Nordlig vind

Nordlig vind

Inläggav HåkanH » 2018-12-23/22:25

Så här da'n före da'n passar jag på att ta upp en sak som alltid har förvirrat mig en smula!
Det här med vindar och vindriktning. Beskrivningen av vindens riktning är ju tvärt emot all annan
rikningsbeskrivning.
Alltid när någon säger att: "Vi ska åka norrut", så är det helt klart att de ska åka mot norr!
Däremot om någon talar om att idag är det nordlig vind, då blåser det från norr. :shock:
Helt ologiskt, tycker jag!
Allt som förflyttar sig (även vind) har ju en riktning mot någonstans/ett väderstreck....alltså:
Är det nordlig vind så borde det logiskt blåsa mot norr....GOD JUL :)
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Nordlig vind

Inläggav Mimmi » 2018-12-23/22:37

Hej!

Som en gammal granne och bekant sade: Nordanvinnen ä kaller varifrå han än kômmer. :)
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Nordlig vind

Inläggav Buster » 2018-12-23/23:38

Att vindens ursprung är av betydelse förstår jag, däremot förundras jag över dagens journalister som envisas med sattyget "sekundmeter"...
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Nordlig vind

Inläggav Kovlingen » 2018-12-24/00:19

Mimmi skrev:Hej!

Som en gammal granne och bekant sade: Nordanvinnen ä kaller varifrå han än kômmer. :)

God Afton.
När vi satt på en sjö och fiskade och vattnet lade sej spegelblankt säjer min kompis :
Hörru , nu blev hä så vindstilla att hä nästan blåse åt andre hållä :shock:

Go fortsättning !
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nordlig vind

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-12-24/02:24

På tal om riktning.

Tog flyget från Bromma till Sturup i dag.
En käck norrlänning till pilot hälsade oss välkomna ombord, och önskades oss en trevlig resa med honom bakom spakarna norrut.
En tankepaus senare korrigerade han sig :mrgreen:

Under pilotens tankepaus gick tankarna dock på högvarv.
Jag hann ifrågasätta pilotens geografikunskaper, pilotutbildning, nykterhet, samt måla en mentalbild av mig själv svårt nedkyld och övergiven i Umeå...
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Nordlig vind

Inläggav BmwMats » 2018-12-24/07:50

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nordlig vind

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-24/08:34

HåkanH skrev:Så här da'n före da'n passar jag på att ta upp en sak som alltid har förvirrat mig en smula!
Det här med vindar och vindriktning. Beskrivningen av vindens riktning är ju tvärt emot all annan
rikningsbeskrivning.

Jag håller med och har ingen säker förklaring. En gissning är, att "nordan, östan, sunnan och västan" representerar vädertyper(?). När det blåser nordan, blir det i regel kallt, västan innebär inte sällan regn (fuktig luft från Nordsjön - fast det är kanske bara en sydsvensk erfarenhet?), sunnan är varm och östan oftare torr, eftersom den kommer från den stora landmassan i Ryssland. Men jag kan vara helt fel ute här. Östan bör exempelvis kunna ta upp mycket fukt över Östersjön/Bottenhavet/-viken).
Det blir inte mindre förvirrande av, att strömmars riktningsbeskrivning är tvärt emot vindars - och orsaken är mig helt okänd.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nordlig vind

Inläggav DaK » 2018-12-24/09:53

Buster skrev:Att vindens ursprung är av betydelse förstår jag, däremot förundras jag över dagens journalister som envisas med sattyget "sekundmeter"...

Det är väl inte värre än "minusgrader"
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Nordlig vind

Inläggav BmwMats » 2018-12-24/09:54

... eller motsols... :shock: :(
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nordlig vind

Inläggav GSven » 2018-12-24/10:20

Roligt med lite mer huvudbry bland alla julklappsrim och rebusar. Språk utvecklas över tid och allt är inte så logiskt. BMWMats kör när det är skitkallt. Men jag låter bli, min termometer visar jättelite.
Jag tror Bror är inne på rätt spår om vinden. Människor i olika grupper har utvecklat termer över tid. Nordan eller tydligare nordanvind var vinden som kom från norr,( använt redan på 1500-talet) nu ologiskt utvecklat till nordlig vind. Andra ord med samma ändelse, -an, och med innebörden riktning finns men används knappt längre, t ex vik hädan! dvs gå härifrån! i stället för att säga gå dit!
http://www.saob.se/artikel/?unik=N_0641-0061.XJ1h
Segla med sydlig kurs när vinden är nordlig och strömmarna är sydliga, hur går det?
[url]https://www.kotus.fi/sv/publikationer/sprakspalter/
reuters_rutor_1986_2013/2008/nordlig_vind_och_sydlig_strom/url]
Kanske någon seglare vet mer om vinden och de olika ordens ursprung?

Jämför att du står på stationen och väntar på Stockholmståget. Är det kvällståget som kommer från Stockholm med julfirare till dig eller är det tåget mot Stockholm som ska ta dig till första anhalten mot stora världen?
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Nordlig vind

Inläggav Kovlingen » 2018-12-24/10:24

När ha blåse Ost ska man ha smörgåsa beredd , å blås hä Syd ska man ha glase frammä ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nordlig vind

Inläggav Birger Larsson » 2018-12-24/10:46

Att vindens ursprung är av betydelse förstår jag, däremot förundras jag över dagens journalister som envisas med sattyget "sekundmeter"...


Skillnaden mellan en journalist och en meteorolog?
Meteorologen säger aldrig sekundmeter.
Kom alltid ihåg att Du är unik - precis som alla andra!
R1250GSA HP
Användarvisningsbild
Birger Larsson
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 2001-08-13/01:00
Ort: Linköping.

Re: Nordlig vind

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-24/11:25

GSven skrev:Jämför att du står på stationen och väntar på Stockholmståget. Är det kvällståget som kommer från Stockholm med julfirare till dig eller är det tåget mot Stockholm som ska ta dig till första anhalten mot stora världen?

Det är nog både-och. Om Du själv är resenär, är det tåget till Stockholm, men om Du skall möta någon vid tåget, kommer det från Stockholm.
Fast OK - det går ju att vara resenär från Stockholm och säga till den, som skall möta vid ankomsten: "Jag kommer med Stockholmståget, som anländer XX.YY."
Tala om, att språket långt ifrån alltid är logiskt.

"Sekundmeter" kan vara ett inlån från tyskan. Jag vill minnas, att "kilometer per timma" mycket väl (som regel?) kan heta "Stundenkilometer" på tyska.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nordlig vind

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-12-24/11:41

På tal om fart och tyska...

Überschallgeschwindigkeit

Kom inte sedan och säg att tyskan är något annat än poesins språk :D
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Nordlig vind

Inläggav Perra_II63 » 2018-12-24/13:05

Måns Ulveståhl skrev:*snipp*
Jag hann ifrågasätta pilotens geografikunskaper, pilotutbildning, nykterhet, samt måla en mentalbild av mig själv svårt nedkyld och övergiven i Umeå...


Äh Måns hade du hamnat i Umeå så hade du raskt skickat ett PM till mig så hade du fått fira julen i riktig norrlandsvinter med massor av god mat, kanske till och med att du fått svettas lite då du ätit. (Som jag ryktesvägen hört att skåningar gör då de äter, men det kan vara elaka rykten också)

Så att åka norrut kanske inte bara medför nackdelar. God Jul önskas förresten från ett gnistrande smällkallt Fredrika där manuell skogshuggning står på programmet så snart tomten varit på besök.
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Nordlig vind

Inläggav Buster » 2018-12-24/13:45

Skillnaden emellan minusgrader, motsols och sekundmeter kan jag iofs tycka var rätt stor.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Nordlig vind

Inläggav Kovlingen » 2018-12-24/13:48

Buster skrev:Skillnaden emellan minusgrader, motsols och sekundmeter kan jag iofs tycka var rätt stor.

Inte då . På julafton kan allt bli verklighet :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nordlig vind

Inläggav Buster » 2018-12-24/14:00

Sekundmeter är en i sammanhanget matematiskt felaktig term, vi ju tex inte har våra cyklar uppstreckade i timkilometrar... eller?

Minusgrader osv finns dock i verkligheten, tex på Celsiusskalan.
Anger man temp i kelvin är jag tveksam om det finns minus... men där används ju ej heller ordet grader, så...
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Nordlig vind

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-24/14:48

Jag förstod inte problemet med "motsols" - och veterligen är noll Kelvin den absoluta nollpunkten (i alla fall enligt rådande vetenskapligt synsätt).

Ad Måns: "Beunruhigen Sie sich bitte nicht, sondern seien Sie glücklich!"
Vad blir det på engelska?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nordlig vind

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-12-24/16:08

R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Nordlig vind

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-24/17:43

Exakt. Jag har alltid roats av, hur två språk kan uttrycka samma sak på så olika sätt. ;)

Vad gäller tyska som poesispråk, kräver det sin man. Ingen med vettet i behåll frånkänner väl exempelvis Goethe, Schiller m fl snits som poeter, men språket har sina sidor.
Jan Leek skrev för några år sedan en krönika (i svenska Classic Bike?) om att läsa Ducatis reservdelskatalog på italienska, vilket enligt honom var en poetisk upplevelse. Trots att han bott i Tyskland i decennier, gav upplevelsen att läsa samma katalog på tyska honom inga som helst associationer i den vägen.

En kollega har några gånger citerat följande. Källan är mig okänd: "Jag talar tyska med min ingenjör, engelska med min parlamentariker, franska med min kock, italienska med min älskarinna, och jag svär på spanska.
Men ryska kan användas till allt."

Men nu har vi kommit långt bort från vindriktningar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nordlig vind

Inläggav hpngs1000 » 2018-12-25/10:20

Måns Ulveståhl skrev:På tal om fart och tyska...

Überschallgeschwindigkeit

Kom inte sedan och säg att tyskan är något annat än poesins språk :D


Vad sägs om "dreikugelwirbelwannenbrennraum"? Någon som vet vad det är?

Hittade ordet i en BMW-annons i en amerikansk motortidning, troligen någon gång på 70-talet.
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Nordlig vind

Inläggav DaK » 2018-12-25/10:36

Buster skrev:Minusgrader osv finns dock i verkligheten, tex på Celsiusskalan.

På mina termometrar finns inga minusgrader, där alla grader är likadana oberoende om de finns över eller under nollpunkten :!: Jag hävdar att det korrekta uttrycket är grader minus.
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Nordlig vind

Inläggav BmwMats » 2018-12-25/10:37

hpngs1000 skrev:
Vad sägs om "dreikugelwirbelwannenbrennraum"? Någon som vet vad det är?

Hittade ordet i en BMW-annons i en amerikansk motortidning, troligen någon gång på 70-talet.


Drei = tre
Kugel = bol(lar)
Wirbel = virvel
Wann = När ?
Brennraum = förbränningsrum

Kan det vara något i stil med; tre virvelkammare i förbränningsrummet ??? :roll:
Senast redigerad av BmwMats 2018-12-25/10:41, redigerad totalt 1 gång.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nordlig vind

Inläggav BmwMats » 2018-12-25/10:40

DaK skrev:
Buster skrev:Minusgrader osv finns dock i verkligheten, tex på Celsiusskalan.

På mina termometrar finns inga minusgrader, där alla grader är likadana oberoende om de finns över eller under nollpunkten :!: Jag hävdar att det korrekta uttrycket är grader minus.



Anders Celsius hade ju en annan bild av verkligheten, hans termometer visade 0 grader vid vattnets kokpunkt och 10O grader då vatten frös till is, men ändrades någon gång på senare tid till den varianten som vi känner bättre till i dagligt bruk... ;)
(Onödigt vetande för oss lite halvnördar...) :mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nordlig vind

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-25/10:52

Jag undrar fortfarande, hur Anders Celsius tänkte där - och någon stans tror jag mig ha jag läst, att Carl von Linné vände på skalan (men dels kan jag minnas fel, och dels vet jag inte, hur trovärdig källan är).
Hur som helst gissar jag, att Anders Celsius' efternamn är det oftast nämnda svenska efternamnet i världen.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2018-12-25/10:55, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nordlig vind

Inläggav BmwMats » 2018-12-25/10:54

Bror Gårdelöf skrev:Jag förstod inte problemet med "motsols"


Vetenskapen anser ju att solen är en av referenspunkterna i vår vintergata, åtminstone för oss jordbor här på Tellus, då borde ju rimligen inte solen "snurra motsols eller medsols", det är ju dessutom olika på södra och norra halvklotet hur solen rör sig... Kan bli väldigt fel om man beskriver en rörelse för någon på andra sidan halvklotet om man själv befinner sig här på norra... Medurs och moturs är väl ett mer relevant begrepp om man använder sig av en rörelse anser jag åtminstone.

- My few cents to the discussion -
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nordlig vind

Inläggav BmwMats » 2018-12-25/10:55

Bror Gårdelöf skrev:Jag undrar fortfarande, hur Anders Celsius tänkte där - och någon stans tror jag mig ha jag läst, att Carl von Linné vände på skalan (men dels kan jag minnas fel, och dels vet jag inte, hur trovärdig källan är).


Jo när du säger det Bror, så låter det mycket bekant... Tror du har läst detta i samma bok som mig... :mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nordlig vind

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-25/11:02

Jag har gjort samma iakttagelse under ett besök i Sydafrika. Det var ovant att se solen - och månen - gå moturs.
Men så länge man håller sig till referenser norr om kräftans vändkrets, fungerar ju med- och motsols, och de lär leva kvar. Och visst, jorden roterar ju ett varv kring sin axel under ett dygn, medan solen är "stilla", men vi kommer nog att leva med uttrycken "soluppgång" och "solnedgång" även i fortsättningen. Hemingways Och solen har sin gång, lär nog få behålla namnet.

(Apropå med- och moturs har min frisör en spegelvänd klocka på väggen bakom kunderna. I spegeln blir bilden och visarnas gång rättvänd, men själva klockan går moturs. Han har också fixat till en spegelvänd TV för den, som vill titta på sådant under klippningen. Det lär vara lätt ordnat för den, som vet, hur man gör.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nordlig vind

Inläggav Karl Bergman » 2018-12-25/11:09

BmwMats: Hur rör sig solen annorlunda på andra sidan ekvatorn i sammanhanget mot resp medsols menar du?

Karl B.

Se där missade Brors inlägg men jag förstår inte heller hur han menar. Menar ni att solen går upp i väster och rör sig österut eller avser ni annan rörelse?
Senast redigerad av Karl Bergman 2018-12-25/11:13, redigerad totalt 1 gång.
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

Re: Nordlig vind

Inläggav BmwMats » 2018-12-25/11:11

Bror Gårdelöf skrev:Jag har gjort samma iakttagelse under ett besök i Sydafrika. Det var ovant att se solen - och månen - gå moturs.
Men så länge man håller sig till referenser norr om kräftans vändkrets, fungerar ju med- och motsols, och de lär leva kvar. Och visst, jorden roterar ju ett varv kring sin axel under ett dygn, medan solen är "stilla", men vi kommer nog att leva med uttrycken "soluppgång" och "solnedgång" även i fortsättningen.

(Apropå med- och moturs har min frisör en spegelvänd klocka på väggen bakom kunderna. I spegeln blir bilden och visarnas gång rättvänd, men själva klockan går moturs. Han har också fixat till en spegelvänd TV för den, som vill titta på sådant under klippningen. Det lär vara lätt ordnat för den, som vet, hur man gör.)


Personligen förstår jag inte varför vi skall använda oss av förvirrande uttryck såsom mot- och medsols, då det kan skapa så oerhört felaktiga beslut i ett kritiskt skede, beroende på var man förklarar uttrycken, exempelvis inom flyget.
Det finns ju adekvata uttryck som vi istället kan använda som INTE missförstås, om man nu inte är frisör i trakterna runt Linköping m.m. Hi hi hi... ;)

Att vända bilden på en TV, ja då får konvergensen skiftas, linjeuppbyggnaden får svepas åt "fel håll", eller kanske till och med MOTSOLS... hehehe... :mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nordlig vind

Inläggav BmwMats » 2018-12-25/11:16

Karl Bergman skrev:BmwMats: Hur rör sig solen annorlunda på andra sidan ekvatorn i sammanhanget mot resp medsols menar du?

Karl B.


Jag har inte satt mina fötter på andra sidan ekvatorn, så jag vågar ju inte ta gift på det, men om man nu befinner sig på södra halvan av jordklotet så rör sig himlavalvet moturs enligt uppgift och känd vetenskap.

Skulle gärna vilja uppleva detta personligen :)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nordlig vind

Inläggav BmwMats » 2018-12-25/11:17

Stämmer det med min sidfot tro:

"Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation..." :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nordlig vind

Inläggav BmwMats » 2018-12-25/11:39

Bror Gårdelöf skrev:...Och visst, jorden roterar ju ett varv kring sin axel under ett dygn, medan solen är "stilla", men vi kommer nog att leva med uttrycken "soluppgång" och "solnedgång" även i fortsättningen. Hemingways Och solen har sin gång, lär nog få behålla namnet.


Jo men det lär vi kunna leva med utan problem, för soluppgång och solnedgång har vi ju över hela vårt jordklot, beroende på årstid... Dock så lär ju inte vare sig "vår" sol och vårt solsystem, vintergata eller galax stå stilla, utan vi färdas ju med en enorm hastighet (eller kanske inte), men klart är ju att vi är en del av en enorm expansion i det vi kallar universum som vi befinner sig i, dvs:
universum.jpg
universum.jpg (7.28 KiB) Visad 9461 gånger

Expansionen har en positiv andraderivata i förhållande till "vår" galax... Skrämmande eller hur... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nordlig vind

Inläggav Kovlingen » 2018-12-25/11:42

Glasklart Mats ! 8-) Det fattar väl varenda kotte :mrgreen: :D :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nordlig vind

Inläggav BmwMats » 2018-12-25/11:45

Kovlingen skrev:Glasklart Mats ! 8-) Det fattar väl varenda kotte :mrgreen: :D :D :D


Du menar att "fakta stör min argumentation", är korrekt eller... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nordlig vind

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-25/11:48

Jäpp! Mitt förra inlägg var inspirerat av, att någon strikt logiker (fråga mig inte vem) inte accepterade uttrycken "soluppgång" och "solnedgång". Jordens befolkning har veterligen inte brytt sig över hövan om denna åsikt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nordlig vind

Inläggav BmwMats » 2018-12-25/12:03

Tror inte heller vi skall gå in på Corioliseffekten som inträffar bland annat då vi är ute och kör, tar en kurva och blickar ut åt sidan för att betrakta den vackra vyn vid sidan om kurvan, då är vi inne på andra ekvationer som kan ställa till det för oss... ;)

Nog med vetenskapligt trams, ordklyveri och annat, men ack så spännande detta är...
Tål att fundera på när man ligger och skall försöka somna, eller kanske inte... :lol:

Hoppas att våra moderatorer inte har snäva ramar i denna off-topic grupp... :shock: :oops: :roll:

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Nordlig vind

Inläggav BrooklynS » 2018-12-25/12:13

BmwMats skrev:
Vad sägs om "dreikugelwirbelwannenbrennraum"? Någon som vet vad det är?

Hittade ordet i en BMW-annons i en amerikansk motortidning, troligen någon gång på 70-talet.

Drei = tre
Kugel = bol(lar)
Wirbel = virvel
Wann = När ?
Brennraum = förbränningsrum

Kan det vara något i stil med; tre virvelkammare i förbränningsrummet ??? :roll:


http://blog.elferclassic.de/?p=3593&page=4

[quote=”BMW 2002 Datenblatt”]
4 Zylinder, 4-Takt-Reihenmotor, 3-Kugelwirbelwannen-Brennraum, obenliegende Nockenwelle, parallelversetzte, hängende Ventile in V-Anordnung, Druckumlaufschmierung durch Eatonpumpe und Hauptstromölfilter, Wasserkühlung, 5-fachgelagerte Kurbelwelle mit 8 Gegengewichten[/quote]


Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Nordlig vind

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-25/14:18

Wanne är tyska för "kar" eller annan typ av (vätske)behållare - större eller mindre. (Jag vill minnas, att vi under kemilektionerna i realskolan eller gymnasiet hörde talas om vannor, så ordet finns även i svenskan, men jag har inget minne av, hur dessa vannor såg ut.)
Vad gäller den tyska benämningen ovan kommer jag att tänka på Suzukis tidiga maskiner med fyrventilstoppar. Någonstans, väl synligt, på dessa motorer, stod ofta TSCC = Twin Swirl Combustion Chamber (= "dubbelvirvelförbränningsrum"), vilket ju är lätt att tänka sig i en fyrventilare. Men tre virvlar i samma förbränningsrum? Det får någon kunnigare än jag reda ut.

Corioliseffekten har jag en gång haft en upplevelse av, som jag hoppas att slippa igen. På Karolinska Institutet finns - eller fanns i alla fall - en centrifug, där man kunde studera piloter och deras utrustning under varierande G-påfrestningar. Den bestod av en "cockpit", upphängd i en klyka, som satt på en kanske fem meter lång arm, vars axel vid navet drevs av en elmotor från en gammal ubåt. I nämnda cockpit fanns högtalare och mikrofon, så att den, som körde centrifugen, och den som satt i cockpit, kunde kommunicera, samt en kamera, så att försöksledaren kunde se, om personen i cockpit tuppade av. När centrifugen satte igång, svängde cockpiten ut som en slänggunga, så att man oberoende av rotationshastigheten alltid hade G-påfrestningen rakt ner i häcken, precis som när man "flyger rent", som jag tror termen lyder.
Rotationshastigheten ökades långsamt. Vid 3 G noterade jag, att det var svårt att lyfta armen från låret och foten från durken, och vid 3,5 G fick jag ta i ordentligt. Då bad försöksledaren mig att vrida på huvudet 90 grader - vilket skapade kaos i hela mitt balanssystem. Jag talade om detta, och försöksledaren frågade, om han skulle öka till 4 G. "Nej", sade jag, "jag vill inte riskera att kräkas, eftersom många fler skall åka efter mig."
Alltså bromsade han in centrifugen, vilket bjöd på nästa överraskning: Trots att jag visste, att cockpit var fixerad horisontellt i sin längsriktning, kunde jag ha gått ed inför domstol på, att den tippade 120 grader framåt, när han bromsade in!
En bättre illustration, av vad som kan drabba en stridsflygare under extrema manövrer, kunde jag inte ha fått - och jag antar, att proffsen har tränat bort en hel del av, vad jag upplevde. Det gav mig också full förståelse för vikten av, att piloten litar på sina instrument och inte "flyger med häcken", för då kan det snart vara färdigfluget för gott.
Hur som helst tog det ett par timmar, innan jag mådde som vanligt igen - men jag slapp i alla fall nesan att kräkas, där de andra sedan skulle få prova på samma sak.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2018-12-25/14:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nordlig vind

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-12-25/14:23

Ahhh, 4G.
Den sköna känslan man får när man drar på för fullt med boxermotorn.... :D
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Nordlig vind

Inläggav BmwMats » 2018-12-25/14:26

Trevligt med denna berättelse Bror... Mycket uppskattat för oss vanliga dödliga som inte har fått prova på en sådan simulator ;)

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nordlig vind

Inläggav BmwMats » 2018-12-25/14:27

Måns Ulveståhl skrev:Ahhh, 4G.
Den sköna känslan man får när man drar på för fullt med boxermotorn.... :D


Eller 1,1G som min gamla K75 presterar vid fullgas... 0-100 km/h på 20 minuter... :mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nordlig vind

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-25/16:15

GSven skrev: Segla med sydlig kurs när vinden är nordlig och strömmarna är sydliga, hur går det?

Det borde väl gå utmärkt? Akterlig vind, kombinerad med att man färdas medströms, känns som en smidig situation för en seglare - i alla fall så länge vattnet inte är alltför bemängt med grynnor.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nordlig vind

Inläggav Allan Ericsson » 2018-12-25/17:52

Karl Bergman skrev:BmwMats: Hur rör sig solen annorlunda på andra sidan ekvatorn i sammanhanget mot resp medsols menar du?

Karl B.

Se där missade Brors inlägg men jag förstår inte heller hur han menar. Menar ni att solen går upp i väster och rör sig österut eller avser ni annan rörelse?

För ett antal år sedan var jag på jobb i Sao Paulo i Brasilien. Under den första dagen hade jag en ledig förmiddag, så jag kunde sätta mig ute i solskenet och njuta av tillvaron. Jag vände mig mot solen, dvs. åt det håll som jag trodde var söderut. Men solen stod ju i väster (?) och rörde sig österut. Hmm, vad konstigt det är i Brasilien! Går solen verkligen upp i väster och rör sig sedan moturs mot öster? ... Så småningom hittade jag felet i min rumsupplevelse.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Nordlig vind

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-12-25/18:43

Nog för att detta är OT-Forumet, men är vi inte lite väl långt (och mångordigt) från trådämnet i en del inlägg?
Starta gärna en egen ”Ob-la-di-ob-la-da”-tråd när associationerna bär iväg och och skrivklådan trycker på!

God Fortsättning!

/// Moderatorn
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Nordlig vind

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-25/18:58

Naturligtvis går solen upp i öster över hela klotet - men söder om Stenbockens vändkrets går den upp mot norr under dagen för att sedan gå ner i väster. Dvs solen - och månen - går moturs.
Mellan Stenbockens och Kräftans vändkretsar (som är den sydliga respektive nordliga avgränsningen av den del av klotet, där solen någon gång under året står i zenit) går solen mer eller mindre ofta mot norr respektive söder under dagen. Vid Ekvatorn är det 50/50.

Undantag, vad gäller soluppgångar och -nedgångar är områdena inom polcirklarna, där solen någon gång under vintern inte går upp alls - och under sommaren någon gång inte går ner.

Jag tror, att jag skrivit om det förr: Farao Necho II var vetenskapligt intresserad och kom c:a år 600 f Kr överens med en grupp feniciska sjöfarare att utforska Afrikas östkust. De lät släpa fartygen på rullar till Röda Havet och seglade iväg söderut. Tre år senare - när alla trott, att de sedan länge var döda - kom de inseglande genom Gibraltar sund, förtöjde så småningom i Alexandria och begav sig till farao för att avlägga rapport.

Den grekiske historikern Herodotos avskrev emellertid deras berättelser, "efter som de, när de var längs söderut på sin färd och seglade västerut, hade solen på höger hand mitt på dagen". Detta ansåg Herodotos, att alla vettiga människor måste anse vara lögn. Vi vet däremot, att det är ett bevis för, att de faktiskt rundat Afrika! Men deras berättelser har inte bevarats för eftervärlden.

Medan jag skrivit detta, har moderator gjort ett inlägg, så vi får se, om han låter det stå kvar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nordlig vind

Inläggav Karl Bergman » 2018-12-25/19:21

Ja sådärja efter lite googlande förstår jag hur ni resonerar.
Eftersom jag några gånger befunnit mig på södra halvklotet och vet hur solen vandrar blev det lite förvirrande.
På norra ställer vi solstolen mot söder för solbrännan medan man på södra iaf tillräckligt långt söderut får lov att vända stolen mot norr och då blir det galet med med och motsol. Nu var jag inte särskilt långt från ekvatorn så jag såg aldrig den här egenheten.

Karl B.
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

Re: Nordlig vind

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-25/20:06

Hur som helst: Solen går definitionsmässigt alltid medsols. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nordlig vind

Inläggav BmwMats » 2018-12-25/20:14

Gunnar Elmgren skrev:Nog för att detta är OT-Forumet, men är vi inte lite väl långt (och mångordigt) från trådämnet i en del inlägg?
Starta gärna en egen ”Ob-la-di-ob-la-da”-tråd när associationerna bär iväg och och skrivklådan trycker på!
God Fortsättning!
/// Moderatorn


Ber om ursäkt för Überschallgeschwindigkeit, dreikugelwirbelwannenbrennraum, Corioliseffekt & universums expansion i denna medryckande tråd...
Jo, skrivklådan blev för stor och åtminstone mitt intresse för dom två senare fysiska termerna gjorde att klådan blev allt för stor denna vilodag från arbetet ;)

P.S. Solen går sin egen väg i universum, dvs "medsols" som vi uttrycker det, även om det är en definition som vi kanske skall undvika för att slippa missuppfattningar i vardagen... ;)

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Nästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst