Försäkring på åkgräsklippare (Moddade inlägg)

Försäkring på åkgräsklippare (Moddade inlägg)

Inläggav Kovlingen » 2019-05-07/09:50

Gunnar Elmgren skrev:
Lagen är tydlig på den punkten. Inget motordrivet fordom får framföras i trafik, utan att den obligatoriska trafikförsäkringen finns.


Det kan gälla även på gräsmattan! https://www.insplanet.com/forsakring/vi ... sklippare/
Dag Andersson

Gunnar Elmgren »
Du måste skämta



av Bror Gårdelöf »
Jag grunnar på, hur stor risken är, att Trafikförsäkringsföreningen ger sig på ägare av åkgräsklippare. (Det skulle kunna bli lukrativt!) Äger man ett fordon, som inte är avställt och inte är trafikförsäkrat, blir det DYRT!
Men något säger mig, att ägare av åkgräsklippare inte behöver ligga sömnlösa, så länge de håller sig på den egna tomten.


Och jag grunnar på, hur ett oregistrerat fordon skulle kunna vara avställt?
(Kan ju hända att det finns registrerade åkgräsklippare, men jag har då aldrig sett någon med registreringsskylt...)
/// Gunnar Elmgren


av Kovlingen »
Det är nog lite storleken på åkklippare som kan avgöra behovet av att åka på väg .
Små maskiner är det nog få som flyttar nån längre sträcka på väg men däremot större klippare
som ägs av företag och klipper åt tex. kommunen kan vara traktorreggad och då kan det vara
frågan om de inte krävs trafikförsäkrad , kanske tom. helförsäkring .
Gårdsklippare kan nog köras på väg till tex. grannens tomt (25 - 50 meter) då det vore svårt att
annars komma dit . Tror inte att det blir nått större polispådrag

Har plockat lite ur borttagna inlägg i annan tråd .
(Om någon har intresse av dessa fordon) :)
"Nu håller jag mej i skinnet" som korven sa ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Försäkring på åkgräsklippare (Moddade inlägg)

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-08/11:39

Kovlingen skrev: Gårdsklippare kan nog köras på väg till tex. grannens tomt (25 - 50 meter) då det vore svårt att annars komma dit. Tror inte att det blir nått större polispådrag.

Håller med. Det är möjligen i strikt formell mening inte tillåtet, men något säger mig, att den sortens förseelser ligger långt ner på Polisens prioriteringslista - åtminstone så länge man inte orsakat någon malör.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst