Behöver man vara förnuftig för att köra MC?

Behöver man vara förnuftig för att köra MC?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-07/07:21

En reflektion lite från sidan: Flera inlägg tar upp den estetiska aspekten av Akrapovic kontra originaldämparen. Smak skall som bekant inte diskuteras, men en aspekt, som även knutk tar upp, är, att utseendet rimligen bara är relevant, när cykeln körs utan sidoväskor. Sitter sådana på, döljer de ju det mesta av dämparen - vars utseende då rimligen inte kan spela någon större roll - eller...?
I övrigt var det mycket intressant att läsa knutk:s inlägg om återgång till originaldämparen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Akrapovic bra?

Inläggav Roger Gross » 2019-02-07/09:17

Bror Gårdelöf skrev:En reflektion lite från sidan: Flera inlägg tar upp den estetiska aspekten av Akrapovic kontra originaldämparen. Smak skall som bekant inte diskuteras, men en aspekt, som även knutk tar upp, är, att utseendet rimligen bara är relevant, när cykeln körs utan sidoväskor. Sitter sådana på, döljer de ju det mesta av dämparen - vars utseende då rimligen inte kan spela någon större roll - eller...?
I övrigt var det mycket intressant att läsa knutk:s inlägg om återgång till originaldämparen.


Hej Bror,
Alla de argument du anför är helt klart förståndiga och rationella. För en entusiast alldeles för förståndiga och rationella...
Du har inte helt fel - men heller inte helt rätt. Titta noga på ett Akrapovic avgassystem och jämför med ett original dito. Tror väl inte att dina ögon kommer att tåras av njutning men kanske du lite ändå förstår hur andra kan se en liten del av världen... Hoppas jag...
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Akrapovic bra?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-07/09:24

Inga invändningar. Den, som vill lägga ett antal tusenlappar på ren estetik och/eller ljudupplevelse, är i sin fulla rätt att göra så. (Letar man efter strikt förnuftsmässiga skäl att åka motorcykel, får man leta länge - såvida man inte räknar in den intensiva njutning, som är skälet till, att så många åker hoj, bland de förnuftsmässiga skälen. Av njutning mår man bra, och det är förnuft, så att det räcker - i alla fall så länge man kör med insidan av huvudet.)

Själv går jag då och då över originalljuddämparen med en rejäl laddning Autosol. Resultatet blir mycket snyggt - men det syns rätt sällan, eftersom packväskan sedan döljer det hela.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Akrapovic bra?

Inläggav Roger Gross » 2019-02-07/09:47

Det verkar som att vi förstår/inser en del av livets och mänsklighetens gåtor, Bror.
Några exempel: Jag har en kompis som vägrar använda andra kalsonger än de som det står Hugo Boss på, en annan MÅSTE ha golfklubbor av ett mycket exklusivt fabrikat. Annars går bollen snett.. Ytterligare en annan lägger en förmögenhet på små papperslappar som kallas frimärken, som sedan göms i ett valv...
Jag nöjer mig med mina Akrapovic - jag förstår kompisarna och de förstår mig.
Alla har vi våra problem,
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Akrapovic bra?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-07/10:04

Av de nämnda kompisarna förefaller frimärkssamlaren vara den förnuftigaste - i alla fall om han kan sin sak, för då är frimärkena en investering, som lönar sig på sikt. I övrigt torde det tillhöra undantagen, att man får igen satsade pengar - vilket inkluderar mig själv och mina intressen.
Men nu är vi väl så långt ifrån rubriken, att vi riskerar moderatorsingripande? Därmed klart slut från mitt håll på denna utvikning.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Behöver man vara förnuftig för att köra MC?

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-02-07/11:40

Nu är det så att det ingripandet har redan kommit. Att det skall vara så svårt att starta en ny tråd om man vill prata om något "annat än det tråden handlar om". :roll:

Att gång efter gång avsluta med att "moderator får flytta" är inte OK. Det är mycket enklare att bara radera för en moderator, att ni har snälla och hjälpsamma moderatorer skall inte överutnyttjas.

Admin är för övrigt ff en grinig fan och inte alls så snäll som moddisarna. :twisted: :twisted:

/M
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Behöver man vara förnuftig för att köra MC?

Inläggav Max Mad » 2019-02-07/12:48

Bror Gårdelöf skrev:Som Du vet, har inget emot, att Du raderar.
Som svar på rubriken och således fullständigt on - topic;
Sköna gubbar i Indien..jpeg
Sköna gubbar i Indien..jpeg (71.22 KiB) Visad 4904 gånger
Tycker faktiskt bilden talar för sig själv och svarar på rubrikens fråga, två flugor på smällen, s a s.

Muahahaha :lol: :lol: :lol: !

Förlåt, Herr Brobeck :? :oops:.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Behöver man vara förnuftig för att köra MC?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-07/13:36

Fast just han ÄR väl förnuftig? min gissning är, att han inte har råd med en skåpbil - men däremot med en liten motorcykel, på vilken han lastat hela varulagret.
Honda är världens största motorcykel-(och motor-)tillverkare. I västvärlden tenderar vi att tänka på deras större, sportigare eller touringinriktade maskiner, men sett till totalen är det rimligen små hojar/skotrar, som i tredje världen används som bruksfordon, som utgör de verkligt stora tillverkningsvolymerna. Praktexemplet är rimligen Honda Super Cub, som passerat 100 miljoner byggda exemplar!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Behöver man vara förnuftig för att köra MC?

Inläggav Max Mad » 2019-02-07/14:10

Bror Gårdelöf skrev:Fast just han ÄR väl förnuftig? min gissning är, att han inte har råd med en skåpbil - men däremot med en liten motorcykel, på vilken han lastat hela varulagret.
Bror, även om din slutstas om varför personen på bilden har med sig hela butiken,(en slutsats som jag dessutom oreserverat delar) på hojen, höjer jag ändå på ögonbrynen när du tycker att det är ett förnuftigt beslut, och då tänker jag ur ett trafiksäkerhetsperspektiv, för ur ett trafiksäkerhetsperspektiv är framförandet av fordon som på bild enligt min ödmjuka uppfattning allt annat än förnuftig. Men, nöden har ingen lag, som ordspråket förtäljer.
Bror Gårdelöf skrev:Honda är världens största motorcykel-(och motor-)tillverkare. I västvärlden tenderar vi att tänka på deras större, sportigare eller touringinriktade maskiner, men sett till totalen är det rimligen små hojar/skotrar, som i tredje världen används som bruksfordon, som utgör de verkligt stora tillverkningsvolymerna. Praktexemplet är rimligen Honda Super Cub, som passerat 100 miljoner byggda exemplar!
Stämmer säkert vad du skriver, men till min stora förvåning är de flesta tvåhjuliga fordon (här i Indien), av inhemsk produktion, som Bajaj och Royal Enfield, där den förstnämnda är vanligare i mindre motorstorlekar, än den sistnämnda, som håller en svindlande slagvolym på 350 CC, även om Honda och andra japanska fabrikat finns representerade här. Då jag inte har någon statistik som bekräftar mitt påstående, så grundar sig den uppfattningen på vad jag tycker mig se i gatubilden, men jag kan ha fel, naturligtvis.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Behöver man vara förnuftig för att köra MC?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-07/14:29

Stämmer säkert, avseende Indien, som ju i många år drivit protektionism för att skydda den inhemska industrin. Senast jag läste en befolkningssiffra, fanns 1,3 miljarder indier, och då finns onekligen en marknad för små hojar för alla dem, som ännu inte har råd att köpa bil.
Men tredje världen totalt är betydligt större än Indien.
Till det kommer, att åtskilliga Hondamodeller tillverkas i andra länder än Japan.
Även BMW och KTM har ju numera en icke försumbar andel av tillverkningen i tredje världen - och det finns säkert fler exempel.

Vad gäller förnuft eller ej, är det egna och familjens behov av mat i magen som regel ett tungt argument - även när anskaffandet av föda nödvändiggör icke obetydliga risktaganden.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Akrapovic bra?

Inläggav Pedro » 2019-02-07/14:38

Bror Gårdelöf skrev:Själv går jag då och då över originalljuddämparen med en rejäl laddning Autosol. Resultatet blir mycket snyggt - men det syns rätt sällan, eftersom packväskan sedan döljer det hela.


Dette gjelder tydeligvis for deg som kjører med sidekoffertene på hele tiden. De fleste jeg kjenner (meg selv inkludert) kjører aldri med sidekofferter uten at vi skal på langtur. På kortere turer rekker det med en tankveske for å få med det mest nødvendige.

Så lyddemperen synes stort sett hele tiden, og jeg synes det er pent med en lyddemper fra Akrapovic, samtidig som jeg liker lydbildet.
Pedro
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2016-09-21/07:31

Re: Behöver man vara förnuftig för att köra MC?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-07/14:47

Där är vi helt enkelt olika - och det är ju väl, att så kan vara fallet. Jag har alltså all respekt för Ditt val.
Mina sidoväskor sitter oftast på plats, eftersom de vid behov rymmer hjälm, Neck-Brace och lite annat smått och gott, när jag parkerar en längre stund, och hojen står utom synhåll.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Behöver man vara förnuftig för att köra MC?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-02-07/15:01

Förnuftig enligt vems definition?

