Hur tänkte de nu?

Hur tänkte de nu?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-25/19:22

Eftersom Gunnar låst tråden "Vad fick dig att inte le idag", skapar jag en ny, som garanterat inte har med partipolitik att göra, men som skulle ha passat under rubriken ifråga.
Hustrun och jag sitter på en restaurang, när en kille i yngre tonåren började spela Maple Leaf Rag på barens flygel - och sedan fortsätter med diverse annan musik. Vi har båda hört bättre versioner, men han stör rimligen ingen.
Kort efter att han börjat spela, sätter folket i baren igång ställets högtalaranläggning, som naturligtvis levererar helt annan musik! Resultatet blir milt uttryckt inte njutbart!
Hur farao tänker den, som gör något sådant? Vill man inte, att killen skall spela, går man rimligen fram och säger till honom - man sätter inte på annan musik "som konkurrens"! Den idén kan bara någon, som är totalt omusikalisk, komma på.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hur tänkte de nu?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-04-25/20:29

Eftersom svenskar numera kännetecknas genom bärandet av lättkränkthetens rosa luva så är det kanske ett mer modernt populistiskt könsneutralt korrigerat konfliktundvikande sätt att säga du suger? :mrgreen:
(Se där. Jag nämnde inte ordet "politik" någonstans)
Varken ni eller pianospelaren själv kan ha uppskattat detta.

Småsaker inkluderas när ett omdöme ska ges av er gäster.
Synd att amatörmässighet som denna kan förstöra helhetsintrycket för restaurangen.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Hur tänkte de nu?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-01/11:26

Det ironiska är, att detta hände i Danmark! Danskarna anses - rätt eller fel - vara mindre konflikträdda än vi svenskar, men av det märktes inget här.
Det är ju möjligt, att ljudanläggningen sattes på av någon förinställd automatik, men då hade det varit världens enklaste sak att vrida ner den manuellt. Grabben spelade inte alls uselt, och har en trettonåring stake nog att sätta sig vid en barflygel och exekvera lite musik (som alltså inte är planlöst klinkande) förtjänar han uppmuntran - inte motsatsen!

(En avlägsen parallell är, att redaktören till den lärobok, som är min specialitets "bibel", Ronald D Miller, läste medicin, försörjde han sig som barpianist. Såvitt jag vet, lever han fortfarande, och när The American Society of Anesthesiologists kongressar händer alltjämt, att Miller slår sig ner vid flygeln. Ingen skulle då komma på tanken att slå på någon ljudanläggning!)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Micce1980 och 1 gäst