Komplement hoj till R1200 GSA-17

Komplement hoj till R1200 GSA-17

Inläggav Olof Eriksson » 2019-07-30/21:52

Har precis kört ca 3600 mil med min bumse. Och insåg idag att frugan har nog åkt ca 1800 av dessa mil på bönpallen. Trodde nog att jag skulle åka mer ensam och upptäcka världen. Men har haft en sagolik tur som får med min hustru på resorna.

Så tyvärr så åker jag sällan på inspirerande vägar med denna maskin längre. Jag tycker att den är lite för dyr och värdefull. Den får bars inte paja. Vi har ju så många planer min fru och jag. Och i ärlighetens namn är den även lite väl tung för att köras runt på massa stigar.

Jag har sneglat länge på en HVA 701 Enduro som komplement. Otrolig snygg och helt klart, den tilltalar mej. Med denna hoj blir det garanterat roligare att åka mc till och från jobbet. Finns ju bra stigar att körs vilse på. Och en trevlig bäck som går att passera.

Dvs jag tänkte att denna mc skall jag lägga trista pendlar mil på. Åka grusvängen med mina kompisar. Och ha bumsen i topp skick för resor ned min fru.

Men vad behöver man fixa på en HVA 701 Enduro för att den skall gå bra? Jag har insett att sadeln bör bytas. Men vissa säger att ljuddämparen måste bytas pga av värmeproblem. Att kopplingen har en felande oring. Att det saknas handtagsvärme.

Om man vill få med en packrulle (ortliebs 34liters) hur fäster man den? Finns det pakethållaren? Eller måste man h ett löst valsystem.

Går det att fästa en GPS på den på ett enkelt sätt. Har ju en Navigator V. Och kan ju köpa ett extra fäste till den.

Många frågor. Men jag vet att ni är ju ett gäng som kör dom i klubben. Och garanterat har ni koll på detta.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Komplement hoj till R1200 GSA-17

Inläggav BrooklynS » 2019-07-30/22:57

Nu är ju du en hårding. Men om jag skulle ha en pendlarhoj i den stilen skulle jag välja något som har lite lägre litereffekt och som helst är gjord i Japan... stillestånd är aldrig roligt och ffa inte på något man regelbundet kör med.
Man behöver ju inte vara värst för att ha trevligt på två hjul.

Nya Yamaha T700 är nog hojen för dig.


DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Komplement hoj till R1200 GSA-17

Inläggav BrooklynS » 2019-07-30/22:58

Sedan skall man nog reflektera över att en till hoj inkl drift och värdeminskning blir dyrare än att köra skiten ur din GSA...


DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Komplement hoj till R1200 GSA-17

Inläggav Thomas Stadin » 2019-07-30/23:33

Du är inne på rätt spår.
Vi är på europaturné men så snart jag ser en grusväg längtar jag hem till HVA:n i garaget.
Min GS har rullat ca 4.500 mil och sambon har åkt med långt över hälften av dem. Vi gillar vår GS och jag är också rädd om den, bla därför blev det en HVA 701E.

Man måste inte byta sadeln på 701. Den är hård men du står ju ändå upp och kör.

Ljuddämparen blir varm men det är inget du behöver bry dig om så länge du inte lägger lastväskan emot dämparen.
Jag köpte avgasbandage men det har inte blivit monterat.

Husqvarna har ett strömmatat originalfäste där du kan fästa en Garmin GPS. Garmin kör ju med fyra skruvar i fästet och såväl hållaren för Nav5/6 och Montana passar. Fästet är gummiupphängt och det måste du ha på en 701.

Ang kopplingen så köp en -19 för det sägs att de har uppdaterad koppling. Iom års -19 byttes även gaffeln till WP XPLOR.

Tillbehörslistan är ganska kort:

Puig Windshield
Styrhöjare
30 mm sänkta fotpinnar
KTM bash plate
HVA original handtagsskydd
Värmehandtag Oxford, modifierade
Perun Moto pakethållare
GPS-hållare med fäste för Montana
Motardhjul som jag ännu inte hunnit testa.

Jag lastar också i en 24 liters packrulle men den är ivägen för baken då jag står upp och ska bromsa. Jag skulle vilja ha ett system där jag har två sidoväskor framtill istället.
Nu har jag även en Giant Loop Mojave som jag har span + verktyg i.

Många KTM Powerparts pasar på HVA:n
Om du vill spara pengar så vänta med att köp KTM-prylarna tills i vinter då KTM har sina "Powerdays" och brukar ge 500:- tillbaks på ETT KÖP för minst 1.000:-
I det läget är det bra att ha många släktingar :)

Köp en HVA, de är jättekul!
Vill du komma billigt undan så brukar handlarna erbjuda räntefri avbetalning framåt höstkanten :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Komplement hoj till R1200 GSA-17

Inläggav Olof Eriksson » 2019-07-31/15:01

Hmm Stadin du får det att vattnas i munnen....

Men behövs inga krachbågar fram?
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Komplement hoj till R1200 GSA-17

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-07-31/16:28

Håller med Thomas, du tänker rätt!

701 är en ”bråkstake”, men ändå ganska lättkörd. Jag har förbättrar komforten avsevärt med en sadel från Seat Concepts.
Ett annat ”lyft” är monteringen av en styrdämpare, den gör körningen klart vilsammare på framför allt löst underlag och på nysinglad/nygrusad/nysladdad väg.
GPS är inget problem, jag har 2 st (Zūmo 396 och Montana) monterade i RAM-fästen på var sida av styret - har kompletterat ned gummidämpare. Ström finns fördraget i lamphuset.
Jag har också kompletterat med värmehandtag och en liten vindruta (original tillbehörsruta till KTM 690), vilket är behagligt när det är småkallt.
Det jag är sugen på just nu är en större tank, alternativt en extratank kopplad till ordinarie - aktionsradien är i minsta laget med 13-literstanken, jag vågar inte chansa på mycket över 25 mil.
Något man får ta med i kalkylen är, att hojen äter bakdäck i frisk takt! En vridstark, storvolymig enstånka med en effekt på bortåt 300 hk under 1/4 av tiden (och inget alls resterande 3/4) gör att bakdäcket ”suddar” rejält mot underlaget, med snabbt slitage som följd...
Tror du skulle gilla den!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Komplement hoj till R1200 GSA-17

Inläggav Thomas Stadin » 2019-07-31/22:02

Olof Eriksson skrev:Hmm Stadin du får det att vattnas i munnen....

Men behövs inga krachbågar fram?


Jag funderar på främre kraschbågar som man kan fäste ett par väskor i.

Gunnar Elmgren skrev:Det jag är sugen på just nu är en större tank, alternativt en extratank kopplad till ordinarie - aktionsradien är i minsta laget med 13-literstanken, jag vågar inte chansa på mycket över 25 mil.


Håll ut!
Enligt rykte verkar HVA komma med tillbehörstankar till 2020. De ska även gå att montera på våra äldre.
Sanningshalten i detta kan vara allt mellan 0-100% :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Komplement hoj till R1200 GSA-17

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-07-31/23:34

Thomas Stadin skrev:Jag funderar på främre kraschbågar som man kan fäste ett par väskor i.


Jag ser inte direkt behovet av kraschbågar - det finns inget de kan skydda, och jag misstänker att de mest är ivägen....
Däremot finns det anledning att montera en bredare motorskyddsplåt än den Husqvarna/KTM tillhandahåller.
Det har en klubbkamrat praktiskt fått erfara - Husqvarna-skyddsplåten täcker motorns undersida och är förvisso ganska stabil i utförande och infästning, men den täcker inte kopplings- och genaratorkåporna på motorns sidor! Det är numera praktiskt bevisat att hål i generatorkåpan medför att oljan rinner ut...
Jag kommer att införskaffa en större, troligen denna:
https://www.radegarage.com/parts/ktm-69 ... 1lnsRt5yA4
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Komplement hoj till R1200 GSA-17

Inläggav Olof Eriksson » 2019-08-01/20:24

Var på Sulas,-mc idag. Det kommer inte bli billigt det här.

En sak jag inte är bekväm med var "mankhöjden". Jag har normalt inga problem med att nå ner. Men nu är det enbart tårna som når ner. Och jag insåg att styrhöjare samt sänkta fotpinnar är ett måste.

Ett par saker jag älskade var smidigheten och motorn. Jäklar vilket klipp den har. Hojen jag testade hade två mindre sidoväskor i en sele från Kriega. Störde inget vid aktiv körning. Sen en pakethållaren och jag kan köra som jag tänkt.
Senast redigerad av Olof Eriksson 2019-08-01/22:33, redigerad totalt 1 gång.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Komplement hoj till R1200 GSA-17

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-08-01/21:00

Olof Eriksson skrev:En sak jag inte är bekväm med var "mankhöjden". Jag har normalt inga problem med att nå ner. Men nu är det enbart tårna som når ner. Och jag insåg att styrhöjare samt sänkta fotpinnar är ett måste.

Jag har sänkt min 701:a 25 mm, med ett ”hundben” från Rally Raid för bakfjädringen samt att jag släppt upp gaffelbenen i gaffelkronan ungefär lika mycket. Gjorde stor skillnad!

Styrhöjare har jag också - den är ett måste för att få plats med styrdämparen, och höjaren ingick i satsen.
(Köpte en ”kinadämpare” på Wish eller om det var AliBaba - funkar förvånansvärt bra, till 20% av priset för en Scott eller Öhlins.)
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Komplement hoj till R1200 GSA-17

Inläggav Allan Ericsson » 2019-08-01/21:56

Hej på er,
Som ägare till kombinationen R1200GS -10 och KTM 690 Enduro R -12 vill jag komma med några synpunkter.
1. Varför skall man hänga på en massa skrot på ett lättviktbygge! Jag har inte ens en pakethållare på min 690, eftersom den gör det svårare att röra sig på cykeln. Det jag behöver ha med mig stoppar jag i en tankväska och i värsta fall i en ryggsäck. Jag har inga verktyg för att laga en punktering utan förlitar mig på extratjock slang och på att anlita en bärgare.
2. Mankhöjden kan var ett problem för mig som är 178 cm lång men det är ju en cykel som man inte sitter helt neuralt på när man skall stanna. I stadstrafik glider jag över åt ena sidan så att jag stödjer på en hel fot och behåller den andra på fotpinnen. När jag skall stanna ute längs vägen så ställer jag mig upp för att sedan hoppa av. När jag skall åka iväg startar jag stående vid sidan om cykeln.
3. Balansera hjulen!

Slutligen vill jag bara säga att jag tycker att HVA 701 / KTM 690 är ett mycket bra komplement till en GS. Då får man en bredd från nästan-enduro till långfärdstouring.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Komplement hoj till R1200 GSA-17

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-08-02/02:17

Inget fel att gilla KTM/HVA, men kan inte G310GS vara en alldeles utmärkt kandidat för en lätt och rolig andrahoj för bus under kortare sträckor?
Jag blev glatt överraskad när jag provkörde G310R.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Komplement hoj till R1200 GSA-17

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-08-02/07:06

G310GS är en fin hoj, helt klart.
Den är dock ingen ”fullvuxen” offroad-maskin, tyvärr - med sina gjutna hjul på 19” fram och 17” bak kommer den rejält till korta mot hojar med trådekerhjul och 21” fram.
Bakhjul på 18” ger betydligt större urval av ”nabbadäck”.
Dessutom är markfrigången på G310GS i minsta laget.
Som landsvägs- och allroundhoj är den nog alldeles utmärkt!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Komplement hoj till R1200 GSA-17

Inläggav mbay » 2019-08-03/13:06

Gunnar Elmgren skrev:
Olof Eriksson skrev:En sak jag inte är bekväm med var "mankhöjden". Jag har normalt inga problem med att nå ner. Men nu är det enbart tårna som når ner. Och jag insåg att styrhöjare samt sänkta fotpinnar är ett måste.

Jag har sänkt min 701:a 25 mm, med ett ”hundben” från Rally Raid för bakfjädringen samt att jag släppt upp gaffelbenen i gaffelkronan ungefär lika mycket. Gjorde stor skillnad!

Styrhöjare har jag också - den är ett måste för att få plats med styrdämparen, och höjaren ingick i satsen.
(Köpte en ”kinadämpare” på Wish eller om det var AliBaba - funkar förvånansvärt bra, till 20% av priset för en Scott eller Öhlins.)



Skulle man kunna få se en bild på din styrhöjare?
Har nämligen en 701 själv och blev nyfiken :D
mbay
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2013-08-08/23:44

Re: Komplement hoj till R1200 GSA-17

Inläggav Allan Ericsson » 2019-08-04/10:45

Olof Eriksson skrev:Jag har sneglat länge på en HVA 701 Enduro som komplement. Otrolig snygg och helt klart, den tilltalar mej. Med denna hoj blir det garanterat roligare att åka mc till och från jobbet. Finns ju bra stigar att körs vilse på. Och en trevlig bäck som går att passera.

Olof,
Jag kan inte låta bli att fundera lite över det här! Om du nu fastnar för en HVA 701 Enduro, så varför inte börja med ett helt omodifierad cykel. Det är ju inte för inte, som den är som den är. De som utvecklat den har säkert goda kunskaper i hur den skall vara konfigurerad för att fungera som en lätt och smidig grusvägscykel. Börjar du redan från början att ändra på den (t.ex. att sänka den) eller lasta ner den med "bra-att-ha-grejer", så förstör du säkert något i helheten. Min rekommendation blir därför att glömma GS-åkandets sätt att leva med sin cykel och istället att lära sig att köra lättast möjliga cykeln så avsett sätt.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Komplement hoj till R1200 GSA-17

Inläggav Olof Eriksson » 2019-08-04/13:59

Tanken har slagit mej Allan. Jag vill dock på siktkunna få med mig tarp, hängmatta, liggunderlag och sovsäck då jag åker på 2-3 dagars grusturer. Blir nog tidigast nästa år dock... Börjar få brist på långledigt hos frugan....

Mjuksidoväskorna som satt på den mc jag testade hos Sulas MC (kriega). Var på ca18 liter styck. Och kompletterar man hojen med tankväska så borde man vara i mål. Vilken tankväska har du Allan?

När du pratar om en ren mc, Allan. Menar du att man kan skippa hasplåt? Initialt så är det enbart väg och stig som skall köras med den. Har ju en HVA 258 för surhållsövningar. För visst satt det ett plastskydd som borde skydda motorn för grussprut.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Komplement hoj till R1200 GSA-17

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-08-04/15:10

Olof Eriksson skrev:Tanken har slagit mej Allan. Jag vill dock på siktkunna få med mig tarp, hängmatta, liggunderlag och sovsäck då jag åker på 2-3 dagars grusturer. Blir nog tidigast nästa år dock... Börjar få brist på långledigt hos frugan....

Mjuksidoväskorna som satt på den mc jag testade hos Sulas MC (kriega). Var på ca18 liter styck. Och kompletterar man hojen med tankväska så borde man vara i mål. Vilken tankväska har du Allan?

När du pratar om en ren mc, Allan. Menar du att man kan skippa hasplåt? Initialt så är det enbart väg och stig som skall köras med den. Har ju en HVA 258 för surhållsövningar. För visst satt det ett plastskydd som borde skydda motorn för grussprut.


Jag har skaffat en Giant Loop Coyote "Saddlebag" att ha på 701:an, den rymmer 39 l och är enkel att montera och ta av. Tre "drybags" på vardera 13 l följer med - bra om det skulle läcka in vatten, och det förenklar att kunna dela upp packningen. Kommer att använda den på Rumänienresan nu i september.
(Inte min hoj, bilden är snodd från Giant Loops hemsida).
curtis-1-1024x761.png


Beträffande hasplåt - tänk inte tanken att köra utan!
Jag har hittills kört med Husqvarnas egen alu-plåt, men har beställt en annan, bredare efter att en kamrat slagit hål på generatorkåpan på sin 701 - originalplåten täcker nämligen inte hela motorns bredd, vilket visade sig vara mycket olyckligt.
64285936_3301347546557635_341500876998836224_n.jpg
64285936_3301347546557635_341500876998836224_n.jpg (36.64 KiB) Visad 5914 gånger

64459486_3301347686557621_6965095691660034048_n.jpg


Kamraten ifråga och jag har av ren självbevarelsedrift beställt denna:
https://www.radegarage.com/parts/ktm-690-skidplate-2/

Ett par inlägg upp efterfrågades hur min styrhöjare/styrdämpare ser ut:
IMG_9587.JPG

Den var anodiserad ("eloxerad") KTM-orange från början, men jag avfärgade den - det är bara att slänga den i en kaustiksoda-lösning i 10 minuter, så är den ren!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Komplement hoj till R1200 GSA-17

Inläggav Allan Ericsson » 2019-08-04/17:13

Olof Eriksson skrev:Tanken har slagit mej Allan. Jag vill dock på siktkunna få med mig tarp, hängmatta, liggunderlag och sovsäck då jag åker på 2-3 dagars grusturer. Blir nog tidigast nästa år dock... Börjar få brist på långledigt hos frugan....

Mjuksidoväskorna som satt på den mc jag testade hos Sulas MC (kriega). Var på ca18 liter styck. Och kompletterar man hojen med tankväska så borde man vara i mål. Vilken tankväska har du Allan?

När du pratar om en ren mc, Allan. Menar du att man kan skippa hasplåt? Initialt så är det enbart väg och stig som skall köras med den. Har ju en HVA 258 för surhållsövningar. För visst satt det ett plastskydd som borde skydda motorn för grussprut.

Min tankväcka syns på bilden nedan.
DSCN5423_redigerad.jpg
DSCN5423_redigerad.jpg (48.87 KiB) Visad 5887 gånger

Det är en KTM-väska, som jag egentligen tycker är för stor. Det finns nog bättre väskor.
Jag menar inte att man skall plocka bort originalhasplåten men jag tycker att den får duga till att börja med om du enbart skall köra på vägar och blåbärsstigar. När man så småningom lockas att köra i påtagligt stenig terräng är det dags att hitta något som skyddar bättre.

Beträffande väskor, så är jag inte så glad åt att redan från början skruva fast en ställning nere bakom fotpinnarna. De inkräktar på rörelseutrymmet för fötterna. Det får bli först när man skall ut på längre körning, som man då tillfälligt monterar den.

Jag köpte min KTM med 2700 mil på mätaren. Den var använd som pendlingsmaskin till och från jobbet (på grusväg). Den var då minimalt nerhängd med "bra-att-ha-grejer", t.ex. var varken handtagsskydden och skydden bakom fotpinnarna monterade och endast en spegel satt på. Originalavgassystemet var utbytt mot ett Akra-helsystem utan värmeskydd. Jag har fortsatt på den inslagna vägen, dvs. att inte lasta ner med onödigheter. Nu har jag 3400 mil på mätaren och är nöjd med cykeln.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Komplement hoj till R1200 GSA-17

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-08-04/18:17

Kom på en sak till att tänka på, när det gäller bagage på Hva 701/KTM 690:
Det idiotiskt placerade tanklocket, upptill precis bakom sadeln!
Bra om bagaget antingen inte täcker tanklocket (svårt att åstadkomma i praktiken), eller åtminstone är enkelt att vika undan.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Komplement hoj till R1200 GSA-17

Inläggav Allan Ericsson » 2019-08-05/18:38

Gunnar Elmgren skrev:Kom på en sak till att tänka på, när det gäller bagage på Hva 701/KTM 690:
Det idiotiskt placerade tanklocket, upptill precis bakom sadeln!
Bra om bagaget antingen inte täcker tanklocket (svårt att åstadkomma i praktiken), eller åtminstone är enkelt att vika undan.

Jag leker nu med resonemanget:
Man kan också vända på resonemanget, om man vill: Det är idiotiskt att åka med packning placerad bakom dynan på en motorcykelmodell som kallas "Enduro R" eller "Enduro".

Olof,
såhär tycker jag att man skall använda en Enduro / Enduro R:
https://vimeo.com/308551528?fbclid=IwAR ... JIYsNkedi0
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Komplement hoj till R1200 GSA-17

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-08-05/19:32

Allan Ericsson skrev:Man kan också vända på resonemanget, om man vill: Det är idiotiskt att åka med packning placerad bakom dynan på en motorcykelmodell som kallas "Enduro R" eller "Enduro".

Var ska Du annars ha bagaget på resan till/från Kirgizistan eller var Du nu vill använda hojen "som Du tycker den ska användas"?
Själv styr jag kosan till Rumänien med min 701 Enduro i september, för att köra på just den sortens vägar Du visar. Lite opraktiskt att inte kunna ha med sig bagage, när man är borta 3 veckor!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Komplement hoj till R1200 GSA-17

Inläggav Allan Ericsson » 2019-08-05/20:16

Gunnar,
Det är ju Olofs tråd om komplementhoj till R1200 GSA, där vi nu dissekerar HVA 701 Enduro men mitt svar till dig blir att man gärna vill ha en FÖLJBIL, om man skall åka långt men en cykel, som inte kommer till sin rätt som packåsna.
Det jag vill få fram är att man till att börja med känner efter, om den föreslagna komplementhojen, t.ex. en HVA 701 Enduro, är den rätta i sitt originalutförande.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Komplement hoj till R1200 GSA-17

Inläggav Erik Nilsson » 2019-08-05/21:14

Angående packning på hoj så körde jag och kompisen med motonaut och sjösäckar när vi skulle ta en lite längre trip.

Fyra år sedan drygt men om mitt minne stämmer kostade det allt som allt strax under tusenlappen inkl 3 litersdunken (som förvisso visade sig vara dumt placerad vid körning på crossbana och över fällda träd, bekymmersfritt vid lättare enduro och normal gruskörning dock)


Kanske kan vara ett rimligt "prova på"-alternativBild

Skickat från min G8441 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Erik Nilsson
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2016-12-10/14:29

Re: Komplement hoj till R1200 GSA-17

Inläggav Olof Eriksson » 2019-08-05/22:16

Jag skapade tråden i OT delen. Då jag har många frågor. Jag vet vad jag behöver för mc. Det finns många sätt att nå dit. Men denna mc kommer att bli en kompromiss. Ingen enduro och ingen GS. Och genom forumets olika medlemmar så stöts å blöts olika lösningar. Och det som är helt rätt för vissa är fel för andra.

Tex så skulle jag idag aldrig vilja åka på en resa med följebil. Halva nöjet enligt mej är campingdelen. Men ni anar inte vad plats packningen tar, hängmatta, liggunderlag samt sovsäck är. Sen tillkommer kök, mat och lite kläder. Säkert är det 10-12 kg. Och jag kan säkert med rätt däck även köra samma sträcka med min R1200 GSA. Men jag vill helt enkelt ha mer marginal. Och kunna köra mer avslappnat i svåra partier.

Men majoriteten av tillfällena så är det ju bara småkörningar för att bara komma ut och få sträcka ut hojen ett par timmar. Dvs vatten och plånboken som behövs.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Komplement hoj till R1200 GSA-17

Inläggav Olof Eriksson » 2019-08-11/20:17

Det blev en Husqvarna 701 Enduro från 2019. Uttagen i juni. Gått ca 115 mil.BildBild
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Komplement hoj till R1200 GSA-17

Inläggav Thomas Stadin » 2019-08-11/23:27

Stort grattis! :)

Är 1:a service gjord? Om inte, så se till att få den gjord innan du kör.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Komplement hoj till R1200 GSA-17

Inläggav Olof Eriksson » 2019-08-12/14:25

Thomas Stadin skrev:Stort grattis! :)

Är 1:a service gjord? Om inte, så se till att få den gjord innan du kör.


Första servicen är gjord hos Sulas mc. Boken stämplad osv. När denna services var gjord tog säljaren hojen på en 20 mila sväng. Därefter bestämde han sig för att sälja den.

Hojen var rejält tejpad med diverse klistermärken, ABS dongel och Wings ljuddämpare (med den tysta insattsen i). Samt en del orginaltillbehör som USB kitt snyggare lock till bromsbehållaren. Wings värme sköldar som monteras på avgasröret. Säljaren hade också demonterat sista biten på bakskärmen.

Jag har nu återmonterat bakskärmen som håller nummerplåten. Och om den skall demonteras framöver så blir det ett korrekt kitt så att belysning och infästning blir bra. Inte som denna där han enbart borrat hål i nummerplåten och tryckt upp kabeln till nummerplåtsbelysningen.

Nu väntar jag på en hasplåt och pakethållare från radegarage.com. Samt sänkta bakåtflyttade fotpinnar (och sänkt bromsbleck (att monteras på befintlig pedal)) från Bosley's Pegs.

Jag har kört hojen första gången till jobbet och känner det blir kanonbra det här. Hojen är så smidig i jämförelse med min R1200 GSA. Men visst det finns små grejor som jag saknar på denna hoj. Tex en mindre väska att ha låset i samt min matlåda (skönt att slippa ha ryggsäck). Borde gå att finna en smäcker väska att ha permanent på pakethållaren.

Utöver detta så är jag på jakt efter en ruta som tar bort lite vind. Gick utmärkt till 105 km/h som den är nu. Men passerar man 110 km/h tar det emot. Hur har ni andra gjort här? Blir det bättre med en mindre ruta?

När hösten närmar sig så är värme handtag nog ett måste.

Det sitter TKC80 på idag. Framdäcket är som nytt. Men bakdäcket är minst 50% borta på. Han körde med hyfsatt lågt däck tryck tycker jag. 1,6 bar. Jag ökade till 1,9. Villka däck funkar bra som grus/lätt enduro på denna maskin? Visst det blir ju pendel på asfalt. Men prio är bra däck på grus och stig inte asfalt. För på asfalt tänkte gasa lite mindre för att få ut lite mer mil av däcket helt enkelt.

Tycker också att stödplattan i princip var obefintlig. Funderar på att svetsa dit en lite större plåt. Alternativt köpa en. Men dom tar ju ca 500 kr för en bit plåt med 3 skruvar.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Komplement hoj till R1200 GSA-17

Inläggav Thomas Stadin » 2019-08-13/22:36

Pirelli MT21 kör jag med och trycket är 0,9 bar i båda. Däcklås behövs fram med 0,9 bar..
Mitas C02 har jag sett andra vara nöjda med fram. Det är nog mjukare än MT21.

Kolla med Gunnar Elmgren ang stödet. Han kapade sitt stöd och svetsade fast en M12(?) gängstång i ena delen och en passande mutter i andra. På så sätt har han ett justerbart stöd.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Komplement hoj till R1200 GSA-17

Inläggav Nisse Eriksson » 2019-08-14/08:25

Gällande däck så hade jag en XT660 (motard/landsvägsvarianten men hade även skaffat andra fälgar för att kunna ha grövre däck) tidigare och efter mycket efterforskning skaffade jag Pirelli MT21 fram (21") och Michelin T63 bak (17"). MT21 är mjukare än T63 så det kan funka fram men bra att ha något tåligare bak så det inte slits ut direkt. Nu är jag ingen storfräsare på vare sig asfalt eller grus men jag tyckte de funkade bra för grus/lätt enduro och även lite transportsträckor på asfalt som du tänkte köra.
Nisse Eriksson
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2018-09-24/11:39

Re: Komplement hoj till R1200 GSA-17

Inläggav Olof Eriksson » 2019-09-22/18:40

Då har jag kört 110 mil och ändrat på hojen lite vart eftersom jag inte varit nöjd. Nu tycker jag den är i perfekt för mej. Jag åker ju på den varje dag till och från jobbet. Och hittar gärna trevligare vägar hemåt.

Senaste sakerna som tillkommit är nya fotpinnar från Bosley. Handtagsvärmare från Oxford. Liten Puig ruta. Och handtagsskydd med alubåge som är Husqvarna orginal.


Angående däck så valde Micke ett från Motoz. Modell Tractionator Rallz blev det. Jag beskrev mitt behov. Och när han skulle till IKEA (stackarn). Så ställde han av däcket som låg närmast vad jag ville ha (tyckte han), mot min husvägg. Trevligt med bra service.

Nästa år så blir det nog ett mjukväsksystem från någon lämplig leverantör också. Kikat lite på Kriega som verkar mycket bra. Men skall även åka runt till vänner å se hur andra väsksystem funkar.BildBildBildBildBildBild
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Komplement hoj till R1200 GSA-17

Inläggav Thomas Stadin » 2019-09-22/20:13

Lyft på sadeln och ta en titt på luftfilterboxen.
Min ser inte ut att täta ordentligt men det gör den nog. Inget damm invändigt i boxen iaf.

Hittade detta kit som jag slog till på. Man demonterar originalluftfilterboxen (som är på ca 8 liter, ja 8 LITER!!! ) och monterar istället ett skumluftfilter + insug + en förvaringsbox på ca 6 liter. Den rymmer två slangar, extra luftfilter kedjeolja mm plus alla verktyg man kan behöva på en tur.
Man kan istället välja at utöka tankvolymen med samma volym istället.

Storage Kit
https://www.radegarage.com/parts/husqvarna-701-storage-kit/

Auxilliary Tank
https://www.radegarage.com/parts/husqvarna-701-auxilliary-tank/

Du kanske har märkt att ljuddämparen blir oerhört varm. Det beror bla på att mc:n är ställd extremt snålt under 5.000 rpm.
Man kan råda bot på det med en dongel från rotweilerperformance, eller en PowerCommander 5 från DynoJet. För egen del valde jag det senare tillsammans med en ljuddämpare från Wings (som du har på din).
Vad jag förstått ska körbarheten öka markant och låg- och mellanregistret få några hästar extra.

Avlägger förhoppningsvis rapport efter nästa helg :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst