"Icke-samtal"

"Icke-samtal"

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-25/15:05

Jag är väl inte den ende, som råkar ut för, att mobilen ringer, och när jag svarar, kommer det genast en upptagetsignal! Då slår jag förstås bort "samtalet", som alltså varar i någon sekund. När jag sedan tittar på det uppringande numret, har det en landskod - nu senast +248, vilket efter en koll visade sig vara Seychellerna.
Att det är något lurt med dessa uppringningar förstår jag, men vad?
Än så länge har jag i alla fall inte fått någon absurt hög telefonräkning.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: "Icke-samtal"

Inläggav Assar » 2018-03-25/16:22

Bror Gårdelöf skrev:Jag är väl inte den ende, som råkar ut för, att mobilen ringer, och när jag svarar, kommer det genast en upptagetsignal! Då slår jag förstås bort "samtalet", som alltså varar i någon sekund. När jag sedan tittar på det uppringande numret, har det en landskod - nu senast +248, vilket efter en koll visade sig vara Seychellerna.
Att det är något lurt med dessa uppringningar förstår jag, men vad?
Än så länge har jag i alla fall inte fått någon absurt hög telefonräkning.

Tanken är att du ska ringa tillbaka på ett "missat nummer" och på det sättet generera inkomster till den som äger numret.
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: "Icke-samtal"

Inläggav Sahlin » 2018-03-25/16:26

Verkar som det är något liknande som de klassiska "Somaliaringningarna" som höll på för något/några år sedan. De ringer upp och lägger på i stort sett direkt eftersom de vill att du ska ringa tillbaka p.g.a. nyfikenhet. Det är då det blir riktigt dyrt. Spärra numret i mobilen så blir du av med dem.Tror däremot inte att du belastas så länge du inte ringer tillbaka. De ringer ju medvetet till Sverige och då kan man inte plocka något av den som tar emot samtalet.

Personligen svarar jag aldrig på nummer som jag inte vet var de kommer ifrån och sedan googlar jag på numret och oftast är det någon form av humbug. Inte alls sällan från de s.k. Windows-bluffarna i bl.a. Indien.
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: "Icke-samtal"

Inläggav CG Arvidsson » 2018-03-25/16:33

Jag har de senaste dagarna blivit uppringd från ett mobilnummer i London. Ingen säger något i andra änden. Nu har jag fått förklaringen på detta. Men dom har fått höra min version av fula ord på engelska.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: "Icke-samtal"

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-25/16:49

Då var det ungefär, som jag trodde.
Intressant, att det alltså går att tjäna pengar på sådant. Om jag ser ett missat nummer i telefonen, och det inte finns något meddelande i mobilsvaret, ringer jag naturligtvis inte tillbaka - än mindre, när jag får "upptagettutningar" i örat!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: "Icke-samtal"

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-03-25/17:09

Vem vet vad du missar Bror, du kanske har en Western Union check värd flera miljoner kr från någon avlägsen släkting som ligger och väntar på ditt samtal? :D
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: "Icke-samtal"

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-03-25/17:11

Jag skulle rekommendera att inte ens svara på samtalet. Tel# lyser ju upp på displayen.
Något okänt utlandsnummer? Svara inte.
Det finns fall där det räckte att svara för att din telefonräkning skulle börja debiteras.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: "Icke-samtal"

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-25/17:33

Jo - jag borde vara stormrik vid det här laget, för min jobbmailadress har uppenbarligen ett sämre spamfilter än min privata. Jag har fått många mail om mångmiljonarv från någon för mig helt okänd släkting de senaste åren - ofta "från en engelsk advokat" - men den sortens e-pistlar åker i den elektroniska papperskorgen direkt. Det går åtminstone fort att slänga eländet.
Och tack för tipset att inte ens svara. Jag har gjort det per automatik hittills, men nu är det slut med det.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: "Icke-samtal"

Inläggav Olof Eriksson » 2018-03-25/18:16

Måns Ulveståhl skrev:Det finns fall där det räckte att svara för att din telefonräkning skulle börja debiteras.

Detta är en myt Måns. Dock finns det en halvsanning i den.
Om du är utomlands idag (utanför EU). Kan det tillkomma en kostnad. Men i Sverige så kan du inte få en kostnad om någon ringer dej! I regel är dom slipade på andra sidan så du blir blåst. Men inte via din teleoperatör.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: "Icke-samtal"

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-03-25/22:14

Kan rekommendera appen Truecaller - den detekterar och varnar för "farliga" nummer när det ringer.
Finns för både iPhone och Android.
Den tar även hand om samtal från telefonförsäljare/callcenters, som inte respekterar att man har "Nix:at" sitt nummer.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: "Icke-samtal"

Inläggav Sahlin » 2018-03-25/22:40

Olof Eriksson skrev:
Måns Ulveståhl skrev:Det finns fall där det räckte att svara för att din telefonräkning skulle börja debiteras.

Detta är en myt Måns. Dock finns det en halvsanning i den.
Om du är utomlands idag (utanför EU). Kan det tillkomma en kostnad. Men i Sverige så kan du inte få en kostnad om någon ringer dej! I regel är dom slipade på andra sidan så du blir blåst. Men inte via din teleoperatör.

Helt rätt. Det dyker upp sådana här (skit)varningar med jämns mellanrum på Facebook och det stämmer inte alls. Däremot är det helt korrekt som du skriver om utlandet.

https://www.metro.se/artikel/nej-du-m%C ... lefonen-xr
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: "Icke-samtal"

Inläggav Thomas Stadin » 2018-03-25/23:11

För några år sedan skickades det ut falska fakturor där det fanns en påstådd skuld och folk blev såklart förbannade.
På fakturan fanns ett telefonnummer och de som ringde upp för att bestrida fakturan hamnade inte hos kundtjänst. Numret var svenskt och det var ett sk betalnummer.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: "Icke-samtal"

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-03-26/00:03

Gunnar Elmgren skrev:Kan rekommendera appen Truecaller - den detekterar och varnar för "farliga" nummer när det ringer.
Finns för både iPhone och Android.
Den tar även hand om samtal från telefonförsäljare/callcenters, som inte respekterar att man har "Nix:at" sitt nummer.

Truecaller är bra, men det verkar inte ta hand om samtalen från London och, i alla fall en gång i mitt fall, Kanada.

Dom börjar bli lite störande många, dom där "samtalen". Skulle inte drömma om att ringa tillbaka. Jag har i.o.f.s. en del vänner i London med omnejd men om dom ville mig nåt skulle dom ringa igen.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: "Icke-samtal"

Inläggav Assar » 2018-03-26/05:54

Den som installerar Truecaller och har mina kontaktuppgifter i sin telefon får gärna radera alla mina kontaktuppgifter från kontaktlistan först. Det är kanske en bra app för användaren, men samtidigt så snor den väl all information i mobilens kontaktlista? Om nån vill lämna ut alla sina egna kontaktuppgifter till Truecaller så är det helt okej, men mina egna vill jag gärna bestämma själv vilka jag lämnar ut dem till.
:?
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: "Icke-samtal"

Inläggav Olof Eriksson » 2018-03-26/05:56

Fler och fler ringer numera från sin dator. Och då blir det inget 070 eller ett traditionellt riktnummer, ofta börjar det på 010. Och då svarar ganska många inte.

Vad det beror på har jag ingen bra förklaring till. Men skumt är det. För då jag 20 sekunder senare ringer via mobilen så svarar dom ganska ofta.

Om dom visste att många myndigheter numera har 010 nummer. Kan ju vara akut karaktär på samtalet. Men kanske pga av felaktig info på FB mm svarar man inte.

Har även märkt att de som kör med dessa appar också gör roliga beslut ibland. Då som i mitt fall pekar mitt telefonnummer till huvudkontoret i Solna. Fastän jag jobbar i Sundsvall. Och när jag påpekar till vänner som aldrig svarar får man roliga förklaringar. Typ: Den enda från Solna jag känner är ju Jerry Williams. Och varför ringer han mej? Bäst jag inte svarar....
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: "Icke-samtal"

Inläggav Olof Eriksson » 2018-03-26/06:00

Assar skrev:Den som installerar Truecaller och har mina kontaktuppgifter i sin telefon får gärna radera alla mina kontaktuppgifter från kontaktlistan först. Det är kanske en bra app för användaren, men samtidigt så snor den väl all information i mobilens kontaktlista? Om nån vill lämna ut alla sina egna kontaktuppgifter till Truecaller så är det helt okej, men mina egna vill jag gärna bestämma själv vilka jag lämnar ut dem till.
:?
Läste att just Truecaller inte snornågot alls. Dom tar betalt för appen och lever gott på bra renommé. Men många appar vill att du skickar in vems nummer du ringt/svarat på. Om den inte är registrerad. Trist för de som har självmant valt att inte göra numret publikt.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re:

Inläggav Assar » 2018-03-26/06:48

Olof Eriksson skrev:Läste att just Truecaller inte snornågot alls. Dom tar betalt för appen och lever gott på bra renommé.

Bra!

Olof Eriksson skrev:Men många appar vill att du skickar in vems nummer du ringt/svarat på. Om den inte är registrerad. Trist för de som har självmant valt att inte göra numret publikt.

Japp. Plus att väldigt många appar kräver åkomst till din kontaktlista, även i fall där det inte är nödvändigt för appens användarfunktion.
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: "Icke-samtal"

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-26/09:57

Kvar står väl dock, att om någon faktiskt vill mottagaren något (annat än att sno vederbörande på pengar), lämnas ett meddelande i mobilsvaret. Alternativt skickas ett sms, ifall kontakt inte uppnås.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst