Vad har du gjort i garaget ikväll...

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav Hova » 2022-11-08/23:01

Tack Mats, då har jag en utmärkt anledning att åka en liten tur imorgon. Jobbar numera hemifrån på onsdagar så den dan brukar annars hojen få vila sig.
Sven Nylin
F650 -99
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Hova
 
Inlägg: 122
Blev medlem: 2013-01-29/07:56

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav Hova » 2022-11-09/13:34

Mats (med flera ultraljudstvättare): Biltema rear just nu ut rengöringsmedlet du tipsade om - 99.90 istället för 399.90!
Sven Nylin
F650 -99
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Hova
 
Inlägg: 122
Blev medlem: 2013-01-29/07:56

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav BmwMats » 2022-11-09/14:04

Hova skrev:Mats (med flera ultraljudstvättare): Biltema rear just nu ut rengöringsmedlet du tipsade om - 99.90 istället för 399.90!


Underbart !!! :D

Tack för tipset, finns säkert flera här som kan ta del av den informationen ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav BmwMats » 2022-11-09/17:09

Passade på att svänga in och införskaffa en dunk till detta lägre pris, det går ju åt...

Tack än en gång för tipset Sven ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav BmwMats » 2022-11-17/04:18

Nattarbetaren är vaken och igång i garaget...

Dags för tvätt kanske ? :lol:
Bilagor
IMG_7862.JPG
IMG_7861.JPG
IMG_7865.JPG
IMG_7864.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav BmwMats » 2022-11-17/17:24

Bytt hjul på bekantas bilar, samt förberett och balanserat hjulen till min egna K75 inför vintern.

/BmwMats
Bilagor
IMG_7872.JPG
IMG_7870.JPG
IMG_7868.JPG
IMG_7871.JPG
IMG_7869.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2022-11-18/12:05

Denne vinteren skal hojen stå lagret i egen garasje.
20221118_113324.jpg


I høst behøvde jeg nytt batteri. Min granne, som driver "Chopperworks AB" solgte meg et Lithium-batteri. Jeg var litt tveksam til å gå over til Lithium, men han mente det er bare fordeler og ingen store ulemper med det. Rent fysisk er Lithium-batteriet mye mindre enn blybatteriet, men det følger med adaptere for å "fylle tomrommet".

20220909_153945.jpg


Jeg oppdaget imidlertid en helt klar ulempe med batteriet; min gamle BMW-laddare kan ikke anvendes på Lithium-batterier. Så jeg måtte kjøpe ny lader. De nye BMW-laderne kan anvendes til Lithium, men de koster mye. Denne laderen koster ca. 1/5 av BMW-laderen, og fungerer på samme måten. Men den kan jo ikke plugges rett inn i "cigarett-uttaket".

Tidligere har hojen stått lagret i en garasje et annet sted, så jeg har plugget inn BMW-laderen om høsten og tatt den ut om våren. Det kan jeg gjøre med den nye laderen til Lithium-batteriet også, men jeg ser de lærde strides om det er beste måten å gjøre det på. I og med at jeg nå har hojen i egen garasje, kan jeg plugge ut og lade en gang i måneden eller noe sånt.

Så i dag har det blitt montert en kontakt rett på batteriet.
20221118_111130.jpg


Og den nye laderen koblet på:
20221118_111145.jpg
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav BmwMats » 2022-11-18/13:02

Odd Arne Kjørstad skrev:...I høst behøvde jeg nytt batteri...


Har själv monterat Lithium-Ion batterier på både K1100RS samt K75s, fungerar finfint.
Skulle man använda hojen vintertid så går det inte med ett dylikt batteri, då kapaciteten reduceras drastiskt med lägre temperaturer ner mot nollan.
Dock kör jag ju inte med dessa hojar vintertid, så det blir bara sommarkörning med dessa cyklar.

Skall man använda ett fordon vintertid så är det i princip AGM eller blysyrabatteri som gäller, så jag har det på min K75c som jag använder som bruksfordon året om.
Har kört som kallast i 22 minusgrader och hojen startar, om än väldigt segt, trots att jag har förstärkt jordkabeln till ramen för att minska resistans och förluster så gott jag kan.

Det fina med Lithium-Ion är att det knappt är någon självurladdning att tala om, men klockan på hojarna drar väl lite grann tjuvström, kanske mer på modernare hojar med larm osv.

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2022-11-18/13:11

BmwMats skrev:
Odd Arne Kjørstad skrev:...I høst behøvde jeg nytt batteri...


Har själv monterat Lithium-Ion batterier på både K1100RS samt K75s, fungerar finfint.
Skulle man använda hojen vintertid så går det inte med ett dylikt batteri, då kapaciteten reduceras drastiskt med lägre temperaturer ner mot nollan.
Dock kör jag ju inte med dessa hojar vintertid, så det blir bara sommarkörning med dessa cyklar.

Skall man använda ett fordon vintertid så är det i princip AGM eller blysyrabatteri som gäller, så jag har det på min K75c som jag använder som bruksfordon året om.
Har kört som kallast i 22 minusgrader och hojen startar, om än väldigt segt, trots att jag har förstärkt jordkabeln till ramen för att minska resistans och förluster så gott jag kan.

Det fina med Lithium-Ion är att det knappt är någon självurladdning att tala om, men klockan på hojarna drar väl lite grann tjuvström, kanske mer på modernare hojar med larm osv.

/BmwMats


Du skriver Lithium-Ion, men dette batteriet jeg har er Lithium-Iron-Phosphate (LiFePO4)og det er kanskje noe annet? Det skal ifølge manualen fungere bra ned til -20.
https://bs-battery.com/wp-content/uploa ... ithium.pdf

Det er liten urladdning, ja. Det gamle blybatteriet koblet jeg på laderen for sikkerhets skyld om jeg visste at sykkelen ikke skulle anvendes på 3 uker eller mer. Men nå har den stått ubrukt i 5 uker med det nye batteriet, og laderen brukte 25 minutter til fulladet. Så nå kobler jeg av laderen, så kan jeg gi det en ny topping i januar.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-11-18/14:09

Jag tror, att litium(jon)batterier till fordon som regel är litiumjärnfosfat - LiFePO4. I Bumsen 1/19 finns en artikel av Ola Strandvad om just den sortens batterier - och vad man bör tänka på i samband med dem. I artikeln finns också ett tips om, hur man återger litiumbatteriet kapaciteten att starta hojen även i minus 10 grader - genom att belasta det mycket kort tid några gånger med en halv minut mellan varje. Av detta blir batteriet varmare - och återfår det mesta av sin slumrande laddning, så att det orkar dra runt motorn.
Nämnda nummer finns här på hemsidan i e-format.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2022-11-18/16:05

Bror Gårdelöf skrev:Jag tror, att litium(jon)batterier till fordon som regel är litiumjärnfosfat - LiFePO4. I Bumsen 1/19 finns en artikel av Ola Strandvad om just den sortens batterier - och vad man bör tänka på i samband med dem.


Det må ha vært denne artikkelen i Bumsen så jeg hadde lest og som lå i bakhodet og som gjorde meg skeptisk da grannen ville selge meg Lithium-batteriet. Jeg tenkte at det virket som man kompliserte unødig og at Lithium-batteriet var løsningen på et problem man ikke har.

Men han hevdet, og hevder fortsatt at det ikke er noen ulemper med Lithium-batterier. Nå er artikkelen fra 2019, og kanskje er teknologien ytterligere forbedret siden dengang? Dessuten er min granne en redelig mann som ikke lurer meg, og som helt sikkert tar tilbake Lithium-greiene jeg har kjøpt og gir meg et vanlig batteri om jeg ikke blir nöjd. Men så langt fungerer det veldig bra.

En annen ting er at vanlige blybatterier visstnok har blitt en del dyrere. Om grannen skulle selge meg et Yuasa blybatteri ville han ha ca. 2.000,- for det, mens LiFePO4 (Batteriet heter MS-09 som egentlig er større/kraftigere enn jeg behøver, MS-06 hadde vært tilräckligt) kostet 2.500,-. Dessuten hadde han dette på lager, og kunne installere det med en gang, mens det gamle ikke var til å lita på og ga meg startproblemer.

Nå kjører jeg ikke MC i vinteren, så dette med start i kulde burde ikke være noe problem - men - jeg har jo opplevd kuldegrader på morgener i norske fjell på klare høstdager. Så det å kunne tricksene med Lithium-batterier kan være nyttig uansett.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav BmwMats » 2022-11-18/16:38

Odd Arne Kjørstad skrev:
Du skriver Lithium-Ion, men dette batteriet jeg har er Lithium-Iron-Phosphate (LiFePO4)og det er kanskje noe annet? Det skal ifølge manualen fungere bra ned til -20.


Lithium-Ion, LiFe-PO4, Litium eller Li-ion är samma sak, bara olika sätt att beskriva detta på, för det skall ju icke vara enkelt alla gånger att få till en gemensam beteckning på ett batteri. ;)

Gällande temperaturen så sägs det att det håller hyfsad kapacitet ner till -05 grader celsius, men runt nollan redan så har en stor del av kapaciten gått förlorad, eller rättare sagt - den är inte tillgänglig i den temperaturen.

Se nedan några bilder jag har tagit på mina batterier till BMW-cyklarna:

Mvh BmwMats
Bilagor
IMG_7086.JPG
IMG_7085.JPG
IMG_7084.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav BmwMats » 2022-11-18/18:39

Tillverkade en slangupphängare till MIG och MAG-svetsarna samt hållare för dito svetshandtag.
Mått anpassade för mitt modulsystem i bänken, så den kan sättas tvärs även på långsidan för att hålla upp när man behöver ett stöd för arbetsstycket.

/BmwMats
Bilagor
IMG_7891.JPG
IMG_7890.JPG
IMG_7889.JPG
IMG_7885.JPG
IMG_7882.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav BmwMats » 2022-11-18/18:43

Passade på att byta fluxtråd från 0,9mm till 0,6 för små fina arbeten...

Trådmatningshjulet får bytas, samt munstycket i svetsmunstycket.

Det var även det första svetsförsöket med sådan tunn tråd, men det var lite knepigt att få till svetsströmmen för det blev lätt genombränning innan jag fick ställt in rätt trådmatning/strömstyrka.

Skam den som ger sig ;)

/BmwMats
Bilagor
IMG_7886.JPG
IMG_7887.JPG
IMG_7888.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav Micce1980 » 2022-11-24/21:12

Fick hem en CTEK CS FREE igår. Kommer verkligen behöva ladda bilen ibland men har mycket svårt att plugga in den andra ctek:en någonstans så detta får bli lösningen. Den laddas upp hemma och pluggas sedan in med klämmorna. Har mailat de och hoppas de kan ta fram en kontakt till deras snabbkoppling som jag redan har installerat på bil och hoj. Dock enkel att använda, bara en av/på knapp så gör den resten.

.
IMG_4411.jpg

.
Dock negativt att denna produkt som ska vara mobil är allt för känslig för repor. Detta efter första laddningen... Va ändå försiktig men men. Till den vanliga ctek:en har jag en sorts silikonstrumpa som gör att den inte glider iväg som denna gjorde samt skyddar den mot stötar runt om

.
IMG_4412.jpg

.
Hojen får resten av krämen i batteriet nu för att testa den där med men där går det ladda som vanligt annars

.
IMG_4418.jpg
1200GSA 2016 "D15"
Användarvisningsbild
Micce1980
 
Inlägg: 213
Blev medlem: 2020-10-11/18:26
Ort: D15

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav BmwMats » 2022-11-24/23:41

Trevlig liten pryl, mycket användbar verkar det som i och med att det finns en ackumulator inbyggd.
Låt oss gärna veta mer i framtiden hur och vad du tycker om den.

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav BmwMats » 2022-11-26/16:02

Har monterat toppbox på hojen idag.
Trevligt när bagageräcket är förberett för montage av toppbox.

Även en GPS fick plats på styret, inkopplat och klart för navigering. ;)

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav Vertice » 2022-11-27/11:00

BmwMats skrev:Trevlig liten pryl, mycket användbar verkar det som i och med att det finns en ackumulator inbyggd.
Låt oss gärna veta mer i framtiden hur och vad du tycker om den.

/BmwMats


Har själv en CTEK CS FREE för att lösa laddningen inför vintern i ett kallgarage utan ström.
Så inför förra vintern laddades sommarbilen upp med CTEK CS FREE och externt 90Ah batteri.
Några MC toppades upp med CTEK CS FREE och externa batteriet.
Bara kopplat ur minus polen på MC-batteriet.
Allt redo inför vintern och inga problem starta upp i våras.

Same procedure as last year Miss Sophie?
Japp, nu har alla MC laddats upp inför kommande kyla med CTEK CS FREE och kopplat ur minus polen.

Det enda jag stör mig på är att det är en knapp. Vill ha bättre koll på vad som händer som tex voltmeter. Men bara konstatera att laddaren funkar.
Har inte kollat hur mycket den laddar upp Odyssey batterierna med jmf med vanligt MC batteri.
R1250GS -23, F750GS -22, KTM 1290 SAS -21,
R1200GS -11, K1200GT -06, G310R
Vertice
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2014-07-31/21:30
Ort: Umeå

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav BmwMats » 2022-11-27/14:03

Vertice skrev:...
Allt redo inför vintern och inga problem starta upp i våras.

Same procedure as last year Miss Sophie?
Japp, nu har alla MC laddats upp inför kommande kyla med CTEK CS FREE och kopplat ur minus polen.

Det enda jag stör mig på är att det är en knapp. Vill ha bättre koll på vad som händer som tex voltmeter. Men bara konstatera att laddaren funkar.
Har inte kollat hur mycket den laddar upp Odyssey batterierna med jmf med vanligt MC batteri.


Always the same procedure as last year Mr Vertice ! :mrgreen:

Kul, tack för dina synpunkter !
Har själv inte brist på ström i garaget, men det kan vara bra att ha så som du har bil och hoj garagerat.
Intressant produkt som jag inte har sett tidigare, vare sig i verkliga livet eller sett information om. Kul att dom hittar på nya fina saker till våra fordon.

Själv har jag en äldre Ctek MXS 5.0 kvar som jag änvänder (med sladdar) till mina fordon, men även en nyare Biltema laddare som också klarar Lithium-Ion batterierna som jag monterade på två av hojarna i somras.
Mycket nöjd med den här laddaren än så länge.
En Ctek MXS 5.0 har redan gått till sina fäder i batteriladdarhimmeln, så det är kanske inte allra bästa kvalitéten på dom, även om jag trodde det initialt.

Må dina fordon ha kraften till våren ! ;)

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav BmwMats » 2022-11-27/15:44

Själv har jag hållit på med mitt senaste lilla roliga projekt...

GPS Garmin Zumo 660 (äldre modell) samt toppboxmontering (äldre begagnad låda).
Är nöjd med montering, passade fint och lättmonterat.
Fäste och skruvhål passade utmärkt med medföljande monteringsplatta.

Nu är det "bara" att provköra och se hur både GPS och hur stabilt det blev med lådan baktill.
Toppboxen är av plast, lite ömtåligt lås till den, verkar inte så rejäl i utförandet, men man kanske får ha en bagagerem runt locket så det inte åker upp under färd när man kör i "potthål" på lite sämre vägar.

Nu gäller det bara att lära sig hur man lägger upp rutter i GPS'en, jag är nybörjare på detta, har bara testat tidigare på någon enstaka färd, så man hittar hem... :o :shock: :lol:

Vore roligt att lära sig lite mer hur det fungerar och hur alla finesser med inställningar, kanske blir lite svårt i början.
Vore kul med lite tips av er andra som har kört med GPS ! ;)

Blir kanske att utforska och botanisera mindre vägar i vår/sommar, vilket jag inte har haft möjlighet att göra på samma sätt tidigare.

Vet inte om jag skall ordna några sidoväskor heller, men det vore käckt att kunna få med sig lite mer än bara tandborste och kamera på turerna frampå.

Nu återstår bara att tvätta av och rengöra toppboxen, den plägar lite kärlek och omvårdnad.
(Fick med den till en annan hoj som jag köpte av en forummedlem för några år sedan, vet inte om jag skall lackera den i en mer passande färg som matchar motorcykeln.)
Men det är mer en estetisk fråga, inget som påverkar funktionen.

Vore trevligt med kommentarer och tips, är idel öra angående kritik och funderingar. ;)

Ha det gott alla ni som följer med på min resa med mitt nya projekt ! :)

/BmwMats
Bilagor
IMG_8025.JPG
IMG_8026.JPG
IMG_8033.JPG
IMG_8034.JPG
IMG_8035.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav Birger Larsson » 2022-11-27/18:14

Lite julpynt.

20221105_131131.jpeg
20221105_131131.jpeg (55.68 KiB) Visad 26565 gånger
Kom alltid ihåg att Du är unik - precis som alla andra!
R1250GSA HP
Användarvisningsbild
Birger Larsson
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 2001-08-13/01:00
Ort: Linköping.

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav BmwMats » 2022-11-27/18:42

Birger Larsson skrev:Lite julpynt.


Ett "måste" i garaget :mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav Falken » 2022-11-27/22:38

BmwMats skrev:Själv har jag hållit på med mitt senaste lilla roliga projekt...

GPS Garmin Zumo 660 (äldre modell) samt toppboxmontering (äldre begagnad låda).
Är nöjd med montering, passade fint och lättmonterat.
Fäste och skruvhål passade utmärkt med medföljande monteringsplatta.

Nu är det "bara" att provköra och se hur både GPS och hur stabilt det blev med lådan baktill.
Toppboxen är av plast, lite ömtåligt lås till den, verkar inte så rejäl i utförandet, men man kanske får ha en bagagerem runt locket så det inte åker upp under färd när man kör i "potthål" på lite sämre vägar.

Nu gäller det bara att lära sig hur man lägger upp rutter i GPS'en, jag är nybörjare på detta, har bara testat tidigare på någon enstaka färd, så man hittar hem... :o :shock: :lol:

Vore roligt att lära sig lite mer hur det fungerar och hur alla finesser med inställningar, kanske blir lite svårt i början.
Vore kul med lite tips av er andra som har kört med GPS ! ;)

Blir kanske att utforska och botanisera mindre vägar i vår/sommar, vilket jag inte har haft möjlighet att göra på samma sätt tidigare.

Vet inte om jag skall ordna några sidoväskor heller, men det vore käckt att kunna få med sig lite mer än bara tandborste och kamera på turerna frampå.

Nu återstår bara att tvätta av och rengöra toppboxen, den plägar lite kärlek och omvårdnad.
(Fick med den till en annan hoj som jag köpte av en forummedlem för några år sedan, vet inte om jag skall lackera den i en mer passande färg som matchar motorcykeln.)
Men det är mer en estetisk fråga, inget som påverkar funktionen.

Vore trevligt med kommentarer och tips, är idel öra angående kritik och funderingar. ;)

Ha det gott alla ni som följer med på min resa med mitt nya projekt ! :)

/BmwMats


Det blev en liten GS alltså?! Vad roligt, grattis!

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
R1200GS Rallye-12
Användarvisningsbild
Falken
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2018-07-30/22:42
Ort: Stockholm

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav BmwMats » 2022-11-27/23:05

Falken skrev:Det blev en liten GS alltså?! Vad roligt, grattis!


Ja det blev så till slut, Tack Falken ;)
Har ju suktat efter en nyare hoj lääänge, inte för att det är några fel på dom gamla 80-talarna, men det vore kul att unna sig en nyare BMW GS-hoj en gång i livet, även om det inte är en ny och stor hoj, så tror jag att den passar mig både i storlek och utseende.
Det är ju en betydligt fräschare hoj än det jag är van vid att åka på.
Unnade mig det själv som (H)julklapp i år efter mycket arbete och övertid hela året.

Det blev en begagnad G310 GS 2019 års modell i fint begagnat skick:
Bilagor
IMG_7915.JPG
IMG_7948.JPG
IMG_7981.JPG
IMG_8005.JPG
IMG_8010.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav Micce1980 » 2022-11-28/09:32

BmwMats skrev:Det blev en begagnad G310 GS 2019 års modell i fint begagnat skick:


Kul, man kanske skulle provköra en. Oftast behöver man ju inte en megastor hoj och de flesta av oss hade nog tyckt det va mer lekfullt med dessa
1200GSA 2016 "D15"
Användarvisningsbild
Micce1980
 
Inlägg: 213
Blev medlem: 2020-10-11/18:26
Ort: D15

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav BmwMats » 2022-11-28/13:39

Micce1980 skrev:
BmwMats skrev:Det blev en begagnad G310 GS 2019 års modell i fint begagnat skick:


Kul, man kanske skulle provköra en. Oftast behöver man ju inte en megastor hoj och de flesta av oss hade nog tyckt det va mer lekfullt med dessa


Ja den var så lättmanövrerad, samtidigt som den kändes som en "stor" hoj när man sitter på den.
Jag är 1,78 lång och sitter utmärkt, når ner till marken då jag sitter på hojen, men den är relativt hög jämfört med andra hojar i samma segment. (läste någonstans att den är högre än en R1200GS med lågsadel).

Effekten är enbart 34 hästar, men jag är inte den som måste vara snabbast fram till nästa rödljus... :D
Den upplevs mycket pigg, åtminstone upp till 85-90 km/h, även om man kanske måste varva den lite mer än på dom större hojarna. Har kört så lite än så länge (testkörning innan köp samt hem från säljaren) så jag har inte mer erfarenhet än så.
Bottendraget är ju definitivt inte som en F800GS eller större, men till det jag har tänkt använda den och köra mindre vägar och våga mig ut på grusvägar och liknande, så kommer den troligtvis att duga utmärkt.
Kvalitétsintrycket är dessutom ytterst fint, åtminstone på finish och känsla på reglage, stabilitet och hur den är ihopskruvad, men den är dessutom relativt spartanskt utrustad, dock har den ABS-bromsar (dessutom avstängbar med en knapp på styret om man så önskar).
Vikten är också en trevlig faktor när man tar sig fram på mindre vägar, den är inte mer än 169,5 kilo med bränsle.

Priset är ju dessutom ytterst trevligt jämfört med större BMW-hojar som heter GS. ;)

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav BmwMats » 2022-12-27/14:27

Blev en liten pelletsskopa tillverkad under några kvällar och dagar i garaget.
Från ett plåtark till färdig skopa som pulverlackerades blanksvart.

/BmwMats
Bilagor
IMG_8200.JPG
IMG_8197.JPG
IMG_8198.JPG
IMG_8199.JPG
IMG_8202.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav BmwMats » 2022-12-27/14:28

...
Bilagor
IMG_8225.JPG
IMG_8226.JPG
IMG_8227.JPG
IMG_8228.JPG
IMG_8229.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav BmwMats » 2023-01-06/18:34

Detta gjordes idag.
Vintertips till Er övriga ;)

Inlägget finns även i en annan grupp här på forumet.

https://www.bmwklubben.se/forum/viewtop ... 76&t=31657

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav Micce1980 » 2023-01-09/10:39

BmwMats skrev:Blev en liten pelletsskopa tillverkad under några kvällar och dagar i garaget.
Från ett plåtark till färdig skopa som pulverlackerades blanksvart.

/BmwMats



Kreativt, borde man dock inte vilja fasa av kanterna längst ut så de är mer rundade och då gräver ner sig lättare? Tänker liiite mer som en godisskopa typ. Samt linda in handtaget i brunt läder :)
Senast redigerad av Micce1980 2023-01-09/10:50, redigerad totalt 1 gång.
1200GSA 2016 "D15"
Användarvisningsbild
Micce1980
 
Inlägg: 213
Blev medlem: 2020-10-11/18:26
Ort: D15

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav Micce1980 » 2023-01-09/10:46

I fredags körde jag bromsbyte fram och bak, de hade med liten marginal klarat nästa säsong men lika bra att ta sig tid till bytet nu. Passade även på att sätta dit extra stänkskydd fram och bak jag bytt mig till :mrgreen: Får väl se framöver hur de presterar eller ej. Finns nog inget mer att göra med den förutom att pyssla om den tills nästa service som antagligen blir i november

.
IMG_5412.jpg


.
IMG_5409.jpg


.
IMG_5410.jpg



Missen va att jag råkade välja fel bits när dessa skulle dras åt så den gav sig här. Beställde två nya som snart är på väg och de sitter så de klarar sig om vädret slår om för en provkörning eller så

.
IMG_5404.jpg
1200GSA 2016 "D15"
Användarvisningsbild
Micce1980
 
Inlägg: 213
Blev medlem: 2020-10-11/18:26
Ort: D15

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav Magnus Brobeck » 2023-01-11/14:50

Micce1980 skrev:
BmwMats skrev:Blev en liten pelletsskopa tillverkad under några kvällar och dagar i garaget.
Från ett plåtark till färdig skopa som pulverlackerades blanksvart.

/BmwMats



Kreativt, borde man dock inte vilja fasa av kanterna längst ut så de är mer rundade och då gräver ner sig lättare? Tänker liiite mer som en godisskopa typ. Samt linda in handtaget i brunt läder :)


Eftersom jag var beställaren av skopan så kan jag förklara varför den är som den är. Jag eldar, som prov, pellets i min vanliga kamin och köksspis. Skopan skall kunna fylls, föras in i vedspisen, och sedan vändas så att jag får en "pelletsås" hela vägen in så designen är avsedd som den är.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav BmwMats » 2023-01-11/19:22

Micce1980 skrev:
BmwMats skrev:Blev en liten pelletsskopa tillverkad under några kvällar och dagar i garaget.
Från ett plåtark till färdig skopa som pulverlackerades blanksvart.

/BmwMats



Kreativt, borde man dock inte vilja fasa av kanterna längst ut så de är mer rundade och då gräver ner sig lättare? Tänker liiite mer som en godisskopa typ. Samt linda in handtaget i brunt läder :)


Tror att du fick svaret av Magnus här strax ovan i ett inlägg.
Jag lurade också på att få till någon form av bättre handtag, men då jag gick igenom förrådet och alla lådor fann jag inget lämpligt material, dessutom var det under en period av alldeles för mycket tjänstgöring och ytterst lite fritid, annars hade jag nog åkt till någon skräddare och köpt någon form av läderremmar och virat runt, men det är nu Magnus som får experimentera vidare med en bättre utformning av handtaget. ;)

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2023-01-12/02:13

Linda handtaget med silvertejp.
Det ger dig en bra ursäkt för att nytt inköpsbesök till ditt favoritställe Biltema :D

Ett läderband hade varit snyggt.
Tyskstuk (=läder och svart lack) :twisted:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav Magnus Brobeck » 2023-01-13/09:29

Jag föredrar metall tvärsigenom med det mesta som man skall ha i eld, inte allt för i vissa lägen måste man peta länge i brasan, för att få en varning om det blir för varmt och att inget som kan "glöda på det minsta sätt" får komma nära bränslet.

Det är en ganska dålig idé att stoppa ner en glödhet skopa i pelletsboxen :o :o :o om man utrycker det på ett annat sätt.

Måns tyska läder och lackdrömmar lämnar jag i övrigt okommenterade. :D

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav BmwMats » 2023-01-21/14:40

Lite småpyssel till den nya GS-hojen...
Bilagor
IMG_8364.JPG
IMG_20230121_134608.jpg
IMG_20230121_134555.jpg
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav F800åkare » 2023-02-04/17:05

Fixat garagedatorn, en gammal HP Probook 4540s, har 120gb ssd, 16gb ram sen tidigare och hart kört win10 på denna, funkat ok.
Idag fick jag ett ryck och installerade om med Linux Mint, blev en raket av denna gamla laptop. :D
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav BrooklynS » 2023-02-05/00:21

Bild

Återuppväckt ett heldött batteri som satt i snöskotern. Sönderfruset med tydliga boll-tendenser men upptinat och igångskrämt med jumpstarter, dumladdare och smartladdare med recondfunktion så verkar det finnas 75% kapacitet kvar. Funkar någon säsong till!
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav BmwMats » 2023-02-06/16:37

F800åkare skrev:Fixat garagedatorn, en gammal HP Probook 4540s, har 120gb ssd, 16gb ram sen tidigare och hart kört win10 på denna, funkat ok.
Idag fick jag ett ryck och installerade om med Linux Mint, blev en raket av denna gamla laptop. :D


Har tidigare också installerat Linux Mint på en äldre stationär garagedator, det var det bästa som hänt den ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav BmwMats » 2023-02-06/16:38

BrooklynS skrev:Återuppväckt ett heldött batteri som satt i snöskotern. Sönderfruset med tydliga boll-tendenser men upptinat och igångskrämt med jumpstarter, dumladdare och smartladdare med recondfunktion så verkar det finnas 75% kapacitet kvar. Funkar någon säsong till!


Det går alltid att skrämma igång ett batteri lite till... :)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav BmwMats » 2023-02-19/19:08

Renovering av bromsok till en gammal bil.
Bromsarna låg an och det visade sig att kolven inte gick tillbaka efter att ha tryckts ut mot beläggen.

Isärtagning, ultraljudstvätt, sandblästring, polering av kolvar, torkning medelst värme samt förvärmning av bromsok, därefter pulverlackering och upphettning i ugn.

Så, nu återstår bara återmontering av kolv och tätningar, men jag har inga hemma ännu, så jag måste åka runt och leta vilka butiker som har på lager.
Därefter montering på bil.

/BmwMats
Bilagor
IMG_8718.JPG
IMG_8721.JPG
IMG_8728.JPG
IMG_8729.JPG
IMG_8730.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav Olof Eriksson » 2023-02-21/05:06

Där sparade du en bra slant. Kostade mej 6800 kr för en månad sedan då min Suzuki Vitaras bromsok tjurades.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav BrooklynS » 2023-02-21/07:43

BmwMats skrev:
BrooklynS skrev:Återuppväckt ett heldött batteri som satt i snöskotern. Sönderfruset med tydliga boll-tendenser men upptinat och igångskrämt med jumpstarter, dumladdare och smartladdare med recondfunktion så verkar det finnas 75% kapacitet kvar. Funkar någon säsong till!


Det går alltid att skrämma igång ett batteri lite till... :)
Tyvärr visade det sig att batteriet inte höll laddningen, så det fick kasseras.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav Micce1980 » 2023-02-21/18:16

Rekade runt i helgen om hur man bör eller kan tänkas ställa in styret, reglagen med mera. Provade att ta bort styrhöjarna och vinkla fram styret 10 grader till det andra märket på styrets framsida alltså. Det blir lite rakare där man håller i styret då med. Flyttade upp broms och kopplingshandtaget samt ställde in de riktigt så man kan använda två fingrar på reglagen men ha kvar två fingrar på styret. Det blev som en helt ny värld, redan första milen kändes som en dröm. Hojen är mer lättmanövrerad och känslan av att ha bättre kontakt med hojen är mycket bättre nu. Kunde känna ibland innan att jag inte riktigt kände vad som hände med framhjulet men spontant var den känslan borta nu :) Ställer man sig att fick jag en högre vinkel med så man lättare kan följa med underlaget, innan stod jag mer rakt upp.

Ska se om jag kan rotera tillbaka knapparna med, de pekar lite mer framåt nu så klart samt kanske reglera upp växelspaken med. Kan man ens ställa in fotbromsen?

Riktigt kul, dessutom vårväder i eftermiddags

Här ser man styrhöjarna samt graderna
.
IMG_6020.jpg

.
IMG_6120.jpg

.
IMG_6121.jpg
1200GSA 2016 "D15"
Användarvisningsbild
Micce1980
 
Inlägg: 213
Blev medlem: 2020-10-11/18:26
Ort: D15

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav Olof Eriksson » 2023-03-05/18:26

small_DSC0729.JPG
small_DSC0729.JPG (72.39 KiB) Visad 22969 gånger

small_DSC0735.JPG
small_DSC0735.JPG (41.24 KiB) Visad 22969 gånger

small_DSC0736.JPG
small_DSC0736.JPG (64.42 KiB) Visad 22969 gånger

small_DSC0738.JPG
small_DSC0738.JPG (69.16 KiB) Visad 22969 gånger

small_DSC0739.JPG
small_DSC0739.JPG (47.64 KiB) Visad 22969 gånger
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav Olof Eriksson » 2023-03-05/18:27

small_DSC0740.JPG
small_DSC0740.JPG (41.22 KiB) Visad 22969 gånger

small_DSC0741.JPG
small_DSC0741.JPG (34.48 KiB) Visad 22969 gånger


Dax för byte av dämpare på knarren. Sen blev det en biltur till Delsbo.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav BmwMats » 2023-03-05/19:35

Även jag har plockat isär hojen för att dra lite nya strömkablar snyggt och fint från batteriet fram till den främre kåpan och instrumenten.
Orsak? läs här:
https://www.bmwklubben.se/forum/viewtop ... 61#p260361

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav BrooklynS » 2023-03-05/20:28

Olof Eriksson skrev:
small_DSC0740.JPG

small_DSC0741.JPG


Dax för byte av dämpare på knarren. Sen blev det en biltur till Delsbo.
STOR service!
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav Olof Eriksson » 2023-03-06/09:25

BrooklynS skrev:
Olof Eriksson skrev:
small_DSC0740.JPG

small_DSC0741.JPG


Dax för byte av dämpare på knarren. Sen blev det en biltur till Delsbo.
STOR service!
Jupp den största hitintills i alla fall. Tror att det blir bra med nya dämpare efter +7000 mil på min GSA. Kör ju mest med mycket last. Så detta blir bara bra.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vad har du gjort i garaget ikväll...

Inläggav Birger Larsson » 2023-03-11/17:17

Monterat stommar och diverse detaljer till ett nytt kök.

20230310_112925.jpeg


20230310_143537.jpeg




Birger.
Kom alltid ihåg att Du är unik - precis som alla andra!
R1250GSA HP
Användarvisningsbild
Birger Larsson
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 2001-08-13/01:00
Ort: Linköping.

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst