av Bror Gårdelöf » 2018-06-26/19:47
Till det kommer, att hon naturligtvis också skall lära sig att stanna på en viss plats - exempelvis en tom parkeringsruta - och sedan köra till och stanna på en annan ruta, som kräver ett par svängar, så att hon lär sig, var både fram- och bakvagn befinner sig, och hur de beter sig. Jag minns, hur det var att lära en av sönerna, att när han skulle parkera mellan två bilar, som stod vinkelrätt mot vår färdriktning, måste han köra med bilens front en aning "förbi" luckan mellan bilarna för att "få med sig häcken", så att bakre delen av bilens sida inte skrapade i bilen bredvid, utan bilen hamnade rätt i rutan - och så vidare.
När jag skrev om ytterligt allvarliga konsekvenser ovan, tänkte jag inte i första hand på, vad Ni själva inne i bilen kan råka ut för, utan att Ni kan skada - eller döda - andra, om hon sätts i för krävande situationer för tidigt. Skulle det hända, blir Du som handledare rimligen ställd inför rätta, för det är Du, som "kör" bilen. Värre ändå är förstås, att om en annan människa skadas allvarligt eller dödas, tvingas man bära detta med sig resten av livet - och det är en situation, som man verkligen inte vill uppleva!
Slutligen(?) är nog ett antal lektioner med en trafiklärare en god investering. Även vi, som kört prickfritt i decennier kan ha lagt oss till med en del ovanor, som skulle kugga oss vid en uppkörning. Trafiklärarna, däremot, vet ju vilka krav, som ställs vid uppkörning.
När jag var handledare åt en yngre tjej, som skulle ta mc-kort, sade jag uttryckligen till henne: "Det jag kan erbjuda Dig är mängdträning på väg, i trafik. För kraven på, vad Du skall kunna vid uppkörningen, är trafikläkarens ord och träning i körgård viktiga - och säger han något annat än jag, skall Du lyssna på honom."
Sedan är det en annan sak, att hon körde, som om hon fötts på en hoj - och klarade lappen på första försöket.