Ominstallation av Windows 10 och en fråga

Ominstallation av Windows 10 och en fråga

Inläggav Peter Nordlund » 2019-01-02/22:08

Hej

Detta är ett långskott för detta forum.

Jag skall i morgon ominstallera Windows 10 på min egen stationära pc viket jag gjort massor av gånger.
Ett litet problem jag har med just denna maskin är att jag har 2 st SSD diskar som jag har svårt att skilja under installationen när windows frågar om var jag vill installera.

Disk som jag vill ha operativsystemet på som är extra snabb är: Samsung 950-series PRO 512GB M.2 NVMe
Och det jag vill ha som sekundär disk för lagring är: Samsung 850-Series EVO 500GB

Då dessa är så snarlikt stora är det svårt att veta vilken som är vilken, jag har gjort fel mer än en gång...

Jag har Windows 10 Home 64 bit OS

Har frågat supporten på företaget jag köpte maskinen ifrån men inte funnit något bra svar eller hjälp.

Jag har rotat i Enhetshanteraren för maskinvaru-id, och Bios enhetsnamn...OSV

Så någon som vet bensäkert hur jag gör?

(sista utvägen är ju att koppla lös en disk och ominstallera men det är så tight buntat allt i datorn att det vill jag undvika om möjligt)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Ominstallation av Windows 10 och en fråga

Inläggav Lazarus » 2019-01-02/22:13

Detta kanske är korkat, men kan du inte döpa om dem? Typ högerklicka och byt namn?
R1250GS
Användarvisningsbild
Lazarus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2016-09-14/17:26
Ort: Göteborg

Re: Ominstallation av Windows 10 och en fråga

Inläggav Sahlin » 2019-01-02/22:32

Om du har lite kunskap om hårdvaran i datorer så kan du koppla ur den disken som du inte vill ha Windows på. Du behöver inte lyfta ur disken utan bara koppla ur strömkabel och SATA-kabel. Sedan är det bara att köra igång installationen. Har själv gjort det flera gånger och det är inget stort "ingrepp". Finns säkert filmer på Youtube om hur man kopplar ur diskar.
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Ominstallation av Windows 10 och en fråga

Inläggav kirre777 » 2019-01-03/06:27

Behöver du verkligen installera om? Jag har haft problem tidigare och kört windows 10 inbyggda recovery/återställningsalternativ med gott resultat. Finns under Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Återställning > Återställ den här datorn > Kom igång.

Här finns lite närmare beskrivet vad de olika alternativen gör: https://support.microsoft.com/sv-se/hel ... ry-options
R1200GS -16
Användarvisningsbild
kirre777
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 2004-05-07/18:34

Re: Ominstallation av Windows 10 och en fråga

Inläggav Peter Nordlund » 2019-01-03/09:30

@Lazarus
Det är inte i Windows utforskaren jag tänker på, det är i efter rebooten i installations menyn där man ser dom olika enheterna och partitionerna, så vitt jag vet kan du inte byta det "hårdvarunamnet"

@Sahlin
Jo som jag skrev är det ett alternativ som ju funkar, vill bara undvika det om möjligt..
Då jag själv inte har tillräcklig kunskap för det min fråga gäller så chansade jag att fråga här då många är tekniskt kunniga, min gissning är att det inte finns något alternativ till att koppla loss en disk, men då har jag åtminstone lärt mig det.

@Christian
Det är möjligt att det kan funka, men min dator beter sig så skumt nu på en mängd olika sätt att det är nog lättast att göra en helt ren ominstallation, har säkert gjort det 50 ggr över åren men olika maskiner och det blir en högst märkbar förbättring i hastighet.
OM jag kunde skilja enkelt på dessa 2 diskar vore det en liten skitsak som tog någon timme, men nu är det inte så :)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Ominstallation av Windows 10 och en fråga

Inläggav Sahlin » 2019-01-03/09:47

Peter Nordlund skrev:@Sahlin
Jo som jag skrev är det ett alternativ som ju funkar, vill bara undvika det om möjligt..
Då jag själv inte har tillräcklig kunskap för det min fråga gäller så chansade jag att fråga här då många är tekniskt kunniga, min gissning är att det inte finns något alternativ till att koppla loss en disk, men då har jag åtminstone lärt mig det.

Såg nu att du skrivit om just urkoppling av disken. Hmmm... Ibland slarvar man med läsandet ;) Nåja, nu ska jag inte svära på det men jag tror faktiskt inte att man har något val, utan man måste koppla ur disken. Vet inte varför men Windows har ju en del "hyss" för sig när man installerar systemet och har två diskar monterade. Hoppas i alla fall att det löser sig så du får ordning på det.
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Ominstallation av Windows 10 och en fråga

Inläggav kirre777 » 2019-01-03/11:15

Peter Nordlund skrev:
@Christian
Det är möjligt att det kan funka, men min dator beter sig så skumt nu på en mängd olika sätt att det är nog lättast att göra en helt ren ominstallation, har säkert gjort det 50 ggr över åren men olika maskiner och det blir en högst märkbar förbättring i hastighet.
OM jag kunde skilja enkelt på dessa 2 diskar vore det en liten skitsak som tog någon timme, men nu är det inte så :)


Jag tror det tog knappt en timme när jag gjorde min reset så du kan ju testa det först om du vill. Funkar det inte kan du köra den manuella installationen efteråt :).
R1200GS -16
Användarvisningsbild
kirre777
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 2004-05-07/18:34

Re: Ominstallation av Windows 10 och en fråga

Inläggav Erik Nilsson » 2019-01-06/16:36

Kan du skilja på dom i BIOS och kanske inaktivera den där?

Skickat från min G8441 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Erik Nilsson
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2016-12-10/14:29

Re: Ominstallation av Windows 10 och en fråga

Inläggav Peter Nordlund » 2019-01-08/16:07

Ominstallationen utförd utan större strul och gjordes genom att koppla loss Sata kabeln till disk 2 och sedan boota från enbart systemdisken, efter installationen kopplade jag tillbaka den.
Det är jäkligt trångt och lite pillrigt att komma åt inne i burken men det går.

Tack för förslagen och råden, uppskattar det! :)


@Sahlin
Håller helt med dig om att Windows är lite märkligt i hur det beter sig vid just sådana tillfällen sim detta.
Men dock är skillnaden enorm mot i att underlätta mot när jag började bygga datorer och Windows 3.1 och boota från 3,5 tums disk och skriva i Dos, för att inte tala om windows update...
Så som amatör är det nu för tiden super enkelt ställt i förhållande.

@Christian
Misstror dig inte alls, det är bara så skönt att ha en fullständigt ren dator, och nu när det gick så bra så tog det kanske totalt 1-1,5 tim och det kan jag leva med.

@Erik
Möjligen men jag behöver ju välja rätt när jag kommer till delen där jag skall välja vilken disk att formatera i windows installationen, det är där det blir svårt och jag inte lyckats.
Som jag skrev ovan kändes den lösningen som den mest begripliga för mig just nu, ominstallation är ett nödvändigt ont i mina ögon och gör det kanske 1 ggr/år
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst