Krocktest av husbilar - Trafikverket

Krocktest av husbilar - Trafikverket

Inläggav Peter Nordlund » 2019-05-15/11:04

"Det är mycket stor risk att omkomma vid en frontalkrock" :shock:

https://youtu.be/JuNOarORALM

Kan vara bra att tänka på inför semestertider då dom säger att det finns c.a 100 000 av dessa och liknande fordon på vägarna.

Min enda åsikt om husbilar är att dom på mig verkar köras i princip lika fort som en personbil, kanske skulle jag köra långsammare om jag hade en, vet inte.

Att det var så här illa visste jag inte, och då är jag inte husbilsåkare eller målgrupp.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Krocktest av husbilar - Trafikverket

Inläggav F800åkare » 2019-05-15/12:09

Chockerande minst sagt. Hur har detta undgått lagstiftarna? annars är de ju på fordonstillverkare hela tiden om att saker ska bli säkrare, har husbilssidan helt och hållet kunnat undvika allt?
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Krocktest av husbilar - Trafikverket

Inläggav Peter Nordlund » 2019-05-15/13:48

@F800åkare
Jo man undrar ju!


Inser att citatet så klar skulle kunna vara för en mc förare också men skillnaden kanske är att på en mc är man medveten om det på ett annat sätt i en husbil kanske man tror eller upplever att man är skyddad?
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Krocktest av husbilar - Trafikverket

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-15/13:54

Här kan man knappast göra mer än att spekulera. Min gissning är, att husbilar som regel består av "en husvagnskaross, monterad på ramen av en pick-up". Veterligen får ingen människa befinna sig i husvagnen under färd - men regelmakarna verkar inte ha tänkt på husbilskonceptet. Husbilar byggs dessutom av i sammanhanget avsevärt mindre firmor än de stora biltillverkarna - som brukar leverera pick-upen ifråga. (Framhjulsdrivna sådana är populära, då de medger en lägre påbyggnad.)
Vi hyrde en fin husbil ett par somrar på 1990-talet. Bortsett från säkerhetbältena i förarhytten fanns inga bälten alls i den - vilket barnen förstås gillade, för de kunde spela kort, medan vi åkte omkring. Men vad som kunde ha hänt, ifall vi krockat, vill jag helst inte tänka på.

"Husvagnskarossen" är rimligen avsevärt lättare än en metallkaross med adekvata förstyvningar etc, vilket gör, att även en rätt stor husbil som regel kan köras med vanligt B-körkort - men den blir förstås inte säkrare för det.

En sak är, vad som har varit och är. Frågan är, om regelverket kommer att ändras. Vi får se.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Krocktest av husbilar - Trafikverket

Inläggav Dennis Johansson » 2019-05-16/02:29

Det finns ju några olika varianter på hur husbilar byggs som jag ser det.
Typ 1
Man har man köpt in ett chassie med hytt och motor som man sedan monterar ett husskåp på och ev öppnar upp hytten.
Dessa är ju i grunden lätta lastbilar och jag vill tro att krocksäkerheten är större i dessa.
Typ 2.
Tillverkaren har köpt ett chassie med motor och bygger rubbet själva. Dessa tror jag är sämre säkerhetsmässigt.
Typ 3.
De köper endast motor och drivlina och bygger rubbet själva.
Lika osäkra som typ 2.

Typ 4 större husbil byggd på en Scania eller liknande. Troligen lika säker som lastbil.
Typ 5
Större husbil byggd som buss / turistbussar.
Fyller troligen samma säkerhet som turistbussar etc.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Krocktest av husbilar - Trafikverket

Inläggav Dennis Johansson » 2019-05-16/02:51

Peter Nordlund skrev:
Min enda åsikt om husbilar är att dom på mig verkar köras i princip lika fort som en personbil, kanske skulle jag köra långsammare om jag hade en, vet inte.


Där håller jag ej med alls.
Jag trodde de bytte från husvagn till husbil för att kunna transportera sig snabbare.
Men icke.
Antingen är deras hastighetsmätare gjorda av skräp eller så är det skit bakom rattarna, för ärligt sommartid är det nog de fordon jag retar mig på mest.
15-20 kan/t UNDER gällande skyltad hastighet kör de.
50 till 55 på 70 vägar, 70 på 90 vägar och 90 på 110 vägar.
De retar upp inte minst långtradare som gör vansiga omkörningar för att komma om sniglarna och det retar då upp resten då långtradare är iväg en.

De går oftast aldrig åt sidan när man kommer med MC.
T.ex E20 som man av tids skäl ibland använder håller ofta långtradare åt sidan för att släppa förbi mig med MC. Men mycket sällan husbilar.

Sedan då så är de ju och förstör MC körning i Norge.
Då de alltid ligger under skyltad hastighet men är så skrymmande att det är svårt att se omkörningstillfällen. De skall gärna ligga i kolonn också som gör det en mer omöjligt att komma om, då de ligger så tätt att man ej kan ta o köra om i flera steg, gärna i serpentiner i 15km/t.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Krocktest av husbilar - Trafikverket

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-16/07:32

Jag är inte lika kategorisk som Dennis, då jag har åtskilliga erfarenheter av husbilsförare, som visat stor hänsyn och underlättat omkörningar - med såväl bil som mc (exempelvis på Trollstigvegen).
Men tyvärr finns en annan grupp, som stämmer in på Dennis' beskrivning. Skall man söka förklaring, kan den vara, att husbilar ofta hyrs - dvs föraren är inte van vid att köra ett så stort fordon och tar därför till marginaler, både vad gäller hastighet (lägre) och placering på vägen (närmare mittlinjen).
Så finns en extremgrupp, som är ännu värre och fullständigt struntar i övriga trafikanter. Jag glömmer aldrig, när vi körde ner från Sognefjell mot Sognefjord. I ett mycket smalt parti fanns en mötesplats. Just där kunde husbilsföraren ha stannat för att släppa förbi mötande trafik - men icke! Han - för det var förstås en han - gasade på friskt uppför. Jag, som låg i täten av vår grupp, blev uppriktigt orolig för, att någon av alla de bakomvarande skulle bli påkörd/tvingas in i räcket, men de klarade sig - om än med minimala marginaler.

Men lyckligtvis anser jag dessa förare vara en liten minoritet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Krocktest av husbilar - Trafikverket

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-16/07:38

Dennis Johansson skrev: Man har man köpt in ett chassie med hytt och motor som man sedan monterar ett husskåp på och ev öppnar upp hytten.
Dessa är ju i grunden lätta lastbilar och jag vill tro att krocksäkerheten är större i dessa.

Tittar Du på de filmer, som visats i TV:s nyhetsprogram, får Du nog en annan uppfattning. I bästa fall är säkerheten god för de personer, som sitter bältade i förarhytten, men för övriga kan det vara nog så skralt. Filmerna visar ju, hur hela den påbultade husdelen lossnar från chassit och far framåt över förarhytten - och hur det går för dem, som befinner sig i husdelen av bilen, vete farao!

EDIT 14.15: När jag ser om filmen, inser jag, att jag vänt på bildminnet. Det är den helintegrerade modellen, som tar mest stryk - bland annat pga att originalförarhytten är undermålig. Och att det tillåts, är onekligen stötande. Så utifrån vad filmen visar, har Du rätt, Dennis.

En udda detalj i filmen är emellertid, att testet är utformat så, att förarsidan av förarhytten får ta den största smällen. Under de förhållandena är risken, att föraren dör, mycket stor. Men det har ju inte med husbilen att göra, utan den risken borde vara lika stor i originalfordonet - pick-up eller skåpbil. Det handlar ju om, att konstruktionen i sig har en mycket liten deformationszon.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Krocktest av husbilar - Trafikverket

Inläggav Konsument » 2019-05-18/20:09

Generellt körs krocktester med delvis träff då det, troligen, är ett vanligt scenario från verkligheten.
Barriären motsvarar väl att ett likadant fordon kommer med samma hastighet från andra hållet.

Sedan är det en ökande andel husbilar, kalla den typ 0, som är en ren varubil, populärt kallat "Plåtis".
Tänk budbilar 6-6.4 meter som det tas upp hål i taket och sidor för fönster.
I övrigt samma som transportbilarna.
(https://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Ducato)
Krocksäkerheten i dessa är rimligen i samma klass som en fullastad varubil (3.500 kg).
Fördel/nackdel med öppet bakåt in till "transportutrymmet" vågar jag inte spekulera i.
Med filmen som bakgrund skulle jag gissa på fördel. Å andra sidan kanske den tvärväggen kan bidra till ökad stabilitet men tveksam.
Man sitter lite högre än i en personbil så delfrontsmäll mot personbil gör att jag nog är lite mer orolig för personbilen. Misstänker att husbilen riskerar att passera över personbilens deformationszoner.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst