Presentation

Presentation

Inläggav Matta » 2018-12-19/14:27

Halloj

ny här på forumet och tänkte lite kort presentera mig.

Efter ett antal moppar började hojåkandet med crosshojar och fortsatte så under större delen av åttiotalet. Nittiotalet tillbringades på en kraftigt ombyggd och choppad Triumph Bonneville. Efter ett uppehåll då jag pluggade norröver och inte lyckades skaffa garage så införskaffades sen en Yamaha SR 400 som jag nu puttrat runt på dom senaste tio åren. Och maken till pålitlig hoj har jag aldrig varit med om. Jag har bara bytt olja och filter på den och har den bara friskt stift startar den alltid, och då menar jag verkligen alltid, på första kicken.
Helt underbar liten hoj men den duger ju inte till mycket annat än att puttra runt i sjuttio på kurviga småvägar. Av den anledningen införskaffades för fem år sen en Honda GL 500 även känd som Silver Wing då jag fick ett mycket bra pris. Men det var kanske lite förhastat för även om det är en trevlig liten hoj så är den inte riktigt är helt rätt för mig. Därför köpte jag en F650GS från 2002 nu sent i Höstas och även om jag bara hann med ett sextiotal mil innan snön kom så är jag hittills mycket nöjd.

Tog ut den på en crossbana som ligger här intill och märkte mycket tydligt att den släpade på ett hundratal kilo mer än crossarna vi for runt på. Djup tung sand, och efter att ha lagt den två gånger insåg jag att den kanske inte var helt idealiskt till det ändamålet. Men det var inte därför jag skaffade den utan för att kunna puttra runt på småvägar i skogen med, samt att bulta på väskor så jag och fjällan kan åka iväg med tält och pinaler när andan faller på.

Annars är väl mina största intressen utan inbördes rangordning musik, litteratur och film.
Jag skriver rätt mycket och älskar att vandra. Just nu är jag pensionerad även om det nog inte är för gott. Förr eller senare måste jag nog tyvärr börja jobba en smula för att gå runt men just nu och dom närmaste åren slipper jag om jag lever enkelt.
Har sen lumpen prioriterat tid framför pengar och efter det jobbat så lite som bara möjligt. Första dagen efter muck sa jag upp mig från SAAB i Trollhättan och har inte haft fast arbete sen dess. Inte heller jobbat heltid sen mitten av nittiotalet.
Blev utbildad till vpl ambulansförare och levde på trettioen kronor om dagen. Ständigt pank men hade skitkul. Detta var sent åttiotal och SAAB bokstavligt öste pengar över mig.
Men jag insåg genast att det spelar ingen roll vad dom ger mig, jag kan bara inte slösa bort mitt enda liv vid ett löpande band. Jag kan bara inte det.
Jag började där när jag var sjutton men insåg under värnplikten vilket vansinne det var.

Någon som inte alltid helt älskar sitt arbete kanske spontant känner avund. Men betänk då först vad jag valt bort för att kunna leva så här.
Hur mycket av det du äger skulle du kunna behålla om du ska leva på runt sjutusen eller ibland mindre i månaden? Jag ha valt bort familj och bor mycket enkelt. Har sporadiskt två underbara bonusbarn och är mer mån om att föra vidare mina tankar och ideer än mina gener.
Mycket många tar för givet är saker jag sällan eller aldrig unnar mig.


Jag är rätt otekniskt, kanske till och mycket, relativt sett. Fyrhjulingar var länge en gammal Amazon och en Valiant, därefter några 245 och en 745. Så med tanke på vad jag har åkt runt på och i borde jag kanske kunna skruva mer. Men det har alltid funkat, förr eller senare har jag alltid kommit dit jag ska.

Har beställt en verkstadshandbok för i lugn och ro med bra instruktioner brukar det gå fixa det som behövs även det är mycket jag inte ger mig på själv.

Internet kom in sent i mitt liv, det var när jag flyttade hit till Dalarna Sommaren 2006. Det bästa med nätet är alla forum, som detta. Det finns så otroligt mycket kunskap, jag har ännu inte haft någon undran jag inte kunnat släcka.
Så jag är fullt förvissad att alla funderingar jag kan tänkas stöta på kring min F650GS kan jag få hjälp med här. Så ni ska alla ha ett mycket stort tack i förskott = D
Förhoppningsvis kan även jag bidra med något även om mina kunskaper kring motorcyklar av märket BMW är minst sagt en smula begränsade.
Men hittills är jag så nöjd med min GS att jag nog förmodligen alltid kommer att behålla den.
Och om några år så har jag väl lärt mig lite och kan förhoppningsvis hjälpa någon som kan ännu mindre = D

Allt gott, kära bröder och systrar.

Vänligen

Matta
Att vara rik är inte att äga mycket, utan att sakna lite.
Matta
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2018-12-16/09:19

Re: Presentation

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-19/14:47

Välkommen i gänget. Även jag hade en Silvervinge av 1982 års modell 2003 - 2005! Fin cykel, men eftersom jag inte skruvar själv, blev det nyare hojar med tiden. Dock är min nuvarande av 2002 års modell, så den har hunnit bli till åren även den, men den bär än så länge sina år utan problem.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Presentation

Inläggav Falken » 2018-12-19/15:00

Kul Matta! Varmt välkommen! Håller mina tummar att GS:en ska rulla länge och att du har kul under tiden :)
R1200GS Rallye-12
Användarvisningsbild
Falken
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2018-07-30/22:42
Ort: Stockholm

Re: Presentation

Inläggav BmwMats » 2018-12-19/15:10

Välkommen säger jag också ! :)

Ser att vi har lite gemensamt, se även min egna presentation här i forumet ;)

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Presentation

Inläggav Peter Nordlund » 2018-12-20/09:32

Varmt välkommen hit Matta och roligt att läsa din presentation! :)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst