Vi som gillar att tycka om statistik och ljud

SMCs statistik om den svenska MC-ägaren

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-13/12:16

Undrar, vad den genomsnittliga körsträckan för vår klubbs medlemmar är - gärna + 2 standarddeviationer.
Vet någon det? Annars skulle det väl gå att kolla via en nätenkät?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: SMCs statistik om den svenska MC-ägaren

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-08-13/13:07

Gammal "vagnpark" också om den genomsnittliga hojen är från 2007.
Sedan är väl en 50-åring rena ynglingen med denna klubbs mått? :D
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: SMCs statistik om den svenska MC-ägaren

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-13/13:17

Där har Du ytterligare något att kolla - alltså hojarnas ålder. Ett av de trivsammare spontaninslagen under årsträffarna är enligt min åsikt att ta en lugn promenad på parkeringen någon kväll, när de flesta är hemkomna efter dagens åkande.
Där brukar finnas allt från 60-talare (och ibland ännu äldre) via ikoner som R 90 S, R 100 RT och K1 (för att bara nämna några) till senaste nytt.
Gammelhojarna brukar variera - från den elastiska termen "bruksskick" till rena pärlor, som kan vara vackrare i putsen, än när de lämnade fabriken.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: SMCs statistik om den svenska MC-ägaren

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-08-13/16:05

"Samtliga körsträckor är baserade på mätarställning vid kontrollbesiktning vilket ger en årlig genomsnittlig körsträcka."

Kontrollbesiktning utförs väl inte heller på gamla hojar numera?
Så givet detta så är det enligt statistiken ingen som kör en meter med gamla hojar i dag :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: SMCs statistik om den svenska MC-ägaren

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-13/17:20

Har man då dessutom räknat in alla veteranhojar, som förvisso är registrerade och körs, men vars mätarställning inte kommer med i summationen från besiktningarna, blir siffrorna ännu mer uppåt väggarna! SISU-effekten? (Skit In, Skit Ut.) Men om det vet jag inget.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: SMCs statistik om den svenska MC-ägaren

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-08-13/17:56

Jag tror SMC hade kunnat få betydligt högre kvalité i den statistik som används
om enkät med önskade frågor skickats ut till samtliga medlemmar.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: SMCs statistik om den svenska MC-ägaren

Inläggav Thomas Stadin » 2018-08-13/19:42

Kan konstatera att jag i stort sett är en genomsnittlig landsbygdsknutte.

(1200+100+50+0+0)/5 = 270 mil per år och mc.

Om jag hade köpt ytterligare två mc hade jag blivit ännu mer genomsnittlig :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: SMCs statistik om den svenska MC-ägaren

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-13/20:13

Måns Ulveståhl skrev:Jag tror SMC hade kunnat få betydligt högre kvalité i den statistik som används
om enkät med önskade frågor skickats ut till samtliga medlemmar.

Det handlar nog om resurser. SMC har tittat på av andra framtagen statistik. Att själv skapa en väl genomförd undersökning av SMC:s alla medlemmars körsträckor är inte snutet ur näsan, dvs det kräver tid och kunskap om, hur man lägger upp sådana undersökningar, för att resultatet faktiskt skall vara relevant. Sådant kostar pengar, om man inte råkar ha rätt person inom organisationen, och vederbörande är villig att göra det ideellt - alternativt som en del av det uppdrag vederbörande redan råkar ha inom SMC.

I övrigt har jag konstaterat, att jag inte är särskilt typisk, sedd utifrån det material som presenterats. I många år låg den årliga körsträckan kring 1 400 mil, medan den under de senaste åren dragit sig ner mot c:a 1 000.
Totalt har det hittills hunnit bli drygt 20 000 mil på 15 år.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: SMCs statistik om den svenska MC-ägaren

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-08-13/20:24

Thomas Stadin skrev:Kan konstatera att jag i stort sett är en genomsnittlig landsbygdsknutte.

(1200+100+50+0+0)/5 = 270 mil per år och mc.

Om jag hade köpt ytterligare två mc hade jag blivit ännu mer genomsnittlig :)


Jag måste köpa fem hojar fler än vad jag har i dag för att att bli "genomsnittlig" :D
Dessutom hade samtliga av dessa fem hojar behövt vara minst 12 år gamla.
Inte lätt att bli en "Svensson".
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: SMCs statistik om den svenska MC-ägaren

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-08-13/20:53

Bror Gårdelöf skrev:Det handlar nog om resurser. SMC har tittat på av andra framtagen statistik. Att själv skapa en väl genomförd undersökning av SMC:s alla medlemmars körsträckor är inte snutet ur näsan, dvs det kräver tid och kunskap om, hur man lägger upp sådana undersökningar, för att resultatet faktiskt skall vara relevant. Sådant kostar pengar, om man inte råkar ha rätt person inom organisationen, och vederbörande är villig att göra det ideellt - alternativt som en del av det uppdrag vederbörande redan råkar ha inom SMC.


Ja och nej.

Nu är det förvisso inget genusuniversitetsplojande utan riktig vetenskap vi pratar om, men att sätta samman en sådan enkät, och statistiskt korrekt sammanställa, samt tolka resultatet är inte särskilt svårt.
Det borde alla som tex studerat statistik, eller marknadsföring på universitet kunna.

Förvisso vill säkert den personen ha någon monetär ersättning för arbetet, men önskas gratisarbete så finns även en lösning på det problemet.
Universitetsstudenter. Världen största kunskapspool med gratis arbetskraft.
Examensarbete eller liknande hade varit svaret.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: SMCs statistik om den svenska MC-ägaren

Inläggav Kovlingen » 2018-08-13/21:19

Med statistik kan man få fram det man vill men i detta fall är väl budskapet av ringa värde ? ? :?
Ingen kan väl finna nyttan av detta , men det kan väl vara nått att skriva om för
de som har räknat på det .
Ca. 200 mil i snitt är ju bara löjans . Själv ligger jag på 1100 mil i snitt sedan hösten 2008 .
Ja visst ja , jag har ju 2 hojar just nu och då sjönk medel till ca. 1000 mil kanske :shock: 8-)

Bryr jag mej ? Neeeeeee !
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: SMCs statistik om den svenska MC-ägaren

Inläggav Allan Ericsson » 2018-08-13/21:57

Thomas Stadin skrev:Varken Medel-Svensson eller knuttarna i Sthlm får någon milpinne!

"Den svenske motorcyklisten kör i genomsnitt 199 mil/år. Längst kör knuttarna i Stockholm, 224 mil per år (Trafikanalys 2015)."

https://www.svmc.se/smc/Nyheter/Statistik-om-den-svenska-MC-agaren/

Jag påstår att det statistiska måttet ”genomsnitt” (=medelvärde) saknar relevans, när man studerar hur långt motorcyklarna körs. Resultatet beskriver inget som är av värde. Det framgår av inläggen i tråden. Om man istället tagit fram en fördelningsfunktion har den kunnat användas till något som leder någon vart.
Käpphäst: Det är alldeles för lätt att i kalkylprogram (Excel) beräkna medelvärden och därmed tro att man ägnar sig är statistiska analyser. Med huvudet i ugnen och fötterna i frysen så mår jag i genomsnitt ganska bra.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: SMCs statistik om den svenska MC-ägaren

Inläggav Kovlingen » 2018-08-13/22:17

Allan Ericsson skrev:Om man istället tagit fram en fördelningsfunktion har den kunnat användas till något som leder någon vart.

Jo men vart då . Vart vill man komma med detta :shock:
Bryr sej någon om vart snittet går ? ?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: SMCs statistik om den svenska MC-ägaren

Inläggav Thomas Stadin » 2018-08-13/22:58

Myndigheterna verkar ha beställt rapporten och eftersom vi inte vet kraven vet vi heller inte om den uppfyller kraven.
Medelvärde kanske var det som efterfrågades.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: SMCs statistik om den svenska MC-ägaren

Inläggav Kovlingen » 2018-08-13/23:12

Ja det gäller ju att hitta på arbete åt folk att redovisa .
Får vi betala för detta ? ? :?
Vem vill veta att vi kör i snitt 200 mil/år ? ? :mrgreen:
(kanske någon som nöter bana ;) )
Senast redigerad av Kovlingen 2018-08-14/09:44, redigerad totalt 1 gång.
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: SMCs statistik om den svenska MC-ägaren

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-08-14/03:39

Tja, att kunna argumentera med statistik hjälper SMC i deras diskussioner med den politiska makten i Sverige.
Om du inte bryr dig om något annat än att du kan köra när/var du vill så kan du snart glömma att få köra när/var du vill.
Utan lobbyverksamhet från tex SMC och SVEMO så hade det bara varit en tidsfråga innan någon foliehatt/miljötaliban lagt in en motion om att förbjuda all hojkörning i Sverige.
Ett sådant beslut hade varit ett mycket bra politiskt beslut för att nå "nollvisionen", kunna fortsätta spara in på pengar för vägunderhåll, samt minska COx-utsläpp i miljön.
Det enda som biter på idioter är fakta så fakta i form av statistik är värdefull.

Sedan kan man naturligtvis diskutera vilken statistik som kan vara mer värdefull än någon annan.
Uppskattad årlig genomsnittlig körsträcka var kanske som nämnts tidigare ett önskemål från en byråkrat från Transportstyrelsen? Eller var det ett önskemål från en miljötaliban som hade fått en glimrande idé?
Vem vet?
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: SMCs statistik om den svenska MC-ägaren

Inläggav BrooklynS » 2018-08-14/04:39

Vad är det ni diskuterar egentligen?


Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: SMCs statistik om den svenska MC-ägaren

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-08-14/05:08

BrooklynS skrev:Vad är det ni diskuterar egentligen?


Allt som har att göra eller inte göra med statistik.
Det är ju Off Topic för böfvelen :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: SMCs statistik om den svenska MC-ägaren

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-14/08:47

Måns Ulveståhl skrev:... önskas gratisarbete så finns även en lösning på det problemet.
Universitetsstudenter. Världen största kunskapspool med gratis arbetskraft.
Examensarbete eller liknande hade varit svaret.

Skicka det tipset till SMC!

I övrigt håller jag med om, att medelkörsträckan kanske inte är den intressantaste utan medianen - men även den kan ju ingå i nämnda examensarbete.

Sedan har det slagit mig, att stockholmarnas i sammanhanget höga siffra ju faktiskt kan avspegla ett icke ringa antal, som valt att åka skoter - eller motorcykel - i stället för bil i tätortstrafiken? Skotern är ju i formell mening en motorcykel (eller moped).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: SMCs statistik om den svenska MC-ägaren

Inläggav Allan Ericsson » 2018-08-14/09:31

Kovlingen skrev:
Allan Ericsson skrev:Om man istället tagit fram en fördelningsfunktion har den kunnat användas till något som leder någon vart.

Jo men vart då . Vart vill man komma med detta :shock:
Bryr sej någon om vart snittet går ? ?

Om man plockar fram fördelningen, t.ex. antal mc per körda mil i intervall om säg 25 mil, så kan man se hur stor andel som faktiskt bara körs till och från besiktningen ( max 25 mil per år) och plocka bort dem. Kvar blir de cyklar som kan förmodas förekomma i trafikmiljön. Sedan kan man kanske(?) se att det inte finns någon typisk körsträcka för mc, utan att fördelningen kanske(?) bara faller monotont med ökande körsträcka. I slutänden kommer man fram till att genomsnittsmotorcykeln enligt första inlägget bara representeras av ett mycket litet fåtal verkliga motorcyklar, kanske bara någon promille och är därför inget att bygga ett resonemang utifrån.
Till Bror: Medianen säger bara att hälften av cyklarna rullar kortare körsträcka och den andra hälften rullar lägre än mediancykeln. Det är nog intressantare att försöka bemöta ett eller verifiera påståenden av typen: Motorcyklar körs vanligen/typiskt nnn mil per år.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: SMCs statistik om den svenska MC-ägaren

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-14/11:14

Jag vet precis, vad medianen säger - och instämmer alltså.
Medelvärde + två standarddeviationer samt medianvärde är vanliga i andra sammanhang och borde kunna ge vettig information även här.
Vill man ge vår imaginäre student ännu lite mer att göra, kunde han/hon förstås också dela upp hojarna i förslagsvis 200-milsintervall; 0 - 200 mil, 201 - 400 mil osv. Den översta gruppen fick då bli 1 801 mil och däröver. (Vill man, kan man förstås göra det i 300-milsintervall i stället, varvid den översta gruppen skulle vara 2 801 mil och mer.)
En gissning är, att rätt många maskiner skulle hamna i den nedersta gruppen, eftersom den skulle innehålla alla veteranhojar, som är registrerade men inte längre besiktigas, och vars körsträckor därmed inte registreras.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: SMCs statistik om den svenska MC-ägaren

Inläggav zoddri » 2018-08-14/20:55

BrooklynS skrev:Vad är det ni diskuterar egentligen?


Buy quality, cry once


Folk är "kränkta" för att många mc-ägare mest bara kör till glasskiosken några gånger om året.

Okej, för att gå lite in på det. Jag har ju trots att ett gäng högskolepoäng i just statistik.. :o
SMC har gjort ett bra jobb och de har levererat ett enkelt och okomplicerat medelvärde som går att köra ut i pressen. "Hur långt går genomsnittshojen per år?"
Sen är det ju klart att vi som kör längre sträckor kommer att tycka att detta är missvisande och antyder att mc egentligen bara är en leksak som knappt används och lika gärna kan förbjudas, för att dra det till sin spets.

Kollar man på SMC:s hemsida tror jag de kan få rätt mycket mer "relevanta" siffror ifall man vill få fram en högre användningsgrad på motorcyklar. Exkluderar man äldre hojar (säg nu alla äldre än 25år) som man kan anta att inte används för långfärder i lika stor utsträckning ser siffrorna nog annorlunda ut. Men hur förklarar du att det är relevant åt allmänheten?
Mätarställning vid besiktning är dessutom en mycket mer statistiskt gångbar variabel jämfört med att SMC skulle skicka en enkät till sina medlemmar. Folk som svarar på enkäter tenderar att vara mer intresserade av ämnet (på gott och ont) och i detta fall skulle det troligen engagera de som är aktivare motorcyklister (kör mer) i högre grad än de som inte kör så mycket och bara betalar medlemsavgift för att få rabatt på försäkringen.

Så tja, SMC kan om de vill göra en studie hur mycket deras medlemmar kör i förhållande till snittet. Vad nu sen det tjänar till annat än att vissa får känna sig bättre än andra :D
Vill man ha ett medeltal ser jag ingen poäng i att använda andra siffror än besiktningen, det blir helt enkelt inte relevant då. Det jag kan fundera över är att de inte skriver uttryckligen att det är medeltalet för besiktade motorcyklar men i och med att det inte är 12-månaders intervaller på besiktningstiden kan det ju vara knepigt, beror helt och hållet på hur grunddatan ser ut.

Sådeså. :D
BMW F650 -98
En cylinder räcker väl...?
zoddri
 
Inlägg: 88
Blev medlem: 2016-04-28/13:48
Ort: Umeå

Re: SMCs statistik om den svenska MC-ägaren

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-14/21:34

Verkar vara en längre beskrivning av, vad jag skriver ovan. SISU.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: SMCs statistik om den svenska MC-ägaren

Inläggav Thomas Stadin » 2018-08-14/23:06

Kovlingen skrev:Ja det gäller ju att hitta på arbete åt folk att redovisa .
Får vi betala för detta ? ? :?
Vem vill veta att vi kör i snitt 200 mil/år ? ? :mrgreen:
(kanske någon som nöter bana ;) )


200 mil? Var har du fått det ifrån?
199 mil är det ju! :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: SMCs statistik om den svenska MC-ägaren

Inläggav Kovlingen » 2018-08-14/23:30

Torrgasar kanske lite ibland ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: SMCs statistik om den svenska MC-ägaren

Inläggav Allan Ericsson » 2018-08-14/23:38

Jag bara måste ....
Medelvärde (snitt) är inget robust statistiskt mått att ta till, när man vill beskriva ett statistiskt underlag. Det är alltför känsligt för extremvärden. Om man först visar att underlaget har normalfördelningskaratär, så blir medelvärde plus varians eller standardavvikelse en mycket bra beskrivning men jag tvivlar på att körsträckeunderlaget är normalfördelat. Jag tror att det är mycket snedfördelat. Så man borde nöjt sig med att redovisa motorcykelkollektivets totala körsträcka (som visst finns i en tabell).
Ni som kommenterat har uppenbarligen insett vilken dålig beskrivning det är fråga om. Nu får vi se om också journalister håller med eller om de använder snittet i något påstående. :evil:
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: SMCs statistik om den svenska MC-ägaren

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-15/05:42

För oss, som är någorlunda insatta; ja - men för den absoluta delen av Sveriges befolkning, som inte åker hoj, är nog siffrorna lätta att miss- eller vantolka.

EDIT 2018-08-15: Gårdagens Rapport innehöll ett relativt fylligt reportage om, att motorcykelolyckorna - och de därmed sammanhängande dödsfallen - ökat notabelt jämfört med föregående år. Tittade man på statistiken för de senaste tio åren, såg man emellertid något "gammalt och vant", nämligen att dödsolyckorna ligger inom ett relativt konstant intervall med svängningar år från år. Att dödsfallen blivit fler hittills i år är inte underligt med tanke på, att sommaren verkligen inbjudit till hojåkning. (Möjligen har det varit i varmaste laget! Men regn har ju inte direkt varit något problem.)
Vidare fick SMC:s generalsekreterare Jesper Christensen ovanligt mycket tid att lägga fram sina synpunkter. Det är man inte bortskämd med i svenska etermedier.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: SMCs statistik om den svenska MC-ägaren

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-08-15/16:55

Bror Gårdelöf skrev:Vidare fick SMC:s generalsekreterare Jesper Christensen ovanligt mycket tid att lägga fram sina synpunkter. Det är man inte bortskämd med i svenska etermedier.


Det var ju fantastiskt.
Vill man normalt göra sig hörd i statsmedia i dag så ska det vara PK, genusneutralt, HBQT-certifierat, samt enligt gällande riktlinjer från sittande regering. Helst inget faktabaserat alltså :mrgreen:

Svängningarna (standard deviation) som du nämner måste givetvis beaktas.
Jag hade dessutom gärna sett om andelen körkortslösa ökat/minskat bland dessa omkomna förare.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: SMCs statistik om den svenska MC-ägaren

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-08-17/00:37

Eftersom det finns en del statistiknördar med i debatten vill jag påpeka att det är ytterst osannolikt att körsträcka per år är normalfördelat givet att medel ligger såpass lågt (om det inte finns gott om folk med negativ körsträcka, förståss).
Följdaktligen blir även standardavvikelsen en ganska meningslös siffra.

/Fredric

PS. Normalfördelningar är inte så vanliga som folk tror men Excel är en fena på att beräkna standardavvikelser (både för en population och skattad från ett urval) så dom rankas högt av Excel-statistiker.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: SMCs statistik om den svenska MC-ägaren

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-08-17/00:43

Måns Ulveståhl skrev:Jag tror SMC hade kunnat få betydligt högre kvalité i den statistik som används
om enkät med önskade frågor skickats ut till samtliga medlemmar.

Jo, om man ville veta hur mycket SMC-medlemmar kör. Alla är dock inte med i SMC så det skulle kunna bli lite missvisande om det var alla MC man ville ha statistik om.
(Då antar jag att SMC-medlemmar kör mer än snittet av hojägare, givet att dom visat mer intresse genom att gå med i SMC. Detta antagande är givetvis en ren gissning från min sida.)

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: SMCs statistik om den svenska MC-ägaren

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-17/07:42

Fredric Fredricson skrev:... det är ytterst osannolikt att körsträcka per år är normalfördelat givet att medel ligger såpass lågt ...
Följdaktligen blir även standardavvikelsen en ganska meningslös siffra.

Därav mitt intresse för medianen - och gärna "tiopercentiler", om någon orkar räkna fram dem.
Men stämmer det där med ointressant standardavvikelse? Jag är ingen statistiknörd (medicinsk statistik var en av två tentor, som jag körde på under utbildningen) men har fått uppfattningen, att minus 2 standarddeviationer innebär, att under den siffran finns 2,5 % av populationen, och på samma sätt ligger 2,5 % av populationen över + 2 SD.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

In och svara på denna enkät.

Inläggav F800åkare » 2018-08-17/19:33

Fast de flesta tillverkare har ju gatlegala system och delar utöver race produkterna. Vill man byta får man masa sig till bilprovningen, få godkänt och plomberat. Uppfyler systemet inte kraven = ingen plombering. Så några egränsningar att sälja blir det ju inte, bara begränsningar i vad du får bruka.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: In och svara på denna enkät.

Inläggav Karl Bergman » 2018-08-17/19:44

Till Bror: läste nog nästan aldrig MC-nytt i dess moderna tappning men jag har faktist ett av de allra första publikationerna av den tidningen från 1959 om jag inte nu minns fel. Alltså har jag inte läst Bosse Rindar i den tidningen men väl lite senare i Classic Bike. Älskade den mannen, han hade en förunderlig förmåga att krydda sina kåserier med underfundigheten och ett bestående minne är när han testade en rysk hoj, minns inte om det var Ural eller Njeper men han betecknade lackeringen som en "piasavalack". Underbar formulering för mig som var och varit i branschen. Robban L. tillhör samma skara av favoritskribenter tillika med Janne Leek som jag faktiskt minns redan från tidigt 70-tal. Lysande skribenter som skriver/skrev med lite knorr.
Både Robert och Bosse var ju dessutom mycket skickliga tävlingsmänniskor. Som skribenter saknar jag den mycket.

Joo jag har noggrant sparat mc-tidningar sedan jag smittades i slutet av femtiotalet, har massor att beskåda den dag pensionären tagit kommandot över mitt liv. Men dit hoppas jag eoner skall flyta.

Karl B.
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

Re: In och svara på denna enkät.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-17/19:54

Nu löper vi väl risken att bli raderade av moderatorerna, men jag minns också, att han i det - eller något annat - test av en rysk hoj konstaterade, att hastighetsmätarnålens eviga pendlande tvingade föraren till ständiga uppskattningar av medelvärdet av den förhandenvarande pendlingen för att på det sättet gissa sig till aktuell hastighet. Fjädringssystemet tror jag dessutom beskrevs som "tillverkat av betong" eller något liknande, och han avslutade drapan med att han "någon gång måste djupintervjua någon ägare till en rysshoj för att utröna, varför vederbörande köpt eländet". Ej ordagrant citerat, men det var andemeningen.

Till F800åkare: Om man, som Du beskriver, gör det möjligt för en polis att på några sekunder se, ifall hojen har giltiga plomberingar eller ej, skulle nog försäljningen av ej gatlegala system rasa ordentligt, eftersom åtskilliga sådana system uppenbarligen används även i trafik.
(En avlägsen analogi är, att i Saudiarabien ser man strängt på alkoholförtäring - men det är enligt kollegor, som varit där, inga problem att lagligen köpa förnämliga destillationsapparater i butikerna. Officiellt är de till för vattenrening - men de går ju att använda till annat också.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: In och svara på denna enkät.

Inläggav Kovlingen » 2018-08-17/20:31

Finns det några kända fall där knuttar har åkt dit för polisen ang. ljudnivå . :?
"Lagliga" eller "olagliga system" är inte aktuell i funderingen .
Jag fattar då inte att det ska finnas en grupp som får åka omkring och leva fan lindrigt sagt :shock:
Tycks inte spela nån roll bara det sitter rätt prylar på hojen vid besiktning .
(Poliserna är nog stendöv ;) )

Jo jag fick inte bassning på besiktningen med mitt Acra.
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: In och svara på denna enkät.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-17/20:40

Kovlingen skrev:(Poliserna är nog stendöv ;) )

Problemet är att med nuvarande lagstiftning objektivt kunna påvisa olagliga bullernivåer. Att två polismän ansåg, att det lät för mycket, håller inte i rätten. Det vet både poliser och hojåkare.
Och Polisen måste som sagt prioritera.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: In och svara på denna enkät.

Inläggav Kovlingen » 2018-08-17/20:42

Ganska riskfritt med andra ord ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: SMCs statistik om den svenska MC-ägaren

Inläggav Allan Ericsson » 2018-08-17/20:57

Fredric Fredricson skrev:Eftersom det finns en del statistiknördar med i debatten vill jag påpeka att det är ytterst osannolikt att körsträcka per år är normalfördelat givet att medel ligger såpass lågt (om det inte finns gott om folk med negativ körsträcka, förståss).
Följdaktligen blir även standardavvikelsen en ganska meningslös siffra.

/Fredric

PS. Normalfördelningar är inte så vanliga som folk tror men Excel är en fena på att beräkna standardavvikelser (både för en population och skattad från ett urval) så dom rankas högt av Excel-statistiker.

Instämmer. Man förleds att tro att körsträckan är hyfsat normalfördelat runt medelvärdet och därför förmodas man tro att det existerar många cyklar som faktiskt körs ungefär lika med medelkörsträckan (199 mil/år). Sedan kan resonemanget löpa vidare utifrån en cykel som egentligen inte är representativ för kollektivet.

Det är för lätt att i Excel beräkna statistiska mått. Som läsare av resultaten antal man mer eller mindre omedvetet att fördelningen är åtminstone hyfsat normalfördelat runt medelvärdet.

Apropå standardavvikelse: Variansen (standardavvikelsen kvadrerad) kan likställas med masströghetsmoment för en stel kropp. För att uppskatta hur stor del av kroppen som ligger utanför tröghetsradien måste man känna till kroppens form. Det kan likställas att för att kunna beräkna hur mycket av ett statistiskt underlag som ligger utanför 2 standardavvikelser, så måste man känna till fördelningen.


Och apropå medianen: Om medelvärdet ligger långt från medianen är det ingen normalfördelning och då bör man nog avstå från att visa det och naturligtvis även avstå från att visa standardavvikelsen.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: In och svara på denna enkät.

Inläggav F800åkare » 2018-08-17/20:59

Bror Gårdelöf skrev:
Kovlingen skrev:(Poliserna är nog stendöv ;) )

Problemet är att med nuvarande lagstiftning objektivt kunna påvisa olagliga bullernivåer. Att två polismän ansåg, att det lät för mycket, håller inte i rätten. Det vet både poliser och hojåkare.
Och Polisen måste som sagt prioritera.


Därför som polisen inte anmäler dig för ett brott, men de kan och göra ofta med bilar detta: de ger ett föreläggande om regbesiktning, vilket de har full rätt att göra om de anser något vara felaktigt/ej godkänt på fordonet för bruk på allmän väg.
En kollegas bror fick för 3v sedan just ett sådant föreläggande pga bullernivå. Ja, han har en trimmad subba wrxi med race system på.....
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: In och svara på denna enkät.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-17/21:05

Och det satt rimligen inte på, när hojen sedan besiktigades?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: SMCs statistik om den svenska MC-ägaren

Inläggav Mimmi » 2018-08-17/21:08

Hej!

Statistik ja, man kan få fram vad man vill med dylik.
Jag har nu ett tillräckligt stort underlag för att säkert kunna fastslå att det inte finns några svenskar som röker. Det är det bara utlänningar som gör. Jag har nämligen inte sett en enda svensk röka under de senaste fyra veckorna.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: In och svara på denna enkät.

Inläggav Kovlingen » 2018-08-17/21:09

F800åkare skrev:En kollegas bror fick för 3v sedan just ett sådant föreläggande pga bullernivå. Ja, han har en trimmad subba wrxi med race system på.....

Jo de kan låta ganska mycket och just "bösskotten" vid gassläpp :)
Edit : Subban gissar jag är en Subaru ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: SMCs statistik om den svenska MC-ägaren

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-17/21:10

Till Allan: Menar Du, att medelvärdet + 2 SD inte innebär, att 95 % ligger innanför dessa värden, medan 2,5 % ligger över och 2,5 % ligger under? Så är jag upplärd, men då handlar det om biologiskt material, som i regel är någorlunda normalfördelat, och det är inte hela tillvaron. (En rolig del i sammanhanget är, att vår föreläsare också påpekade, att "normalfördelning" i princip inte finns annat än som en teoretisk modell. Verkligheten ser i regel annorlunda ut än Gauss' kurva.
Inom mitt yrke används inte "normalvärden" som fackterm, eftersom det implicerar någon form av "norm" (om man så vill ett tidigt exempel på PK). I stället används begreppet "referensvärden" - vilket som regel är medelvärdet + 2 SD. Men visst slinker "normalvärden" med i talspråket då och då.)

Ditt sista påpekande var just skälet till, att jag undrar över medianen.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2018-08-18/08:49, redigerad totalt 6 gånger.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: SMCs statistik om den svenska MC-ägaren

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-08-17/21:20

Bror Gårdelöf skrev:Till Allan: Menar Du, att medelvärdet + 2 SD inte innebär, att 95 % ligger innanför dessa värden, medan 2,5 % ligger över och 2,5 % ligger under? Så är jag upplärd, men då handlar det om biologiskt material, och det är inte hela tillvaron.

Ditt sista påpekande var just skälet till, att jag undrar över medianen.

Nu heter jag inte Allan men om det INTE är en normalfördelning så är det INTE så att 95% ligger innanför +-2 SD.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: SMCs statistik om den svenska MC-ägaren

Inläggav Allan Ericsson » 2018-08-17/21:21

Bror Gårdelöf skrev:Till Allan: Menar Du, att medelvärdet + 2 SD inte innebär, att 95 % ligger innanför dessa värden, medan 2,5 % ligger över och 2,5 % ligger under? Så är jag upplärd, men då handlar det om biologiskt material, och det är inte hela tillvaron.

Ditt sista påpekande var just skälet till, att jag undrar över medianen.

Det gäller för en normalfördelning.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

SMCs statistik om den svenska MC-ägaren

Inläggav Allan Ericsson » 2018-08-17/21:36

Tankarna löper vidare …
Vill man inte visa hur det statistiska materialet faktiskt fördelar sig i mätområdet (från 0 mil till max uppmätt körsträcka) kan man ju ta till de mer svårbegripliga (=tvivelaktiga) storheterna kurtosis och skewness för att indikera att materialet är något sånär normalfördelat! (Normalfördelning= kurtosis=3, skewness=0)
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: SMCs statistik om den svenska MC-ägaren

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-18/07:12

Mimmi skrev:Jag har nämligen inte sett en enda svensk röka under de senaste fyra veckorna.

Detta löper väl också risk att modereras bort. Av samma skäl vet jag, hur man får ett småsyskon: Man hamnar på sjukhus med halsfluss. När man kommer hem, har man en lillasyster. Detta har bara hänt mig en gång, och jag har inga fler syskon, så korrelationskoefficienten är 1,0!

Under studierna i medicinsk statistik fick jag mig till livs ett annat exempel på nonsenskorrelation: Man hade studerat, hur många radioapparater, som inköptes i Storbritannien under en tioårsperiod(?) för ungefär hundra år sedan - och hur många människor, som under samma period togs in på mentalsjukhus. Korrelationskoefficienten var 0,998 - vilket fick föreläsaren att påpeka, att det enda, som behövdes, för att studiens författare skulle få Nobelpriset i fysiologi eller medicin, var att fastställa, om man blev galen av att lyssna på radio, eller om man måste vara galen för att köpa en! ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: SMCs statistik om den svenska MC-ägaren

Inläggav BrooklynS » 2018-08-18/07:33

När man läser statistik på universitetet brukar man anföra ett historiskt exempel där kurvorna för prästlöner och whiskypriser följer varandra åt med förbluffande exakthet. Man får sedan gissa vilken slutsats som bör dras.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: In och svara på denna enkät.

Inläggav Kovlingen » 2018-08-18/08:31

Karl Bergman skrev:Har många gånger funderat på vad som gick snett i tillvaron och under uppväxten för dessa ofta äldre välväxta herrar som måste hävda sig på detta sätt.

Ock se så stolta och nöjda ut över att ostört få föra sådant oväsen :mrgreen:
Skulle man mot förmodan åka omkring i bil med detta ljud skulle farbror blå slå till direkt .
(Gå likadant som för han som har "Subban")
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: SMCs statistik om den svenska MC-ägaren

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-18/08:41

Ad BrooklynS: Indexreglering av båda?
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2018-08-19/17:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Nästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst