Vi som gillar att tycka om statistik och ljud

Re: SMCs statistik om den svenska MC-ägaren

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-18/20:10

Allan Ericsson skrev:... korrelation är användbar när man själv kontrollerar orsaken och mäter svaret.

Det där beror nog på, inom vilket fält man verkar. Inom medicinen är det långt ifrån ovanligt att upptäcka, att en behandling, som tagits fram för en viss åkomma, ger positiva effekter också på helt andra - vilket man inte hade en aning om från början.
Mitt favoritexempel är propranolol, bäst känt som Inderal, som togs fram för att behandla högt blodtryck. Det fungerade (mycket) bra - men dessutom noterade ett antal patienter, som även hade kärlkramp, att den lindrats, efter att de började med Inderal. Studier gjordes och bekräftade detta.
Så kom några, som även led av migrän, och rapporterade, att besvären lindrats eller upphört. Nya studier bekräftade detta.
På samma sätt har Inderal visat sig fungera vid förmaksflimmer, giftstruma och i samband med kejsarsnitt.
Slutligen är det väl känt mot rampfeber. (Tala om serendipity!) Åtskilliga kollegor har tagit en liten dos Inderal, innan de skall upp på podiet - och en av mina färdkamrater, som tog hojkort på gamla dar, lyckades först på tredje uppkörningen - efter en dos Inderal! Han hade i sitt liv varit med om åtskilliga mer eller mindre krävande akademiska prövningar, men de var inget mot att köra upp för hoj!

Inget av detta visste man från början, när studierna var helt inriktade på blodtrycksbehandling! Men det är lätt att konstatera, att ICI (numera Astra-Zeneca), som tog fram propranolol, fått tillbaka satsade forskningsmedel med råge!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: In och svara på denna enkät.

Inläggav Dennis Johansson » 2018-08-19/08:17

Bror Gårdelöf skrev:
Det där med plomberade avgassystem låter ju som en bra idé - även om jag antar, att de, som tillverkar och säljer tillbehörssystem, samt deras köpare hyser en annan uppfattning.


Tyvärr håller jag ej helt med.
På en del mc modeller måste djudämparen kunna tas bort för att ta av bakhjulet t.ex. eller annan reparation.
Det kan ju vara lämpligt att kunna byta bakdäck utan att besöka bilprovningen
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Vi som gillar att tycka om statistik och ljud

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-08-19/09:59

Tråd för nördar inom ljudlig statistIQ.

/M
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vi som gillar att tycka om statistik och ljud

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-19/11:03

Till Dennis: Sådant behöver man förstås ta hänsyn till - vilket inte hindrar idén som sådan att vara tilltalande.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vi som gillar att tycka om statistik och ljud

Inläggav Kovlingen » 2018-08-19/11:40

Statistiskt möjligt men med njaa det tror jag inte :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vi som gillar att tycka om statistik och ljud

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2018-08-19/18:48

Om man står med ett ben i brasan och ett ben i frysen har man det gjennomsnittlig bra.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Vi som gillar att tycka om statistik och ljud

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-08-21/01:43

Odd Arne Kjørstad skrev:Om man står med ett ben i brasan och ett ben i frysen har man det gjennomsnittlig bra.

Det är precis det som är problemet med statistik. De som vet nåt alls har hört talas om normalfördelning och standardavvikelse. "Ena benet i brasan"-exemplet är ett bra illustration på när medelvärdet inte säger nåt alls om situationen.

I själva verket finns det ett antal andra fördelningar som kan behandlas och beskrivas matematiskt och kan användas fär att matematiskt beskriva olika processer. Problemet är att verkligheten sällan snällt inordnar sig i någon av dessa modeller även om man lyckats visa att summan av ett stort antal stokastiska processer med samma medelvärde tenderar att bli normalfördelad.

Körsträckan på MC över alla hojar i landet är dock knappast normafördelad givet att en hel del körs 0 mil per år. I ena extremläget finns alltså en hel hög med hojar och jag vet ingen statistsk fördelning som har den egenskapen, men det betyder i och för sig inte att det inte finns en, bara att jag inte känner till nån.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: SMCs statistik om den svenska MC-ägaren

Inläggav zoddri » 2018-08-21/20:51

BrooklynS skrev:När man läser statistik på universitetet brukar man anföra ett historiskt exempel där kurvorna för prästlöner och whiskypriser följer varandra åt med förbluffande exakthet. Man får sedan gissa vilken slutsats som bör dras.


En annan klassiker är att bevisa att det inte finns tigrar i valfritt skogsområde nära orten (I20 här uppe). Du kan bevisa att det vid tiden för observationen inte fanns någon tiger där men hur är det mer övriga tiden?
Allt du kan göra är med ökande säkerhet säga att det inte finns men till 100%? Nej. :lol:
BMW F650 -98
En cylinder räcker väl...?
zoddri
 
Inlägg: 88
Blev medlem: 2016-04-28/13:48
Ort: Umeå

Re: Vi som gillar att tycka om statistik och ljud

Inläggav Allan Ericsson » 2018-08-21/21:25

Visst kan man utan att bry sig om eventuell normalfördelning anskaffa ca 300 000 identiska medelvärdescyklar, som skall göra samma trafikarbete som dagens mc-park. Var och en av cyklarna skall köras 199 mil per år. Är detta intressant för någon?
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Vi som gillar att tycka om statistik och ljud

Inläggav Kovlingen » 2018-08-21/21:51

Allan Ericsson skrev: Är detta intressant för någon?

Skrev inte jag samma sak tidigare , utan alla uträkningar ? ?
Behövs väl ingen akademisk utbildning för att komma till detta resultat :?

("BMW leder inte utvecklingen . Dom krånglar bara till den") ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vi som gillar att tycka om statistik och ljud

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-08-22/07:17

Nu får ni väl ändå ger er och bli spårämne av sakliga.

Kovlingen skrev:
Allan Ericsson skrev: Är detta intressant för någon?

Skrev inte jag samma sak tidigare , utan alla uträkningar ? ?
Behövs väl ingen akademisk utbildning för att komma till detta resultat :?

("BMW leder inte utvecklingen . Dom krånglar bara till den") ;)


Käre Kovling - det kan låta som en petitess men du kör BMW MC, statistiken kommer däremot från SMC och har inte gjorts av BMW.

Odd Arne Kjørstad skrev:Om man står med ett ben i brasan och ett ben i frysen har man det gjennomsnittlig bra.


Det är inte helt enkelt att säga vad brasans temperatur är men om vi utgår från 400C i lågorna och 800C om det är en ren glödbädd så är det inte helt fel. Frysen kan vi nog estimera till -20C. Oavsett om vi väljer 400, 600 eller 800C som en mätvärde 1 så blir svaren på medelvärdet inte behagliga temperaturer. (400/600/800 + - 20)/2 = 190/290/390C och ingen av dessa temperaturer är att anse som behagliga. Även om det råder åsiktsfrihet.

Jag vill inte hacka på varken Odd eller Kovlingen så ovanstående är mest som exempel. Syftet med inlägget är läs "hela" SMC's statistiksida. Där finns massor med info som gör att man kan analysera MC åkande på ett bra sätt - även om man tar medelvärden. Där finns trender över flera år så man se om värdet ökar eller minskar. Där finns medelvärde per årsklass av MC (det visar sig att mest går en hoj i början av sitt liv) osv osv.

Sidan innehåller också en massa info om olyckor och bakomliggande orsaker, åldersfördelning, hojtyp, droger/alkohol/körkortsinnehav med mera. Mycket nyttig läsning!!

199 mil i medel, ryckt ur sitt sammanhang, är kanske inte alla sanningars moder men när man tar en titt (tar väl en timma eller två) på hela materialet på SMC´s statistiksida så är det väldigt innehållsrikt och bra.

Sorry Kovling och Odd ni var långt ifrån dom enda som kunde tjäna som exempel. Kram på er.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vi som gillar att tycka om statistik och ljud

Inläggav Allan Ericsson » 2018-08-22/07:41

Magnus,
Jag har faktiskt ägnat tid ut att begrunda den av SMC tillhandahållna statistiken.
https://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Statistik/

Jag håller med om att där finns mycket som är tänkvärt och emellanåt har man lagt in slutsatser i klartext som stöd för läsaren. Jag tycket att det hela är mycket bra gjort. Sedan finns det en lite enkel uträkning som är irriterande. Den ledde till de diskussioner som nu flyttats över till denna tråd.

Kvar att utforska för mig som BMW-motorcyklist är: Har någon kört ihjäl sig på en BMW? Dvs.: Visar statistiken att jag sannolikt är odödlig, så länge jag sitter på min motorcykel? Det får dock i så fall bli en annan OT-tråd om statistikbaserade men ej stickprovsbaserade (o-)sannolikheter.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Föregående

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron