Sorgliga ting som blev bra till slut

Sorgliga ting som blev bra till slut

Inläggav BmwMats » 2018-12-28/16:14

Välkomna att lägga in era berättelser (och bilder) om saker som inte var så trevliga, men ändå blev bra i slutändan... ;)

För ett par år sedan skulle jag åka hem från jobbet och möttes av denna synen, någon hade haft det tvivelaktiga nöjet att välta omkull hojen, men efter några veckor i garaget med egenhändiga reparationer och lackering så såg det ju rätt bra ut igen :)
Tyvärr fick jag inte riktigt samma nyans på metalliclacken som original, men man kan ju inte begära allt på en 34 år gammal hoj...

Mvh BmwMats
Bilagor
20151108_070925.jpg
20151108_070936.jpg
20151108_071825.jpg
20151108_071835.jpg
20151108_071853.jpg
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Sorgliga ting som blev bra till slut

Inläggav BmwMats » 2018-12-28/16:16

...
Bilagor
20151108_071901.jpg
20151108_071909.jpg
20151108_071936.jpg
IMG_5973.JPG
Reparerad cykel :-)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Sorgliga ting som blev bra till slut

Inläggav Kapten Stofil » 2018-12-28/17:42

Grrr :(

Skickat från min ATU-L21 via Tapatalk
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Sorgliga ting som blev bra till slut

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-28/18:12

I mycket mindre skala än BmwMats' berättelse ovan: När jag var nybliven hojägare, hade jag idiotiskt nog ställt min nyinköpta Kawasaki EN 500 på sidostödet i svagt utförslut på garageplanen inför en tvätt. Efter att ha klarat av högersidan vred jag styret för att komma åt att tvätta andra sidan av framhjulet - medan jag fortfarande stod på höger sida om cykeln. Den lilla rörelsen räckte, för att cykeln skulle röra sig lite framåt, så att sidostödet kom över "mittpunkten", och cykeln föll ifrån mig, varvid vänster fotpinnefäste knäcktes. Detta var fredag, lite före lunch, och på lördagen skulle jag delta i mitt livs första broms- och kurvkurs.
Förfrågan hos Beviks gav vid handen, att reservdelslagret fanns i Holland, men någonstans ifrån fick jag tipset om en firma, som nog kunde svetsa lättmetall. Jag ringde bums och uppmanades komma dit. Vänsterfoten fick vila på motorblocket under den resan.
Killen på firman uppmanade mig att återkomma om två timmar, efter lunch och hans arbetsinsats. När jag kom tillbaka, var allt klart. På min förfrågan, vad det kostade, såg han snarast brydd ut och satte sedan priset till 140:-. Jag gav honom 200:- med orden, att jag inte ville ha ett öre i växel. Han hade ju räddat min helg!
Förhoppningsvis var vi båda nöjda med det. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Sorgliga ting som blev bra till slut

Inläggav BmwMats » 2018-12-29/09:01

Bror Gårdelöf skrev:...
Förfrågan hos Beviks gav vid handen, att reservdelslagret fanns i Holland, men någonstans ifrån fick jag tipset om en firma, som nog kunde svetsa lättmetall. Jag ringde bums och uppmanades komma dit. Vänsterfoten fick vila på motorblocket under den resan.
Killen på firman uppmanade mig att återkomma om två timmar, efter lunch och hans arbetsinsats. När jag kom tillbaka, var allt klart. På min förfrågan, vad det kostade, såg han snarast brydd ut och satte sedan priset till 140:-. Jag gav honom 200:- med orden, att jag inte ville ha ett öre i växel. Han hade ju räddat min helg!
Förhoppningsvis var vi båda nöjda med det. ;)


Änglar finns tydligen... Härligt Bror ! ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Sorgliga ting som blev bra till slut

Inläggav BrooklynS » 2018-12-31/17:20

Första dagen efter semestern blev min underbara R1200ST stulen utanför jobbet. Senare samma dag återfunnen av mig efter tips från ”detektiven Allmänheten”. Dock hade tjuven lagt ned den på bägge sidor, kört sönder bakbromsen och värst av allt; böjt ramspetsen så att styrutslagsbegränsaren inte fungerade åt ena hållet.
Detta befanns bli för dyrt för att Svedea skulle låta reparera den, så det slutade med inlösen. Dock hade jag ju då en skaplig dusör på fickan och det slutade med att jag samma dag som pengarna kom gjorde affär på en R1200 GSA -15.

Efter dryga 1000 mil på den börjar jag vänja mig vid konceptet och det känns alltmer som ”min grej” även om jag gärna skulle ha en R1200 ST i garaget OCKSÅ.

Slutet gott, allting gott (men dyrt).


Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Sorgliga ting som blev bra till slut

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-31/18:28

En "minihistoria" på temat: För drygt 10 år sedan hade färdkamraten fått ett nytt bakdäck pålagt av dåvarande BMW-agenten i Linköping, Claes Karlén. När vi fikade, noterade jag av en slump, att däcket var påsatt med fel rotationsriktning. Klockan var lite före 16, och det var inte långt till verkstaden, så vi körde dit. Jag tänkte skjutsa hem kamraten, som kunde återkomma nästa dag efter åtgärd. Framme vid verkstaden stannade jag utanför, medan kompisen gick in. Han kom tillbaka inom två minuter och sade: "Du kan åka hem. Han lägger allt annat åt sidan och vänder däcket nu på direkten."
"En välskött reklamation är den bästa reklam ett företag kan få."

Vad gäller BrooklynS' historia ovan, kan man ju inte låta bli att undra, hur tjuven burit sig åt! OK för att krascha hojen med ena sidan neråt - men båda! Och dessutom förstöra bakbromsen! Det låter snarare som avsiktlig vandalisering!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Sorgliga ting som blev bra till slut

Inläggav BmwMats » 2019-01-04/15:08

...
Så var det dags igen... Förbaskade suggor... :shock: :shock: :shock:

Gick på mina arbetspass på nyårsafton och har fortfarande hela veckan och helgen framför mig...
Trött som jag var en morgon efter ett långt nattpass och skulle åka iväg hem, så bar det sig inte bättre än att jag körde mot en betongsugga som stod "lite dumt placerad" intill min parkering, rullade iväg ca två meter efter att jag startat och PANG så stötte jag in i den med ena sidoväskan...
Den föll av hojen av smällen, sprack sönder och låg bara på marken...

Låsmekanismen som håller den mot hojen gick sönder, väskan sprack och jag fick ta fram ett lastband som jag alltid har med mig i toppboxen och surra fast eländet så jag kunde fortsätta resan.

Självkänslan fick sig också en rejäl törn av detta... :(

Har fått lagat det provisoriskt genom att värma och popnita ihop väskan så den håller ett tag till.
Usch vad man kan klanta till det... :shock: :(

Nu blir det till att fixa till detta till våren/sommaren så den blir ok igen ;)

/BmwMats
Bilagor
IMG_7943.JPG
IMG_7941.JPG
IMG_7940.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Sorgliga ting som blev bra till slut

Inläggav Kovlingen » 2019-01-04/15:27

Som ny vill jag säja :) (Hur kör du som ? :D :D )
Själv var jag nära att köra bort ena väskan när jag skulle parkera framför en affär .
De hade gjutit fast stolpar framför där jag skulle smita i mellan .

Trodde först att det skulle ta i ena cyllen men det gick bra . Hörnet på väskan fick däremot
en kyss men höll sej kvar . Har kunnat åkt i backen då jag var helt oförberedd på detta .

Betonggrisar ja . Hade parkerat inne i Sundsvall och hade en gris framför bilen .
Glömde bort den när jag skulle åka iväg och körde rakt in i den :shock:
Du skulle bara ha sett den långrocksförsedda äldre herrens min när jag bara
backade och for iväg (väl medveten om vad jag gjort ;) )

Du får lägga in en KÖPES på en hel väska .
Kanske "Håkan" har någon på loftet ;) http://www.motorcykelservice.se/
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Sorgliga ting som blev bra till slut

Inläggav BmwMats » 2019-01-04/15:39

Tack för dina värmande ord Kovlingen ;-)
Värmer lite i själen, skönt att höra att man inte är ensam om sådana här dumheter... :D

- Ett ögonblicks verk och två timmars reparation, bara för att få det att hålla ihop ett tag till... Varför har man så bråttom ibland och inte ser sig för bättre... :oops:
Nåväl, detta drabbar heller inte några andra försäkringstagare i och med att jag ordnar själv, men självkänslan fick ju sig ytterligare en törn - igen... :mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Sorgliga ting som blev bra till slut

Inläggav Kovlingen » 2019-01-04/15:43

Det är med självkänsla vid klantighet brukar resultera i en vansinnigt arg Kovling .
MEN , det går över fort . :) Gjort är gjort och så är det bara .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Sorgliga ting som blev bra till slut

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-01-04/15:58

BmwMats skrev:... men självkänslan fick ju sig ytterligare en törn - igen.

Fördelen är, att det går över. Fråga en, som vet - och det gör nog Du själv också.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Sorgliga ting som blev bra till slut

Inläggav Kovlingen » 2019-01-04/16:01

Bror Gårdelöf skrev:
BmwMats skrev:... men självkänslan fick ju sig ytterligare en törn - igen.

Fördelen är, att det går över. Fråga en, som vet - och det gör nog Du själv också.

Att glömma är inte fel :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Sorgliga ting som blev bra till slut

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-01-04/16:12

BmwMats skrev:...
Så var det dags igen... Förbaskade suggor... :shock: :shock: :shock:

/BmwMats


Det finns fler än du som har provat rucka en sugga/betongpelare med begränsad framgång.
Sett i relation gick det lysande för dig och det blev ganska bra till slut.
https://youtu.be/tSLiYLyfDyg

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Sorgliga ting som blev bra till slut

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-01-04/16:43

Undrar om han tänkte: "Nej, gå och bada!"
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Sorgliga ting som blev bra till slut

Inläggav BmwMats » 2019-01-04/21:03

Fy Fabian... All sån skada på både hoj och flytetyg... Stackare som får reparera dessa efteråt... :cry:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Sorgliga ting som blev bra till slut

Inläggav BmwMats » 2019-01-04/21:06

Kovlingen skrev:Det är med självkänsla vid klantighet brukar resultera i en vansinnigt arg Kovling .
MEN , det går över fort . :) Gjort är gjort och så är det bara .


Tiden läker alla sår, säger dom... :shock:

Bror Gårdelöf skrev:
BmwMats skrev:... men självkänslan fick ju sig ytterligare en törn - igen.

Fördelen är, att det går över. Fråga en, som vet - och det gör nog Du själv också.


Jo det skall gudarna veta... ;)

Magnus Brobeck skrev:Det finns fler än du som har provat rucka en sugga/betongpelare med begränsad framgång.
Sett i relation gick det lysande för dig och det blev ganska bra till slut.
https://youtu.be/tSLiYLyfDyg
Med vänlig hälsning, Magnus


Tack Magnus. Jo det var ju en viss skillnad på skador... :o
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Sorgliga ting som blev bra till slut

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-01-04/21:25

BmwMats skrev:Fy Fabian... All sån skada på både hoj och flytetyg... Stackare som får reparera dessa efteråt... :cry:

Man får hoppas, att försäkringen täckte - men man kan förvisso fråga sig, varför han körde, där han körde! Den delen av kajen är näppeligen avsedd för hojåkning, så det kanske försäkringsbolaget hade synpunkter på.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Sorgliga ting som blev bra till slut

Inläggav Kapten Stofil » 2019-02-06/19:48

Bror Gårdelöf skrev:
BmwMats skrev:Fy Fabian... All sån skada på både hoj och flytetyg... Stackare som får reparera dessa efteråt... :cry:

Man får hoppas, att försäkringen täckte - men man kan förvisso fråga sig, varför han körde, där han körde! Den delen av kajen är näppeligen avsedd för hojåkning, så det kanske försäkringsbolaget hade synpunkter på.
Jag tror han som kör är mc-tidningsjournalist och de håller på och fotar för ett reportage.

Skickat från min ATU-L21 via Tapatalk
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Sorgliga ting som blev bra till slut

Inläggav Kapten Stofil » 2019-02-06/19:51

BmwMats skrev:Tack för dina värmande ord Kovlingen ;-)
Värmer lite i själen, skönt att höra att man inte är ensam om sådana här dumheter... :D

- Ett ögonblicks verk och två timmars reparation, bara för att få det att hålla ihop ett tag till... Varför har man så bråttom ibland och inte ser sig för bättre... :oops:
Nåväl, detta drabbar heller inte några andra försäkringstagare i och med att jag ordnar själv, men självkänslan fick ju sig ytterligare en törn - igen... :mrgreen:
Har för mig jag läst att glasfiber och polyester (eller vad det nu är man har till plastbåtar) ska vara bra för såna lagningar.

Skickat från min ATU-L21 via Tapatalk
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Sorgliga ting som blev bra till slut

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-07/12:39

Kapten Stofil skrev: Jag tror han som kör är mc-tidningsjournalist och de håller på och fotar för ett reportage.

Nog fick de bilder alltid! Men förmodligen inte, vad de tänkt sig. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Sorgliga ting som blev bra till slut

Inläggav BmwMats » 2019-02-07/14:08

Kapten Stofil skrev:
BmwMats skrev:Tack för dina värmande ord Kovlingen ;-)
Värmer lite i själen, skönt att höra att man inte är ensam om sådana här dumheter... :D

- Ett ögonblicks verk och två timmars reparation, bara för att få det att hålla ihop ett tag till... Varför har man så bråttom ibland och inte ser sig för bättre... :oops:
Nåväl, detta drabbar heller inte några andra försäkringstagare i och med att jag ordnar själv, men självkänslan fick ju sig ytterligare en törn - igen... :mrgreen:
Har för mig jag läst att glasfiber och polyester (eller vad det nu är man har till plastbåtar) ska vara bra för såna lagningar.


Stämmer, har fått en "oönskad" inblick och erfarenhet i hur man arbetar med sådana material... ;)

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst