Begagnad bil, vad bör jag tänka på?

Begagnad bil, vad bör jag tänka på?

Inläggav Peter Nordlund » 2019-10-02/04:18

*Inte mc relaterat - men hoppas ni ursäktar mig för jag har stort förtroende för kunskaperna på detta forum*

Idag bilfri sedan mer än 20 år men nu förbereder jag ett bruksbil köp prisklass 80-120 000 kr

Kan ännu inte meka, har bytt del av avgassystem och, olja och filter, lite lampor sent 80-tal det är allt.

Hoppas på att bo i hus och gärna ett garage om dryga året från nu och då kunna börja med lite nybörjare mek på hoj och bil. (jag är JÄKLIGT sugen att försöka lära mig!)

Innan huset flyttar jag ut från Stockholms innerstad till en liten stad och lägenhet i c.a 1 år och behöver en bil för båda sakerna.

Tänker mig..

Kombi
Automat
Inte för mycket gubbil, måste vara lite kul men ingen racer. (150-200 hk kanske?)
Dragkrok
Driftsäker och enkel att hitta verkstad/reservdelar till.
Funderar på Volvo V70/XC70, V60, vore bonus med AWD men inget krav.
BMW vore kul men troligen för dyr i inköp och reservdelar gissar jag?
Passat känner jag inte till men kanske
Viktigt att jag känner för bilen! för jag har sedan jag tog körkort 1985 till idag gillat att köra bil!

Skall jag köpa privat eller handlare? tänker på garantier och branschanslutning för handlare jämfört med billigare bil från privatsäljare

Räcker det att kolla Bytabil.com och Blocket?
En bil från tex 2012 som haft 5-8 ägare är det en indikation på att dra öronen åt sig?
En bil från 2009-2012 då bör jag kolla om kamrem (om den har det) är bytt antar jag, något mer?

Dom bilar jag kollat på runt 100-120k kr har ofta gått runt 20k mil, hur ställer jag pris, mil samt årsmodell mot varandra.

Det jag har läst mig till är att
..man kollar att bilen är betald och inte har skulder
..Servicepapper och gärna besiktningspapper
..alla nycklar
..funktionstest på ALLT
..hoppa över all elektronik som du inte anser att du måste ha så blir risken att dessa går sönder mindre.

Jag kan inte skriva allt jag hört här men har ni solida tips om hur jag skall tänka så tar jag gärna emot dom.
Har du någon specifk bilmärke eller modell tips kom gärna med det och motivera gärna varför om du har orken :)

Tack om du läste ända hit! :D
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Begagnad bil, vad bör jag tänka på?

Inläggav Ecklesiastik » 2019-10-02/07:38

Vad det gäller Volvo är jag fel gubbe (litar mer på PolskiFiat än Volvos kvalite :D)

Annars skulle jag säga att köp inte en bil med mer än 14 - 15 000 på mätaren då bilar med över 20 000 mil tappar värde å det grövsta ifall du skulle ångra dig. Vad det gäller årsmodell känner jag för det mesta att det inte spelar jätteroll förutsatt att vi inte pratar före 2005 då vissa märken hade en del att önska vad det gäller inredning. finns självklart undantag då somliga bilar har haft dåliga årsmodeller även 2005 så se det mer som en tumregel.

Om du inte sagt gubbbil hadde jag tipsat om Toyota Avensis då dom är ökända för att vara relativt skottsäkra och ändå ha lite lull lull. Men dom är ju upphetsande som en frimärkssamling.

Övrigt att tänka på kan också vara vad det är för utsläppsklass på bilen då det är en tidsfråga innan bilar som inte når upp i godtycklig EUR standard inte får köra in i storstäder som Malmö, GBG och STHLM ifal du ska förvilla dig till sådana platser.

Jag gillar Subaru Legacy. Om du hittar en Legacy 3.0R av hyfsat ny årsmodell är dom väldigt trevliga och morret från en boxer sexa är ju inget att fnysa åt. Sedan har ju Subaru en riktigt trevlig fyrhjulsdrift. Dock ska du sky Subarus Dieselmotorer som pesten då dessa är mer effektiva som handgranater än bilmotorer.
detta är förvisso inte en 3.0R men kan vara nått att tänka på iaf
https://www.blocket.se/halland/Subaru_L ... ?ca=14&w=3

Vad det gäller privat eller bilhandlare så kan man gå på niter oavsätt. Värt att ta in i beräkningen kan ju dock vara att med handlare har du alltid en viss garanti (tror det typ är 3 eller 6 månader) medans med privata parter har du ingen sådan säkerhet.

Edit: kan även tillägga att bilhandlare i vissa fall använder denna 6 månaders garanti som prutmedel "nej jag kan inte göra något åt priset men du kan få 6 månaders garanti (som du ändå alltid har)"
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Begagnad bil, vad bör jag tänka på?

Inläggav GSven » 2019-10-02/11:36

flyttbil, ej gubb-bil, driftsäker, lätt hitta verkstad, pendla till liten stad,lämplig till nybliven husägare, max 120 kkr. Nja, jag tror det är svårt få i samma bil.
Har du tänkt på bensin-diesel? vill du köpa från en koncern som manipulerat sina motorstyrningar? spelar krocksäkerhet någon roll? hur stora saker ska få plats i kombiutrymmet? ska du ha bilen länge? spelar värdeminskningen roll? upprepade korta körningar eller längre sträckor? spelar driftkostnader roll? årsskatt, försäkring, bränsleförbrukning, miljö-skam?
Driftsäker: Mazda. Plats i kombiutrymmet: Skoda Octavia. flyttbil, ny husägare: VW Caddy/Peugot Partner. Om du behöver lite image-boost, räcker det med BMW 320? 129 tusen: https://www.blocket.se/dalarna/BMW_320_ ... m?ca=6&w=1
en bensin V70, lite gubbvarning men med manuell växling kan du kanske intala dig lite sportighet...https://www.bytbil.com/vastra-gotalands ... 8-13824669
meka modern bil: oftare rostiga bromsskivor, kärvande bromsok, konstiga fel från lamda-sonder, motorstyrningar, ABS, AC än det som var aktuellt på Volvo 244 och Opel Kadett.
Sven
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Begagnad bil, vad bör jag tänka på?

Inläggav BrooklynS » 2019-10-02/12:01

Japan, japan och japan.

Toyota, Honda, Subaru bensin eller Lexus (en dyrare Toyota med mer lyx).

En Toyota Avensis är världens bästa bil för den som behöver fråga på ett forum. Säker, hyfsat snygg, ekonomisk, går aldrig sönder, trevlig att köra (allt annat är amsagor spridda av folk som vill försvara sitt köp av skitbilar som pajar), rymlig, komfortabel och kommer aldrig att svika dig.

Att bilar skall vara "roliga" är dumheter om man nu har provat att köra motorcykel. De är inte roliga. De är dyra och de går sönder och många tror att det ligger massa prestige i vilken bil du åker omkring i. Låt dem tro det och låt dem betala.

Avensis är helt enkelt överlägsen V70 i det mesta. Något sämre stolar om man är torsk på sådant, resten är ljusår bättre - bränsleförbrukning, prestanda, kvalitet osv. Gå på en Lexus om du är känslig för status. Det bräcker det mesta även om bilen är lite äldre.

Lycka till!
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Begagnad bil, vad bör jag tänka på?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-10-02/12:30

Vill du ha flexibilitet mellan antalet sätesplatser och lastutrymme, kan en minivan vara ett alternativ - exempelvis Renault Grand Scénic. (Jag förespråkar inte specifikt den modellen, bara nämner den utifrån egen erfarenhet, och så att Du vet, vad jag menar för typ av bil.) Modellerna kan som regel skiftas från bra lastutrymme och fem platser till sju platser plus två portföljer - eller som minst bara de två framstolarna och rejält lastutrymme, högre är i konventionella kombivagnar.
Just Renault har individuella, urtagbara stolar i mellanraden, så man kan variera mellan en, två eller tre platser där. Gissningsvis finns detta hos fler tillverkare, men om det vet jag föga.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Begagnad bil, vad bör jag tänka på?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-10-02/14:44

En simpel begagnad VW Golf med några år på nacken.
I grunden en kul bil, och en större bil än så finns det egentligen inget behov av för stadsbruk.
Tillräckligt billig i inköp, tysk, samt tillräckligt värdelös för att uthärda utomhusparkering (snö, regn, stöld, skadegörelse).
Normalt ett hyggligt begagnatvärde så du förlorar inte för mycket när du sedan säljer den.

En volymprodukt både vad det gäller bilar och reservdelar.
Borde vara billig i drift och reperation.

Om jag varit intresserad utav en ny bil så hade leasing varit ett alternativ för mig.
Ingen kontantinsats, gratis service, max 1500 mil/år under tre år för max 3000 kr/månad.
Sedan lämna tillbaka eländet och glöm bort.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Begagnad bil, vad bör jag tänka på?

Inläggav lordnisse » 2019-10-02/18:09

Då bilkörning inte är speciellt roligt jämfört med Mc körning så tycker jag att du kan bortse från att bilen ska vara rolig att köra.
Ska man ha problemfritt ägande så tror jag på en asiatisk bil tex Honda, Kia, Hyndai, Toyota, Mazda.
Kan du gå ner i storleksklass en storlek från V70, till exempelvis Honda Civic kombi, Kia Ceed Kombi och liknande så kommer du att få ett betydligt billigare bilägande, dock så är kanske inte automat så vanligt i denna storleksklassen och har bilen automat och diesel så tänk på att skatten kan vara betydligt dyrare än motsvarande manuell.
Mitt tips för problemfritt ägande är, köp så ny bil du har råd med och se till att vinterdäck medföljer och att bilen är servad vid rätt intervaller.
Du kan kolla fakta om dina tilltänkta bilar på denna sidan https://www.car.info/sv-se ganska mkt information finns att hämta här.

Lycka till
Mvh Henrik
lordnisse
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2008-08-09/21:57

Re: Begagnad bil, vad bör jag tänka på?

Inläggav Peter Nordlund » 2019-10-02/19:46

Tack för svaren, vad bra med tips och råd!

Då säger jag det igen, JAG tycker det är roligt att köra bil, tänker inte argumentera mer för det!

Bilen är inte en tillfällig bil eller enbart en flyttbil, det är tänkt som en bruksbil jag skall ha under förhoppningsvis några eller många år.
Buss/företagarbil för prylar är inte heller något jag tänkt mig, utan som jag beskrev i första posten.
Bilen skall inte heller köras i Stockholm mer än på sin höjd någon månad nu och framöver, en tillfällig lösning.
Jag kommer att bo i Strängnäs (LGH) först sedan med lite tur HUS i Södermanland/Västmanland med omnejd.

@Eclesiastik
Intressant om milen där, har inte hört om tappet efter 20k mil men det är noterat!
Min gode vän sa också Subaru och nu säger flera det så kanske får jag omvärdera, det finns historiskt inget som lockar mig med det märket och det är inte oviktigt men jag skall fundera ett varv till absolut!
Hittar bara 2007 och äldre modell 3.0 som jag antar är R du menar
(Ser att dom ligger på förbrukning på eller över 0,8/mil när jag kolla Legacy 2,5)

@GSven
Min beskrivning är vad jag skulle önska, inte att det finns och då har jag kanske fel gissar jag på ditt svar.
Bensin eller Diesel spelar ingen direkt roll, politik kan vi lämna därhän.
BMW du länkar till verkar intressant, mil, 5 ägare, tror storleken räcker för mig, 0,58 förbrukning är ju helt ok.
Volvo verkar också trevlig men manuell låda...har aldrig ägt en automat men föredrar det enormt när jag kör, mycket tveksam till manuell.

@BrooklynS
japan...noterat.
Avensis, får ta dig på ditt ord om överlägsenheten. om du hittar något som matchar mina parametrar länka gärna.
Hittar inget på Lexus också med samma parametrar.

@Bror
Tack för tipset!
men var nog vag i min beskrivning, en van är inte aktuellt.

@Måns
Jodå Golf gillar jag, har inte kollat på den då den känns som en Stor-liten bil, inte en kombi man jag kan ha fel för den som mätt.
Skall kolla!
Leasing är inte intressant.

@lordnisse
car.info använder jag absolut, glömde nog att skriva det.

Tack för alla tips! jag uppskattar det!

Kan vi släppa det där med roligt att köra bil?

Fick erbjudanden om 2 lägenheter idag så behovet för bil närmar sig.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Begagnad bil, vad bör jag tänka på?

Inläggav Buster » 2019-10-02/20:26

Vet inte om Lexus finns i kombi, däremot känner jag till Avensis... har en -09 och en -14, båda manuella, kombi och diesel.
Den äldre har en skatt på 4500 och 177 häst, drar typ 0,65 och har gått 26000 mil
Den yngre har 1200 i skatt och typ 125 häst och drar 0,42 och har gått 14000 mil
Komforten är bra i den äldre, men ännu bättre i den yngre... åkte Audi A6 Allroad 2008 innan och Avensis -14 ligger inte långt efter i komfort.
Däremot finns inte Avensis med AWD.
Men efter ett tiotusental mil kan jag säga att INGET gått sönder och inget har därför ej heller påverkat körningen.
Audin gick sönder titt som tätt och även tre gånger som påverkade körningen så det blev stillestånd, dvs bärgning.
Personligen passar jag mig härefter för VAG.

Har du inte beblandat dig med bilar på massa år vill jag tipsa om vissa finesser som numera finns, och då inte bara automatlåda.
Automatiskt nedblädning utav halvljus, och då endast där mötande bil finns... helljuset lyser alltså upp skogen båda sidor om mötet.
Adaptiv farthållare, justerar farten efter bilar man hinner ikapp... osv.
Vet inte om du kan få detta i din budget, men kolla.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Begagnad bil, vad bör jag tänka på?

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2019-10-02/20:30

Vi har en Nissan Qashqai som vi haft länge och kört många mil med. Vi är väldigt nöjda med den. Fyrhjulsdrift, automat och rätt tyst i kupén. Hyfsat billiga servicekostnader. Rätt snygg också tycker jag. När vi köpte den fick verkstan montera drag, det var inga stora pengar, kring 6000 kr om jag inte minns fel. Okej stereo och möjlighet att köra Spotify via mobilen är krav jag skulle ställa men det kanske är standard på lite nyare bilar?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: Begagnad bil, vad bör jag tänka på?

Inläggav GSven » 2019-10-02/20:32

...Bensin eller Diesel spelar ingen direkt roll, politik kan vi lämna därhän....
men om det påverkar din plånbok då?
kör du inte så mycket per år, blir det ofta kortare sträckor så har bensin många tekniska fördelar.
Dieselbilar anses smutsa ner, skatter och avgifter ökar och kommer öka allt snabbare, tror jag. Dvs blir dyrt...
https://bilskatt.nu/volkswagen-vw-golf- ... sin-zeo859
Om du funderar på Golf så finns den ju också i kombi-version. Men i koncernen finns ju deras spanskbaserade del, Seat. Bygger på VAGs modulära bottenplattor, försöker vara lite flärdfulla och sportiga. Har lite lägre priser och anseende i Sverige, har bara vanliga VAG-grejor. Den trecylindriga en-litersmotorn är trevlig, snål och modern. 4 cylindriga 1,2 har ungefär samma kraft, inte riktigt lika snål, inte lika modern. Leon -Golf-baserad, Ibiza- Polo-baserad om jag förenklar. Tillräckligt stora? provkör!
https://www.bytbil.com/kronobergs-lan/p ... 9-13655889
https://www.bytbil.com/kalmar-lan/perso ... 8-13230589
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Begagnad bil, vad bör jag tänka på?

Inläggav GSven » 2019-10-02/21:36

"...japan...noterat.
Avensis, får ta dig på ditt ord om överlägsenheten. om du hittar något som matchar mina parametrar länka gärna..."
Ibland får man skilja på var delar eller bilen är tillverkad och vem som svarar för kravspecifikationen och kvalitetskontrollen. Jfr Apple, Kina, Californien.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Toyota_Avensis
https://teknikensvarld.se/kia-firar-tio ... ng-367221/
https://www.bytbil.com/skane-lan/person ... 1-13734969
gubbe? gosedjur? https://www.nyteknik.se/fordon/analys-m ... ur-6968182
https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 0-13743524
har du provkört Subarus automat? det är en steglös variant, inte alla som gillar den, det är alltså inte en momentomvandlare-låda och inte heller en dubbelkopplingslåda. https://www.bytbil.com/sodermanlands-la ... 7-13803470
https://www.bytbil.com/skane-lan/person ... 0-13798889
Så du har en angenäm tid framför dig. Vi uppdaterar GPS-kartor, funderar över om Biltema-oljor duger, kollar om kurviger.de verkligen visar bästa vägen till nästa års utflykt. Du ska sätta sprätt på 120 000 och inte framstå som en gubbe, få med dig bagaget, kunna köra några säckar blomjord och slippa stå i kö på verkstad, " nej, den elektroniska modulen är restnoterad, kommer vilken dag som helst till Europa-lagret", oj har du den starkare motorn, då är försäkringen dubbelt så dyr!"I bilkön kommer Dacia lika fort fram... Miljö-skam, bilpool, elbil, räckviddsångest eller självladdande hybrid? Strax kommer vätgas: https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/va ... hoppningar
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Begagnad bil, vad bör jag tänka på?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-10-02/23:01

Tycker Du det är kul att köra bil, ska Du såklart välja en bil som är kul att köra!
I min värld betyder det bakhjulsdrift (eller möjligen 4wd), men vi är ju alla olika.
Min tes är, att alla köpbeslut - det må vara bil, MC, vinterjacka eller kaffebryggare - tas på känslomässiga grunder. Sen hittar man förment rationella argument för det man egentligen vill ha, så man kan försvara sitt beslut.
Jag kapitulerade för många år sedan, och köper det JAG vill ha, givetvis förutsatt att jag har råd. Livet är för kort att slösas på prylar man inte trivs med!
Så - fundera på vilken bil Du vill ha, innerst inne, och köp den. Den kommer att funka för Dina behov, vad det än blir!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Begagnad bil, vad bör jag tänka på?

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-10-03/05:14

Tips 1. Lyssna på Gunnar Elmgren
Tips 2. Lär dig söka på Blocket och KVD
Tips 3. Blockets priser är vad folk/handlare drömmer om. KVD är var det normalt hamnar i en auktion. Jämför dessa och hitta trolig prutmån.
Tips 4. Välj en storlek mindre än vad du ”sällan behöver”. Du kommer bara att släpa runt på massa dödkött som kostar annars. Det går alltid att hyra ett släp eller en bil för det enstaka tillfället, eller så trängs/packar man lite mer.
Tips 5. Allt kostar pengar, gör en budget och sätt av pengar på ett konto så har du när det ”plötsligt” kostar 12000 för nya vinterdäck etc.
Tips 6. Subjektivt. Jag har haft några BMW 1 serie diesel och tillsammans med Tips 4 passar dessa på din spec. BMW 3 serie och någon av deras mindre motorer 318/320 har det du söker. Jag har kört en 320d 12000 problemfria mil. Merca C klass kan jag också personligen gå i god för med samma förbehåll som BMW 3 serie om motorn.
Tips 7. Lyssna på Gunnar

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Begagnad bil, vad bör jag tänka på?

Inläggav F800åkare » 2019-10-03/08:10

Kia ceed sw. Billiga, du får en bil med några års garanti kvar för de pengarna. Hyffsade att se på, går tryggt men inga fartmonster, de tar en dock från A till B tryggt.

Köpte en ny år 2015, special edition. Enda som gått sönder är höger backspegel som gick på garanti 3 mån efter inköp, fabriktaionsfel på elmotorn. Annars bara servat den 2ggr, kostat 9500kr i service på 4 år och 5000mil. 2375kr/år är helt ok. Går rätt snålt på 0.58l/mil oavsett sommar vinter. Rymlig inuti.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Begagnad bil, vad bör jag tänka på?

Inläggav Peter Nordlund » 2019-10-03/09:51

@Buster
Det du säger om Avensis är intressant och ungefär vad jag hört.

Du har helt rätt om att jag varit utanför bilsvängen mycket länge, jag har hört tals om dessa funktioner men inte använt dom, nedbländning låter ju trevligt och farthållare också, detta var ett riktigt bonus tips skall absolut kolla det!

@Bengt Åke
Vad lustig att du nämner denna bil, en jobbarkompis har en bil med något år på nacken och är mycket nöjd, vi kikade på den på nätet.
Funktioner som du nämner som "smarta" funktioner har jag lite eller ingen koll på, har fått tipset att inte direkt undvika dom men att köpa en bil när man är svagbegåvad gällande bilar/mc är att inte välja mer än nödvändigt, vi får se hur det går.

@GSven
Säger inte emot dig gällande kostnader eller miljö en nog så viktig poäng, provköra absolut!
Vet ännu inte hur mycket jag kommer köra, men hoppas och tror inte att det kommer bli mycket "Nöjeskörning" och jag strävar efter att åtminstone initialt åka kommunalt men många parametrar som inte känner till spelar in.

@Gunnar
Det första stycket är otroligt rätt och jag känner till det, om jag sedan kan navigera dom känslorna rätt är en annan fråga...
Jag håller med i allt det du skriver, men är bra att säga det högt ibland som du gör, tack!

@Magnus
Mer bra råd! tack!

När jag skrev här har jag kollat runt på ovan sidor och först kollade jag bara på Volvo V70, XC70 och tänkte då att den är "lite" tråkig och trygg så på något sätt är det en rimlig bil för mig.
Insåg att ett märke eller modell inte är avgörande så jag breddar mitt sökande och tog bort 4WD som krav.

Då det finns bilar jag gillar mer än andra (rent känslomässigt) så la jag till BMW, VW Passat, Volvo V60, Subaru för flera tipsat om dessa.
Jag försöker också att gå ner i storlek då en V70 känns onödigt stor.

Nu är jag uppe i så många träffar vid sökning att det blir svårt att sortera.
Och nu är vi framme i tid vid första inlägget här.

Jag hade en bild av att en BMW skulle jag inte ha råd med men så tipsade GSven om denna https://www.blocket.se/dalarna/BMW_320_d_xDrive_Touring_Automat_Comfort__Dyn_87559061.htm?ca=6&w=1
Och den har gått mig förbi.
12000 mil
2011
4WD
5 ägare och det är 2 personer resten bilfirma (samma familj)
Köpt hos Bavaria i Stockholm gått som tjänstebil
Drag
Dubbade vinterhjul på bmw original
Motorvärmare
Helljus assistans som jag tro är det man talar om ovan
Full servicebok på BMW
Full besiktigad med papper
Bilfirma säljare
Kamkedja
Soppa förbrukning straxt under 0,6


Senaste service 11 000 mil (nu 12 200) tydligen service 2 år eller 3000 mil så en bit kvar och det är en större service som gjordes senast.
Alla besiktningspapper finns också.

Enlig firma som ligger i Rättvik... så är det små stenskott på framrutan inge sprickor, inget sprickor i lysen eller fukt.
Båda däckssetten är ok för minst 1 säsong till
En dörrskada på bakdörr som bara syns i vissa lägen

Detta är vad jag kan fråga mig till men måste ju fundera på OM det är värt att åka 30 mil för att kolla på den och provköra och OM det blir strul är avståndet ett problem.

Pruta?
På en ny bil/mc kan man ju ofta be om att saker följer med, extra däck, eller andra tillbehör, hur gör man på en begagnad bil? Hej jag vill bara betala 120 000 inte 129 000 kr? eller?

Fundering, det Gunnar säger är ju något att tänka på så jag försöker ju hitta rationella sätt att motivera tex denna bil för mig själv och hoppas att det visar sig vara hyfsat rätt och ett så förnuftigt beslut det kan...åsikter?
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Begagnad bil, vad bör jag tänka på?

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-10-03/10:56

Du behöver inte åka alls långt, det finns 4, närmast om det är 320d Xdrive och handlare är Uppsala. Privat hittar du en i Hässelby.

utgångspunkt är Stockholm med omnejd i sökkriterier och sedan som följer.

Med vänlig hälsning, Magnus

Blocket.png
Blocket 20191003 kl11
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Begagnad bil, vad bör jag tänka på?

Inläggav BrooklynS » 2019-10-03/15:50

Tänk bara på att BMW sällan är billiga bilar att äga i längden - oavsett om man pratar om kapitalkostnad eller service/reparationer.

Risken är att man blir stående med byxorna nere, trasig bil och tomt bankkonto och då är nöjet med bil mycket begränsat alldeles oavsett var drivhjulen sitter.

Behöver man fråga köper man japanskt. Har man ett intresse däremot - då kan man ha överseende med baksidorna nästan vilka de än är och då kan man köra BMW, Alfa, Citroën osv.

Jag råder dig, Loddfavner,
men råd må du taga;
du får fördel, om du följer dem,
de bli goda att begagna.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Begagnad bil, vad bör jag tänka på?

Inläggav Kovlingen » 2019-10-03/16:45

Skulle jag komma på något så dumt att köpa nått annat än en BMW boxer- hoj så ……...………
Skulle jag komma på något så dumt som att köpa nått annat än en volvo så ………………

R1200R -07 & S60 -08

Japanare , Korean eller Kiesare :shock: Näääver ! (Ja , jag vet att volvo är kinesare men det skiter jag i )
Nånn' "Gubb-Avensis" blir det inte ;)

Tips : kolla på "Tuben" hur det är att byta främre lampor på bilarna . Kanske blir verkstad ? ?
På en kompis Renault fick man riva hela fronten :o
(Min S60 är inte såå rolig att byta på men behöver inte riva halva bilen)
Bakgrund tel..jpg
Bakgrund tel..jpg (136.87 KiB) Visad 9323 gånger


,
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Begagnad bil, vad bör jag tänka på?

Inläggav Buster » 2019-10-03/17:55

Att tipsa om specifika modeller är egentligen bara dumt, för allt sånt är personligt.
Det som är superbäst för en är kass för nästa, osv.

Precis som Gunnar skriver skall man köpa på känsla, dvs det man själv gillar.

Avensis får vara hur gubbiga de vill, men för mig är de klart bättre än tex Volvo.
Varför?
Jo komforten är högre och mätartavlorna är inte vita.
Volvo har vita tavlor med vit belysning... ja, där faller liksom grejen för mig.

Audin hade röd belysning och de som vet lite hur ett öga funkar vet också att man därför trivs med detta.
Audins växellåda (Steptronic eftersom det ju var Quattro) växlade extremt mycket bättre än Volvos, motorn bara morrade lite svagt medan Volvo krävde massa varv... osv.
Avensis är klenare än Audi med 3,0 men den gamla på 177 häst pinnar på rätt bra.

Tilläggas kan att jag även har nån kombi till, bla en Mercedes C63.
Där är det över 500 hästar och bakhjulsdrift... kul bil ja.
Ekonomisk, nej...
Men jag kan helt ärligt inte säga att den är trevligare än Audin, för detta är bensindrift och man kan faktiskt välja diesel av andra skäl än ekonomi.
Jag väljer det för gång och "temperament"... man behöver inte varva nånting, det liksom skuttar på bra redan strax över tomgång.
...men visst, när Mercan får sträcka ut är den trevligare... när man tänker efter... men det är en lite annan division.

BMW:n som länkades här ovan verkar vara en 320 med diesel.
Annonsen är borta så kanske du köpte?
Som ett av de positiva argumenten anges kamkedja... och det kan låta bra.
Personligen är jag avvaktande, särskilt till BMW-fyrorna...(tex 320 som är fyra numer, tidigare var det ju sexa från 320 men nu börjar sexorna på 325) men även VAG:s mindre motorer har kedja med samma problem... nämligen att de förlängs.
Och brister.
Volkswagen TFSI (eller vad de nu heter) på typ 1,4 och 1,6 och däromkring och bla BMW och ett flertal till har i jakten på bränslesnåla motorer bantat ner på godset och redan från 5-8000 mil kommer problem.
Verkstäder är ibland så oroliga att de låter sina kunder mäta förlängningen med skjutmått, dvs ger dem ett maxmått över 10 länkar eller så...
Audi hade (har?) extremt stora problem med sina kedjor, fast de har det på större spisar... och här berodde det mest på extrema bytesintervall för oljan... 3000 mil, så kallad longlife... som ingen brydde sig som.
Bilen kanske kallade på service redan vid 2200 mil beroende på körstil men kunden körde till 3000 som ju var intervallet tyckte de... då bokades service och sen rullade bilen ytterligare ett hundratal mil till innan oljan hann bytas... eller mer...
Det är hydrauliska kamkedjesträckare på dessa men med kass olja sträcks inte kedjan ut och det kan kugga över.
Kedjan sitter i bakkant på dessa så motorn måste ur...
Tror standardpriset på en rep låg på 96 000:- och Audi tog ingenting.
2,0 har rem och den funkade bra (diverse kladd med oljesmörjningen var istället problem där) medan 3,0 och uppåt hade kuggdrift, men dessa hade istället problem med bla spjällen, fast här stannade oftast räkningen på under 30.
Och ja, alla bilar här har fått dessa fel långt under 10 000 mil... och ingen hjälp har kommit från nån tillverkare.

(kan för övrigt nämna att för fyra år sen köpte två kollegor varsin ny Volvo XC60 och på båda rasade växellådan innan tusen mil... detta var automatlådor... en annan kollega älskar Ford, köpte ny Focus för två år sen och där rasade den lådan... alla tre här har fått sina lådor bytta gratis... men..........???)

Vad vill jag komma med allt detta babbel?
Jo... bilar på V (Volvo och VAG) är överreklamerade och ofta kass... men framför allt att ingen går säker.
Därför bör man om möjligt köpa en bil man gillar.
Utgifterna är liksom lättare att ta då.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Begagnad bil, vad bör jag tänka på?

Inläggav Kovlingen » 2019-10-03/18:09

Buster skrev:Vad vill jag komma med allt detta babbel?
Jo... bilar på V (Volvo och VAG) är överreklamerade och ofta kass... men framför allt att ingen går säker.
Därför bör man om möjligt köpa en bil man gillar.
Utgifterna är liksom lättare att ta då.

Det är väl tur att det finns kunniga och proffs. :?
Orkar inte läsa hela drapan :shock:
JAG har aldrig sagt att en Volvo är felfri (men det tycks andra märken vara)
utan jag har måst gjort lite rep. Framfjädrar och parkeringsbroms .
Smällar jag tar , med glädje för köra en bil :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Begagnad bil, vad bör jag tänka på?

Inläggav Kovlingen » 2019-10-03/19:43

Buster skrev:Avensis får vara hur gubbiga de vill, men för mig är de klart bättre än tex Volvo.
Varför?
Jo komforten är högre och mätartavlorna är inte vita.
Volvo har vita tavlor med vit belysning... ja, där faller liksom grejen för mig.

Asgarv ! :D Fel färg på mätartavlorna ! :? ;) Då kan man ju inte köpa en volvo :o :mrgreen:
"Vad bör jag tänka på" enl. trådskaparen :?
Jäkla tur att det är en OT-tråd :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Begagnad bil, vad bör jag tänka på?

Inläggav Buster » 2019-10-03/21:32

Av vilken anledning lägger du dig i mina tips och tankar?
De är skrivna till TS och du behöver inte svara åt honom.
Det är en retorisk fråga, så försök nu att inte svara... :roll:
Ifall du retar du dig på mitt inlägg så rödkryssa och låt moderatorer avgöra.

För övriga kan jag förtydliga mitt långa inlägg: man måste inte ha ekonomi som aspekt när man köper diesel, Volvo behöver inte vara kvalité, kamkedja behöver inte innebära trygghet och framför allt är bil liksom det mesta annat personligt... och att då ge specifika märkes- och/eller modelltips blir oftast bara fel och vilseledande.
Endast Peter själv vet vad som passar, efter han testat och provkört.

...och att i Sverige nämna något illa om Volvo är fortfarande tydligen förenat med ömma tår och märkligt försvar... i vissa led.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Begagnad bil, vad bör jag tänka på?

Inläggav F800åkare » 2019-10-03/22:31

Buster skrev:Av vilken anledning lägger du dig i mina tips och tankar?
De är skrivna till TS och du behöver inte svara åt honom.
Det är en retorisk fråga, så försök nu att inte svara... :roll:
Ifall du retar du dig på mitt inlägg så rödkryssa och låt moderatorer avgöra.

För övriga kan jag förtydliga mitt långa inlägg: man måste inte ha ekonomi som aspekt när man köper diesel, Volvo behöver inte vara kvalité, kamkedja behöver inte innebära trygghet och framför allt är bil liksom det mesta annat personligt... och att då ge specifika märkes- och/eller modelltips blir oftast bara fel och vilseledande.
Endast Peter själv vet vad som passar, efter han testat och provkört.

...och att i Sverige nämna något illa om Volvo är fortfarande tydligen förenat med ömma tår och märkligt försvar... i vissa led.

volvo och kvalitet, då ska man ha en V70 mellan 2002-2004 eller en som är sen 2016. 2005 - 2016 är FORD då det var de som ägde under utvecklingen och endast tillät FOMOCO's leverantörer av delar. Hade en 2009 2,4d, enda som var bra var motor och växellåda, resten var rent mög, plasten tålde inte kyla, likaså höll klädseln på sätena dåligt vid kyla, D-stolparna orkade inte hålla bakluckan stilla så den rörde sig med gnirkande ljud som resultat, volvos lösning var att mot en avgift på 250kr lägga dit silikonfett på gummikuddar och lister, funkade ju bra i ca 1 mil på dammiga vägar. bilen rostade så hemskt att den skrotades år 2015, då hade den full servicebok på sina 15000 mil, tröskellådor och bagagegolv var helruttet, samma månad ändrade volvo sina rutiner för rostskydd och det skulle förstärkas vart 6:e år, bromsvätskebytet ändrades från 24 mån till 12 mån pga rostproblem inuti systemet.

Näe, ska jag byta bil igen blir det en nya Kia. Igen. Bra pris på en ny bil med långa garantier (nypris för vad märkesbilarna kostar beggade efter 3 år utan garantier), långt serviceintervall om man så vill, jag gör vissa saker tätare iaf, oljebyte ex. Sen har den gott utan bekymmer eller strul, något jag faktiskt inte trodde.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Begagnad bil, vad bör jag tänka på?

Inläggav Peter Nordlund » 2019-10-04/07:11

@Magnus
Tack för tipset, jodå jag sökte nästa precis som du men jag sökte över hela sverige, tänkte att det var rimligt att "göra den ansträngningen" för en möjligt bra bil till bra pris, så jag kollade efter ditt tips och fann bilarna, jag försöker tänka smart och följa era tips men det går sisådär.

@BrooklynS
So, jag skrev ovan så är jag medveten om att tex en bil alltid är en ekonomiskt dålig affär men att den kan vara mer eller mindre dålig, jag tycker att jag försöker hålla mig inom mina egna rationella ramar, med er hjälp.

jag kan lova att jag tänkt om en hel del efter det ni skrivit här!! även om det inte kanske verkar så.

@Kovlingen
Om jag plockar ut en del av det jag tror du säger så håller jag med att det kan bli häpnadsväckande problem att byta tex en lampa, sist jag gjorde det var 2000 tror jag när jag körde väktarbil och bilen var en VW Polo, men jag har inte vägt in sådana saker just i detta fallet om ingen pekar på något specifikt.
Det kanske är något som personer som jag får leva med, att man måste till verkstad för allt?

@Buster
Jag kan inte "svara" på allt du skriver, och håller inte med dig om allt, men jag uppskattar mycket ditt sätt att beskriva vad du menar, det gör att åtminstone jag begriper det så mycket lättare :)



Vad som har hänt är att den BMW som jag kollade på och som GSven tipsade om försvann i ett nafs, såld efter 3 timmar tror jag det var.
Jag är inte allt med i svängarna, men jag får väl lära mig.

Nu kollar jag efter fler märken och som Magnus tipsade "Angränsande län"
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Begagnad bil, vad bör jag tänka på?

Inläggav Kovlingen » 2019-10-04/08:04

Buster skrev:Ifall du retar du dig på mitt inlägg så rödkryssa och låt moderatorer avgöra.

Skulle aldrig falla mej in att göra detta . Det får andra pyssla med . :shock:
Ber om ursäkt om jag har stött till någon :(
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Begagnad bil, vad bör jag tänka på?

Inläggav Thomas Stadin » 2019-10-04/08:27

Kovlingen skrev:(Min S60 är inte såå rolig att byta på men behöver inte riva halva bilen)


...men gör du på rätt sätt då?
Många Volvomodeller hade ju insatser som man enkelt demonterade. De satt med en sprint och därefter plockade man ut hela insatsen framifrån och man kunde därefter enkelt byta lamporna.
Tog max två minuter inkl kaffepausen.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Begagnad bil, vad bör jag tänka på?

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-10-04/09:59

Nu när alla verkar ha kramats och pussats samt är goda vänner så fortsätter vi på trådens ursprungstanke - att förvirra/förenkla Peters bilköp.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Begagnad bil, vad bör jag tänka på?

Inläggav Max Mad » 2019-10-04/12:05

Jag har nog gjort alla fel man kan göra, (om man läser den här tråden) inför mitt beg.bilköp som inträffade för ganska exakt tre månader sedan. Då blev det en Volvo XC 70 AWD (D) manuell, Summum (business edition). 165 hk med ~13 700 mil på mätaren. Priset var satt till 169 900 :-, men jag betalade 165 000 :-. Ägd av Ericsson och sedan av en privatperson (och ytterligare en privatperson, men bara för en dag (!)) och sedan handlaren jag köpte den av. Skälet till varför jag köpte den på en firma var av anledningen som redan nämnts; Man har förstärkt juridiskt skydd om man köper genom firma. Tre (3) års reklamationsrätt på ursprungsfel (även på beg. bilar) och sex (6) månaders garanti. Visst, det blir lite dyrare än om man köper privat, men jag tycker att det förstärkta juridiska skyddet är värt den extra kostnaden.

Bränsleförbrukningen specificeras till 0,65l/mil för blandad körning och ~0,51 l/mil på landsväg (om man skall tro informationen i manualen vilket man inte skall göra, naturligtvis), men om det stämmer, tycker jag att det är helt ok, med tanke på bilens storlek. Den är specad till att dra 2 100 kg (!) bromsat släp, ganska imponerande, om ni frågar vad jag tycker. Naturligtvis har den avtagbar krok.

Än så länge håller den ihop (men jag har inte haft den så länge). Jag känner mig helt nöjd med mitt köp, men jag räknar naturligtvis med problem i framtiden. Den bilen som är felfri (ny eller begagnad) är nog ännu inte konstruerad.

Skälet till varför det blev en kombi är som Peter redan varit inne på, den går att lasta ganska rejält och i kombination med mina fritidsintressen passar det ganska bra. Men, det egentliga skälet till varför det blev just en kombi (och inte en V 40 som det var tänkt från början), är att man (jag) kan sov i den (!), om jag fäller ner baksätena.

Sedan är det nog felkonstruktion på just detta exemplaret, för den har svart bakgrund med vit belysning på instrumentpanelen.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Begagnad bil, vad bör jag tänka på?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-10-04/12:47

Max Mad skrev: Naturligtvis har den avtagbar krok.

Just den detaljen är inte en självklar fördel. Jag hade avtagbar krok på en tidigare bil. Med åren blev den snarare en källa till problem än en bekvämlighet, samtidigt som jag aldrig vare sig förr eller senare lidit av fast monterad krok.
Det lär vi inte behöva diskutera vidare, utan TS lär själv kunna avgöra, vad han vill ha.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Begagnad bil, vad bör jag tänka på?

Inläggav Kovlingen » 2019-10-04/14:52

Thomas Stadin skrev:
Kovlingen skrev:(Min S60 är inte såå rolig att byta på men behöver inte riva halva bilen)


...men gör du på rätt sätt då?
Många Volvomodeller hade ju insatser som man enkelt demonterade. De satt med en sprint och därefter plockade man ut hela insatsen framifrån och man kunde därefter enkelt byta lamporna.
Tog max två minuter inkl kaffepausen.

Det är lite olika mellan modellerna . Gick inte på min . Kollade noga och lite till .

"Puss å Kram" ! :)
//Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Begagnad bil, vad bör jag tänka på?

Inläggav Peter Nordlund » 2019-10-04/15:23

Det går fort i denna bransch...BMW sa bara swisch då försvann den

Jag har funderat som fan på det som sagt här och valt bort flera objekt som antingen har många ägare (typ 10) och som är för "sportiga" och kanske dyrare att serva och kanske kört av personer som är lite gasglada...vad vet jag om dessa saker hjälper.

Hittat en VW Passat Variant
Passat Variant Sporkombi TDI
2WD
Automat
2012
+12000 mil
Full servicebok och besiktningspapper
VW i Värmdö säljer den med garanti
0,46 soppa (Diesel)
170 hk

Känns som en rätt standard med ett litet plus på, det där lilla "kul" jag gärna har med.
https://www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_Passat_Sportscombi_TDI_170_DSG_GT__87542788.htm?ca=11&w=2

Ingen här har rekommenderat VW så det kan ju betyda något, snarare tvärtom?

Funderar på hel eller halv försäkring, det enda halv saknar hos Folksam (där jag har min hemförsäkring) är plåtskada som JAG orsaker då får man inget, om man blir påkörd är den likadan som Hel försäkring.

Hel 551 kr/mån där jag bor nu
Halv 384 kr/mån

Känns som halv är rätt för mig.

Åsikter? :oops:
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Begagnad bil, vad bör jag tänka på?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-10-04/15:39

Ingen?
Är du säker på det? ;)

Normalt rekommenderar jag enbart BMW, men när det kommer till begagnade bilar så gäller begagnade från BMW Premium - inget annat (om inte en välkänd kompis).
För många dumsnåla BMW-ägare i detta land som gärna undviker/minimerar service, köper reservdelskopior och tillbehörskopior från Kina, eller skrotade bilar från Baltikum för att jag någonsin ska drista mig att köpa begagnat.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Begagnad bil, vad bör jag tänka på?

Inläggav BrooklynS » 2019-10-04/17:31

Peter Nordlund skrev:Det går fort i denna bransch...BMW sa bara swisch då försvann den

Jag har funderat som fan på det som sagt här och valt bort flera objekt som antingen har många ägare (typ 10) och som är för "sportiga" och kanske dyrare att serva och kanske kört av personer som är lite gasglada...vad vet jag om dessa saker hjälper.

Hittat en VW Passat Variant
Passat Variant Sporkombi TDI
2WD
Automat
2012
+12000 mil
Full servicebok och besiktningspapper
VW i Värmdö säljer den med garanti
0,46 soppa (Diesel)
170 hk

Känns som en rätt standard med ett litet plus på, det där lilla "kul" jag gärna har med.
https://www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_Passat_Sportscombi_TDI_170_DSG_GT__87542788.htm?ca=11&w=2

Ingen här har rekommenderat VW så det kan ju betyda något, snarare tvärtom?

Funderar på hel eller halv försäkring, det enda halv saknar hos Folksam (där jag har min hemförsäkring) är plåtskada som JAG orsaker då får man inget, om man blir påkörd är den likadan som Hel försäkring.

Hel 551 kr/mån där jag bor nu
Halv 384 kr/mån

Känns som halv är rätt för mig.

Åsikter? :oops:


VW Passat har DSG-växellåda. Rasar. Är inte "kul" ens som ny.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Begagnad bil, vad bör jag tänka på?

Inläggav GSven » 2019-10-04/17:48

[quote="
Ingen här har rekommenderat VW så det kan ju betyda något, snarare tvärtom?

Funderar på hel eller halv försäkring, det enda halv saknar hos Folksam (där jag har min hemförsäkring) är plåtskada som JAG orsaker då får man inget, om man blir påkörd är den likadan som Hel försäkring.

Hel 551 kr/mån där jag bor nu
Halv 384 kr/mån

Känns som halv är rätt för mig.

Åsikter? :oops:[/quote]

VW Golf har du fått som förslag. Många är tveksamma till Volkswagensgruppen pga problem med bensinmotorer med kamkedja, särskilt 1,4 liters. Senare årsmodeller med kamrem har inte dessa problem. Vissa exemplar, särskilt 6-cylindriga. drar mycket olja, andra drar ingen alls. Andra gillar inte den systematiska manipulationen av dieselmotorer, "dieselgate". Kolla om din annonsbil är uppdaterad och vilka garantier som finns. Provkör den! GT-versionen har oftast lite hårdare fjädring, något lägre än standardversionen.
http://www.vwdieselinfo.se/kolla-om-din-bil-berors/
Många gillar inte Volkswagens attityd: "våra bilar har inga problem" ofta låter PR-chefen som Bagdad-Bob.
Tidvis långa väntetider till verkstad. Om du har en bra verkstad i din närhet med god tillgänglighet så är det utmärkt, då är din annonsbil ett bra val.
Helförsäkring: då får du ersättning vid skadegörelse, viltolycka mm.
Kör på ett rådjur eller grävling och du lär dig snabbt vad strålkastare, grill och AC-kondensor och kylare kostar.
Tidigare i tråden har du fått råd: lyssna på Gunnar!
samt rådet att köpa mindre bil än du först tänkt. Åk inte omkring i en (för dyr) bil som sällan används för sitt tänkta ändamål.
Tänk på att under september nyregistrerades 27 700 personbilar. då blev helt plötsligt ganska många bilar tillgängliga på begagnatmarknaden. Några krockade skrotades, några exporterades men 800 bilar per dag kom nog ut på begagnatmarknaden. Om en beg bilsförsäljare säger: köp nu, tänk inte för länge, jag kan inte pruta, många vill köpa så titta lite i lokalen, hur många kunder är där? hur många bilar finns det?

PS: DSG-lådor finns i olika varianter till olika Volkswagen/Audi. Tidiga varianter till Caddy/Touran taxi gick sönder. Andra varianter går inte mer sönder än andra manuella/momentomvandlar-växellådor
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Begagnad bil, vad bör jag tänka på?

Inläggav Buster » 2019-10-04/17:55

Googlar man problem dsg får man tio miljoner träffar.
Läs lite där.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Begagnad bil, vad bör jag tänka på?

Inläggav BrooklynS » 2019-10-04/18:19

VAG har hela tiden hävdat att "nu är problemen åtgärdade" eller "bara taxi hade problemet" eller "x-växlade hade problem, y-växlade har inte det" eller bla bla bla.

Inget stämmer. De pajar. Framvagn pajar. Motorer pajar. Sensorer pajar. Verkstadsräkningarna blir stora.

Det gäller alla VAG-märken: Skoda, VW, Audi - med den skillnaden att de billigare bilarna går mindre sönder och felen är billigare att laga. MB/BMW är ohemult dyra att laga och serva och de skall man köpa nya och sälja när leasingperioden går ut...

Tyskarna är inte ens i närheten av japanska märken när det gäller kvalitet och problemfrihet, hur "premium" känslan i blinkersspaken än är...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Begagnad bil, vad bör jag tänka på?

Inläggav lordnisse » 2019-10-04/20:17

Peter, nu har du fått många olika förslag på bilar och det som slår mig är att vi inte klarar av att tipsa dig om en bil som uppfyller dina önskningar.
Jag tror att du måste tänka efter själva vad du vill ha, och därefter kolla om merpriset på en körglad(Passaten du länkade till tycker tex inte jag är körglad, men tycker du det, så är den ju det för dig)bil är värd merkostnaden jämfört med en mindre körglad bil.
När du bestämt dig för en bil, ta reda på alla fakta du kan hitta om den och ställ dig frågan "är denna bilen värd vad den kan komma att kosta för mig" tycker du att den är det så köp den och var glad. ;)
Glöm inte att kolla vad skatt och försäkring kostar, det kan skilja åtskilliga tusenlappar om året mellan olika bilmärke/modeller.(personligen så åker jag hellre på en liten semestertripp än att betalar dyr försäkring, skatt och däck, men som sagt det valet gjorde jag och du tycker kanske att det är värt ett högre pris för att åka "sportigt")
Personligen så har jag hellre en nyare mindre bil med låga driftskostnader för samma pengar som en lite större"sportigare kombi", detta känns rätt för mig men det betyder ju inte att det känns rätt för dig.

Lycka till.
Mvh Henrik
lordnisse
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2008-08-09/21:57

Re: Begagnad bil, vad bör jag tänka på?

Inläggav Mimmi » 2019-10-04/21:06

Hej!

Mitt bidrag till tråden är som följer.

Jag har för många år sedan slutat ge folk råd om vad de skall köpa för bil.
Det är lika meningslöst och dumt som att försöka ge någon ett råd om vilket parti de skall rösta på i riksdagsvalet.

Vad man tycker är en bra bil är högst individuellt på alla plan. Det som passar en vad avser komfort, ljudnivå, säten, fjädring och körställning stämmer inte alls överens med någon annans preferenser, likadant med alla andra bilens egenskaper, utrymmen, prestanda design...

Känslan av en bil eller ett fabrikat är även den individuell. Somliga känner inget eller bryr sig inte, medan andra känner något speciellt bakom ratten på en viss bil, den talar till en. Så känner jag exempelvis bak ratten på en Alfa. Enligt många en skitbil. Jag har haft sju stycken, alla enligt mig lika underbara, och skulle gärna ha en igen. Vad som är kvalitet upplevs olika av olika människor.
Men att rekommendera det fabrikatet till någon, nej det skulle aldrig falla mig in.
Visst kan man räkna med att bli idiotförklarad av olika "förståsigpåare" och beßerwißrar som utan egen erfarenhet av fabrikatet ifråga ändå (tror) de vet allt...
Men det är inget att bry sig om.

Med detta sagt vill jag tillägga att det finns många bilfabrikat som har många fel. Dåliga motorer och växellådor förekommer på ett flertal märken. Hög oljeförbrukning är vanligt på vissa fabrikat, igensotade motorer likaså. Detta inte enbart på oljeslukare utan det hänger även ihop med avgasrecirkulation och dessutom är det vanligare på direktinsprutade bensinare än på traditionellt insprutade. Ventilskador är inte ovanligt idag, fjädrarna på vissa fabrikat brister väldigt lätt, på andra är rostande bromsrör mycket vanligt på bara några år gamla bilar.
Det ökande antalet motorskador verkar sammanhänga med kraven på allt renare och bränslesnålare motorer.
Så visst finns det saker att se upp med.

Men jag har ändå två råd, men inget pekar ut något fabrikat.
Det första är att eftersom TS verkar väldigt okunnig samt mer eller mindre enligt egen utsago har tummen mitt i handen, se till att köp en bil som har en verkstad inte allt för långt från Din bostad.
Det andra är, ge Dig ut och titta på alla möjliga bilar, provkör, kläm och känn efter vad som känns rätt.
Du kanske fastnar för en Dacia, Peugeot eller en Opel, det kvittar vilket. Bara det känns rätt för just Dig!
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Begagnad bil, vad bör jag tänka på?

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-10-04/23:27

Amen.
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst