Fakta eller faktaresisten

Fakta eller faktaresisten

Inläggav F800åkare » 2018-08-23/15:29

Bror Gårdelöf skrev:
Max Mad skrev:@ Bror: Det är väl inte första gången i världshistorien det har varit extremt väder ....

Har jag påstått det? Dock är att märka, att vart och ett av de senaste fem(?) decennierna haft högre medeltemperatur än det föregående, om jag inte missförstått såväl Al Gore som en och annan sagesman från SMHI (tror jag) m fl. Mätningarna ljuger knappast, oavsett orsak. Med tanke på trådrubriken har jag ingen tanke på att starta en diskussion om orsakerna till det rådande väderläget.

Den svenska emigrationen till Nordamerika, då totalt en fjärdedel av landets befolkning gav sig iväg, sträckte sig över ett halvsekel (minst). Ett och annat av dessa år må ha varit torkår, men den dominerande orsaken till utvandringen var hoppet om ett bättre liv i Nordamerika än i Sverige - inte missväxt.
På Emigrantmuséet i Växjö (ett besök där rekommenderas varmt) får man bland annat reda på, att svenskättlingar i Nordamerika för grovt räknat hundra år sedan ägde en större jordbruksareal, än vad som fanns i hela Sverige vid samma tid, så i alla fall en del av utvandrarna lyckades väl.

Sedan är det en annan sak, att det, som får vågskålen att tippa över för Karl-Oskar och Kristina, är just ett torrår med efterföljande missväxt.


CO2 och temp hjänger ihop ja, men åt andra hållet, tempen orsakar den högre CO2, det är inte co2 som orskar tempen.

https://www.youtube.com/watch?v=oYhCQv5 ... ture=share
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Sommar 2018 1

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-23/16:29

Jag orkade inte fyra minuter av detta amerikaniserade program, där olika personer säger samma sak hela tiden! Däremot har ingen under dessa fyra minuter kommit fram till, hur det hänger ihop i stället. Varenda journalist värd namnet vet, att man skall ha med en kortfattad sammanfattning av budskapet redan i ingressen, men här ser jag inte ens en skymt av något sådant! Ännu ett exempel på fördumnings-TV?

OM klimathotet pga högre koldioxid i atmosfären vore politikerdrivet - varför i hela världen (sic!) vill en majoritet av politikerna driva frågan! Det är ju tack vare de tekniska framsteg, som berott av fossila bränslen ända sedan ångmaskinen, som stora delar av klotet nått den levnadsstandard, som vi har idag! Varför vilja bekämpa det politiskt, om det inte behövs? Alternativet - att fortsätta som förut, eftersom koldioxiden är oskyldig, är ju mycket mera frestande - för såväl i-länderna som oljeländerna och u-länderna! Då kan man fortsätta att höja levnadsstandarden i u-länderna utan att ta till ny teknik.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Sommar 2018

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-08-23/18:18

Klimathotet i världen löses genom att lägga flygskatt på resor tor Norrland och använda lådcyklar i Stockholm.

MVH,
Foliehatten
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Sommar 2018

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-23/18:29

Efter mitt förra inlägg fick jag mer tid och gav då filmen en andra chans. Det var den värd! Min kritik mot dess dåliga inledning kvarstår, men därefter blir den allt tyngre i argumentationen, och man kommer så småningom till huvudsaken - att jordens klimatändringar beror på solaktiviteten. Det hade man kunnat ha med i inledningen!

En udda konsekvens är, att USA och Storbritannien kan öppna sina kolgruvor igen (Trump har rätt!), liksom - och framför allt - att tredje världen kan utnyttja sina naturtillgångar i form av olja, kol och gas till att lyfta sig själv ur fattigdom.
Alldeles oavsett inläggen i filmen håller jag med om, att i-världen inte har någon moralisk rättighet att hindra u-länderna från detta.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Sommar 2018

Inläggav Kovlingen » 2018-08-24/07:06

Bror Gårdelöf skrev: att tredje världen kan utnyttja sina naturtillgångar i form av olja, kol och gas till att lyfta sig själv ur fattigdom.

Kan det vara så att de rika ländernas stora bolag inte ser detta som ett mål .
Ingen billig arbetskraft att tillgå och ingen mening att utlokalisera verksamheten .
Dessutom går det ju att köpa billiga råvaror från dessa länder .
Att utnyttja tidens gång är ett utmärkt sätt att få folk att reagera .
Lobbyism är väl nått som är vida utbrett .

Fasiken vad jag är ot. i min egen tråd :shock: :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Sommar 2018

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-24/08:27

Du kan ha rätt i det, men om vi förutsätter, att uttalandena i programmet är riktiga, finns alltså inga skäl att hindra u-länder från att utnyttja sina naturtillgångar. I stället har de mer av sitt öde i sina egna händer. Visst måste man få dit investeringskapital, men om affären ser sund ut, lär investerare inte saknas.
(När Sydafrika köpte Gripen, kritiserades detta av många, bland andra Gudrun Schyman. "Pengarna borde gå till något annat, som bättre gagnar de fattiga i Sydafrika", var argumentet. Nelson Mandelas svar var, att de, som hade kritiska synpunkter på Sydafrikas inköp av försvarsmateriel, "kunde slänga sig i närmaste pool"(!). Han sade vid ett annat tillfälle, att utvecklingsländerna också måste ha rätt att göra sina egna misstag - underförstått att de också skulle lära av dem.)

Det finns praktiska exempel i den nära historien. Under kommunisttiden fortsatte Kina att tillverka ånglok, inte diesellok, trots att de senare är mer energieffektiva. Orsak: Kina hade gott om kol men ingen olja och slapp på detta sätt dyr import.
När jag var i Östtyskland 1972 och gick in på Leipzigs järnvägsstation, stod halva Märklinkatalogen i full skala där med ångan uppe. Alla de där mastodontloken, som man som pojke bara kunde drömma om att köpa i modell, för de var dyra, stod där i full skala, redo att avgå. Och Tyskland saknar som bekant inte koltillgångar.

Sedan är det en annan sak, att programmet handlade om koldioxid. Förbränning av kol och olja ger ju en massa andra otrevliga restprodukter, som bidrar till dålig och försurad luft (där kinesiska storstäder nu är varnande exempel), men för sådant finns reningstekniker (som naturligtvis också kostar pengar). Det är ju bara ett drygt sekel sedan Londonfog var en vanlig företeelse, och så sent som under andra världskriget drabbades London av så allvarliga problem, att regeringen insåg, att något måste göras.
På samma sätt var smogen i Los Angeles närmast regel, men modern reningsteknik har ändrat på detta.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Sommar 2018

Inläggav Kovlingen » 2018-08-24/08:44

Bror Gårdelöf skrev:Du kan ha rätt i det, men om vi förutsätter, att uttalandena i programmet är riktiga, finns alltså inga skäl att hindra u-länder från att utnyttja sina naturtillgångar. I stället har de mer av sitt öde i sina egna händer. Visst måste man få dit investeringskapital, men om affären ser sund ut, lär investerare inte saknas.

Inte första U-landet som har blitt mjölkade på naturtillgångar av "investerare" . Även de längre
upp på stegen har ofta sett till at det inte rinner ut så mycket pengar till folket utan skaffat sej
mera makt på detta sätt . Jäkla skit att få ordning på . Slutar ofta med ett stort inbördeskrig .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Sommar 2018

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-24/09:04

Det beror nog mer på, vilken sorts regering landet har. Korruption är inget litet problem, och är regeringen korrupt, håller jag med Dig. Men tänker vi oss en regering, som faktiskt har folkets och landets långsiktiga bästa för ögonen, går det naturligtvis att hitta investerare även till sådana satsningar.
Men poängen är alltså, att åtskilliga idag fattiga länder faktiskt har stora naturtillgångar, som kan komma dem själva tillgodo. (Kongo är ett tragiskt exempel på, när det gått snett på allvar. Landet är mycket rikt på naturtillgångar men beskrivs samtidigt som rena helveteshålet, just för att det i stort sett saknar en statsapparat, värd namnet. I stället får banditer och rövarkapitalister härja fritt - med gräsligt resultat.
Det hindrar dock inte iakttagelsen, att landet HAR resurser. Problemet är att få till en regim, som får landet att blomstra.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Fakta eller faktaresisten

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-08-24/09:28

För allas trevnad - vi för de rent politiska samtalen på annat ställe-

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Fakta eller faktaresisten

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-24/09:38

Jag delar Din åsikt. Mitt inlägg var mest avsett att påpeka något, som gäller även i Sverige - att glesbygden ofta är rik, men att dess människor sällan själva får skörda dess frukter (alldeles oberoende av vilken politisk falang som råkar sitta i regeringen).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Fakta eller faktaresisten

Inläggav Perra_II63 » 2018-08-24/13:56

Bror Gårdelöf skrev:Jag delar Din åsikt. Mitt inlägg var mest avsett att påpeka något, som gäller även i Sverige - att glesbygden ofta är rik, men att dess människor sällan själva får skörda dess frukter (alldeles oberoende av vilken politisk falang som råkar sitta i regeringen).

Man kan ju fundera på vilken sida stadsporten klösmärken sitter vid en större naturkatastrof eller för den delen ett större/längre strömavbrott. Tror inte att märkena kommer sitta på utsidan i alla fall då staden är beroende av att allt körs in till staden.

Skulle själv klara mig betydligt bättre hemma i föräldrahemmet där allt går att köra utan el eller vatten i kranen.
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Fakta eller faktaresisten

Inläggav Kovlingen » 2018-08-24/14:01

Perra_II63 skrev:Skulle själv klara mig betydligt bättre hemma i föräldrahemmet där allt går att köra utan el eller vatten i kranen.

Du är väl inte problemlösare :? Jag bara skojar . Du är görbra att ha som resekamrat :)
"Nemas Problemas" 8-)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Fakta eller faktaresisten

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-24/14:57

Perra_II63 skrev:Tror inte att märkena kommer sitta på utsidan i alla fall då staden är beroende av att allt körs in till staden.

Det var väl ungefär vad jag avsåg - plus att rätt mycket av vår el kommer från norrländska älvar, och malmfälten innehåller en skatt - liksom all skog. Men hur mycket av dessa värden kommer dem tillgodo, som bor där (bortsett från bär, svamp och frisk luft)?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Fakta eller faktaresisten

Inläggav BrooklynS » 2018-08-25/05:42

Tror någon verkligen att en youtubefilm är argument nog att förkasta forskningsläget vad gäller klimatförändringar?




Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Fakta eller faktaresisten

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-08-25/06:35

Och det får bli slutpunkten i denna tråden.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst