Funderingar kring OT.

Funderingar kring OT.

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-02-08/12:12

På forumet finns ett antal sektioner som är öronmärkta för vissa typer av frågor, typ teknikfrågor om K-modeller. Jag tycker i all ärlighet att efter senaste uppryckningen så funkar det normalt sett bra här. Den enkla regeln ”håll dig till trådämnet” respekteras vanligtvis och det lyfter jag på hatten för. Bra!

Vi har en OT del i forumet som har en friare tolkning av vad som är mc-relaterat där det inte finns en lika tydlig märkning av vad som är relevanta/accepterade ämnen att skriva om. Det är helt enkelt friare i så måtto att man kan starta en tråd om tyska filosfer (deras sexliv om man vill), whiskyprovning, böcker och annat som faller en in. Det är bra, humoristisk och gemytlig läsning oftast. Det var länge sedan tycker jag vi hade något som kan liknas vid ett personangrepp på forumet är min uppfattning.

Det är helt enkelt trevligt folk här. Ni är bra vänner allihop som man gärna umgås med.

Det finns dock en sak som jag inte riktigt förstår varför det är som det är. Ett trådämne är väl ett trådämne även på OT delen. Det enda som skiljer här är väl i första hand att det inte tvunget måste vara strikt mc-relaterat?

Eller? Råder det väldigt stor skillnad i hur vi ser på detta inom OT sektionen?
Om någon startar en tråd om Whiskyprovning, är det då den allmänna meningen att den tråden eftersom det är OT sektionen kan man kapa och börja skriva om vattnets betydelse för sjöfarten.
Trots var jag skrev ovan om trådämne så modererar ”jag aldrig” efter trådämneskriteriet på OT men jag undrar i en öppen fråga – det kanske är fel. Kanske att Whiskytråden skall få vara just det.
Vad tycker menigheten? Ta gärna ställning så att det inte bara blir en massa ”det beror på”.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-08/12:54

Jag startade ju whiskytråden en gång i tiden - och skrev relativt tidigt, att det enligt min åsikt inte var förbjudet att skriva om andra destillerade drycker - som calvados. Även rom och akvavit har ju tagits upp där.

Som Du vet, har jag inget enkelt svar att ge - annat än vad Du själv skriver. Trådar med teknikfrågor etc hålls "smala" (även om jag själv syndar mot det då och då), medan trådar om mera diverseartade ämnen enligt min åsikt kan tillåtas spreta mera - i synnerhet under OT-rubrikerna.
Men detta är inget annat än min åsikt, och jag tar gärna intryck av, vad andra skriver.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav Roger Gross » 2019-02-08/13:19

Delar mycket av vad som skrivs ovan och kan kort sammanfatta min uppfattning enligt följande:
- Teknikrubriker och tekniktrådar ska ganska strikt vara saklig information eller diskussion med klar inriktning på trådrubriken
- OT-delen av forumet kan gärna avhandla allt från Akvariefiskars behov av levande föda till Östgötakorrespondentens syn på dambadet i Stångån
Men...
Jag vill ändå ha sådan ordning i trådarna även i OT-delen att jag hittar/inte missar det jag kanske anser vara läsvärt. Akvarietråden ska alltså inte glida över på dambadet i Linköping.
Kan väl inte vara så svårt att skapa en NY tråd... speciellt om man älskar att klia på tangentbordet. :lol:
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-02-08/13:24

Önskar man personangrepp så är det bara att besöka klubbens Facebook :D

Svårt att bli sur över någon på detta forum. Vi är inte så många.
Dessutom betydligt lättare att föra en dialog här om exempelvis skilda åsikter då inte alltid tråden med senaste inlägget/kommentaren hamnar högst upp, och antalet "utomstående" som gärna vill lägga sig i är begränsat.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav Kovlingen » 2019-02-08/13:51

Roger Gross skrev: Akvarietråden ska alltså inte glida över på dambadet i Linköping.

Den tråden har jag missat Roger ;)
Skämt åsido , JAG tycker att forumet fungerar jättefint . Visst blir det halkproblem ibland
och trådarna sladdar en aning men i stort fungerar det . Det är ju till trots en lång vinter :oops:
Min åsikt är att vi sköter oss bra . (Det är ju svårt att lära gamla hundar sitta :shock: )

Lagom ros och lagom ris ;)
Vi är alla syndare till motsatsen bevisats .
Det har ju hänt att moderatorer har moddat sej själv :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-02-08/14:19

Magnus Brobeck skrev:
Det finns dock en sak som jag inte riktigt förstår varför det är som det är. Ett trådämne är väl ett trådämne även på OT delen.
Om någon startar en tråd om Whiskyprovning, är det då den allmänna meningen att den tråden eftersom det är OT sektionen kan man kapa och börja skriva om vattnets betydelse för sjöfarten.

Mitt syfte var inte att kritisera utan frågan är allvarligt menad. Skall vi hålla ämnesdiciplin även OT?

Bror Gårdelöf skrev:Jag startade ju whiskytråden en gång i tiden - och skrev relativt tidigt, att det enligt min åsikt inte var förbjudet att skriva om andra destillerade drycker - som calvados. Även rom och akvavit har ju tagits upp där.

Som Du vet, har jag inget enkelt svar att ge - annat än vad Du själv skriver. Trådar med teknikfrågor etc hålls "smala" (även om jag själv syndar mot det då och då), medan trådar om mera diverseartade ämnen enligt min åsikt kan tillåtas spreta mera - i synnerhet under OT-rubrikerna.
Men detta är inget annat än min åsikt, och jag tar gärna intryck av, vad andra skriver.


Jag tolkar dig som att trådar av karaktären "Vad fick dig att le idag" (diverseartade ämnen) kan halka runt ganska fritt men om ämnet mer specifikt så håller man sig (i närheten) till det även i OT åtminstone inom vad som kan ses som TS intention.

Skriver TS om Whisky och övriga destillerade drycker är det där man håller sig.

Har jag fattat dig rätt.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2019-02-08/14:34

Min siste billedgåta ble ”infisert” av innlegg om bensinkvaliteter inn imellom hint, bilder og meddelelse om rett svar. Jeg var redd for at han som svarte rett skulle misse at jeg ga ham rett.

Han så det, så det er greit, men en diskusjon om doften av bensin og kålvete i en billedgåta om midsommarstång syntes jeg ikke noe særlig om. Forumet/tråden med billedgåtan er av de mest populære på forumet.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav BmwMats » 2019-02-08/14:44

Med anledning av att jag skriver ett inlägg här, så får jag väl också ta på mig lite att vissa trådar spårar ut lite ibland, bland annat om "vattnets betydelse för sjöfarten", även om det inte var i whiskytråden... :oops:

För egen del uppfattar och känner jag glädje varje gång jag går in och läser här på forumet, då jag upplever forummedlemmarna som ett glatt och gott gäng som både tillför mycket hjälp och kunnande, samt stundom har en härlig nivå i vissa inlägg...

Har även tillgång till facebook, men det är absolut inte samma sak som detta forum !
Långt därifrån... :shock:

Här i detta forum upplever jag mer en mer "avslappnad attityd i goda vänners sällskap" och gillar små trevliga kommentarer på våra inlägg, även om det kanske inte alltid är strikt topic enligt trådens skapare.
Det är lätt att "spåra ur" stundom, och jag är nog en av dom som lätt faller för det i stundens hetta när man läser någon rolig kommentar.

Det är bra att detta ämne tas upp av bland annat er moderatorer så att vi upprätthåller en hög och god standard, så det är lätt att söka på vissa ämnen för att få svar på någon man funderar över och slipper ögna igenom en massa ovidommande kommentarer.

Avslutningsvis vill jag nog säga som Kovlingen, att både ros och ris i lagom mängd är nog befogat för att upprätthålla god standard på ett sådant här forum.
Vad som skall betecknas som "lagom ros och ris" är tyvärr svårdefinierat och det blir till oss användare att försöka definiera det utmed eget ansvar.
Personligen trivs jag mycket gott i denna lilla samling med forummedlemmar och hoppas att inte denna goda anda skall försvinna utav någon anledning ! ;)

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav Kovlingen » 2019-02-08/14:48

OT måste väl få spreta lite . Bra med lite ordning i leden men det får inte bli helt galet .
När ska man få skratta ? ? Ja kanske i "Vad fick dej att le idag-tråden" men annars är det förbjudet :?

(Skriva ett inlägg och sedan skratta ett tag innan man tar bort det)

Att det finns en massa folk som inte gillar att skratta kan inte jag rå för :cry:
Sedan finns det en grupp som retar sej på allt och alla :shock:
Bara att kasta in buffen :oops:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav Kovlingen » 2019-02-08/14:52

Visst sköter vi oss väl ganska bra Magnus . Vi är kanske inte förståndigare :D :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav Max Mad » 2019-02-08/14:53

Magnus Brobeck skrev:Mitt syfte var inte att kritisera utan frågan är allvarligt menad. Skall vi hålla ämnesdiciplin även OT? MVH Magnus
Är det någon förmildrande omständighet att man är Blöteborgare om man skulle råka slira lite på tangentbordet :? :oops:.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-08/15:00

Magnus Brobeck skrev:Har jag fattat dig rätt.

Ja.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-02-08/15:00

Max Mad skrev:
Magnus Brobeck skrev:Mitt syfte var inte att kritisera utan frågan är allvarligt menad. Skall vi hålla ämnesdiciplin även OT? MVH Magnus
Är det någon förmildrande omständighet att man är Blöteborgare om man skulle råka slira lite på tangentbordet :? :oops:.


Det är ständigt förvånande försvårande att vara omständig Göteborgare. Vad tyckte du i sakfrågan? ;-)

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav Kovlingen » 2019-02-08/15:07

Få nått vettigt ur en Göteborgare är väl ganska svårt :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav Max Mad » 2019-02-08/15:09

Magnus Brobeck skrev:Det är ständigt förvånande försvårande att vara omständig Göteborgare. Vad tyckte du i sakfrågan? ;-)

Med vänlig hälsning, Magnus
Innan jag svarar på det, vill jag bara helt kort nämna (du ser, jag är ett hopplöst fall :oops: ), så fick jag ett leende på läpparna när jag läser dina formuleringar, som "vattnets betydelse för sjöfarten". Underbart, fortsätt så, det är då du är som bäst :D.

Men för att svara på frågan, så håller jag med dig. Det blir väl till att jag får diciplinera mig och hålla mig från forumet, då jag har det där "handikappet" att jag är Blöteborgare :(.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav Max Mad » 2019-02-08/15:44

Magnus - Det var Kovlingens fel, han triggade mig :o :o :o !!!
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-08/16:08

Odd Arne Kjørstad skrev:Min siste billedgåta ble ”infisert” av innlegg om bensinkvaliteter ...

Som medskyldig beklagar jag, att Du blev störd - men det är ett utmärkt exempel på, att inläggen inte alltid är off topic utan ibland post topic. En tidigare bildgåta visade ju oktan, som i ett inlägg påstods vara detsamma som bensin - vilket är långt ifrån hela sanningen. De efterföljande inläggen lärde i alla fall mig något.
Även det jag skriver här är måhända en smula post topic?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2019-02-08/17:43

Bror Gårdelöf skrev:
Odd Arne Kjørstad skrev:Min siste billedgåta ble ”infisert” av innlegg om bensinkvaliteter ...

Som medskyldig beklagar jag, att Du blev störd - men det är ett utmärkt exempel på, att inläggen inte alltid är off topic utan ibland post topic. En tidigare bildgåta visade ju oktan, som i ett inlägg påstods vara detsamma som bensin - vilket är långt ifrån hela sanningen. De efterföljande inläggen lärde i alla fall mig något.
Även det jag skriver här är måhända en smula post topic?


Jo, det har jeg sett flere ganger, at en billedgåta inspirerer til diskusjon og kunnskapsdeling. Og det er absolutt bra, faktisk synes jeg det er noe av det som er veldig bra med billedgåtan, at man kan lære noe nytt.

Men i dette fallet tog man upp det med oktan lenge etter at det var gåta. Jag fick scrolla långt tillbaka innan jag förstod hvorfor bensinen plutselig dukket opp midt i midsommarstången.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav Fredrik J » 2019-02-08/18:42

Jag har ingen stark åsikt i frågan, men skall jag tycka till kan jag i princip tycka att trådar i OT sektionen kan få leva sitt egna liv. Ligger ju i sektionens natur att saker är OT i OT och nåt annat kan man rimligen inte förvänta sig.

Mindre jobb för moderatorerna också tänker jag lite pragmatiskt :)
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 733
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav Roger Gross » 2019-02-08/19:26

Fredrik J skrev:Jag har ingen stark åsikt i frågan, men skall jag tycka till kan jag i princip tycka att trådar i OT sektionen kan få leva sitt egna liv. Ligger ju i sektionens natur att saker är OT i OT och nåt annat kan man rimligen inte förvänta sig.

Mindre jobb för moderatorerna också tänker jag lite pragmatiskt :)


Bra förslag, men problemet är ju att det finns de som tror att alla trådar är OT. De går ju helt ogenerat in i en faktatråd och skriver om allt annat än vad trådrubriken anger!
Det kan väl inte anses normalt att moderatorer ska behöva hålla på och bevaka att vuxna människor håller sig till ämnet!!
//Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav Karl Bergman » 2019-02-08/20:12

Fredrik J skrev:
Jag har ingen stark åsikt i frågan, men skall jag tycka till kan jag i princip tycka att trådar i OT sektionen kan få leva sitt egna liv. Ligger ju i sektionens natur att saker är OT i OT och nåt annat kan man rimligen inte förvänta sig.

Mindre jobb för moderatorerna också tänker jag lite pragmatiskt :)


Delar denna åsikt till fullo och lägger till att OT i sig kan kittla både fantasi och kunskap när inläggen får leva utan att "fördärvas av en strikt moderator". Däremot måste naturligtvis tekniktrådar och andra liknade seriösa frågeställningar hållas rena från rent struntsnackande. En grundläggande ide med internet är/var att det ska vara fritt för allas tankar och inlägg såväl on som off topic.
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav Kovlingen » 2019-02-09/07:12

Lite morgonfunderingar :)
Jag skulle vilja likna forumet med en stor träff med många bord där det vid vart och ett diskuteras
faktaprylar typ däck , gps , resmål , avgassystem osv. Där bör man kanske inte lägga sej i med en
lägre redogörelse om ovidkommande saker , men kanske kan sitta och lyssna lite .
Tacka för sej och gå till nästa bord . :oops:
Det måste troligen finnas många ot-bord då det kan dra åt alla håll men även där hålla en återhållen profil .
Rätt vad är så hittar man ett bord där man blir kvar. Där både ämne och nivån på "tugget" ligger
passande och man kanske tom. har något att bistå med . (eller bara tjöta lite ;) )
Det är en seg årstid och att ibland få läsa en rolig kort kommentar kan göra dagen ;)
Att jag råkar hamna vid fel bord ibland kan vara åldersbetingat . ÅNN :shock:

Ang, Gåtan så är det bra om det inte skrivs något efter att vinnare är utsedd .
Just där kan det vara bra att skapa en ny tråd i ämnet som var aktuellt .

Ska ett forum vara levande gäller att det finns något att läsa vid inloggning.
Kan ju även vara svar på faktafrågor . (Som någon som blev lite sur för att inte fått nått svar efter nån timme)
Vem skulle öppna en dagstidning om det visades samma text och bilder som dagen före , och dagen före :?
"Håll forumet levande !"

Vaknade kl. 4 och det är väl dags för 4 - 5 muggen kaffe . :)

God morgon på er alla !
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav BrooklynS » 2019-02-09/07:30

Bra inlägg, kovlingen! :D
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav Roger Gross » 2019-02-09/08:09

Hej Håkan,
Du är ju en klippa! Mycket bra beskrivet. (Fasen vet om inte du är ett moderatorsämne! Ska lägga ett gott ord för dig hos vår högt uppskattade och prövade webbmaster...) :o
Hoppas några skriver ut ditt inlägg och placerar utskriften mycket nära tangentbordet... ;) ;) ;)
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav Kovlingen » 2019-02-09/08:17

Tack ska ni ha ;) Moderator ! Nee då måste jag ju sköta mej ännu bättre :)
Men det säjs ju att det fodras en skurk för att fånga en skurk :D
Jag om någon borde ju veta vad som är OT :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-02-09/09:23

Bra sammanfattat Håkan, på pricken formulerat tycker jag.

Det första som jag tänkte kommentera utanför Håkans inlägg är att jag är givetvis tacksam för den omsorg som visats om min och andra moderatorers tid genom olika förslag. Tack för det men låt mig en gång för alla slå fast att det som allra mest värnar om detta är att "ämnestrådar stannar på sitt ämne" oavsett var dessa ligger. Det är den bästa hjälp som kan ges.

Om jag återgår till Håkans analogi så är det precis som han säger olika "bord med olika samtal". Precis som i verkliga livet så funkar det inte om man inte visar allmän respekt för detta. Sitter man med sin fru, kompis, kollega på en restaurang och pratar om något intressant så uppskattar man (normalt) inte att en främmande människa tränger sig in i samtalet och konstant försöker byta ämne. Man vill fortsätta prata om det som man gjorde.
Sedan måste det finnas mingelbord och möjlighet att "stå med en öl i handen och bara goo'tjöta lite". Ibland är det precis vad man vill göra.

Min slutsats av detta är att vi skall "med mycket försiktig hand" börja hålla efter även de trådar i OT som är mer seriösa. Det finns ju ämnen som ligger i OT därför att det inte generellt sett är ett MC relaterat ämne men ff väl värt att diskutera. Tänk Whiskytråden och alla bok/filmrecensioner som dyker upp som exempel.

Tack för alla kloka tankar.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-02-09/09:24

PS Kovlingen, har funderat på att byta namn på dig till mHåkan. Det finns allt en liten moderator i dig trots allt DS
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav Kovlingen » 2019-02-09/09:34

Magnus Brobeck skrev:PS Kovlingen, har funderat på att byta namn på dig till mHåkan. Det finns allt en liten moderator i dig trots allt DS

Allt handlar om en vågskål . :?
Jag försöker sköta mej på min sida och du får knuffa till mej när jag slirar ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav Roger Gross » 2019-02-09/09:38

Nu får vi passa oss framöver så vi inte får mHåkan (alias Kovlingen) på oss... :o
Mvh,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav BrooklynS » 2019-02-09/09:40

Kovlingen skrev:Jag skulle vilja likna forumet med en stor träff med många bord där det vid vart och ett diskuteras
faktaprylar typ däck , gps , resmål , avgassystem osv. Där bör man kanske inte lägga sej i med en
lägre redogörelse om ovidkommande saker , men kanske kan sitta och lyssna lite .
Tacka för sej och gå till nästa bord . :oops:
Det måste troligen finnas många ot-bord då det kan dra åt alla håll men även där hålla en återhållen profil .
Rätt vad är så hittar man ett bord där man blir kvar. Där både ämne och nivån på "tugget" ligger
passande och man kanske tom. har något att bistå med . (eller bara tjöta lite ;) )
Det är en seg årstid och att ibland få läsa en rolig kort kommentar kan göra dagen ;)
Att jag råkar hamna vid fel bord ibland kan vara åldersbetingat . ÅNN :shock:

Ang, Gåtan så är det bra om det inte skrivs något efter att vinnare är utsedd .
Just där kan det vara bra att skapa en ny tråd i ämnet som var aktuellt .

Ska ett forum vara levande gäller att det finns något att läsa vid inloggning.
Kan ju även vara svar på faktafrågor . (Som någon som blev lite sur för att inte fått nått svar efter nån timme)
Vem skulle öppna en dagstidning om det visades samma text och bilder som dagen före , och dagen före :?
"Håll forumet levande !"

Vaknade kl. 4 och det är väl dags för 4 - 5 muggen kaffe . :)

God morgon på er alla !


Det här borde ju vara obligatorisk läsning för alla användare, tex dyka upp som en faktaruta ovanför inläggrutan varje gång man vill skriva ett inlägg. "Tänk på detta!"

Mycket bra igen, Håkan! :D
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav Kovlingen » 2019-02-09/11:10

BrooklynS skrev:Det här borde ju vara obligatorisk läsning för alla användare, tex dyka upp som en faktaruta ovanför
inläggrutan varje gång man vill skriva ett inlägg. "Tänk på detta!"

Bra ide' ! Har också tänkt i samma banor . En kort men talande text .
Ex. ! Undvik OT ! Säjer allt .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav Roger Gross » 2019-02-09/12:20

Hej,
Nu kan vi nog inte ge Kovlingen mera beröm för då får vi väl inte säga DU till honom... ;)
//Roger G
PS Detta är en seriös OT-fundering... :o
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav Hasse Gustafsson » 2019-02-09/16:16

Vore det någon ide att inte visa OT när man söker i aktiva trådar?
Eller är det att bidra till sotdöden som drabbar alla forum numera?
Jag jämför Sporthoj,com där man inte ser OT i senaste trådar.
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-02-09/17:03

Att välja"avdelning" man vill söka är möjligen en lösning för vissa.

Fast att ta Sporthoj som exempel?
Finns det något bättre exempel på forumdöden i dag?
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav Konsument » 2019-02-09/17:48

Här kände jag att jag riskerar att hamna klart OT så därför skapade jag en ny tråd, http://www.bmwklubben.se/forum/viewtopic.php?f=8&t=28338, med det jag ville spåna vidare på. ;)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav Kovlingen » 2019-02-10/06:31

Ännu en liten morgonfundering :
Jag tillhör ju den delen av medlemmarna som skriver mycket och ofta .
Iom. detta finns ju en ökande risk att skriva något Ot i fel trådar .
Några andra skriver ett fåtal inlägg per år och kanske tycker att det "pladdras" för mycket .
Det skrivs ju om "forumdöden" och det har jag mycket lite koll på men för att något ska
leva/överleva måste man ofta mata det lite . Inga inlägg = forumdöd ser jag det som .

Till er som skriver lite eller inget . Kom igen och ge näring till klubbens forum .
Finns många alt. Roliga historier , resefunderingar , hänt nått roligt , gåtan osv.
Kan vara lönsamt med många besökare den dag man har en viktig fråga .
"Håll forumet levande" !

Det dricks för lite kaffe . Nu går jag och fyller på muggen ;)

God Morgon !
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav knutk » 2019-02-10/10:38

Jeg ser poenget med saklighet rundt tekniske diskusjoner. Men man må vokte seg vel for ikke å skylle ut babyen med skyllevannet.

For de fleste her inne er MC en hobby som gir oss stor glede. I tillegg til det morsomme med kjøringen opplever man også det positive rundt sosial kontakt med likesinnede.
Hos de fleste er omgangstonen rimelig løs i snippen, med vennskapelig leggsparking så snart sjansen byr seg. Og de fleste opplever det som mer morsomt når man både kan "sparke" og bli "sparket".

I den sammenheng tror jeg derfor at når man leser et innlegg i en teknisk diskusjon så leser enkelte det med en vinkling som kan utløse kommentarer til det som allerede er skrive, men nødvendigvis ikke helt strømlinjeforma med tema.
I blant kan kommentarene ta helt av og fra å diskutere problem med en girkasse vinkles tema over på oppskårne sitroner. Derfor er det på plass med litt "kustus". Men oftest greier medlemmene i forumet selv å dra seg tilbake på riktig spor.

I tråden som utløste denne tråden ble der filosofert litt rundt tema til OP. Kanskje ikke 100% topic, men fortsatt relatert. Etter moderering, hvor tråden ble moderert med en kommentar fra moderator, døde tråden helt...
Jeg sier ikke at modereringen er grunnen til det, men drister meg til å peke på tilfeldigheten...
knutk
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2010-11-26/10:34

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav Konsument » 2019-02-10/12:21

Vore fiffigt om det fanns en kryssruta att bocka i för att markera att ett inlägg är OT.
Den skulle kunna bockas i/ur av alla inloggade och vem som bockat i/ur senast skulle kunna visas via "mouse over"-funktion.
I kombination med det så skulle man för alla och/eller enskilda trådar kunna välja att se eller gömma OT-markerade inlägg.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav Kovlingen » 2019-02-11/09:03

Funderar lite på denna text ? ?

Nu har jag läst och tagit till mig vad ni skrivit och i enlighet med vad jag föreslagit i denna tråd så begär jag nu i egenskap av skapare, ägare och förvaltare av tråden ……..

När jag startar en ny tråd är jag en skapare . Ägare och förvaltare är väl klubbens Webmaster som äger den
och kan göra som han vill med inlägg och även låsa eller helt ta bort tråden .

OBS bara en fundering :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav Roger Gross » 2019-02-11/09:42

Kovlingen skrev:Funderar lite på denna text ? ?

Nu har jag läst och tagit till mig vad ni skrivit och i enlighet med vad jag föreslagit i denna tråd så begär jag nu i egenskap av skapare, ägare och förvaltare av tråden ……..

När jag startar en ny tråd är jag en skapare . Ägare och förvaltare är väl klubbens Webmaster som äger den
och kan göra som han vill med inlägg och även låsa eller helt ta bort tråden .

OBS bara en fundering :?


Detta kan väl inte vara så svårt:
- Vi skiljer på Saktrådar och OT-trådar
- Det som skrivs i en Saktråd ska ha relevans mot trådrubriken. Exempel: Handlar tråden om motoroljenivån i en 1150-boxer är det INTE ok att i samma tråd skriva om hur man skivar citroner i Toscana
- I en OT-tråd kan gagget flöda fritt... :o
- Ansvaret för ett inlägg ligger helt hos den som skriver inlägget - inte hos Moderator eller Webmaster
- Det är INTE ok att skriva ngt och sedan lägga till att "moderator får ta bort inlägget om det inte passar under trådrubriken".
- Moderator/webmaster tar de som inte klarar ovanstående i örat på ett pedagogiskt sätt... ;)

Om ovanstående är ok tror jag vi skulle få flera forumåtervändare. Vi behöver heller inte tappa ngn befintlig forumist eftersom friheten är nästan total i OT-trådarna.
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav Kovlingen » 2019-02-11/10:31

Jo då men det är väl stadgar som skall följas och Webmaster lägger upp ribban på
den höjd som är aktuell för aktuell tråd och inlägg . Så länge vi sköter detta är vi fri
från piskan ;)

OBS jag skrev att det är en fundering :)

Alla vänliga !
//Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav Roger Gross » 2019-02-11/11:42

Kovlingen skrev:Jo då men det är väl stadgar som skall följas och Webmaster lägger upp ribban på
den höjd som är aktuell för aktuell tråd och inlägg . Så länge vi sköter detta är vi fri
från piskan ;)

OBS jag skrev att det är en fundering :)

Alla vänliga !
//Håkan


"Stadgar"..."Webmaster lägger ribban för aktuell tråd och inlägg"
Med normalt sunt förnuft borde vi få detta att fungera utan att ha en lekledare (Webmaster, Moderator) som övervakar/styr nivån i varje tråd och inlägg.
Jag bara funderar i all välmening...
Vore intressant få webmasterns kommentarer - men de kanske kommer när vi "funderat" färdigt, Håkan... ;)
Mvh,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav Kovlingen » 2019-02-11/11:48

Ja vi väntar ;) Kanske kommer på nån ny fundering under tiden :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav Allan Ericsson » 2019-02-11/13:31

Hela tiden lägger ni bördan/ansvaret på den som vågar sig på (?) att försöka bidra med något, vanligtvis med ett tillägg till det sist inkomna inlägget. Uppenbarligen fungerar detta inte till er belåtenhet. => Försök utgå från en ny utgångspunkt.
T.ex. vill jag utgå från trådskaparen roll:
Jag ser det som att den som skapar en tråd förhoppningsvis vill få ut något själv, därför förväntas denne läsa inläggen. Då finns möjlighet att medelst citeringsfunktionen koppla ihop nytt inlägg med det inlägg som bedöms vara mest relevant för att råden skall hålla sig på rätt kurs. Som läsare antar jag då ett man har förmågan att sortera bort OT-inslagen.
En annan ansats är:
Varför läser man inläggen i andras trådar? Kan man då ställa krav på kvalitet? ......Svar= ?????

Jag har inga svar utan försöker bara röra om lite i något som förefaller kört fast.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-11/13:39

Men ... har det kört fast? Handlar inte denna tråd om ett gemensamt försök till självsanering? Jag har syndat åtskilliga gånger - och försöker bättra mig på den punkten.
Gör alla det, kommer problemet att om inte försvinna så i alla fall minska avsevärt. Kvar står vissa gränsdragningsproblem, där vi har olika åsikter. Jag fick nyligen pisk - inte av moderator - på en annan tråd, men det jag då skrivit finns i allt väsentligt kvar, medan piskinlägget ströks.
Nej, jag är inte självbelåten utan visar bara på, att gränsfall kommer att finnas även i fortsättningen - men om vi alla tänker efter en gång till, lär det mesta lösa sig själv.
Som ordspråken säger: Förbanna inte mörkret. Tänd ett ljus - samt Gör det själv.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav Kovlingen » 2019-02-11/14:04

Allan Ericsson skrev:Varför läser man inläggen i andras trådar? Kan man då ställa krav på kvalitet? ......Svar= ?????
Jag har inga svar utan försöker bara röra om lite i något som förefaller kört fast.

Jag läser i alla trådar och ibland blir det "lite för mycket" ;)
Sedan tycker jag att alla trådar och inlägg tillhör klubbens forum och inte är personlig egendom .
Därför ligger det i allas intresse att sköta det på ett bra sätt . Saklighet , vänlighet och tolerans .
Det kan bli fel när man pratar med någon och ännu mera fel när det ska präntas i text .

Jag tycker inte att det har kört fast utan är i ständig utveckling och föryngring .
Att ändra FÖR mycket i ett aktivt forum kan vara lite farligt . Inte säkert att
det blir fler skribenter som ansluter .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav GSven » 2019-02-11/15:14

Allan Ericsson skrev:...den som skapar en tråd förhoppningsvis vill få ut något själv, därför förväntas denne läsa inläggen...
En annan ansats är:
Varför läser man inläggen i andras trådar? Kan man då ställa krav på kvalitet? ......Svar= ?????

Jag önskar att TS inte bara läser utan även svarar/kommenterar. Hjälper svaren? leder de till önskade resultat?

Varför läser man ...andras trådar...? I ett forum/en klubb deltar man i ett samtal/meningsutbyte. Det kan hända att man ser en fråga från ett nytt och oväntat håll. Eller blir förvånad/överraskad/chockad av klubbkamraternas kunskaper-erfarenheter-ignorans.
Jag tycker man kan ställa krav på kvalitet. Troll, lögn och utfyllnad utan sammanhang med tråden hör inte hemma i vårt forum.
Om tråden enbart tillhör TS och inte ska läsas av andra? Då har den hamnat fel, hör inte hemma på forum utan tas i PM.
Men ibland blir det gränsdragningar. TS frågar om åtdragningsmoment på skruv x. Får svaret y Nm. Tråden klar kan jag tycka. Men genast ska expert 1 framföra: jag drar på känn, jag har haft 11 BMW, ingen har gått sönder i min ägo. Expert 2 svarar att han känner en Ducati-ägare som drog sönder en skruv för att moment-nyckeln var av fabrikat z. Expert 3 meddelar att han ärvt en momentnyckel som var kalibrerad på BMW-fabriken och är nöjd med den. Vankelmodig hobbymekaniker undrar oroligt om han vågar köra vidare, han drog skruven med ett 300-kronors verktyg. Vem ska avsluta tråden? TS, forumister eller webmaster?
Sven
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav Roger Gross » 2019-02-11/15:47

Jag anser heller inte att diskussionen "kört fast". De allra flesta synpunkter pekar - som jag ser det - i en riktning att man vill försöka förbättra forumet. Helt enkelt öka intresset genom att trådinnehållet följer rubrikens mening.
Som Kovlingen så bra beskriver har vi "faktabord" och "tjötbord". Vid faktaborden håller man sig till ämnet - vid tjötborden är snacket om så önskas yvigare och mindre målinriktat.
Och - det är inte vare sig Moderator eller Webmaster som i första hand sköter ordningen. Enligt min mening åvilar det ansvaret varje forumskribent! Annars har vi kanske varken Moderatorer eller Webmaster vad det lider...? :o
Mvh,
Roger G
PS Nej, jag är inte ilsk - vill bara väl... ;)
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav Kovlingen » 2019-02-11/17:21

Det finns ju ett alt. till .
Skriva faktafråga i Ot-fliken och ta det roliga med utsvävningarna . Det blir ju bara LITE fel ;)
Det är ju bara roligt ibland och går att få veta fler sidor på myntet :? :)
Vi väljer ju själv vart tråden ska ligga .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Funderingar kring OT.

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-02-11/20:09

Det finns tre bra ord – Tolerans, Kompromiss, Anpassning (det finns många bra ord men jag väljer tre av dessa). Jag har sett mHåkan använda några av dessa och det gläder mig.

Framgång bygger väldigt mycket på detta, som enkelt exempel kan ges att man brukar tillskriva människans exempellösa framgång bland djurarterna till släktets Anpassningsbarhet.

Det kan knappast vara en hemlighet för någon på forumet att det finns olika åsikter om hur ”det skall vara på forumet”. Det rör sig, om man gör åsikterna endimensionella, från en fast trådämnesdisciplin och med tydliga begränsningar om vad man öht får skriva om till en närmast total avsaknad av struktur och respekt för trådämnet. Argumenten är på ena änden att forumet är en kunskapsresurs som det skall vara lätt att hitta information i till att det är variationen och friheten som ger glädjen och nya infallsvinklar.

Båda synsätten är väl värda att beakta!

De flesta jag talar med ligger förstås någonstans mitt mellan dessa extremer och vi vore inte landet lagom om inte det vanligaste svaret är ”lagom av båda utan att det blir tråkigt”. En gammal god och solid svensk kompromiss med andra ord. Det tycker jag är bra för då får alla det mesta av sitt men inte på bekostnad av någon annan.
Kompromisser innebär alltid att jag får något och får avstå något annat. För det jag inte får som Jag vill måste jag Anpassa mig, för det som andra gör som Jag inte gillar måste jag visa Tolerans. För ”andra sidan” gäller givetvis samma sak men omvänt.

Det är så man får något att fungera, man Kompromissar, Tolererar och Anpassar sig till en verklighet som inte är Bäst för någon men OK för alla.

Forumet har idag ca 17000 som registrerade användare och av dessa besökte knappt 6000 hemsidan/forumet under januari 2019 - det är en hel..s massa det. Det säger sig självt att alla dessa besökare inte tycker lika om allt. Den som inte förstår det skall nog kanske undvika internet.

Mitt jobb som webmaster är att upprätthålla god ordning, hög trivsel ”och denna kompromiss” 7 dagar i veckan 365 dagar om året. Vad jag personligen tycker är irrelevant, det är 1/6000 eller 1/17000 av rösterna beroende på hur man räknar. Min måttstock är att 6000 tycker att det är tillräckligt intressant för att komma hit och kolla läget. Det gläds jag åt.

Ändå vill jag att FLER kommer hit och att framförallt fler Startar/Svarar en/i en tråd. Det är inte detsamma som att det som finns och pågår är fel och skall kväsas. Det skall finnas båda, inte det ena eller det andra, men det innebär att man måste visa kompromissvilja, tolerans och anpassningsbarhet.

Forum 2019 är kanske inte exakt samma som 2018, det är Bättre därför att vi låter fler komma till tals och får fler att skriva här. Ibland är det inte svårare än att man låter även den blyge komma till tals och tala till punkt utan att tvunget dränka det i onödigheter. Ibland är det att visa respekt för den fråga som faktiskt ställts. Ibland är det bara att kunna vara bland vänner och prata om allt mellan himmel och jord. I verkliga livet klarar vi det, på forumet klarar vi det också.

Det behövs varken 18 sidor med regler (+ 22 bilagor) eller att vi lägger börda på trådskapare att näpsa obstinata.

Ansvaret ligger, precis som IRL, på den enskilde att varken göra mer eller mindre ett vad vanligt folkvett föreskriver.
Att visa Tolerans, Att våga Kompromissa och att Anpassa sig efter den verklighet som råder.

Vill man ff Inte vara med – vad kan jag göra åt det? Det är inte min förlust att man inte får uppleva vår unika gemenskap.

Med vänlig hälsning Magnus
Webmaster, aldrig jobbigt, alltid fantastiskt roligt och uppmuntrande att träffa er alla.
Jag lovar!
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Nästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst