Bror Gårdelöf skrev:En reflektion lite från sidan: Flera inlägg tar upp den estetiska aspekten av Akrapovic kontra originaldämparen. Smak skall som bekant inte diskuteras, men en aspekt, som även knutk tar upp, är, att utseendet rimligen bara är relevant, när cykeln körs utan sidoväskor. Sitter sådana på, döljer de ju det mesta av dämparen - vars utseende då rimligen inte kan spela någon större roll - eller...?
I övrigt var det mycket intressant att läsa knutk:s inlägg om återgång till originaldämparen.
Som svar på rubriken och således fullständigt on - topic; Tycker faktiskt bilden talar för sig själv och svarar på rubrikens fråga, två flugor på smällen, s a s.Bror Gårdelöf skrev:Som Du vet, har inget emot, att Du raderar.
Bror, även om din slutstas om varför personen på bilden har med sig hela butiken,(en slutsats som jag dessutom oreserverat delar) på hojen, höjer jag ändå på ögonbrynen när du tycker att det är ett förnuftigt beslut, och då tänker jag ur ett trafiksäkerhetsperspektiv, för ur ett trafiksäkerhetsperspektiv är framförandet av fordon som på bild enligt min ödmjuka uppfattning allt annat än förnuftig. Men, nöden har ingen lag, som ordspråket förtäljer.Bror Gårdelöf skrev:Fast just han ÄR väl förnuftig? min gissning är, att han inte har råd med en skåpbil - men däremot med en liten motorcykel, på vilken han lastat hela varulagret.
Stämmer säkert vad du skriver, men till min stora förvåning är de flesta tvåhjuliga fordon (här i Indien), av inhemsk produktion, som Bajaj och Royal Enfield, där den förstnämnda är vanligare i mindre motorstorlekar, än den sistnämnda, som håller en svindlande slagvolym på 350 CC, även om Honda och andra japanska fabrikat finns representerade här. Då jag inte har någon statistik som bekräftar mitt påstående, så grundar sig den uppfattningen på vad jag tycker mig se i gatubilden, men jag kan ha fel, naturligtvis.Bror Gårdelöf skrev:Honda är världens största motorcykel-(och motor-)tillverkare. I västvärlden tenderar vi att tänka på deras större, sportigare eller touringinriktade maskiner, men sett till totalen är det rimligen små hojar/skotrar, som i tredje världen används som bruksfordon, som utgör de verkligt stora tillverkningsvolymerna. Praktexemplet är rimligen Honda Super Cub, som passerat 100 miljoner byggda exemplar!
Bror Gårdelöf skrev:Själv går jag då och då över originalljuddämparen med en rejäl laddning Autosol. Resultatet blir mycket snyggt - men det syns rätt sällan, eftersom packväskan sedan döljer det hela.
Bror Gårdelöf skrev:Där är vi helt enkelt olika - och det är ju väl, att så kan vara fallet. Jag har alltså all respekt för Ditt val.
Mina sidoväskor sitter oftast på plats, eftersom de vid behov rymmer hjälm, Neck-Brace och lite annat smått och gott, när jag parkerar en längre stund, och hojen står utom synhåll.
En mindre viktig detalj, men den senaste siffran jag hört om befolkningssiffran rörande Indien, skall populationen vara uppe i 1,4 Miljarder. Huruvid det är rätt eller fel, är inte så viktigt i sammanhanget, men om man betänker att Kina ligger på samma nivå (befolkningsmässigt), så blir det hela ganska intressant.Bror Gårdelöf skrev:Stämmer säkert, avseende Indien, som ju i många år drivit protektionism för att skydda den inhemska industrin. Senast jag läste en befolkningssiffra, fanns 1,3 miljarder indier, och då finns onekligen en marknad för små hojar för alla dem, som ännu inte har råd att köpa bil.
Jodå, jag har sett japanska bilar (Honda) med tillägget Maduro i namnet, som då skall indikera att bilen är tillverkad i Indien,(om jag inte är felinformerad):Bror Gårdelöf skrev:Men tredje världen totalt är betydligt större än Indien.Till det kommer, att åtskilliga Hondamodeller tillverkas i andra länder än Japan.
Absolut är det så, och därför har jag mer än en gång frågat mig, varför människor (här i Indien) väljer att sätta barn till världen och dessutom inte bara ett, trots att dom saknar det nödvändigaste för dagen. Jag har sett hela familjer som bokstavligen lever på gatan och jag kan bara ruska på huvudet.Bror Gårdelöf skrev:Vad gäller förnuft eller ej, är det egna och familjens behov av mat i magen som regel ett tungt argument - även när anskaffandet av föda nödvändiggör icke obetydliga risktaganden.
Magnus Brobeck skrev: Admin är för övrigt ff en grinig fan och inte alls så snäll som moddisarna.
Max Mad skrev:... därför har jag mer än en gång frågat mig, varför människor (här i Indien) väljer att sätta barn till världen och dessutom inte bara ett, trots att dom saknar det nödvändigaste för dagen. Jag har sett hela familjer som bokstavligen lever på gatan och jag kan bara ruska på huvudet.
Måns Ulveståhl skrev:
Om förnuftet segrat skulle ingen köra motorcykel.
Hade alla varit förnuftiga så skulle R1200RS varit storsäljaren...
DaK skrev:Måns Ulveståhl skrev:
Om förnuftet segrat skulle ingen köra motorcykel.
Hade alla varit förnuftiga så skulle R1200RS varit storsäljaren...
Bror Gårdelöf skrev:I takt med att levnadsstandarden ökar, minskar barnkullarna i storlek,
eftersom föräldrarnas ålderdom då kan tryggas av såväl färre barn som möjliga pensioner.
Bror Gårdelöf skrev:Hört talas om preventivmedel?
Bror Gårdelöf skrev:Jag går inte vidare in på den frågan, eftersom det rimligen inte har ett barr med mc-åkning att göra
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst