Garagebyggarplaner

Garagebyggarplaner

Inläggav BmwMats » 2019-04-08/18:23

Går och funderar på att bygga ett större garage till mina hojar.
Skall även finnas plats för lite mekande och för reservdelar.

Har Ni några tips och idéer på hur man inreder garaget på bästa sätt, MC-lyft, förvaring och annat som kan underlätta livet ?

Eventuellt bilder och liknande på hur ni själva har gjort, en bild säger ju mer än tusen ord.

Alla tips och idéer är mycket välkomna här i tråden !

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Garagebyggarplaner

Inläggav BmwMats » 2019-04-08/21:26

Tråden läst 30 gånger, inga svar...
Lägger in en tänkt bild på planeringen, några synpunkter eller idéer på detta ?

Vore roligt och trevligt om någon kan lägga in bilder på hur ert garage ser ut invändigt.
Skall man sänka ner MC-lyften i betongplattan, eller räcker det med att den står på golvet ?

Alla idéer och tips välkomnas ! ;)

Mvh BmwMats
Bilagor
Garageplanering 1.jpg
Senast redigerad av BmwMats 2019-04-08/21:31, redigerad totalt 1 gång.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Garagebyggarplaner

Inläggav BmwMats » 2019-04-08/21:29

Förresten, vad behöver man invändigt i takhöjd för att kunna jobba med en cykel på lyften, tänker på om hojen har helkåpa med ruta och liknande.
Man skall ju kunna stå upprätt och meka med den utan att hojen tar i taket...
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Garagebyggarplaner

Inläggav Kovlingen » 2019-04-08/21:48

BmwMats skrev:Förresten, vad behöver man invändigt i takhöjd för att kunna jobba med en cykel på lyften, tänker på om hojen har helkåpa med ruta och liknande.
Man skall ju kunna stå upprätt och meka med den utan att hojen tar i taket...

Ta ett snack med "Håkan" på forumet . Han kan nog detta .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Garagebyggarplaner

Inläggav BmwMats » 2019-04-08/21:53

Kovlingen skrev:Ta ett snack med "Håkan" på forumet . Han kan nog detta .


Toppentips Kovlingen, får hoppas att Håkan läser detta... ;)

Har försökt att googla på garageinteriör på nätet, men det är inte mycket intressanta bilder man hittar där.
Någon som har tips på sidor ?
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Garagebyggarplaner

Inläggav Kovlingen » 2019-04-08/22:14

Nästa tips : Besök någon som har ett stort garage och glöm inte att det kommer att bli för
litet hur stort du än bygger :)
Tänk på vart du ska förvara tex. alla däck/hjul och så har du den där konstiga hojen :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Garagebyggarplaner

Inläggav CG Arvidsson » 2019-04-08/22:59

Ett tips som jag ångrade att det inte blev av. Skaffa en mc- lyft som är nersänkt i golvet,i plan med golvet i nersänkt läge. Och elhydraulisk.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Garagebyggarplaner

Inläggav BmwMats » 2019-04-09/07:31

Kovlingen skrev:Nästa tips : Besök någon som har ett stort garage och glöm inte att det kommer att bli för
litet hur stort du än bygger :)
Tänk på vart du ska förvara tex. alla däck/hjul och så har du den där konstiga hojen :D


Det är nog så som du säger, det tenderar alltid att fyllas med allsköns saker.
Hmmm, förstår inte vad du menar med "den där konstiga hojen"... :D

CG Arvidsson skrev:Ett tips som jag ångrade att det inte blev av. Skaffa en mc- lyft som är nersänkt i golvet,i plan med golvet i nersänkt läge. Och elhydraulisk.


Tack för tipset, misstänker att det blir trevligare med ett jämnt golv. Dock en kostnadsfråga, men skadar inte att höra sig för i detta skedet.
Tack Arvidsson !
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Garagebyggarplaner

Inläggav Kovlingen » 2019-04-09/07:50

Uppvärmning ? Kan det funka med en luftvärmepump ?
Fikahörna med ett par stolar , ett litet bord , kaffebryggare och ett kylskåp
och några hojtidningar :)

Tänk på att ställa lyften så att den inte blockerar hela garaget om hojen blir
stående där några dagar .

En del av arbetsbänken är inte fel att ha på hjul . Även ett verktygsskåp .
Snåla inte på eluttag och lyse . Även att ha säkrat för elverktyg så att det inte
blir strömlöst och svart stup i kvarten :shock:

Har en kanal på TV: som heter "Garage Rehab" iofs. lite överdrivet men det
är gott om tips . Kanske finns på "Tuben" .

Ang förvaring så kan du kika på blocket om det är någon som renoverar
och säljer ut skåp och arbetsbänkar för en billig peng .

Slut fundering för nu :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Garagebyggarplaner

Inläggav BmwMats » 2019-04-09/08:04

Kovlingen skrev:Uppvärmning ? Kan det funka med en luftvärmepump ?
Fikahörna med ett par stolar , ett litet bord , kaffebryggare och ett kylskåp
och några hojtidningar :)

Tänk på att ställa lyften så att den inte blockerar hela garaget om hojen blir
stående där några dagar .

En del av arbetsbänken är inte fel att ha på hjul . Även ett verktygsskåp .
Snåla inte på eluttag och lyse . Även att ha säkrat för elverktyg så att det inte
blir strömlöst och svart stup i kvarten :shock:

Har en kanal på TV: som heter "Garage Rehab" iofs. lite överdrivet men det
är gott om tips . Kanske finns på "Tuben" .

Ang förvaring så kan du kika på blocket om det är någon som renoverar
och säljer ut skåp och arbetsbänkar för en billig peng .

Slut fundering för nu :D


Jag bugar och tackar Kovlingen för dina tips och idéer !!! ;)
Mycket tacksamt !

Jo, det blir nog en luftvärmepump som får agera uppvärmningskälla.
Fikahörna med kaffebryggare låter inte helt fel, får se om det får plats bara... ;)
Hojtidningar är ett "måste" i sådana fall...

Har ju planer på ett kommande Turboprojekt, så den hojen lär ju bli stående ett tag på lyften.

Är inte bortskämd med plats i mitt nuvarande garage, det är bara på 21 kvadratmeter och rymmer förnärvarande även en bil och två hojar, plus alla verktyg och kläder, reservdelar och allt annat "bra-att-ha". Det är otroligt trångt och besvärligt att bara komma in i garaget, så det är i princip bara förvaring för tillfället.

Siktar på ca 70 kvadratmeter så här initialt när jag planerar det nya garaget. Det kommer att bli LED-lysrör i garaget och rätt många armaturer i så fall, skall även kunna tända upp dom sektionsvis så platserna som inte används inte behöver tändas upp i onödan. Att ha bra belysning för mekdelen är viktigt, speciellt när man inte har syn som en 20-åring längre.

Skåp och bänkar på hjul har jag ingen erfarenhet av, men skall beaktas. Tack !

Jo, blocket kommer nog att lusläsas vid inköp av förvaringshyllor och bänkar, det behöver ju inte vara nytt.

Bugar och bockar än en gång för tipsen ! :)

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Garagebyggarplaner

Inläggav Kovlingen » 2019-04-09/08:25

Glömde att det bara är ett måste att ha en bra ljudanläggning så man kan spela favoritmusiken
medan man mekar .
Väl fungerande WiFi är ju inte heller fel ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Garagebyggarplaner

Inläggav Anders Nedemark » 2019-04-09/08:37

Mitt råd är att bygga så stort du har råd med och vad tomt/bygglov tillåter. Efter ett par år är alltid garaget för litet. Även om garaget inte blir proppfullt med fordon & maskiner så är det trevligt med yta så man kan röra sig. Lite mera ombonat liksom.

Här är en tips på en hemsida med garageinredning.

https://garageinredning.se/

Sen finns ju alltid Verktygsboden.se när det gäller maskiner & verktyg. De har även viss inredning. Det ligger inte så långt från dig och det är ju bra :-)
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Garagebyggarplaner

Inläggav CG Arvidsson » 2019-04-09/08:47

Glömde en sak. Ska du gjuta nytt golv, se till att du gjuter på en rejäl markisolering. Kalla golv är ett otyg.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Garagebyggarplaner

Inläggav Anders Nedemark » 2019-04-09/08:58

När man ändå gjuter plattan är det en försumbar kostnad att lägga in golvvärme. Det ska ju isoleras efter konstens alla regler allafall men golvvärme är mumma i ett garage.
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Garagebyggarplaner

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-09/09:24

När vi ändå är inne på att gjuta golv, gör jag utifrån egen erfarenhet reflektionen, att det borde vara klokt att gjuta golvet med en aning lutning mot garageporten. När man tvättar golvet, får man då automatiskt ett flöde ut ur garaget.

Vårt hus är byggt 1968, och vi köpte det 1982. Det har tvåbilsgarage med en centralt placerad golvbrunn, mot vilken vattnet och lorten naturligtvis rinner. Brunnen behöver följaktligen rensas från lort då och då. Jag brukar göra det efter förmåga, efter att vinterlorten spolats av golvet med högtryckstvätten (då jag också försöker att "fösa" vattnet mot porten i stället för brunnen).
Fullständigt idiotiskt byggt! Med en liten men jämn sluttning mot porten slipper man det problemet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Garagebyggarplaner

Inläggav Kovlingen » 2019-04-09/09:39

Kanske en utsugsfläkt är en bra investering . In med blöta fordon och stänga porten
är en bra grogrund till rost , på både fordon och annat .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Garagebyggarplaner

Inläggav Roger Gross » 2019-04-09/10:50

Kovlingen skrev:Kanske en utsugsfläkt är en bra investering . In med blöta fordon och stänga porten
är en bra grogrund till rost , på både fordon och annat .


Om man vill komma åt fuktproblemet är en luftavfuktare den bästa lösningen. Att köra en utsugsfläkt och samtidigt försöka hålla någon värme är verkligen att elda för kråkorna...
Mvh,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Garagebyggarplaner

Inläggav Kovlingen » 2019-04-09/11:14

Ska väl tänka på Kråkorna också . Sitta där å frysa på vintern :? ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Garagebyggarplaner

Inläggav BmwMats » 2019-04-09/16:04

Kovlingen skrev:Glömde att det bara är ett måste att ha en bra ljudanläggning så man kan spela favoritmusiken medan man mekar. Väl fungerande WiFi är ju inte heller fel ;)


Kanske inte så dumt, men prioriteringen är inte så hög för tillfället. ;)

Anders Nedemark skrev:Mitt råd är att bygga så stort du har råd med och vad tomt/bygglov tillåter. Efter ett par år är alltid garaget för litet. Även om garaget inte blir proppfullt med fordon & maskiner så är det trevligt med yta så man kan röra sig. Lite mera ombonat liksom.
Här är en tips på en hemsida med garageinredning. https://garageinredning.se/
Sen finns ju alltid Verktygsboden.se när det gäller maskiner & verktyg. De har även viss inredning. Det ligger inte så långt från dig och det är ju bra :-)


Jo, jag skall försöka få så stort som möjligt, men jag tror att 70 kvadrat är nog optimalt på min tomt och vad grannarna kan acceptera. ;)

CG Arvidsson skrev:Glömde en sak. Ska du gjuta nytt golv, se till att du gjuter på en rejäl markisolering. Kalla golv är ett otyg.


Jo, det blir det. Är inte bortskämd med isolerat golv, men jag kan tänka mig att det är skönt. :)

Anders Nedemark skrev:När man ändå gjuter plattan är det en försumbar kostnad att lägga in golvvärme. Det ska ju isoleras efter konstens alla regler allafall men golvvärme är mumma i ett garage.


Skall beaktas vid kalkyl och offertförfrågan !
Tack ! ;)

Bror Gårdelöf skrev:När vi ändå är inne på att gjuta golv, gör jag utifrån egen erfarenhet reflektionen, att det borde vara klokt att gjuta golvet med en aning lutning mot garageporten. När man tvättar golvet, får man då automatiskt ett flöde ut ur garaget.
Vårt hus är byggt 1968, och vi köpte det 1982. Det har tvåbilsgarage med en centralt placerad golvbrunn, mot vilken vattnet och lorten naturligtvis rinner. Brunnen behöver följaktligen rensas från lort då och då. Jag brukar göra det efter förmåga, efter att vinterlorten spolats av golvet med högtryckstvätten (då jag också försöker att "fösa" vattnet mot porten i stället för brunnen).
Fullständigt idiotiskt byggt! Med en liten men jämn sluttning mot porten slipper man det problemet.


Ligger mycket sanning i det Bror. Dock kommer jag inte att välja någon golvbrunn då jag inte anser att det kommer att behövas för detta ändamålet som jag tänker mig använda garaget, men att man gör ett svagt fall mot garageportarna är en fin poäng om man vill spola av någon enstaka gång. Tack ! ;)

Kovlingen skrev:Kanske en utsugsfläkt är en bra investering . In med blöta fordon och stänga porten
är en bra grogrund till rost , på både fordon och annat .


Kommer inte att bli några blöta fordon i garaget, mer som förvaring för mina gamla Amazon och veteranbil och några gamla motorcyklar, samt mekavdelning. Inget garage som används för bruksbilen. ;)

Roger Gross skrev:
Kovlingen skrev:Kanske en utsugsfläkt är en bra investering . In med blöta fordon och stänga porten
är en bra grogrund till rost , på både fordon och annat .

Om man vill komma åt fuktproblemet är en luftavfuktare den bästa lösningen. Att köra en utsugsfläkt och samtidigt försöka hålla någon värme är verkligen att elda för kråkorna...
Mvh, Roger G


Avfuktare har jag redan, en liten portabel variant typ Woods. Den kan stå och ta eventuell fukt som blir.
Tack Roger ! :)

Kovlingen skrev:Ska väl tänka på Kråkorna också . Sitta där å frysa på vintern :? ;)


Du är allt bra snäll du Kovlingen, tänker på våra kråkor... :mrgreen:

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Garagebyggarplaner

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-09/16:42

BmwMats skrev: ... men att man gör ett svagt fall mot garageportarna är en fin poäng om man vill spola av någon enstaka gång.

Det torde ju hur som helst inte vara svårt att åstadkomma, om man har det med i planeringen från början.

När mina föräldrar köpte sitt nybyggda radhus 1969, hade det ihopbyggda garaget ett "rått" betonggolv. Min far gick över det två gånger med någon sorts epoxilack, särskilt avsedd för sådana ändamål, och blev snabbt känd på den lilla gatan som "mannen med det prydligaste garaget i hela området".
Det kompletterade han med att lägga ut masonitlängder, där bilhjulen rullade in på vintern, så att dubbarna inte skulle riva upp golvet. Därmed höll det sig snyggt och lättstädat, så länge han levde och mer därtill. Min mor sålde huset och flyttade för några år sedan, men jag håller en slant på, att golvet fortfarande är lättskött.
Nu planerar du uppenbarligen inte att bygga något "grovgarage" - men då är det väl ännu trevligare att ha ett golv, som Du kan snygga till med en vanlig golvmopp? Det går definitivt inte på naken betong.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Garagebyggarplaner

Inläggav BmwMats » 2019-04-09/16:46

Bror Gårdelöf skrev:Nu planerar du uppenbarligen inte att bygga något "grovgarage" - men då är det väl ännu trevligare att ha ett golv, som Du kan snygga till med en vanlig golvmopp? Det går definitivt inte på naken betong.


Troligtvis blir det någon form av klinkergolv, plattor som sätts på betonggolvet. Grannen har det i sitt dubbelgarage och det är lättstädat och mycket tjusigt.

Det enda jag är lite orolig över är om man tappar något tungt på dessa plattor är om dom spricker lätt eller om dom kanske inte tål en vanlig domkraft eller liknande.
Grannen hade inte märkt att dom var känsliga för det, men ändå är jag lite osäker...
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Garagebyggarplaner

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-09/16:59

Det bör väl gå att kolla med ett seriöst byggmaterialföretag?
Påfrestningarna från en domkraft kan man rimligen minska - om det behövs - med något mellan domkraften och klinkergolvet, men hur bra det klarar sig, om man tappar något tungt och hårt på det, är en annan sak, och jag har inte svaret.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Garagebyggarplaner

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-04-09/16:59

Belysning: Lampor i taket är värdelöst, när man mekar - satsa på väggmonterade armaturer, och då strax ovanför arbetshöjd med hojen på lyften! Några armaturer kan sitta i taket vid sidan av bilplatserna, som allmänbelysning och stöd där det är långt till vägg.
Ventilation: En utsugsfläkt är guld värd, för att kunna ansluta med flexislang till avgasrör när man vill starta motorer inne i garaget. Bra också med en utsugshuv för arbeten som dammar eller avger giftiga gaser.
Portar: Jag föredrar slagportar framför svindyra skjutportar eller jobbiga vikportar. Billigare, bättre isolerade och tar framför allt ingen takhöjd 2 m in från porten. Eldriven port är bra för den som kör bilen in och ut varje dag, men inte i mek-garage! Slagportar kan också eliminera behovet av separat gångdörr, som tar värdefull vägg- och golvyta.
Golv: Gjut in förstärkning på minst en av bilplatserna, så att golvet tål en billyft (även om Du inte tänker ha en lyft initialt). Klinkers i granitkeramik är mycket tåligt, lättstädat och inte särskilt dyrt.
Takhöjd: Bygg så högt du får! 3,60 eller 4,20 är bra takhöjd i ett mek-garage, 3 m är minimum om man ska kunna lyfta en bil till någorlunda bekväm arbetshöjd. Att bygga lite högre kostar nästan inget extra, men ger stora fördelar!
Ljusinsläpp: Ha ganska generöst med låga fönster högt upp - då får Du bra ljusinsläpp, utan att "slösa" väggyta som behövs för hyllor, verktygstavlor och annat.
Aggregatrum: Avskilj ett utrymme där Du kan ha kompressor, utsugsfäkt, elcentral och liknande.
Yttertak: Återigen - bygg så högt Du får. Ett sadeltak med 45° takvinkel tål vind- och snölast bäst (om Du har plåttak åker snön dessutom av av sig själv), och Du får på köpet en utmärkt förvaringsvind.
Isolering: Väggisolering räcker med 150-200 mm mineralull - de mesta förlusterna är ändå i portar, fönster och ventilation. För tjocka väggar stjäl plats!
Väggar: Gips på insidan, men med antingen brädvägg, plywood eller OSB-skiva (min 15 mm) bakom - då kan Du sätta upp hyllor, verktygstavlor, skåp och annat varsomhelst, utan att behöva tänka på var reglarna finns.
Uppvärmning funkar fint med en luftvärmepump - det är ju inte hela världen, om temperaturen i garaget sjunker lite de få dagar det är kallare än -10 C.
*EDIT*
Glömde det där med el.... se till att ha en gruppcentral med gott om säkringsgrupper, med inbyggd jordfelsbrytare (det ska absolut vara en separat jordfelsbrytare för garaget - gärna mer än en förresten, så Du kan separera värmepump och belysning från resten. Trist när svetsen släcker belysningen...).
Trefasuttag på alla väggar är inte dumt att ha, på separata säkringsgrupper. Utvändiga uttag (med brytare invändigt) är guld värda, gärna även ett utvändigt trefasuttag. Dra 2,5 mm2 ledning till enfasuttagen, så Du kan säkra av med 16A (och minst 4 mm2 till trefasuttagen, för 20A säkringar).

My 2 ç...
Senast redigerad av Gunnar Elmgren 2019-04-09/17:28, redigerad totalt 5 gånger.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Garagebyggarplaner

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-04-09/17:11

Varje garage ska även inhysa sin fridlysta "man cave" tycker jag :mrgreen:

harley-bar-770x417.jpg
harley-bar-770x417.jpg (102.57 KiB) Visad 13157 gånger
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Garagebyggarplaner

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-04-09/17:23

Har du trots en "man cave" svårt att fylla utrymmet så rekommenderas denna BMW med stödhjul bredvid din BMW-hoj som prydnad.

BMW_507_1958_black_vr_TCE.jpg
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2019-04-09/17:27, redigerad totalt 1 gång.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Garagebyggarplaner

Inläggav Roger Gross » 2019-04-09/17:24

BmwMats skrev:
Bror Gårdelöf skrev:Nu planerar du uppenbarligen inte att bygga något "grovgarage" - men då är det väl ännu trevligare att ha ett golv, som Du kan snygga till med en vanlig golvmopp? Det går definitivt inte på naken betong.


Troligtvis blir det någon form av klinkergolv, plattor som sätts på betonggolvet. Grannen har det i sitt dubbelgarage och det är lättstädat och mycket tjusigt.

Det enda jag är lite orolig över är om man tappar något tungt på dessa plattor är om dom spricker lätt eller om dom kanske inte tål en vanlig domkraft eller liknande.
Grannen hade inte märkt att dom var känsliga för det, men ändå är jag lite osäker...


Om du talar om för klinkerleverantören hur golvet ska användas tar han fram material som håller.
Beakta att klinker kan bli mycket hala vid väta eller oljespill. Finns dock klinker med halksäker yta.
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Garagebyggarplaner

Inläggav GSven » 2019-04-09/19:27

garage - 1.jpg
garage - 1.jpg (14.38 KiB) Visad 13108 gånger
Bilagor
garage - 1 (1).jpg
garage - 1 (1).jpg (14.4 KiB) Visad 13108 gånger
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Garagebyggarplaner

Inläggav GSven » 2019-04-09/19:30

Texten skulle ju med:
Inbrottsskydd. Fundera på fönsterplacering, galler,tak- och vägg material, lätt att bryta upp med "konservöppnare"?
Larm/övervakning/fjärrstyrning av temp/fuktighet fast bredband?
Brandsäkerhet.
Om du ska slipa/svetsa/måla: hur avgränsar du bilarna? Vill inte ha damm överallt.
Gunnar har skrivit många bra saker.
Nedsänkt lyft är bra. Men fyrhjulingar,bilar. Lyfter du aldrig dem?
En del kan ha hög takhöjd ända upp i nock med noga planerade takstolar, en del kan ha loft. Gästsovplats, däckförvaring eller alla projekt du ska göra sedan.
pinterest.se och byggahus.se kan ge dig många bilder och idéer
från en professionell Cadillac-renoverare nära mig (bilderna)
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Garagebyggarplaner

Inläggav BmwMats » 2019-04-10/08:58

Bror Gårdelöf skrev:Det bör väl gå att kolla med ett seriöst byggmaterialföretag? ...

Blir till att kontrollera det. Tack !

Gunnar Elmgren skrev:Belysning:

Ja, de är nog A och O. Allmänbelysning samt arbetsbelysning på valda ställen blir nog bra.

Gunnar Elmgren skrev:Ventilation:

Utsug med flexislang för start i garaget av motorcyklar hade jag inte tänkt på. Strålande att du nämnde det Gunnar !
Tack !!! :)

Gunnar Elmgren skrev:Portar:

Blir nog tyvärr bara vikportar, två stycken. Kanske jag som har fel men tror dessa är lättare att montera från den leverantören som jag tittat på. Tål att undersökas !

Gunnar Elmgren skrev:Golv:

Kan inte få så högt i taket så en billyft får plats, kommer nog att få en invändig takhöjd på ca 2,5 meter så billyft går tyvärr bort.

Gunnar Elmgren skrev:Takhöjd:

Vågar inte fresta på grannens välvilja mycket mer, har nog dom bästa grannarna man kan få, men det finns en gräns vad jag vågar tänja deras välvilja till då garaget kommer mycket nära deras tomtgräns med risk att garaget kommer att skymma deras utsikt mer än väl även med en låg byggnad.

Gunnar Elmgren skrev:Ljusinsläpp:

Kommer att bli låga men många fönster.

Gunnar Elmgren skrev:Aggregatrum:

Toppen att du nämnde detta. Förenklar och gör nog livet enklare i garaget med allt sådant samlat !

Gunnar Elmgren skrev:Yttertak:

Takvinkeln får nog bli max 22-27 grader. Än en gång vill/vågar jag inte bygga för högt för grannens skull. Plåttak och snöavrinning var en god tanke. Tack !

Gunnar Elmgren skrev:Isolering:

Blir 200 mm isolering. Mineralull låter bra !

Gunnar Elmgren skrev:Väggar:

OSB-skiva med gips på låter som en god idé !

Gunnar Elmgren skrev:Uppvärmning funkar fint med en luftvärmepump - det är ju inte hela världen, om temperaturen i garaget sjunker lite de få dagar det är kallare än -10 C.
*EDIT*
Glömde det där med el....
My 2 ç...

Luftvärmepump för uppvärmning låter som en god idé även det, kompletterar med befintliga små kupéfläktar för att kunna värma upp snabbt vid behov.
El till fastigheten är begränsat till 16A idag. Blir dock till att sätta upp några stycken trefasuttag på strategiska platser.
Jordfelsbrytare och flera säkringsgrupper är redan planerade.

Måns Ulveståhl skrev:Varje garage ska även inhysa sin fridlysta "man cave" tycker jag :mrgreen:

Ser trevligt ut ;)
Både Harley'n och någon BMW får väl stå jämte bord och stolar så man har något att vila ögonen på :mrgreen:

Måns Ulveståhl skrev:Har du trots en "man cave" svårt att fylla utrymmet så rekommenderas denna BMW med stödhjul bredvid din BMW-hoj som prydnad.

Snygg prydnad :D

Roger Gross skrev:Om du talar om för klinkerleverantören hur golvet ska användas tar han fram material som håller.
Beakta att klinker kan bli mycket hala vid väta eller oljespill. Finns dock klinker med halksäker yta.
//Roger G

Halksäkert låter som en god idé. Skall beaktas vid inköp ! ;)

GSven skrev:Texten skulle ju med:
Inbrottsskydd.
Larm/övervakning/fjärrstyrning av temp/fuktighet fast bredband?
Brandsäkerhet.
Om du ska slipa/svetsa/måla: hur avgränsar du bilarna? Vill inte ha damm överallt.

Gunnar har skrivit många bra saker.
Nedsänkt lyft är bra. Men fyrhjulingar,bilar. Lyfter du aldrig dem?
En del kan ha hög takhöjd ända upp i nock med noga planerade takstolar, en del kan ha loft. Gästsovplats, däckförvaring eller alla projekt du ska göra sedan.

Mycket att tänka på, får överväga vissa av dessa.

Det blir nog till att få ut en liten dator, har en gammal ståendes som blivit över här hemma. Perfekt att ha i garaget om man vill leta delar eller söka uppgifter när man står upp över armarna med arbete. :D
Brandsläckare är självklara saker som redan har införskaffats, pulver och brandfilt samt rökdetektorer.
Vad gäller damm och annat som blir förhindrar jag nog med någon form av draperi som jag kan dra för i halva lokalen, alternativt överdrag på bilarna.
Som det ser ut nu så här långt i planerna så blir det inte så mycket svets och slip/lack som kommer att göras, då kan jag stå utomhus istället när/om vädret tillåter.

Förutsättningarna för bygget är att jag först och främst får bygglov för detta, allt hänger och faller med detta.
Grannen/grannarna har varit mycket tillmötesgående och förstående för mitt önskemål att bygga ett garage, men jag har också gjort klart för dom att jag kommer inte att stå och slipa och föra oväsen dagarna i ända, utan det är mindre mek- och servicearbeten som jag tänker göra där, samt ha det som förvaring för veteranbilar och cyklar.

Takhöjden är också något som jag får vara försiktig med så jag inte skymmer för mycket för grannarna, så billyft och stort loft på vindsutrymmet går tyvärr bort.
Dock tänker jag försöka få minst 2,2 meter ståhöjd under takåsen så jag kan gå upprätt för att ha det utrymmet som förvaring av delar och saker som inte får plats i garagedelen.
Tänker mig en enklare vindsstege som man kan gå upp i från insidan garaget. Lägger ut golvskivor där uppe för att kunna gå och placera saker på.

Till Er alla som svarat och kommit med goda idéer, så vill jag tacka för er brainstorming och goda tips, vi får se hur detta utvecklas. Bygglov är det som jag väntar på, allt står och faller med detta godkännande.
Väntar dessutom på att få in offerter från olika företag och leverantörer denna veckan.

Med vänliga hälsningar /BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Garagebyggarplaner

Inläggav Roger Gross » 2019-04-10/09:10

Hej BMWMats,
Glöm inte meddela datum för den stora taklagsfesten - alla seriösa byggare håller med en så´n...
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Garagebyggarplaner

Inläggav BmwMats » 2019-04-10/09:14

Roger Gross skrev:Hej BMWMats,
Glöm inte meddela datum för den stora taklagsfesten - alla seriösa byggare håller med en så´n...
Vänliga hälsningar,
Roger G


Tack Roger, självklart informerar jag Er alla och välkomnar Er till den :D

Får bli korvgrillning, saft och frugans hemmabakade bullar i så fall :mrgreen:

Pga många saker som hänt i livet med arbete, familj och ofrivillig kort arbetslöshet pga arbetsgivare som gått i konkurs, osäker framtidsekonomi m.m., så har mina planer på ett rejälare garage fått vänta i nästan exakt 25 år... :shock:

Nu hänger allt på en skör lina, dvs kommunens godkännande av bygglov... :?

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Garagebyggarplaner

Inläggav BmwMats » 2019-04-10/09:41

Bilder på trädgården och planerade ytan för bygget. Tänkta bygget får bli inom markerad yta.
Inte så stort, så vi får se hur det blir...
Bilagor
IMG_8208.JPG
IMG_8223.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Garagebyggarplaner

Inläggav Anders Nedemark » 2019-04-10/09:43

BmwMats skrev:Tack Roger, självklart informerar jag Er alla och välkomnar Er till den :D

Får bli korvgrillning, saft och frugans hemmabakade bullar i så fall :mrgreen:


När den taklagsfesten blir kan du räkna med besök från Umeå :-)
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Garagebyggarplaner

Inläggav BmwMats » 2019-04-10/09:52

Anders Nedemark skrev:När den taklagsfesten blir kan du räkna med besök från Umeå :-)


Trevligt Anders !!! :) :) :)

Ni är så välkomna så ! ;)
Hoppas bara att vädret är tjänligt för er resa hit i så fall !

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Garagebyggarplaner

Inläggav Birger Larsson » 2019-04-11/14:09

Kom alltid ihåg att Du är unik - precis som alla andra!
R1250GSA HP
Användarvisningsbild
Birger Larsson
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 2001-08-13/01:00
Ort: Linköping.

Re: Garagebyggarplaner

Inläggav BmwMats » 2019-04-11/19:43

Birger Larsson skrev:Här finns en tidigare tråd om garagebygge: http://www.bmwklubben.se/forum/viewtopic.php?f=153&t=12043&p=72635&hilit=hymobord#p72635


Tack Birger !
Intressant tråd, missade denna i mina sökningar... :oops:

Mycket trevligt garage, gillar ditt lyftbord skarpt ! ;)

Tack än en gång !

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Garagebyggarplaner

Inläggav Håkan » 2019-04-11/20:43

BmwMats skrev:
Kovlingen skrev:Ta ett snack med "Håkan" på forumet . Han kan nog detta .


Toppentips Kovlingen, får hoppas att Håkan läser detta... ;)

Hej Mats.
Tycker du fått väldigt många bra svar, tips m.m hittills.

En sak som slår mig är bygg inte för litet!
Hustrun och jag köpte hus på landet för cirka 15 år sedan.
Där fanns bland annat ett garage på 80 kvm... Jag tyckte jag fick ett stort garage - det tog 4 år sen byggde jag och några vänner till garaget med 50 kvm.
Jag har ett elhydrauliskt lyftbord, fabrikat Edmo Lift, till motorcyklar. Det står uppepå golvet, är lätt att flytta på om det behövs. Takhöjden 2,5 m har räckt till för mina behov.
Garaget/verkstaden 130 kvm plus 50 kvm vind är vikt till motorcyklar, vi har två bilar i familjen, dom står ute!
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Garagebyggarplaner

Inläggav BmwMats » 2019-04-12/01:23

Håkan skrev:Hej Mats.
Tycker du fått väldigt många bra svar, tips m.m hittills.

En sak som slår mig är bygg inte för litet!
Hustrun och jag köpte hus på landet för cirka 15 år sedan.
Där fanns bland annat ett garage på 80 kvm... Jag tyckte jag fick ett stort garage - det tog 4 år sen byggde jag och några vänner till garaget med 50 kvm.
Jag har ett elhydrauliskt lyftbord, fabrikat Edmo Lift, till motorcyklar. Det står uppepå golvet, är lätt att flytta på om det behövs. Takhöjden 2,5 m har räckt till för mina behov.
Garaget/verkstaden 130 kvm plus 50 kvm vind är vikt till motorcyklar, vi har två bilar i familjen, dom står ute!


Tack för goda tips och råd Håkan !
Prioriteringen att bilarna får stå ute låter sund..., åtminstone om det är bruksbilar... :D
Visst är det så, utrymmet man har till förfogande tenderar att inte räcka till med tiden.
Har idag ett garage på 6x3,2 meter, 19 kvadrat, (mindes fel tidigare och skrev 21 kvadrat), en veteranbil och två motorcyklar samsas om detta utrymme, förra vintern hade jag ytterligare en motorcykel i detta garage, tillsammans med mekbänk, förrådshyllor, reservdelar, kommande projekt m.m.
Knappt man kunde vända sig i garaget utan att riva ner något... ;)
Förhoppningen är att kunna få byggt ett på ca 70 kvadrat hade varit drömmen, större är nog en mindre omöjlighet att få igenom på vår lilla tomt.
Skulle vara oändligt tacksam att kunna få till detta åtminstone.
Vindsutrymmet kommer nog att räcka för mitt behov av lagringsutrymme, åtminstone som jag tror i dagsläget, men visst allt blir för litet efter ett tag, och man skulle vilja ha större om några år, det är jag övertygad om. :mrgreen:

Lyftbordet är intressant, dock kanske jag siktar på något billigare/enklare, det blir nog med utgifter ändå i detta stadiet.

Jag bugar och bockar för dina tips och råd Håkan, mycket värdefullt och uppskattas mycket !

Med vänlig hälsning BmwMats
Senast redigerad av BmwMats 2019-04-12/16:42, redigerad totalt 1 gång.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Garagebyggarplaner

Inläggav gorbra » 2019-04-12/12:04

En sak att fundera på är om det kan vara lämpligt att placera solceller för elproduktion på taket. En kostnad som kan betala sig relativt fort. Eller solfångare för varmvatten. Bara en tanke.
Göran
gorbra
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Re: Garagebyggarplaner

Inläggav Roger Gross » 2019-04-12/13:47

gorbra skrev:En sak att fundera på är om det kan vara lämpligt att placera solceller för elproduktion på taket. En kostnad som kan betala sig relativt fort. Eller solfångare för varmvatten. Bara en tanke.
Göran


Hej Göran,
Har du exempel på att en solcellsinstallation "betalar sig relativt fort"?
Mvh,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Garagebyggarplaner

Inläggav CG Arvidsson » 2019-04-12/16:23

IMG_1225.jpg
IMG_1225.jpg (32.9 KiB) Visad 12812 gånger
Vid ett hårt och krävande motorcykelarbete bör en dylik anläggning placeras på ett bekvämt avstånd till den placerade mc-lyften.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Garagebyggarplaner

Inläggav BmwMats » 2019-04-12/16:40

CG Arvidsson skrev:Vid ett hårt och krävande motorcykelarbete bör en dylik anläggning placeras på ett bekvämt avstånd till den placerade mc-lyften.


Ett måste som jag ser det i varje garage värt namnet... :mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Garagebyggarplaner

Inläggav Kovlingen » 2019-04-12/16:40

Ett måste som BMW-ägare eller :? ;)
Platta.jpg
Platta.jpg (43.64 KiB) Visad 12804 gånger
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Garagebyggarplaner

Inläggav CG Arvidsson » 2019-04-12/17:06

Faktum är att denna stod i ett privat mc-garage tillsammans med ett antal dyrgripar av samma märke. Placerad mitt emellan verkstadsdelen och konferansbordet. Jag har dyrt och heligt lovat att inte avslöja platsen.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Garagebyggarplaner

Inläggav gorbra » 2019-04-13/07:42

Hej Roger,
allt är ju relativt, men en återbetalningstid på 8-10 år är inte så långt. Sedan är det rena förtjänsten. Beräknad livslängd är 30-40 år eller mer. Se bifogad länk, http://www.solnord.se, finns flera, det är bara att börja söka.
Göran
gorbra
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Re: Garagebyggarplaner

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-13/08:08

Ad Kovlingen: Välbyggt tak.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Garagebyggarplaner

Inläggav BmwMats » 2019-05-05/10:05

Planerna går vidare...

Frågan är, två 2,5 meters portar, eller en 4,5 meters... :roll:
Liggandes eller ståendes panel, vilket är att föredra, tänker på regn och nederbörd, ståendes torkar väl upp lättare om det rinner jäms med panelen ?

Börjat staka ut placeringen av garaget.

Mvh BmwMats

P.S. Hustrun kontrollerar och har ett vakande öga på det hela... :lol:
Bilagor
IMG_8498.JPG
IMG_8504.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Garagebyggarplaner

Inläggav GSven » 2019-05-05/10:45

Gratulerar till att planerna materialiseras.
Panel: stående! Väder o vind. Design, hur ser kringliggande byggnader ut.
Port: 2 smala om inte dina fordon är 4 m breda. Separat gångdörr, eller dörr i ena porten. Smidighet, spara värme i garaget, designintryck, flyghangar? tänk: ska bara in och hämta en mejsel...
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Garagebyggarplaner

Inläggav BmwMats » 2019-05-05/11:00

GSven skrev:Gratulerar till att planerna materialiseras.
Panel: stående! Väder o vind. Design, hur ser kringliggande byggnader ut.
Port: 2 smala om inte dina fordon är 4 m breda. Separat gångdörr, eller dörr i ena porten. Smidighet, spara värme i garaget, designintryck, flyghangar? tänk: ska bara in och hämta en mejsel...


Tack för svar och tips GSven ! ;)

Mestadels stående panel runt om i grannskapet, tycker också det ser snyggast ut. Det kanske finns fördelar med liggande också, därför undrade jag. Alltid gott att fråga och få svar av dom som vet.

Du ser på min ritning, har ritat in två portar a' 2,5 meter, samt en dörr för att "hämta skruvmejseln" som man glömde...
Två bilar (äldre veteranfordon) samt några motorcyklar är det tänkt.

Har ännu inte fått svar på bygglov, men man måste ju börja någonstans... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Garagebyggarplaner

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-05-05/11:01

Jag är lite envis, men mitt förslag är fortfarande slagportar - i detta fall 2 st 2,5-meters.
Jämfört med takskjutportar eller vikportar, är de billigare, tar ingen plats inne i garaget, isolerar bättre, och är bekväma när man ”bara ska hämta en mejsel”.
Nackdelen är väl att man måste skotta framför på vintern, för att kunna öppna dörren.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Nästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst