Blinka lilla blåa där, undrar just vem som mest OT är

Blinka lilla blåa där, undrar just vem som mest OT är

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-09/08:56

Jag tror inte, att röd-blå blink fanns, när jag gick i skolan! Under grundskoleåren hade svenska utryckningsfordon rött blinkande/roterande ljus - vilket senare ändrades till Europastandarden blått.
Men jag antar, att Du har rätt: Blinkande blått ljus (och siren) påkallar fri väg, medan blinkande blårött rimligen betyder "Stanna! Detta är Polisen!"

Tidigare körde väl polisbilen/motorcykeln förbi och visade stoppspade?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Trafikpolisens senaste MC (R1200 GS)

Inläggav GSven » 2019-05-09/09:36

Rött blått växelvis blinkande: stanna vid kanten! Nu! korta repetitionskursen: https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... med-flera/
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Trafikpolisens senaste MC (R1200 GS)

Inläggav F800åkare » 2019-05-09/10:10

Bror Gårdelöf skrev:Jag tror inte, att röd-blå blink fanns, när jag gick i skolan! Under grundskoleåren hade svenska utryckningsfordon rött blinkande/roterande ljus - vilket senare ändrades till Europastandarden blått.
Men jag antar, att Du har rätt: Blinkande blått ljus (och siren) påkallar fri väg, medan blinkande blårött rimligen betyder "Stanna! Detta är Polisen!"

Tidigare körde väl polisbilen/motorcykeln förbi och visade stoppspade?

Siren och/eller blinkande blått ljus påkallar fri väg, de får även köra utan att ha varesig blått ljus eller siren påslaget och även då kräva fri lejd via exempelvis helljusblink.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Trafikpolisens senaste MC (R1200 GS)

Inläggav torbjorn_75 » 2019-05-14/04:40

F800åkare skrev:Siren och/eller blinkande blått ljus påkallar fri väg, de får även köra utan att ha varesig blått ljus eller siren påslaget och även då kräva fri lejd via exempelvis helljusblink.

Kräva fri väg utan blåljus påslaget? Källa på det? Låter mer som att då ber man snällt tycker jag.
torbjorn_75
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2008-05-05/12:42

Re: Trafikpolisens senaste MC (R1200 GS)

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-14/05:15

Så mycket minns jag från ambulansläkartiden, som att blinkande helljus rapporterades vara den effektivaste metoden att påkalla fri väg - men lagstöd för enbart den metoden? Jag undrar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Trafikpolisens senaste MC (R1200 GS)

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-05-14/10:13

Blåljus och siren samtidigt gäller om ett utryckningsfordon kräver att komma förbi.

"Flashande" helljus är inget krav, men jag antar att det är en individuell åtgärd utan lagstöd i samband med blåljus och siren.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Trafikpolisens senaste MC (R1200 GS)

Inläggav F800åkare » 2019-05-14/11:01

torbjorn_75 skrev:
F800åkare skrev:Siren och/eller blinkande blått ljus påkallar fri väg, de får även köra utan att ha varesig blått ljus eller siren påslaget och även då kräva fri lejd via exempelvis helljusblink.

Kräva fri väg utan blåljus påslaget? Källa på det? Låter mer som att då ber man snällt tycker jag.

Inte svårare än att polisen som sitter i bilen får göra vad som krävs och hur denne vill. Läs spe iellt första meningen, siren och blåljus är inget krav vid utryckning.

Polisen får, men måste inte, använda blåljus och sirener under utryckningskörning för att påkalla fri väg. Det är föraren i polisfordonet som avgör om blåljus och sirener ska vara påslagna, det finns ingen lag som säger att de ska vara på.

Oftast är det bra att påkalla andra trafikanters uppmärksamhet med blåljus och siren, men det finns tillfällen då polisen inte vill höras eller synas men likväl måste komma fram snabbt i trafikmiljön.

Under utryckning ska polisen iaktta största försiktighet. Att köra fort och bryta mot olika trafikregler kan innebära en ökad trafikfara och det är därmed ett stort ansvar för de poliser som kör.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Trafikpolisens senaste MC (R1200 GS)

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-14/11:38

F800åkare skrev: Att köra fort och bryta mot olika trafikregler kan innebära en ökad trafikfara och det är därmed ett stort ansvar för de poliser som kör.

Och tyvärr inte problemfritt. Polisbilar var i alla fall till för några år sedan klart överrepresenterade, vad gäller olyckor under utryckningskörning (i jämförelse med ambulanser och brandbilar).
Om detta kan man skriva mer, men det hamnar OT, så jag låter bli.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Trafikpolisens senaste MC (R1200 GS)

Inläggav torbjorn_75 » 2019-05-14/11:56

F800åkare skrev:Inte svårare än att polisen som sitter i bilen får göra vad som krävs och hur denne vill. Läs spe iellt första meningen, siren och blåljus är inget krav vid utryckning.

Blåljus är inget krav vid utryckning, men det är däremot ett krav för att påkalla fri väg.

Verkar som att den första meningen kan tolkas på två olika sätt.

Polisen får, men måste inte, använda blåljus och sirener under utryckningskörning för att påkalla fri väg.
torbjorn_75
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2008-05-05/12:42

Re: Trafikpolisens senaste MC (R1200 GS)

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-14/12:02

Återgår vi till trådrubriken, antar jag, att MC-poliser är "frikostigare" med att använda blåljus och siren vid påkallande av fri väg. De behöver alla attribut, som står till buds - plus att de mycket väl vet, vem som går sönder, ifall det smäller.
Inuti en bil är situationen en helt annan - men det är också OT.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Trafikpolisens senaste MC (R1200 GS)

Inläggav F800åkare » 2019-05-14/12:36

torbjorn_75 skrev:
F800åkare skrev:Inte svårare än att polisen som sitter i bilen får göra vad som krävs och hur denne vill. Läs spe iellt första meningen, siren och blåljus är inget krav vid utryckning.

Blåljus är inget krav vid utryckning, men det är däremot ett krav för att påkalla fri väg.

Verkar som att den första meningen kan tolkas på två olika sätt.

Polisen får, men måste inte, använda blåljus och sirener under utryckningskörning för att påkalla fri väg.

Tolka på 2 sätt? Tycker det står klart och tydligt att det inte är ett krav alls, den bakom ratten väljer. De får använda blåljus och siren men inget krav på det föreligger i lag.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Trafikpolisens senaste MC (R1200 GS)

Inläggav torbjorn_75 » 2019-05-14/13:23

F800åkare skrev:Tolka på 2 sätt? Tycker det står klart och tydligt att det inte är ett krav alls, den bakom ratten väljer. De får använda blåljus och siren men inget krav på det föreligger i lag.

Vet inte om vi pratar förbi varandra nu.

Blåljus är inget krav vid utryckning, men det är däremot ett krav för att påkalla fri väg.

Hur tolkar du texter som dessa?

Vi får köra snabbt, vi får köra mot stopplikt, vi får köra mot rött. Trängande fall förutsätter INTE att larmanordningen är på, men larmanordningen ger oss en möjlighet att påkalla fri väg. Ser du en bil med blåljus så är du skyldig att lämna fri väg och vid behov stanna för att släppa förbi fordonet.


Du ska lämna fri väg när de kör med påslagna sirener eller roterande blått ljus.


För länge sedan krävdes både blåljus och sirén för att påkalla fri väg. Ännu längre tillbaka (på rödljusens tid) räckte det med enbart sirén...

Enligt alla uppgifter som jag har tillgång till, inklusive det utbildningsmaterial som används av både räddningstjänst, polis och ambulanssjukvård i min omgivning, gäller sedan länge att enbart blåljus är fullt tillräckligt för att kräva fri väg. Det är trafiksituationen och typ av uppdrag som avgör och föraren bestämmer om man ska köra blått eller blått+sirén. För exempelvis en ambulans med patient kan det vara direkt störande och påverka patientens tillstånd att använda sirén. Enligt trafikförordningen ska förare av fordon iaktta försiktighet vid körning. Förare av utryckningsfordon ska iaktta särskild försiktighet vid körning vilket är juridiskt hårdare och vid en eventuell olycka bedöms om man som förare har följt detta. Då kan det spela roll om rätten anser att enbart blåjus inte var tillräckligt för särskild försiktighet i den aktuella siuationen.

Det är ju faktiskt OK att åka så kallat trängande fall (prio 1) helt utan blåljus och sirén men då kräver man ju inte fri väg och medtrafikanterna förstår förstås inte att det är utryckning. Att åka utryckning på detta sätt är ju bara aktuellt vid vissa polisinsatser.
För att åka trängande fall krävs dock i alla lägen att fordonet är larmutrustat (trots att larmutrustningen inte används) och registrerat som utryckningsfordon.
torbjorn_75
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2008-05-05/12:42

Re: Trafikpolisens senaste MC (R1200 GS)

Inläggav F800åkare » 2019-05-14/13:31

torbjorn_75 skrev:
F800åkare skrev:Tolka på 2 sätt? Tycker det står klart och tydligt att det inte är ett krav alls, den bakom ratten väljer. De får använda blåljus och siren men inget krav på det föreligger i lag.

Vet inte om vi pratar förbi varandra nu.

Blåljus är inget krav vid utryckning, men det är däremot ett krav för att påkalla fri väg.

Hur tolkar du texter som dessa?

Vi får köra snabbt, vi får köra mot stopplikt, vi får köra mot rött. Trängande fall förutsätter INTE att larmanordningen är på, men larmanordningen ger oss en möjlighet att påkalla fri väg. Ser du en bil med blåljus så är du skyldig att lämna fri väg och vid behov stanna för att släppa förbi fordonet.


Du ska lämna fri väg när de kör med påslagna sirener eller roterande blått ljus.


För länge sedan krävdes både blåljus och sirén för att påkalla fri väg. Ännu längre tillbaka (på rödljusens tid) räckte det med enbart sirén...

Enligt alla uppgifter som jag har tillgång till, inklusive det utbildningsmaterial som används av både räddningstjänst, polis och ambulanssjukvård i min omgivning, gäller sedan länge att enbart blåljus är fullt tillräckligt för att kräva fri väg. Det är trafiksituationen och typ av uppdrag som avgör och föraren bestämmer om man ska köra blått eller blått+sirén. För exempelvis en ambulans med patient kan det vara direkt störande och påverka patientens tillstånd att använda sirén. Enligt trafikförordningen ska förare av fordon iaktta försiktighet vid körning. Förare av utryckningsfordon ska iaktta särskild försiktighet vid körning vilket är juridiskt hårdare och vid en eventuell olycka bedöms om man som förare har följt detta. Då kan det spela roll om rätten anser att enbart blåjus inte var tillräckligt för särskild försiktighet i den aktuella siuationen.

Det är ju faktiskt OK att åka så kallat trängande fall (prio 1) helt utan blåljus och sirén men då kräver man ju inte fri väg och medtrafikanterna förstår förstås inte att det är utryckning. Att åka utryckning på detta sätt är ju bara aktuellt vid vissa polisinsatser.
För att åka trängande fall krävs dock i alla lägen att fordonet är larmutrustat (trots att larmutrustningen inte används) och registrerat som utryckningsfordon.


Att OM de har ljus och/eller siren på SKA jag lämna fri väg.
De får dock bryta mot trafikregler och ändå kräva fri väg, helljusblink, position på vägen osv , den bakom ratten bestämmer, dvs det finns inget krav att köra med larmutrustning påslagen.

Kolla här, prio1 men det hade varit kontraproduktivt att köra med påslagna ljus och sirener högst troligt.

https://www.facebook.com/polisen/photos/det-står-en-man-på-fel-sida-räcket-på-bron-över-motorvägen-ett-samtal-om-ett-sjä/833011863426970/
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Trafikpolisens senaste MC (R1200 GS)

Inläggav torbjorn_75 » 2019-05-14/14:14

F800åkare skrev:Att OM de har ljus och/eller siren på SKA jag lämna fri väg.
De får dock bryta mot trafikregler och ändå kräva fri väg, helljusblink, position på vägen osv , den bakom ratten bestämmer, dvs det finns inget krav att köra med larmutrustning påslagen.

Vi tolkar det tydligen olika. Jag hittar i alla fall inget i lagen om att polisen kan kräva fri väg med helljusblink eller positionering på vägen, utan då måste de använda citat "föreskriven larmanordning".
torbjorn_75
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2008-05-05/12:42

Re: Trafikpolisens senaste MC (R1200 GS)

Inläggav Kovlingen » 2019-05-14/16:21

? ? Blåljus bakom betyder väl att man ska gasa på lite :? :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Trafikpolisens senaste MC (R1200 GS)

Inläggav BrooklynS » 2019-05-14/16:45

Bror Gårdelöf skrev:
F800åkare skrev: Att köra fort och bryta mot olika trafikregler kan innebära en ökad trafikfara och det är därmed ett stort ansvar för de poliser som kör.

Och tyvärr inte problemfritt. Polisbilar var i alla fall till för några år sedan klart överrepresenterade, vad gäller olyckor under utryckningskörning (i jämförelse med ambulanser och brandbilar).
Om detta kan man skriva mer, men det hamnar OT, så jag låter bli.


Nu är det ju redan OT :)

Det är väl en självklarhet att polisbilar är överrepresenterade vid utryckningskörning? Många gånger hamnar de ju i situationer där de jagar eller genskjuter bus och ibland måste stoppa buset till varje pris. Det innebär förstås ibland (men inte alltid) prejningar osv.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Brott och straff .

Inläggav Kovlingen » 2019-05-14/17:15

Svårt att preja bilar även med en GS :D :D
Polisen skall bedöma från fall till fall om det är trafiksäkert att jaga "buset" för tex.
en tjuvtankning . Ingen vill att någon skall måsta dö för att de skall fångas in .
(hoppas att "död eller levande" är förlegat .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Trafikpolisens senaste MC (R1200 GS)

Inläggav F800åkare » 2019-05-14/17:28

Kovlingen skrev:? ? Blåljus bakom betyder väl att man ska gasa på lite :? :mrgreen:


Tycker det är fegt av dom att slå på saftblandarna när de förlorat ett race. :lol:
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Trafikpolisens senaste MC (R1200 GS)

Inläggav F800åkare » 2019-05-14/17:33

torbjorn_75 skrev:
F800åkare skrev:Att OM de har ljus och/eller siren på SKA jag lämna fri väg.
De får dock bryta mot trafikregler och ändå kräva fri väg, helljusblink, position på vägen osv , den bakom ratten bestämmer, dvs det finns inget krav att köra med larmutrustning påslagen.

Vi tolkar det tydligen olika. Jag hittar i alla fall inget i lagen om att polisen kan kräva fri väg med helljusblink eller positionering på vägen, utan då måste de använda citat "föreskriven larmanordning".


Hindra en polisbil utan blåljus på och se sen vad en rätt tycker, gissar du är rökt, kommer de upp fort bakom blinkar och vill förbi men du flyttar dig inte, tja, du kommer nog vara rökt. De har ju tydligen valt tyst och osynlig framryckning på grund av sitt ärende kräver det enligt dom.

För du får inte hindra annan trafik, om du inte är polis dvs. Det hoppas jag du kommer ihåg från körskolan?

Vart finner du i lagen att de MÅSTE ha blåljus eller siren för att komma fram? bara för ordet helljusblink inte finns i lagtexten gör de väl vad som krävs och då faller vi in i detta med att ej hindra annan trafik, kör någon för fort och kör om är det inte ditt jobb att sätta stopp, det ska polis göra, du ska observera och anmäla, inte ta lagen i egna händer.

Det är enkelt, polisen bakom ratten avgör hur han kör, ingen annan.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Blinka lilla blåa där, undrar just vem som mest OT är

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-14/17:38

Eller hon. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Trafikpolisens senaste MC (R1200 GS)

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-14/17:51

BrooklynS skrev:Det är väl en självklarhet att polisbilar är överrepresenterade vid utryckningskörning? Många gånger hamnar de ju i situationer där de jagar eller genskjuter bus och ibland måste stoppa buset till varje pris. Det innebär förstås ibland (men inte alltid) prejningar osv.

Det ligger inte i den definiton av trafikolyckor, som undersökningarna refererat till. I stället har det handlat om, att den körande polisen antingen missbedömt sin egen körförmåga eller trafiksituationen, varpå det skett en olycka.
Prejningar etc, där man aktivt använder bilen som redskap, är definitionsmässigt inga olyckor (såvida inte någon olycka inträffar till följd av prejningen etc).

Egentligen är det hela rätt enkelt. Ambulansbesättningen vet, att om man inte kommer fram till patienten, får patienten vänta avsevärt längre - och om de krockar efter att ha lastat in patienten, kan det dels innebära nya skador på patienten (och dem själva), plus att patienten får vänta ännu längre, innan han/hon kommer till akutmottagningen.
En av körlärarna inom Ambulanssjukvården i Östergötland hamrade på min tid ständigt in samma budskap i besättningarna: "Konsten att köra utryckningskörning är att köra tillräckligt långsamt, så att medtrafikanterna hinner se ambulansen och lämna fri väg. Kör man för fort, hinner de inte se den i tid, varpå man tvingas bromsa, och alltihop tar totalt sett längre tid."

Brandbilar är tunga fordon, som sällan körs så fort, som folk i allmänhet tror. Dessutom är de väl synliga på grund av sin storlek.

Polisbilar är som regel mindre, och Polisen kan ha helt andra skäl för utryckningskörningen - men kvar står, att den statistik, som jag läste för ett antal år sedan, avseende olyckor med blåljusfordon, visade på en överrepresentation av just polisbilar. Och även för polisbilens förare gäller naturligtvis, att om man krockar, kommer man inte fram till det mål, dit det varit bråttom.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Trafikpolisens senaste MC (R1200 GS)

Inläggav torbjorn_75 » 2019-05-14/19:55

F800åkare skrev:Vart finner du i lagen att de MÅSTE ha blåljus eller siren för att komma fram?

Komma fram nja, nu var väl frågan om polisen kan kräva fri väg med helljusblink.

Begreppet fri väg finns i trafikförordningen 2 kap. 5 § och 11 kap. 12 §. Då måste polisen med nödvändighet använda föreskriven larmanordning, dvs blåljus. Vill eller kan de inte använda blåljus, till exempel pga att ärendet är känsligt, ja då kan de heller inte kräva fri väg. Så är det bara. Man kan inte bli bötfälld för underlåtenhet att lämna fri väg, om polisen inte kräver fri väg.

Men hur ska polisen göra då, visst måste de komma fram. Ja självklart, alla vill komma fram. Då får väl polisen göra som alla andra. Alla kan blinka med helljuset och ingen får i onödan hindra och störa annan trafik. Men då är vi inne på trafikförordningen 2 kap. § 1, det är något annat.

Ett annat exempel, polisen kan stanna och påtala att någon står olämpligt parkerad mitt i en korsning, helt enkelt genom att veva ner rutan och använda munnen. Men då kräver inte polisen fri väg i lagens mening, då kräver de att vederbörande inte i onödan ska hindra och störa annan trafik. Det får man inte göra och för det kan man bli bötfälld, men det är som sagt ett annat brott.

Man kan alltså skilja på utryckningskörning, kräva/lämna fri väg, i onödan hindra och störa annan trafik, blåljus, helljusblink osv, då det är lite olika grejer, olika verktyg och används till olika saker. Det är i alla fall så jag tolkar trafikförordningen.
torbjorn_75
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2008-05-05/12:42

Re: Trafikpolisens senaste MC (R1200 GS)

Inläggav F800åkare » 2019-05-14/22:14

torbjorn_75 skrev:
F800åkare skrev:Vart finner du i lagen att de MÅSTE ha blåljus eller siren för att komma fram?

Komma fram nja, nu var väl frågan om polisen kan kräva fri väg med helljusblink.

Begreppet fri väg finns i trafikförordningen 2 kap. 5 § och 11 kap. 12 §. Då måste polisen med nödvändighet använda föreskriven larmanordning, dvs blåljus. Vill eller kan de inte använda blåljus, till exempel pga att ärendet är känsligt, ja då kan de heller inte kräva fri väg. Så är det bara. Man kan inte bli bötfälld för underlåtenhet att lämna fri väg, om polisen inte kräver fri väg.

Men hur ska polisen göra då, visst måste de komma fram. Ja självklart, alla vill komma fram. Då får väl polisen göra som alla andra. Alla kan blinka med helljuset och ingen får i onödan hindra och störa annan trafik. Men då är vi inne på trafikförordningen 2 kap. § 1, det är något annat.

Ett annat exempel, polisen kan stanna och påtala att någon står olämpligt parkerad mitt i en korsning, helt enkelt genom att veva ner rutan och använda munnen. Men då kräver inte polisen fri väg i lagens mening, då kräver de att vederbörande inte i onödan ska hindra och störa annan trafik. Det får man inte göra och för det kan man bli bötfälld, men det är som sagt ett annat brott.

Man kan alltså skilja på utryckningskörning, kräva/lämna fri väg, i onödan hindra och störa annan trafik, blåljus, helljusblink osv, då det är lite olika grejer, olika verktyg och används till olika saker. Det är i alla fall så jag tolkar trafikförordningen.


De kan göra vad sjutton som helst på utryckning för att komma fram. Vad är det du inte förstår? ligger snuten bakom dig och helljusblinkar flyttar du dig väl eller iaf kör till kanten utifall de vill prata med dig, eller kräver du bildbok för att agera?

Grunden är att det finns inget som helst krav på att använda blåljus eller siren under utryckning, sen får du tycka vad du vill om det, de kan tuta med vanliga tutan om de vill. Den som kör vid utryckningen bestämmer, inte du, inte jag, inte ens deras chef, i den stunden är polisen bakom ratten allenarådande. Ev får han svara för efteråt.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Trafikpolisens senaste MC (R1200 GS)

Inläggav torbjorn_75 » 2019-05-14/23:53

F800åkare skrev:De kan göra vad sjutton som helst på utryckning för att komma fram. Vad är det du inte förstår? ligger snuten bakom dig och helljusblinkar flyttar du dig väl eller iaf kör till kanten utifall de vill prata med dig, eller kräver du bildbok för att agera?

Grunden är att det finns inget som helst krav på att använda blåljus eller siren under utryckning, sen får du tycka vad du vill om det, de kan tuta med vanliga tutan om de vill. Den som kör vid utryckningen bestämmer, inte du, inte jag, inte ens deras chef, i den stunden är polisen bakom ratten allenarådande. Ev får han svara för efteråt.

Nja, riktigt så enkelt är det inte. Vi får skilja på utryckning, kräva fri väg och stanna någon, det är tre olika saker.

Enligt lag måste polisen använda blåljus för att påkalla fri väg (föreskriven larmanordning), helljusblink duger inte. Vill de stanna någon intill vägkanten och prata blinkar de istället med rött och blått ljus i fronten.

Tycker du att det är konstigt att lagstiftaren har gett polisen olika verktyg för att uppnå olika resultat i trafiken? Det skulle nog bli en del missförstånd, om polisen plötsligt skulle börja använda blåljus och sirener för att stanna och prata med folk, och rött och blått ljus i fronten för att påkalla fri väg, istället för tvärtom.
torbjorn_75
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2008-05-05/12:42

Re: Blinka lilla blåa där, undrar just vem som mest OT är

Inläggav Fredric Fredricson » 2019-05-15/00:07

Jag antar att det är straffbart att hindra ett utryckningsfordon. i alla fall med blåljus på, från att komma fram men vad säger lagens bokstav att man får göra?
Jag antar att man inte får t.ex. bryta mot hastighetsbegränsningar eller korsa heldragna linjer (även om risken att åka dit för det just då troligen är ganska liten). Rimligen måste det finnas mängder av situationer när den inte går att köra åt sidan för att släppa fram.
Nån som har koll?
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Blinka lilla blåa där, undrar just vem som mest OT är

Inläggav Kovlingen » 2019-05-15/00:29

Är det jag så kommer jag att göra allt för att släppa fram utryckningsfordon .
Det kan gälla livet för någon .

Vad gäller helljusblink så hjälper det förare att se dem i god tid .
Är väl bara ett hjälpmedel . Om någon bakom mej blinkar med helljus reagerar jag .

Visst har de lite fritt fram men de har utbildning och träning och inte helt fritt fram .
Hur skulle det se ut :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Blinka lilla blåa där, undrar just vem som mest OT är

Inläggav BrooklynS » 2019-05-15/06:08

Juridik verkar väldigt enkelt tills man pratar med någon som kan det...

I de flesta fall utgår man från huvudregeln att varje trafikant skall underlätta för andra i trafiken. Bryter man mot denna - vilket är en bedömningsfråga - kan det bli fråga om efterräkningar.

Underlättar man inte för blåljusverksamhet vilken den än må vara bör man nog ställa sig frågan om man överhuvudtaget bör vistas i trafiken. Att försöka sig på paragrafrytteri i dessa frågor vinner inget gillande hos någon skulle jag tro.


Brooklyn Garage
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Blinka lilla blåa där, undrar just vem som mest OT är

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-15/06:38

Fredric Fredricson skrev: Rimligen måste det finnas mängder av situationer när den inte går att köra åt sidan för att släppa fram.
Nån som har koll?

Jag kan inte dagens juridiska läge, men för sådär 20 år sedan sades det mig, att om man som vanlig trafikant körde på enfilig väg (på exempelvis 2-1-väg, med stängsel tätt inpå båda sidorna), kunde man bli bötfälld, om man ökade farten utöver den tillåtna, även om det gällde att underlätta för ett bakomvarande utryckningsfordon. (Att man sedan gick ner till lagstadgad hastighet, när vägen blev tvåfilig, skulle inte vara någon förmildrande omständighet.) Då betonades, att förare av utryckningsfordon inte skulle stressa vanliga bilförare genom att ligga tätt bakom - utan i stället planera sin körning så, att de snabbt kunde köra förbi, när det blev tvåfiligt.)
Sedan kan man ju undra, ifall en polispatrull i brådskande ärende faktiskt skulle välja att bötfälla den, som möjliggjort deras snabbare framfart, eller om de skulle se mellan fingrarna och tacka för hjälpen. Men det är ju som med Emil och hyssen: Man vet inte förrän efteråt.
Hur som helst var detta ett par decennier sedan, och regelverket kan ha ändrats sedan dess.

Apropå BrooklynS' första mening: Djävulen sitter i detaljerna (och det är väl inte för inte, som Djävulen - magnifikt spelad av Al Pacino i Djävulens advokat - är just jurist).
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2019-05-15/07:52, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Blinka lilla blåa där, undrar just vem som mest OT är

Inläggav Falken » 2019-05-15/07:05

Ett exempel inte helt olikt scenariot Bror nämner:
https://www.aftonbladet.se/bil/a/5VbOV1 ... -korkortet
R1200GS Rallye-12
Användarvisningsbild
Falken
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2018-07-30/22:42
Ort: Stockholm

Re: Blinka lilla blåa där, undrar just vem som mest OT är

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-15/07:53

Då förefaller vi ha fått dagens juridiska läge klart för oss (såvida inte detta överklagas, och domstol kommer fram till något annat). Min personliga åsikt är, att regeln är idiotisk, men det spelar ju ingen roll, vad man tycker. Lagar är till för att följas.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Blinka lilla blåa där, undrar just vem som mest OT är

Inläggav Falken » 2019-05-15/07:57

Bror Gårdelöf skrev:Då förefaller vi ha fått dagens juridiska läge klart för oss (såvida inte detta överklagas, och domstol kommer fram till något annat).

Artikeln är tyvärr nio år gammal och ska nog mest ses som en anekdot kring att inte alla poliser per automatik "uppskattar" att man gör sitt bästa för att inte hindra utryckningsfordons framfart.
R1200GS Rallye-12
Användarvisningsbild
Falken
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2018-07-30/22:42
Ort: Stockholm

Re: Trafikpolisens senaste MC (R1200 GS)

Inläggav F800åkare » 2019-05-15/07:59

torbjorn_75 skrev:
F800åkare skrev:De kan göra vad sjutton som helst på utryckning för att komma fram. Vad är det du inte förstår? ligger snuten bakom dig och helljusblinkar flyttar du dig väl eller iaf kör till kanten utifall de vill prata med dig, eller kräver du bildbok för att agera?

Grunden är att det finns inget som helst krav på att använda blåljus eller siren under utryckning, sen får du tycka vad du vill om det, de kan tuta med vanliga tutan om de vill. Den som kör vid utryckningen bestämmer, inte du, inte jag, inte ens deras chef, i den stunden är polisen bakom ratten allenarådande. Ev får han svara för efteråt.

Nja, riktigt så enkelt är det inte. Vi får skilja på utryckning, kräva fri väg och stanna någon, det är tre olika saker.

Enligt lag måste polisen använda blåljus för att påkalla fri väg (föreskriven larmanordning), helljusblink duger inte. Vill de stanna någon intill vägkanten och prata blinkar de istället med rött och blått ljus i fronten.

Tycker du att det är konstigt att lagstiftaren har gett polisen olika verktyg för att uppnå olika resultat i trafiken? Det skulle nog bli en del missförstånd, om polisen plötsligt skulle börja använda blåljus och sirener för att stanna och prata med folk, och rött och blått ljus i fronten för att påkalla fri väg, istället för tvärtom.


Avslutar mitt deltagande med ett konstaterande att lagen kräver varesig siren eller blåljus för en utryckande polis eller att denna måste användas, för det är upp till den bakom ratten att bedömma pga situationen. det är inte svårt att fatta om man inte gör det svårt som vissa gör tydligen.....

Får jag blåljus bakom mig kommer jag dra på tills dess jag kan gå åt sidan/flytta mig.


Bror Gårdelöf skrev:Då förefaller vi ha fått dagens juridiska läge klart för oss (såvida inte detta överklagas, och domstol kommer fram till något annat).

Njae, inte riktigt, det är hur vägen ser ut som tas med i bedömning.
att Jonny blev fälld var väl för att rätten fann att han passerat många chanser att stanna/flytta sig men istället fortsätt gasa, det gjorde att hans överklagan avslogs. Så det var inte en fråga om att han kört för fort utan mer att han sen inte tagit de chanser som fanns att flytta sig, därför döms han för fortkörning.
https://www.aftonbladet.se/bil/a/8w50nE ... ortet-igen
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Blinka lilla blåa där, undrar just vem som mest OT är

Inläggav Kovlingen » 2019-05-15/08:45

Funderar på vad denna utredning i tid och pengar kommer att kosta skattebetalarna .
Måste väl också skriva om lagtexten , och då tar väl det några år . :?
Förbenade paragrafryttare . Nu fick de nått smaskigt att bita i :evil:
Han ska få behålla körkortet annars är det åt skogen .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Blinka lilla blåa där, undrar just vem som mest OT är

Inläggav Mimmi » 2019-05-15/14:02

Hej!

Det finns ytterligare en aspekt i detta om att påkalla fri väg som inte är nämnd i tråden. Det finns ju även civila polisbilar, och mc. Även dessa kan vara under utryckning. Hur gör man då eftersom man inte vet att det är en polisbil, eller mc? Och hur skall de agera för att påkalla fri väg? Ibland har de blåljus dolda eller lösa de sätter upp, men inte alltid.

Tyvärr är min gode vän, förre polismästaren i Kinna Pd, svårt sjuk, så jag kan inte ta reda på vad som gäller.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Blinka lilla blåa där, undrar just vem som mest OT är

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-05-15/15:32

https://polisen.se/lagar-och-regler/tra ... -trafiken/

Hur jag tolkar det:
Blåljus och siren samtidigt för att alltid ha rätten att ta sig förbi.
Utan blåljus och siren samtidigt (inkl. civil polisbil) så är det upp till polismannen att hitta en väg förbi.
Inget lagligt stöd för annan trafik att flytta på sig utan blåljus och siren samtidigt om övrig trafik följer normala trafikregler.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Blinka lilla blåa där, undrar just vem som mest OT är

Inläggav F800åkare » 2019-05-15/17:30

Notera.

Polisen får, men måste inte, använda blåljus och sirener under utryckningskörning för att påkalla fri väg.

Oftast är det bra att påkalla andra trafikanters uppmärksamhet med blåljus och siren, men det finns tillfällen då polisen inte vill höras eller synas men likväl måste komma fram snabbt i trafikmiljön
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Blinka lilla blåa där, undrar just vem som mest OT är

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-05-15/17:50

...men använder du inte blåljus och siren av någon anledning så kommer du inte förbi.
Trots att du enlig lag tillåts använda "alternativ" om så måste.
Att tex ligga och trycka framförvarande i aktern, eller flasha med helljuset gör var och varannan bilist i dag.
Biter inte.
Ge dig ut på tex Essingeleden och försök komma förbi utan blåljus och siren :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Blinka lilla blåa där, undrar just vem som mest OT är

Inläggav torbjorn_75 » 2019-05-15/23:58

Mimmi skrev:Hej!

Det finns ytterligare en aspekt i detta om att påkalla fri väg som inte är nämnd i tråden. Det finns ju även civila polisbilar, och mc. Även dessa kan vara under utryckning. Hur gör man då eftersom man inte vet att det är en polisbil, eller mc? Och hur skall de agera för att påkalla fri väg? Ibland har de blåljus dolda eller lösa de sätter upp, men inte alltid.

Tyvärr är min gode vän, förre polismästaren i Kinna Pd, svårt sjuk, så jag kan inte ta reda på vad som gäller.

Hej Mimmi!

Det finns bara ett sätt att kräva fri väg – genom att ge signal med föreskrivna larmanordningar. Om polisen inte kan, vill eller får slå på blåljusen, kan de inte heller kräva fri väg.

"Föraren av ett utryckningsfordon får i trängande fall kräva fri väg för fordonet genom att ge signal med föreskrivna larmanordningar." (Trafikförordning 11 kap. 12 §)

"För att ett fordon ska få användas i utryckning och påkalla fri väg krävs att detta är utrustat med ljud och ljussignal eller enbart ljussignal." (Polisens fordonsförarutbildning)

"Det finns många poliser som inte får slå på blåljusen vid utryckning. ... Att inte få påkalla fri väg gör att minsta bilkö kan skapa problem." (SVT Nyheter)
torbjorn_75
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2008-05-05/12:42

Re: Blinka lilla blåa där, undrar just vem som mest OT är

Inläggav Dennis Johansson » 2019-05-16/03:15

Det verkar finnas två läger här.
Det ena är att man är tvungen att använda larmanordning för att kräva fri väg, och då hänvisas det till olika paragrafer.

Sedan ett annat läger som påstår att polisen gör vad de tycker är bäst och kan påkalla Fri väg utan att använda larm utrustning, men utan att hänvisa till några paragrafer.

Det känns som att läger 1 har mer rätt.

Sedan vet jag att man ej får blockera vänsterpil enligt sunda trafikregler.
Och om någon civil polisbil blinkar med helljuset bakom för att komma om, borde de kunna ge böter för att kört snigel i vänsterfilen men ej för hindrande av utryckning.

För övrigt borde polisen engagera sig "vänstertrafiken" minst lika mycket som fortkörning
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron