Funderingar kring OT.

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav Kapten Stofil » 2019-02-11/22:14

GSven skrev:Men ibland blir det gränsdragningar. TS frågar om åtdragningsmoment på skruv x. Får svaret y Nm. Tråden klar kan jag tycka. Men genast ska expert 1 framföra: jag drar på känn, jag har haft 11 BMW, ingen har gått sönder i min ägo. Expert 2 svarar att han känner en Ducati-ägare som drog sönder en skruv för att moment-nyckeln var av fabrikat z. Expert 3 meddelar att han ärvt en momentnyckel som var kalibrerad på BMW-fabriken och är nöjd med den. Vankelmodig hobbymekaniker undrar oroligt om han vågar köra vidare, han drog skruven med ett 300-kronors verktyg. Vem ska avsluta tråden? TS, forumister eller webmaster?
Sven


Enligt min mening har man hamnat snett i det exemplet. TS har frågat om åtdragningsmoment, således vill hen veta just det. Expert 1:s inlägg kan göra att TS känner sig dum och inte vågar fråga mer. Expert 2:s inlägg rör ett annat fabrikat som kanske använder andra material som är lättare att dra sönder, och nyckeln av fabrikat z kan ha varit defekt eller fel inställd eller så visste inte personen hur man använder en momentnyckel, trodde den skulle pipa istället för klicka eller tvärtom, osv osv, och Expert 3 har cyklat bort ut på åkern med en kommentar som inte bidrar med något användbart.
Här saknas respekt hos alla experter, menar jag. Ibland måste man lära sig att hålla käft helt enkelt. Ett bra knep är att inte trycka "Spara" så fort man skrivit, utan gå och ta en kopp kaffe först, så kan det hända att man inser att det där man tänkte skicka iväg inte var så himla fiffigt ändå. Var det relevant, vänligt och till hjälp för den som frågade? Tryck "Spara". Tveksamt? Släng det.

Så tänker jag i alla fall.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav Roger Gross » 2019-02-11/22:19

Kapten Stofil skrev:
GSven skrev:Men ibland blir det gränsdragningar. TS frågar om åtdragningsmoment på skruv x. Får svaret y Nm. Tråden klar kan jag tycka. Men genast ska expert 1 framföra: jag drar på känn, jag har haft 11 BMW, ingen har gått sönder i min ägo. Expert 2 svarar att han känner en Ducati-ägare som drog sönder en skruv för att moment-nyckeln var av fabrikat z. Expert 3 meddelar att han ärvt en momentnyckel som var kalibrerad på BMW-fabriken och är nöjd med den. Vankelmodig hobbymekaniker undrar oroligt om han vågar köra vidare, han drog skruven med ett 300-kronors verktyg. Vem ska avsluta tråden? TS, forumister eller webmaster?
Sven


Enligt min mening har man hamnat snett i det exemplet. TS har frågat om åtdragningsmoment, således vill hen veta just det. Expert 1:s inlägg kan göra att TS känner sig dum och inte vågar fråga mer. Expert 2:s inlägg rör ett annat fabrikat som kanske använder andra material som är lättare att dra sönder, och nyckeln av fabrikat z kan ha varit defekt eller fel inställd eller så visste inte personen hur man använder en momentnyckel, trodde den skulle pipa istället för klicka eller tvärtom, osv osv, och Expert 3 har cyklat bort ut på åkern med en kommentar som inte bidrar med något användbart.
Här saknas respekt hos alla experter, menar jag. Ibland måste man lära sig att hålla käft helt enkelt. Ett bra knep är att inte trycka "Spara" så fort man skrivit, utan gå och ta en kopp kaffe först, så kan det hända att man inser att det där man tänkte skicka iväg inte var så himla fiffigt ändå. Var det relevant, vänligt och till hjälp för den som frågade? Tryck "Spara". Tveksamt? Släng det.

Så tänker jag i alla fall.



+1
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav Kovlingen » 2019-02-11/22:26

Kapten Stofil skrev: Ett bra knep är att inte trycka "Spara" så fort man skrivit, utan gå och ta en kopp kaffe först,

Jo men det brukar gå åt så mycket kaffe :(
Går det lika bra med en öl :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav Kapten Stofil » 2019-02-11/23:21

Kovlingen skrev:
Kapten Stofil skrev: Ett bra knep är att inte trycka "Spara" så fort man skrivit, utan gå och ta en kopp kaffe först,

Jo men det brukar gå åt så mycket kaffe :(
Går det lika bra med en öl :?
Inte för många öl bara, det kan bli många tokigheter skrivna sen [FACE SAVOURING DELICIOUS FOOD]

Skickat från min ATU-L21 via Tapatalk
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav Allan Ericsson » 2019-02-13/19:05

Magnus Brobeck skrev:...
Det behövs varken 18 sidor med regler (+ 22 bilagor) eller att vi lägger börda på trådskapare att näpsa obstinata.
...
Med vänlig hälsning Magnus
Webmaster, aldrig jobbigt, alltid fantastiskt roligt och uppmuntrande att träffa er alla.
Jag lovar!

Inte näpsa men hålla god ton
Trådskaparen behöver inte näpsa av men jag undrar om det inte tillhör god ton att själv delta i diskussionen? I Kovlingens beskrivning med olika bord: Om jag väljer att slå mig ner vid ett tomt bord och där bjuder in till en diskussion om däck, så blir jag naturligt en moderator för diskussionen och då skall jag väl inte pysa därifrån förrän allt är klarlagt. Med moderator menar jag då den som håller ihop diskussionen.
Senast redigerad av Allan Ericsson 2019-02-13/22:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav Roger Gross » 2019-02-13/21:38

nte näpsa men hålla god ton
Man behöver inte näpsa av men jag undrar om det inte tillhör god ton att själv delta i diskussionen? I Kovlingens beskrivning med olika bord: Om jag väljer att slå mig ner vid ett tomt bord och där bjuder in till en diskussion om däck, så blir jag naturligt en moderator för diskussionen och då skall jag väl inte pysa därifrån förrän allt är klarlagt. Med moderator menar jag då den som håller ihop diskussionen.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson

Men Allan - om du kommer till ett bord där man diskuterar däck, då hör det väl till normal hyfs att man håller sig till ämnet däck och inte börjar gagga om hundar, ballonger eller ngt annat helt ovidkommande!
De som är vid bordet och är engagerade i däcksfrågan blir med stor sannolikhet irriterade på dig annars... ;)

Men nu har vi ju enats om att vid borden där sakfrågor diskuteras, där håller man sig till ämnet. OT-gagg raderas och den som upprepat inte fattar grejen får hanteras på lämpligt sätt. Moderatorer och webmaster har mitt fulla gillande i så fall.
Låt OT-ämnena frodas - men inte i trådar med sakfrågor/faktafrågor. Denna ordning tror jag de flesta trivs bäst med och forumet kan leva gott!
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav Kovlingen » 2019-02-13/22:05

NU tycker jag att det enkla bara görs krångligt . Följ bara reglerna :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav Roger Gross » 2019-02-13/22:26

Kovlingen skrev:NU tycker jag att det enkla bara görs krångligt . Följ bara reglerna :?


Hej Håkan,
Och hur låter reglerna...? :o
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav Allan Ericsson » 2019-02-13/22:33

Mitt senaste inlägg handlade enbart om trådskaparen och näpsning. Allt övrigt tycker jag är klarlagt och enighet råder.
Jag redigerar det förra inlägget för att förtydliga.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav Kovlingen » 2019-02-13/22:43

Roger Gross skrev:
Kovlingen skrev:NU tycker jag att det enkla bara görs krångligt . Följ bara reglerna :?


Hej Håkan,
Och hur låter reglerna...? :o
//Roger G
[*]
För egen del "Hålla mej borta från Faktatrådarna" . :mrgreen:
Andra kanske tolkar reglerna på annat sätt :? ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav Roger Gross » 2019-02-13/22:50

Allan Ericsson skrev:Mitt senaste inlägg handlade enbart om trådskaparen och näpsning. Allt övrigt tycker jag är klarlagt och enighet råder.
Jag redigerar det förra inlägget för att förtydliga.


Det här kan bli bra, Allan... ;)
Mvh,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Föregående

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst