Presentation BmwMats

Presentation BmwMats

Inläggav BmwMats » 2018-12-19/15:43

Får väl göra en presentation här, har varit med här några år på forumet, men har inte skrivit något om mig själv tidigare, förutom en massa onödiga inlägg till höger och vänster...

Körde runt på en BMW R60 -66, Honda CB750K samt en CX-500E på 80-talet, kör bil - en AMAZON även om det bara är på sommaren. Kör annars INTE bil, Amazonen är bara för att det är nostalgiskt, inget annat.

Började jobba inom industrin precis i början av 80-talet efter gymnasiet. Blev kvar där 28 år efter en intern "karriär", dock jobbade jag mycket utomlands i Europa från 1989 och fram till slutet på GM's fabriker och även på Magna Steyr i Graz med cabriolettillverkningen) samt 4-hjulsdrift med som senaste modellerna. Högfartsutprovning på Nardo's provbana i Italien m.m.
Efter 2009 tog livet en annan vändning efter uppsägning från firman, det gick ju inte så bra för det företaget efter inblandning från landet "over there"... Därefter blev det Statlig tjänst som tjänsteman inom en Myndighet för säkerhet (lyder under Justitiedepartementet).
Lönen är som det brukar inom statlig tjänst - vara liten men räcker till för mina nöjen...
Blir nog kvar där till pensionering, tror jag, då jobb inte saknas precis... ;)

Kör några olika knarrar, bl.a. BMW och Harley Davidson vilka jag trivs mycket gott med.
Åker ENBART hoj, året runt, har utrustat den för vinterkörning med diverse atterialjer såsom värmehandtag och elektriskt uppvärmd sadel samt handtagsmuffar så man slipper kyla och vind/regn/snö.
Har även en relativt stor helkåpa som skyddar från väder och vind. Kört i minus 21 grader som kallast...
Bruks-BMW'n (K75c) har rullat i drygt 34 år på våra vägar, men makalös bra funktion och driftsäkerhet.

Brukar bli totalt 4000-4500 mil om året, lite mer än genomsnittsbilisten som enligt uppgift lär köra ca 1500 mil om året, så jag får väl säga att jag ÄLSKAR att köra hoj, trots att jag kört hoj sedan 1980.
Dom lär nog begrava mig med en hoj när den dagen kommer... ;)

Har lärt mig skruva och göra service själv på dessa hojar, som tur är dom relativt lättmekade och lätta att underhålla.
Bugar och tackar för all hjälp via forumet och dess eldsjälar som bistår med kunnande och "know-how" för att hålla dessa hojar i rullning.

Med vänliga hälsningar - BmwMats
Bilagor
IMG_6522.JPG
IMG_6037.JPG
20171119_101720.jpg
IMG_7663.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Presentation BmwMats

Inläggav Fredrik J » 2018-12-19/18:55

Kul presentation :)

Känner mig besläktad men i lä, har heller inte bil men kör inte hoj när det är risk för halka. Men så bor jag halv centralt i Göteborg och klarar mig med kollektivtrafiken.

Och jag som tycker jag kör hyfsat långt per år med mina 2-2500mil...

Jobbar också med säkerhet men för en helt annan typ av myndighet, men jag känner igen mig i lönen och tröstar mig med mina 35 semesterdagar istället;)

Respekt!
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 733
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Presentation BmwMats

Inläggav BmwMats » 2018-12-19/19:25

Tack för din kommentar Fredrik J ;)

Kör i denna stan var dag, jobbar mycket centralt, ett stenkast/rivstart från Ullevi... ;)
Vem vet, vi kanske har setts till/från jobbet, eller till och med delar samma parkering när du åker hoj och parkerar i stan ?

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Presentation BmwMats

Inläggav Kapten Stofil » 2018-12-19/19:36

BmwMats skrev:Tack för din kommentar Fredrik J ;)

Kör i denna stan var dag, jobbar mycket centralt, ett stenkast/rivstart från Ullevi... ;)
Vem vet, vi kanske har setts till/från jobbet, eller till och med delar samma parkering när du åker hoj och parkerar i stan ?

Mvh BmwMats


Kul, jag jobbade ett tag som konsult på en annan myndighet som inte har direkt med säkerhet att göra, även om säkerhet är centralt för deras verksamhet. Kontoret var först snett över från Ullevi, och vi delade innergård med en del av den myndighet jag tror du jobbar på. Där parkerade jag min K100, som jag hade på den tiden. Och lustigt nog åstadkom jag en vältskada (inte alls lustigt då) på en Aprilia och en Ducati tror jag det var, p g a klantighet när jag försökte parkera på en för trång plats och jag kom åt grannen med foten vid avsittning, grannen välte på hans granne som välte in i en blomkruka. En av dina kollegor kanske? ägde Aprilian och hjälpte till med försäkringsärendet, i jobbet sysslade han med precis det eftersom han handlade myndighetens egna krockskadeärenden... Och härmed har jag kopplat ihop denna tråd med vältskadetråden...
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Presentation BmwMats

Inläggav BmwMats » 2018-12-19/19:55

Ja Jonas, en olycka händer så lätt... Huvudsaken är väl att det inte blir några personskador åtminstone. En krackelerad självkänsla brukar ju gå över efter ett tag, men materiella går ju att ersätta med en reparation eller två...

Tack för ditt inlägg ! ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Presentation BmwMats

Inläggav Peter Nordlund » 2018-12-20/09:27

@BMWMats
Härligt med en presentation! Har ju blivit lite nyfiken efter dina inlägg :)
skulle vara mycket roligt om fler skrev presentationer.
Tycker ditt skrivande och dina bilder är trevliga att ta del av :)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Presentation BmwMats

Inläggav Falken » 2018-12-20/14:22

Det håller jag verkligen med om! När man ser att BMWMats uppdaterat Dagens bild-tråden har man ofta en avundsjuk känsla och ett kraftigt sug att åka hoj att vänta ;)
R1200GS Rallye-12
Användarvisningsbild
Falken
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2018-07-30/22:42
Ort: Stockholm

Re: Presentation BmwMats

Inläggav BmwMats » 2018-12-20/16:35

Peter Nordlund skrev:@BMWMats
Härligt med en presentation! Har ju blivit lite nyfiken efter dina inlägg :)
skulle vara mycket roligt om fler skrev presentationer.
Tycker ditt skrivande och dina bilder är trevliga att ta del av :)


Jag bugar och bockar för detta Peter ! ;)

Trevligt att det uppskattas med lite text och bilder.
Nu har ju den gamla delen av forumet tydligen ramlat bort, så det hade varit kul att läsa om dom "gamla rävarna" som har varit med här ett tag, om även Ni ville skriva lite om er själva.
Hade nog uppskattats av fler än bara jag själv... :)

Falken skrev:Det håller jag verkligen med om! När man ser att BMWMats uppdaterat Dagens bild-tråden har man ofta en avundsjuk känsla och ett kraftigt sug att åka hoj att vänta ;)


Kul att det uppskattas, inte så märkvärdiga bilder eller upplevelser, men hoppas att dessa piggar upp lite i vintermörkret och kanske kan inspirera fler att hitta på något och slänga upp en bild eller två här...

Tack för inlägget Falken !!! ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Presentation BmwMats

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-20/17:01

BmwMats skrev: Nu har ju den gamla delen av forumet tydligen ramlat bort, så det hade varit kul att läsa om dom "gamla rävarna" som har varit med här ett tag, om även Ni ville skriva lite om er själva.

Jag skrev en fyllig artikel om mina hojerfarenheter i Bumsen någon gång för sådär tio år sedan, men de kan ju repriseras i telegramstil (i den mån jag med tio år i klubben kan kallas "gammal räv").

Debut 1958/59 på tanken på pappas Rödqvarna, när han någon gång hämtade hem mig från lekis.
Därefter inget alls förrän våren 2003, då jag på skämt sade, att jag kanske någon gång skulle realisera en gammal dröm och köpa hoj. Min bordsdam sade: "Du kan få köpa min" - varvid polletten trillade ner. Alla hinder, som funnits i hela mitt liv, var borta, och pengarna fanns. Det blev inte den hojen, men väl en liten glidare - Kawasaki EN 500, 1990 - i nyskick. Den visade sig vara en perfekt instegshoj.
Samma år köpte jag även en Honda Silver Wing Interstate, 1982, som trots sin ålder och 3 600 mil på mätaren såg ut, som om den tagits ur butiken igår!
2005 blev det en Aprilia RST 1000 Futura, 2001, uttagen 2002, komplett med väskor. Cykeln hade gått totalt 40 mil - och blev av lite olika skäl min för 60 000! (En ny hade kostat mer än det dubbla.) Den är fortfarande den snyggaste hoj jag ägt och var härlig att köra, men med reservdelsförsörjningen var det milt uttryckt besvärligt. (Inte för att reservdelar behövdes särskilt ofta. På det hela taget jävade den fördomar om bristande italiensk kvalitet.) Om det berodde på den skandinaviska importören i Danmark, eller på att Piaggio nyligen omorganiserat reservdelshanteringen för hela koncernen, får jag nog aldrig veta. Hur som helst såldes Kawasakin och Hondan.

Eftersom jag vill köra hojen - inte ha den på verkstad - köpte jag chefens BMW K 1200 RS i november 2007 - faktiskt utan att någonsin ha kört en sådan. Aprilian såldes. (Han bytte upp sig till en ny K 1200 GT - och är sedan dess inne på sin andra eller tredje R 1200 GSA.) Då hade den gått 2 600 mil. Nu har den gått 16 500 i stort sett problemfria mil - och med lite tur kan den leverera ytterligare 10 000 - 15 000. Hur som helst är dess andrahandsvärde nu så lågt, att om den säger upp sig eller blir stulen, är det bara att se glad ut och köpa något nyare. Men vi trivs förträffligt med varandra än så länge.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2018-12-20/17:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Presentation BmwMats

Inläggav BmwMats » 2018-12-20/17:09

Tack för mycket underhållande läsning Bror !!! :)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Presentation BmwMats

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-20/17:13

Ett nöje. :)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Presentation BmwMats

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-12-20/18:12

Va'?? En sådan däringa statlig byråkrat :o

Välkommen trots allt Mats :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Presentation BmwMats

Inläggav BmwMats » 2018-12-20/19:09

Måns Ulveståhl skrev:Va'?? En sådan däringa statlig byråkrat :o

Välkommen trots allt Mats :mrgreen:


Tack Måns, Dock inte byråkrat... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Presentation BmwMats

Inläggav Matta » 2018-12-22/21:05

" Brukar bli totalt 4000-4500 mil om året "

Respekt Mats!
Och kul att läsa = D

Jag jobbade på Connex i Umeå och vi låg vägg i vägg med Volvo Lastbilssrevice, eller nåt i den stilen.
Där jobbade iaf en av dom mesta bikers jag någonsin stött på. Han körde en TTR600 i alla väder året runt.
En gång kom han farande tjugo minus och FULL snöstorm. Han kan inte haft mer än fem meters sikt, om ens och inga skidor, bara dubbat.
Imponerande = D

Själv kommer jag kanske upp i hälften dom år jag kör mycket. Men då är det enbart nöjeskörning.
Det blir ju lätt en massa om man dagligen kör några mil till jobbet var dag.
Det finns en lirare här som kör en gammal Shovel från tidigt sjuttiotal som han haft sen den var ny.
Han kör också mer eller mindre året runt.
Cool att ha haft något sen den var ny och fortfarande köra på den efter drygt fyrtio år.


Peace
Att vara rik är inte att äga mycket, utan att sakna lite.
Matta
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2018-12-16/09:19

Re: Presentation BmwMats

Inläggav BmwMats » 2018-12-22/21:40

Tack för ditt inlägg Matta ! ;)

Kul med lite "udda människor" som lever för sin sak eller intresse...
Sedan får man nog vara lite enveten och målinriktad, lätt att ge upp för bekvämligheten och ta bilen istället...

Tack för trevlig info Matta !

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst