Stor fara med BMW BILAR som brinner

Stor fara med BMW BILAR som brinner

Inläggav Dennis Johansson » 2018-11-17/13:21

Då gör jag ett nytt försök i OT där efter mycket ögnande väldigt många trådar EJ är MC relaterade.

Då ganska många är märkestrogna och äger BMW på både två och fyra hjul, tycker jag det är angeläget att nå ut med att BMW s dieslar riskerar börja brinna vid färd.
Det som och är något anmärkningsvärt är att BMW ej gått ut med återkallelse pga att reservdelar saknas.
Något som också är allvarligt är att felet känts till i ett halvår, och fortsatt har inte alla fått återkallelse.
Detta är allvarligt. Och det är lika allvarligt oavsett tillverkare.

Så ni som har en BMW diesel bör kanske på egen hand ta reda på om er bil är drabbad.
Branden sprider sig väldigt fort från motor till kupé och det är ju extra lurigt med små barn och eller två dörrars modeller.

Hoppas ingen råkar illa ut. Brännskador är fruktansvärda, tro mig, jag vet.

https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/familjens-bmw-borjade-brinna-pa-motorvagen/
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Stor fara med BMW BILAR som brinner

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-11-17/13:58

Dennis - har Du några uppgifter om hur många bilar som brunnit, och några källhänvisningar förutom Expressen-artikeln?
Det här är sensationsjournalistik i dess yttersta form, såvitt jag kan se.

Vi har två "drabbade" BMW i huset. Bägge har fått EGR-ventilen bytt till ett "säkert" utförande för länge sedan.
Problemet är att ganska många BMW-dieslar byggda mellan slutet av 2014 och början av 2018 fått EGR-ventiler (återföring av avgaser till insuget) från en leverantör som haft fel toleranser i tillverkningen.
Ofta upptäcks problemet vid första service, då det loggas felkoder i bilens styrdator. BMW har då bytt EGR-ventil utan att ägaren ens märkt något problem.
På båda våra bilar uppträdde EGR-problemen innan första service (som görs vid ca 3000 mil).
Symptomen är "ryckningar" vid acceleration, tvekan vid gaspådrag, ökad förbrukning och ibland att motorlampan tänds. Den som inte reagerar på detta utan kör vidare, kan råka ut för att EGR-ventilen till slut hänger sig i helt öppet läge. Motorn tappar då effekt markant (den blir katastrofalt svag, för att uttrycka sig rakt på sak), och avgaser skickas tillbaka i insuget som blir väldigt varmt. Motorlampan ska också tändas, som en varning till föraren. Kör man trots detta en längre sträcka i högre fart (motorvägsfart, typ), smälter insuget (som är av plast) och kan i extremfall ta eld. Men långt innan dess har alltså motorn tappat nästan all kraft och motorlampan har tänts. Märker man inte det som förare, borde man kanske fundera på om man alls ska köra bil...

Som sagt - BMW har känt till problemen i över två år, och åtgärdat väldigt många bilar löpande, via en "teknisk kampanj" (dvs man åtgärdar bilar med symptom, eller vid ordinarie service när man har indikationer på problem).
Nu har man beslutat återkalla resten (dvs de som ännu inte fått EGR-ventilen kontrollerad och ev utbytt) - det kan handla om bilar som ännu inte varit inne för första service, eller bilar som av någon anledning servats någon annanstans än på BMW märkesverkstad (eller ägaren struntat i att lämna bilen till service), och där ägaren inte märkt några symptom eller rentav ignorerat dem.

Självklart är det olyckligt att det tar tid att åtgärda alla, men 1,6 miljoner EGR-ventiler snyter man inte ur näsan. Och i de fall ägaren upptäcker problem, tas bilen in omgående - det kan bli väntetid på reservdelar, men rimligen får då ägaren en lånebil under tiden.
Min uppfattning är, att BMW tar sitt ansvar så gott det är möjligt genom att faktiskt återkalla ALLA bilar som är i riskzonen.

Har man en BMW-diesel av årsmodell 2015-18, ska man vara uppmärksam på om motorn börjar rycka/tveka vid gaspådrag, och lämna bilen till BMW-verkstad. Och naturligtvis göra som det står i instruktionsboken, om motorlampan tänds - nämligen kontakta sin verkstad omgående!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Stor fara med BMW BILAR som brinner

Inläggav Dennis Johansson » 2018-11-17/14:30

Nej Gunnar, jag har ej mer uppgifter om fiskarna en vad som anges i artikeln.
Om man jämför din beskrivning med den i artikeln, verkar de i artikeln missat / negligerat alla varningar som finns, till att bilen började brinna.
Eller så kan förloppet i vissa fall gå fortare.

Det jag dock tycker är lite skumt är att inte alla ägare ändå kontaktats tidigare. Även om det tar tid att rapa upp nya delar, så är ju följderna av ett fel så oerhört allvarliga att ägare borde få reda på felet och avgöra om de skall köra med den eller ej.

Anledningen till att jag ville dela är främst riskerna för olyckor.
Om det nu är som du säger att de som servat på annat sätt en märkesverkstaden, kan det ju va bra för dem att kolla själva efter denna tråden.

Jag delar gärna liknande uppgifter om andra fabriker också. Jag kör själv Toyota, och även om Lexus, Mazda och Toyota hamnar högst i många kvalitetsindex, innebär inte det att de ej haft problem.
Ex servobromsarna på min Toyota är rena skiten och jag har frågat verkstaden vid flera tillfällen om de skall va sådana. Och då gillar jag servobromsarna på min R1200GS-04.

Tydligen är det ej något fel på dem trots att symtomen tyder på fel.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Stor fara med BMW BILAR som brinner

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-11-17/14:40

Dennis - utan att känna till de fall (3 st i Sverige, vad jag förstått) där berörda bilar tagit eld, är de vanliga symptomen att motorn går väldigt illa och tappar kraft när EGR-ventilen hänger sig. Normalt funtade förare kör inte vidare då... fortsätter man, lär det bli väldigt varmt till sist.
Expressen är kvällstidning och sensationsblaska, och vinklar sina artiklar efter det. Snyftrubriker som "familjens bil började brinna" säljer lösnummer och genererar Internet-klick. OK?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Stor fara med BMW BILAR som brinner

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-11-17/15:04

Var väl inte så många år sen Volvo hade problem med att bilarna kunde ta eld. I det fallet handlade det om bristande värmeisolering vid avgasröret eller nåt. om jag minns rätt. Jag hade en kollega vars Saab började brinna och jag har sett ett par bilar av olika märken (kommer inte ihåg vilka) brinna "spontant" på gatan. På internet kan man hitta massor av filmer på Ferrari, Lamborghini och andra bilar där det börjar brinna i motorrummet.

Höga temperaturer, eld och massor av petroliumprodukter i en instängt utrymme kan stavas "brandrisk" så att inte fler bilar brinner än vad dom gör tycker jag är märkligt.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Stor fara med BMW BILAR som brinner

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-11-17/15:25

Här håller jag odelat med Gunnar m fl. Vi har tryckfrihet i landet, och den skall vi vara rädd om. Baksidan är bland annat kvällstidningar, som kan beskrivas med samma omdöme som västjournalister fällde om Pravda före glasnost och perestrojka: "Gubbkalsongen. Den är full av skit, och det står aldrig något i den."

Det finns hur många exempel som helst på bottennapp från dessa alster, som gör sig bäst på torrdasset.
Ett exempel är nu 10 - 20 år gammalt, när någon av de två stora aftondrakarna hade "Alla läkare, som anmälts till Ansvarsnämnden" på löpet och förstasidan. Av artikeln framgick sedan, att 90 % av dessa läkare FRIATS av samma Ansvarsnämnd. Således inget faktafel från tidningens sida - men tala om vinkling på gränsen till förtal. Läkarna stod ju där, med namn och allt.

Ansvarsnämnden finns inte längre utan har ersatts av IVO - Inspektionen för Vård och Omsorg - men när den fanns, hörde jag ett föredrag från en centralt placerad person där. Han berättade, att av de anmälningar, som varje år kom in till Ansvarsnämnden, friade en ensam granskare 90 %, utan att de någonsin togs upp i själva nämnden.
Av de 10 %, som faktiskt togs upp, friades 90 %. Således fälldes 1 % av de från början anmälda.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Stor fara med BMW BILAR som brinner

Inläggav BrooklynS » 2018-11-17/17:16

Nu är det visserligen OT-forumet, men någon kan ju ändå få för sig att tråden handlar om BMW-bilar som kan börja brinna givet vissa förutsättningar.

Det kan väl vi alla ha i åtanke utan att känna oss alltför kvästa i det fria ordet?


Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Stor fara med BMW BILAR som brinner

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-11-17/21:39

Du har så rätt. Min tanke var bara att ge ännu ett flagrant exempel på, att man inte bör hämta sin världsbild ur kvällstidningar - vare sig det gäller brinnande bilar eller något annat.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst