Sida 1 av 1

Ny RT

InläggPostat: 2018-11-28/14:50
av CG Arvidsson
R2500Rt.jpg
Börjar säljas i början av April.

Re: Ny RT

InläggPostat: 2018-11-28/15:10
av Falken
R2500RT, jo jag tackar! :D

Re: Ny RT

InläggPostat: 2018-11-28/15:31
av Kovlingen
Första April då va :D :D

Re: Ny RT

InläggPostat: 2018-11-28/16:38
av Max Mad
F*n, jag tror jag ser dubbelt. Och då är jag ändå nykter... :?.

Re: Ny RT

InläggPostat: 2018-11-28/22:00
av Martin Lindor
Äh, vänta tills ni har provkört den nya K3200 GT med en 12-cylindrig spis!

Re: Ny RT

InläggPostat: 2018-11-29/07:18
av Bror Gårdelöf
Det är väl bara en tidsfråga, innan någon med gott om tid, pengar och rätt utrustning filar till en sådan?
V-åttor i form av två ihopbyggda radfyror har ju förekommit då och då i mc-pressen.

Re: Ny RT

InläggPostat: 2018-11-29/13:06
av Sahlin
Bror Gårdelöf skrev:Det är väl bara en tidsfråga, innan någon med gott om tid, pengar och rätt utrustning filar till en sådan?
V-åttor i form av två ihopbyggda radfyror har ju förekommit då och då i mc-pressen.

T.o.m. ännu värre: https://www.youtube.com/watch?v=jkF3ocv-NuY :D :D

Re: Ny RT

InläggPostat: 2018-11-29/13:37
av Bror Gårdelöf
Stilrent bygge - som rimligen inte saknar vare sig bottendrag eller toppeffekt.

För att hoppa tillbaka till RT:n förefaller den ha nackdelen, att det kan bli trångt för fötterna/smalbenen -
"men något får man väl offra".

Re: Ny RT

InläggPostat: 2018-11-29/14:31
av enhjuling
Allen Millyard heter byggherren till Kawa 12an. Googla så får ni se vad hanbyggt. Helt makalösa byggen har han åstadkommit. En 48-cylindrig kawa 2takt bland annat.

Re: Ny RT

InläggPostat: 2018-11-29/15:29
av Martin Lindor
Bror Gårdelöf skrev:
För att hoppa tillbaka till RT:n förefaller den ha nackdelen, att det kan bli trångt för fötterna/smalbenen -
"men något får man väl offra".


"Sågad vid fotknölarna"


: )

Re: Ny RT

InläggPostat: 2018-11-30/17:38
av kirre777
Skulle det vara tekniskt/kommersiellt möjligt att bygga en fyrcylindrig boxer i ett format som passar i en motorcykel? Vad säger de tekniskt bevandrade på forumet?

Re: Ny RT

InläggPostat: 2018-11-30/17:57
av BmwMats
Troligtvis borde det ju kunna gå, med tanke på att bla. Honda hade det på sin Guldvinge redan 1975, som egentligen skulle blivit en sexcylindrig boxer redan från början, men dom skrinlade det och först på senare år valde den varianten på sina vingar...
Dock testade dom redan under tidigt 70 tal med den sexcylindriga varianten, men resten är ju historia...

/BmwMats

Re: Ny RT

InläggPostat: 2018-11-30/18:39
av Bror Gårdelöf
Svaret på Christians fråga är ett klart Ja. (Som BmwMats påpekar, går det t o m att få till en boxersexa.)
Skall cylinderbankarna vara horisontella, bör spisen rimligen vara vätskekyld - som Guldvingemodellerna - eftersom man annars skulle få problem med kylningen av det bakre cylinderparet. Jämför Ariel Square Four, som å ena sidan var berömd för sin vibrationsfria gång, å andra sidan hade det inbyggda problemet, att om motorn pressades hårt, var risken stor, att någon av de bakre cylindrarna skar pga bristfällig (luft)kylning. Den gjorde sig alltså bäst som avslappad, bekväm tourer.
(Hade Honda inte kommit med Guldvingen 1976, är det ingen orimlig tanke, att BMW skulle ha presenterat en vätskekyld boxerfyra. Nu valde man i stället den liggande radfyran med längsställd vev; K 100 och dess efterföljare.)
Man skulle kunna filosofera om en boxerfyra "på höjden" - med två sammankopplade vevaxlar - men den skulle förmodligen få en relativt hög tyngdpunkt.
Jag vill minnas, att Brough Superior byggde ett fåtal boxerfyror med det konceptet före kriget, men redan deras v-twinnar kostade ju mer än en årslön för majoriteten av Storbritanniens befolkning, och fyrorna lär inte ha varit billigare.

Re: Ny RT

InläggPostat: 2018-11-30/20:13
av hpngs1000
Bror Gårdelöf skrev:Man skulle kunna filosofera om en boxerfyra "på höjden" - med två sammankopplade vevaxlar - men den skulle förmodligen få en relativt hög tyngdpunkt.


Det där gjorde engelska formel 1-stallet BRM redan på -70-talet. Man hade en framgångsrik 1,5 liters V8 (som dessutom var driftsäker vilket man inte kan säga om övriga BRM-motorer) som man plattade ut till en 180° 8'a. Nya tekniska F1-reglementet förespråkade 3-liters motorer och BRM tar då två av 8'orna och lägger dom ovanpå varandra och vips har man en H16. Minns jag rätt lyckades Jim Clark vinna den enda segern i en Lotus 43 på Zandvoort i Holland.

Youtuba gärna på BRM H16 och plötsligt uppstår ljuv musik! Här finns nog bäst ljudintrycken:
https://www.youtube.com/watch?v=tV-9A6UP1xo

STÅPÄLS!

Re: Ny RT

InläggPostat: 2018-11-30/21:03
av Bror Gårdelöf
Jo - men jag tänkte nog på motorcykelns tyngdpunkt.
BRM:s H16-motor är ju legendarisk, men den skördade väl inte så rasande många framgångar? Som jag minns det, led den av en hel del barnsjukdomar, som man aldrig hann sortera ut.
Någonstans tror jag mig ha läst, att Mercedes' legendariske stallchef under 50-talet, Alfred Neubauer - "der Dicke" - fällde samma omdöme om den, som (någon annan?) om Moto Guzzis V-åtta: "Synd, att Ni inte kommer att kunna sortera ut barnsjukdomarna" - eller något ditåt.

Re: Ny RT

InläggPostat: 2018-12-01/09:55
av BrooklynS
Zündapp K800 var ju fyrcylindrig redan på trettiotalet. Luftkyld.

En viss folkbil hade ju också fyrcylindrig boxermotor, ehuru fläktkyld pga aktermonteringen.

Honda Goldwing är ju annars den självklara företrädaren för boxerfyror i motorcyklar. Dessutom en mycket trevlig motor (och hoj) i övrigt. Låg tyngdpunkt, praktiskt taget vibrationsfri och med jämn effektkurva.

BrooklynA är väl inne på sin tredje Goldwingrenovering så kunskapen finns sas "i huset"...

Re: Ny RT

InläggPostat: 2018-12-01/10:22
av Bror Gårdelöf
BrooklynS skrev: En viss folkbil hade ju också fyrcylindrig boxermotor, ehuru fläktkyld pga aktermonteringen.

Liksom Porsches fyror och sexor rätt länge. Men Ferdinand Porsche hade ju ritat Folkabubblan, så det ligger onekligen nära till hands.