Bror Gårdelöf skrev:Jag tror inte, att röd-blå blink fanns, när jag gick i skolan! Under grundskoleåren hade svenska utryckningsfordon rött blinkande/roterande ljus - vilket senare ändrades till Europastandarden blått.
Men jag antar, att Du har rätt: Blinkande blått ljus (och siren) påkallar fri väg, medan blinkande blårött rimligen betyder "Stanna! Detta är Polisen!"
Tidigare körde väl polisbilen/motorcykeln förbi och visade stoppspade?
F800åkare skrev:Siren och/eller blinkande blått ljus påkallar fri väg, de får även köra utan att ha varesig blått ljus eller siren påslaget och även då kräva fri lejd via exempelvis helljusblink.
torbjorn_75 skrev:F800åkare skrev:Siren och/eller blinkande blått ljus påkallar fri väg, de får även köra utan att ha varesig blått ljus eller siren påslaget och även då kräva fri lejd via exempelvis helljusblink.
Kräva fri väg utan blåljus påslaget? Källa på det? Låter mer som att då ber man snällt tycker jag.
Polisen får, men måste inte, använda blåljus och sirener under utryckningskörning för att påkalla fri väg. Det är föraren i polisfordonet som avgör om blåljus och sirener ska vara påslagna, det finns ingen lag som säger att de ska vara på.
Oftast är det bra att påkalla andra trafikanters uppmärksamhet med blåljus och siren, men det finns tillfällen då polisen inte vill höras eller synas men likväl måste komma fram snabbt i trafikmiljön.
Under utryckning ska polisen iaktta största försiktighet. Att köra fort och bryta mot olika trafikregler kan innebära en ökad trafikfara och det är därmed ett stort ansvar för de poliser som kör.
F800åkare skrev: Att köra fort och bryta mot olika trafikregler kan innebära en ökad trafikfara och det är därmed ett stort ansvar för de poliser som kör.
F800åkare skrev:Inte svårare än att polisen som sitter i bilen får göra vad som krävs och hur denne vill. Läs spe iellt första meningen, siren och blåljus är inget krav vid utryckning.
Polisen får, men måste inte, använda blåljus och sirener under utryckningskörning för att påkalla fri väg.
torbjorn_75 skrev:F800åkare skrev:Inte svårare än att polisen som sitter i bilen får göra vad som krävs och hur denne vill. Läs spe iellt första meningen, siren och blåljus är inget krav vid utryckning.
Blåljus är inget krav vid utryckning, men det är däremot ett krav för att påkalla fri väg.
Verkar som att den första meningen kan tolkas på två olika sätt.Polisen får, men måste inte, använda blåljus och sirener under utryckningskörning för att påkalla fri väg.
F800åkare skrev:Tolka på 2 sätt? Tycker det står klart och tydligt att det inte är ett krav alls, den bakom ratten väljer. De får använda blåljus och siren men inget krav på det föreligger i lag.
Vi får köra snabbt, vi får köra mot stopplikt, vi får köra mot rött. Trängande fall förutsätter INTE att larmanordningen är på, men larmanordningen ger oss en möjlighet att påkalla fri väg. Ser du en bil med blåljus så är du skyldig att lämna fri väg och vid behov stanna för att släppa förbi fordonet.
Du ska lämna fri väg när de kör med påslagna sirener eller roterande blått ljus.
För länge sedan krävdes både blåljus och sirén för att påkalla fri väg. Ännu längre tillbaka (på rödljusens tid) räckte det med enbart sirén...
Enligt alla uppgifter som jag har tillgång till, inklusive det utbildningsmaterial som används av både räddningstjänst, polis och ambulanssjukvård i min omgivning, gäller sedan länge att enbart blåljus är fullt tillräckligt för att kräva fri väg. Det är trafiksituationen och typ av uppdrag som avgör och föraren bestämmer om man ska köra blått eller blått+sirén. För exempelvis en ambulans med patient kan det vara direkt störande och påverka patientens tillstånd att använda sirén. Enligt trafikförordningen ska förare av fordon iaktta försiktighet vid körning. Förare av utryckningsfordon ska iaktta särskild försiktighet vid körning vilket är juridiskt hårdare och vid en eventuell olycka bedöms om man som förare har följt detta. Då kan det spela roll om rätten anser att enbart blåjus inte var tillräckligt för särskild försiktighet i den aktuella siuationen.
Det är ju faktiskt OK att åka så kallat trängande fall (prio 1) helt utan blåljus och sirén men då kräver man ju inte fri väg och medtrafikanterna förstår förstås inte att det är utryckning. Att åka utryckning på detta sätt är ju bara aktuellt vid vissa polisinsatser.
För att åka trängande fall krävs dock i alla lägen att fordonet är larmutrustat (trots att larmutrustningen inte används) och registrerat som utryckningsfordon.
torbjorn_75 skrev:F800åkare skrev:Tolka på 2 sätt? Tycker det står klart och tydligt att det inte är ett krav alls, den bakom ratten väljer. De får använda blåljus och siren men inget krav på det föreligger i lag.
Vet inte om vi pratar förbi varandra nu.
Blåljus är inget krav vid utryckning, men det är däremot ett krav för att påkalla fri väg.
Hur tolkar du texter som dessa?Vi får köra snabbt, vi får köra mot stopplikt, vi får köra mot rött. Trängande fall förutsätter INTE att larmanordningen är på, men larmanordningen ger oss en möjlighet att påkalla fri väg. Ser du en bil med blåljus så är du skyldig att lämna fri väg och vid behov stanna för att släppa förbi fordonet.Du ska lämna fri väg när de kör med påslagna sirener eller roterande blått ljus.För länge sedan krävdes både blåljus och sirén för att påkalla fri väg. Ännu längre tillbaka (på rödljusens tid) räckte det med enbart sirén...
Enligt alla uppgifter som jag har tillgång till, inklusive det utbildningsmaterial som används av både räddningstjänst, polis och ambulanssjukvård i min omgivning, gäller sedan länge att enbart blåljus är fullt tillräckligt för att kräva fri väg. Det är trafiksituationen och typ av uppdrag som avgör och föraren bestämmer om man ska köra blått eller blått+sirén. För exempelvis en ambulans med patient kan det vara direkt störande och påverka patientens tillstånd att använda sirén. Enligt trafikförordningen ska förare av fordon iaktta försiktighet vid körning. Förare av utryckningsfordon ska iaktta särskild försiktighet vid körning vilket är juridiskt hårdare och vid en eventuell olycka bedöms om man som förare har följt detta. Då kan det spela roll om rätten anser att enbart blåjus inte var tillräckligt för särskild försiktighet i den aktuella siuationen.
Det är ju faktiskt OK att åka så kallat trängande fall (prio 1) helt utan blåljus och sirén men då kräver man ju inte fri väg och medtrafikanterna förstår förstås inte att det är utryckning. Att åka utryckning på detta sätt är ju bara aktuellt vid vissa polisinsatser.
För att åka trängande fall krävs dock i alla lägen att fordonet är larmutrustat (trots att larmutrustningen inte används) och registrerat som utryckningsfordon.
F800åkare skrev:Att OM de har ljus och/eller siren på SKA jag lämna fri väg.
De får dock bryta mot trafikregler och ändå kräva fri väg, helljusblink, position på vägen osv , den bakom ratten bestämmer, dvs det finns inget krav att köra med larmutrustning påslagen.
Bror Gårdelöf skrev:F800åkare skrev: Att köra fort och bryta mot olika trafikregler kan innebära en ökad trafikfara och det är därmed ett stort ansvar för de poliser som kör.
Och tyvärr inte problemfritt. Polisbilar var i alla fall till för några år sedan klart överrepresenterade, vad gäller olyckor under utryckningskörning (i jämförelse med ambulanser och brandbilar).
Om detta kan man skriva mer, men det hamnar OT, så jag låter bli.
Kovlingen skrev:? ? Blåljus bakom betyder väl att man ska gasa på lite
torbjorn_75 skrev:F800åkare skrev:Att OM de har ljus och/eller siren på SKA jag lämna fri väg.
De får dock bryta mot trafikregler och ändå kräva fri väg, helljusblink, position på vägen osv , den bakom ratten bestämmer, dvs det finns inget krav att köra med larmutrustning påslagen.
Vi tolkar det tydligen olika. Jag hittar i alla fall inget i lagen om att polisen kan kräva fri väg med helljusblink eller positionering på vägen, utan då måste de använda citat "föreskriven larmanordning".
BrooklynS skrev:Det är väl en självklarhet att polisbilar är överrepresenterade vid utryckningskörning? Många gånger hamnar de ju i situationer där de jagar eller genskjuter bus och ibland måste stoppa buset till varje pris. Det innebär förstås ibland (men inte alltid) prejningar osv.
F800åkare skrev:Vart finner du i lagen att de MÅSTE ha blåljus eller siren för att komma fram?
torbjorn_75 skrev:F800åkare skrev:Vart finner du i lagen att de MÅSTE ha blåljus eller siren för att komma fram?
Komma fram nja, nu var väl frågan om polisen kan kräva fri väg med helljusblink.
Begreppet fri väg finns i trafikförordningen 2 kap. 5 § och 11 kap. 12 §. Då måste polisen med nödvändighet använda föreskriven larmanordning, dvs blåljus. Vill eller kan de inte använda blåljus, till exempel pga att ärendet är känsligt, ja då kan de heller inte kräva fri väg. Så är det bara. Man kan inte bli bötfälld för underlåtenhet att lämna fri väg, om polisen inte kräver fri väg.
Men hur ska polisen göra då, visst måste de komma fram. Ja självklart, alla vill komma fram. Då får väl polisen göra som alla andra. Alla kan blinka med helljuset och ingen får i onödan hindra och störa annan trafik. Men då är vi inne på trafikförordningen 2 kap. § 1, det är något annat.
Ett annat exempel, polisen kan stanna och påtala att någon står olämpligt parkerad mitt i en korsning, helt enkelt genom att veva ner rutan och använda munnen. Men då kräver inte polisen fri väg i lagens mening, då kräver de att vederbörande inte i onödan ska hindra och störa annan trafik. Det får man inte göra och för det kan man bli bötfälld, men det är som sagt ett annat brott.
Man kan alltså skilja på utryckningskörning, kräva/lämna fri väg, i onödan hindra och störa annan trafik, blåljus, helljusblink osv, då det är lite olika grejer, olika verktyg och används till olika saker. Det är i alla fall så jag tolkar trafikförordningen.
F800åkare skrev:De kan göra vad sjutton som helst på utryckning för att komma fram. Vad är det du inte förstår? ligger snuten bakom dig och helljusblinkar flyttar du dig väl eller iaf kör till kanten utifall de vill prata med dig, eller kräver du bildbok för att agera?
Grunden är att det finns inget som helst krav på att använda blåljus eller siren under utryckning, sen får du tycka vad du vill om det, de kan tuta med vanliga tutan om de vill. Den som kör vid utryckningen bestämmer, inte du, inte jag, inte ens deras chef, i den stunden är polisen bakom ratten allenarådande. Ev får han svara för efteråt.
Fredric Fredricson skrev: Rimligen måste det finnas mängder av situationer när den inte går att köra åt sidan för att släppa fram.
Nån som har koll?
Bror Gårdelöf skrev:Då förefaller vi ha fått dagens juridiska läge klart för oss (såvida inte detta överklagas, och domstol kommer fram till något annat).
torbjorn_75 skrev:F800åkare skrev:De kan göra vad sjutton som helst på utryckning för att komma fram. Vad är det du inte förstår? ligger snuten bakom dig och helljusblinkar flyttar du dig väl eller iaf kör till kanten utifall de vill prata med dig, eller kräver du bildbok för att agera?
Grunden är att det finns inget som helst krav på att använda blåljus eller siren under utryckning, sen får du tycka vad du vill om det, de kan tuta med vanliga tutan om de vill. Den som kör vid utryckningen bestämmer, inte du, inte jag, inte ens deras chef, i den stunden är polisen bakom ratten allenarådande. Ev får han svara för efteråt.
Nja, riktigt så enkelt är det inte. Vi får skilja på utryckning, kräva fri väg och stanna någon, det är tre olika saker.
Enligt lag måste polisen använda blåljus för att påkalla fri väg (föreskriven larmanordning), helljusblink duger inte. Vill de stanna någon intill vägkanten och prata blinkar de istället med rött och blått ljus i fronten.
Tycker du att det är konstigt att lagstiftaren har gett polisen olika verktyg för att uppnå olika resultat i trafiken? Det skulle nog bli en del missförstånd, om polisen plötsligt skulle börja använda blåljus och sirener för att stanna och prata med folk, och rött och blått ljus i fronten för att påkalla fri väg, istället för tvärtom.
Bror Gårdelöf skrev:Då förefaller vi ha fått dagens juridiska läge klart för oss (såvida inte detta överklagas, och domstol kommer fram till något annat).
Mimmi skrev:Hej!
Det finns ytterligare en aspekt i detta om att påkalla fri väg som inte är nämnd i tråden. Det finns ju även civila polisbilar, och mc. Även dessa kan vara under utryckning. Hur gör man då eftersom man inte vet att det är en polisbil, eller mc? Och hur skall de agera för att påkalla fri väg? Ibland har de blåljus dolda eller lösa de sätter upp, men inte alltid.
Tyvärr är min gode vän, förre polismästaren i Kinna Pd, svårt sjuk, så jag kan inte ta reda på vad som gäller.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst