Pizza-racer

Pizza-racer

Inläggav CG Arvidsson » 2018-09-12/17:32

Nu finns tekniken. Snart kan vi skicka iväg hojen att hämta pizzan själv. BMW har visat en självkörande GS på en provbana. Kolla på tourenfahrer.de så finns det bilder på den.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Pizza-racer

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-12/17:45

Givet tillbehör: En toppbox med rätt mått, där pizzerian kan lägga i kartongerna.
Lyxversionen kan vara eluppvärmd, så att de inte hinner kallna på väg hem. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Pizza-racer

Inläggav Magnus Mörtling » 2018-09-12/17:46

/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Pizza-racer

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-13/16:17

Rätt kul att se, hur cykeln snabbt men tydligt visar motstyrning, när den stannar. Efter att sidostödet fällts ut, och farten närmar sig noll, gör den en snabb vridning av framhjulet "åt fel håll", vilket får cykeln att tippa ner på stödet, och hjulet faller över "åt rätt håll".
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Pizza-racer

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-09-18/02:00

Bror Gårdelöf skrev:Rätt kul att se, hur cykeln snabbt men tydligt visar motstyrning, när den stannar. Efter att sidostödet fällts ut, och farten närmar sig noll, gör den en snabb vridning av framhjulet "åt fel håll", vilket får cykeln att tippa ner på stödet, och hjulet faller över "åt rätt håll".

Det här är en teknik som är användbar om man vill vara säker på att hojen efter stopp lutar åt det håll man vill. Kräver dock lite träning. Som allt annat.

/Fredric

PS. På Knix för ett par veckor sen hade vi en deltagare som saknade höger fot och underben. Han hade god nytta av att alltid se till att hojen föll åt vänster efter varje stopp.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Pizza-racer

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-18/07:20

Intressant. Hur gjorde han sedan - efter att ha klivit av på vänster sida - för att parkera hojen?
(Yrkesmannen i mig är alltid intresserad av, hur människor löser ett problem, som uppstått, för att de inte kan göra "som alla andra".)

(Själv tror jag mig av misstag ha tappat hojen av just det skälet en morgon för åtskilliga år sedan, när jag svängde in på en mack för att tanka. Av för mig då obegripligt skäl föll cykeln åt vänster. Två män, som satt på en bänk, hjälpte mig att resa den, och en kommenterade: "Först trodde vi, att Du var full."
Antagligen hade jag inte hjulet rakt fram, när jag stannade - och så låg jag där. Som tur var inskränkte sig skadorna till en repa på packväskan och en smärtande självkänsla - men det senare går ju över.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Pizza-racer

Inläggav Kovlingen » 2018-09-18/07:33

Hur kan vi klara oss med 2 armar och två händer när man ibland skulle behöva flera st. :?
Hur många ggr. har inte dessa ord uttalats bla. när det mekas ?
"Fasen också ! Om jag hade en hand till" :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Pizza-racer

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-18/07:36

Inom mitt gebit brukar vi skämta om, att den optimala operations-/narkossköterskan bör vara hälften bläckfisk, dvs med åtta armar. Men sådana är sällsynta, så vi får jobba med dem vi har. ;)

Själv känner jag till ett tillfälle, då jag skulle behöva ha ett par fritt rörliga ögon - alternativt en strutshals. När en lampa skall bytas i strålkastaren på min hoj, är det omöjligt att se, vad man gör! (Jag kan det i alla fall inte.) Absolut enklast är att ha en medhjälpare med fri insyn, som talar om, när man fått den nya lampan i rätt position, varpå vederbörande också ser, när man kopplar dit kontakten etc.
En av mina kompisar fick lampan bytt på en verkstad - av en kvinnlig mek med små händer. Det som tar mig mellan en kvart och en halvtimma att få gjort - bland annat för att jag är rädd för att bryta sönder något, när fästbygelns skall lossas! - fixade hon på ett par minuter!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Pizza-racer

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-09-19/01:05

Bror Gårdelöf skrev:Intressant. Hur gjorde han sedan - efter att ha klivit av på vänster sida - för att parkera hojen?
(Yrkesmannen i mig är alltid intresserad av, hur människor löser ett problem, som uppstått, för att de inte kan göra "som alla andra".)

Han böjde sig ned och fällde ner sidostödet vänster hand innan han klev av. Jag kollade aldrig om han monterat nåt extra handtag på stödet eller så men jag tror inte det.
Kort sagt, en vig man.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Pizza-racer

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-19/07:56

Människan är uppfinningsrik - och löser problem.
En av mina farbröder fick polio vid 10 - 12 års ålder, vilket han överlevde med en totalförlamad vänsterarm. Han var bonde! Är det någon syssla, där man tänker sig, att båda händerna behövs, är det nog bondens. Men han hittade lösningar på allt. (Dock körde han veterligen inte motorcykel.)
Jag bodde hon honom varje sommar mellan 5 och 12 års ålder. Det var mycket bra, för ett barn tar "allt" naturligt, och utan att vare sig han eller jag tänkte på det, lärde han mig mycket om mänsklig påhittighet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst