Nja, jag tror "friskusherrarna" i tråden oftare tar bilen än vad ni vill ge sken av
Jag har trampcyklat eller promenerat (vintertid i snödrivor) till jobbet året runt under 20 år, och har hunnit slita ut tre trampcyklar.
Eftersom jag är morgontrött, och därmed alltid sen så är promenad sällan ett alternativ.
Uppmätt verklig tid med trampcykel utan 25 välsmorda växlar, titanram, färgglad tajt cykeltröja, spandexbyxor, välrakade ben, cykelskor, aerodynamisk hjälm, samt annan likvärdig bortkastad utrustning jag ser vissa optimistiska nybörjare har inhandlat efter varje semesterperiod är ca 15 minuter från ytterdörr till kontorsstol.
Någon månad senare brukar jag vara ensam på cykelbanan då dessa färgglada optimistiska spandexfetischister givit upp till förmån för en bredare uppvärmd sits för ändalykten i Volvon.
Trampcykeln finns kvar, och kommer alltid att vara ett alternativ.
However...
Eftersom hojen alltid är inlåst på arbetsplatsen över natten (sommartid) så är dit/hemresa på trampcykel i full mc-utrustning en mindre kul aktivitet.
Dessutom oerhört tråkigt att tvingas vända tillbaka bara för att man upptäckt att något har glömts, tex nyckeln till hojen. Ibland kan det bli många turer på trampcykeln i full mc-utrustning...
Hojåkning blir därför tyvärr mer en planeringsgrej än en spontangrej.
Trampcykelövningar under vintertid på is och/eller oplogad cykelväg resulterar i diverse vurpor så "promenad" i form av snabb gångart på snö/Bambi på is har varit det enda vinteralternativet.
En trampcykel fungerar även mindre bra som transportmedel när närmaste köpcentrum ska besökas.
En nyligen upptäckt lång och väldigt seg uppförsbacke som enda alternativ med matkassar hängandes på styret är mindre upphetsande. Ännu mindre så under vintertid på is/snö.
Att köpa en bil för dessa ovanstående aktiviteter är att förstöra sin egendom.
Bilen kommer aldrig någonsin att uppnå sin rätta arbetstemperatur.
Elcykel, elmoped, eller moped med förbränningsmotor löser inte vinterproblematiken.
En ATV å andra sidan klara allt galant (?).
Inkluderat sociala besök med varierat avstånd inom kommunen.
Om jag läst rätt så kan en 500-600 cc mc-reggad ATV tvingas upp till max 90-100 km/h, vilket täcker all den hastighet jag planerar för i mitt eget "lebensraum" (30/40/50/80-skyltat).
För längre sträckor och tyngre frakt har jag min brf:s bokningsbara leasingbil tillgänglig.
Helt rätt Tvångstanke-Mats.
Vi måste ha något med förbränningsmotor att puttra omkring med året runt.
Annars mår vi dåligt.
Kovlingen har sin snöslunga, Dak sin stridsvagn, du din dubbade vinterhoj - och jag har (snart förhoppningvis) min ATV.