Att vara handledare för B-körkort, upplägg?

Att vara handledare för B-körkort, upplägg?

Inläggav zoddri » 2018-06-25/20:11

Tänkte att det kan finnas någon här som gjort det så testar fråga :)
Min sambo har inte ens mopedkörkort och vi har nu bestämt oss för att verkligen testa vad förhållandet håller för och börja övningsköra. :shock:

Hon har exakt noll erfarenhet av att köra bil. Aldrig någonsin suttit bakom ratten på ett fordon.
Så det blir ju att börja med det mest grundläggande, hur får man en bil i rörelse och hur får man stopp på den. Få en känsla för hur mycket man behöver trycka på pedaler och vrida på ratten och sådär.

Så i något skede måste vi ju ut bland andra trafikanter. Är det bara att försöka hitta bra områden och smyga runt på tider när det inte är så mycket folk i rörelse? Hur lade ni upp såna grejer och "ökade svårighetsgraden"?
Kasta folk till hajarna och hoppas de simmar fort?

Nej, vi har inte hunnit gå handledarkursen ännu så jag kan inte hänvisa till det :)

Men alla tips och funderingar är uppskattade!
BMW F650 -98
En cylinder räcker väl...?
zoddri
 
Inlägg: 88
Blev medlem: 2016-04-28/13:48
Ort: Umeå

Re: Att vara handledare för B-körkort, upplägg?

Inläggav F800åkare » 2018-06-25/20:47

Öva koppling hemma, när hon kan det så tar hon några lektioner på körskolan då det kommer till att testa ute i trafik.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Att vara handledare för B-körkort, upplägg?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-06-25/20:56

"IKEA:s parkering, när det är stängt" - dvs någon stor, tom, helst asfalterad yta är bra att börja på. Då kan hon i lugn och ro hitta draglägen, köra iväg, stanna, göra om manövern, växla etc utan överhängande risk att köra på vare sig folk, fä, fordon eller stolpar.

Nästa steg kan vara gator i ett industriområde under en helg, när det är lugnt där. Bra att träna på att närma sig korsningar etc.

När Du och hon känner, att hon behärskar grunderna, är en glest trafikerad, inte för smal väg bra - varpå Ni ökar på svårighetsgraden stegvis.

"Att kasta någon i sjön för att se, om vederbörande kan simma" anser jag vara ett extremt dåligt råd, om man inte har dubbelkommando i bilen. Det kan sluta med synnerligen allvarlig förskräckelse.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Att vara handledare för B-körkort, upplägg?

Inläggav Sahlin » 2018-06-25/22:40

Kan bara hålla med Bror angående hans tips. Kan även gör lite tilläg om beteendet som handledare. Jag var handledare åt mina två döttrar för bil för ca: 10 år sedan och har nu även varit handledare åt min kära hustru när hon tagit MC-kort. Hon hade inte ens kört en växlad moped när hon började övningsköra med MC och det tar sin lilla tid innan allt sitter där det ska. Vi började förra våren och har envist tragglat på och i förra veckan fick hon sitt kort.

Mitt råd är alltså att alltid vara lugn och absolut inte hetsa upp sig samt låta det ta den tid det tar. Förklara saker på ett enkelt sätt, t.ex. hur koppling och växling fungerar och varför det fungerar som det gör. Inget tekniskt "mumbo-jumbo" utan mer pedagogiskt och enkelt.

Är det problem med något speciellt så ha tålamod och försök igen och igen och igen. Om man märker att det håller på att hända något farligt i trafiken så skrik för guds skull inte utan höj istället rösten till en någorlunda "myndig" stämma och säg till. Då får de inte panik och kanske trampar på fel pedal...

Lycka till och ta det lugnt :)
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Att vara handledare för B-körkort, upplägg?

Inläggav zoddri » 2018-06-26/19:25

Tack för tipsen, uppskattas!
Och för att lugna läsare, jag var inte seriös med att slänga ut henne i komplicerade situationer och se vad som händer. Hade varit en grej med dubbelkommando men ja, jag vill helst komma levande ut detta. Och då räknar jag mer fler potentiella dödsorsaker än trafikolyckor.. :shock:

Just att hetsa upp sig över saker tror jag är det som kommer att bli svårast. Jag är oroväckande lugn för det mesta men är lite rädd för att hon kan hetsa upp sig och göra småsaker till enorma dealbreakers. Hon har ju som fortfarande åsikten att det är livsfarligt att köra bil.
(åka bil är däremot lugnt, hon har till och med åkt runt Mittsverigebanan med mig i full fart och tyckte det var kul)

Men fördelen är ju att vi kan nöta runt på parkeringar i timmar och få in fotkänslan utan att betala en trafiklärare för det. Så jag antar vi börjar i det, borde ju kännas bättre att ge sig ut i trafik om hon har bättre förståelse för hur man får en bil att röra sig och stanna..
BMW F650 -98
En cylinder räcker väl...?
zoddri
 
Inlägg: 88
Blev medlem: 2016-04-28/13:48
Ort: Umeå

Re: Att vara handledare för B-körkort, upplägg?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-06-26/19:47

Till det kommer, att hon naturligtvis också skall lära sig att stanna på en viss plats - exempelvis en tom parkeringsruta - och sedan köra till och stanna på en annan ruta, som kräver ett par svängar, så att hon lär sig, var både fram- och bakvagn befinner sig, och hur de beter sig. Jag minns, hur det var att lära en av sönerna, att när han skulle parkera mellan två bilar, som stod vinkelrätt mot vår färdriktning, måste han köra med bilens front en aning "förbi" luckan mellan bilarna för att "få med sig häcken", så att bakre delen av bilens sida inte skrapade i bilen bredvid, utan bilen hamnade rätt i rutan - och så vidare.

När jag skrev om ytterligt allvarliga konsekvenser ovan, tänkte jag inte i första hand på, vad Ni själva inne i bilen kan råka ut för, utan att Ni kan skada - eller döda - andra, om hon sätts i för krävande situationer för tidigt. Skulle det hända, blir Du som handledare rimligen ställd inför rätta, för det är Du, som "kör" bilen. Värre ändå är förstås, att om en annan människa skadas allvarligt eller dödas, tvingas man bära detta med sig resten av livet - och det är en situation, som man verkligen inte vill uppleva!

Slutligen(?) är nog ett antal lektioner med en trafiklärare en god investering. Även vi, som kört prickfritt i decennier kan ha lagt oss till med en del ovanor, som skulle kugga oss vid en uppkörning. Trafiklärarna, däremot, vet ju vilka krav, som ställs vid uppkörning.

När jag var handledare åt en yngre tjej, som skulle ta mc-kort, sade jag uttryckligen till henne: "Det jag kan erbjuda Dig är mängdträning på väg, i trafik. För kraven på, vad Du skall kunna vid uppkörningen, är trafikläkarens ord och träning i körgård viktiga - och säger han något annat än jag, skall Du lyssna på honom."
Sedan är det en annan sak, att hon körde, som om hon fötts på en hoj - och klarade lappen på första försöket.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Att vara handledare för B-körkort, upplägg?

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-06-26/20:29

Jag fick ett bra tips av en körlärare (som för övrigt är medlem i klubben) vid ett "av alla körkort". Fem barn, alla med bil-kk och flera med MC behörighet.

1.Lär dom att starta/stanna/vrida på ratten/styret enligt ovan på en öppen plats utan trafik.
2. Ta en eller ett par körlektioner och kom ut i trafiken.
3. Öva själva en massa på de moment som gåtts igenom på nummer 2 så håller man ner kostnaden
4. Låt körskolan lägga till några nya moment på en körlektion
5. Samma som nummer 3
osv.

Vi har klarat samtliga på en handfull betalda lektioner och ett rätt stort antal egna lektioner men vi har alltid låtit proffsen visa först "hur man gör på riktigt för en uppkörning". Därefter har vi mängdtränat och finslipat. Se till att få ett bra samarbete med körläraren så får du med massor med tips hem och listor vad som skall övas på.
Ett råd till från läraren, kör inte för mycket i egen regi innan ni tar en lektion för då planterar man in alla egna dåliga vanor i eleven som sedan måste slipas bort.

8 Uppkörningar, ingen missad är facit av detta.

Med vänlig hälsning, Magnus

PS Läser Brors inlägg ovan och inser att det säger det mesta jag skriver här DS
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst