Tråden om allt och inget - OBS! Enbart Off Topic tillåtet

Re: Tråden om allt och inget - OBS! Enbart Off Topic tillåte

Inläggav Kovlingen » 2019-02-12/08:02

Någon som provat på att vaska guld ?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Tråden om allt och inget - OBS! Enbart Off Topic tillåte

Inläggav Roger Gross » 2019-02-12/08:23

Kovlingen skrev:Någon som provat på att vaska guld ?


Hej Håkan,
Nej, har ännu inte provat. Hittar du en riktigt givande fyndighet så räknar jag med att du hör av dig!
Men helst då via PM... ;)
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Tråden om allt och inget - OBS! Enbart Off Topic tillåte

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-12/08:44

Kapten Stofil skrev: Varför finns det något och inte inget? Finns det bara ett tänkbart svar på den frågan?

Svaret på Din andra fråga är nej - dvs det finns många svar.
En bra distinktion, som jag fick höra för många år sedan, är, att naturvetenskapen söker svaret på frågan "Hur?" medan livsåskådningarna söker - eller anser sig ha - svaret på frågan "Varför?"
Jag har alltid funnit det mycket klokt att ha den rågången klar för sig.

Svaret på fråga 1 är knepigare - och besvarar ändå sig själv. För om inget funnes, skulle ju frågan inte kunna ställas.
De flesta filosofiska teser påstås kunna ifrågasättas, men René Descartes' Cogito, ergo sum ("Jag tänker, alltså finns jag") har jag hittills aldrig sett vederlagd.
Det går att finnas till utan att tänka - men knappast motsatsen.

Vill man för ett ögonblick spinna vidare på den tråden, kan man exempelvis läsa Arthur C Clarkes 2001 - en rymdodyssé, som han skrev, parallellt med att han och Stanley Kubrick arbetade med filmen. Temat i båda är, att människan - en gång i urtiden och en gång i nutid - stöter på en intelligensform, som är så oändligt överlägsen hennes egen, att hon bokstavligt talat inte har en chans att begripa den. (I urtiden är människan apa och kommer med hjälp av denna främmande intelligens på att använda redskap. I nutiden ges hon idén att starta en rymdexpedition till Jupiter.)
Clarke har några rader om, att intelligensen är lagrad i "gitter av fruset ljus" - en nog så poetisk beskrivning.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2019-02-12/09:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tråden om allt och inget - OBS! Enbart Off Topic tillåte

Inläggav Kovlingen » 2019-02-12/09:15

Roger Gross skrev:
Kovlingen skrev:Någon som provat på att vaska guld ?


Hej Håkan,
Nej, har ännu inte provat. Hittar du en riktigt givande fyndighet så räknar jag med att du hör av dig!
Men helst då via PM... ;)
Vänliga hälsningar,
Roger G

Ingen större chans att det blir nått större fynd men väl så spännande att prova på :)
Kanske är mer lönande jämfört med fisket som inte går så där vidare bra ;)
Jag ska skicka dej ett PM om vi (jag och min fiskekompis) hittar nått . :D

Hade' gött !
//Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Tråden om allt och inget - OBS! Enbart Off Topic tillåte

Inläggav CG Arvidsson » 2019-02-12/10:04

Då tycker jag ni ska åka till Ädelfors utanför Vimmerby. Där kan man vaska guld på gammaldags vis. Dom har en bra hemsida. Naturligtvis ska jag ha procent på förmögenheten för detta tips.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Tråden om allt och inget - OBS! Enbart Off Topic tillåte

Inläggav Kovlingen » 2019-02-12/10:34

CG Arvidsson skrev:Då tycker jag ni ska åka till Ädelfors utanför Vimmerby. Där kan man vaska guld på gammaldags vis. Dom har en bra hemsida. Naturligtvis ska jag ha procent på förmögenheten för detta tips.

Det kommer du inte att inhysta nån större vinst på skulle jag gissa . :D
Blir isf. att prova detta på närmare håll . Har ett par ställen som vi ska undersöka .
Ev "Pocent" avser vi att behålla för egen del . :mrgreen:

Har hållit en guldtacka i mina händer för ett tag sedan .
Tror att den vägde 12 kg . Det vore mums det .
Värde om jag inte räknat fel 4,2 millar :o ;)

Nu har vi ju lagt ribban på en avsevärt lägre nivå (till att börja med 8-) )
Guldtacka.jpg
Guldtacka.jpg (12.52 KiB) Visad 9290 gånger
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Tråden om allt och inget - OBS! Enbart Off Topic tillåte

Inläggav elemji » 2019-02-12/11:21

Bror Gårdelöf skrev:I urtiden är människan apa och kommer med hjälp av denna främmande intelligens på att använda redskap.

Jag brukar alltid tänka på den här scenen ur filmen 2001 när det visas kampsport på TV. Dom har inte hittat påken än. Men å andra sida är väl vi också en samling korkskallar som inte fattat att man behöver minst fyra hjul på fordonet för att inte välta jämnt och ständigt. Och kom nu inte och säg att tre räcker för då hänvisar jag till TopGear när Clarkson kör Reliant Robin.
Audi 821 Hypermotard
KTM 690 Enduro
www.elemji.blogspot.se
Användarvisningsbild
elemji
 
Inlägg: 378
Blev medlem: 2009-05-05/06:58

Re: Tråden om allt och inget - OBS! Enbart Off Topic tillåte

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-12/11:36

elemji skrev: Dom har inte hittat påken än.

Och tur är det, när man ser, hur de behandlar varandra utan påkar!

Vad gäller Reliant Robin, instämmer jag. Då har Morgan långt tidigare begripit bättre - med två hjul fram och ett bak. (Se även Å, vilket Party, där Peter Sellers' rollfigur Hrundi V Bakshi kör just "a three-wheel Morgan".) Polaris har ju moderna varianter på temat, men de lockar mig inte alls.
En bekant, som är pensionerad flygvapenpilot och numera åker hoj, har påpekat egenskapen, att man såväl i flygplanet som på hojen får G-kraften rakt ner i häcken, när man svänger - till skillnad från, om man har tre eller flera hjul. (Jo - jag vet att det numera finns både skotrar och hojar, som är byggda så, att de lutar, när man svänger, trots att de har två framhjul.)
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2019-02-12/11:48, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tråden om allt och inget - OBS! Enbart Off Topic tillåte

Inläggav CG Arvidsson » 2019-02-12/11:47

Tre hjul räcker för mig. Har inte lyckats välta med min 3-hjuliga K11-drivna Grinnall Scorpion ännu. Den fyller 20 i år.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Tråden om allt och inget - OBS! Enbart Off Topic tillåte

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-12/11:59

Kovlingen skrev: Det jäkliga är att våren kommer oftare för varje år.

Jag har en egen, veterligen obevisbar(?) teori om detta. När man fyller t ex fyra år, och det är ett helt år kvar, tills man fyller fem, utgör det året en fjärdedel av det liv man tidigare levt.
När man är 70 och har ett år kvar till 71, utgör den tiden bara 1/70 av det liv man levt - vilket skulle kunna vara förklaringen till, att man med stigande ålder upplever, att åren rinner undan allt snabbare.

En närbesläktad förklaring är, att ju yngre man är, desto fler företeelser är nya upplevelser - och omvänt: När man blir äldre, har man som regel varit med förr. Min första chef, när jag började som narkosläkare 1981, dog knall och fall två år senare - men min subjektiva upplevelse av de två åren är, att de känns mycket längre. Den rimliga förklaringen är, att jag då ställdes inför nya saker att lära in - både teoretiskt och praktiskt - i stort sett dagligen, dvs arbetsdagarna var sprängfyllda med nya intryck, som behövde bearbetas.
Mina senaste två år i yrket är som en nysning i jämförelse.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2019-02-13/13:53, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tråden om allt och inget - OBS! Enbart Off Topic tillåte

Inläggav Kapten Stofil » 2019-02-12/13:39

Bror Gårdelöf skrev:
Kapten Stofil skrev: Varför finns det något och inte inget? Finns det bara ett tänkbart svar på den frågan?


Svaret på fråga 1 är knepigare - och besvarar ändå sig själv. För om inget funnes, skulle ju frågan inte kunna ställas.
De flesta filosofiska teser påstås kunna ifrågasättas, men René Descartes' Cogito, ergo sum ("Jag tänker, alltså finns jag") har jag hittills aldrig sett vederlagd.
Det går att finnas till utan att tänka - men knappast motsatsen.


Njaaa, håller nog inte med :) Den svarar inte alls på sig själv, den blir bara meningslös om inget finns. Men nu finns saker, och då är det intressant att fråga hur det kommer sig :)

Bror Gårdelöf skrev:Vill man för ett ögonblick spinna vidare på den tråden, kan man exempelvis läsa Arthur C Clarkes 2001 - en rymdodyssé, som han skrev, parallellt med att han och Stanley Kubrick arbetade med filmen. Temat i båda är, att människan - en gång i urtiden och en gång i nutid - stöter på en intelligensform, som är så oändligt överlägsen hennes egen, att hon bokstavligt talat inte har en chans att begripa den. (I urtiden är människan apa och kommer med hjälp av denna främmande intelligens på att använda redskap. I nutiden ges hon idén att starta en rymdexpedition till Jupiter.)
Clarke har några rader om, att intelligensen är lagrad i "gitter av fruset ljus" - en nog så poetisk beskrivning.


Jag har sett filmen, och jag tycker att den är väldigt relevant. Det finns ingen logisk grund att anta att det inte skulle finnas företeelser som det samlade mänskliga intellektet inte kan begripa.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Tråden om allt och inget - OBS! Enbart Off Topic tillåte

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-12/14:41

Jag missförstod Dig uppenbarligen tidigare, då jag tolkade en del av frågan som "Varför finns det inget?" Jag antar, att vi är överens om, att om frågan ställs, finns något, som kan ställa frågan.

Frågan, varför något/allt finns, ligger veterligen fortfarande inom området livsåskådningar - och där kan man hitta många svar.
Vi tror oss veta, att Big Bang ägde rum, med dess orsak? Och orsaken bakom det? Och så vidare.

Vad gäller möjligheten av intelligens bortom vår fattningsförmåga, borde den rent statistiskt kunna finnas någonstans. Universum är onekligen rätt stort. Huruvida vi sedan någonsin kommer i kontakt med denna superintelligens - och om vi i så fall över huvud taget begriper, att vi fått sådan kontakt - är en annan sak.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tråden om allt och inget - OBS! Enbart Off Topic tillåte

Inläggav Kovlingen » 2019-02-12/15:16

Lösningen finns i rikligt med Whisky . Och DÅ finns en hel vetenskap att bli utforskad :mrgreen:
Hela sanningen om allt kommer fram ca. 02,00 - 04,00 en lördagsnatt :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Tråden om allt och inget - OBS! Enbart Off Topic tillåte

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-12/15:21

Men den brukar vara svår att komma ihåg dagen efter!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tråden om allt och inget - OBS! Enbart Off Topic tillåte

Inläggav Kovlingen » 2019-02-12/16:15

Bror Gårdelöf skrev:Men den brukar vara svår att komma ihåg dagen efter!

Frågan blir nog om det spelar någon roll :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Tråden om allt och inget - OBS! Enbart Off Topic tillåte

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-13/15:08

Trådens egen signaturmelodi - minnen från 60-talet. (Beklagar, om detta är on topic. ;) )

https://www.youtube.com/watch?v=2rcuVamuGo8
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tråden om allt och inget - OBS! Enbart Off Topic tillåte

Inläggav Kovlingen » 2019-02-13/15:50

Mer passande låt idag . 5 - 6 plusgrader och blåser som tusan .
https://www.youtube.com/watch?v=FHW8vjzSRYg
Trevligare att titta på den videon än att gå ut ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Tråden om allt och inget - OBS! Enbart Off Topic tillåte

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-02-15/17:47

Melodifestivalen.
Hur orkar någon se detta skräp?
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Tråden om allt och inget - OBS! Enbart Off Topic tillåte

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-15/18:07

Varken hustrun eller jag orkar. Hela eländet står sedan decennier extremt långt ner på vår prioriteringslista. Finns inget bra alternativ i andra kanaler, återstår en massa bra böcker att läsa, musik att lyssna på - eller att exempelvis gå in på Forum.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tråden om allt och inget - OBS! Enbart Off Topic tillåte

Inläggav BmwMats » 2019-02-16/02:39

Bror Gårdelöf skrev:Varken hustrun eller jag orkar. Hela eländet står sedan decennier extremt långt ner på vår prioriteringslista. Finns inget bra alternativ i andra kanaler, återstår en massa bra böcker att läsa, musik att lyssna på - eller att exempelvis gå in på Forum.


Forumet eller att ta en tur på knarren... Det enda som hjälper mot sånt elände...
Jo, jag tittade kanske några gånger på 70-talet då ABBA vann 1974 har jag för mig, även slutet 60 tal då Tommy Körberg vann med låten Judy min vän, har jag för mig...
Det var bättre förr, eller "ju förr dess bättre"... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Tråden om allt och inget - OBS! Enbart Off Topic tillåte

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-16/08:24

Just Eurovisionsschlagerfestivalen - som den hette en gång i tiden - var onekligen bättre förr, när ett enda program kördes varje år - även om jag inte var någon ivrig tittare ens då. Nuvarande hysteriska inflation i program är vedervärdig.

Av en händelse råkade jag ha radion påslagen för någon vecka sedan. Det kan ha varit programmet Medierna, där några av SR:s journalister kritiskt granskar diverse företeelser i den egna branschen - TV, radio och press. Just detta program fokuserade på Melodifestivalen, som inte bara blivit ett hysteriskt jippo i TV utan också drivs av starka kommersiella krafter, som rimligen minst av allt går lottlösa ut varje års spektakel. De granskande journalisterna ifrågasatte det kloka i, att public service-företaget SVT medverkar i en sådan kommersiell cirkus. SVT:s representanter hade vissa problem att besvara frågorna.
Länk nedan.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1245204
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tråden om allt och inget - OBS! Enbart Off Topic tillåte

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-18/14:22

BmwMats skrev:... även slutet 60 tal då Tommy Körberg vann med låten Judy min vän, har jag för mig...

Men han vann väl bara den svenska tävlingen - inte "Europafinalen"?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tråden om allt och inget - OBS! Enbart Off Topic tillåte

Inläggav BmwMats » 2019-02-18/16:02

Bror Gårdelöf skrev:
BmwMats skrev:... även slutet 60 tal då Tommy Körberg vann med låten Judy min vän, har jag för mig...

Men han vann väl bara den svenska tävlingen - inte "Europafinalen"?


Kan tänkas Bror, minnet börjar svikta, det var ju inte igår trots allt... ;)
Men mycket var dock bättre förr... :? :)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Tråden om allt och inget - OBS! Enbart Off Topic tillåte

Inläggav Kovlingen » 2019-02-18/18:33

Tommy Körberg är ju blaha blaha :shock:
Nä tacka vet jag denna låt :)
https://www.youtube.com/watch?v=yH9EqfY8DMU
Eller denna :
https://www.youtube.com/watch?v=KD4gdEHtS-E

Edit: Slänger in en till låt som jag gillar
https://www.youtube.com/watch?v=8tqVde9uNsU
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Tråden om allt och inget - OBS! Enbart Off Topic tillåte

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-18/19:19

Smaken är som baken - delad. Min kommentar ovan gällde, vad jag tror är en faktaupplysning.
Jag är inget glödande Tommy Körberg-fan, men det går inte att komma ifrån, att han verkat som artist i ett halvsekel - i sig något att ha respekt för.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tråden om allt och inget - OBS! Enbart Off Topic tillåte

Inläggav Birger Larsson » 2019-02-18/20:18

Jag såg eländet dryga trettio år sedan. Paret kastade hinkvis med vatten på varandra samtidigt som de framförde sitt bidrag.
Jag har inte sett spektaklet sedan dess.

Birger.
Kom alltid ihåg att Du är unik - precis som alla andra!
R1250GSA HP
Användarvisningsbild
Birger Larsson
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 2001-08-13/01:00
Ort: Linköping.

Re: Tråden om allt och inget - OBS! Enbart Off Topic tillåte

Inläggav Kapten Stofil » 2019-03-30/17:26

Alldeles oavsett, är Körberg sjukt bra på att sjunga :)

Skickat från min ATU-L21 via Tapatalk
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Tråden om allt och inget - OBS! Enbart Off Topic tillåte

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-03-31/07:15

Kapten Stofil skrev: ... givet tillräckligt många utfall av något kan vi säga sannolikheten för att utfall kommer att inträffa inom vissa gränser, som vi kan välja fritt med åtföljande sannolikhet. Är det då slump på riktigt?

Som jag skrivit tidigare, ligger svaret - eller snarare svaren - på frågan om, varför något finns och inte inget, hos livsåskådningarna. Vilken av dem man väljer, är i alla fall i vårt land den resandes ensak.
Det, som Du tar upp i citatet ovan, är väl en del av det, som jag i skolan fick lära mig gick under namnet stora talens lag? Det klassiska exemplet är, att om man kastar tärning 6 000 gånger, kommer man att få cirka 1 000 vardera av ettor, tvåor, treor, fyror, femmor och sexor - men varje enskild gång, som tärningen kastas, är chansen 1/6, att ett visst antal prickar kommer upp. Huruvida vi skall kalla varje enskilt utfall för slump eller ej, förefaller vara en filosofisk fråga.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tråden om allt och inget - OBS! Enbart Off Topic tillåte

Inläggav Fredric Fredricson » 2019-03-31/15:57

Bror Gårdelöf skrev:
Kapten Stofil skrev: ... givet tillräckligt många utfall av något kan vi säga sannolikheten för att utfall kommer att inträffa inom vissa gränser, som vi kan välja fritt med åtföljande sannolikhet. Är det då slump på riktigt?

Som jag skrivit tidigare, ligger svaret - eller snarare svaren - på frågan om, varför något finns och inte inget, hos livsåskådningarna. Vilken av dem man väljer, är i alla fall i vårt land den resandes ensak.
Det, som Du tar upp i citatet ovan, är väl en del av det, som jag i skolan fick lära mig gick under namnet stora talens lag? Det klassiska exemplet är, att om man kastar tärning 6 000 gånger, kommer man att få cirka 1 000 vardera av ettor, tvåor, treor, fyror, femmor och sexor - men varje enskild gång, som tärningen kastas, är chansen 1/6, att ett visst antal prickar kommer upp. Huruvida vi skall kalla varje enskilt utfall för slump eller ej, förefaller vara en filosofisk fråga.


Vill bara påpeka att sannolikheten för att du skulle få exakt 1000 sexor vid 6000 kast är låg. Du kan nästan lika gärna få 990 eller 1070 eller 982 sexor. Om du med nån slags säkerhet skall hamna på nära exakt en sjättedel sexor får du hålla på mycket längre än så. Mycket mycket längre. Väntevärdet är 1000. ja, men resultatet kommer inte vara 1000 speciellt ofta.

Det som definierar en process som "slumpmässig" är att tidigare resultat inte påverkar framtida. Om du kastar en tärning 60 gånger och får, säg, 14 sexor (i stället för, som förväntat 10) och sen kastar 5940 gånger till för att komma upp i 6000 så kommer väntevärdet vid 6000 inte vara 1000 utan 990+14, dvs 1004. Efter varje kast ändras väntevärdet en smula så att verkligen hamna på exakt 1000 efter 6000 kast är osannolik.

Om filosofer tänker att detta inte är en slumpmässig process så har dom fel.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Tråden om allt och inget - OBS! Enbart Off Topic tillåte

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-03-31/19:52

Jag tror Dig - och högg bara till med 6 000 kast, för att det är ett enkelt exempel. Dessutom står inte "cirka" i texten utan anledning.
Men stora talens lag gäller väl fortfarande?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tråden om allt och inget - OBS! Enbart Off Topic tillåte

Inläggav Kapten Stofil » 2019-03-31/21:58

Visst är det en slumpmässig process, ingen har sagt något annat. Det intressanta är att det slumpmässiga i någon mening är förutsägbar. Utgående från det jag lärde mig av matematisk statistik på högskolan så finns det ingen slumpmässig process där man inte kan beräkna väntevärde, varians mm.

Skickat från min ATU-L21 via Tapatalk
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Tråden om allt och inget - OBS! Enbart Off Topic tillåte

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-01/07:35

Det är väl så nära slumpen man kan komma? Känner man till antalet möjliga utfall plus sannolikheten för vart och ett av dessa utfall, går det att få fram väntevärden (nytt ord för mig) - men utfallet i varje enskilt fall är rimligen fortfarande det vi kallar slump.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tråden om allt och inget - OBS! Enbart Off Topic tillåte

Inläggav F800åkare » 2019-04-01/07:49

K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Tråden om allt och inget - OBS! Enbart Off Topic tillåte

Inläggav HåkanH » 2019-04-02/22:59

https://www.youtube.com/watch?v=_btWuKdvCps
Har suttit och lyssnat på diskussion mellan Patrik Engelau (progr.ledare) och professor Lennart Bengtsson
om bl. a. jordens temreatur, klimathotet och koldioxidutsläpp.
Det som fastnade djupast hos mig, var när han berättade att under senaste tio åren har Sverige minskat
koldioxidutsläppen från ca 50 miljoner ton till ca 35 miljoner ton (vet inte om han menar årligen då eller?)
Under samma tidsperiod har Kina ökat sina koldioxidutsläpp från ca 3000 miljoner till 9000 miljoner ton.

Eller lite mer begripligt!
Enligt professor Lennart Bengtsson så innebär det att den mängd koldioxidutsläpp som Sverige lyckats
minska under 10 år, släpper Kina ut MER på ungefär en vecka :shock:

Heja Heja alla svenska miljö-muppar! Förbjud alla bilar och motorcyklar :roll:
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Tråden om allt och inget - OBS! Enbart Off Topic tillåte

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-03/07:54

Utan att anse mig vara miljömupp tror jag, att en inte oväsentlig del av Sveriges framtid ligger i att hålla sig på framkant, vad gäller minimering av diverse utsläpp och användning av gifter. Det handlar då inte främst om, att vår egen minskningen av utsläpp är avgörande - för det är den inte - men vi kan tillhandahålla tekniska lösningar, som andra länder kan dra nytta av och därmed minska utsläppen avsevärt.
Kina är ju inte omedvetet om de problem, som är förknippade med kolkraft. Tvärt om har de högst påtagliga bekymmer med ibland extremt dålig luft i stora städer. Detta ger dels grava hälsoproblem hos en del av befolkningen och dels skador på bl a byggnader. Jag läste eller hörde ett inslag om, att stålräckena på balkonger i någon av Kinas storstäder hade rostat sönder på sju år(!) pga försurningen av luften.

Backar vi till så sent som 1940-talet, kunde Londonfogen fortfarande vara så svår, att människor dog - vilket bl a visas i ett avsnitt av The Crown - och Los Angelessmogen var väl ett begrepp in på åtminstone 1970-talet?
Ny teknologi inom bostadsuppvärmning och avgasrening har fått dessa problem att försvinna - och i takt med att levnadsstandarden i tredje världen höjs, kommer dessa länders ledare nog också att bli alltmer medvetna om vikten av att hålla såväl befolkningen som byggnaderna vid någorlunda god vigör.

En annan vinkel på det där med utsläpp rapporterades i gårdagens nyhetsutsändningar. Användning av neonikotinoider - för bekämpning av skadeinsekter inom jordbruket - är totalförbjuden inom EU, men vissa länder - bl a Sverige - har gett dispens. Denna är nu borta, då neonikotinoider skadar pollinerande insekter så illa, att bisamhällen etc dör ut, eftersom arbetbina inte hittar hem till kupan med mat, vatten etc.
För mig ter det sig rätt självklart, att det är mycket viktigt att slå vakt om de pollinerande insekterna. Slås de ut, kan vi knappast ens föreställa oss konsekvenserna.
Hur jordbruket skall lösa problemet, vet jag inte, men på sikt torde även jordbruket lida skada, om de pollinerande insekterna försvinner. Det gäller att se saker och ting långsiktigt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tråden om allt och inget - OBS! Enbart Off Topic tillåte

Inläggav Kovlingen » 2019-04-03/10:12

Jämförelser är lite svår ibland . Bara huvudstaden Peking : Befolkning: 21,54 miljoner (2018) :o
Dubbelt mot hela Sveriges befolkning :shock:
Sedan är det ju några fler också i Kina : Befolkning: 1,386 miljarder (2017)
Hugeda mej sicken drös :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Tråden om allt och inget - OBS! Enbart Off Topic tillåte

Inläggav BmwMats » 2019-04-03/10:31

HåkanH skrev:Enligt professor Lennart Bengtsson så innebär det att den mängd koldioxidutsläpp som Sverige lyckats
minska under 10 år, släpper Kina ut MER på ungefär en vecka :shock:

Heja Heja alla svenska miljö-muppar! Förbjud alla bilar och motorcyklar :roll:


Tänk vilket fint miljösamvete Vi får om vi skrotar och förbjuder alla motorcyklar och bilar här i landet, då kan vi sova gott på nätterna, eller... :shock: :roll:

Vi slipper ju dessutom åka till jobbet, alla pendlingsresor i olika former belastar ju miljön, vi kan ligga kvar i sängen och bara lata oss, Sverige stannar och blir ett U-land...

Minns en slogan och dekal på slutet 70, början 80-talet som hette: Utan bilen stannar Sverige.
Ligger nog mycket i det, med tanke på svenska industrier och företag som höll landet igång. Det har tyvärr hänt mycket negativt med utvecklingen av tillväxten av industrier här sedan dess... :shock:

Vad hände med alla ursvenska företag, Teko-industrin, Volvo, Saab, LM-Ericsson m.fl. :cry: :cry: :cry:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Tråden om allt och inget - OBS! Enbart Off Topic tillåte

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-04-03/10:46

BmwMats skrev:Vad hände med alla ursvenska företag, Teko-industrin, Volvo, Saab, LM-Ericsson m.fl. :cry: :cry: :cry:


"Vi" tittade i plånboken och köpte billigare kläder från Asien, billigare bilar från Asien och billigare telefoner och infrastruktur från Asien. Den som tror att en Asiat är mindre begåvad än en Svensk tror fel (och är lite dum i huvudet). Det bästa som kan hända är att dom blir rika och har höga löner för då tävlar vi på lika villkor.

Se på Japan som när jag var ung (50 år sedan) var ett skällsord, Japanskit, Japankopia osv. Idag högsta kvalitet och mycket hög teknisk nivå men dom har löner så det är inte billigt längre.

För 10-15 år sedan var det (syd)Korea som kom som en raket med billiga produkter. Idag är Samsung och Kia etc etablerade.

NU är det Kinas tur, Huawei är världens största leverantör av telco infra.

Vill ni inte sänka era egna löner - hjälp dom att höja sina som blir det som för Japan och Korea där också. Vi lever i en globaliserad värld idag. Det är bara XXX (och där förbjuder jag mig själv att föra partipolitik här på forumet) och YYY samt ZZZ samt kanske någon till som inte fattat det.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Tråden om allt och inget - OBS! Enbart Off Topic tillåte

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-03/12:39

BmwMats skrev: Tänk vilket fint miljösamvete Vi får om vi skrotar och förbjuder alla motorcyklar och bilar här i landet, då kan vi sova gott på nätterna, eller... :

Jag tänker varken sluta åka hoj eller bil, men vad gäller den sistnämnda, tänker jag i alla fall efter, om den är den optimala lösningen på just den resa jag tänker göra (vilket den inte sällan är).
Men det hindrar inte, att jag ställer mig positiv till teknikutveckling, som minskar miljöpåfrestningar - och där kan Sverige både visa framfötterna och tjäna pengar.
Eftersom barnen är utflugna, klara hustrun och jag oss dessutom med en liten, bensinsnål bil, och vem vet - nästa kanske blir en biogas- eller elbil.

Vad gäller vår utkonkurrerade f d industri, där vi numera köper motsvarande produkter billigare från andra länder, kan jag inte låta bli att tänka på en japansk kommentar för några decennier sedan. Den amerikanska bilindustrins företrädare klagade över minskad försäljning, där allt fler amerikaner köpte driftsäkrare och billigare japanska bilar - varvid det japanska svaret var ungefär: "Varför bygger Ni inte billigare och bättre bilar själva?"
(Vi har haft en amerikanskbyggd bil - en Opel Sintra, som trots namnet byggdes i GM:s fabrik i Doraville, Georgia, en kortare version av Chevrolet TransSport med europeisk motor och växellåda. Just de komponenterna var synnerligen driftsäkra, och bilen var trots sin storlek häpnadsväckande bränslesnål, men därmed är pluslistan ifylld. Den drabbades av olika typer av små/stora fel i en utsträckning, som ingen av våra andra bilar haft - inte ens Alfasuden! Alla fördomar om dålig amerikansk byggkvalitet infriades tyvärr med råge.
Så det lär dröja, innan det blir en amerikanskbyggd bil igen.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tråden om allt och inget - OBS! Enbart Off Topic tillåte

Inläggav Fredric Fredricson » 2019-04-04/01:33

Det är rätt uppenbart att om vi i Svedala helt skulle eleminera alla våra co2-utsläpp så skulle klimatet på planeten i princip inte påverkas alls. Samtidigt skulle vi bli beundrade/hatade, beroende på politisk inställning hos individen, av stora delar av omvärlden och skulle utnämnas till hjältar/idioter. Och en del skulle kanske inte bry sig alls.

Problemet är alltså att sänkning av co2-utsläpp i Sverige är en ren symbolhandling sett ur planetens perspektiv. I alla fall så länge inga andra också sänker utsläppen. Därmed inte sagt att det är meningslöst att arbeta för att sänka utsläppen. Andra gör det också.

Men det finns olika viljor om hur långt man skall gå och hur man skall gå tillväga. Skall man leda eller eller följa? Skall man arbeta hemma eller skall man hjälpa andra länder eller nån sorts blandning? Eller skall man rent av lyssna på "klimatförnekarna" och strunta i att göra nåt alls?

Om man nu vill minska utsläppen så finns det många sätt. En favorit bland våra politiker är bilismen och då använder man framför allt bränslepriset som man ökar med extra skatter vilket också har den "positiva sidoeffekten" att ge mer pengar till staten som kan användas där man finner för gott.

De som styr landet idag bor i innerstan i Stockholm, i alla fall i veckorna, och jobbar i innerstan och tycker inte dom behöver bil i stan. Jag tror inte nån kör hoj och intresset för motorsport är nog minimalt men man är ofta starka proponenter för att Sverige skall leda minskningen av co2-utsläpp. Och om man inte uppskattar nåt tycker man nog inte att det är speciellt viktigt så visst finns det anledning att oroa sig.

Faran är folk med makt som har ett mål eller en vision som är så viktig och "helig" att inga uppoffringar är för stora för att nå målet eller visionen. Så länge det är andra som står för själva uppoffrandet, givetvis.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Tråden om allt och inget - OBS! Enbart Off Topic tillåte

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-04/06:30

För att ytterligare komplicera denna diskussion tar jag också med kärnkraften. Å ena sidan anser jag det vara vansinnig kapitalförstöring att stänga väl fungerande reaktorer i förtid, då 40 % av Sveriges energiförsörjning idag lär komma från kärnkraft, som inte ger någon klimatpåverkan.
(40 % kommer från vattenkraft, som inte heller ger någon klimatpåverkan, men väl miljödito i form av dammar med växlande vattennivåer, hinder för vandrande fiskar, ålar, som hackas sönder i turbinerna mm.)

Men i den andra vågskålen ligger slutförvaringen av utbränt kärnbränsle. Hur man än vrider och vänder på problemet, kan vi knappast hitta något, som kan garantera säkerheten i sådär en halv miljon år framåt.
Det finns ett gammalt talesätt, att vi inte ärvt jorden av våra förfäder, utan vi lånar den av våra barn. Det gäller uppenbarligen såväl klimatpåverkan som kärnkraftsavfall - och jag känner inte till någon lösning för garanterat säker slutförvaring av det senare.
Drömmen vore förstås att hitta en metod att återanvända det utbrända kärnbränslet och kunna förvandla det till något ofarligt - eller i alla fall mindre farligt - men huruvida denna dröm går att förverkliga, har jag ingen aning om.
Skulle någon komma på en sådan metod, användbar i stor skala, antar jag, att vederbörande har Nobelpriset i fysik som i en liten ask.

Fredriks sista mening kommer mig att tänka på, vad Peter Englund skrivit, jag tror det är i essän Bröderna Marx i Petrograd - om yrkesrevolutionärer med mycket bestämda åsikter om, hur deras framtida idealsamhälle skall se ut. Bokstavligt talat inga uppoffringar är för stora för att nå dit - inte ens om det kräver, att en avsevärd del av deras egen befolkning dör på kuppen. "Girighet kan ta livet av tusentals människor - men det krävs en genomtänkt ideologi för att ta livet av miljoner."
Lenin, Stalin, Hitler, Mao Zedong och Pol Pot är bara några exempel på, att Englund har rätt.

Naturligtvis beskyller jag inte dagens miljökämpar för samma sak, men även de kan missa skogen för alla träd.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tråden om allt och inget - OBS! Enbart Off Topic tillåte

Inläggav Kovlingen » 2019-04-04/06:49

Fredric Fredricson skrev:Om man nu vill minska utsläppen så finns det många sätt. En favorit bland våra politiker är bilismen och då använder man framför allt bränslepriset som man ökar med extra skatter vilket också har den "positiva sidoeffekten" att ge mer pengar till staten som kan användas där man finner för gott.

Suveränt ! Höja skatten på bränslesnåla småbilar ordentligt är inte fel för då kommmer det bara att
finnas stora vräkiga skrytbilar . Köerna blir kortare och blir gott om lediga parkeringar .
Skatteavdrag för en pers./bil med minst en V8:a med dubbelturbo och över 400 hk.
Extra bonus för välbestyckade SUV:ar och företagsägda firmabilar som körs med "plattan i mattan"
och hinner med att ge fin-fin reklam åt företaget .
Övriga får gå eller ta trampcykel :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Tråden om allt och inget - OBS! Enbart Off Topic tillåte

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-04/07:37

Då verkar det väl vettigare att göra tvärt om - favorisera bränslesnåla bilar. "Money talks."
Ett annat problem i den debatten är ryckigheten i besluten. Det är inte särskilt många år sedan, som den moderna personbilsdieseln sågs som en bra miljöbil. Sett till koldioxidutsläpp och energieffektivitet stämmer det ju. Men så var det detta med kväveoxider och partiklar - och plötsligt blev dieseln en miljöbov, som t o m kan förbjudas i storstadstrafik.
Den, som med gott samvete köpte en modern diesel för några år sedan, står idag med ett problem, som vederbörande inte kunde förutse då.
(Själva hade vi tänkt att köpa en liten diesel, men när det var dags för några år sedan, och vi båda gillade Renault Captur, visade det sig, att den inte finns med dieselmotor - så det fick bli den lilla trepipen med turbo. Som bensinbil är den onekligen snål. På landsväg kan medelförbrukningen ligga kring 0,53, vilket är aningen mindre än min K 1200 RS!)

I övrigt gör jag reflektionen, att det enda, som vi rimligen INTE skall göra, är att lyssna på klimatförnekarna (för övrigt ett egendomligt ord, men det är ju numera inarbetat - klimat har vi ju alltid). Rapporterna om effekterna av ett allt varmare klot duggar allt tätare. Senast igår läste jag en artikel i Östgöta Correspondenten om att isvägarna i Sverige blir tunnare och mera kortlivade. Det rör sig alltså om de vägar, som i norra Sverige regelmässigt plogas upp över sjöisar vintertid och används för reguljär biltrafik. Den mest kända är väl den över Storsjön i Jämtland. Enligt artikeln var det tidigare inte ovanligt, att istjockleken låg kring en meter, medan den de senaste åren krympt till 40 cm. Dessutom kan vägen tas i bruk först en månad senare än förr - och den stängs en månad tidigare.

Utifrån resonemang ovan, lär det tyvärr inte spela någon större roll, om Sverige ensamt går ner till nollemissionsnivå, utan här behövs ett globalt grepp - som nog inte är störande lätt att få till stånd.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tråden om allt och inget - OBS! Enbart Off Topic tillåte

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-04-04/18:05

Historien och hoppet som aldrig dör.....

https://www.expressen.se/dinapengar/kon ... ter-15-ar/
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Tråden om allt och inget - OBS! Enbart Off Topic tillåte

Inläggav HåkanH » 2019-04-04/18:39

Bror Gårdelöf skrev:I övrigt gör jag reflektionen, att det enda, som vi rimligen INTE skall göra, är att lyssna på klimatförnekarna (för övrigt ett egendomligt ord, men det är ju numera inarbetat

För undvikande av missförstånd, då det var jag som startade den här debatten, så vill jag förtydliga att jag
absolut INTE tillhör gruppen klimatförnekare. Jag inser, som de flesta, att industialiseringen i I-länderna
skapat dagens växthusgasproblem och med det ett varmare klimat. Vad jag däremot reagerar negativt på är
att vissa av våra svenska politiker/beslutsfattare, både på nationell och kommunal nivå, verkar vilja driva
miljö/klimat-arbetena i absurdum utan att bry sig om/hur det drabbar "den lilla människan"

Precis Fredric, har inte kunnat uttryckt det bättre själv!
Fredric Fredricson skrev:Problemet är alltså att sänkning av co2-utsläpp i Sverige är en ren symbolhandling sett ur planetens perspektiv.


T. ex trafikborgarrådet i stockholm och allt han ställer till/försvårar för vanligt folk!
T. ex Sundvalls centrum där man river bort en fyrfilig genomfartsväg för att göra om till vanlig stadsgata.
River bort ca 50 % av befintliga parkeringytor (till förmån för hotellkomplex). Bygger nya cykelvägar för
"Sundsvall ska bli en riktig cykelstad", säger man - med alla dessa backar runt stadskärnan! :? :roll:
Måste man besöka centrum numera är det kollektivtrafik eller trampcykel som gäller.
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Tråden om allt och inget - OBS! Enbart Off Topic tillåte

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-04-05/06:08

Mitt sätt att resonera är ”det gamla vanliga” ingen kan göra allt men alla kan göra något.

Tittar man på (vad man får anta är vederhäftig statistik eftersom det är Världsbanken som står bakom den) och ser den per capita och land så blir bilden i viss mån annorlunda. https://www.globalis.se/Statistik/CO2-utslaepp-per-inv

Varför Qatar, Trinidad Tobago, Kuwait, Estland, Luxemburg och Norge som exempel inte skulle göra något övergår mitt förstånd. Som land är dom mindre än Sverige så globalt, speciellt i fallet Luxemburg, så blir effekten med ovanstående resonemang nära noll. Varför får man som individ förstöra bara för att man är född ett litet land? :?

Sverige ligger bra till i sådana här sammanställningar och det är i huvudsak av två skäl, vi har vattenkraft och vi har kärnkraft som båda har egenskapen att inte avge CO2. Nu jobbar vi ju stenhårt på att lägga ner dessa två energikällor så en ”högre” placering kan vara inom räckhåll ....! Bara vi kämpar skall vi nog lyckas.

Nu började ”ot tråden” med att påpeka som HåkanH gör att Kina har ökat massor, även på en per capita nivå. Det syns inte i bifogad statistik för det verkar som detta hänt över de senaste åren. Den som jag visar är från 2014 så det kan finnas nya fakta sen dess (det förändrar inte ” felet i litet land resonemanget” anser jag) men Håkan har en stor poäng i att det går åt helt fel håll i Kina just nu.

Likaså håller jag med Bror om att detta är en chans att skaffa sig en ledartröja i klimatsmart teknik. Samma eller bättre liv med mindre CO2 är devisen och då är det verkligen säljbart. Får bara räknenissarna detta klart för sig så kan man hoppas på en industri i detta området. Men man måste satsa och det kostar. Även om det innebär att smarta ingenjörer och räknenissar måste köra bil till jobbet för att uppfinna smarta saker. Hitintills har ingen lyckats att bromsa sig upp för en backe. :)

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Tråden om allt och inget - OBS! Enbart Off Topic tillåte

Inläggav Kovlingen » 2019-04-05/15:14

Magnus Brobeck skrev:Varför Qatar, Trinidad Tobago, Kuwait, Estland, Luxemburg och Norge som exempel inte skulle göra något övergår mitt förstånd.

Vinstintresset ställd mot kostnader för omställning och utebliven ökning av arbetarnas löner kanske kan påverka .
Att Norge inte är sugen att göra så mycket är väl hotet om att man ska måsta sluta använda astmasprej .
Kan ju hota hela skidåkarkåren :mrgreen:
Oljerika länder har väl inget intresse i att stoppa produktionen . Det är väl brukarna som får suga i sej :?
Orsaker finns alltid ett svar på .
"Rika har alltid något att förlora medan fattigare kan ha mycket att vinna"

(Fram för billigare bensin i Norrland snarast ! 8-)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Tråden om allt och inget - OBS! Enbart Off Topic tillåte

Inläggav Fredric Fredricson » 2019-04-05/16:01

Kovlingen skrev:Att Norge inte är sugen att göra så mycket är väl hotet om att man ska måsta sluta använda astmasprej


:D :D :D :D :D :D
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Tråden om allt och inget - OBS! Enbart Off Topic tillåte

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-04-05/17:28

Det är lugnt.
Jag klimatkompenserar för Kinas ökande kolkraft genom att pendla med min lådcykel i Stockholm :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Tråden om allt och inget - OBS! Enbart Off Topic tillåte

Inläggav Kovlingen » 2019-04-08/06:46

Jag klimatkompenserar ju genom att jag inte jobbade längre än tills jag fyllde 65 (gick nån månad tidigare)
Numera blir det att åka och handla div. förnödenheter , träffa kompisar och lite nöjesåkning med bilen .
Tidigare blev det ju 20 mil i veckan bara för att jobba plus all annan åkning .
Hojen räknas inte :mrgreen:

Bli klimartsmart ! Fyll 65 och håll er hemma :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst