Sida 1 av 1

Pendla med fyrhjuling?

InläggPostat: 2019-01-19/22:55
av Måns Ulveståhl
Jag ska flytta nästa år, och kommer att ha ca 30 minuters gångväg (enkel) till och från jobbet.
En vanlig trampcykel fungerar som kommunikationsmedel (används i dag), men visst skulle det vara kul med en vägregistrerad fyrhjuling, eller?
Spikdäck på så kommer vintervägarna klaras av galant :D

Någon som brukar pendla med en fyrhjuling (runt 250 cc)?
Tips om något lämpligt ställe i Stockholm för inköp?

000000259595_1.jpg
000000259595_1.jpg (80.44 KiB) Visad 8933 gånger

(Lånad bild)

Nix, hoj är ett ointressant alternativ då sträckan är för kort för hoj.
EU-moppe? Långsam och "ofräck".
Invalidmoppe? Långsam men fräck. Om jag hittar någon.
Nix, elcykel och elmoppe rör jag inte. Bara förbränningsmotorer för mig.

Re: Pendla med fyrhjuling?

InläggPostat: 2019-01-19/23:31
av Peter Nordlund
Nu vet jag inte var du skall bo men jag gissar på Stockholm då du skriver det som inköpsställe?

Har en god vän som pendlande från Ekerö till Kungsholmen med 4-hjuling och han nämde 2 problem, man blir snögubbe på vintern i stadstrafik och att den var så bred att den var "osmidig" för att komma fram smidigare i innerstadsköerna.
Sedan var den skitkul på grusväg :D

Själv har jag dryga 3 km till jobbet och det tar 30 min att gå ganska lugnt, vill jag komma fram snabbt och framförallt med stil blir den min "nya" älskling 8-)

Bild

Men var man kan köpa en 4-hjuling vet jag inte tyvärr.

Re: Pendla med fyrhjuling?

InläggPostat: 2019-01-19/23:44
av Måns Ulveståhl
Japp, Stockholm. Dock inte innerstaden.
Din Vespa hade jag gärna också köpt, men den funkar mindre bra under vintern.
Många oskottade isbelagda gator numera då miljömuppar och foliehattar bestämmer över trafiken här.
(Fyra spikbelagda däck löser ju den politiska problematiken....)

Jag har inga problem med att gå eller trampcykla till och från jobbet. Det gör jag redan i dag.
Fast något motordrivet hade ju gjort det hela roligare, och morgonen mer stressfri (morgontrött...).

Re: Pendla med fyrhjuling?

InläggPostat: 2019-01-20/08:54
av DaK
Måns Ulveståhl skrev:Jag har inga problem med att gå eller trampcykla till och från jobbet. Det gör jag redan i dag.
Fast något motordrivet hade ju gjort det hela roligare, och morgonen mer stressfri (morgontrött...).

Då är väl trampcykel det optimala så du vaknar innan du börja arbeta :!:
Dessutom är det med fyrhjuling precis som med sidvagnsmotorcykel att den kombinerar det sämsta hos bil med det sämsta hos mototcykel.

Re: Pendla med fyrhjuling?

InläggPostat: 2019-01-20/09:29
av Buster
När det skall pendlas är ofta den ekonomiska aspekten av vikt.
Här nämns inget om detta, men kan ändå flika in att en fyrhjuling inte är ett billigt fordon.
Den på bilden är billig i inköp, men skall man ha något som funkar är nypriset över 50 och oftast rätt mycket mer.
Sen har de rätt hög driftskostnad, korta serviceintervall och minst sagt värdelöst rostskydd...

Men visst går det!
Nu har de ändrat en hel del gällande registreringar så detta bör kollas innan inköp.

Två tips mot slask är att titta mer på ATV än quad (som bilden visar) då får du iaf aningen bättre skärmar, eller kolla efter typen som kallas UTV, dessa är ännu klumpigare men kan ge bra väderskydd.. och reggas ofta som mc.
(misstänker att vägtull är en aspekt här)

Edit: Missade detta med inköpsställe i Stockholm, vet inget just där men har handlat av Fourbyfour i Södertälje, några år sen nu men firman finns nog kvar (köpte Honda 700XX)

Re: Pendla med fyrhjuling?

InläggPostat: 2019-01-21/01:40
av Måns Ulveståhl
Tack för input.
Jag tar en funderare under våren.

Re: Pendla med fyrhjuling?

InläggPostat: 2020-10-03/21:07
av Måns Ulveståhl
Häpp!
Nu har jag skickat ut en förfrågan till fyra olika företag.
Begränsat urval när det kommer till vägreggat (mc-reggat).
TGB Blade 600 eller Cectek Gladiator T6 lutar det mot.

En ATV blir perfekt till och från arbetsplatsen där hojen normalt står parkerad (inomhus inlåst och bevakad), eller mataffären/posten/banken/centrum.
Tur och retur ca sex km oavsett arbetsplats eller centrum.

_mg_4762-775x500.jpg
_mg_4762-775x500.jpg (75.44 KiB) Visad 8159 gånger

Re: Pendla med fyrhjuling?

InläggPostat: 2020-10-04/08:04
av Bror Gårdelöf
Måns: En måhända hädisk tanke, utifrån grundpremisserna. Du har inte funderat på att göra en dygd av nödvändigheten och faktiskt de 2 x 30 minuterna dagligen till och från jobbet? Det är det ojämförligt billigaste alternativet, som samtidigt ger bra och gratis motion - och i praktiken väderoberoende. Att klä sig med beredskap för regn, när man går, är inte svårt (bara att tänka på de klassiska gentlemännen i London City - "i plommonstop och paraply").
Vi är skapta för att gå. Undviker du dessutom hörlurar, kommer automatiskt tid för närmast meditativa inslag i tillvaron på köpet. Man tänker bra, när man går.

Re: Pendla med fyrhjuling?

InläggPostat: 2020-10-04/08:35
av DaK
Måns Ulveståhl skrev:Tur och retur ca sex km oavsett arbetsplats eller centrum.

Cykelavstånd :!:

Re: Pendla med fyrhjuling?

InläggPostat: 2020-10-04/09:11
av Bror Gårdelöf
Jo, det var en annan reflexion. Själv har jag c:a 25 minuters cykling till jobbet och lite mer hem (mer uppför hemåt och oftare motvind). Det blir trampcykeln, så länge det inte är uppenbart halt eller klart under nollan. Billigt, dagsljus, gratis motion och frisk luft på köpet. Det är inte det sämsta.

Re: Pendla med fyrhjuling?

InläggPostat: 2020-10-04/11:01
av BmwMats
Bror Gårdelöf skrev:Måns: En måhända hädisk tanke, utifrån grundpremisserna. Du har inte funderat på att göra en dygd av nödvändigheten och faktiskt de 2 x 30 minuterna dagligen till och från jobbet?


Bror... Du förstår väl att Måns vill hålla i ett styre... (om det nu är en BMW eller något annat spelar kanske inte så stor roll) :lol:

Re: Pendla med fyrhjuling?

InläggPostat: 2020-10-04/14:07
av Måns Ulveståhl
Nja, jag tror "friskusherrarna" i tråden oftare tar bilen än vad ni vill ge sken av :mrgreen:

Jag har trampcyklat eller promenerat (vintertid i snödrivor) till jobbet året runt under 20 år, och har hunnit slita ut tre trampcyklar.
Eftersom jag är morgontrött, och därmed alltid sen så är promenad sällan ett alternativ.
Uppmätt verklig tid med trampcykel utan 25 välsmorda växlar, titanram, färgglad tajt cykeltröja, spandexbyxor, välrakade ben, cykelskor, aerodynamisk hjälm, samt annan likvärdig bortkastad utrustning jag ser vissa optimistiska nybörjare har inhandlat efter varje semesterperiod är ca 15 minuter från ytterdörr till kontorsstol.
Någon månad senare brukar jag vara ensam på cykelbanan då dessa färgglada optimistiska spandexfetischister givit upp till förmån för en bredare uppvärmd sits för ändalykten i Volvon.
Trampcykeln finns kvar, och kommer alltid att vara ett alternativ.

However...
Eftersom hojen alltid är inlåst på arbetsplatsen över natten (sommartid) så är dit/hemresa på trampcykel i full mc-utrustning en mindre kul aktivitet.
Dessutom oerhört tråkigt att tvingas vända tillbaka bara för att man upptäckt att något har glömts, tex nyckeln till hojen. Ibland kan det bli många turer på trampcykeln i full mc-utrustning...
Hojåkning blir därför tyvärr mer en planeringsgrej än en spontangrej.
Trampcykelövningar under vintertid på is och/eller oplogad cykelväg resulterar i diverse vurpor så "promenad" i form av snabb gångart på snö/Bambi på is har varit det enda vinteralternativet.
En trampcykel fungerar även mindre bra som transportmedel när närmaste köpcentrum ska besökas.
En nyligen upptäckt lång och väldigt seg uppförsbacke som enda alternativ med matkassar hängandes på styret är mindre upphetsande. Ännu mindre så under vintertid på is/snö.
Att köpa en bil för dessa ovanstående aktiviteter är att förstöra sin egendom.
Bilen kommer aldrig någonsin att uppnå sin rätta arbetstemperatur.
Elcykel, elmoped, eller moped med förbränningsmotor löser inte vinterproblematiken.
En ATV å andra sidan klara allt galant (?).
Inkluderat sociala besök med varierat avstånd inom kommunen.
Om jag läst rätt så kan en 500-600 cc mc-reggad ATV tvingas upp till max 90-100 km/h, vilket täcker all den hastighet jag planerar för i mitt eget "lebensraum" (30/40/50/80-skyltat).

För längre sträckor och tyngre frakt har jag min brf:s bokningsbara leasingbil tillgänglig.


Helt rätt Tvångstanke-Mats.
Vi måste ha något med förbränningsmotor att puttra omkring med året runt.
Annars mår vi dåligt.
Kovlingen har sin snöslunga, Dak sin stridsvagn, du din dubbade vinterhoj - och jag har (snart förhoppningvis) min ATV.

Re: Pendla med fyrhjuling?

InläggPostat: 2020-10-04/16:25
av Bror Gårdelöf
Låt gå för 24 växlar, men de sitter på en vanlig, 20 år gammal Crescent herrcykel. OK - med aluminiumram, inte stål.
Jeans eller shorts samt lämpliga ordinarie plagg på överkroppen, beroende på temperatur, har varit klädseln i alla år. Jag har genom alla år haft den otvetydiga fördelen att jobba i pyjamas - tidigare gröna, numera blå.
Men MAMIL - Middle Aged Man In Lycra - har aldrig varit min melodi. Det kommer att så förbli, eftersom jag inte med bästa vilja i världen kan kallas "medelålders" längre.

Hur som - lycka till med valet av fordon.

Re: Pendla med fyrhjuling?

InläggPostat: 2020-10-04/16:30
av Måns Ulveståhl
Bror,

Det är säkert många som hade tyckt att det vore förträffligt att kunna få springa omkring i pyjamas dygnet runt :D

Re: Pendla med fyrhjuling?

InläggPostat: 2020-10-04/16:43
av Bror Gårdelöf
Gratisförmån på mitt jobb. ;)

Re: Pendla med fyrhjuling?

InläggPostat: 2020-10-04/16:46
av BmwMats
Måns Ulveståhl skrev:...Helt rätt Tvångstanke-Mats.
Vi måste ha något med förbränningsmotor att puttra omkring med året runt.
Annars mår vi dåligt.
Kovlingen har sin snöslunga, Dak sin stridsvagn, du din dubbade vinterhoj - och jag har (snart förhoppningvis) min ATV.


Vi har alla våra små böjelser min bästa SkrivklådeMåns... Hojar, Snöslungor, Stridsvagnar.
Vart skall det sluta någonstans :lol:

Re: Pendla med fyrhjuling?

InläggPostat: 2020-10-05/16:46
av Måns Ulveståhl
Fick svar från fyra företag.
Enbart traktor A och traktor B erbjuds trots att lagen anger ett tredje alternativ (mc-registrering).
Det stora skälet är registrerings- och försäkringskostnaden även om den kostnaden för en hojägare i storstad känns rimlig.
Att man sedan enkelt kan trimma upp en traktor B till mer "normal" fart än 50 km/h, men betala för traktor B kan man ha både lagliga och moraliska åsikter om.

Jag gör gärna något ordentligt och korrekt.
Sista företaget ska kontrollera med importören vad som krävs för MC-registrering.
Svårt men inte omöjligt.

Re: Pendla med fyrhjuling?

InläggPostat: 2020-10-06/08:44
av DaK
Måns Ulveståhl skrev: Dak sin stridsvagn,

Som leksak min absolut roligaste, men jag var tyvärr tvungen att lämna tillbaka den när jag muckade :!:
Ja jag erkänner att jag numer tar bilen till jobbet då det är drygt 5 mil enkel väg, när jag hade endast 7-9 km till jobbet var det cykel somm gällde även om det var 3 dm snö och oplogat :!:

Re: Pendla med fyrhjuling?

InläggPostat: 2020-10-13/23:42
av Måns Ulveståhl
Det går trögt.
Återförsäljaren verkar mindre intresserad utav att få sälja fordon.
Nu har dock återförsäljaren utlovat svar på huvudfrågorna (MC-reggat eller Traktor B-reggat).

Leveranstid för ATV:n är ca två veckor.
Troligen en TGB 550i EPS.
Packbox 100 eller 200 liter, handvärme, sadelvärme etc.

Jag är redo att köpa.
Är återförsäljaren redo att sälja?

Re: Pendla med fyrhjuling?

InläggPostat: 2020-10-14/05:37
av Perra_II63
Måns Ulveståhl skrev:Det går trögt.
Återförsäljaren verkar mindre intresserad utav att få sälja fordon.
Nu har dock återförsäljaren utlovat svar på huvudfrågorna (MC-reggat eller Traktor B-reggat).

Leveranstid för ATV:n är ca två veckor.
Troligen en TGB 550i EPS.
Packbox 100 eller 200 liter, handvärme, sadelvärme etc.

Jag är redo att köpa.
Är återförsäljaren redo att sälja?
TGB 550 I EPS är bra grejor, använder själv en sådan då jag jobbar i skogen och det är riktigt skönt med elektro assisterad styrning i skogen. Du kommer bli nöjd om du handlar.

Re: Pendla med fyrhjuling?

InläggPostat: 2020-10-14/06:52
av Nisse Eriksson
Sökte lite hastigt på den modellen och tex här går den att få LV reg https://www.touring.se/bengts-cykel-mot ... e-550i-eps

Re: Pendla med fyrhjuling?

InläggPostat: 2020-10-14/16:28
av Måns Ulveståhl
Perra_II63 skrev:TGB 550 I EPS är bra grejor, använder själv en sådan då jag jobbar i skogen och det är riktigt skönt med elektro assisterad styrning i skogen. Du kommer bli nöjd om du handlar.


Suveränt Perra.
Det låter säkert när generalen är nöjd :D

Re: Pendla med fyrhjuling?

InläggPostat: 2020-10-19/11:41
av Måns Ulveståhl
Eftersom den lokala TGB-återförsäljaren fortfarande visar begränsat intresse att sälja så blir det att köpa från konkurrenten.
MC-reggning är något som inte verkar erbjudas längre så det får bli Traktor B.

Lägger en order på ny CF Moto C Force 520 EPS EFI (kort) i morgon.
Traktor B (50 km/h) - dock så lär den göra betydligt mer än så, vilket inte lär lägga hinder för sitt syfte (pendling på 50/60-vägar).
495 cc/40 hk med Bosch bränsleinsprutning
Kardandrift
EPS (styrservo)
Automatväxlad CV-Tech växellåda
Elektronisk i- och urkopplingsbar fyrhjulsdrift med låsbar differential
Hydrauliska skivbromsar
Vinsch
Lås, kapell, och låsbar packbox tillkommer som extrautrustning.

Hemleverans om två veckor.

Bild.jpg

Re: Pendla med fyrhjuling?

InläggPostat: 2020-10-19/12:30
av BmwMats
Det där var en liten tuff krabat du min FyrhjulsMåns... Grattis ;)

Re: Pendla med fyrhjuling?

InläggPostat: 2020-10-19/13:02
av Måns Ulveståhl
Tack!
Perfekt för en tur till CaféMats.

Re: Pendla med fyrhjuling?

InläggPostat: 2020-10-30/19:10
av Måns Ulveståhl
Levererad i dag.
I morgon får det bli första "touringrundan".
Prognosen säger kallt och blött, men körsuget kommer troligen att vinna över vädret.

Extrautrustning:
Bortprogrammerad fartspärr (nu ligger maxfart runt 95 km/h).
Tvånget att trycka ned fotbromsen för att kunna växla är bortbyggt.
Hasplåt i aluminium täcker underredet.
Topbox med lås.
Batteriladdare.
Spacers för att öka spårvidden (stabilare under högre fart).
Kapell.

Skattebefriad (inkl. trängselskatt).

ATV-stölder är tyvärr vanligt förekommande numera.
Troligen några östeuropeiska ligor a' la BMW-stölder och båtmotorstölder som härjar.
Originallås (växellådan låses) och en grov kätting med ABU-lås klass III ska förhoppningsvis avskräcka något.

Helförsäkringen ligger runt 150 kr/månad (Stockholm).

bild.jpg

Re: Pendla med fyrhjuling?

InläggPostat: 2020-10-30/19:25
av Buster
Lås i en A-arm eller huvudramen... att låsa i en fälg eller lasträcke är lite klent... men visst, fälgen får du ju isf behålla.
Att ta bort tvånget med broms för växling var lite nytt men det kanske inte påverkar?
Många maskiner med CVT får annars ett lättare växlingsförfarande med broms anlagd.

Såg att du monterat spacers och ifall du vill ha stabil färd så kan du ju kontrollera lufttrycket.
Dessa är byggda för lågt tryck och det ger rätt vinglig färd, men här kanske det redan ligger på typ kilot.
Jag rullar på 0,2 ungefär och det funkar fint i skogen... men mindre bra i landsvägsfart.

Skall man bara köra väg är ju bilhjul ett tips... dels blir det billigare, dels bättre grepp (finns ju dubbdäck!) och dels stabilare och med klart längre livslängd.

Ser att du rullar på 12-fälgar nu och just där är det väl klent med bildäck som funkar (ytterdiametern bör inte minskas) men redan vid 14 tum finns ju massa däck... annars finns omvandlingsspacers så att vilka bilhjul som helst kan passa.

Blir det massa vägåka är även en stor vindruta ett "hett" tips... likosm handtagsvärmare/styrmuffar om du inte redan har.

Re: Pendla med fyrhjuling?

InläggPostat: 2020-10-30/20:52
av Måns Ulveståhl
Buster,

Jag fick samma tips från återförsäljaren (A-armen).
Funkar det med kättingens längd så blir det mellan A-arm och metallstaketets tjockaste del på bild.

Tydligen är det vajerstyrt så många fick problem efter kort tid med kärvande växel.
Lättare att bygga bort den nödvändiga nedtryckta fotbromsen för att undvika det problemet.
Fortfarande nödvändigt att stå still vid växling.

Betydligt högre lufttryck än 0,2 rekommenderat för asfalt.
Minns inte just nu - men högt var det :mrgreen:

Det blir säkert 100% asfalt i framtiden (varför ändra på ett vinnande RS-koncept....), men inga längre vinterturer.
Har funderat på sadelvärme, men jag avvaktar tills jag har fått mer erfarenhet av vintern.

Funderar även på bildäck i framtiden.
Maxxis har mer eller mindre det enda som finns på marknaden just nu.
Vi får se när nuvarande däck är utslitna.

Re: Pendla med fyrhjuling?

InläggPostat: 2020-10-31/16:18
av Måns Ulveståhl
Första rundan med vrålåket i dag.

Känslan?
Som att köra en trimmad gräsklippare, eller snarare en Volvo 903 (Valpen) :D
Många år sedan jag körde en 903:a under "lumpen", men erfarenheten satt kvar i kroppen.
Naket, enkelt, trögt, och vingligt.
Ungefär som rysk "finmekanik" - den trotsar naturlagar, men överraskar genom att allt faktiskt fungerar.

Re: Pendla med fyrhjuling?

InläggPostat: 2020-12-05/17:31
av Måns Ulveståhl
Ca fem mil kvar till inkörningsservice.

En heltäckande presenning i försvarsmaktens mörkgröna färg är guld värd dessa tider.
Inte bara håller den vatten och snö borta utan gör den annars färgglada fyrhulingen "osynlig" för nattens klåfingriga besökare.
På tal om klåfingriga.
Två stycken klass 3 kättingar med vars ett klass 3 hänglås.
Kättingarna har fästs runt resp. framhjulsupphängning och ett metallstaket vid p-platsen utomhus.
Förhoppningsvis skrämmer det klåfingriga utrustade med sämre tålamod.

Låga varv rekommenderas under inkörningen så jag har hållit mig från maxvarv, men ATV:n har öppnat upp sig mer och mer så redan nu accelererar den hyggligt snabbt till 65 km/h utan protest.
Det blir att testa högre hastigheter efter inkörningsservicen.
Allt fungerar utan problem.
Ännu har jag inte behövt använda batteriladdaren, men har den stått still i kylan en vecka krävs lite "choke" med gasen för att den ska gå från rethosta till spinnande muller.
Perfekt till ICA-butiken. Lådan bak rymmer fyra-fem matkassar.
Enbart glada tillrop och vinkningar från förbipasserande - inte minst från småbarn.

Handtagsvärme hade varit skönt att ha när temperaturen kryper under noll grader.

MC-hjälm, MC-ställ, MC-handskar, och öronpluggar tillhör normal förarutrustning.

Re: Pendla med fyrhjuling?

InläggPostat: 2020-12-06/18:17
av BmwMats
Kul att du är nöjd FyrhjulsMåns ! :D

Hur lång intervall mellan servicarna är det efter inkörningsservicen ?
Kommer du att göra dom servicarna själv ?

/Mats

Re: Pendla med fyrhjuling?

InläggPostat: 2020-12-06/19:57
av Måns Ulveståhl
LyxigtinomhusgarageMats,

Göra service själv??? :mrgreen:
Lite kallt utomhus för att försöka ge sig på något sådant.
Dessutom försvinner garantin om du pillar själv.

Service var 300:e mil, 12 månader, eller 100 timmar,.
Beroende på vilket som kommer först.

Re: Pendla med fyrhjuling?

InläggPostat: 2021-01-15/16:18
av Måns Ulveståhl
-10 grader och snö.
Dags för lite bus med fyrhjulingen.

Efter mycket om och men fick jag upp hänglåsen till kedjorna.
Lagom kul att fixa och trixa i kylan, men till slut så gav hänglåsen med sig.
Motorn tog att tag innan den började hosta i gång.

Det blev en tur runt omgivningen med varierat två- och fyrhjulsdrift.

Ett paket från den lokala bensinmacken med låsolja och låsspray inhandlat.

Förhoppningsvis blir det en lång tur i morgon med några vinterfotografier.

Re: Pendla med fyrhjuling?

InläggPostat: 2021-01-15/17:46
av BmwMats
Måns Ulveståhl skrev:Förhoppningsvis blir det en lång tur i morgon med några vinterfotografier.


Runt kvarteret då ? :roll:

:lol: :lol: :lol:

Re: Pendla med fyrhjuling?

InläggPostat: 2021-01-18/17:15
av Måns Ulveståhl
Lite snöbus i dag med en värmande fika på Ulriksdals slott.

bild1.jpg

Re: Pendla med fyrhjuling?

InläggPostat: 2021-01-18/18:56
av BmwMats
Måns Ulveståhl skrev:Lite snöbus i dag med en värmande fika på Ulriksdals slott.


Jasså, den gamla traktorn fick sig en sväng idag :o :shock: ;)