Dennis Johansson skrev: Man har man köpt in ett chassie med hytt och motor som man sedan monterar ett husskåp på och ev öppnar upp hytten.
Dessa är ju i grunden lätta lastbilar och jag vill tro att krocksäkerheten är större i dessa.
Tittar Du på de filmer, som visats i TV:s nyhetsprogram, får Du nog en annan uppfattning. I bästa fall är säkerheten god för de personer, som sitter bältade i förarhytten, men för övriga kan det vara nog så skralt. Filmerna visar ju, hur hela den påbultade husdelen lossnar från chassit och far framåt över förarhytten - och hur det går för dem, som befinner sig i husdelen av bilen, vete farao!
EDIT 14.15: När jag ser om filmen, inser jag, att jag vänt på bildminnet. Det är den helintegrerade modellen, som tar mest stryk - bland annat pga att originalförarhytten är undermålig. Och att
det tillåts, är onekligen stötande. Så utifrån vad filmen visar, har Du rätt, Dennis.
En udda detalj i filmen är emellertid, att testet är utformat så, att förarsidan av förarhytten får ta den största smällen. Under de förhållandena är risken, att föraren dör, mycket stor. Men det har ju inte med husbilen att göra, utan den risken borde vara lika stor i originalfordonet - pick-up eller skåpbil. Det handlar ju om, att konstruktionen i sig har en mycket liten deformationszon.