Att vara "förnuftig", dvs med definitionen att det är majoritetens val/åsikt, fungerar bara tills känslor tillåts dominera.
Om förnuftet segrat skulle ingen köra motorcykel. Fast känslor slår ut allt vad förnuft må innebära.
Vissa skruvar på att Akrapovic-system medan andra köper en GS med korvlådor för en söndagsrunda på asfalt.
Original eller eftermarknad?
BMW-hojar före eller efter 2015?
Listan över potentiella debattämnen är oändlig.

Hade alla varit förnuftiga så skulle R1200RS varit storsäljaren...
Nu är det ju inte tyvärr inte så.
Det är bara att acceptera att det finns "oförnuftiga" människor.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Behöver man vara förnuftig för att köra MC?

Inläggav BmwMats » 2019-02-07/15:06

Bror Gårdelöf skrev:Där är vi helt enkelt olika - och det är ju väl, att så kan vara fallet. Jag har alltså all respekt för Ditt val.
Mina sidoväskor sitter oftast på plats, eftersom de vid behov rymmer hjälm, Neck-Brace och lite annat smått och gott, när jag parkerar en längre stund, och hojen står utom synhåll.


Kör med väskor på nästan till 100 %...
Även om dom inte används, då jag "tror" att min hoj syns bättre med alla reflexer och ljus så här vintertid.
Men det är min idé och förhoppning...
Bilagor
IMG_7947.JPG
IMG_7945.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Behöver man vara förnuftig för att köra MC?

Inläggav Max Mad » 2019-02-07/15:31

Bror Gårdelöf skrev:Stämmer säkert, avseende Indien, som ju i många år drivit protektionism för att skydda den inhemska industrin. Senast jag läste en befolkningssiffra, fanns 1,3 miljarder indier, och då finns onekligen en marknad för små hojar för alla dem, som ännu inte har råd att köpa bil.
En mindre viktig detalj, men den senaste siffran jag hört om befolkningssiffran rörande Indien, skall populationen vara uppe i 1,4 Miljarder. Huruvid det är rätt eller fel, är inte så viktigt i sammanhanget, men om man betänker att Kina ligger på samma nivå (befolkningsmässigt), så blir det hela ganska intressant.

Två länder som tillsammans har nästan halva jordens befolkning. För att avsluta detta off - topic inlägget i diskussionen, kan jag (återigen) nämna att jag (mig veterligen), inte har några barn, och det skall väl också nämnas att det är mer tur än skicklighet som gjort att utfallet blivit sådant, om barnlöshet kan betecknas som tur. Ur bl.a det ovan nämnda perspektivet, är jag väldigt tacksam för det, då jag tror att det kommer att ske en betydande förskjutning av den finansiella makten i framtiden, från västeuropa och USA, till (framförallt) asien.

Vilken betydelse det kommer att få för oss i väst, kan jag bara spekulera över, men som ordspråket förtäljer; Hungriga lejon jagar bäst. Och i asien är dom hungriga. Men för att återgå till ämnet;
Bror Gårdelöf skrev:Men tredje världen totalt är betydligt större än Indien.Till det kommer, att åtskilliga Hondamodeller tillverkas i andra länder än Japan.
Jodå, jag har sett japanska bilar (Honda) med tillägget Maduro i namnet, som då skall indikera att bilen är tillverkad i Indien,(om jag inte är felinformerad):
Bror Gårdelöf skrev:Vad gäller förnuft eller ej, är det egna och familjens behov av mat i magen som regel ett tungt argument - även när anskaffandet av föda nödvändiggör icke obetydliga risktaganden.
Absolut är det så, och därför har jag mer än en gång frågat mig, varför människor (här i Indien) väljer att sätta barn till världen och dessutom inte bara ett, trots att dom saknar det nödvändigaste för dagen. Jag har sett hela familjer som bokstavligen lever på gatan och jag kan bara ruska på huvudet.

Tycker jag synd om dom ? Både jag och nej. Jag kan inte påstå att jag är oberörd (för då vore jag väl närmast psykopat ?), samtidigt lägger jag inga pengar i någons utsträckta hand. Men som sagt, det blir för mycket off - topic, problembilden är sannolikt mycket mer komplex än vad jag begriper (och dessutom föremål för ett helt annat diskussionsforum), så jag släpper det här och nu. Jag ville bara nämna det i sammanhanget till Brors kommentar. Ber moderatorerna (webmaster) om överseende, de kanske har andra sysselsättningar på sin fritid, än att sitta och moderera BMW - forumet :?.
Senast redigerad av Max Mad 2019-02-07/15:35, redigerad totalt 1 gång.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Behöver man vara förnuftig för att köra MC?

Inläggav Kovlingen » 2019-02-07/15:32

Magnus Brobeck skrev: Admin är för övrigt ff en grinig fan och inte alls så snäll som moddisarna.

Först så skrattade jag hjärtligt :D men , jag håller inte med dej . Jag tycker att du sköter uppdraget
mycket bra och med en härlig fingertoppskänsla i många lägen .
"Grinig fan" absolut inte ! :)
Vänliga hälsningar från en skrivglad "lappgubbe" ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Behöver man vara förnuftig för att köra MC?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-07/16:39

Max Mad skrev:... därför har jag mer än en gång frågat mig, varför människor (här i Indien) väljer att sätta barn till världen och dessutom inte bara ett, trots att dom saknar det nödvändigaste för dagen. Jag har sett hela familjer som bokstavligen lever på gatan och jag kan bara ruska på huvudet.

Jag uppfattar detta som en bliven OT-tråd. Därav följande: I åtskilliga fattiga länder på detta klot är många barn den enda "pensionsförsäkring" människor har. Statistiskt kommer ett antal av barnen att dö i tidig ålder, men de, som klarar sig, kommer med tiden att ha den sociala skyldigheten att försörja sina föräldrar, när dessa inte längre kan göra det själva.
Så det finns en logik i stora barnkullar. Lägg till det, att preventivmedelsrådgivning kanske inte ens finns - alternativt kostar för mycket för de fattigaste - samt att sexualdriften är stark även hos fattiga, så blir problemet inte mindre.
I takt med att levnadsstandarden ökar, minskar barnkullarna i storlek, eftersom föräldrarnas ålderdom då kan tryggas av såväl färre barn som möjliga pensioner.

Iakttagelsen gäller på intet sätt enbart tredje världen. Långt in på 1900-talet hade Sydeuropa stora barnkullar, men det var inte länge sedan jag läste, att Italiens nativitet numera är bland de lägsta i vår världsdel.

Själva är vi en mycket liten, högt priviligerad grupp - med en levnadsstandard, som majoriteten av människorna på detta klot knappast ens kan drömma om - men det räcker med att läsa Vilhelm Mobergs Berättelser ur min levnad för att inse, att för drygt 100 år sedan var läget ett helt annat även här. Moberg föddes 1898, som son till en indelt knekt. Den stora familjen levde alltså i ett litet soldattorp - med en standard som vi har svårt att föreställa oss. De hade till exempel inte ens ett utedass utan förrättade sina behov i en av fadern grävd latringrop - även mitt i smällkallaste vintern. När Vilhelm var i tioårsåldern och fadern i och med Indelningsverkets nedläggning tagit avsked från Kronan för att bli lantbrukare på heltid, kunde familjen köpa en lite större gård, som t o m hade utedass, vilket hela familjen tyckte var rena lyxen! Och detta var alltså för c:a 110 år sedan.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Behöver man vara förnuftig för att köra MC?

Inläggav DaK » 2019-02-07/20:31

Måns Ulveståhl skrev:

Om förnuftet segrat skulle ingen köra motorcykel.

Hade alla varit förnuftiga så skulle R1200RS varit storsäljaren...

:?:
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Behöver man vara förnuftig för att köra MC?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-02-07/21:39

DaK skrev:
Måns Ulveståhl skrev:

Om förnuftet segrat skulle ingen köra motorcykel.

Hade alla varit förnuftiga så skulle R1200RS varit storsäljaren...

:?:


Det är inte lätt alltid :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Behöver man vara förnuftig för att köra MC?

Inläggav Kovlingen » 2019-02-14/16:31

Bror Gårdelöf skrev:I takt med att levnadsstandarden ökar, minskar barnkullarna i storlek,
eftersom föräldrarnas ålderdom då kan tryggas av såväl färre barn som möjliga pensioner.

Jag tror att vi ej kan påverka antalet födda barn utan det finns programmerat i barken .
Vi svält och fattigdom ökar barnkullarna för många dör i tidig ålder och de starkaste
för generna vidare . Kan ofta se det ute i djurriket . Honan föder kanske 4 st. men bara en eller två
överlever det första året .
När det istället är ett rikt land finns ingen anledning att få onödigt många små .
Det är mycket som kroppen själv styr utan att vi vet om det . Det är bara vad vi tror ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Behöver man vara förnuftig för att köra MC?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-14/16:55

Hört talas om preventivmedel? Jag går inte vidare in på den frågan, eftersom det rimligen inte har ett barr med mc-åkning att göra - och vi har ju nyligen på annan tråd avhandlat det kloka i att inte vandra (för långt) OT.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Behöver man vara förnuftig för att köra MC?

Inläggav Kovlingen » 2019-02-14/17:23

Bror Gårdelöf skrev:Hört talas om preventivmedel?

Jodå :D MEN det är vi som styr OM det ska användas .
Det är därmed inte säkert att vi bestämmer utan programmeringen får oss att göra saker .
Förnuftet säjer nej till fler barn , men likt förbenat trillar det ut fler ;)
I de fattigaste ställena på klotet finns inte ens chansen att bestämma utan småflickor får
finna sej i att bli mammor . OCH skydd är det inte frågan om :shock:
Barnadöden är hög och kravet från skallen är att skaffa fler barn .

Only the strong survive :(

Edit:
Bror Gårdelöf skrev:Jag går inte vidare in på den frågan, eftersom det rimligen inte har ett barr med mc-åkning att göra

:D :D Läs genom DENNA tråd . De va la inte första sladden :mrgreen:
Det var väl därför flera inlägg hamnade i denna Ot-tråd :? ( Gott å blandat :) )

( Duckar och springer ) ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Behöver man vara förnuftig för att köra MC?

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-02-14/21:49

Host host mummel.

mHåkan, fel bord.

M
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Behöver man vara förnuftig för att köra MC?

Inläggav Kovlingen » 2019-02-14/21:53

Sorry ! Jag trodde att det hade gjorts en samlingstråd för Ot .
Jag gick tillbaka och läste inläggen innan jag sparade . Det var så många Ot redan :?
Bättring utlovad härmed ! :oops:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Behöver man vara förnuftig för att köra MC?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2019-02-15/08:07

Jeg har et eksempel på at det nesten BARE er fornuften som får folk til å kjøre MC:

Den daglige arbeidsreisen til/fra Oslo sentrum er preget av lange og saktegående bilkøer og stappfulle busser/trikker/T-bane.

Det er derfor ganske mange som kjører MC til og fra sin jobb i Oslo sentrum, eller de som må pendle til andre siden av staden. I Norge kan MC fritt kjøre i kollektivfelt og mellom radene av biler i kø på veger med mer enn ett kjørefelt, så man unngår de fleste køer. Videre er det selvfølgelig lettere å finne parkeringsplass for MC, og det er gratis de aller fleste steder.

Derfor er det mange som kjører MC i Oslo-området, (og kanskje også rundt noen av de andre større norske städer), uten at de egentlig har noen stor MC-interesse.
Senast redigerad av Odd Arne Kjørstad 2019-02-15/08:58, redigerad totalt 1 gång.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Behöver man vara förnuftig för att köra MC?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-15/08:34

Du slår huvudet på spiken. Egendomligt nog förefaller politikerna i några av Sveriges största kommuner hittills inte ha insett, att motoriserade tvåhjulingar är en del av lösningen på trafikproblemet - inte en del av problemet! Norska politiker verkar betydligt mera framsynta och befriade från trångsynta ideologiska skygglappar.
Lägger man till detta möjligheten att pendla med en bra skoter (som väl även i Norge ur legal synpunkt är en sorts motorcykel?), blir det ännu smidigare för många.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Behöver man vara förnuftig för att köra MC?

Inläggav Roger Gross » 2019-02-15/09:03

OM man känner att mc-körning/mc-hobbyn är livskvalitethöjande - då anser jag det är förnuftigt högt över alla praktiska argument att köra mc... :D :D :D
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Behöver man vara förnuftig för att köra MC?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-15/09:33

Helt enig! Veterligen finns inget objektivt svar på frågan om meningen med livet. Livsåskådningarna erbjuder olika svar. Vill man inte acceptera något av dem, återstår endast att själv skapa meningen med det egna livet.
Som jag skrivit i en betraktelse i Bumsen, skickade Svenska Kyrkan för ett antal år sedan ut en enkät med frågan om meningen med livet. Av för alla - utom möjligen Vår Herre - outgrundlig anledning var det vanligaste svaret: "Att åka motorcykel"(!).
Gud (sic!) allena vet, hur urvalet av tillfrågade hade råkat bli.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst