Senaste numret av MC-folket (SMC)

Senaste numret av MC-folket (SMC)

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-09-20/16:48

Ett helt nummer späckat om och med elektriska hojar.
Tragiskt :mrgreen:

Allt elektriskt beskrivs som bara fantastiskt och framtiden för hojåkandet.
Nästan en religiös övertygelse.
I samma nummer ett reportage med regeringens infrastrukturminister.
Aningen luttrad som jag är så anar jag kopplingar mellan det besöket, och den elektriska optimism som återspeglas i detta nummer.
En slump? Knappast.

Ingen tvekan om att elektriska hojar kan vara bra alternativ för folk som pendlar till jobbet, eller kör små korta turer enbart inne i städer.
Tragiskt att behöva erkänna såsom vurmare av allt som låter, brinner, exploderar, luktar, och skakar, men tyvärr inget som går att blunda för.

Fast när jag kommer till "Danskens Domän" går jag i taket.
Kör den personen verkligen hoj?
En timme verkar vara max vad han klarar av att köra utan nödvändig paus, vilket får mig att undra om han någonsin kört en längre sträcka på hoj?
Att puttra fram och tillbaka mellan två trafikljus på Sveavägen räknas inte som en längre sträcka.
I samma veva tycker han nämligen att den högst väsentliga frågan om hur långt man kan köra på en laddning av ett batteri är patetisk.
Vänta. Det blir bara "bättre"...
Många utplacerade laddare med förhoppningsvis gemensam standard tillsammans med ett simpelt betalkort ska nämligen råda bot på problemet med frekvent behov av laddning. Därav är frågan patetisk.
Han tar Norge som ett lysande exempel. Har han varit i Norge? Med mc?
Han avrundar med att ovanstående är ett bra incitament för touring i Norge. Har han varit i Norge? Med mc?

Nu du kära "Dansk" ska du få veta något.
Visst, elektriska hojar må vara bra alternativ för många, och har tom några fördelar, men skriv inte om sådant du bevisligen inte har någon erfarenhet av.
Patetisk sa du??
Om du någonsin varit utanför din tätort på hoj, och har ett stort touring intresse så inser du att vad du tycker är patetiskt är högst relevant för många andra hojåkare.

Touring förekommer på alla möjliga och omöjliga vägar.
Touring innebär att ta sig till önskade mål. Många gånger befintliga i andra länder.
Touring innebär många timmar i sadeln varje dag under en sammanhängande tidsperiod.
Dessa är bara några av tjusningarna med touring.
Utplacerade laddare på alla möjliga och omöjliga vägar är inte en ekonomisk möjlighet i något land (förutom möjligen Andorra och Vatikanstaten).
Om jag tvingas till ett flertal stopp för att ladda batteriet så innebär antalet stopp, och den nödvändiga laddningstiden vid varje stopp att tiden i sadeln förkortas.
Eftersom mängden utplacerade laddare är och kommer fortsatt vara både begränsad och lokalt så begränsas antal vägar som touring önskas genomföras på.
Med kortare dagar i sadeln, och ett begränsat antal vägar begränsas även antal möjliga mål kraftigt.
Inget som drabbbar någon som möjligen kör på Sveavägen, men påverkar andra som har touring som sitt största intresse.

Hoppa på din elektrisk hoj, och ge dig på touring i exempelvis landet du lyfter fram som ett lämpligt mål.
Undvik E6:an. Vi pratar touring.
Upplev fjäll- och fjordvägarna.
När du tvingas stanna varje timme, och börjar söka efter en utplacerad laddare, ställ dig då frågan angående hur långt man kommer på en laddning verkligen är patetisk eller högst väsentlig?
Ställ dig också frågan på valfri fjälltop om utplacerade laddare överallt är möjligt eller ens önskat.

Herr "Dansk".
Det finns fortsatt fördelar med fossilt bränsle också.
Var inte så begränsad och naiv i ditt tyckande.
Framför allt, kalla inte något patetiskt som du bevisligen inte har någon erfarenhet eller kunskap om.
Att vara politisk korrekt och därför följa direktiv vad ansvarig utgivare må ha sagt är en sak.
Att vara korkad är en helt annan.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Senaste numret av MC-folket (SMC)

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-20/17:20

Jag argumenterar inte emot, vad Du skriver (har dock inte fått tidningen ännu - och Du glömde Liechtenstein, Luxemburg, Monaco och San Marino ;)). Till det kommer ytterligare minst en aspekt: Den miljömässiga kostnaden för att få fram allt, som krävs för ett modernt elfordon, är definitivt inte liten! Gruvdrift har klara miljömässiga nackdelar, som gärna "glöms bort".
Får man tro åtminstone en del personer, som satt sig närmare in i frågan, finns dessutom mer metall ovanpå jord - på soptippar - än idag kända fyndigheter under jord, men återvinningen av skrotet har inte prioriterats. Förhoppningsvis sker en ändring.
Slutligen har producenten idag ansvar för återvinningen - men om "återvinnningen" består av, att man exporterar skrotet till Afrika, är ju inget vunnet. Man har bara flyttat problemet till en annan plats och låter fattigt folk ta konsekvenserna.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Senaste numret av MC-folket (SMC)

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-09-20/17:30

Jag glömde inget. Jag valde bara att inte försöka glänsa med mina geografiska kunskaper :mrgreen:

Visst har vi miljöaspekter vad det gäller produktionen, men inte minst miljöaspekter när det kommer till att dra kablar och montera laddare i orörd/relativt orörd natur.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Senaste numret av MC-folket (SMC)

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-20/17:36

Trådtelefoninätet förefaller ju vara under nedläggning. Det kanske kan få ett nytt, alternativt användningsområde? Obs: Ej seriöst förslag.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Senaste numret av MC-folket (SMC)

Inläggav Håkan » 2018-09-20/17:42

Måns Ulveståhl skrev:
Fast när jag kommer till "Danskens Domän" går jag i taket.
Kör den personen verkligen hoj?
En timme verkar vara max vad han klarar av, undra om han någonsin kört en längre sträcka på hoj?

Tror säkert att Jesper kan svara för sig själv.
Men jag vet att han har minst en godkänd körning enligt Iron Butt Association Sverige. http://ironbutt.se/index.php
Vid det tillfälle jag känner till körde Jesper sin K1200S, 1735km på mindre än 24 timmar...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Senaste numret av MC-folket (SMC)

Inläggav Kovlingen » 2018-09-20/17:44

Bror Gårdelöf skrev:Trådtelefoninätet förefaller ju vara under nedläggning. Det kanske kan få ett nytt, alternativt användningsområde? Obs: Ej seriöst förslag.

SMS-laddning kanske :? (Ej heller seriöst förslag)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Senaste numret av MC-folket (SMC)

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-09-20/18:12

Håkan skrev:Tror säkert att Jesper kan svara för sig själv.
Men jag vet att han har minst en godkänd körning enligt Iron Butt Association Sverige. http://ironbutt.se/index.php
Vid det tillfälle jag känner till körde Jesper sin K1200S, 1735km på mindre än 24 timmar...


Då ter det sig ännu svårare att förstå att han kallar en väsentlig fråga han borde vara bekant med för patetisk.
Fast en "Iron Butt" är ju inget bevis på annat än att bakdelen är stryktålig.
En bra erfarenhet för honom att ha efter den artikeln.... :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Senaste numret av MC-folket (SMC)

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-20/18:26

På hojsidan kan man i alla fall filosofera över en framtida teknologi med standardiserade batteripack, som snabbt kan bytas - mot viss kostnad - på "elmackar", vilket skulle eliminera laddtider för den, som är ute och reser. (Det blir nog värre med bilar.)
Men dit är det nog långt(?).

För åtskilliga år sedan konstaterade jag, att speedway borde vara en utmärkt "elsport". Bara att byta batteripack mellan varje heat och sätta de övriga i laddaren. Men det dröjer nog, innan man får se den idén förverkligad.
I övrigt läste jag någon notis om det första elhojsracet på Isle of Man för något år sedan: "Det gjorde inte mycket väsen av sig."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Senaste numret av MC-folket (SMC)

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-09-20/19:00

Bror Gårdelöf skrev:I övrigt läste jag någon notis om det första elhojsracet på Isle of Man för något år sedan: "Det gjorde inte mycket väsen av sig."


:mrgreen:


Personligen kommer jag aldrig köpa elbil, elhoj, eller elcykel - inte ens köpa någon biljett till något race med motsvarande fordon -, men det innebär inte per automatik att utvecklingen är patetisk.
Tragisk ja, men inte patetisk.
Fast i kombination med självkörande fordon mer patetisk än tragisk.
Tur att det finns en klassikdel av klubben numera.
Då kan mitt njutande av förbränningsmotorer , och möjligheten att få köra själv säkerställas ett bra tag till.
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2018-09-20/19:07, redigerad totalt 1 gång.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Senaste numret av MC-folket (SMC)

Inläggav Håkan » 2018-09-20/19:06

Måns Ulveståhl skrev:Tur att det finns en klassikdel av klubben numera.
Då kan mitt njutande av förbränningsmotorer säkerställas ett bra tag till.

Skönt att se att ens arbete uppskattas. :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Senaste numret av MC-folket (SMC)

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-20/19:07

Jag skulle inte ha något emot en elektrisk motorcykel, som fungerade bra för touring - men det lär väl dröja.

Jag är också fascinerad av, hur förbränningsmotorers funktion förfinats under det dryga sekel de använts, men det går inte att komma ifrån, att de är komplicerade och därför dyra att bygga och underhålla. Elmotorer är betydligt billigare, och man behöver ju ingen växellåda.
Det finns gott om folk, som varit tveksamma till elbil, tills de provat. Jag är lite tvärt om; i princip positiv men tycker samtidigt, som framgår av mitt tidigare inlägg, att diskussionen om elfordon tenderar att "glömma bort" en del aspekter.
Eller som en insändare konstaterar i dagens Östgöta Correspondenten: "Någonstans skall all denna el produceras."

Klassiker är en helt annan sak. Man kan verkligen med fog hävda, att gamla, välvårdade fordon med förbränningsmotorer är en del av vårt kulturarv. Det märks ju om inte annat på, att det finns klassikerföreningar för - tror jag - varje tänkbar fordonstyp: Förutom personbilar och hojar även lastbilar och traktorer, för att bara ta några. (Jag råkade titta i ett nummer om klassiska traktorer och jisses, vad mycket jag inte visste, om hur sådana byggts - och byggs!)
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2018-09-20/19:11, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Senaste numret av MC-folket (SMC)

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-09-20/19:10

Håkan skrev:Skönt att se att ens arbete uppskattas. :D


Absolut.
Livlinan för blivande och nuvarande seniorer som pruttar och luktar :D

(gäller även deras motorer....)
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Senaste numret av MC-folket (SMC)

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-09-20/19:21

Bror Gårdelöf skrev:Jag skulle inte ha något emot en elektrisk motorcykel, som fungerade bra för touring


App, app, app! Nu är Bror Quisling ute på väldigt tunn is.... :lol:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Senaste numret av MC-folket (SMC)

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-20/19:43

Skönt, att Du inte benämner mig "tunnis"! ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Senaste numret av MC-folket (SMC)

Inläggav Sahlin » 2018-09-20/20:40

Måns Ulveståhl skrev:Personligen kommer jag aldrig köpa elbil, elhoj, eller elcykel - inte ens köpa någon biljett till något race med motsvarande fordon -, men det innebär inte per automatik att utvecklingen är patetisk.
Tragisk ja, men inte patetisk.
Fast i kombination med självkörande fordon mer patetisk än tragisk.
Tur att det finns en klassikdel av klubben numera.
Då kan mitt njutande av förbränningsmotorer , och möjligheten att få köra själv säkerställas ett bra tag till.

Helt plötsligt fick jag en ny "guru" named Måns ;) Jag kunde inte sagt det bättre själv. Vi har elbilar på jobbet och jag så oimponerad så det finns inga ord. Nackdelarna talar för sig själv och när det kommer till motorcyklar blir ju inte saken bättre. Tänker inte sitta här och skriva/argumentera om alla problem som produktion (och förmodligen återvinning) som elbilarna ställer till med/kommer att ställa med till utan kan bara konstatera att: Du är helt rätt på det!

PS: Personligen tror jag att eldrivna fordon kommer att försvinna inom en ganska kort period. Någon kommer garanterat på någon annan form av renare och bättre energikälla för fordon.
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Senaste numret av MC-folket (SMC)

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-09-21/15:40

Håkans klassikdel av klubben kommer att var den med absolut flest medlemmar när riktiga motorcyklar inte längre erbjuds på marknaden :D
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Senaste numret av MC-folket (SMC)

Inläggav Hasse Gustafsson » 2018-09-21/16:32

Har nu skummat igenom (el-bladet) SMC tidningen :evil:
Kan bara hålla med förgående talare, el är inget för seriösa hojåkare.
De som kör innanför 50-skyltning kan väl hålla på med elhoj
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Senaste numret av MC-folket (SMC)

Inläggav BrooklynS » 2018-09-21/17:14

Blanda inte ihop ”elhoj” med ”dagens batteriteknologi”.

Det råder nog ingen tvekan om att eldrift är framtiden och det är egentligen bara bristen på fordonsinfrastruktur som gjort att de inte tagit över helt ännu.

”Dansken” kör för övrigt en rätt ny R1200GS och han är duktig att köra så jag tror inte att det är brist på referenser som gör att han imponeras. Jag vet också många som imponerats av exempelvis KTM-s elektriska bushoj.

Men du Måns kanske har väldigt stor egen erfarenhet av elektriska motorcyklar som gör att du så tvärsäkert sågar både dem och tillskyndarna jäms med fotknölarna?


Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Senaste numret av MC-folket (SMC)

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-09-21/18:08

Brooklyn,

En något snorkig avslutning med riktning mot mig.
Ingen fara. Jag dansar tango när det bjuds till dans.
Nix, jag har precis lika lite erfarenhet att köra elhoj som du Brooklyn.
Att tycka däremot är (än så länge) fritt i detta land.
Personliga val är likaså (än så länge) fritt i detta land.

Läser du vad jag skrev så förstår du att jag visst ser användningsområden för elhoj oavsett om jag personligen vill ha en eller inte.
Du kan inte heller missa att det är artikelförfattarens utryck att det är "patetisk" att ställa en väsentlig fråga som jag reagerar främst på. En minimalisering av något som är extremt viktigt, speciellt om touring är ditt huvudintresse.
Jag skrev också att artikelförfattaren har fel i att försöka sälja in elhojen i dag som en touringhoj. Dessutom i ett land som knappast tillåter touring med elhoj i dag då infrastrukturen saknas i områdena där touringförare väljer att köra.
Läser du senaste numret av Mc-folket så kan du inte heller missa maranatastämningen där mer eller mindre alla artiklar går upp i falsett för att marknadsföra elhojen som svaret på alla frågor - utom frågorna som är besvärliga, och därför anses patetiska.

Du må tycka att elhoj är Guds gåva till alla motorcykelförare, men bli inte förvånad om andra tycker det enbart är en tragisk utveckling, och därför kommer att göra ett annat personligt val.


PS
Jasså, artikelförfattaren råkar ha en GS parkerad i garaget? Jamen då så.
Han är sjävklart kvalificerad elhojsexpert med den meriten.
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2018-09-21/18:57, redigerad totalt 2 gånger.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Senaste numret av MC-folket (SMC)

Inläggav Allan Ericsson » 2018-09-21/18:31

Nämn ett teknikområde där en mekanisk lösning konkurrerat ut en elektrisk lösning?
Jag kan inte komma på något. Utvecklingstrenden går åt det andra hållet.

Så länge vi har en idé att sluta frigöra kol bundet i naturgas, olja och kol är det bara en tidfråga innan det är förbjudet att använda förbränningsmotorn. Så njut av buller och avgaser så länge det går an.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Senaste numret av MC-folket (SMC)

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-09-21/18:42

Allan Ericsson skrev:Utvecklingstrenden går åt det andra hållet.


Absolut.
Oavsett vad man må tycka om den trenden.

Allan Ericsson skrev: Så njut av buller och avgaser så länge det går an.


Absolut.
Fast buller och avgaser lär aldrig helt förbjudas. Elen till elhojarna måste ju produceras.
Med nedstängda kärnkraftverk och inga fler älvar för dammbyggen så lär ju brunkolen i Tyskland, eller gasen från Ryssland användas för att någon ska kunna ladda sin elhoj varje timme i Sverige.
Fast det har väl miljörörelsen tänkt över och godkänt antar jag...
Eller ingår eget vindkraftverk och solceller i elhojens standardutrustning?
Placeras i korvlådorna kanske?
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Senaste numret av MC-folket (SMC)

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-21/19:23

Måns Ulveståhl skrev: Eller ingår eget vindkraftverk och solceller i elhojens standardutrustning?

Man får väl sätta propellrar på korvlådorna. När man åker iväg, snurrar de av fartvinden, genererar el, och si; en perpetuum mobile! Men något säger mig, att detta inte kommer att funka.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Senaste numret av MC-folket (SMC)

Inläggav CG Arvidsson » 2018-09-21/19:51

Vill bara påpeka att forskningen av alternativa bränslen till förbränningsmotorn går framåt. Nu flyger man till och med i Sverige med miljösnällare bränsle i passagerartrafik. Problemet är väl att oljan är för "billig" ännu. Framställningen av elbilsbatterier är långt ifrån snäll mot naturen heller. För tillfället inför man zoner av olika slag i städerna både här och utomlands. Drabbar säkert oss motorcyklister också. Läste att nya boxermotorn har ett utsläppsvärde på 110gr. Det är många bilar som slår det och då blir det att ta en omväg.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Senaste numret av MC-folket (SMC)

Inläggav BmwMats » 2018-09-21/19:53

Så länge vi betalar vägskatt så kör vi på våra vägar !!!
Vi har betalat dessa många gånger om.

Med vänlig hälsning - Född Fri -
Senast redigerad av BmwMats 2018-09-21/19:54, redigerad totalt 1 gång.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Senaste numret av MC-folket (SMC)

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-21/19:54

Allan Ericsson skrev:Nämn ett teknikområde där en mekanisk lösning konkurrerat ut en elektrisk lösning.

Beroende på vilket perspektiv man anlägger, finns olika svar. Ett område, där den mekaniska lösningen faktiskt konkurrerade ut den elektriska för 100 år sedan, är bilen! I bilismens barndom var elbilar inte helt ovanliga - och alla, som läst Kalle Anka, har sett ett exempel på en sådan, för Farmor Ankas bil är en elbil - där förlagan är Detroit Electric, som alltså fanns på marknaden.
Men den dåvarande elbilens begränsningar i form av kort aktionssträcka och långa laddningstider (Farmor Anka har inte det problemet, för Oppfinnar-Jocke har sett till, att hennes bil laddas av åskblixtar!) - i förening med petroleumindustrins framväxt - gjorde förbränningsmotorn till ett mer attraktivt alternativ.
Men det var då. Framtiden är förmodligen en helt annan.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Senaste numret av MC-folket (SMC)

Inläggav Allan Ericsson » 2018-09-21/21:50

Bror Gårdelöf skrev:
Allan Ericsson skrev:Nämn ett teknikområde där en mekanisk lösning konkurrerat ut en elektrisk lösning.

Beroende på vilket perspektiv man anlägger, finns olika svar. Ett område, där den mekaniska lösningen faktiskt konkurrerade ut den elektriska för 100 år sedan, är bilen!

En reflektion: Det var väl inte så att mekaniken slog ut eltekniken utan snarare så att förbränningstekniken ("explosionsmotorn") slog ut batteritekniken (omvandling av kemisk energi till elektrisk energi)?
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Senaste numret av MC-folket (SMC)

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-09-22/01:02

Man får skilja på elhojar och batteridrivna elhojar. Så länge vi har batterier att lagra energin i kommer det dröja länge innan räckvidden motsvarar förbränningsmotordrivna hojar. Om dom någonsin kommer dithän. Med batteridrift skall allt "bränsle" fraktas med hojen medan en bensindriven bara fraktar med bensinen och tar syret direkt från omgivande luft.
Energitätheten hos batterier duger inte idag.

Men högtrycks vätgas i kombination med en bränslecell kommer upp i samma eller bättre energitäthet som bensin, mycket p.g.a. elmotorns högre verkningsgrad. Och med en bränslecell kan man ta syret från omgivande luft.
Dock verkar inte teknologin vara kommersiellt gångbar ännu men jag ser batteridrift som en teknisk parentes.

Ett stort problem är att vårt elnät inte är dimensionerat för elfordon. Vi har inte kraftverk nog för att kunna leverera energin om alla bilar skall vara eldrivna. Jag skummade rätt nyligen en undersökning där detta konstaterades (om jag hittar länken skall jag posta den).

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Senaste numret av MC-folket (SMC)

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-22/07:57

Allan Ericsson skrev:Det var väl inte så att mekaniken slog ut eltekniken ...?

Vill Du klyva hårstrån, så visst. Jag avsåg de praktiska konsekvenserna av dåvarande teknologi, och hade elbilarna för många nackdelar i förhållande till förbränningsmotorerna.
Till detta kommer förstås, att man i förbränningsmotorns barndom knappast kände till de långsiktiga effekterna av användning av fossila bränslen - och möjligen inte heller kunde föreställa sig, vilket enorm omfattning bilindustrin med tiden skulle få. I bilismens barndom var åsikten inte sällsynt, att bilen var en övergående fluga, och att häst och vagn samt tåg skulle förbli de väsentliga transportmedlen på land.
En intressant kontrafaktisk fråga är: Hurdan skulle utvecklingen ha varit, om man då haft de kunskaper, som vi tror oss ha idag? Något svar på den frågan går rimligen inte att få.

Om jag för ett ögonblick själv skall klyva hårstrån, läste jag för många år sedan en artikel om, att termen "explosionsmotor" är missvisande. En explosion ansågs av skribenten vara ett okontrollerat förlopp (exempelvis knackning i motorn - eller när något man blandat ihop far i luften, utan att man avsett det), medan det, som händer i en förbränningsmotors cylindrar, skall vara ett kontrollerat förlopp - med optimal utbredning av flamfront etc - för att man skall få ut bästa möjliga verkningsgrad.
(Jag är inte säker på, att de, som professionellt sysslar med sprängningsarbete, håller med, men det är en annan historia. Dock är även professionellt sprängningsarbete en i högsta grad kontrollerad process.)
Haken är förstås, att termen "förbränningsmotor" även inkluderar exempelvis ångmaskiner - men sådana är sällsynta i andra fordon än äldre lok och dito fartyg - samt förstås nutida entusiastbyggen.

Terminologi kan vara knepig. Ett diesellok är ju sålunda ofta en sorts ellok, där generatorn finns ombord, driven av en dieselmotor!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Senaste numret av MC-folket (SMC)

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-09-25/22:28

Visst kan man klyva hår och fundera över skillnaden på explosion och förbränning, eller snarare när en förbränning övergår från att vara "explosionsartad" till en regelrätt explosion.

Jag skulle vilja säga att en explosion är en förbränning men en förbränning inte nödvändigvis är en explosion.

Efter lite googlande förefaller det som om flamfronten på en bensinmotor rör sig med ca 10-25m/s (olika uppgifter finnes) och om jag inte räknat helt fel så rör sig kolven hos en R1200GS på fullvarv i snitt nästan 20m/s (7750rpm, 73mm slag) men det är snittet och rörelsen är sinusformad så med kolven i topp så går det betydligt långsammare och dessutom fjuttar man på innan kolven är i topp. Fast det är kanske rimligt att de två värdena ligger i närheten av varandra, annars skulle vi kunna varva mer och inte tappa så mycket effekt när varvet ökar.

Hur det nu är med den saken så är det väl en smaksak om man kallar 20m/s flamfront för explosion eller ej. Tycker jag.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Senaste numret av MC-folket (SMC)

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-26/10:09

Där har vi alltså divergerande åsikter. Jag vidhåller distinktionen, att en förbränning är en kontrollerad, "önskad" process, medan en explosion är okontrollerad - som t ex knackning.
(Enda undantaget skulle väl vara planerade bombexplosioner, som är önskade eller oönskade, beroende på, om man är den, som utlöser dem eller ej.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Senaste numret av MC-folket (SMC)

Inläggav BrooklynS » 2018-09-26/10:55

Bror Gårdelöf skrev:Där har vi alltså divergerande åsikter. Jag vidhåller distinktionen, att en förbränning är en kontrollerad, "önskad" process, medan en explosion är okontrollerad - som t ex knackning.
(Enda undantaget skulle väl vara planerade bombexplosioner, som är önskade eller oönskade, beroende på, om man är den, som utlöser dem eller ej.)


Förbränning är en process som innebär en kemisk reaktion. Det har ingenting med kontroll eller inte kontroll att göra.

Explosion, detonation osv beskriver hur snabbt förbränningen sker.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Senaste numret av MC-folket (SMC)

Inläggav Hasse Gustafsson » 2018-09-26/13:30

Noterade att ''Dansken'' i somras besökte Blutten i Ö-rike.
Undrar om han åkte el-hoj dit :lol:
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Senaste numret av MC-folket (SMC)

Inläggav HåkanH » 2018-09-26/13:38

Äntligen..."redan" igår damp MC-FOLKET ner i min postlåda, så nu kan även jag få läsa om Jespers åsikter
om el-motorcyklar!
Transport med Post Nords häst & vagn från Rikets huvudstad? :?
(Så här är det att leva sitt liv i en avkrok som södra alt. mellersta Norrland - vet inte vilken del jag bor i??)
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Senaste numret av MC-folket (SMC)

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-26/13:47

BrooklynS skrev: Förbränning är en process som innebär en kemisk reaktion. Det har ingenting med kontroll eller inte kontroll att göra.

Då inställer sig genast frågan, varför det blivit så vanligt med dubbelstiftsmotorer numera. Den förklaring, som jag hela tiden får läsa, är, att detta är en metod att optimera förbränningen i cylindern. (På min Aprilia var instruktionsboken särskilt noggrann med att påpeka, att man skulle sätta rätt tändhatt på rätt stift, eftersom de tydligen inte tänder exakt samtidigt - allt för att optimera motorgången.)
Om allt detta inte spelar någon roll, har man alltså skapat en onödigt krånglig lösning helt i onödan! Något säger mig, att så inte är fallet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Senaste numret av MC-folket (SMC)

Inläggav Olof Eriksson » 2018-09-26/13:51

HåkanH skrev:(Så här är det att leva sitt liv i en avkrok som södra alt. mellersta Norrland - vet inte vilken del jag bor i??)


Du borde leva i Mellan Sverige Eftersom Flataklocken är Sveriges mittpunkt så verkar det som om Alnö är på mittlinjen. Dock en aning österut.

Capture.PNG
Capture.PNG (48.17 KiB) Visad 9070 gånger
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Senaste numret av MC-folket (SMC)

Inläggav OscarH » 2018-09-26/14:09

En resebeskrivning för en grus-touring resa London till Paris med en elektrisk motorcyckel:
https://vintagetovoltage.wordpress.com/
OscarH
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2006-09-27/01:00

Re: Senaste numret av MC-folket (SMC)

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-26/14:56

Gravt stötande! ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Senaste numret av MC-folket (SMC)

Inläggav BrooklynS » 2018-09-26/15:28

Bror Gårdelöf skrev:
BrooklynS skrev: Förbränning är en process som innebär en kemisk reaktion. Det har ingenting med kontroll eller inte kontroll att göra.

Då inställer sig genast frågan, varför det blivit så vanligt med dubbelstiftsmotorer numera. Den förklaring, som jag hela tiden får läsa, är, att detta är en metod att optimera förbränningen i cylindern. (På min Aprilia var instruktionsboken särskilt noggrann med att påpeka, att man skulle sätta rätt tändhatt på rätt stift, eftersom de tydligen inte tänder exakt samtidigt - allt för att optimera motorgången.)
Om allt detta inte spelar någon roll, har man alltså skapat en onödigt krånglig lösning helt i onödan! Något säger mig, att så inte är fallet.


Därför att bränsleblandningen detonerar lite olika beroende på förbränningsrummens utformning och ger mer eller mindre fullständig förbränning av bränslet...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Senaste numret av MC-folket (SMC)

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2018-09-26/17:13

HåkanH skrev:Transport med Post Nords häst & vagn från Rikets huvudstad? :?


Nei, med el-bil! Den måtte jo stoppe flere ganger og lade batteriene. :D
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Senaste numret av MC-folket (SMC)

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-26/17:30

BrooklynS skrev: Därför att bränsleblandningen detonerar lite olika beroende på förbränningsrummens utformning och ger mer eller mindre fullständig förbränning av bränslet...

Alltså en kontrollerad process - VSB.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Senaste numret av MC-folket (SMC)

Inläggav Håkan » 2018-09-26/18:16

Bror Gårdelöf skrev: (På min Aprilia var instruktionsboken särskilt noggrann med att påpeka, att man skulle sätta rätt tändhatt på rätt stift, eftersom de tydligen inte tänder exakt samtidigt - allt för att optimera motorgången.)

På Aprilia vet jag inte hur dom löst det... Men på R1200 motorn är sekundärstiftet bara aktivt upp till cirka 3000rpm - för att optimera motorgången. ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Senaste numret av MC-folket (SMC)

Inläggav Allan Ericsson » 2018-09-26/20:13

Fredric Fredricson skrev:Visst kan man klyva hår och fundera......

Efter lite googlande förefaller det som om flamfronten på en bensinmotor rör sig med ca 10-25m/s (olika uppgifter finnes) och om jag inte räknat helt fel så rör sig kolven hos en R1200GS på fullvarv i snitt nästan 20m/s (7750rpm, 73mm slag) men det är snittet och rörelsen är sinusformad......

/Fredric

Jag klyver vidare, eftersom det är så kul: Så du påstår att R1200GS har oändligt långa vevstakar, vilket krävs för att få till en ren sinusrörelse! Typiskt brukar vevstakarna vara ca 1.7 ggr slaglängden. Undantaget är bl.a. F800-motorn som visst har ovanligt korta stakar, så att rörelsen vid övre dödpunkten är ovanligt långsam.

Oj vilken fnöske det fanns i mitt uttryck ”explosionsmotorn”. Jag vald denna gamla benämning på otto- och dieselmotorer, eftersom diskussionen handlade om vad som försiggick i början av förra seklet.

För att anspela på trådrubriken, så slås jag av hur man pumpar upp sig med cherry picking. Är allt så fantastiskt, när det gäller motorcyklar? Jag tror att den allmänna synen på motorcyklar och motorcykelåkning är att det är förknippat med onödigt risktagande. (Idag mötte jag en älgtjur men vill kolliderade inte.) Där har vi en del att jobba vidare med. Fram för mera i stil med ”Full Koll”, KNIX och hur vi skall förvalta nollvisionen.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Senaste numret av MC-folket (SMC)

Inläggav Allan Ericsson » 2018-09-26/20:43

BrooklynS skrev:
Bror Gårdelöf skrev:Där har vi alltså divergerande åsikter. Jag vidhåller distinktionen, att en förbränning är en kontrollerad, "önskad" process, medan en explosion är okontrollerad - som t ex knackning.
(Enda undantaget skulle väl vara planerade bombexplosioner, som är önskade eller oönskade, beroende på, om man är den, som utlöser dem eller ej.)


Förbränning är en process som innebär en kemisk reaktion. Det har ingenting med kontroll eller inte kontroll att göra.

Explosion, detonation osv beskriver hur snabbt förbränningen sker.

Mitt förslag: Förbränning avser kemiskt/termiskt förlopp. Explosion avser plötslig volym/tryckökning.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Senaste numret av MC-folket (SMC)

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-27/05:42

Håkan skrev: På Aprilia vet jag inte hur dom löst det... Men på R1200 motorn är sekundärstiftet bara aktivt upp till cirka 3000rpm - för att optimera motorgången. ;)

Det vet inte jag heller. Min poäng är, att man med dubbelstifttändning skapar möjligheter att bättre kontrollera förbränningen i cylindern. HUR detta görs, vet jag inte. Det låter jag ingenjörerna sköta.

Sett i ett bredare historiskt perspektiv har man ju helt andra möjligheter att kontrollera förbränningen idag än för ett halvsekel sedan - eller mer.
Då hade ofta även racermotorer förgasare, och tändningen var mekanisk = statisk, inställd för att ge bästa prestanda på höga varv.
Nackdelen då var, att motorerna fick dåliga lågvarvsegenskaper, eftersom tändförställningen stämde illa med låga varvtal, och gasblandningen i cylindrarna blev suboptimal, eftersom ventiltider och -öppningsgrad var avstämda för högre varvtal. (Ett intressant exempel på detta är, att fyrventilteknikens fördelar var kända mycket tidigt under 1900-talet, men så länge man tävlade med luftkylda motorer i hojarna, användes oftast tvåventilsteknik - helt enkelt för att den smala metallbryggan mellan avgasventilerna riskerade att bli så het, att den smälte. Tvåventilarna var alltså driftsäkrare. När sedan vätskekylningen kom, eliminerades det problemet, och fyrventilare - eller fler - blev regel.)
Elektronik, insprutning och avancerad mekanik/hydraulik har ändrat allt detta, så att tändförställningen kan varieras med varvtalet, liksom ventilernas öppningsgrad och -tider. Resultatet blir motorer, som går förbluffande bra på låga varv, samtidigt som de kan ge en toppeffekt, som ligger långt över, vad som tidigare var möjligt.
Det räcker ju med att se en tävling med gamla hojar, där förarna hela tiden måste hålla varvtalet uppe, för att de skall få något drag i spisen. Därunder blir det mest bludder.
En modern MotoGP-hoj, däremot, kan, om föraren vill, accelereras från förvånansvärt låga varv utan att bluddra det minsta. Jag har läst flera reportage, där motorcykeljournalister, som kört gamla tiders racers, också fått tillfälle att köra någon av dagens MotoGP-hojar. Ofta har fabrikens representanter sagt till dem, att de kommer att bli förvånade över, hur lättkörda de moderna hojarna är, och journalisterna har verifierat det.

Alltihop beror förstås på, att man med dagens avancerade elektronik kan kontrollera förbränningsprocessen i cylindrarna på ett sätt, som man nog inte ens kunde föreställa sig för ett halvsekel sedan.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2018-09-27/10:17, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Senaste numret av MC-folket (SMC)

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-27/09:32

Allan Ericsson skrev: Jag tror att den allmänna synen på motorcyklar och motorcykelåkning är att det är förknippat med onödigt risktagande.

"Den allmänna synen" är en sak. Fakta är en annan, vilket min kollega Michael Fored visat mycket elegant.
Förutsatt att motorcyklisten kör lagligt, är risknivån inte mycket högre än för en bilist - men det verkar vara en politiskt inkorrekt sanning, som "ingen" utanför hojåkarkretsar vill ta upp.

"Onödigt risktagande" är för övrigt en rätt vid term att laborera med. Många patienter är oroliga inför narkos och operation, som de tror är förknippade med stora risker. Vad gäller narkosdelen har en kollega till mig konstaterat, att den i övrigt friska patienten löper större risker under resan till och från sjukhuset, än när han/hon lägger sig på operationsbordet. Jag har citerat honom och frågat mina patienter, om de tänker sluta åka bil. Svaret blir som regel nej.
(En i övrigt svårt sjuk patient löper förstås högre risker vid ett ingrepp, men det beror ju på redan existerande åkommor, inte narkosen som sådan.)

Förvaltning av nollvisionen förefaller mest vara ett uppdrag för Trafikverket - som missköter den rätt ordentligt. Snabellagning av asfaltskador utan uppsopning av överflödigt material, igenfyllning av asfaltsprickor med gegga, som blir såphal i väta - och ingen åtgärd, när meddelanden om livsfarliga vägavsnitt inkommer, eftersom mottagarna råkar ha semester(!), är bara några exempel på, hur laglydiga och omdömesgilla förare av såväl två- som fyrhjulingar får sätta till livet eller skadats för livet, för att Trafikverket inte sköter sin uppgift.
Att sedan lagbrytare kör ihjäl sig såväl på hojar som i bilar är en annan sak, och dem är det nog betydligt svårare att göra något åt. Eftersom de struntar i befintligt regelverk, lär de inte heller bry sig om något eventuellt nytt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Senaste numret av MC-folket (SMC)

Inläggav Allan Ericsson » 2018-09-27/10:49

Bror Gårdelöf skrev:Att sedan lagbrytare kör ihjäl sig såväl på hojar som i bilar är en annan sak, och dem är det nog betydligt svårare att göra något åt. Eftersom de struntar i befintligt regelverk, lär de inte heller bry sig om något eventuellt nytt.

De hamnar likväl i olycksstatistiken. (Framgång mäts med statistiska mått.) Visst faller det på Trafikverket att komma till rätta även med detta, så att även de mest omdömeslösa inte förstör statistiken? (Trafikverkets uppdrag är att ansvara för den långsiktiga infrastrukturplaneringen för vägtrafik, järnvägstrafik, sjöfart och luftfart samt för byggande och drift av statliga vägar och järnvägar.)
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Senaste numret av MC-folket (SMC)

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-27/11:57

Vi är eniga om det - liksom jag tror, att vi är eniga om, att det är slarvigt, om man bara redovisar siffrorna i klump i stället för att påpeka, att mellan 25 och 33 % (jag har läst högre siffror också) av de omkomna i MC-olyckor saknat adekvat körkort, kört stulen hoj, kört mycket fort (> 30 km/h över skyltad hastighet), varit drogpåverkade och/eller kört utan hjälm.
Denna andel av de omkomna är ett besvärligt kapitel. Som jag skriver ovan: Eftersom de struntar i befintligt regelverk, torde de strunta i eventuella ändringar också. Cynikern i mig konstaterar fördelen med, att dessa individer eliminerar sig själva ur ur genpoolen, innan de hunnit ställa till det alltför illa för andra, men så får man väl inte tycka?
I teorin skulle en massiv polisstat med osannolikt täta kontroller av alla fordonsförare kunna ta nämnda kategori ur drift, men dels tror jag inte, att Sverige har råd med en så omfattande kontrollapparat, och dels är väl frågan, om vi vill ha ett sådant samhälle? Då är vi hur som helst inne på politik - ett ämne som i princip inte skall diskuteras på detta forum.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst