Kinesisk politik

Kinesisk politik

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-09-18/07:58

[quote="Max Mad"] Varför inte !? Tänker du på problematiken med Rohingyas !? [quote]
Jäpp. Myanmars politiska ledning ter sig inte alltför förtroendeingivande - även om turister med papperen i ordning förmodligen inte löper några större risker (för övrigt en situation, som nog kan anses gälla för åtskilliga andra länder, även på betydligt närmare håll).

Kineserna "bytte knappast ut kejsaren". Han avsattes - varpå Mao Zedong tog makten efter diverse oreda under Chiang Kai-shek. Sett till vad som sedan följde, var det knappast ett uppköp.
Mina tidigare rader om Kina handlade åter igen om, att en turist med papperen i ordning nog inte löper någon större risk i det landet. Avigsidorna har Du beskrivit själv, så dem behöver jag inte gå vidare in på.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Kinesisk politik

Inläggav Max Mad » 2019-09-18/11:30

Tur att du var förutseende att flytta denna delen av diskussionen till OT-delen av forumet :) ;).
Bror Gårdelöf skrev:Myanmars politiska ledning ter sig inte alltför förtroendeingivande - även om turister med papperen i ordning förmodligen inte löper några större risker (för övrigt en situation, som nog kan anses gälla för åtskilliga andra länder, även på betydligt närmare håll).
Tycker du sammanfattar det hela så bra, att övriga kommentarer blir överflödiga.
Bror Gårdelöf skrev:Kineserna "bytte knappast ut kejsaren". Han avsattes - varpå Mao Zedong tog makten efter diverse oreda under Chiang Kai-shek. Sett till vad som sedan följde, var det knappast ett uppköp.
Din beskrivning är förvisso historisk korrekt av hur "kulturrevolutionen" gick till, men när jag skrev "bytte ut", var det i kontexten av att Kejsaren ersattes av Mao. "Folkrepubliken Kina" Jomenvisst...:evil:.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Kinesisk politik

Inläggav BrooklynS » 2019-09-18/11:40

Max Mad skrev:Tur att du var förutseende att flytta denna delen av diskussionen till OT-delen av forumet :) ;).


Eller hur... :roll: Nu är det nog sista gången som moderatorerna ägnar mer än en sekund åt OT i annat än rena flamstrådar. Rött kryss går fortare, och mest tid sparas väl om man samtidigt trycker i "blockera användare"... ;) :twisted:

Kinas historia är dock ett intressant område - nästan oavsett tidsperiod. :)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Kinesisk politik

Inläggav Max Mad » 2019-09-18/11:49

BrooklynS skrev: Eller hur... :roll: Nu är det nog sista gången som moderatorerna ägnar mer än en sekund åt OT i annat än rena flamstrådar. Rött kryss går fortare, och mest tid sparas väl om man samtidigt trycker i "blockera användare"... ;) :twisted:
Nu var i o f s inte kommentaren riktad specifikt till dig :o :shock: 8-).
BrooklynS skrev: Kinas historia är dock ett intressant område - nästan oavsett tidsperiod. :)
Ja, Kina är onekligen intressant ur ett kulturhistoriskt perspektiv (även om mitt kunnande om kinesisk kulturhistoria är i det närmaste obefintlig).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Kinesisk politik

Inläggav Kovlingen » 2019-09-18/13:51

BrooklynS skrev:Nu är det nog sista gången som moderatorerna ägnar mer än en sekund åt OT i annat än rena flamstrådar. Rött kryss går fortare, och mest tid sparas väl om man samtidigt trycker i "blockera användare"... ;)

Kul att vara helt oskyldig , i allfall denna gång :? ;)
Forumtrollet.jpg
Forumtrollet.jpg (14.59 KiB) Visad 1351 gånger
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron