Nordlig vind

Re: Nordlig vind

Inläggav Kovlingen » 2018-12-25/20:32

Trådskaparen har tydligen blåst iväg någonstans . Kom kanske ostliga vindar från väster :? 8-)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nordlig vind

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-26/18:40

Apropå BmwMats' inlägg igår om Universums expansion: Monty Python-gängets The Galaxy Song ur The Meaning of Life föll jag pladask för, första gången jag hörde den. Att baka in bokstavligt talat astronomiska siffror i motsvarigheten till en revykuplett är genialt - vilket förstärks än mer av det lätta tonfall, som Eric Idle har, när han sjunger!

https://www.youtube.com/watch?v=buqtdpuZxvk
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nordlig vind

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-12-26/19:25

Kovlingen skrev:Trådskaparen har tydligen blåst iväg någonstans . Kom kanske ostliga vindar från väster :? 8-)

Han kanske tröttnade på alla skriverier om sådant som inte har med trådrubriken att göra?
Det skadar inte att fundera på, vad man tillför trådämnet innan man skriver inlägg.

/// Gunnar
Luttrad Moderator
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Nordlig vind

Inläggav HåkanH » 2018-12-26/19:37

Kovlingen skrev:Trådskaparen har tydligen blåst iväg någonstans . Kom kanske ostliga vindar från väster :? 8-)

Nja, jag är nog här då och då! Har haft barnbarnet med föräldrar här i julhelgen, så jag har varit upptagen
med viktigare saker som mat, dryck och julklappar. Igår åkte vi snowracer dessutom. :)
Gunnar Elmgren skrev:Nog för att detta är OT-Forumet, men är vi inte lite väl långt (och mångordigt) från trådämnet i en del inlägg?
Starta gärna en egen ”Ob-la-di-ob-la-da”-tråd när associationerna bär iväg och och skrivklådan trycker på!

God Fortsättning!

/// Moderatorn

Jo, tråden skenade snabbt iväg (som det oftast gör) men det har ju ingen betydelse i detta fall, då det
inte var något viktigt ämne!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Nordlig vind

Inläggav CG Arvidsson » 2018-12-26/21:34

Ett enkelt svar på det första inlägget. Man säger att vinden "går in i kompassen". Alltså, nordlig vind benämns 360 grader 20 knop exempelvis( i flygbranschen). Man strävar då efter att både starta och landa mot vinden i möjligaste mån. Då blir planets fart lägre i förhållande till marken. Fartmätaren visar aktuell fart i förhållande till luften. Denna fart varierar beroende på startvikt/landningsvikt, bankonditioner m.m. Som flygare ville man alltid ha medvind, på hemvägen.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Nordlig vind

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-27/09:05

Men är uttrycket så nytt? Det betvivlar jag. Din förklaring kräver ju flygplan. Jag har förutsatt, att uttrycken är mycket äldre än så (men har inget bevis för det). Det vore spännande att få veta, huruvida våra förfäder, som seglade över Atlanten för 1 000 år sedan, angav vindriktningen på samma sätt som vi gör, eller om det är ett senare påfund.
Jag kan hur som helst inte komma ifrån känslan av, att ett uttryck som "en isande nordan" är betydligt äldre än flyget.

Men varför man i stället anger strömmars riktning tvärt om - dvs en nordlig ström går norrut - har jag ingen aning om.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nordlig vind

Inläggav BmwMats » 2018-12-27/09:10

Den här tråden börjar likna våra gamla "oljetrådar" här på forumet... Bara längre och längre... hehehe... :lol:
Och ändå kommer vi ingen vart i våra spekulationer.
Intressant dock att lyfta upp sådana här saker, uttryck och liknande som man kanske själv har gått och funderat på men inte lyft upp tidigare ! ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nordlig vind

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-27/09:47

Mja; vi har väl kommit så pass långt, att det finns en rimlig förklaring till, hur vindriktning anges. Huruvida den är riktig, undandrar sig däremot min bedömning. Varför det omvända gäller för strömmar i havet, har vi däremot inte läst någon förklaring på. Skall man gissa, är det lätt att tänka på sjöfart. Nordlig kurs betyder, att man seglar norrut. Då är det lätt att tänka sig, att sjöfarare även kallade norrgående strömmar för nordliga - men det är min spekulation, det också.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nordlig vind

Inläggav Birger Larsson » 2018-12-27/16:03

Intressant dock att lyfta upp sådana här saker, uttryck och liknande som man kanske själv har gått och funderat på men inte lyft upp tidigare !


Nu har vi väl kommit dithän att det är dags att diskutera minutliter. ;)

Birger.
Kom alltid ihåg att Du är unik - precis som alla andra!
R1250GSA HP
Användarvisningsbild
Birger Larsson
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 2001-08-13/01:00
Ort: Linköping.

Re: Nordlig vind

Inläggav BmwMats » 2018-12-27/16:08

Birger Larsson skrev:
Intressant dock att lyfta upp sådana här saker, uttryck och liknande som man kanske själv har gått och funderat på men inte lyft upp tidigare !


Nu har vi väl kommit dithän att det är dags att diskutera minutliter. ;)

Birger.


Eller vattnets betydelse för sjöfarten... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nordlig vind

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-12-27/18:46

Hade inte tråden varit i OT-Forumet, skulle nästan varenda kommentar ha modererats bort vid det här laget.
Fler kommentarer ”uppe i det blå” kommer att resultera i delning av tråden, så att kan ni fortsätta skriva om solens bana, Stockholmståg, Linné och utformning av förbränningsrum.
Även i OT-Forumet är det lämpligt att hålla sig någorlunda inom ramarna för trådrubriken - vill man skriva romaner om centrifuger eller essäer om Monty Python går det utmärkt att starta en tråd om det, kopplingen till Nordanvind går mig nämligen förbi....

Skärpning!

/// Gunnar
Lätt frustrerad moderator
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Nordlig vind

Inläggav Mimmi » 2018-12-27/19:09

Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Nordlig vind

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-27/19:12

OK - lite skärpning då: Corioliseffekten har nämligen inte bara med balanssinnet att göra, utan den är i högsta grad inblandad i, varför det blåser, som det gör, i jordens atmosfär - så det finns en koppling till vindriktning.
Min "essä" om Monty Python måste vara den kortaste, som någonsin skrivits - och det var medvetet därför, som jag lade in länken. I den sångtexten nämns jordens rotation, som i sin tur ger upphov till Corioliseffekten. Så kopplingar till rubriken finns, även om de förvisso kan te sig långsökta.
Sidospåret ut i olika språk gör det förvisso inte, men det tog väl slut rätt snart?

Vad gäller den av Mimmi inlagda länken kan jag inte annat än - ännu en gång - fascineras av ett språkligt krumsprång; att samma företeelse (vind akterifrån) kan anges som både "förlig" och "akterlig"! Ända fram till nu har jag trott, att de två orden uttrycker varandras motsatser - men så är uppenbarligen inte fallet!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Föregående

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst