Miljötänk???

Miljötänk???

Inläggav CG Arvidsson » 2019-03-19/09:30

Beställde häromdagen en på fyllningssats till min Dyna-Plug punkteringslagning. Pluggförpackningen hade lätt fått plats i ett kuvert, för vidare transport till min postlåda. Nä, nu kom den i en papplåda levererad med en skåpbil från PostNord med två chaufförer in på gården 30 meter från min postlåda. Ok, bekvämt att bara öppna dörren och skriva på den elektroniska fraktsedeln. Inte var det bråttom heller, utan hade hunnit vimsa runt i vanlig ordning mellan olika postsorteringsanläggningar. Dessutom var priset på pluggarna samma som frakten, 12€ !
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Miljötänk???

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-03-19/12:56

Jag beställde en sak (10x10cm) från Elgiganten via Internet.
Hämtade ut paketet från Postnord - kartongen var ca 50x50cm.
Det blir väl så när kartonger säljs i standardiserade storlekar.

"Värst" är (naturligtvis) Kina.
Kartongerna är anpassade efter produkten, vilket naturligtvis är bra, men allt innehåll är inplastat - lager efter lager med plast.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Miljötänk???

Inläggav DaK » 2019-03-19/13:05

CG Arvidsson skrev:Beställde häromdagen en på fyllningssats till min Dyna-Plug punkteringslagning. Pluggförpackningen hade lätt fått plats i ett kuvert, för vidare transport till min postlåda. Nä, nu kom den i en papplåda levererad med en skåpbil från PostNord med två chaufförer in på gården 30 meter från min postlåda. Ok, bekvämt att bara öppna dörren och skriva på den elektroniska fraktsedeln. Inte var det bråttom heller, utan hade hunnit vimsa runt i vanlig ordning mellan olika postsorteringsanläggningar. Dessutom var priset på pluggarna samma som frakten, 12€ !

Du får väl kontakta leverantören, det är väl de som har bokat en frakt med spårbarhet och leverans till dörren. PostNord kan inte göra annat än försöka leva upp till avsändarens krav.
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Miljötänk???

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-03-19/13:23

Men i ett större perspektiv är rubriken mycket intressant.
I den gångna helgens God morgon, Världen, hade Ulrika Knutsson en mycket bra betraktelse. Hon konstaterade, att flyget står för några enstaka procent av Sveriges totala koldioxidutsläpp (som i ett internationellt perspektiv redan är mycket låga per capita), medan bland andra cement- och stålindustrin genererar avsevärt större utsläpp. Det går att framställa cement med mycket lägre koldioxidutsläpp, men den blir dyrare.
En av Sveriges största cementkunder är - föga förvånande - Trafikverket. Alltså skulle man kunna fatta politiska beslut om, att Trafikverket skall köpa miljövänligare cement och på det sättet sänka Sveriges koldioxidutsläpp avsevärt mer än genom flygrestriktioner.
På samma sätt kan man förstås ställa miljökrav på paketdistributörer - och en hel skrälldus med andra funktioner i samhället - i syfte att minska koldioxidutsläpp (och mängden bortkastat emballage mm mm), men om det hörs sällan en stavelse!
Det är synd. När beslutande politiker ägnar sig åt symbolpolitik, som inte ger någon märkbar effekt, i stället för att skaffa kunskap om, var de stora problemen ligger och sätta in åtgärder mot dem, blir resultatet knappt märkbart ur utsläppssynpunkt, samtidigt som misstron mot politikerna ökar.

Kunskap skaffar man från tekniskt kunniga människor - gissningsvis som regel ingenjörer med goda kunskaper om olika energikrävande processer, och hur man eventuellt kan göra dem energisnålare. Men av den sortens resonemang märker vi sällan något i medierna.
Det är som i historian om smycket, som tappades på ett mörkt ställe, men man letar under lampan, för att det är ljusare där!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Miljötänk???

Inläggav CG Arvidsson » 2019-03-19/17:10

Nu ska jag väl inte gnälla för mycket på Posten. När jag flög post för dom på slutet så infördes att man skulle flyga med "long range cruise" om tidtabellen tillät. Det kunde göra ca.100 kilo bränsle mellan Stockholm och Malmö. Senare infördes att alla flygningar skulle göras på detta vis. Från början flög vi enligt principen "först till kaffebordet". Det fanns många knep för att uppnå önskat resultat. Alla var kanske inte riktigt rumsrena. Numera har mycket post flyttats över till järnväg, och då vet ju alla hur bra det fungerar.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst