än du kanske anar.

BMW årsmodell 2018:

Motorn i nya F750/850 byggs av Loncin i Kina
Hela hojen när det gäller G310R/GS byggs i Indien

För övrigt och angående treknappssystemet så var ambitionen 1983 när det infördes en bättre ergonomi under körning. Tanken var att inte behöva lämna den normala handställningen för att blinka vilket är vad man behöver göra med enknappssystemet vid höger sväng med nedväxlingar.
Huruvida det lyckades i den ambitionen eller var 28 års prestige efter att ha provat det i verkligheten som höll det kvar i 30 år lämnar jag åt andra att spekulera i.
Ambitionen beskrevs i infomaterialet vid tiden för införandet men försvann efter någon tid.


Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Sålda BMW 2017

Inläggav BrooklynS » 2018-02-24/08:22

Det är väl inte första gången något som faktiskt är objektivt "bättre" tvingas överges till förmån för "det kunderna är vana vid" eller "branschstandard"...

BMW vill sälja hojar, och dessutom bredda kundgruppen. Det innebär att locka köpare från andra märken med nya modeller, mindre praktiska och långfärdsfähiga men mer sportiga, lättare, modebetonade osv. I detta ingår givetvis att inte skrämma bort kunder med annorlunda reglage osv.

"Treknappssystemet" för blinkers är riktigt bra då det är enkelt att manövrera med tjocka handskar och under inbromsning/koppling/växling (även om man naturligtvis kan vänta med blinkandet eller starta det innan) men glöm inte att BMW-s reglage innan 1979 medgav detsamma på ett enklare vis. DET är riktigt bra!
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Sålda BMW 2017

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-24/08:29

Intressant - och jag vet ju inte, hur den genomsnittliga enknappskonstruktionen såg ut vid den tiden. Min första hoj - Kawasaki EN 500, -90, hade ett halvdåligt enknappssystem, där man var tvungen att aktivt hitta medelläget mellan blinkerlägena - och det var lite knepigt. Ofta började man blinka åt andra hållet, för att knappen sköts förbi mittläget, innan man hittade rätt.
Min andra hoj, Honda GL 500 Silver Wing Interstate, -82, hade ett bättre utformat reglage, där tummen mycket tydligare kände, var mittläget var, så trots att den var äldre, var den lättare att hantera.
Och hoj nr 3, Aprilian, hade den moderna konstruktionen, där man över huvud taget inte förde knappen tillbaka till mittläget. Man tryckte in den med tummen, och så var det klart. Jag upplevde aldrig några olägenheter med detta och anser konstruktionen alltjämt vara den bästa, som jag hittills stött på.
Men efter tio år i sadeln på Sigurd har jag inget problem med treknappssystemet heller.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2018-02-24/10:01, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Sålda BMW 2017

Inläggav CG Arvidsson » 2018-02-24/09:45

Tacka vet jag att ta tur med min R60/2, då får man motionera armarna innan sväng. Kör ej i mörker och då slipper man blända av också. :roll:
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Sålda BMW 2017

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-24/09:54

Dessutom har väl de maskinerna låsningsfria bromsar?

Men går man för ett ögonblick tillbaka till tre- kontra enknappssystem, har jag uppfattat, att BMW - åtminstone officiellt - hävdade, att enknappssystemet infördes på nyare maskiner pga att det blivit så många andra knappar kring handtagen, att man behövde minska knappfloran i övrigt.
Huruvida det var det tyngsta skälet, eller om man såg detta som en "hedersam reträtt" från en egensinnig och omdiskuterad variant, är en annan fråga.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Sålda BMW 2017

Inläggav Allan Ericsson » 2018-02-24/10:24

Det har visst blivit knorr på tråden. Jag kan inte låta bli att haka på!

Jag säger: Den R75/5 -72 som jag ägde i många år hade den bästa blinkerskonstruktionen som jag träffat på hittills.
- Den manövrerades med vänster hand.
- Binka höger: För tummen uppåt
- Blinka vänster: För tummen nedåt
- Avsluta: Tryck in.
Edit: Det var tvärs emot! Blinkersknappen satt på höger sida.
Det viktiga= Man manövrerar inte med tummens yttersta led utan med tummens innersta led, dvs. den som sitter vid mellanhanden. Då blir man inte så beroende av att man måste orka knöla till de alltför tjocka handskarna med hjälp av tummens yttersta led. Dessutom kan man ju måla knapparna gula, så att man hittar dem, när man flyttar blicken från trafiken och tittar ner på styret. Man har ju gott om tid på sig!

Den sämsta konstruktionen är den treknapparslösning som sitter på min R1200GS -10. Jag ser framför mig en ergonom, som aldrig kört mc utan bara tänkt: Det måste vara mest logiskt att reglera högerblick med höger hand och vänsterblink med vänster hand, på samma sätt som man ger tecken med armen/handen när man är ute i trafik med sin trampcykel.

Mitt problem med denna lösning blir uppenbar för mig, när jag skall ta mig igenom en pytteliten cirkulationsplats, där trafikflödet är intensivt. Jag måste klara av att både hastighetsreglera för att hålla önskad kurs och att hastighetsreglera relativt framförvarande fordon samtidigt som jag måste öppna höger hand för att komma åt blinkersreglaget. Det blir för mycket på en gång. Jag måste välja bort något, vilket blir att blinka ut ur cirkulationsplatsen.
Senast redigerad av Allan Ericsson 2018-02-24/20:33, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Sålda BMW 2017

Inläggav Allan Ericsson » 2018-02-24/10:42

CG Arvidsson skrev:Tacka vet jag att ta tur med min R60/2, då får man motionera armarna innan sväng. Kör ej i mörker och då slipper man blända av också. :roll:

Hur gör du i de små cirkulationsplatserna? Hinner du ge tecken med höger arm?
(Av någon anledning så frestas jag att ibland komplettera blinkandet med en gammaldags men tydlig armsignalering, speciellt om jag har ett stort och skrymmande fordon bakom mig.)
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Sålda BMW 2017

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-24/11:30

Allan Ericsson skrev:Jag måste klara av att både hastighetsreglera för att hålla önskad kurs och att hastighetsreglera relativt framförvarande fordon samtidigt som jag måste öppna höger hand för att komma åt blinkersreglaget. Det blir för mycket på en gång. jag måste välja bort något, vilket blir att blinka ut ur cirkulationsplatsen.

Där ser man enkelt, hur olika vi är. Jag har aldrig upplevt den situationen som problematisk över huvud taget. Högertummen hittar blinkerknappen - och avstängningsknappen - utan att jag behöver röra handen i övrigt.
Att däremot slå på eller av handtagsvärmen respektive skifta mellan halv- och helljus kräver, att greppet om handtaget ändras lite - men som regel finns ju tid till det.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Sålda BMW 2017

Inläggav Allan Ericsson » 2018-02-24/12:24

Det är inte så enkelt att uppfylla skrivna standarder och dessutom få det hela att fungera för majoriteten av de tilltänkta kunderna/användarna. Jag vet av egen erfarenhet att det inte är lätt fixat att få en 150kg tung amerikan att bli nöjd med en konstruktion som skall uppfylla krav enligt skaderisksstandarder som utgår från kroppsvikter på 55 kg (= lätt person) och 90 kg (=tung person). Amerikanen får naturligtvis inte heller utsättas för skador och inte heller den 55 kg lätta kvinnan. Jag tar viktsuppgifterna ur minnet. De kan vara något kilo fel.) => Jag undrar om min högerhandstumme ligger inom BMW-ergonomernas krav på en tummes rörlighet. Dessutom: Jag undrar om det finns standarder som föreskriver att blinkersreglaget skall kunna manövreras utan att man behöver öppna handen. Jag är nog alltför avvikande för att på köra min BMW!:(
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Sålda BMW 2017

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-24/14:14

Dock kan vi rimligen konstatera, att oavsett reglagekonstruktion är det bättre med blinkers än utan - även om det finns folk, som har motsatt åsikt.

När japanerna kom med blinkers och elstart på motorcyklarna för ett halvsekel sedan, fanns inte så få purister, som ansåg, att detta var onödigt bjäfs. Handsignalering hade varit självklart - och en motorcykel skulle kickas igång!

Jag har skrivit om det förr: Einar " Motala-Linkan" Lindqvist debuterade som speeedwayförare 1925 och var aktiv in på 1960-talet inom olika mc-sporter. Dessutom gjorde han åtskilliga resor till Italien och köpte diverse udda hojar, som numera - liksom hans prissamling - kan beses på Motala Motormuseum, dit han naturligtvis hade livstids fribiljett.
Han körde motorcykel "ända in i kaklet". Vid 89 års ålder hade han tagit en sväng och körde förbi muséet, vilket fick folk där att konstatera, att han köpt ny hoj. Orsaken var, att han fått en höftprotes, och läkaren hade avrått honom från att kicka, så han hade köpt sitt livs första hoj med elstart!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Sålda BMW 2017

Inläggav mille » 2018-02-24/16:30

Tre knappar är ju lite krångligt...på min r100rs var det bara en...uppåt för vänster och neråt för höger...där gick nog form före funktion då reglagen var liksidiga på både höger och vänster sida ...eller var det uppåt för höger och nedåt för vänster...eller var det uppåt.............
mille
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2006-09-23/20:55

Re: Sålda BMW 2017

Inläggav BrooklynS » 2018-02-24/17:27

Hur enkelt som helst: På höger sida sitter blinkersreglaget, på vänster sitter hel-/halvljusomkopplaren. Blinkersreglage upp = vänster, blinkersreglage ned, höger. Intuitivt och enkelt.


Brooklyn Garage
Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Sålda BMW 2017

Inläggav Allan Ericsson » 2018-02-24/20:36

BrooklynS skrev:Hur enkelt som helst: På höger sida sitter blinkersreglaget, på vänster sitter hel-/halvljusomkopplaren. Blinkersreglage upp = vänster, blinkersreglage ned, höger. Intuitivt och enkelt.


Brooklyn Garage
Buy quality, cry once

Man kan undra varför denna välfungerande lösning inte fick leva vidare. Jag undrar om det var någon standard för reglagen som kom i vägen.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Sålda BMW 2017

Inläggav Allan Ericsson » 2018-02-24/20:41

Bror Gårdelöf skrev:
Allan Ericsson skrev:Jag måste klara av att både hastighetsreglera för att hålla önskad kurs och att hastighetsreglera relativt framförvarande fordon samtidigt som jag måste öppna höger hand för att komma åt blinkersreglaget. Det blir för mycket på en gång. jag måste välja bort något, vilket blir att blinka ut ur cirkulationsplatsen.

Där ser man enkelt, hur olika vi är. Jag har aldrig upplevt den situationen som problematisk över huvud taget. Högertummen hittar blinkerknappen - och avstängningsknappen - utan att jag behöver röra handen i övrigt.
Att däremot slå på eller av handtagsvärmen respektive skifta mellan halv- och helljus kräver, att greppet om handtaget ändras lite - men som regel finns ju tid till det.

Trycker jag handen mot bordet, så kan jag bara lyfta tummen ca en centimeter uppåt. Är jag ett unikum? Som inte skall gnälla över treknappslösningen?
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Sålda BMW 2017

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-24/20:46

Det där var före min tid på hoj - men det är första gången jag hört talas om, att blinkerreglaget suttit på höger styrhalva.
Att engelska, italienska och i alla fall en del svenska hojar (Silverpilen) kunde ha växelpedalen på höger sida fram till 70-talet, visste jag. Inhemska indiska Royal Enfield hade det in i detta millennium (fortfarande?) - och med ettan uppåt. Jag hörde en svensk, som åkt med Himalaya Bike Tours, berätta om sin resa på hyrd Royal Enfield. "Om Ni visste, hur många gånger jag växlade upp, när jag skulle bromsa!"
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Sålda BMW 2017

Inläggav Buster » 2018-02-24/21:42

Rätt kass egentligen att de inte lyckats integrera blinkers med navigatorn... åker man enligt inlagd/framräknad rutt vet den ju vart man skall.
Nollknappsblinkers
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Sålda BMW 2017

Inläggav Allan Ericsson » 2018-02-24/21:47

Bror Gårdelöf skrev:Det där var före min tid på hoj - men det är första gången jag hört talas om, att blinkerreglaget suttit på höger styrhalva.
Att engelska, italienska och i alla fall en del svenska hojar (Silverpilen) kunde ha växelpedalen på höger sida fram till 70-talet, visste jag. Inhemska indiska Royal Enfield hade det in i detta millennium (fortfarande?) - och med ettan uppåt. Jag hörde en svensk, som åkt med Himalaya Bike Tours, berätta om sin resa på hyrd Royal Enfield. "Om Ni visste, hur många gånger jag växlade upp, när jag skulle bromsa!"

Jag tyckte faktiskt att det var mer naturligt att jobba "diagonalt", dvs. att vänster fot och höger hand samarbetade vid bromsning. Det gav en bättre stabilitet i kroppen. Hur gör du när du skall trycka hårt med höger hand. Vilken fot trycker du ifrån med?
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Sålda BMW 2017

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-24/22:38

Skriver vi om inbromsningar, är det förstås höger fot, för jag har aldrig kört vänsterbromsat/högerväxlat i hela mitt liv.
Innan jag köpte Sigurd - och alltså inte hade delintegralbromsar - var det en lätt dutt på bromspedalen, så att cykeln "satte sig", följd av mjuk men efter behov allt kraftigare indragning av bromshandtaget.
Med Sigurds bromssystem spelar det ju ingen större roll, men de gamla reflexerna sitter i, så pedalen används fortfarande.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Sålda BMW 2017

Inläggav Inge K. » 2018-02-24/22:41

Sånn var det:

Bryter.jpg
Bryter.jpg (36.31 KiB) Visad 9191 gånger


Deretter japsevarianten, også på høyre side....så kom tre knapp systemet.

Forandring fryder :D
Användarvisningsbild
Inge K.
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2008-10-07/00:43

Re: Sålda BMW 2017

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-02-26/14:37

En artikel från 2015 förvisso, men fortfarande intressant och aktuell.

https://www.dagensanalys.se/2015/02/all ... ch-analys/
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Sålda BMW 2017

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-26/15:31

Förhoppningsvis är han en bättre analytiker än skribent, för dels skriver han usel svenska, och dels begriper han uppenbarligen inte, vad han skriver om! Jag kan inte tro, att man på BMW ansåg, att "segmentet för R nineT inte fanns", eller hur det nu uttrycks i artikeln. Såväl engelska som japanska - och naturligtvis amerikanska - tillverkare har ju surfat på en retrotrend i ett par decennier! Och helt utan omvärldsanalys är man knappast på BMW! Hela Triumphs twinsegment ligger ju där, liksom de japanska muskelhojarna, som skall se ut som 80-talsmaskiner, medan de är tekniskt moderna. Guzzi är ett annat exempel, som lanserat "moderna gammelhojar" - och så vidare.

Vad jag kan tänka mig är, att ingen på BMW (utom möjligen Ola Stenegärd själv?) kunde föreställa sig, vilken succé R nineT skulle bli - men den sortens överraskningar kan man onekligen ta med bibehållen fattning.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst