Vilken hoj borde BMW gjort

Vilken hoj borde BMW gjort

Inläggav Ecklesiastik » 2019-07-23/16:05

Satt och kollade på lite bilder på folks hemmaknåpade K75GS och blev lite lurig på vilken hoj hadde jag velat att BMW gjort. Och tänker att en modern K80GS hadde varit fränt. En halv K1600 motor ställd i färdriktningen. ram och växellåda från en HP2 enduro dock med bakre ramen förstärkt för att klara ordentliga packväskor. 20 liters tank orginal men med en 35 liters tank som tillval

~90hk, 90nm, 200-230kg

Om det inte vore för att det är lätt 10 år sedan jag rört Photoshop hadde jag försökt knåpa ihop något

Tänker att jag inte är enda tokstollen på forat som har liknande mer eller mindre stukade ideer.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Vilken hoj borde BMW gjort

Inläggav BrooklynS » 2019-07-23/16:18

De HAR ju onekligen F850GSA som faktiskt verkar vara det du efterfrågar, dock med två- istället för trecylindrig motor... Jag vet inte vad den tredje cylindern skulle tillföra utom motorbredd och gångkultur. :)

Jag saknar en LÄTT multihoj typ F650 Funduro fast modern.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vilken hoj borde BMW gjort

Inläggav BmwMats » 2019-07-23/16:31

Har också velat in på dessa sidor med K75GS, gillas... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vilken hoj borde BMW gjort

Inläggav Roger Gross » 2019-07-23/16:56

Om vi ska prata om en verkligt bra motor så är det S1000-motorn. Lätt, produktionsbillig, stark och tillförlitlig.
Om man kapar bort en cylinder på den så har vi en härlig drivkälla, en radtrea. Eftersom en drivlina innehållande kardanaxel samt en eller två vinkelväxlar blir dyr, tung samt ger en hög ofjädrad vikt väljer jag kedjedrift. Samma argument talar för en modern teleskopgaffel. Eftersom ganska många har problem med sadelhöjden väljer jag ett system som strax innan man stannar får fram-och bakfjädring att helt sjunka ihop. Detta ger en sadelhöjd som fungerar för alla. När man kör iväg så reser sig hojen till normalhöjd vid t ex 10 km/tim.
Den här hojen blir en modulhoj som till låg produktionskostnad finns som både R, RS samt RT.
Alltså en mc för belagda vägar. Visst vill vi ha både kardanhojar samt grusvägshojar men det får bli ett annat inlägg.
Fasen vet om detta kan vara ngt för framtiden...!?
Vad tror ni?
Mvh,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Vilken hoj borde BMW gjort

Inläggav Fredrik J » 2019-07-23/18:05

En naken K1600 i stil med den första koncepthojen/ eller en "lätt och smidig" K1600S med 200+ hk hade vart kul. Är ju nåt speciellt med en rak sexa som varvas ordentligt, sjunger ju på ett sätt som tilltalar mig.

Intressant fråga faktiskt, håller på och funderar på att byta hoj, efter ca 10000 mil på min GSA börjar den kännas lite tråkig, gjorde en 5000 mil innan dess på en R1200R så det där med R1200 konceptet kan jag nu känns det som. Just nu går funderingarna åt Ducati Multistrada Enduro hållet då jag gillar typen av hoj men vill ha nåt annat och roligare än än GS/A fast med liknande kapaciteter.

Vet inte riktigt vad som skulle göra mig exalterad över BMWs befintliga modellutbud i dagsläget, har ju ett väldigt brett och fint spann, men inget som känns sådär väldigt lockande just nu.
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Vilken hoj borde BMW gjort

Inläggav BmwMats » 2019-07-23/19:55

Roger Gross skrev:Om vi ska prata om en verkligt bra motor så är det S1000-motorn. Lätt, produktionsbillig, stark och tillförlitlig.
Om man kapar bort en cylinder på den så har vi en härlig drivkälla, en radtrea.
Mvh,
Roger G


Lyssna på trepipsmusik... https://www.youtube.com/watch?v=9yPBU1MMoyM

/Mats ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vilken hoj borde BMW gjort

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-07-23/20:05

Less is more.
Jag skulle slå till direkt, om det kom en G310GS Adventure med trådekerhjul på 21/18 tum, och riktigt bra chassikomponenter med rejäl markfrigång.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Vilken hoj borde BMW gjort

Inläggav BmwMats » 2019-07-23/20:11

Baske mig, jag hade nog köpt en ny BMW om dom hade tillverkat en ny serie av K75 idag.
Tänk om dom även hade slängt på en turbo samtidigt, eller som tillval... :?
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vilken hoj borde BMW gjort

Inläggav BrooklynS » 2019-07-23/20:17

Gunnar Elmgren skrev:Less is more.
Jag skulle slå till direkt, om det kom en G310GS Adventure med trådekerhjul på 21/18 tum, och riktigt bra chassikomponenter med rejäl markfrigång.


Har du sett att det på marknaden redan finns seriösa uppgraderingar av gaffel och bakfjädring? >20 lakan dock...



DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vilken hoj borde BMW gjort

Inläggav Kovlingen » 2019-07-23/20:36

BmwMats skrev:Baske mig, jag hade nog köpt en ny BMW om dom hade tillverkat en ny serie av K75 idag.
Tänk om dom även hade slängt på en turbo samtidigt, eller som tillval... :?

Kanske så men , jag hade valt en ny av den modell som jag har (men tyvärr inte byggs längre :( ) .
Bra så för jag slipper gå å dregla över den då ;) Snyggaste hojen som BMW har knåpat ihop !
Bra till allt utom kanske offroad och bristfälligt vindskydd , MEN för mej är den 100% :D
Turbo hade nog varit kul men jag tycker att kraften räcker till med råge . Behöver inte mer :mrgreen:
För inte såå många år sedan skulle den ha betraktas som en sporthoj . :shock: Attans vad den är rapp :o
Det är bara att klösa fast sej :D
R 1200 R.jpg
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vilken hoj borde BMW gjort

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-07-23/20:46

Kanske ngt för bevingade ord men det passar så bra på dig Håkan Kovling så jag tar det här.

Hur man mår beror inte på hur man har det utan hur man tar det.

Det är en riktigt snygg MC tamejtusan.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vilken hoj borde BMW gjort

Inläggav BrooklynS » 2019-07-23/21:16

En riktig höjdarhoj och BMW har ju gjort några önskehojar också. :)


DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vilken hoj borde BMW gjort

Inläggav Ecklesiastik » 2019-07-24/08:47

Roger Gross skrev:Om vi ska prata om en verkligt bra motor så är det S1000-motorn. Lätt, produktionsbillig, stark och tillförlitlig.


Då S1000 motorn är den enda BMW motor jag inte upplevt i någon form kan jag inte uttala mig med säkerhet men jag har fått känlsan av att den är lite för hetsig för min smak :D jag gillar ju motorer med mer vrid än hästar. Kan däremot hålla med om att det saknas något lite i mittensegmentet hos BMW då F800R/GT lämnar mig kall. Gillade gamla F800R dock men nya tycker jag inte har någon visuel karaktär.

vad det gäller sadelhöjd som 186cm 120kg tycker jag motsatsen att högre sadel hadde inte skadat i många fall :) har tappat räkningen på hur många hojjar jag kollat på som jag fått skippa för att dom ser ut som barncyklar under mig

BrooklynS skrev:De HAR ju onekligen F850GSA som faktiskt verkar vara det du efterfrågar, dock med två- istället för trecylindrig motor... Jag vet inte vad den tredje cylindern skulle tillföra utom motorbredd och gångkultur. :)

Jag saknar en LÄTT multihoj typ F650 Funduro fast modern.


sant men tycker F850GSA är för tung och sedan saknar jag kardan. Och cylinder nr3 skulle tillföra ett jäkla gott ljud :)

Men ja en återupplivning av enstånkorna hadde varit trevligt. Kollar med ljämna och oljämna mellanrum på G650 challange hojjar och dreglar dock skulle min sambo med rätta kastrera mig om jag kom hem med ytterligare en till hojj. Stackarn har fått höra "den var ju så billig" fler gånger än jag törs erkänna
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Vilken hoj borde BMW gjort

Inläggav BrooklynS » 2019-07-24/09:12

G310 är så billig i allt - tänk en uppgraderad version av den med top notch komponenter, kanske 500cc motor och fullt justerbar +25 cm fjädringsväg...


DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vilken hoj borde BMW gjort

Inläggav Olof Eriksson » 2019-07-24/09:58

BrooklynS skrev:G310 är så billig i allt - tänk en uppgraderad version av den med top notch komponenter, kanske 500cc motor och fullt justerbar +25 cm fjädringsväg...


Precis! Har själv sneglat på en KTM 690 eller HVA 701. Men tycker dom känns för tung. Och jag behöver faktiskt inte denna effekt till det jag söker. Vill ha en mc som går 500 mil mellan service. Den skall inte bara användas för offroad. Dvs inga problem med att åka 120 km/h på asfaltväg. Vettiga möjligheter till packning (mjuka väskor). Tror jag väntar på att Honda skall spotta ut en CRF 450 Rallye. Kommer antagligen aldrig att ske. Den finns ju som bekant bara i 250 utförande idag... :cry:
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vilken hoj borde BMW gjort

Inläggav Ecklesiastik » 2019-07-24/10:33

BrooklynS skrev:G310 är så billig i allt - tänk en uppgraderad version av den med top notch komponenter, kanske 500cc motor och fullt justerbar +25 cm fjädringsväg...


DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15


helt enig. Sedan så känns G310 så jäkla pyttiga provsatt en G310GS för ett tag sedan och kände mig som tvillingarna från guinness rekord bok
Bild

Misstänker dock att en sådan G450 blir svårsåld om den kostar mer än 70-80 000:-
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Vilken hoj borde BMW gjort

Inläggav DaK » 2019-07-24/11:07

BrooklynS skrev:
Har du sett att det på marknaden redan finns seriösa uppgraderingar av gaffel och bakfjädring? >20 lakan dock...
DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15

Lakan finns billigt på IKEA :)
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Vilken hoj borde BMW gjort

Inläggav BrooklynS » 2019-07-24/12:38

DaK skrev:
BrooklynS skrev:
Har du sett att det på marknaden redan finns seriösa uppgraderingar av gaffel och bakfjädring? >20 lakan dock...
DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15

Lakan finns billigt på IKEA :)


Det finns eftermarknad men hojen är fortfarande alldeles för ”billig” i resten av utförandet.

Offroadhojar typ 690/701, 450A osv är helt fel ände - noll komfort, hög effekt osv är bortkastat på en hoj som ändå inte är en enduro... komfort skall det ändå finnas. BMW hade ju under några år en 450 X eller vad den hette. Tänk GSA fast 185 kilo fulltankad.


DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Vilken hoj borde BMW gjort

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-07-24/13:06

BrooklynS skrev:Offroadhojar typ 690/701, 450A osv är helt fel ände - noll komfort, hög effekt osv är bortkastat på en hoj som ändå inte är en enduro... komfort skall det ändå finnas. BMW hade ju under några år en 450 X eller vad den hette. Tänk GSA fast 185 kilo.


Min 701 Enduro är faktiskt lättare än G310GS, fast effekten går ju inte att snacka bort förstås...
Komforten är däremot helt OK sedan jag satte dit en komfortsadel från Seat Concepts.

Jag råkar f ö ha även en G450X - den är avsevärt lättare (115 kg), men är fullkomligt oduglig till allt annat än enduro (alltså på riktig endurobana!), trots att den är vägreggad. Komfort finns inte...
Det gjordes ju ett försök att bygga en Adventure-hoj med den motorn - brittiska CCM GP-450 Adventure, som fanns åren 2015-2018, men den blev aldrig någon succé. För dålig komfort, för klen motor och usel tillförlitlighet skrämde bort kunderna.

En G310GSA, eller kanske ”uppskrämd” till 400-450 kubik och 40-45 hk, skulle sitta fint som ”lätt” äventyrshoj!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Vilken hoj borde BMW gjort

Inläggav BmwMats » 2019-07-24/20:03

Gillar F700GS otroligt mycket, då storleken och modellen tilltalar mig, motorgången är rätt trevlig den med, men skulle gärna vilja haft den med kardan eller remdrift såsom GT-varianten har.

Men det verkar vara hopplöst att få en kombination som man gillar, alltid är det något som felar eller saknas på utbudet på marknaden för att man skall bli nöjd.

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vilken hoj borde BMW gjort

Inläggav Fredric Fredricson » 2019-07-25/02:42

Ecklesiastik skrev:...Då S1000 motorn är den enda BMW motor jag inte upplevt i någon form kan jag inte uttala mig med säkerhet men jag har fått känlsan av att den är lite för hetsig för min smak :D...

Hetsig? Tja, min S1000R drar rent från ca 1500 rpm till toppvarv (från 30 till 250km/h på sexan) och effekten kommer väldigt jämt. Snäll som ett lamm under 6000rpm och en vilde över 8000rpm. Runt Gelleråsen har jag kört hela varvet, utom stora rakan, på alla växlar utom ettan (blir lite surrigt). Fyran, femman och sexan blir väl kanske lite sävligt men funkar bra för uppvärmningsvarv med en långsam grupp.

BMW har garanterat aldrig byggt en bättre MC-motor, utom möjligen sexan som dock blir lite bred, kanske.

Jag rekommenderar dock inte provkörning, sånt kan bli dyrt..... ;)
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vilken hoj borde BMW gjort

Inläggav Vertice » 2019-07-25/05:53

Hade denna kommit från BMW hade jag nog redan slagit till, trevlig motor, inte en massa bling bling som kan krångla, vettig komfort.

Nån som provkört T700, ska väl ha börjat komma till handlarna nu?


https://www.yamaha-motor.eu/se/sv/produ ... -700-2019/
R1250GS -23, F750GS -22, KTM 1290 SAS -21,
R1200GS -11, K1200GT -06, G310R
Vertice
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2014-07-31/21:30
Ort: Umeå

Re: Vilken hoj borde BMW gjort

Inläggav BrooklynS » 2019-07-25/07:52

Vertice skrev:Hade denna kommit från BMW hade jag nog redan slagit till, trevlig motor, inte en massa bling bling som kan krångla, vettig komfort.

Nån som provkört T700, ska väl ha börjat komma till handlarna nu?


https://www.yamaha-motor.eu/se/sv/produ ... -700-2019/


Måste grejor komma från BMW för att du skall slå till? Yamaha gör alltid bra saker...


DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vilken hoj borde BMW gjort

Inläggav Ecklesiastik » 2019-07-25/09:04

Fredric Fredricson skrev:en vilde över 8000rpm.


Där har du problemet :) föredrar motorer som slutar vid ~8-9000 varv framför allt om jag ska åka grusväg. Sedan har jag insätt att allt över 100hk är bortkastat på mig då mina favorit motorer varit -03 Africa twin på 62hk, en körskole bandit 1200 på 97hk och min gamla K1100RS på 100hk

Tror inte heller att en provkörning blivit dyrt. Tror mer det gjort ont :) är på tok för snål för att pröjsa försäkringspremierna en S1000 kräver lägger hällre dom pengarna på att köpa en till hojj :)
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Vilken hoj borde BMW gjort

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-07-25/11:07

BrooklynS skrev:Måste grejor komma från BMW för att du skall slå till?


Absolut.
En självklarhet 8-)



Önskemål:
S1000R i RS-utförande med kardan.
Vart beställer jag?
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vilken hoj borde BMW gjort

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-07-25/15:42

Hos Jultomten?

Du har ett "inverterat önskemål", sett med historiska ögon. När MV Agusta byggde sin första gathoj, ville greve Domenico Agusta inte, att den skulle användas för tävlingsbruk. (Sådant skulle vara förbehållet hans älskade fabriksstall.) Alltså försågs hojen med kardandrift - vilket emellertid inte hindrade några tekniskt kunniga individer att bygga en konverteringssats till kedjedrift. Huruvida man sedan faktiskt tävlade med någon sådan konverterad hoj, vet jag däremot inte.

Så nu återstår "bara" för Dig att hitta någon, som är villig att göra "samma sak fast tvärt om" - men billigt lär det inte bli!
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2019-07-25/15:49, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vilken hoj borde BMW gjort

Inläggav Ecklesiastik » 2019-07-25/15:49

Bror Gårdelöf skrev:Hos Jultomten?

Ja tack! Han har lite bättre resurser verkar det som. En av anledningarna till att BMW väldigt sällan gör hojjar till sådana som mig är väll att sådana som mig gärna vill se att den har minst 5-10 år på nacken innan köp är intressant :D
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Vilken hoj borde BMW gjort

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-07-25/17:38

Och ändå vara toppmodern? ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vilken hoj borde BMW gjort

Inläggav DaK » 2019-07-25/19:07

Bror Gårdelöf skrev:Hos Jultomten?

Du har ett "inverterat önskemål", sett med historiska ögon. När MV Agusta byggde sin första gathoj, ville greve Domenico Agusta inte, att den skulle användas för tävlingsbruk. (Sådant skulle vara förbehållet hans älskade fabriksstall.) Alltså försågs hojen med kardandrift - vilket emellertid inte hindrade några tekniskt kunniga individer att bygga en konverteringssats till kedjedrift. Huruvida man sedan faktiskt tävlade med någon sådan konverterad hoj, vet jag däremot inte.

Varför inte ta reda på det? http://www.classic-motorbikes.com/en/mv ... unnarsson/
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Vilken hoj borde BMW gjort

Inläggav Ecklesiastik » 2019-07-25/19:39

Bror Gårdelöf skrev:Och ändå vara toppmodern? ;)

Haha mjah. Gubbig som jag är nöjjer jag mig med ABS (gärna enkel med lägena av/på) och insprutning. Antispinn/wheeliecontrol, autotjystering av fjädring och platt-tv klarar jag mig utan. Däremot kan väll motorstyrningen få vara modern.

Och vet inte om det är ett inverterat önskemål. Tävlingskörning är inget för mig. Jag vill mest ha en hojj med gott motorljud, lagom effekt, lagom bekväm som man trivs lika bra på asfalt som i ett stenröse utan att behöva oroa sig för en kedja om man kör genom ett gytjehål.

Sen hävdar jag med bestämdhet att devisen slow car fast även gäller med hojjar. Min Africa twin är mycket roligare att kasta igenom en kurvig landsväg än min VFR även om VFRen objektivt är bättre lämpad.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Vilken hoj borde BMW gjort

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-07-25/21:33

DaK skrev:Varför inte ta reda på det? http://www.classic-motorbikes.com/en/mv ... unnarsson/

Det har Du uppenbarligen redan gjort.

Till Ecklesiastik: Du är inte den ende, som noterat, att VFR inte är den optimala hojen att kasta runt i tvära svängar. En färdkamrat, som kört Honda i decennier och var mycket nöjd med sin VFR VTEC, ända tills hans handleder sade ifrån, köpte en R 1200 RT för ett par år sedan. När vi var ute på en gammal känd kringelikrokväg i Östergötland konstaterade han - inte utan häpnad - att RT var osannolikt mycket smidigare än VFR för den vägen. Jag minns också, att han några år tidigare, när vi var i Alperna, faktiskt kunde ha problem att ta sig runt en del hårnålar pga VFR:s tämligen begränsade styrutslag.

RT:s lite klunsiga yttre har lurat många - medan VFR trots sin slankare uppenbarelse gör sig bäst i mera svepande kurvor.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron