Fågelbryderier

Fågelbryderier

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-10-12/10:42

Ecklesiastik skrev: Hayabusa är japanska för pilgrimsfalk och pilgrimsfalken jagar koltrastar (Blackbird).

Fast var det Suzuki själva, som kom på det? Jag läste någon artikel om, när Hayabusa var ny. Namnet lär syfta på, att falken ifråga faktiskt kan nå upp till 300 km/h, när den störtdyker och slår sitt byte - och hojen var den första, som kunde komma upp i den hastigheten, som den såldes från fabrik.
Då sades någon journalist ha frågat, om den slog koltrastar - vilket skall ha fått Suzukis representanter att le brett.

Förra helgen besökte färdkamraterna och jag några bekanta strax söder om Omberg. I dess branter finns minst ett pilgrimsfalkbo, och de har sett falkarna jaga. Måsar är uppenbarligen inte dumma, för de har lärt sig, att om en pilgrimsfalk syns i skyn, dyker måsarna ner till bara någon meter ovan vattenytan. På så låg höjd kan falken inte slå dem.
(För övrig en analogi till en klassisk del av Flygvapnets taktik och utbildning: Maximal fart på minimal höjd över havsytan/flack terräng, ifall fientligt sinnade piloter tar upp jakt.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Fågelbryderier

Inläggav Ecklesiastik » 2019-10-12/15:30

om vi ändå är OT kan vi ju fortsätta :)

Oklart om Suzuki tänkte på den kopplingen men misstänker att dom oavsätt inte var missnöjd med den.

Måsarna är minnsan jävligt finurliga utanför mitt jobb har vi Havsörn som häckar och det är relativt ofta som fiskmåsarna i lag retar Havsörnen när dom har en unge så att örnen antingen har fullt upp med att försöka jaga föräldrarna eller ledsnar och drar till annan plats för att jaga i lugn och ro.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst